moshaverrkhob
moshaverrkhob

تصميم گيري يكي از مهم ترين توانايي هاي افراد براي سازگاري در اجتماع و مقابله با مسائل است. به كودكتان بياموزيد تصميم گيري به چه معني است و موقعيت هايي را كه در آن او تصميم هاي درست مي گيرد بشناسيد. كودكان در اغلب اوقات در حال تصميم گيري هستند بدون اينكه خودشان از آن اطلاعي داشته باشند. راههاي مختلفي وجود دارد تا والدين بتوانند به كودكانشان در تصميم گيري هاي صحيح عاقلانه و در موقعيت هاي مختلف كمك كنند:

به كودكتان كمك كنيد تا مشكلي را كه برايش پيش آمده به طور مشخصي تعريف كند. از او سوالاتي بپرسيد تا بفهميد كه او دقيقا مشكل را به چه صورتي مي بيند و مي شنود و نسبت به آن چه احسلسي دارد و در اين ميان چه چيزي بايد تغيير كند.
طوفان فكري نيز يكي از راههاي ممكن است. در اغلب اوقات براي يك مشكل راه هاي مختلفي وجود دارد و تنها يك راه، تنها راه حل ممكن نيست در اين موقعيت والدين مي توانند كمك بزرگي به كودك كنند و راه حل هاي جايگزين را پيشنهاد دهند.
تنها زماني كه كودك بتواند تمام عواقب كار را بررسي كند به او اجازه دهيد كه تصميم گيري كند. بهترين راه حل راه حلي است كه همزمان هم باعث حل مشكل شود و هم باعث شود كه كودك احساس خوبي نسبت به خود داشته باشد.
بعد از اينكه كودكتان براي حل مشكلش تصميم گيري كرد. نتايج آن را ارزيابي كنيد. مثلا از او بپرسيد راه حلي كه انجام دادي آيا نتيجه داد؟ و يا شكست خورد؟چرا؟


تاكتيك هايي را كه باعث مي شوند كودكتان دفعۀ بعد تصميم گيري بهتري داشته باشد بررسي كنيد و آن را با فرزندتان در ميان بگذاريد.
رويكرد مثبتي را ايجاد كنيد كه در آن كودك بتواند چارچوب ها را بشناسد تمام بچه ها بايستي در مقابل رفتارها و كارهايي كه انجام مي دهند مسئوليت پذير باشند. آنها بايد ياد بگيرند كه در كارهاي خود انضباط فردي داشته باشند. براي اين كار والدين به جاي ايكه بيشتر از سيستم تنبيه و تشويق استفاده كنند بهتر است كه اين ميان نقش مربي و يا معلم را بازي كنند. و بهتر است براي اينكه بتوانند كودكانشان كمك كنند تا نظم فردي را ياد بگيرند اين سه ويژگي رفتاري در برقراري نظم داشته باشند.

منبع:كانون مشاوران ايران-اموزش تصميم گيري به كودك


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: عزت نفس، كودك، تصميم گيري،
موضوع:
[ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۱۱:۱۸:۴۴ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

عزت نفس برابراست با اينكه بتوانيم يك تصوير مثبت از خود ايجاد كنيم. بنابراين مهم است كه به عنوان والدين به كودك خود در ايجاد تصوير مثبت كمك كنيد. در زير قدم هايي است كه شما مي توانيد به فرزندتان در داشتن تصوير بهتري از خود كمك كنيد:

۱- به فرزندتان بياموزيد كه به جاي اينكه بگويد من اينو مي خوام بگويد من اين را دوست دارم. در واقع به جاي بيان خواسته ها علايق خود را بيان كند. براي كودكتانن توضيح دهيد كه قرار نيست هر چيزي كه او مي خواهد براي او فراهم كنند و نبايد حتي از اين مسئله عصباني شود، او را تشويق كنيد تا بتواند خشم و عصبانيت خود را كنترل كند شما مي توانيد اين كار را با تعيين يك الگوي خوب براي آنها و تقويت آنها رفتارشان زماني كه آنها ناراحتي خود را از يك موقعيت به جاي عصباني شدن به شكل منطقي نشان مي دهند، انجام دهيد.

۲- آنها را تشويق كنيد كه خواسته هاي خخود را به صورت شفاف و واضح بيان كنيد. البته براي آنها توضيح دهيد كه هيچ ضمانتي وجود ندارد كه آنها به اين خواسته ها مي رسند ولي در هر صورت شما بايد آنها را تشويق كنيد كه خواسته هاي خود را بيان كنند.

۳- اجازه بدهيد كودكتانن بدانند انها مسئول تمام احساسات و اتفاقاتي هستند كه تجربه مي كنند در حاليكه آنها مسئول احساسات ديگران نيستند. كودكتان را بخاطر احساسي كه خودتان داريد سرزنش نكنيد.

۴- كودكتان را تشويق كنيد تا به سرگرمي ها و تفريحاتي كه مي تواند به صورت مستقل انجام دهد و علاقه دارد بپردازد.

۵- اجازه دهيد كودكانتان خودشان به تنهايي اختلافشان با خواهر و برادرها و يا دوستانشان حل كنند.

۶- به كودكتان كمك كنيد تا آستانه تحمل خود را بالا ببرد و به او بياموزيد كه برخي چيزها ممكن است آزار دهندده باشند اما آسيبي به انسان نمي زنند. به كودكتان كمك كنيد تا با استفاده از جملات مثبت نسبت به خود و تكرار انها در ذهن مشكلاتش را حل كند و مثلا مشكلات نمي توانند به من آسيب برسانند و قدرت من از آنها بيشتر است. و اگر من از پس اين مشكل بر بيايم مي توانم ماهيچه هاي احساسي بسازم. «اگر كودكتان در برقراري ارتباط با ديگر كودكان دچار مشكل است به بخش كسي با من بازي نمي كند مراجعه كنيد.

۷- به كودكتان كمك كنيد تا بر روي نقاط قوت خود تمركز كند و اين نقاط قوت را همواره به آنها يادآوري كنيد.

۸- كودكتانن را تشويق كنيد تا همانگونه با دوستانش رفتار كند كه دوست دارد دوستانش با او رفتار كنند.

۹- به كودكتان بياموزيد كه همواره راه حل هاي جايگزين وجود دارد و هميشه تنها يك راه حل نيست كه باعث رسيدن به رضايت و حل مشكل مي شود به او بياموزيد كه يك مشكل را از زواياي مختلف ببيند. كودكي كه تنها يك دوست دارد و ان را از دست مي دهد تنها مي شود. ولي كودكي كه دوستان بسياري دارد زماني كه شما فكر مي كند تنها يك راه حل براي مشكل وجود دارد. خود را براي راضي شدن و خشنود شدن محدود كرده ايد. هر چقدر شما بيشتر به كودكتان بياموزيد كه به دنبال راه حل هاي مختلف باشد احتمال اينكه او در نهايت به رضايت و شادكامي برسد را افزايش داده ايد.

۱۰- با كودكتان بخنديد و او را تشويق كنيد كه به خودش نيز بخندد. افرادي كه خود را بيش از حد جدي مي گيرند به طور يقين لذت كمتري از زندگي مي برند. داشتن حس شوخ طبعي و نگرش طنز آميز به مسائل زندگي يكي از عناصر اصلي براي افزايش لذت و خشي در زندگي است.

منبع:كانون مشاوران ايران-چگونگي ايجاد تصوير مثبت در كودك و نوجوان


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: تصوير مثبت، عزت نفس، جملات مثبت،
موضوع:
[ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۱۱:۱۵:۴۹ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

آيا فرزند شما مدام از شرايط موجود شكايت مي كند؟ يك جاي كار هميشه مي لنگد بي توجه به اينكه شما چقدر در خانه تان تلاش مي كنيد. از غذايي كه براي ناهار آماده كرده ايد تا مدرسه وحشتناكي كه كودكتان را به آن فرستاده ايد، از قوانين ناعادلانه اين كه در خانه تان اجرا مي كنيد و تا هر چيزي كه در ميان است و در خانه اتفاق مي افتد. اگر شما مانند اكثر پدر و مادرها هستيد سعي مي كنيد به كودكتان بفهمانيد كه شرايط آن قدرها هم كه او فكر مي كند وحشتناك نيست. شما احتمالا بارها سعي كرده ايد او را قانع كنيد، قوانين خانه را براي او توضيح داده ايد و سعي كرده ايد به صورت منطقي او را توجيه كنيد. از مواضعتان دفاع كرده ايد تا بتوانيد شرايط را بهبود بخشيد.

بسياري از پدر و مادرها دوست دارند كه فرزندانشان بتوانند با آنها به راحتي صحبت كنند. آنها خود را به گونه اي نشان مي دهند كه آماده شنيدين نظرات مخالف هستند و اگر فرزندشان درباره مسئله خاصي احساس بي عدالتي مي كند بتواند آزادانه با آنها صحبت كند و مشكل خود را در ميان بگذارد. آنها فرزندانشان را تشويق مي كنند كه آزادانه عقايد خود را بيان كنند و از اين مسئله احساس ترس و يا نگراني نداشته باشند اما زماني كه اين نارضايتي ها و شكايات تقريبا كل روز شما را مي گيرد شما چه واكنشي نشان مي دهيد. چگونه مي توانيد اين نارضايتي ها را محدود كرده و كاهش دهيد؟

پاسخ به اين سوال آسان تر از چيزي است كه فكرش را بكنيد.
۱- سعي كنيد چيزي فراتر از مشكل را ببينيد.
سعي كنيد مسئله اي كه فرزند شما نسبت به آن احساس نارضايتي مي كند را به خوبي بشناسيد آن را بررسي كنيد و ريشه ي اصلي مشكل را بيابد. بررسي كردن مشكل و صحبت كردن با فرزندتان گاهي ممكن است حتي به درگيري و كشمكش بيانجامد. اما در اين شرايط سعي كنيد تمركز خود را بر روي احساسات فرزندتان قرار دهيد تا اينكه بخواهيد سريعا به دنبال راه حل باشيد و از موضع مقابل دفاع كنيد. مثلا اگر كودكتان با معلم خود در مدرسه مشكل دارد به او بگوييد شنيده ايم كه مدتي است راجع به اين مسئله ناراحتي آيا فكر مي كني نياز به استراحت داري يا اميدواري كه اين مشكل را حل كني؟ گاهي اوقات همين كه فرزندتان بتواند به راحتي و آزادانه راجع به احساساتش صحبت كند و محدووديتي در اينن كار نداشته باشد خود بخش زيادي از مشكل را حل مي كند. يكي از مزيت هاي اين روش اين است كه به فرندتان كمك مي كند كه بياموزد چگونه بايد به صورتي موثرتر به چالش ها و مشكلاتي كه با آن روبه رو مي شود پاسخ دهد.

 

عادلانه نيست! چگونه به اين افكار كودكان پايان دهيم
گاهي شما به يك “نفس راحت كشيدن” نياز داريد، اگر مجبور هستيد تمام روز را به شنيدن غر و لند هاي كودك بگذرانيد زمان خاصي را براي شنيدن اعتراضات اختصاص دهيد. براي ان كار شما مي توانيد زمان مشخص را براي شنيدن نارضايتي و اعتراضات فرزندتان اختصاص دهيد و ديگر مجبور نيستيد كه تمام طول روز نارضايتي هاي او را بشنويد. اين مسئله را جيمز لمان در كتاب مشكلات تغيير شكل يافته بيان مي كند. هر روز زمان مشخص را اختصاص دهيد مثلا ده دقيقه بعد از شام فرزند شما فرصت دارد كه درباره هر چيزي كه معترض است و يا ناراضي دارد، با شما صحبت كند، بنابراين تنها زماني كه او بتواند اعتراض كند در همين زمان مشخص است كه براي او تعيين كرده ايد و اگر در زماني غير از اين در طول روز شروع به شكايت كردن و نارضايتي كرد به او يادآوري كنيد كه الان زمانش نيست و نمي تواند اعتراض كند. هم چنين اگر او نارضايتي هاي خود را تا زمان مشخص شده فراموش مي كند به او كاغذ و خودكاري بدهيد تا آنها را يادداشت كند. براي بچه هاي كوچكتر مثلا نيز مي توانيد كوپن اعتراض تهيه كنيد مثلا سه يا چهار كوپن در روز و اگر آنها كوپن اعتراض خود را در يك روز تمام كردند ديگر نمي توانند اعتراض كنندو بايستي تا روز بعد صبر كنند.

منبع:كانون مشاوران ايران-مديريت شكايت كردن و غر زدن در بچه ها


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۱۱:۲۹:۱۸ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

ممكن است به عنوان يك معلم، مربي و يا والد با مسايلي مانند دقت، تمركز، حافظه و يا ساير مولفه هايي كه همگي به نوعي با روانشناسي يادگيري مرتبط هستند، سر و كار داشته باشيد.

در بسياري از موارد در كلاس هاي درس شاهد دانش آموزاني هستيم كه به درستي ياد نمي گيرند، فراموش كارند و يا به اندازه ي كافي دقت ندارند.

بسياري از افراد ممكن است در چنين شرايطي از روش هاي غير موثر مانند تنبيه، تهديد، سرزنش، توبيخ و يا سوال بي فايده ي ” چرا درس نمي خواني؟” يا ” چرا ياد نمي گيري؟” استفاده كنند.

در شرايط مشابه، افراد حرفه اي ممكن است به اين سوال اساسي فكر كنند كه ” چگونه مي توان مسايل مربوط به يادگيري، حافظه، تمركز و يا ساير مشكلات موجود را به نحو موثري حل كرد؟”

روانشناسي يادگيري به منظور افزايش تمركز
اگر شما نيز از اين دسته افراد هستيد و تمايل داريد تا راه حل هاي مناسب افزايش دقت و تمركز حواس در دانش آموزان را ياد بگيريد، ادامه ي مطلب مي تواند براي تان مفيد باشد.

ليستي تهيه كنيد و كار هاي مربوط به هر روز را يادداشت كنيد.
اگر چه ممكن است اين راهكار بي اندازه ساده به نظر برسد اما به همان ميزان نيز كاربردي و مفيد است.

دانش آموزان به ويژه در دوره ي دبستان، داراي تفكر عيني هستند. بنابراين مشاهده ي آنچه بايد انجام دهند به طور روشن و واضح، به آن ها كمك مي كند تا انتظارات شما را بهتر برآورده كنند.

۲- زمان استراحت در نظر بگيريد.
از آنجا كه خستگي زياد موجب عدم تمركز است، در نظر گرفتن زمان استراحت مي تواند به شما كمك كند تا به عنوان يك مربي، كلاس را بهتر مديريت كنيد و دانش آموزاني حواس جمع تر داشته باشيد.

اين روش در ارتباط والدين با كودك نيز كاملا موثر است. به عنوان مثال در صورتي كه مي خواهيد در مورد تميز كردن اتاق با فرزندتان صحبت كنيد، بايد زماني را انتخاب كنيد كه او براي شنيدن صحبت هاي تان انرژِي دارد و بي اندازه خسته نيست.

۳-خلاق باشيد و از تكرار بپرهيزيد.
بيان مطالب تكراري مي تواند براي هر كسي كلافه كننده باشد و اين موضوع كودكان را بيشتر آزار مي دهد.

دانش آموزان عموما معلماني را مي پسندند كه خلاق هستند و از روش هاي مختلفي در تدريس بهره مي برند.

بنابراين اين موضوع را مد نظر داشته باشيد.

لازم است بدانيد كه نه تنها در انتقال مطالب درسي بلكه در برقراري ارتباط با دانش آموزنيزتكرار دايمي يك مساله مي تواند منجر به مقاومت و عدم تغيير شود.

اگر شما دايما در مورد ضرورت نظم توضيح دهيد، دانش آموز نسبت به حرف هاي تان مقاوم مي شود و تغييري در رفتار او نخواهيد ديد.


روانشناسي يادگيري روش تمركز و دقت در مطالعه
۴-روانشناسي يادگيري صحيح نشستن را تشويق مي كند.
نحوه‌ي نشستن بر تمركز حواس موثّر است. بنابراين مراقب باشيد كه دانش‌آموز در هنگام ارائه‌ي درس و … سرش را به حالت خوابيده روي ميز نگذارد و صاف و درست بنشيند.

۵-آيا نيازهاي اوليه تامين مي شود؟
كمبود خواب، گرسنگي و تشنگي از جمله اوليه ترين مسايلي هستند كه يادگيري را تحت تاثير قرار مي دهند.

بررسي كنيد كه دانش آموزان از اين جهت مشكلي نداشته باشند چرا كه مغزدر درجه ي اول به بقاي خود فكر مي كند و پس از آن به يادگيري.

منبع:كانون مشاوران ايران-روانشناسي يادگيري


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۱۱:۲۶:۱۰ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

رفتار با كودك بيش فعال چگونه است؟ مهم ترين نكات فرزندپروري كودك بيش فعال؟ عاقبت بچه هاي بيش فعال چيست؟ زندگي با كودك مبتلا به اختلال بيش فعالي يا كمبود توجه و تمركز (ADD و يا ADHD) مي تواند ملال آور و ناراحت كننده باشد، اما به عنوان والدين كارهاي زيادي وجود دارد كه مي توانيد براي كمك به كنترل و كاهش علائم انجام دهيد. با كمك به كودكتان، نشان مي دهيد كه مي تواند به چالش هاي روزمره غلبه كرده و انرژي خود را در عرصه هاي مثبت بگذارد تا آرامش بيشتري به خانواده به ارمغان بياورد.

خصوصيات بچه هاي بيش فعال
كودكان مبتلا به ADHD عموما نقص در عملكرد اجرايي دارند، اين علائم شامل موارد زير مي باشد:

توانايي فكر كردن و برنامه ريزي را از دست ميدهد.
نمي تواند برنامه هاي خود را سازمان دهي كند.
كنترل آگاهانه و به اتمام رساندن كارها را ندارد.
اين بدين معني است كه شما بايستي به عنوان مدير بالاي سر او بايستيد تا بتواند تا زماني كه كودك شما به تدريج مهارت هاي اجرايي خود را بدست بياورد.
اگرچه علائم و نشانه هاي ADHD مي تواند چيزي جز خشم و ناراحتي نباشد، اما مهم است به ياد داشته باشيد كه كودكان مبتلا به ADHD كه شما را ناديده مي گيرند، اذيت مي كنند و باعث سرافكندگي شما مي شوند، آگاهانه اين كارها را انجام نمي دهند. كودكاني با اختلال ADHD مي خواهند بدون سر و صدا يكجا بنشينند، آنها مي خواهند اتاق هاي خود را تميز و مرتب كنند، آنها مي خواهند كه هر كاري را كه والدينشان به آنها مي گويند را انجام دهند اما نمي دانند چگونه بايد همه اين كارها را بكنند. اگر شما اين مساله را به ذهنتان بسپاريد كه همان اندازه كه براي شما داشتن كودك مبتلا به ADHDملال آور و طاقت فرسات، براي خود كودك نيز ملال آور است، نشان دادن عكس العمل به شيوه هاي مثبت تر و حمايت گرانه تر خيلي آسان تر خواهد بود.

 

ADHD و خانواده شما
قبل از اين كه بتوانيد والديني موفق در نگهداري كودكي با اختلال ADHD بشويد، لازم است اثرات نشانه ها و علائم كودكتان را بر خانواده در مجموع بدانيد. كودكان با اختلال ADHD مجموعه اي از علائم و رفتارهايي را از خود نشان مي دهند كه مي تواند زندگي خانوادگي را مختل كند. آنها اغلب دستورالعمل هاي والدين را نمي شوند، بنابراين، از اين دستورالعمل ها اطاعت هم نمي كنند. آنها بي سازمان بوده و به راحتي حواسشان پرت مي شود كه باعث معطل شدن و منتظر ماندن اعضاي خانواده مي شوند و يا اينكه پروزه هاي را شروع مي كنند و يادشان مي رود كه آنها را به اتمام برسانند- چه برسد به اينكه بخواهند بعد از انجام كار تميزكاري كنند. كودكاني با مسائل تكانشي اغلب مكالمات را قطع مي كنند، در زمان هاي نامناسب خواستار توجه مي شوند و قبل از اينكه فكر كنند صحبت مي كنند كه باعث مي شود چيزهاي ناخوشايند و يا خجالت آور بگويند. معمولا بردن آنها به رختخواب و خواباندنشان كاري سخت است. كودكان بيش فعال ممكن است اسباب و واثاثيه خانه را تخريب كرده و يا حتي كارهايي انجام دهند كه سلامت جسمي آنها را به خطر بيندازد.

به علت اين رفتارها، خواهر و برادر هاي كودكاني با اختلال ADHD با چالش هاي زيادي روبرو هستند. به خواسته هاي آنها كمتر از خواسته هاي كودك ADHD توجه مي شود. ممكن است زماني كه آنها مرتكب اشتباه مي شوند، به شدت مجازات شوندو اينكه ممكن است موفقيت آنها كمتر جشن گرفته شده و يا به بعد موكول شود. ممكن است آنها به عنوان دستيار والدين به كار گرفته شوند- و اگر خواهر و يا برادر مبتلا به ADHD كه تحت نظر آنها بود، بد رفتاري كند، اينها مورد سرزنش قرار مي گيرند. در نتيجه، خواهر و برادر يك كودك مبتلا به ADHD ممكن است به جاي عشق و علاقه به كودك، از خود حسادت و خشم نشان دهد.

نياز به كنترل و نظارت بر يك كودك مبتلا به ADHD مي تواند هم به صورت فيزيكي و هم به صورت ذهني خسته كننده باشد. ناتواني كودك شما براي شنيدن مي تواند منجر به خستگي شود و اين خستگي نيز به خشم منتهي شود- در پي احساس گناه از عصباني بودن از كودكتان. رفتار كودك شما مي تواند شما را مضطرب و پر از استرس كند. اگر تفاوت اساسي بين شخصيت شما و كودكتان كه از ADHD رنج مي برد، وجود داشته باشد، پذيرش رفتار آنها براي شما بسيار سخت خواهد بود. به منظور مقابله با چالش هاي بزرگ كردن يك كودك مبتلا به ADHD شما بايستي قادر به هدايت تركيبي از دلسوزي و مداومت باشيد. زندگي در خانه اي كه هم عشق و هم ساختار عرضه مي كند، بهترين چيز براي كودك و يا نوجواني است كه در حال يادگيري مديريت ADHD است.

توصيه شماره يك به والدين كودكان ADHD:

ديد مثبت و تندرستي خود را حفظ كنيد. به عنوان يك والدين، شما زمينه را براي سلامتي جسماني و عاطفي كودكتان فراهم مي كنيد. شما بر بسياري از عواملي كه مي تواند به طور مثبت بر علائم اختلال كودكتان تاثيرگذار باشند، كنترل داريد.

– حفظ نگرش مثبت.بهترين دارايي براي كمك به كودك شما براي مقابله با چالش هاي ADHD نگرش مثبت تر و احساس همدردي است. زماني كه شما آرام هستيد و تمركز داريد، شما احتمالا توانايي بيشتري براي ارتباط برقرار كردن با كودكتان داريد كه به او كمك مي كند او نيز آرامش پيدا كرده و بتواند تمركز كند.

– موارد را در چشم انداز نگه داريد. به ياد داشته باشيد كه رفتار كودك شما به خاطر اختلال است. اغلب اوقات عمدي نيست. به حس شوخ طبعي خود ادامه دهيد. آنچه كه امروز شرم آور است، ممكن است ده سال بعد يك داستان خنده دار خانوادگي باشد.

– چيزهاي كوچك را بزرگ نكنيد و مصالحه جو باشيد.يك كار انجام نشده زماني كه كودكتان دو كار ديگر را به همراه تكاليف مدرسه به اتمام رسانده باشد، مساله ي چندان مهمي نيست. اگر شما كمال گرا هستيد، نه تنها دائما ناراضي خواهيد بود بلكه همچنين انتظارات نا ممكن براي كودك مبتلا به ADHD خود ايجاد خواهيد كرد.

– كودك خودتان را باور داشته باشيد.در مورد هر چيزي كه در رابطه با كودك شما مي تواند مثبت، ارزشمند و يا منحصر بفرد باشد فكر كنيد و يا ليستي از اينها را تهيه كنيد. اعتماد كنيد كه كوكتان مي تواند ياد بگيرد، تغيير كند، بزرگ و بالغ شود، و به موفقيت دست پيدا كند. به اين اعتماد فكر كنيد و به عنوان يك كار روزانه موقع مسواك زدن و يا درست كردن قهوه تان اين كار را انجام دهيد.

خود مراقبتي

به عنوان الگو و مهم ترين منبع ثدرت كودكتان، ضروري است كه شما زندگي سالمي داشته باشيد. اگر شما بيش از حد خسته باشيد و يا به سادگي از كوره در برويد، ممكن است خطر از دست دادن ساختار و حمايتي را كه به دقت براي كودك مبتلا به ADHD خود در نظر گرفته بوديد را به جان بخريد.

منبع:كانون مشاوران ايران-رفتار با كودك بيش فعال


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۱۱:۲۱:۲۷ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

تاثيرات لبخند زدن، فوايد شگفت انگيز لبخند زدن

مطمئننا شما هم متوجه شده ايد كه زماني كه لبخند مي زنيد چهره شاداب تر و زيباتري داريد، اكثر آدم ها جذب افرادي مي شوند كه خوشرو و لبخند به لب هستند و با آن ها ارتباط بيشتري مي گيرند، لبخند زدن يكي از مهم ترين اصول بر برقراري روابط اجتماعي موثر با ديگران مي باشد، لبخند زدن باعث مي شود تا آستانه تحمل و صبر شما افزايش يابد و از فشارهاي رواني كاسته شود. با آگاهي از اين مسائل مي توانيد اضطراب و استرس خود را كاهش دهيد و به خوبي آن را مديريت كنيد.

لبخند زدن فوايد و تاثيرات بسياري دارد كه در ادامه اين مقاله به مهم ترين آن ها اشاره مي كنيم.

تاثيرات لبخند زدن بر مغز
امروزه مشكلات بسياري وجود دارد كه باعث مي شوند در بيشتر اوقات افراد لبخند زدن را فراموش كنند، به طور ميانگين بزرگسالان روزانه ۲۰ مرتبه لبخند مي زنند در حالي كه كودكان چهارصد مرتبه در روز اين كار را انجام مي دهند.

لبخند زدن باعث مي شود تا پيام رسان عصبي در مغز فعال شود و هورمون هاي اندروفين، سروتونين، دوپامين در مغز ترشح شود و شادي و نشاط را در فرد به وجود آورد.

اين هورمون ها به صورت مسكن طبيعي براي مغز عمل مي كنند، هورمون هاي شادي آور باعث آرام شدن بدن مي شوند و همچنين افسردگي و خطر ابتلا به بيماري هاي رواني را كاهش مي دهند، اگر تمايل داريد اين هورمون ها در بدن شما افزايش يابد بايد طريقه شاد بودن و شاد زندگي كردن را فرا بگيريد.

ايجاد حس خوشبختي
زماني كه فرد لبخند مي زند براي لحظه اي احساس خوشبختي و شادي مي كند در واقع خوشبختي و حس خوب باعث مي شود شخص لبخند بزند و در اين صورت چرخه مثبت در زندگي او ايجاد مي شود، اگر در زمان ناراحتي و اندوه حتي به طور مصنوعي لبخند بزنيد بر روي حس و حال شما تاثير مثبت خواهد گذاشت.

تاثيرات لبخند زدن، جذب كردن ديگران به سمت خود
لبخند زدن باعث مي شود تا فردي مهربان و خوش برخورد به نظر برسيد وديگران را به سمت خودتان جذب كنيد، زيرا بيشتر انسان ها به سمت كساني جذب مي شوند كه هميشه لبخند به لب دارند، لبخند زدن باعث مي شود تا انرژي مثبت به افراد انتقال يابد، يكي از مهم ترين اصول مهارت هاي ارتباط بين فردي مي باشد.

براي اين كه ديگران به سمت خود جذب كنيد، بايد مهارت هاي ارتباطي را به خوبي بياموزيد تا ارتباط خوبي با ديگران داشته باشيد.

تاثيرات لبخند زدن،تنظيم ضربان قلب و درمان استرس
لبخند زدن در دراز مدت باعث مي شود تا ضربان قلب در حالت طبيعي نگه داشته شود و استرس فرد درمان شود، حتي لبخند زدن از روي اجبار باعث مي شود تا فشار خون و ضربان قلب به طور چشم گيري تنظيم شود، علاوه بر اين، براي كاهش استرس راه هاي زيادي وجود دارد كه مي توان آن ها را انجام داد.

تاثيرات لبخند زدن، تقويت سيستم ايمني
با لبخند زدن مي توانيد بسياري از بيماري ها را از خود دور نماييد، بيماري هايي مانند سرطان آرتروز و ديابت و بيماري هاي كه به سيستم ايمني ارتباط دارد با لبخند زدن در دراز مدت كاهش مي يابد و سيستم ايمني بدن تقويت مي شود.

بر اساس نظر محققان لبخند زدن باعث مي شود تا سيستم ايمني بدن تقويت شود، زماني كه فرد احساس خوشحالي و شادابي مي كند، ميزان توليد هورمون كورتيزول كاهش مي يابد، زيرا اين هورمون باعث تقويت سيستم ايمني بدن مي شود.


تاثيرات لبخند زدن
تاثيرات لبخند زدن، افزايش طول عمر
يكي ديگر از اثراتي كه لبخند زدن بر بدن مي گذارد افزايش طول عمر است، به طول كلي لبخند زدن و شاد بودن باعث افزايش طول عمر مي شود و از بسياري از بيماري ها جلوگيري مي كند.

بر اساس نظر محققان افرادي كه احساس شادي و خوشبختي مي كنند عمر طولاني تري نسبت به بقيه دارند و افرادي كه ديد و نظر مثبتي نسبت به زندگي و اطرافيان دارند عمر طولاني تري خواهند داشت.

منبع:كانون مشاوران ايران-تاثيرات لبخند زدن


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۰۹:۵۴:۲۵ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

آگاهي از چند روش تربيتي

قبل از هر چيز لازم است كه در مورد روش هاي تربيتي توضيحاتي ارائه گردد، كه والدين بنا به امكانات، ارزش هاي نظام خانواده، محدوديت هاي اجتماعي و … مي توانند از اين روش ها به دلخواه براي تربيت فرزندان خود استفاده كنند، به طور خلاصه اين روش ها را مورد بررسي قرار مي دهيم.

روش گينات
روش گوردن
روش درايكورز
روش بكر
روش گينات
اين روش كه هدف آن آگاهي كودك از احساساتش در برابر اعضاي خانواده است. از طريق بحث آزاد مي توان به چنين هدفي رسيد. در اين روش اصولي وجود دارد كه رعايت آن ها جهت تربيت كودكي ، مسئول ضرورت تام دارد.
اصل اول: پيام ارسال شده بايد حاكي از احترام و توجه به كودك باشد، بدين معني كه در آن صداقت و احترام متقابل رعايت شود.
اصل دوم: پيامي كه والدين براي كودكان مي فرستند، بايد نحوه انجام ار را دقيقا مشخص كند و ابهامي در آن موجود نباشد اين پيام بايد حاكي از عمل و فعاليت باشد. مثال (زهرا تلويزيون را نگاه نكن به جايش به راديو گوش بده).
اصل سوم: والدين بايد فعاليت و عمل كودك را مورد تشويق و نكوهش قرار دهند و به خصيصه شخصيتي او در اين مورد توجه نكنند و مثلا گفته شود (ليلا تو چقدر ظرف ها را تميز شسته اي و نگويند ليلا تو دختر خوبي هستي).
اصل چهارم: والدين در صورت احساس نگراني از جانب كودكان، بايد فورا و بدون احساس گناه موضوع را با كودك در ميان بگذارند و به بحث و بررسي آن بپردازند.
اصل پنجم: مسئوليت ياد گرفتني و عاملي دروني است و به مرور زمان آموخته مي شود. طرز تلقي و رفتار والدين با كودك در مسئول به بار آمدن كودك نقش بسزائي دارد.
اصل ششم: در داخل خانواده بايد بين افراد خانواده رابطه حسنه و آزاد برقرار باشد و تمام افراد خانواده بتوانند آزادانه عقايد خود را با ديگران در ميان بگذارند، برخي مسائل خصوصي بين پدر و مادر موجود است كه اطلاع از آنها براي كودك ضرورتي ندارد و نبايد با كودك مطرح شود.
اصل هفتم: از كاربرد كلمه «اگر» خود داري شود. اگر حاكي از وجود شك و تردي در توانايي كودك است . در رفتار خود با كودكان نبايد مشروط بود، بلكه بايد به طور قاطع مسائل ضروري با كودك مطرح شوند.
اصل هشتم: منابع ايجاد نگراني در كودك بيشمارند، بايد علل نگراني كودكان كشف شود و براي آنها اقدامات مقتضي به عمل آيد.
اصل نهم: در آموزش مسائل جنسي، بايد كودكان را با واقعيت مواجه كرد و مسائل را به طور جدي مطرح كرد. حتي قبل از تولد كودك دوم بايد كودك اول آماده پذيرش ان شود. مثلا به كودك اول گفته شود به زودي خواهر يا برادري در خانواده متولدخواهد شد و همان طور كه تو را دوست داريم او را نيز دوست خواهيم داشت.
اصل دهم: حسادت كودكان در خانواده بايد به طور مناسب مورد بررسي قرار گيرد وگرنه رفتارهاي نامناسبي نظير خيس كردن رختخواب، راه رفتن در خواب، تعارض را موجب خواهد شد.
روش گوردن:
ايجاد رابطه و تفاهم بين والدين و كودكان، هسته اصلي نظريه گوردن را تشكليل مي دهد. والدين بايد احساسات كودكان را با دقت درك كنند و كودك را تشويق كنند تا درباره عواطف و احساساتش صحبت كند، والدين نيز در بين عقايد و افكار و احساسات خود بهتر است حتي الامكان به طور آشكار بحث كنند زيرا پوشيده نگه داشتن عقايد و احساسات اعضاي خانواده از يكديگر به تشديد تعارض و ناراحتي ها كمك مي كند.
در ارتباط كودك با والدين گوش دادن فعال از اهميت خاصي برخوردار است. والدين بايد قرا گيرند كه به گفتار كودكشان فعالانه گوش دهند، پيام هاي ارسالي بايد حاكي از صداقت و محبت به يكديگر باشد، مذمت كردن كودكان به خاطر اشتباهشان كار پسنديده اي نيست. در ارتباط با كودك توصيه مي شود كه از پيام (من) به جاي پيام (تو) استفاده شود.
والدين بايد اعتماد كودك را جلب كنند و به طريقي با كودك رفتار كنند كه در آن كسي بازنده نشود، همچنين گوردن معتقد است كه با تغيير محيط ، مي توان در رفتار كودك تغييراتي را به وجود آورد. روش گوردن در خانواده هايي كه از آزادي زيادي در روابط افراد حكم فرماست با موفقيت بيشتري اجرا مي شود. در مقابل در خانواده هايي كه با روابط پدرسالاري، اجراي اين روش زياد موفقيت آميز نيست. اين روش در صورتي موفق است كه از سنين اوليه درباره كودكان به مرحله اجرا درآيد.
در روش گوردن به توانايي هاي فكري و تصميم گيري كودكان بيش از حد اعتماد مي شود و به آن ها آزادي زياد اعطا مي شود.


روش درايكوز
الف- كودك به محبت و پذيرش و تائيد والدين نياز دارد و ارضاي اين نيازها در تكوين شخصيت او موثر است. والدين بايد نشان دهند كه به كودك علاقه مندند و به او محبت دارند، كودك همچنين نيازهاي اساسي دارد كه اگر به طور مقبول و اجتماع پسندي آنها ارضا نگردد، به ايجاد خواسته ها و رفتارهاي نامناسب در كودك خواهد شد.
ب- (درايكوز) با تاكيد بر عقايد(آدلر) انسان را موجود اجتماعي مي داند و مقتقد است كه مشكلات انسان زائيده ارتباطات نامناسب اوست و بايد مشكلات در انجمن خانوادگي حل و فصل شوند.
پ- هر كودك فرديت مخصوص به خود را دارد و مقايسه كودكان با يكديگر و ايجاد رقابت هاي نامعقول بين آن ها صحيح به نظر نمي رسد.
ت- به توانايي كودك براي انجام كار بايد اطمينان و اعتماد داشت و به پرورش اعتماد به نفس كودك اقدام كرد. همچنين كودك بايد به خاطر كارهاي مناسبي كه انجام مي دهد مورد توجه و تشويق قرار گيرد، براي ايجاد اعتماد به نفس، بهتر است كه يادگيري ها و پيشرفت هاي كودكان گام به گام انجام پذيرد.
ث- چون كودك معني رفتارهاي كلامي و غيركلامي را به خوبي تشخيص مي دهند، والدين بايد از هر گونه تظاهر خودداري كنند و سعي كنند در مقابل كودك رفتار واقعي خود را نشان دهند.
ج) چون تشويق در فرم گيري رفتار جديد كودك موثر است هميشه مي توان رفتار مثبتي را در كودك جستجو و پيدا كرد و از آن به عنوان عامل مشوق و تقويت كنند رفتارهاي مورد نظر استفاده كرد.مشاوره تربيتي كودك

منبع:كانون مشاوران ايران-آگاهي از چند روش تربيتي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۰۹:۵۰:۰۴ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

افسردگي در جامعه اكنون از حدود پنج درصد به يازده درصد افزايش يافته است.

اگر ما اقدامات لازم را انجام ندهيم، در سال هاي آينده شاهد افزايش خودكشي خواهيم بود.

درصد زيادي از جمعيت در كشور داراي يك سندرم روانشناختي هستند و نود تا نود و پنج درصد علل خودكشي مشكلات رواني است.

مسائل اجتماعي مي تواند سبب مشكلات روحي در افراد شود و بر نياز به يك محيط اجتماعي با اميد، سرزندگي و تنوع براي كاهش ميزان خودكشي تأكيد كرد.

در همه جوامع عوامل خودكشي وجود دارد و نود تا نود و پنج درصد علت خودكشي يك مشكل روانشناختي است و شايعترين علت افسردگي عوامل روانشناختي است.


افسردگي و احتمال خودكشي چگونه از بروز خودكشي جلوگيري كنيم؟
احساس بي نظمي و نااميدي در فرد
دكتر نوربلا اختلالات شخصيتي و اسكيزوفرني را در ميان ديگر موارد خودكشي بيان كرد و گفت كه يكي از عوامل مهم ديگر، خودكشي، احساس بي نظمي و نااميدي در فرد است.

در حال حاضر بيست و سه و چهل و چهار درصد جمعيت اين كشور داراي يك سندرم روانشناسي هستند و افزودند كه افراد پانزده تا بيست و چهار ساله ها و حتي كساني كه بيش از شصت و پنج سال دارند بيشتر به خودكشي فكر مي كنند، در برخي موارد به دليل تنهايي و افراد بيكار در فكر از خودكشي هستند.

به پزشك براي ساير بيماري ها رايج است، اما با اشاره به بيماران مبتلا به اختلالات رواني كه به پزشك مربوط مي شود، مربوط به يكسان است.

اين باعث نمي شود كه بيمار دچار يك پزشك شود و در نهايت منجر به خودكشي شود.

وي تاكيد كرد كه مسائل اجتماعي مي تواند علت مشكلات رواني در افراد باشد، تاكيد بر نياز به يك محيط اجتماعي با اميد، سرزندگي و تنوع براي كاهش ميزان خودكشي مهم است.

بازتاب خودكشي در رسانه ها به عنوان يك نگراني براي حل آسيب است ، مشكل اصلي ما اين است كه دلايل و امكان دسترسي به شرايط زندگي سخت و شديد را نمي دانيم.

افزايش فقر شهري و احتمال خودكشي
افزايش فقر شهري و افزايش نفوذ فقرا در دهه هاي اخير در كشور افزايش يافته است، اجاره در ايران موجب شده است كه شرايط جامعه بسيار دوقطبي باشد و اقليت غني افسانه اي و اكثريت محروم از تسهيلات در تجزيه و تحليل آسيب شناسي به خودكشي فكر كنند و بايد از حاشيه نشيني و سكونت غير رسمي تحليلي انجام شود.

اين آسيب اجتماعي در اين موارد رايج است، در حالي كه اضطراب، استرس و ناراحتي در جامعه رو به وخامت مي رود و خودكشي از اين مسائل خارج مي شود.

انتشار اين خبرها بايد همه مسائل را در نظر بگيرد و سلامت روان مردم را در نظر بگيرد، با اشاره به انتشار گسترده اي از خودكشي اخير در رسانه ها.

اخبار خودكشي هرگز نبايد با يك تيتر بزرگ منتشر شود و عكس از صحنه خودكشي در رسانه ها نبايد منتشر شود، به خصوص اگر خودكشي مربوط به افراد مشهور باشد، و افزود كه بايد در يك اپيدمي ايدئولوژي خودكشي را رسانه اي نكرد.

خودكشي يكي از مهمترين مسائل اجتماعي است، خودكشي علل مختلفي دارد و نمي توان گفت كه تنها افسردگي به آن منجر شده است، زيرا مسائل پيچيده مانند فقر، استرس اجتماعي، استرس و اضطراب همچنين مي تواند عوامل افسردگي منجر به خودكشي شود.

منبع:كانون مشاوران ايران-افسردگي و احتمال خودكشي / چگونه از بروز خودكشي جلوگيري كنيم؟


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: خودكشي، علائم افسردگي، افسردگي،
موضوع:
[ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۰۷:۵۹:۱۴ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

تحول موضوعات جنسي در كودكان (۳ تا ۷ سالگي)

غريزه ي جنسي يكي از غرايز پرقدرت بشر است كه اگر براي مهار و هدايت آن به موقع اقدام نشود و از راه صحيح تعديل نگردد، زمام اختيار آدمي را به دست خواهد گرفت و چون طوفاني سركش، او را به منجلاب و فساد و تباهي خواهد كشاند (علي مرداني، ۱۳۸۶). غريزه ي جنسي از لحظه ي تولد در نهاد فرد وجود دارد. ارضاي غريزه ي جنسي بر اثر لذتي كه به دنبال دارد، كودك و نوجوان را به خود مشغول مي دارد. تلاش براي ارضاي درست و مناسب اين غريزه نه تنها مذموم نيست بلكه بسيار نيكو و پسنديده نيز هست اما بايد از طريق آموزش صحيح، كنترل و هدايت شود، بدين منظور آشنايي با ويژگي هاي جنسي كودكان در سنين مختلف ضروري است. در اين مقاله سعي شده است تحول مسائل جنسي در دوره هاي مختلف رشدي كودك (۳ تا ۷ سالگي) مورد بحث قرار داده شود.

از هنگام تولد تا ۳ سالگي كودك بيش از سنين ديگر سعي دارد با اندام حسي خود به كشف جهان برآيد، در اين سنين رفتارهاي جنسي كودك ويژگي هاي خاصي را داراست:

نسبت به اعضاي مختلف بدن خود كنجكاو مي‌شود و در صدد كشف آن‌ها بر مي‌آيد .
از لمس كردن آلت تناسلي خود لذت مي‌برد (توجه داشته باشيد كه لذت كودك ۳-۲ ساله ، با لذت جنسي تفاوت دارد).
به راحتي و بدون هيچ‌گونه خجالت و شرمساري درباره‌ي اعضاي بدن خود صحبت مي‌كند .
قادر به صحبت با ديگران و درك گفته‌هاي آنان است . مي‌توان نام اعضاي بدنش را به او ياد داد . مادر و پدر مي‌توانند به منظور كمك به كودكان خردسال (تا ۳ سالگي) و رشد ويژگي‌هاي جنسي سالم در آنان به نكات آموزشي زير دقت كنند :
۱- درباره‌ي اعضاي مختلف بدن و كاركرد هر يك ، توضيحات ساده و قابل فهمي به كودك بدهيد . براي مثال ، دهان و دندان‌ها براي خوردن و جويدن غذا مي‌باشد ، چشم‌ها براي ديدن و …

۲- كودك را در آغوش بگيريد و اجازه دهيد علاقه و محبت شما را از اين طريق درك كند . كودكان نياز به برقراري تماس‌هاي جسماني با والدين و اعضاي خانواده‌ي خود دارند .

۳- به تدريج به فرزندتان تفاوت و خصوصي بودن بعضي از اندام‌هاي بدنش را ياد بدهيد . براي مثال ، بيني عضوي از صورت است و دست زدن به آن اشكالي ندارد ، ولي آلت‌تناسلي اندامي خصوصي است و ديگران نبايد به آن دست بزنند.

۴- چنان‌چه فرزندتان با كودك غير هم‌جنس خودش بازي مي‌كند و متوجه‌ي تفاوت جنسي خودش با او مي‌گردد ، سعي كنيد تفاوت دختر و پسر را خيلي ساده و راحت برايش توضيح دهيد .

۵- به كودك ياد بدهيد كه اگر كودك ديگري قصد داشت آلت تناسلي او را ببيند ، با مخالفت كردن و گفتن اين‌كه: “اين قسمت از بدن من كاملا خصوصي است” ، مانع از انجام اين كار شود .

۶- چنان‌چه فرزند خردسالتان درباره‌ي حاملگي سوالي پرسيد ؛ سعي كنيد با ساده‌ترين عبارات و جملات جواب او را بدهيد .

۷- سعي كنيد هنگامي كه درباره‌ي اعضاي بدن – اعم از سر ، دست ، پا و آلت تناسلي صحبت مي‌كنيد، احساس گناه، شرمساري و خجالت نداشته باشيد.

 

سن ۳-۶ سالگي:

كودك در ۳ تا ۵ سالگي نسبت به خصوصيات جسماني خود و تفاو تهاي جنسي دختر و پسر كنجكاو است و كنجكاوي او صرفاً جنبه ي شناختي و كشف دارد. نوع پرسش هاي كودك معمو لاً در مورد آفرينش خود، كيفيت پيدايش و چگونگي به دنيا آمدن خود است، سوال هايي از قبيل مرا از كجا اوردي يا نوزاد از كجا مي ايد، و من كجا بوده ام. اين سوال هاي آنان طبيعي و عادي است. ديد كودك درباره ي بدن خود و همسالان، مانند ديد والدين نيست؛ از اين رو در پاسخ به اين پرسش ها هم همواره بايد به اين نكته توجه داشت كه روند آموزشي كودك بايد تدريجي باشد و نبايد هم هي جزئيات را يكباره در اختيار او گذاشت. پاسخ پرسشها بايد كوتاه و ساده باشد (اوحدي، ۱۳۸۰).

در ۶- ۵ سالگي فعاليت هورمو نهاي جنسي كم است؛ در ۷ سالگي، پسران نسبت به دختران ابراز علاقه مي كنند اما اين ابراز علاقه جنبه ي دوستي دارد نه جنبه ي جنسي. گاهي كودكان به هنگام استحمام، توالت يا تعويض لباس به بدن خود نگاه مي كنند يا براي كنجكاوي آلت تناسلي خود را دس تكاري م يكنند. اين رفتار گاهي به جهت مشكلات جنسي خشكي پوست آلت يا خارش يا سوزش آن است. در مواردي اضطراب، باعث اين رفتار مي شود و از اين راه، كودك كسب آرامش مي كند. به طور كلي، اين رفتار هنگام استحمام، بازيگوشي، خستگي، بي حوصلگي، هنگام حركت در خودرو، و هنگام مطالعه (در سنين تحصيل) بيشتر وجود دارد. در اين گونه موارد، والدين بايد خو نسردي خود را حفظ كنند و كودك را از اين گونه رفتار بازدارند.

منبع:كانون مشاوران ايران-تحول موضوعات جنسي در كودكان (۳ تا ۷ سالگي)


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۰۷:۵۸:۳۱ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

اختلالات خوردن در كودكان، درمان اختلالات خوردن، درمان ترس از غذا خوردن در كودكان امري عادي است و در اكثر اوقات والدين اين مشكلات را به آرامي رفع مي كنند. اما بعضي اوقات شدت اختلالات به اندازه اي است كه از نظر باليني از اهميت زيادي پيدا مي كند و بايد به آن توجه كرد. به طور كلي اختلال هاي زيادي در زمينه غذا خوردن و غذا دادن به كودكان گزارش مي شود، از جمله اين اختلال ها مي توان به نشخوار شيرخوارگي، مشكلات جويدن، هرزه خواري، تاخير در غذا خوردن، پرخوري، رفتارهاي ناراحت كننده در هنگام صرف غذا و عادت هاي عجيب در خوردن اشاره كرد.

اختلالات خوردن در كودكان چيست؟
اختلالات خوردن فقط مربوط به غذا نيست، بلكه بيماري هاي رواني جدي و پيچيده اي است كه بر افراد در هر سن، جنسيت، قوميت و پيشينه تأثير مي گذارند و هم از نظر جسمي و هم از نظر عاطفي مي تواند آسيب جدي ايجاد كند و بالاترين ميزان مرگ و مير را در بين هر بيماري رواني دارد. از نظر آماري، اختلالات خوردن، زنان را بيشتر از مردان تحت تاثير قرار مي دهد و علائم اوليه مي تواند زماني كه كودك ۸ ساله يا كوچكتر است شروع شود. از زمان قرنطينه، تعداد كودكان مبتلا به اختلالات خوردن و ساير مشكلات سلامت روان به طور چشمگيري افزايش يافته است.

پيشنهاد مشاور: اختلال تغذيه دختران : چرا دختران بيشتر تحت تاثير قرار مي گيرند؟

اختلالات خوردن مي تواند زندگي كودك را تحت الشعاع قرار داده، تأثير زيادي بر زندگي آن ها در خانه، مدرسه و اجتماع داشته و در عين حال زندگي كل خانواده را نيز تحت تأثير قرار دهد. مركز مشاوره ستاره ايرانيان با كادري ماهر به كودك و نوجوان شما كمك مي كند تا با موفقيت اختلالات خوردن را پشت سر گذاشته و با سلامت كامل جسمي و رواني مراحل رشد را طي كند.


اختلالات خوردن در كودكان
انواع
۱. بي اشتهايي
وضعيتي كه در آن كودك به دليل ترس شديد و غيرمنطقي از چاق شدن از خوردن كالري كافي امتناع مي كند. بي اشتهايي عصبي معمولا در سنين نوجواني شروع مي شود. از آنجايي كه كودكان مبتلا به بي اشتهايي اغلب در مدرسه خوب عمل مي كنند و محبوب هستند، براي والدين و ساير بزرگسالان دشوار است كه متوجه وجود مشكل شوند. ابتلا دختران به بي اشتهايي عصبي بسيار بيشتر از پسران است، اما اين مي تواند تا حدي به اين دليل باشد كه تشخيص بي اشتهايي در پسران دشوارتر است. علائم اين اختلال شامل موارد زير مي باشد:

كاهش وزن شديد
وزن بسيار كمتر از حد طبيعي
ترس شديد و غير طبيعي از چاق شدن
امتناع از خوردن غذا در اندازه معمول
استفراغ عمدي يا استفاده از ملين ها
ورزش بيش از حد
ناخن هاي ضعيف يا ريزش مو
يبوست
قاعدگي نامنظم
۲. هرزه خواري

هرزه خواري به خوردن مداوم مواد ناخوشايند مانند: خاك رس، كاغذ و… اشاره دارد. اكثر كودكان در اولين سال زندگي، چيزهاي زيادي را به داخل دهان خود وارد مي كنند، زيرا اين راهي است كه با آن اطراف خود را مي‌شناسند. اما آنان در سال هاي آينده، راه اي ديگر از كشف محيط را ياد مي گيرند و چيزهاي خوراكي و غير خوراكي را از هم تشخيص مي دهند. درنتيجه تشخيص اختلال عادت به خوردن خوراكي ها هنگامي رخ مي دهد كه خوردن اين چيزها بعد از سن ۱ و ۲ سالگي نيز ادامه پيدا مي كند.

منبع:كانون مشاوران ايران-اختلالات خوردن در كودكان


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۰۶:۱۶:۴۶ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ][ ۵۵ ][ ۵۶ ][ ۵۷ ][ ۵۸ ][ ۵۹ ][ ۶۰ ][ ۶۱ ][ ۶۲ ][ ۶۳ ][ ۶۴ ][ ۶۵ ][ ۶۶ ][ ۶۷ ][ ۶۸ ][ ۶۹ ][ ۷۰ ][ ۷۱ ][ ۷۲ ][ ۷۳ ][ ۷۴ ][ ۷۵ ][ ۷۶ ][ ۷۷ ][ ۷۸ ][ ۷۹ ][ ۸۰ ][ ۸۱ ][ ۸۲ ][ ۸۳ ][ ۸۴ ][ ۸۵ ][ ۸۶ ][ ۸۷ ][ ۸۸ ][ ۸۹ ][ ۹۰ ][ ۹۱ ][ ۹۲ ][ ۹۳ ][ ۹۴ ][ ۹۵ ][ ۹۶ ][ ۹۷ ][ ۹۸ ][ ۹۹ ][ ۱۰۰ ][ ۱۰۱ ][ ۱۰۲ ][ ۱۰۳ ][ ۱۰۴ ][ ۱۰۵ ][ ۱۰۶ ][ ۱۰۷ ][ ۱۰۸ ][ ۱۰۹ ][ ۱۱۰ ][ ۱۱۱ ][ ۱۱۲ ][ ۱۱۳ ][ ۱۱۴ ][ ۱۱۵ ][ ۱۱۶ ][ ۱۱۷ ][ ۱۱۸ ][ ۱۱۹ ][ ۱۲۰ ][ ۱۲۱ ][ ۱۲۲ ][ ۱۲۳ ][ ۱۲۴ ][ ۱۲۵ ][ ۱۲۶ ][ ۱۲۷ ][ ۱۲۸ ][ ۱۲۹ ][ ۱۳۰ ][ ۱۳۱ ][ ۱۳۲ ][ ۱۳۳ ][ ۱۳۴ ][ ۱۳۵ ][ ۱۳۶ ][ ۱۳۷ ][ ۱۳۸ ][ ۱۳۹ ][ ۱۴۰ ][ ۱۴۱ ][ ۱۴۲ ][ ۱۴۳ ][ ۱۴۴ ][ ۱۴۵ ][ ۱۴۶ ][ ۱۴۷ ][ ۱۴۸ ][ ۱۴۹ ][ ۱۵۰ ][ ۱۵۱ ][ ۱۵۲ ][ ۱۵۳ ][ ۱۵۴ ][ ۱۵۵ ][ ۱۵۶ ][ ۱۵۷ ][ ۱۵۸ ][ ۱۵۹ ][ ۱۶۰ ][ ۱۶۱ ][ ۱۶۲ ][ ۱۶۳ ][ ۱۶۴ ][ ۱۶۵ ][ ۱۶۶ ][ ۱۶۷ ][ ۱۶۸ ][ ۱۶۹ ][ ۱۷۰ ][ ۱۷۱ ][ ۱۷۲ ][ ۱۷۳ ][ ۱۷۴ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : ---
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی