moshaverrkhob
moshaverrkhob

زماني كه با نوجوان در مورد مسائل جنسي و رفتارهاي جنسي صحبت مي كنيد، در واقع داريد درمورد روابط، محدوديت ها، سلامت، اخلاقيات، و ارزش ها صحبت مي كنيد.

تغييراتي كه در گذار از كودكي به بزرگسالي رخ مي دهند دوره اي از زندگي مملو از خطر را در جامعه براي نوجوان رقم مي زنند. از همان سال هاي ابتدايي زندگي، كودكان در معرض برنامه هاي تلويزيوني و فيلم هاي مختلف قرار مي گيرند كه همواره اين پيام را به بيننده منتقل مي سازند كه داشتن جاذبه ي جنسي يك ويژگي ضروري است كه هر فرد بايد تا حد ممكن در پي بدست آوردن آن باشد. نوجوانان در معرض خطر قرار دارند، نه تنها از بيماري هايي چون ايدز و ديگر بيماري هاي مقاربتي، بلكه اين تبليغات گسترده خود منشأ بسياري از خطرا ت هستند. محتواي جنسي به صورت مداوم به كودكان، و نوجوانان عرضه مي گردد و اين مسئله فعاليت و باورهاي آنها را در مورد امور جنسي تحت تاثير قرار مي دهند. كودكان زير بمباراني از محتواها و پيام هاي جنسي قرار گرفته اند آمار زير در مورد كودكان و نوجوانان آمريكايي است كه چه بسا در كشور ما مثال هاي مشابه بسياري موجود است.

بيش از نيمي از نوجوانان بيان كرده اند كه بخشي از اطلاعات يا بيشتر اطلاعات خود در مورد مسائل جنسي را از تلويزيون دريافت كرده اند.
به طور متوسط، هر ساعت ويدئو موزيك حاوي 93 صحنه با محتواي جنسي است، كه 11 صحنه از آنها آشكارا اعمال جنسي مانند آميزش جنسي، سكس دهاني، و بردگي جنسي را به نمايش مي گذارند.
در بين دختراني كه بيش از 14 ساعات در هفته را به تماشاي ويديو موزيك هاي رپ پرداخته بودند، داشتن چند شريك جنسي رواج بيشتري داشته و به ميزان بيشتري بيماري هاي مقاربتي نيز در آنها تشخيص داده شد.
پسراني كه در معرض صحنه هاي خشن جنسي، از جمله تجاوز، در تلويزيون قرار گرفته بودند، كمتر نسبت به زناني كه مورد آزار جنسي قرار گرفته اند دلسوزي نشان مي دهند.

تلويزيون، فيلم ها، و موسيقي ها تنها عوامل تاثيرگذار در اين مسئله نيستند، اينترنت نيز دسترسي نامحدودي را به اطلاعات جنسي در اختيار نوجوان قرار مي دهد و علاوه بر آن در اين محيط همواره مي تواند افرادي را بيابد كه مايل هستند در رابطه با اعمال جنسي صحبت كنند. نوجوان در محيط اينترنت احساس امنيت مي كند زيرا مي تواند به صورت ناشناس در پي اطلاعات جنسي باشد.

شكارچيان جنسي نيز از اين مسئله آگاه هستند، و نوجوانان را به برقراري روابط آنلاين وسوسه مي كنند و سپس زمان و مكاني را براي ملاقات ترتيب مي دهند. نوجوانان نياز به شكارچيان جنسي ندارند تا به يك سايت آنلاين *** گرافي معرفي شوند. بلكه آشنا شدن آنها با اين سايت ها مي تواند از طريق دريافت ايميل هاي اسپم يا اشتباها كليك كردن يك لينك به سايت هاي پورن اتفاق بيفتد. ***گرافي باعث مي شود نوجوان ديدگاهي ناسالمي از روابط معمولي پيدا كند. در حقيقت، ***گرافي ارتباطي مستقيم با سوء استفاده جنسي، تجاوز، و خشونت جنسي دارد. انحراف هاي جنسي رفتارهايي هستند كه افراد در واقع آنها را فراگرفته اند،و اين مسئله ناشي از قدرت ***گرافي براي ايجاد انحراف جنسي در افراد است. ***گرافي مي تواند اعتياد آور باشد، ابتدا فرد بوسيله ي مشاهده ي تصاوير ***ي معمولي و بدون خشونت به تماشاي اين صحنه ها خو گرفته و به مرور در معرض تصاويري قرار مي گيرند كه داراي محتواي بردگي جنسي، تجاوز، آزار و شكنجه، روابط جنسي با حيوانات، سوء استفاده جنسي از كودكان و ديگر مصاديق خشونت جنسي هستند.

نابودي روابط بواسطه ي افول ارزشهاي انساني در فرد و كاهش توان عشق ورزي، كمترين آسيبي است كه اعتياد به ***گرافي در پي خواهد داشت. اما در بدترين شرايط، برخي از افراد معتاد به ***گرافي، فانتزي هاي نشات گرفته از صحنه هاي پورن را عملا با قرباني كردن ديگران، از جمله كودكان و حيوانات، در زندگي روزمره به اجرا خواهند گذاشت. نوجوانان نيز اعتقادات مخصوص به خود را در مورد رفتارهاي جنسي سالم دارند. با آنكه بيشتر دختران نوجوان روابط جنسي را برابر با عشق مي دانند، اما ديگر نوجوانان، بخصوص پسران، روابط جنسي را مستلزم تعهد ندانسته، بلكه آن را فعاليتي كم اهميت دانسته و در ذهن خود خطرات و عواقب آن را ناچيز مي شمارند و اين نگرش نادرست را از برنامه هاي تلويزيوني كسب كرده اند. عدم نمايش كافي خطرات فعاليت ها و رفتارهاي جنسي در تلويزيون، مانند بيماري ها و بارداري، اهميت مسئله ي تعهد جنسي را درذهن بيننده كم رنگ جلوه مي دهد. ديگر باورهايي كه از اين طريق به بيننده القاء مي شوند از اين قرارند:

همه ي نوجوانان رابطه ي جنسي دارند
داشتن رابطه ي جنسي باعث مي شود كه بزرگ شويد
اگر نوجواني در سن 17 تا 19 سالگي فاقد رابطه ي جنسي باشد، حتما مشكلي دارد
دختران در طي عادت ماهانه باردار نمي شوند
دختر در اولين رابطه ي جنسي باردار نمي شود

منبع : كودك و نوجوان-نگراني در مورد رفتارهاي جنسي نوجوان


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۸ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۲۱:۰۴ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

دوران نوجواني دوره اي است سرشار از سوال: براي زندگي ام چه مي خواهم انجام دهم؟ من چه كسي خواهم بود؟ چطور مي توانم به آنجا برسم؟ به عنوان والدين شما مي توانيد به نوجوانتان در تعيين سرنوشتش كمك كنيد، و ماه هاي تابستان نخستين زماني است كه شما مي توانيد دل به دريا بزنيد و اين كار را امتحان كنيد. در اينجا چند راه وجود دارد كه در تابستان بدون خالي كردن حساب بانكي تان تجربيات غني و سرگرم كننده را برا ي كمك به فر زندتان به وجود بياوريد.

يادگيري احياي قلبي عروقي CPR و كمك هاي اوليه
هيچ كسي دوست ندارد در شرايطي قرار بگيرد كه از تكنيك هاي حفظ زندگي يك نفر استفاده كند ولي بهتر است كه در اين مورد آمادگي لازم را داشته باشيد. در دوره هاي مخصوص هلال احمر و امداد نجات مربوط به اموزش كمك هاي اوليه و احياي قلبي عروقي ثبت نام كنيد.

پيدا كردن يك شغل و يا كارآفريني
اشتغال و به دست اوردن كار تجربه ي بزرگي براي نوجوان شماست. با همكاري يكديگر يك رزومه تهيه كنيد، به دنبال فرصت ها گشتن، و ياد گيري امادگي براي رد درخواست ها در آينده، آماده شدن براي مصاحبه همگي مي توانند باعث كاهش ترس از مصاحبه كاري در اينده شود. زيرا نرخ بيكاري براي نوجوانان در بالاترين سطح قرار دارد، نوجوان شما ممكن ترجيح دهد كه خودش كاري دست و پا كند، او ممكن است به سراغ سرويس هايي مانند نگهداري از كودك يا فروش اينترنتي محصولات خانگي برود. او را براي رسيدن به برنامه اي كه فكر مي كند برايش هيجان انگيز است ياري دهيد و از او پشتيباني كنيد، ولي بگذاريد كه خودش هدايت كننده ي برنامه اش باشد.

انجام فعاليت هاي داوطلبانه
فعاليت هاي داوطلبانه بهترين راهي است كه كودك مي تواند علايق خود را كشف كند. بهترين راه اين است كه به كودكتان اجازه دهيد در هر چيزي دستي بر آب بزند مانند دامپزشكي، مكانيكي، تئاتر خياباني تا زماني كه امنيتش به خطر نيفتد.از او بخواهيد كه كارهاي دشوار انجام دهد به اين وسيله او مي تواند شانس خود را براي ابتكار عمل امتحان كند، و با دادن شماره ي كساني كه مورد اعتماد شما هستند از او حمايت كنيد.

ياد دادن مهارت هاي جديد زندگي
آيا نوجوان شما مي تواند روغن ماشين را عوض كند؟ غذايي سالم بپزد؟ حساب بانكي انلاين خود را مديريت كند، و يا شستن لباس ها بدون اينكه رنگ لباسي تغيير كند؟ بيشتر نوجوانان در مورد يادگيري چيزي كه براي اولين بار فكر مي كنند يك وظيفه است خوشحال نمي شوند، ولي خيالتان از اين بابت راحت باشد كه نوجوانان درباره ي هر چيزي كه ياد مي گيرند اعتماد به نفس بيشتري كسب مي كنند.

مطالعه و آرامش.

منبع : كودك و نوجوان-پنج كاري كه نوجوان شما بايد در اين تابستان انجام دهد


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۸ تير ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۱۰:۵۲ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

كمبود توجه در كودكان

 

كمبود توجه در كودكان يكي از مهم ترين اختلالات عصبي دوران كودكي است كه در بسياري از كودكان در سنين ابتدايي كودكي آغاز شده و ممكن است اگر به آن توجه نشود و جدي گرفته نشود تا سال هاي زيادي فرد را درگير نموده و او را ازار دهد. همچنين اطرافيان و والدين كودكاني كه دچار اختلال كمبود توجه هستند به راحتي با اين مسئله كنار نيامده و بسيار اذيت خواهند شد. گرچه آمار دقيقي از ميزان ابتلاي كودكان در ايران به اين اختلال وجود ندارد اما حدودا 3 تا 7 درصد از دانش اموزان دوران ابتدايي با مشكل كمبود توجه مواجه هستند. معمولا پسران بيشتر از دختران دچار اختلال كمبود توجه مي شوند كه اين نكته بايد مورد توجه قرار گيرد. در صورتي كه اين اختلال به موقع تشخيص داده نشود و براي اقدام آن كاري نكرد به شدت مي تواند در شرايط تحصيلي و اينده كودك دلبند شما تاثير بگذارد. اين كودكان در صورتي كه به موقع درمان نشوند بيشتر از ديگران به آسيب هاي اجتماعي مانند اعتياد و رفتارهاي پرخطر روي مي آورند لذا ما به عنوان والدين كودك در اين زمينه بسيارمسوول هستيم. براي شناخت و تشخيص اختلال كمبود توجه در كودكان راه هايي وجود دارد كه در ادامه به بررسي مهم ترين ان ها خواهيم پرداخت كه برخي از علائم به كمبود توجه و برخي ديگر به زياده كاري و فعاليت بيش از حد آنها مربوط است.

 

كودكان مبتلا به كمبود توجه در تمركز كردن به شدت مشكل داشته و نمي توانند تمركز خود را به راحتي به موضوعي خاص معطوف نمايند و بنابراين به راحتي حواس پرت مي شوند.
كودكان مبتلا به اختلال كمبود توجه در رسيدگي به وظايف و تكاليف خود و خانه و مدسه عاجز و ناتوان هستند.
با شنيدن كم ترين صدايي حواس آن ها از كاري كه به آن مشغول هستند پرت مي شود.
در انجام يك كار به جزييات دقتي نمي كنند همچنين در نقاشي و كارهاي اين چنيني نيز توجه آن ها به كليات معطوف است
كودكان داراي اين اختلال مكررا وسايل خود را گم مي كنند و فراموشي در آنها به شدت رواج دارد.
آن ها در هنگامي كه برايشان صحبت مي كنيد توجه خاصي نمي كنند و انگار كه اصلا با آنها صحبت نمي شود و نمي توانيم صحبت با آنها را صحبتي رو در رو و با تمركز قلمداد كنيم.
اين كودكان به طور مداوم در حال حركت هستند و از نشستن در يك جا و آرام گرفتن بي زارند و دوست دارند مدام در حركت باشند.
اين كودكان اگر كم سن و سال باشند مرتبا از درو ديوار بالا رفته و نمي توانند در جاي خود بنشينند
پريدن ميان صحبت افراد و انتظار نكشيدن براي نوبت در هر كاري از ديگر ويژگي هاي اين كودكان است

منبع : كودك و نوجوان-كمبود توجه در كودكان


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۷ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۳۵:۳۷ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

آيا زياد خشمگين مي شويد ؟
مي توانيد شدت احساسات خشم خود را از لحاظ فيزيولوژيكي از طريق آزمون هايي كه وجود دارند، بسنجيد. با پاسخ دادن به سوالات اين آزمون ها مي توانيد متوجه شويد كه آيا فردي پرخاشگر هستيد يا خير؟ اگر در مواقعي متوجه شديد كه شيوه هاي رفتاري شما خارج از كنترلتان است، حتما از مشاوره يا روان شناس كمك بخواهيد تا براي برخورد با اين هيجانات، شيوه هاي بهتري را دريافت كنيد. در واقع مديريت خشم به فرد اين كمك را مي كند كه ياد بگيرد چگونه خون سرد باشد، و حس منفي قبل از خشم را انكار كند و تحت كنترل بگيرد.

براي مطالعه بيشتر:

خشم و پرخاشگري در نوجوانان

پرخاشگري كودكان در سنين مختلف

چرا بعضي از مردم بيشتر از ديگران عصباني مي شوند؟
بعضي از افراد بسيار بداخلاق و تند خو هستند، اين افراد خيلي زود عصبي مي شوند و توانايي بر كنترل عصبانيت خود ندارند و شدت عصبانيت آنان نسبت به افراد معمولي بسيار زياد مي باشد. اين گونه افراد معمولا تند مزاج هستند و با ديگر افراد دعوا مي كنند. البته بعضي از افراد با اينكه خشم خود را با جيغ و داد و صداي بلند نشان نمي دهند، اما شديدا بداخلاق و تند خو هستند. بعضي از روان شناسان براين معتقد هستند كه افراد پرخاشگر و تند خو، اكثرا طاقت ناكامي و شكست خوردن را ندارند. آنان به طور معمول به سرعت خشمگين و عصبي مي شوند و همچنين به سادگي اين احساس را مي كنند كه براي شكست ، ناراحتي و دلخوري آنان، نبايد موضوعي وجود داشته باشد. اين افراد نمي توانند در مقابل مشكلات خون سرد باشند و همچنين آرامش خود را حفظ كنند. افراد خشمگين هنگامي كه با موقعيتي كه غيرمنصفانه باشد رو به رو مي شوند، به سرعت خشمگين و پرخاشگر مي شوند و اكثر مواقع براي شنيدن انتقاد هيچ گونه تحمل و صبري ندارند و به طور كلي اين گونه افراد، شكيبا نيستند.

كدام عوامل در پرخاشگر بودن موثر واقع هستند؟
به نظر مي رسد كه مواجه شدن با مسائل و عدم تحمل كافي، يكي از عامل هاي تاثيرگذار در رفتار هاي پرخاشگرانه مي باشد. عوامل ژنتيكي هم روي پرخاشگري و عصبانيت تاثيرگذار مي باشند. بعضي از كودكان وجود دارند كه از همان ابتداي تولد، زود رنج و تند خو هسستند و به آساني عصبي مي شوند. بعضي مواقع پرخاشگر بودن و خشمگين شدن، به علت يادگيري شيوه ي برخورد ما با مسائل ناراحت كننده مي باشد.

اغلب خشم به عنوان يك رفتار منفي در نظر گرفته مي شود. ما اينگونه مي انديشيم كه؛ همه ي اين هيجانات از قبيل: اضطراب، افسردگي و هيجانات ديگر درست نيستند و اينگونه مسائل نبايد درون ما به وجود بيايند و ما را تحريك كنند. وجود خشم و عصبانيت درون فرد طبيعي است، و بايد اين موضوع را بياموزيم كه چگونه خشم خود را به روشي مناسب و سازنده و مفيد ابراز كنيم. مطالعات نشان مي دهند كه محيط خانواده ها نقش مهمي را در يادگيري الگوهاي ابراز خشم و عصبانيت، بازي مي كنند.

اغلب افرادي كه بسيار سريع و به آساني عصباني مي شوند، به طور معمول در خانواده هايي تربيت شده اند كه ؛ مخرب، آشفته، و ناآرام بوده اند و مهارتي در ارتباط هيجاني نداشته اند. هرچند گاهي نيز ميبينيم كه در خانواده اي آرام و به نسبت كنترل شده از لحاظ رفتاري ، فرزندي پرخاشگر و ناآرام وجود دارد. بعضي از افراد فكر مي كنند كه حق آن ها است كه به ديگران آسيب بزنند . تحقيقات نشان مي دهند كه اگر ابراز خشم از كنترل فرد خارج شود، سبب مي شود تا مقدار عصبانيت فرد بيشتر شود و صدمه ببيند.

آيا نيازمند به مشاوره هستيد؟
اگر درون خو اين احساس را مي كنيد كه عصباني هستيد و خشمتان از كنترلتان خارج مي شود، و همچنين اگر خشم شما در رابطه هاي دوستي تان تاثير منفي برجاي گذاشته است، و اكثر مواقع عصبي و خشمگين هستيد، لازم مي باشد كه از مشاور و يا روان شناس كمكي موثر بگيريد و روش هايي كه براي كنترل خشم هستند را بياموزيد. متخصصين سلامت روان كارآمد و تاثير گذار، مي توانند به شما تكنيك هايي را بياموزند كه هم بتوانيد خشم خود را كنترل كنيد و هم به عامل و ريشه ي خشم خود پي ببريد و سبب شود كه افكار و رفتار خود را تغيير دهيد. زماني كه با درمانگري صحبت مي كنيد به او بگوييد و او را مطلع كنيد كه مشكلاتي پيرامون خشم داريد و مي خواهيد روي اين موضوع كار كنيد.

با توجه به شرح حالي كه داريد؛ روان شناس براي شما روشي مناسب و مفيد را درنظرمي گيرد و احساس شما را به درستي درك مي كند. روان شناسان و مشاوران مي گويند: نبايد براي درمان افراد عصبي و پرخاشگر عجولانه رفتار كرد. اين انتظار كه يك مراجعه كننده عصبي بتواند به سرعت تغيير كند، و ميزان خشمش شديدا كاهش پيدا كند خيالي باطل است. كاهش پرخاشگري و درمان آن بايد به گونه اي تدريجي صورت بگيرد.

خشم و مراحل رشد

با درك كردن فرايند رشد كودك از پرخاشگري و خشمگين شدن او، پيشگيري كنيم

منبع : كودك و نوجوان-عصبانيت و مراحل رشد كودكان


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ تير ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۳۳:۰۶ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

به نظر مي رسد كه رشد جنسي بچه ها، از نظر والدين نوزادان و كودكان دوره اي باشد كه در مراحل بعدي زندگي آنها به وجود مي آيد. ولي در حقيقت، رشد جنسي كودكان در سالهاي اوليه زندگي شروع مي شود. نوزادان، كودكان، پيش دبستاني ها و كودكان جوان در سن مدرسه، شالوده رشد هيجاني و فيزيكي را همزمان با رشد به صورت هاي نامحسوس ايجاد مي كنند.

همزمان با دست يابي به نقاط عطف مهم فيزيكي و هيجاني، مانند آموختن راه رفتن و يا شناخت پدر و مادر، كودكان به نقاط عطف مهم مي رسند مانند چگونگي بازشناسي، تجربه و احساس كردن بدن خود و چگونگي شكل دهي دلبستگي به ديگران. دلبستگي در سال هاي اوليه زندگي شكل مي گيرد و به مراحل صميميت و پيوستگي با ديگران در آينده كمك مي كند.

با شناخت نحوه رشد و يادگيري كودكتان، شما مي توانيد نقش مهمي را درپرورش سالم هيجاني و فيزيكي ايفا كنيد.

نوزادان و كودكان
وابستگي هاي عاطفي و اوليه بدن در كنار والدين و از طريق ارتباط فيزيكي شكل گرفته كه عشق آنها را بيان مي كند. نگهداري و لمس شدن، بوسيده شدن و در آغوش قرار گرفتن به كودكان كمك مي كند تا احساس راحتي كنند و همراه با دوست داشته شدن، احساس فيزيكي مثبتي را تجربه مي كنند.

نوع منحصر بفرد صميميت فيزيكي و دلبستگي هيجاني ما بين كودكان و والدين، مي تواند اولين عامل براي شكل گيري زمينه هاي عاطفي و صميمي فيزيكي پخته در اينده باشد كه در مراحل بعدي، به عنوان بخشي از بلوغ جنسي پخته در اينده مي باشد.

بدن من. بيشتر والدين نگراني هاي مربوط به كودكان خود را با دكتر خودشان در ميان مي گذارند با موضوعاتي نظير اينكه نوزادان آلت تناسلي خود را در طول عوض كردن پوشاك لمس مي كنند يا داراي حالت نعوظ زيادي هستند. به انها اطمينان داده يمشود كه اين رفتارهاي كاملا عادي مي باشد و گفته مي شود كه اكتشاف كردن بدن، حتي در ميان بچه هاي جوان تر هم يك امر عادي مي باشد و بيشر كودكان، به خصوص نوجوانان، از برهنه شدن خوششان مي آيد.

واكنشي كه شما نشان مي دهيد – صداي شما، كلماتي كه استفاده مي كنيد و حالت صورت شما – يكي از اولين درس هاي بچه شما در زمينه مسائل جنسي مي باشد. با عدم واكنش عصبي و غافل گير كننده، يا عدم استفاده از كلمات ناپسند، به كودك خود آموزش مي دهيد كه اين كنجكاوي در مورد بدن ، يك بخش نرمالي از زندگي مي باشد.

آگاهي جنسي. در سنين 2 يا 3 سالگي، حس مونث يا مذكر بودن كودك شروع به رشد مي كند. اين آگاهي، هويت جنسي ناميده مي شود. كودكان در اين سن، شروع به شناختن تفاوت ما بين پسر ها و دختر ها مي كنند و مي توانند خودشان را به عنوان يك پسر يا يك دختر، شناسايي كنند. برخي از افراد معتقدند كه هويت جنسي به صورت زيست شناختي تعيين مي شود و برخي بر اين باورند كه اين امر در نتيجه محيطي كه كودك در آن قرار گرفته است، تشكيل مي شود. به احتمال زياد، اين امر در نتيجه تركيب دو مورد ياد شده حاصل مي شود. كودكان در اين سن، خودشان را با رفتار هاي خاصي سازگار مي كنند كه نقش هاي جنسيتي ناميده مي شوند، كه مربوط به مونث يا مذكر بودن آنهاست. مردانه بودن چه چيزي است؟ زنانه بودن چه چيزي است؟ چگونه پسر ها و مردها رفتار مي كنند؟ دختر ها و زن ها چگونه رفتار مي كنند؟ همزمان با اينكه تصميم مي گيريد كه نقش هاي جنسي را به كودك خودتان ياد دهيد، نسبت به واكنش هايي كه آنها در داخل و خارج از خانه نشان مي دهند، مطلع باشيد.

دوره پيش دبستاني (سن 3 تا 5 سالگي)
در سن پيش دبستاني، حس دختر يا پسر بودن در بيشتر كودكان رشد مي يابد، و تا جايي ادامه پيدا مي كند كه حتي شروع به اكتشاف بدن خود به صورت هدفمند مي كنند. زماني كه آنها بدن خود را لمس مي كنند، بد حرف زدن با آنها روش مناسبي نمي باشد – اين كار ، فقط حس گناه يا خجالت را در كودك شما رشد مي دهد.

با اين حال، ممكن است كه حتي در صورتي كه كودكان اين حس را داشته باشند كه اين كار خوب است، والدين بخواهند تا توضيح دهند كه لمس كردن بدن بايد در تنهايي صورت گيرد – كودكان در دوره پيش دبستاني آنقدر درك دارند كه بدانند همه چيز نبايد عمومي شود. همچنين آنها به اندازه كافي بزرگ شده اند كه بدانند هيچ كسي – حتي اعضاي خانواده يا افرادي كه به آنها اعتماد دارند – نبايد آنها را به گونه اي لمس كند كه احساس ناراحتي داشته باشند.

منبع : كودك و نوجوان-شناخت رشد جنسي اوليه در كودك (يك تا ده سالگي)


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۵ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۱۳:۱۳ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

اينكه نوجوانان چرا و به چه علت به بازي هاي انلاين معتاد مي شوند مسئله مهميست و يكي از مشكلات اساسي والدين مي باشد. به همين دليل ضروري است كه والدين ياد بگيرند كه چگونه با بازي كردن زياد نوجوان روبرو شوند. مطالعه ي اين پست شروع خوبي براي والديني است كه فرزند نوجوان آنها به بازي هاي آنلاين علاقه ي زيادي نشان مي دهند.


اجازه دهيد پيش از آنكه به ادامه ي اين بحث بپردازم، از همين ابتدا بگويم كه بازي هاي آنلاين بسيار جالب و مهيج هستند، و از اين پست نبايد اين گونه استنباط شود كه اين بازي ها ذاتا تفريحي ناسالم هستند. اما در هر كاري بايد اعتدال رعايت شود.

پس ما به عنوان والدين نوجوان، بايد چگونه با اين مسئله مواجه شويم؟

 

مشاهده رفتارهاي نوجوان

براي شروع بهتر است ابتدا علايم خطر را بشناسيم. هزاران علامت خطر احتمالي وجود دارند، كه در زير به برخي از آنها اشاره مي شود:

هنگامي كه آنلاين هستند، متوجه گذر زمان نمي شوند
مشكل داشتن در تمام كردن تكاليف مدرسه يا مسئوليت ها و كارهايي كه درخانه به او محول مي شود
افت تحصيلي در نتيجه ي انجام ندادن درست تكاليف مدرسه
فاصله گرفتن و كاهش تعامل با خانواده و دوستان
عصبانيت زياد هنگام قطع دسترسي او به اينترنت
بي رغبتي به غذا خوردن و خارج شدن از اتاق خواب يا مطالعه ( عدم تمايل به فاصله گرفتن از كامپيوتر يا كنسول بازي)
بي ميلي به تعامل با اعضاي خانواده پس از بازگشت از مدرسه يا هنگام شام خوردن و ديگر موقعيت ها كه خانواده دور هم جمع مي شوند
علايم بيماري جسمي مانند ميگرن، افزايش وزن، خشكي چشم ها، كاهش ديد، و مشكل خواب.
واكنش در مقابل بازي كردن نوجوان

اگر اين احتمال را مي دهيد كه نوجوان شما بيش از حد به بازي هاي آنلاين وابسته شده است، راهكار هاي زير مي توانند به شما در تغيير برنامه ي آنها و راهنمايي آنها براي متعادل تر كردن ميزان توجه به بازيهاي آنلاين كمك كنند:

آنها را به انجام ديگر تفريحات و فعاليت هاي اجتماعي تشويق كنيد: فرزند نوجوان خود را از صفحه ي نمايش كامپيوتر دور كرده و آنها را به سمت ديگر تفريحات و فعاليت ها راهنمايي كنيد، مانند ورزش هاي تيمي و گردهمايي هاي سالم دوستانه.
برروي استفاده ي آنها از كامپيوتر نظارت كنيد: كامپيوتر را در مكاني از خانه قرار دهيد كه روي آن ديد داشته باشيد و بتوانيد فعاليت هاي فرزند خود را در محيط آنلاين زير نظر داشته باشيد، و زمان آنلاين بودن آنها را محدود كنيد. اين كار زماني موثرتر واقع خواهد شد كه خود شما نيز به عنوان والدين از اين قاعده پيروي كنيد. اگر شما نمي توانيد از محيط آنلاين فاصله بگيريد، احتمالا فرزند شما نيز نخواهد توانست.
با فرزند خود در مورد دلايل ريشه اي اين مشكل صحبت كنيد: استفاده ي وسواسي و بدون برنامه از كامپيوتر مي تواند علامتي حاكي از وجود مشكل مهمتري باشد. آيا اين احتمال وجود دارد كه فرزند نوجوان شما از مشكلي عميقتر رنج ببرد؟ آيا اخيرا در زندگي شما تغيير بزرگي مانند طلاق يا تغيير محل زندگي اتفاق افتاده كه موجب ايجاد استرس در او شده است؟

منبع : كودك و نوجوان-مواجهه ي درست با بازي هاي آنلاين نوجوانان


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۴ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۴۴:۴۲ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

آلبرت بندورا بنيانگذار نظريه شناختي اجتماعي معتقد است عوامل شخصي (از جمله باورها، انتظارات، نگرش ها، دانش ها، راهبردها ومانند اين ها)، رويدادهاي محيطي(فيزيكي واجتماعي) و رفتارهاي (عملي وكلامي) فرد با يكديگر تاثير و تاثر متقابل دارند و هيچ يك از اين سه جز را نمي توان جدا از اجزاي ديگر به عنوان تعيين كننده رفتار انسان به حساب آورد. بندورا اين تعامل سه جانبه را تعيين گري متقابل (جبر متقابل) مي نامد (سيف، 1387).

بندورا فرايندهاي شناختي را در تعيين رفتار آدمي بسيار مهم مي داند. طبق نظر او رفتار مي تواند شديدا تحت تاثير تخيلات فرد باشد. از آن جايي كه رفتار فرد دست كم تا حدودي به وسيله فرآيندهاي شناختي او تعيين مي شود، اگر اين فرآيندها به درستي واقعيت را منعكس نكند، موجب رفتار ناسازگارانه مي شود. بندورا چند دليل براي ايجاد فرايند هاي شناختي معيوب به دست مي دهد.

نخست اين كه، اعتقادات غلط در كودكان ممكن است به اين علت به وجود آيند كه چيزها را بر اساس ظاهرشان ارزيابي مي كنند. دوم اين كه خطاي فكري مي تواند از اطلاعات حاصل از شواهد ناكافي به وجود مي آيد. مثلا يادگيري ناشي از تصوراتي كه توسط رسانه ها و وسايل ارتباط جمعي منتقل ميشود. مردم تا حدي تصورا تشان را درباره واقعيت هاي اجتماعي كه هيچ گونه تماس مستقيمي با آن ها نداشته اند از راه صحنه هاي تلويزيوني مي آموزند. از آنجا كه دنياي ماهواره، تلويزيون، اينترنت، بازي هاي ويديو يي، رايانه اي و….. مملو از شخصيت هاي فاقد اصول اخلاقي (و پرخاشگري، خشونت، زير پا گذاشتن قوانين ومقررات و…..) است مي تواند دانش مربوط به جهان واقعي را وارونه جلوه دهد. طبق نظر بندورا اين ديد تحريف شده از واقعيت گاهي ممكن است به رفتار مجرمانه و جنايت آميز منجر شود. ” كودكان براي فرستادن نامه هاي تهديد آميز به معلمان و براي دعواهاي همراه با ضرب و جرح دستگير شده اندو معلوم گشته است كه اين گونه كارها را از صحنه هاي تلويزيوني آموخته اند (هرگنهان و اولسون، 1385).

بندورا مي گويد پس از آن كه باورهاي غلط تشكيل شدند، به صورت دائمي در مي آيند، زيرا صاحبان باورهاي غلط افرادي را مي جويند كه همان باورها را دارند. افزون بر اين، وقتي كه باورهاي غلط تشكيل شدند، به صورت پيشگويي ها يي كامبخش در مي آيند. براي مثال، اگر كودكي به اين باور برسد كه به جز از راه پرخاشگري و خشونت نمي توان به اهداف خود رسيد، به تجارب وفعاليت هايي مي پردازد كه باور او را تاييد مي كنند (هرگنهان و اولسون، 1385).

منبع : كودك و نوجوان-نقش رسانه در يادگيري لجبازي و پرخاشگري


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۳ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۲۸:۳۳ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

ترس هايي كه موجب مي شود كودك به ديگران ضربه بزند، معمولاً ريشه در بعضي از تجارب ترسانيدن توسط والدين يا ديگران در اوايل زندگي اش دارد؛ اگرچه، در كل كودك ممكن است به ظاهر از خود ترسي نشان ندهد. كودك براي كنترل ترس اش، دست به نوعي رفتار پرخاشگرانه مي زند و هر زماني كه او احساس ترس شديدي كند اين رفتار نيز شعله ور مي شود. در واقع كودك به جاي گريه كردن يا گفتن احساس ترس خود، هنگام ترسيدن شروع به حمله مي كند، بالا و پايين مي پرد، نمي تواند از ديگران درخواست كمك كند و به در و ديوار ضربه مي زند. شما براي كمك به كودكتان، نبايد به دنبال علت ترس او باشيد؛ بلكه ميزان افزايش احساس امنيت اش و نيز ارتباط با او ضروري و مهم است خواه شما والدين يا پرستار او باشيد؛ خواه دوست يا از آشنايان او باشيد. همچنين براي پيشگيري از هر گونه عمل تكانشگرانۀ كودك، نياز به مراحلي پيش رونده است.همانطور كه شما با كودكتان ارتباط برقرار مي كنيد و به او حس امنيت مي دهيد، او نيز احساسات پرحرارتي كه محرك تكانشگري همراه با ضربه زدن شده را با شما در ميان خواهد گذاشت. به احساسات كودكتان توجه كنيد ضمن اينكه از آسيب زدن به ديگران ممانعت كنيد و به او اجازه دهيد تا ترس اصلي خود را تخليه كند به طوري كه او بتواند احساس راحتي و آرامش كند و ديگران را همچون دوستانش ببيند؛ نه اينكه او را تهديد كنيد.

براي مطالعه بيشتر:

خشم و پرخاشگري در نوجوانان

* اول، يك رابطه صميمي تري برقرار كنيد.

فرصت هايي را براي ارتباط بيشتر و بهتر تنظيم كنيد. تعيين زمان خاص يك ابزاري ايده آل براي برقراري ارتباط است. اگر فرزندتان است؛ پس سعي كنيد آن، زماني كوتاه در اوايل روز و به محض بيدار شدن از خواب صبحگاهي باشد، طوري كه كودك روزش را با پيشنهادتان براي تصميم گيري در مورد رغبت او به 5 دقيقه يا 10 دقيقه با هم بودن شروع كند. به او بسيار گرم و صميمي نگاه و توجه كنيد، اين كار باعث مي شود كه او احساس كند وجودش برايتان مهم است حتي اگر هم شير هاي ديگري هم داشته باشد، يك برنامه صبحگاهي ترتيب دهيدو اينكه بايد ابتدا با مكالمات تلفني شما همراه باشد. اين كار يعني داشتن برنامه در خانواده باعث مي شود كارهاي مهم را در اولويت قرار دهيد. اگر مي دانيد كه كودكتان فردي جدا از خانواده است سعي كنيد در اولين فرصتي كه او را مي بينيد با او بازي هاي كودكانه اي كه در آن امكان برنده شدن او وجود دارد؛ را ترتيب دهيد.

* براي مثال، تعامل احساسي برقرار كنيد.

شما ممكن است يك سري بازهاي پرسرو صدا يا بازي هاي قايم باشك را به كار ببريد اين ها بازي هايي هستند كه كودكان را به بازي جمعي وامي دارند، خودتان نيز به جمع آنها بپيونديد، پر انرژي و با احساس بازي كنيد. با يكديگر بازي خنديدن را انجام دهيد و نقشيرا متناسب با سن كودكبه خود بگيريد. با بازي قايم باشك در جايي پنهان شويد و كودكان را وادار كنيد تا سريع شما را پيدا كنند يا به صورت غيرمنتظره وسط بپرند و شما را بتراسنندوقتي كودكان بدون قلقلك مي خندند؛ بالطبع آنها برنده مي شوند و شما بازنده. خنديدن و حس امنيت و قدرت در بازيِ بردن و باختنبه كودكان كمك مي كند تا با يكديگر ارتباط برقرار كنند و انرژي شان تخليه شود. اين بازي به كودكتان مي فهماند كه آنها در كنار شما احساس امنيت، ارزشمندي و نيز اعتماد به نفس دارند.

* در جمع خانواده

شما ممكن است بازي گرگم به هوا را ترتيب دهيد يا بازي دويدن و گرفتن كودك كه امكان برنده شدن كودك در آن وجود دارد. براي مثال شما ممكن است دست هايتان را باز كنيد و سعي كنيد او را با احاطه كردن كودك و به حالت تلو تلو و مارپيچي محكم در بغل بگيريد. براي آنها به جذاب ترين حالت ممكن گرفته شدن لذت بخش است.با كودكتان كشتي بگيريد اما سعي كنيد خيلي به او فشار نيايد.با او هنگام بازي تماس چشمي داشته باشيد.با او بازي هاي رمزي كه حاكي از فريب دادن كودك است را انجام دهيد اما سعي كنيد سرزندگي قبل را داشته باشيد و پر انرژي بازي كنيد. اين نوع بازي براي كودكان دنياي ديگري است. كودكي كه در طي بازي قصد ضربه زدن دارد ممكن است اين بازي را فرصتي دوباره براي رونمايي اضطراب و آشفتگي اش به روش عملي تري بداند. او ممكن است به ميز محكم ضربه بزند يا ميز پذيرايي تان را به هم بريزد و يا در حالي كه به شما نگاه مي كند، ديوار را خط خطي كند. وقتي كه شما با ملايمت به او نزديك مي شويد تا به او تذكر دهيد او دليلي براي گريه كردن،جوش آوردن و راه انداختن قشقرق پيدا مي كند.اين بيان هيجانيشروع فرآيند بهبوديافتن يا درمان احساسات به خصوص احساسات مشابهي است كه منجر به آسيب زدن به ديگرانمي شود.

* دوم: وقتي كودكتان گريه مي كند براي احساساتش ارزش قائل شويد.

منبع : كودك و نوجوان-سه روش براي توقف كتك كاري در كودكان


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۳ تير ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۰۲:۲۶ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

چگونه از كودكان خود در فضاي مجازي طي شش مرحله محافظت كنيم

اينترنت بخشي از زندگي روزمره شده است و تصور كردن زندگي بدون آن براي كودكان بسيار سخت است. علاوه بر بازي كردن، كودكان براي درس و برقراري تماس با دوستان خود نيز به اينترنت متكي هستند. والدين ممكن است در آرزوي محدود كردن ميزان استفاده از فضاي مجازي براي اعضاي كوچك خانواده باشند اما به يكباره محروم كردن آنها از دنياي اتصال و ارتباط نيز غيرعادلانه است.

در صورتي كه به دلايلي صحيح از اينترنت استفاده مي شود پس دسترسي داشتن به آن ممكن است داراي فوايدي براي كودكان باشند. اما، خطراتي وجود دارد كه والدين بايد از آن آگاه باشند. همچنين، با وجود تهديد بدافزار و ويروس هاي كامپيوتري كودكان مستعد زورگويي (قلدري) هاي سايبري و مسائل غيراخلاقي خواهند بود.

مراحل زير به شما اطمينان مي دهد كه اعضاي كوچكتر خانواده عادات اينترنتي خوبي را ايجاد مي كنند و در فضاي مجازي ايمن مي مانند.

مطالب مرتبط:

هشت دليل اعتياد نوجوان به بازي هاي آنلاين

بررسي خشونت در بازيهاي ويدئويي و آنلاين كودك و نوجوان

1) درباره ريسك ها و خطرات گفتگو كنيد.

اگر كودكان شما به اندازه كافي در استفاده از تكنولوژي و اينترنت كهنه كار هستند پس به قدر كافي بالغ هستند كه بتوان درباره خطرات رسانه اي با آنها گفتگو كرد. شما نه بايد كودكان را بترسانيد و نه خيلي رك باشيد بلكه طوري صحبت كنيد كه آنها خطرات حتمي جرم سايبري و سوءاستفاده هاي غيراخلاقي درك كنند. ايجاد ارتباطي باز در زمينه اينترنت بدان معناست كه همه اعضاي خانواده لزوم ايجاد يك نگرشي سالم در استفاده از آن را درك كنند.

2) محدوديت ها را وضع كنيد.

وضع كردن محدوديت هاي استفاده از اينترنت و تكنولوژي داراي فوايد زيادي براي كودكان و خانواده ها است. در سنين خيلي پايين موانع بايد شما اعمال محدوديت هايي در استفاده از هر گونه رسانه اجتماعي و ارتباط با دوستان باشد. همانطور كه كودكان بزرگ مي شوند بايد به آنها آزادي بيشتري داده شود اما اين ايده خوبي براي محدود كردن ميزان زماني است كه آنها مي توانند صرف فضاي مجازي و سايت هاي قابل دسترسي كنند. محدوديت هاي سني در بازي ها بايد اعمال شود. ممنوعيت استفاده از گوشي هاي هوشمند، تبلت ها و ديگر تكنولوژي ها در موقع صرف غذا مي تواند موجب تعامل خانواده با يكديگر شود.

منبع : كودك و نوجوان-محافظت از كودكان در فضاي مجازي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۵۹:۴۴ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

تحقيقات نشان مي دهد كه اختلال مصرف ماري جوانا با سوء مصرف مواد مخدر/اختلالات و ناتوانايي هاي ذهني و رواني ديگر درارتباط است.

اختلال مصرف ماري جوانا بسيار شايع است، اغلب با ساير اختلالات مصرف مواد، مشكلات رفتاري و ناتوانايي ها در ارتباط است و عمدتا غيرقابل درمان است. بر اساس مطالعات جديد انجام شده توسط موسسه ملي سوء استفاده از الكل (بخشي از موسسه ملي بهداشت):

تجزيه و تحليل ها نشان داد كه 25درصد از بزرگسالان-نزديك به 6 ميليون نفر-اختلال مصرف ماري جوانا را در سال گذشته تجربه كرده اند،درحالي كه 3/6درصد افراد نيز معيارهاي تشخيصي براي اين اختلال را در برخي از مقاطع زندگيشان داشتند.

يك گزارش از مطالعه اي كه توسط بريجت گرانت در آزمايشگاه “ان ال اي اي” از اپيدميولوژي و بيومتري انجام گرفت يافته هاي جديدي را در مجله امريكايي روانپزشكي به نمايش گذاشت.

برطبق گفته ي جرج كووب مدير “ان ال اي اي” :”مجموعه تجزيه و تحليل هاي جديد در سطح مطالعات جمعيت شناسي توسط گروه دكتر گرانت مطالعه شد كه نشان مي دهد كه مصرف ماري جوانا مي تواند منجر به پيامدهاي مضري براي افراد و جامعه شود”.

محققان با بيش از 36 هزار نفر از جمعيت بزرگسالان ايالت متحده آمريكا درباره مصرف الكل،مصرف دارو و شرايط رواني مرتبط مصاحبه كردند. قابل ذكر است،مطالعه اخير براي تشخيص معيارهاي اختلال ماري جوانا از راهنماي تشخيصي و آماري اختلالات رواني ويراست پنجم استفاده كرده است DSM5.

در DSM5، وابستگي به ماري جوانا و سوءمصرف آن به صورت يك اختلال واحد تركيب شده اند.براي تشخيص اين اختلال افراد بايد حداقل 2 تا از 11 علائم اصلي را كه شامل،ولع مصرف،كناره گيري،فقدان كنترل و اثرات عاطفي منفي برمسئوليت شخصي و حرفه اي هستند را داشته باشد.شدت اختلال از طيف خيف،متوسط،شديد بسته به تعداد علايم درجه بندي مي شود.

مطابق يافته هاي قبلي،داده هاي جديد نشان داد كه اختلال مصرف ماري جوانا در مردان حدودا دوبرابر نسبت به زنان رايج است،درگروه هاي سني جوان تر نسبت به افراد 45 ساله و بالاتر خيلي بيشتر احتمال دارد تجربه شود.اين عامل خطر براي شروع اين اختلال در اواخر نوجواني و دراوايل 20 سالگي به اوج مي رسد و در عرض 3تا4 سال رو به بهبود مي رود.

منبع : كودك و نوجوان-افزايش مصرف ماري جوآنا در نوجوانان و اختلالات آن


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۷:۳۶:۲۲ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ][ ۵۵ ][ ۵۶ ][ ۵۷ ][ ۵۸ ][ ۵۹ ][ ۶۰ ][ ۶۱ ][ ۶۲ ][ ۶۳ ][ ۶۴ ][ ۶۵ ][ ۶۶ ][ ۶۷ ][ ۶۸ ][ ۶۹ ][ ۷۰ ][ ۷۱ ][ ۷۲ ][ ۷۳ ][ ۷۴ ][ ۷۵ ][ ۷۶ ][ ۷۷ ][ ۷۸ ][ ۷۹ ][ ۸۰ ][ ۸۱ ][ ۸۲ ][ ۸۳ ][ ۸۴ ][ ۸۵ ][ ۸۶ ][ ۸۷ ][ ۸۸ ][ ۸۹ ][ ۹۰ ][ ۹۱ ][ ۹۲ ][ ۹۳ ][ ۹۴ ][ ۹۵ ][ ۹۶ ][ ۹۷ ][ ۹۸ ][ ۹۹ ][ ۱۰۰ ][ ۱۰۱ ][ ۱۰۲ ][ ۱۰۳ ][ ۱۰۴ ][ ۱۰۵ ][ ۱۰۶ ][ ۱۰۷ ][ ۱۰۸ ][ ۱۰۹ ][ ۱۱۰ ][ ۱۱۱ ][ ۱۱۲ ][ ۱۱۳ ][ ۱۱۴ ][ ۱۱۵ ][ ۱۱۶ ][ ۱۱۷ ][ ۱۱۸ ][ ۱۱۹ ][ ۱۲۰ ][ ۱۲۱ ][ ۱۲۲ ][ ۱۲۳ ][ ۱۲۴ ][ ۱۲۵ ][ ۱۲۶ ][ ۱۲۷ ][ ۱۲۸ ][ ۱۲۹ ][ ۱۳۰ ][ ۱۳۱ ][ ۱۳۲ ][ ۱۳۳ ][ ۱۳۴ ][ ۱۳۵ ][ ۱۳۶ ][ ۱۳۷ ][ ۱۳۸ ][ ۱۳۹ ][ ۱۴۰ ][ ۱۴۱ ][ ۱۴۲ ][ ۱۴۳ ][ ۱۴۴ ][ ۱۴۵ ][ ۱۴۶ ][ ۱۴۷ ][ ۱۴۸ ][ ۱۴۹ ][ ۱۵۰ ][ ۱۵۱ ][ ۱۵۲ ][ ۱۵۳ ][ ۱۵۴ ][ ۱۵۵ ][ ۱۵۶ ][ ۱۵۷ ][ ۱۵۸ ][ ۱۵۹ ][ ۱۶۰ ][ ۱۶۱ ][ ۱۶۲ ][ ۱۶۳ ][ ۱۶۴ ][ ۱۶۵ ][ ۱۶۶ ][ ۱۶۷ ][ ۱۶۸ ][ ۱۶۹ ][ ۱۷۰ ][ ۱۷۱ ][ ۱۷۲ ][ ۱۷۳ ][ ۱۷۴ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : ---
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی