moshaverrkhob moshaverrkhob
|
كتك كاري در كودكان يك رفتار رايج است كه مي تواند دلايل مختلفي داشته باشد. درك اين علل و انتخاب روش هاي مناسب براي برخورد با اين رفتار، نقشي كليدي در تربيت صحيح و سلامت روان كودك ايفا مي كند. پس از بزرگ شدن، اعمال فيزيكي و پرخاشگري زماني استفاده مي شود كه نااميدي، ناراحتي يا نارضايتي وجود داشته باشد: «كتك كاري در كودكان همچنين با احساسات ، به ويژه با دفاع از قلمرو خود ارتباط دارد. به عنوان مثال، براي كودكي مهم است كه در كنار معلم بنشيند زيرا به اين ترتيب احساس امنيت يا دوست داشتن بيشتري مي كند، هركسي كه همان مكان را مي خواهد تهديدي براي قلمرو او محسوب مي شود كه به هل دادن يا گاز گرفتن تبديل مي شود.
فهرست مطالب در واقع كودك به جاي گريه كردن يا گفتن احساس ترس خود، هنگام ترسيدن شروع به حمله مي كند، بالا و پايين مي پرد، نمي تواند از ديگران درخواست كمك كند و به در و ديوار ضربه مي زند. بچم دست بزن داره چيكار كنم؟ همانطور كه شما با كودكتان ارتباط برقرار مي كنيد و به او حس امنيت مي دهيد، او نيز احساسات پرحرارتي كه باعث تكانشگري مي شود را با شما در ميان خواهد گذاشت. به احساسات كودكتان توجه كنيد و به او اجازه دهيد تا ترس اصلي خود را تخليه كند ( بدون زدن ديگران) به طوري كه او بتواند احساس راحتي و آرامش كند و ديگران را همچون دوستانش ببيند؛ نه اينكه ديگران را تهديد كنيد. براي مطالعه بيشتر: خشم و پرخاشگري در نوجوانان برخورد با كتك كاري در كودكان فرصت هايي را براي ارتباط بيشتر و بهتر تنظيم كنيد. تعيين زمان خاص ابزاري براي برقراري ارتباط است. سعي كنيد آن، زماني كوتاه در اوايل روز و به محض بيدار شدن از خواب صبحگاهي با او وقت بگذرانيد، طوري كه كودك روزش را با ۵ دقيقه يا ۱۰ دقيقه با هم بودن شروع كند. به او بسيار گرم و صميمي نگاه و توجه كنيد، اين كار باعث مي شود كه او احساس كند وجودش برايتان مهم است. اين كار يعني داشتن برنامه در خانواده كه باعث مي شود كارهاي مهم را در اولويت قرار دهيد. اگر مي دانيد كه كودكتان فردي جدا از خانواده است سعي كنيد در اولين فرصتي كه او را مي بينيد با او بازي هاي كودكانه اي كه در آن امكان برنده شدن او وجود دارد؛ را ترتيب دهيد. سه روش براي توقف كتك كاري در كودكان ممكن است يك سري بازهاي پرسرو صدا يا بازي هاي قايم باشك را به كار ببريد اين ها بازي هايي هستند كه كودكان را به بازي جمعي وامي دارند، خودتان نيز به جمع آنها بپيونديد، پر انرژي و با احساس بازي كنيد. با يكديگر بازي خنديدن را انجام دهيد و نقشي را متناسب با سن كودك به خود بگيريد. با بازي قايم باشك در جايي پنهان شويد و كودكان را وادار كنيد تا سريع شما را پيدا كنند يا به صورت غيرمنتظره وسط بپرند و شما را بتراسنند. خنديدن و حس امنيت و قدرت در بازيِ برد و باخت به كودكان كمك مي كند تا با يكديگر ارتباط برقرار كنند و انرژي شان تخليه شود. اين بازي به كودكتان مي فهماند كه آنها در كنار شما احساس امنيت، ارزشمندي و نيز اعتماد به نفس دارند. منبع:سايت كودك و نوجوان-۷ روش براي توقف كتك كاري در كودكان
امتیاز:
بازدید: 0
بازگشت به مدرسه مي تواند هم براي دانش آموزان و هم براي والدين يك چالش باشد. بعد از يك تابستان طولاني، ممكن است سخت باشد كه دوباره به روال مدرسه برگرديم. با اين حال، با كمي برنامه ريزي و آماده سازي، مي توانيد يك شروع موفق داشته باشيد. در اينجا چند نكته براي بازگشت به مدرسه آورده شده است: از قبل براي كلاس هاي خود آماده شويد. قبل از شروع مدرسه، فهرستي از كلاس هاي خود و منابع مورد نياز خود را تهيه كنيد. اين به شما كمك مي كند تا از همگام بودن با مطالب عقب نمانيد. بازگشت به مدرسه پيشنهاد مشاور: اضطراب جدايي در مهد كودك ✔️۱۳ راهكارهاي روانشناسي ۱. از اينكه كودكتان با مدرسه اش آشناست اطمينان حاصل كنيد ولي اگر اين اولين سال تحصيلي كودكتان باشد، پس لازم است كه شما با كودكتان به انجا سر بزنيد. حتي اگر اين آشناسازي ابتدايي يك روز قبل از شروع مدرسه باشد، به مدرسه برويد و با محيط آن آشنا شويد. اگر مي توانيد وارد زمين بازي شويد، اين يك مزيت است كه كودكتان را با آنجا آشنا كنيد. و اگر نمي توانيد وارد زمين بازي شويد از پشت حصار زمين را به او نشان دهيد و او را نسبت به آن هيجان زده كنيد. ۲- از هر فرصتي براي آشنايي بيشتر كودك استفاده كنيد ۳- كاري كنيد كه كودك راحت تر با معلمش ارتباط برقرار كند اگر شما متوجه شديد كه كودكتان در اولين روز مدرسه نمي تواند با معلمش ارتباط برقرار كند، سعي كنيد بلافاصله بين كودكتان و معلمش ارتباط برقرار كنيد. فقط به معلم توضيح دهيد كه كودكتان قبل از شروع مدرسه هيجان زده بود ولي حالا به نظر مي رسد كه هنوز نتوانسته با اين مسئله كنار بيايد. شما اميدوار هستيد كه معلم بتواند شرايط ويژه اي را براي برقراري ارتباط با كودكتان به وجود بياورد و احساسي در كودك به وجود بيايد كه انگار در خانه است. اضطراب جدايي در روز اول مدرسه ۵- خداحافظي كردن را با كودكتان تمرين كنيد. شما ممكن است به كودكتان چيزي بدهيد كه آن را نگه دارد چيزي كه شما را به ياد او مي اندازد، مانند يك شكل قلب كه بر روي آن كلمه ي عشق نوشته شده است، دستمالتان، يا تكه سنگ كوچكي شما با يكديگر در ساحل پيدا كرده ايد، چيزي كه او بتواند در جيبش بگذارد و با خودش ببرد و زماني كه بر مي گردد آن را به شما پس دهد. بيشتر كودكان دوست دارند كه در كيفشان عكسي از خانواده داشته باشند ۶- از مدرسه بخواهيد كه به شما و كودكتان اجازه دهد كه داخل كلاس شويد ۷- شروع به صحبت كردن در مورد كلاس بالاتر و يا سال تحصيلي جديد كنيد. پيشنهاد مشاور: ۱۱ دلايل گريه كودك | تمامي دلايل را پيش از خطر بررسي كنيد ۸- اگر يك خواهر يا برادر كوچكتر در خانه با شماست منبع:كانون مشاوران ايران-بازگشت به مدرسه ✔️ ۱۵ نكته طلايي
امتیاز:
بازدید: 0
اگر تجربه يك مدير مدرسه را داشته باشيد، حتما متوجه مي شويد قضاوت كردن در اختلافات كودكان تا چه حد سخت است، و از آن سخت تر منضبط كردن كودكان است. بعلاوه والدين نيز در قبال منضبط كردن كودك در مدرسه وظايفي دارند و نقش اصلي را ايفا مي كنند. در اين مقاله شما را با نكاتي در اين زمينه آشنا خواهيم كرد. شما بايد رويكرد تأديبي خود را بفهميد تحقيقات نشان مي دهد كه يكي از مؤثرترين راهبردهاي انضباطي، قاطعيت است؛ واضح و قاطع، همراه با واجب ترين مقررات و حامي احساسات كودكان. با اجتناب ناپذير بودن پيامدهاي رفتار، كودكان از كودكاني كه آرام وسازگار هستند بهتر ياد مي گيرند، البته زماني كه آنها سعي در انجام كار درست را دارند، كه به نوعي با تقويت مثبت نيز توأم است. براي مطالعه بيشتر: كودكاني كه نمي خواهند مدرسه بروند ده نكته براي سازگار شدن كودك با مدرسه يكي از مديران مدرسه توصيه مي كند: اوايل سالهاي تحصيلي فرصتي را به دانستن خط مشي هاي انضباطي مدرسه اختصاص دهيد قبل از آنكه همه چيز بر خلاف ميل روي دهد. والدين بايد اطمينان يابند كه بر طبق خط مشي هاي انضباطي مدرسه براي حتي يك مسأله عمل مي شود و در اين بين مهم نيست كه چه كسي قانون شكني مي كند. معمولاً مدارس سياست هاي انضباطي را كتبي به صورت آنلاين و يا در فصل پاييز بازگشتن به هنگام عصر از مدرسه تعيين مي كنند؛ اگر خبر نداريد، بپرسيد. اكثر مدارس از رويكردهاي زير استفاده مي كنند: انضباظ مقتدرانه، معلم مقرات واضحي را طرح مي كند و سه تا شش پيامد منفي براي هر تخلف از سلسله مراتب انضباطي را به كار مي گيرد. كودكان براي رفتار خوب چيزهايي مانند برچسب هاي برجسته، منقش به اشكال يا گلوله هاي شيشه اي دريافت مي كنند به طوري كه بتوانند با گذشت زمان جايزه هاي بيشتري كسب كنند. مداخلات و حمايت هاي رفتاري مثبت، معلمان براي بخش هاي مختلف مدرسه كارهاي روزمره و تجارب آشكاري را تعيين مي كنند (كلاس ها، توالت، اتاق غذاخوري و سرويس هاي اياب و ذهاب). كودكان اين كارهاي روتين را تمرين مي كنند و معلمان زماني را صرف فراخواندن كودكان به كارهاي خوب كرده و نيز تنبيهاتي قابل پيش بيني براي تخلفات رايج را براي همه وضع مي كنند. كلاس مسئول، معلمان كودكان را به همكاري با يكديگر براي خلق مقررات كلاسي در شروع هر سال تحصيلي ترغيب مي كنند. مدلسازي باعث مي شود كودكان به رفتارهاي مورد انتظاري مانند بالابردن دست ها و نگه داشتن درها توجه كرده و به مرور آن ها را در خود تقويت كنند. پيامدهاي اثربخش مناسب با نقش كودك و مرحله رشدي كودكان شما دوستي كه مدير مدرسه بود تعريف مي كرد: روزي در اوايل تصدي شغلم، معلمي راون پسر بچه هفت ساله را به دفترم آورد. او دستمالهاي كاغذي را از پنجره كلاس به طرف بيرون پرت كرده بود و معلم از من انتظار داشت كه با او به شدت برخورد كنم. چهره آشك آلود كودك خبر از لجبازي و ترس مي داد. من گزينه هايم را سبك سنگين كردم: دلجويي كردن، داد و فريادزدن، يا كلاً انجام دادن كارهايي ديگر؟ پس از آنكه گريه كودك متوقف شد، من از خودم و او تعجب كردم كه چرا حتي نخواستيم از صداي آنچه در كلاس رخ داده به عنوان يك سند كمك بگيريم. سپس او بااشتياق واقعيت را به من گفت”من فقط مي خواستم ببينم آيا يك دستمال كاغذي خيس سريع تر بر روي زمين مي افتد يا دستمال كاغذي خشك”. من عاشق اين كنجكاوي او شدم و اينجا من بودم كه نبايد او را دست مي انداختم. در مقابل او آرام شد. معلم عصباني و برآشفته شد. من دچار دردسر زيادي شدم.” متوجه كار جنجالي خودم شدم. ولي بايد به دانش آموز كمك كنم تا بتواند انتخاب هاي بهتري داشته باشد و به او و معلمش نيز كمك كنم تا يكديگر را به عنوان همكار ببينند نه دشمن”. آن روز دانش آموز فرصت بازگشت به كلاس را از دست داد ولي در نامه اي به خاطر كارهاي خود از معلم و ناظمش معذرت خواهي كرد. و با كمك ناظم توانست دستمال كاغذي هاي تمام توالت هاي پسرانه را تعويض كند و به خاطر چنين كار خوبي از سوي معلمش مورد تشويقي جانانه قرار گرفت. تجربه او به من آموخت كه تمركز بر هر كودك به عنوان يك فرد با اختصاص دادن زماني براي فهميدن امور جاري كاري كمك كننده است، نه داد و فرياد زدن. وقتي خانواده هاي كودكان مقررات را براي آنها روشن كنند و به آنها فرصتي براي منعكس كردن انتخاب هاي كودك خود بدهند آنها نيز متقابلاًبه خوبي واكنش نشان مي دهند. من در اين مواقع گفتن يك معذرت خواهي صادقانه اي (يا دست كم كار متقاعدكننده اي) را پيشنهاد دادم و به كودكان كمك كردم طوري برنامه ريزي كنند كه دفعه بعد بهتر عمل كنند. اين كار باعث مي شود آنها نه تنها خوش رفتارتر بلكه اخلاقي تر نيز باشند. براي مادران: خود را مانند يك همكار مدرسه در نظر بگيريد شما مي توانيد با فهماندن به كودك خود كه هر كسي الزاماً بايد تابع مقررات مدرسه باشد به نوعي از رابطه او با معلمانش حمايت به عمل آوريد ولو آنكه در منزل مقررات متفاوتي دنبال شود. كودكان وقتي كه والدين آنها برعكس تصميمات معلم عمل مي كنند گيج مي شوند. مدير يك مشاور حقوقي نيست و كودك شما نيازي به وكيل ندارد. در عوض او به والديني آرام و خونسرد نياز دارد والديني كه تمايل به همكاري با مدرسه براي كمك به احترام در رابطه، انعكاس و اصلاح آن باشند. قبول كنيد كه همه چيز را نمي دانيد با مامان و باباهاي ديگري كه صحبت مي كنيم مي فهميم والدين كمي در مورد فرآيند انضباطي مدرسه كودك خود آگاهند. كودكان اغلب توصيفات درهم برهم يا ناقصي از واقعيت مي دهند و مدارس نمي توانند هميشه جزئيات زيادي از آنچه بد پيش مي رود فراهم كنند. مادري نگران است كه پسرش شايان هر روز با گزارش دهي كارهاي عليرضا به خانه مي آيد (در اين مورد اسامي و جزئيات جابجا شده). او ممكن است بگويد عليرضا امروز روز خوبي داشت، يا عليرضا روز خيلي بدي پشت سرگذاشت. با گذشت زمان ديگر جزئيات نيز آشكار شدند. عليرضا رايانه معلم را شكست. او مي خواست همكلاسي ديگر را كتك بزند. معلم از شدت عصبانيت مي خواست همه بچه ها را از كلاس اخراج كند. مامان روز به روز نگران تر مي شد. وقتي از معلم خواست تا در اين باره برايش توضيح دهد تا خيالش راحت شود، او فهميد كه كاركنان مدرسه اجازه گفتن جريان رسيدگي به وضعيت عليرضا را ندارند. براساس اظهارات قانون حفظ حريم خصوصي و حقوق آموزشي فدرال، والدين بايد به همه موارد ثبتي كتبي در مورد كودكان خود دسترسي داشته باشند و هيچ مدرسه اي نمي تواند اطلاعاتي را بدون رضايت والدين در اختيار ديگران قرار دهد. يعني حتي اگر كودك ديگري به كودك شما آسيب رساند مدرسه نمي تواند در مورد آن كودك با شما صحبت كند. منبع:كانون مشاوران ايران-تعامل مديران و والدين در انضباط مدرسه
امتیاز:
بازدید: 0
استرس مدرسه در كودكان امري طبيعي مي باشد كه دلايل متعددي دارد و قابل درمان مي باشد. روان شناسان و همچنين مشاوران آگاه به روانشناسي كودك و نوجوان مي توانند به درمان استرس مدرسه در كودكان كمك كنند. در ابتدا بايد موارد زير بررسي شود: در صورت امكان بايد متوجه شد كه عامل يا عواملي كه سبب ايجاد اضطراب در نوجوان و يا كودك شده است، چيست. گاهي اوقات با بحث و گفت و گو در اين زمينه، مي توان از تشديد و گسترش اضطراب به خوبي جلوگيري كرد و مانع از افزايش آن گردد. از طرف ديگر، نوعي استرس وجود دارد كه بيشتر از يك گفتگوي دروني ناشي مي شود تا يك رويداد بيروني. ما اين را “اضطراب” مي ناميم. كه شامل احساس مداوم ترس يا دلهره است و در زندگي روزمره شما اختلال ايجاد مي كند. بدن شما با ترشح هورموني به نام كورتيزول كه فشار خون و عملكرد سيستم ايمني را تنظيم مي كند، به استرس واكنش نشان مي دهد. اگر هميشه استرس داريد و بدنتان بيش از حد كورتيزول توليد مي كند، ايمني شما را كاهش مي يابد، فشار خون شما بالا مي رود و عملكرد شناختي شما مختل مي شود. بنابراين از آنجايي كه استرس بيش از حد چيز خوبي براي ذهن يا بدن شما نيست، بايد به فكر استفاده از چند تكنيك مديريت استرس در زندگي روزمره خود باشيد. ۱۰ نشانه استرس مدرسه در كودكان ۲. تغييرات كوتاه مدت رفتار ۳. واكنش بيش از حد به مشكلات كوچك ۴. تغيير در الگوها ۵. مشكل در تمركز ۶. لذت نبردن از مدرسه
۸. نياز به توجه ۹. قادر به حفظ تماس چشمي نيست ۱۰. نمي تواند بشيند منبع:كانون مشاوران ايران-چگونه استرس مدرسه در كودكان را از بين ببريم؟
امتیاز:
بازدید: 0
” وادار كردن آنها براي نوشتن تكاليف مانند يك مبارزه دشوار است و در رياضي و علوم هيچ وقت نتوانستم كاري از پيش ببرم” اين جملات را به كرات از والدين مي شنويم. گاهي اوقات تكاليف براي والدين دلهره اور هستند همانطور كه براي بچه ها هستند. والدين نگران مي شوند وقتيكه بچه ها تكاليف خودرا براي دقيقه اخر ميگذارند يا از انجام همه انها سر باز ميزنند، كه ميتواند منجر به درگيري در خانه شود. از طرف ديگر والدين همچنين ممكن است دلهره داشته باشند كه اگر بچه ها از انها كمك بخواهند قادر به كمك كردن نباشند. كنار امدن با تكليف به بچه ها شانس صحبت درباره تكاليف مدرسه شان را بدهيد- وقتيكه شما از انها درباره روزشان مي پرسيد بررسي كنيد تا ببينيد كه انها چه چيزهايي را ياد ميگيرند. حتي اگر در باره يك موضوع خاص اطلاعاتي نداريد همچنان شما ميتوانيد با گوش كردن و كمك به انها براي پيدا كردن جوابهايشان، كمك كنيد. اگر شما تكليفي كه به انها داده شده است را متوجه نميشويد، انرا در اينترنت جستجو كنيد يا از دوستان و خانواده سوال كنيد. وقتيكه شما دركي از كار داريد ممكن است بهتر بتوانيد كودك خود را پشتيباني كنيد. به فرزندانتان براي پذيرش مسئوليت سازمان دهي و انجام تكاليفشان كمك كنيد. هرگز فراموش نكنيد كه فرزندتان را براي كاري كه در انجام ان شركت دارند تشويق كنيد. بسياري از مدارس يك دفتر تكاليف يا دفتر ثبت وقايع روزانه دارند كه والدين هر روز بايد انرا امضا كنند. اين به شما و فرزندتان براي دنبال كردن تكاليف كمك ميكند .
ايجاد يك محيط مناسب براي تكاليف بعضي از كودكان ترجيح ميدهند كه تكاليف را بلافاصله بعد از مدرسه انجام دهند در حاليكه برخي ديگر ترجيح ميدهند تا ابتدا كمي استراحت كنند. به كودكتان اجازه دهيد كه يك روش مناسب خود بيابد و انرا دنبال كند. ايجاد يك مكان مناسب كه انها بتوانند تكاليف خود را انجام دهند مهم است، در حالت ايده ال محيطي تميز با نور مناسب و بدون مزاحمت. اگر انها ترجيح ميدهند با موسيقي كار كنند به انها اجازه دهيد. اگر شما فضايي در خانه نداريد يا به مكاني براي دسترسي به اينترنت احتياج داريد، كتابخانه را امتحان كنيد. هيچ چيزي ارزش انرا ندارد كه در حاليكه منابع انلاين عالي بسياري براي كمك به تكاليف فرزندانتان وجود دارد، كودك شما تكاليفش به تنهايي انجام دهد و به تنهايي ياد بگيرد. منبع:كانون مشاوران ايران-چالش نوشتن تكاليف مدرسه
امتیاز:
بازدید: 0
در اين مقاله نكاتي مطرح مي شود كه اين كار را براي كودكان و والدين آسان تر مي كند آماده سازي فرزندتان براي سال تحصيلي جديد اخرين هفته ي تابستان در حال سپري شدن است و سال تحصيلي جديد در پيش است. شما نمي توانيد منتظر بمانيد كه فرزندتان خود به خود خودش را براي سال تحصيلي جديد آماده كند و نظم و ترتيب قبل را در پيش بگيرد. در اينجا نكاتي مطرح مي شود كه شما به وسيله ي آن مي توانيد اين كار را راحت تر انجام دهيد: بازگشت به مدرسه هميشه يك جابه جايي و انتقال مهم تلقي مي شود. كودكاني كه براي اولين بار مي خواهند وارد مدرسه شوند و يا كودكاني كه مي خواهند به مدرسه ي جديدي وارد شوند بايد خود را با شرايط جديدي سازگار كنند، حتي رفتن به كلاس بالاتر نيز براي كودك مسائلي را پيش رو دارد مانند روبرو شدن با سطح تحصيلي بالاتر و درس هاي علمي تر، معلم جديد، و يك دايره ي اجتماعي متغير. خبر خوب اين است كه با مقداري آماده سازي و سازماندهي شما مي توانيد اخرين هفته ي تابستان را براي كودكتان لذت بخش كنيد و اولين هفته ي تحصيلي را براي خودتان و فرزندتان آسان تر سازيد. در اينجا چگونگي اين كار بيان مي شود: ۱- از اينكه كودكتان با مدرسه اش آشناست اطمينان حاصل كنيد اگر كودكتان سال قبل نيز در همين مدرسه بوده است اين خيلي خوب است ! شما تنها لازم است تغييراتي را كه امسال اتفاق مي افتد را براي كودكتان توضيح دهيد. «حالا تو اولين سطح تحصيلي ات را شروع مي كني، تو بايد در زمين بازي بچه ها بازي كني، و با بچه هاي ديگر در سالن ناهار خوري غذا بخوري.» «حالا تو سال سومي هستي، تو هر روز بايد تكاليفت را انجام بدهي.» «حالا تو وارد دوره ي راهنمايي شده اي، تو خودت بايد به مدرسه بروي. نياز است كه با هم رد شدن از خيابان را تمرين كنيم.» ولي اگر اين اولين سال تحصيلي كودكتان باشد، پس لازم است كه شما با كودكتان به انجا سر بزنيد. حتي اگر اين آشناسازي ابتدايي يك روز قبل از شروع مدرسه باشد، به مدرسه برويد و با محيط آن آشنا شويد. اگر مي توانيد وارد زمين بازي شويد، اين يك مزيت است كه كودكتان را با آنجا آشنا كنيد. و اگر نمي توانيد وارد زمين بازي شويد از پشت حصار زمين را به او نشان دهيد و او را نسبت به آن هيجان زده كنيد. اگر ساختمان مدرسه باز است، با همديگر وارد مدرسه شده و مكان هاي به خصوص مدرسه را با يكديگر بررسي كنيد. به كتابخانه سر بزنيد، وارد يكي دو تا از كلاس ها شويد، از سرويس بهداشتي آنجا استفاده كنيد (نياز است كه احساس امنيت نسبت به اين مكان را در فرزندتان به وجود بياوريد) با انجام اين كار به موفقيتي بزرگي دست پيدا مي كنيد. ممكن است شما فقط بتوانيد وارد دفتر مدرسه شويد، شما مي توانيد در دفتر توضيح دهيد كه كودكتان تازه وارد اين مدرسه شده است و مي خواهد با محيط مدرسه آشنا شود و مكان هاي آن را بشناسد، و كاركنان مدرسه را به كودكتان معرفي كنيد، هر چه كودكتان بيشتر با محيط مدرسه آشنا شود ترس از ناشناخته ها در او كمتر مي شود و در اولين روز مدرسه احساس راحتي بيشتري را خواهد داشت.
۲- از هر فرصتي براي آشنايي بيشتر كودك استفاده كنيد بسياري از مدارس براي كودكاني كه اولين بار وارد آن مدرسه مي شود موقعيت هايي را تدارك مي بينند كه كودك بتواند با آنجا آشنا شود. اگر مدرسه برنامه ي خاصي براي اين منظور ندارد، از آنها بخواهيد كه يك روز شما و كودكتان قبل از شروع مدرسه به آنجا برويد و با معلم جديد ملاقات داشته باشيد. معلم ها قبل از شروع مدرسه مشغول آماده كردن اتاقشان هستند، ولي هر معلم باتجربه اي از ملاقات با يك دانش اموز جديد و به وجود آوردن احساس خوب در دانش آموز خوشحال مي شود، معلم ها مي دانند كه بايد به دانش آموزانشان براي شروع سال تحصيلي جديد كمك كنند. ۳- كاري كنيد كه كودك راحت تر با معلمش ارتباط برقرار كند همه ي كودكان نياز دارند كه از ارتباط با معلمشان در كلاس درس احساس راحتي كنند. تا زماني كه اين مشكل حل نشود كودك براي يادگيري آماده گي ندارد. معلمهاي با تجربه اين مسئله را مي دانند و شرايطي را مهيا مي كنند كه دانش آموز از نظر احساسي براي شروع سال تحصيلي جديد آماده گي لازم را به دست بياورد. قطعا، اگر شما شرايطي را فراهم كنيد كه كودك با معلم بيشتر آشنا شود، هر كاري كه مي توانيد در اين زمينه انجام دهيد: راه هاي زيادي براي اينكه كودكتان بتواند معلمي را كه قبلا نديده را بشناسد و اين احساس در او به وجود آيد كه او را مي شناسد. زماني كه مشخص شد كه كودكتان در كدام كلاس بايد به ادامه ي تحصيل بپردازد شروع به صحبت كردن در مورد معلمش كنيد تا كودك بتواند تصوري از معلمش داشته باشد. « زماني كه تو در كلاس خانم اصغري هستي من شرط مي بندم كه او شما را تحت تاثير قرار مي دهد» «من مطمئنم كه خانم اصغريبراي بچه ها كتاب داستان مي خواند، او حتي ممكن است كتاب مورد علاقه ات را بخواند، و ما بهتر است كه كتاب مورد علاقه ات را به آنجا ببريم.» اگر شما مي توانيد تصويري از خانم اصغري تهيه كنيد و عكس او را بالاي يخچال بگذاريد و براي آشنا شدن كودك با او با آن تصوير حرف بزنيد. «خانم اصغري شما مهربانترين معلم هستيد و من مي دانم كه قرار است شما و سارا همديگر را دوست داشته باشيد!» اگر شما كودكان ديگري كه در كلاس خانماصغري هستند را مي شناسيد، از انها بخواهيد كه به چه چيزي در مورد خانم اصغري علاقه مند هستند. كودكتان را تشويق كنيد كه براي خانم اصغري نقاشي بكشد و در اولين روز مدرسه آن را به او بدهد، و براي او يك سيب قرمز براق ببر. نكته اين است كه اصلا مهم نيست كه خانم اصغري چه جور معلمي است. كودك شما احساس خوبي نسبت به او خواهد داشت و معلمش نيز به اين احساس پاسخ مثبت خواهد داد. اگر شما متوجه شديد كه كودكتان در اولين روز مدرسه نمي تواند با معلمش ارتباط برقرار كند، سعي كنيد بلافاصله بين كودكتان و معلمش ارتباط برقرار كنيد. فقط به معلم توضيح دهيد كه كودكتان قبل از شروع مدرسه هيجان زده بود ولي حالا به نظر مي رسد كه هنوز نتوانسته با اين مسئله كنار بيايد. شما اميدوار هستيد كه معلم بتواند شرايط ويژه اي را براي برقراري ارتباط با كودكتان به وجود بياورد و احساسي در كودك به وجود بيايد كه انگار در خانه است. تقريبا همه ي معلم ها اين شرايط را مي شناسند و اگر شما به درستي از معلم درخواست كنيد او توجه ويژه اي را در اولين هفته ي مدرسه نسبت به كودكتان خواهد داشت. دخترم نسبت به شروع كلاس چهارم هر روز احساس بدي داشت تا زماني كه من با معلمش صحبت كردم؛ يك هفته بعد او عاشق معلمش شد و نمي توانست و بي صبرانه صبح مي خواست كه به مدرسه برود. ۴- اسان كردن برقراري ارتباط فرزندتان با بچه هاي ديگر در مدرسه كودكان هميشه در مورد معلم جديدشان مضطرب هستند، ولي در صورتي كه آنها ديگر همكلاسي هايشان را بشناسند، آنها احساس راحتي بيشتري مي كنند. اگر شما تازه وارد شهري شده ايد، سعي كنيد با ديگر كودكان كه در همسايگي شما هستند آشنا شويد.اغلب مدارس مايلند كه آشنايي بيشتري به وجود بياورند، سعي كنيد كه قبل از شروع مدرسه كودكتان با ديگر دانش آموزان ارتباط برقرار كند و با آنها آشنا شود. حتي اگر كودكتان در مدرسه تازه وارد نيست، سعي كنيد كاري كنيد شرايطي به وجود آوريد كه كودكتان با بچه هاي ديگر بازي كند و در اين صورت كودكتان در اولين روز مدرسه حتي اگر در تمام تابستان اين بچه ها را نديده باشد راحت تر مي تواند با آنها ارتباط برقرار كند. اگر شما مي توانيد شرايطي را فراهم كنيد كه كودكتان در اولين روز مدرسه با كودك ديگر به مدرسه برود، حتي اگر آنها در يك كلاس نيستند، اين كار باعث مي شود كه ترس كودك نسبت به مدرسه كمتر شود. منبع:كانون مشاوران ايران-بازگشت به مدرسه يك جابجايي مهم براي كودك
امتیاز:
بازدید: 0
تسهيل پيوند كودك با معلم و همكلاسي هايش كودكتان ديگر مثل يك بچه ي بزرگ هر روز به مدرسه مي رود. اما به جاي شور و اشتياقي كه شما انتظار آن را داريد، بسياري از روزها به خصوص روزهاي شنبه را مي بينيد كه كودكتان با گريه و يا دل درد به مدرسه مي رود. او تمارض نمي كند. اين عكس العمل به دليل اضطراب هايي است كه بر روي بدن كودك تاثير مي گدارد، و اين اضطراب ها به خصوص در كودكان ممكن به ناراحتي معده منجر شود. ولي نگران نباشيد، اين مسئله كه كودكان براي رفتن به مدرسه نياز به كمك ها و سازگاري هايي داشته باشند غير معمول نيست. در اينجا ده نكته بيان شده است كه در اين رابطه مي تواند كمك كننده باشد. تسهيل برقراري ارتباط كودك با معلمش. برقراري ارتباط كودك با ديگر كودكان شما تنها نياز داريد كه پيتزا تهيه كنيد، و بعد از صرف شام، كودكان در اطراف خانه مانند دو دوست قديمي با هم به بازي و مسابقه خواهند پرداخت. و چه كسي مي داند؟ شايد شما و ديگر والدين بتوانيد اين مسئله را به اين راحتي حل كنيد. به كودكتان راه حلي را نشان دهيد كه بتواند در طول روز به شما فكر كند اگر مي ترسد او را آرام كنيد.
به كودكتان كمك كنيد كه حتي در حال اضطراب بخندد در نتيجه او گريه نخواهد كرد. منبع:كانون مشاوران ايران-ده نكته براي سازگار شدن كودك با مدرسه
امتیاز:
بازدید: 0
سازگاري كودك با مدرسه دشوار مي باشد، آيا فرزندتان در مدرسه گريه مي كند؟ در اين شرايط بايد ياد بگيريد چگونه با اضطراب جدايي كنار بياييد و كاري كنيد كه صبح ها راحت تر فرزند خود را در مدرسه رها كنيد. چرا كودك من هنگام رفتن به مدرسه گريه مي كند؟ مدرسه رفتن بچهها به زور و با دعوا هيچ فايدهاي ندارد، زيرا اين بدان معناست كه چيزي براي نگراني وجود دارد كه باعث ميشود كودك بيشتر بترسد و شروع به گريه كند و سازگاري كودك با مدرسه براي والدين سخت تر شود. علائم ترس از مدرسه نشانه هاي زير علائم عدم سازگاري كودك با مدرسه مي باشد: گريه، عصبانيت، فرياد زدن يا جيغ كشيدن رويدادهاي نگران كننده در خانه يا مدرسه
سازگاري كودك با مدرسه پس از آرام شدن همه چيز با كودك خود در مورد احساسات او در آن روز صحبت كنيد. از كلمات براي توصيف احساسات او استفاده كنيد ولي در به كار بردن كلمات دقت داشته باشيد. به او اجازه دهيد احساسات خود را بيان كند و به آن ها كمك كنيد تا بتواند احساساتي مانند ترس، عصبانيت، آسيب ديدگي و نگراني را بهتر نشان دهد. به او يادآوري كنيد كه اشكالي ندارد كه دلتنگ شما باشد و به او بگوييد كه شما هم دلتنگش هستيد و هر روز مشتاق هستيد تا از مدرسه به خانه بيايد و او را ببينيد. منبع:كانون مشاوران ايران-۱۱ راه سازگاري كودك با مدرسه | با بچه اي كه به مدرسه نميرود چه بايد كرد
امتیاز:
بازدید: 0
علاقه مند كردن كودك به مدرسه دغدغه بسياري از والدين مي باشد. آيا كودك شما در برابر مدرسه رفتن مقاومت مي كند؟ مشق هاي خود را به موقع انجام نمي دهد؟
۱.خانه خود را پر از كتاب كنيد خانههاي پر از كتاب سطح تحصيلي كودك را به طور متوسط ۳.۲ سال افزايش ميدهند. صرفاً داشتن كتاب در خانه (۵۰ كتاب ايده آل است) براي تعيين اهميت مطالعه و علاقه مند كردن كودك به مدرسه كافي مي باشد. امانت گرفتن كتاب از كتابخانه (هر چند با ارزش باشد) كافي نيست . اين واقعيت كه والدين به اندازه كافي كتاب ها را در اولويت قرار مي دهند تا فضايي براي آن ها در خانه ايجاد كنند، چيزي است كه به بچه ها كمك مي كند تا از مدرسه و ارتباط با كتاب لذت ببرند. لازم نيست ۵۰ كتاب را باهم بخريد، اما شروع به برنامه ريزي براي كتابخانه شخصي خود در خانه كنيد. اگر قفسه داريد، بخشي را كه به كتاب هاي كودكان اختصاص دهيد. اگر نه، يك قفسه ساده براي كودكان به اتاق آن ها اضافه كنيد. سپس او را به كتاب فروشي برده و به عنوان هديه براي او كتاب بگيريد. به او اجازه دهيد تا كتابي كه مي خواهد را انتخاب كند. ۲. مراقب نحوه صحبت خود در مورد مدرسه باشيد همه مردم از تعطيل شدن مدارس در آخر هفته ها يا تعطيلات خوشحال مي شوند همين خوشحالي به كودك نشان مي دهد كه مدرسه چيز خوبي نمي باشد. بنابراين، از خود بپرسيد: چگونه با فرزند خود در مورد مدرسه صحبت مي كنم؟ آيا به او مي گوييد« يك خبر خوش فردا تعطيل است و مدرسه اي در كار نيست؟» اين تصميمات كوچك تعيين مي كند كه آيا مدرسه براي خانواده شما مهم است يا بايد از آن دوري كرد. البته آخر هفتهها سرگرمكننده هستند، زيرا ما ميتوانيم تمام روز را با يكديگر معاشرت كنيم و دير از خواب بيدار شويم. اما مراقب باشيد كه چگونه در مورد مدرسه صحبت مي كنيد و مطمئن شويد كه آن را منفي نشان نمي دهيد. علاقه مند كردن كودك به درس البته، بچه ها تقريباً هميشه در حال يادگيري هستند، از هر لحظه بازي تا درس خواندن هميشه ياد مي گيرند. با اين حال، بسياري از تابستانهايم را به ياد ميآورم كه بعدازظهرها تلويزيون تماشا ميكردم و زماني كه ميتوانستم بيشتر درگير كتاب و يادگيري باشم. نبايد برنامه سخت و دشواري داشته باشيد زيرا خانه مدرسه نيست. اما يادگيري هرگز نبايد كنار گذاشته شود. ۴. قوانيني را در خانه در مورد مدرسه وضع كنيد اين قدرت عادات و كارهاي روزمره است و همين امر را مي توان در مدرسه نيز به كار برد. به عنوان مثال، مي توانيد يك برنامه روتين بعد از مدرسه ايجاد كنيد كه شامل يك ميان وعده و چند دقيقه تكاليف درسي باشد. اطمينان حاصل كنيد كه فرزندتان ميز خود را مرتب نگه مي دارد. اين روال ها زندگي روزمره شما را براي يادگيري تنظيم مي كنند و اين انتظار را ايجاد مي كنند كه مدرسه مهم است. ۵. انتظار داشته باشيد فرزندتان به دانشگاه برود همه كساني كه به دانشگاه مي روند موفقيت پيدا نمي كنند، همانطور كه همه كساني كه به كالج نمي روند با مشكل مواجه نيستند. اما كالج فرصت هاي زيادي را در دراز مدت ارائه مي دهد. درآمد بيشتر و بيكاري كمتر و ايجاد علايق مادام العمر چند مورد از اين موارد هستند. بسياري از افراد در دانشگاه و تعامل با ديگران متوجه مي شوند كه چه علايقي در زندگي دارند و ياد مي گيرند كه چگونه مي توانند آن ها را بهتر دنبال كنند. ۶. نشان دهيد كه چگونه مدرسه بر آينده فرزند شما تأثير مي گذارد مسلماً، ما هميشه موضوعاتي را كه در مدرسه مي آموزيم در زندگي روزمره به كار نمي بريم. ممكن است جزئياتي كه در تاريخ ياد مي گيريم و درس هاي تكاليفي كه در آن مطالعه كرده ايم اهميتي نداشته باشند. تا به امروز، من هنوز از بسياري از برنامه هاي رياضي كه در دوره ابتدايي ياد گرفتم براي يافتن درصد استفاده مي كنم. در مورد نحوه استفاده از آنچه در مدرسه آموخته ايد اكنون به عنوان يك بزرگسال صحبت كنيد. شايد نوشتن پروپوزال براي كار، با استفاده از مهارت هايي است كه در كلاس انگليسي آموخته ايد يكي از اين موارد باشد. در بحث ها مي توانيد نظرات خود را در مورد تاريخ و جغرافيا بهتر بيان كنيد زيرا در مدرسه آن ها را آموخته ايد. علاوه بر استفاده مستقيم از آنچه در مدرسه آموخته ايد، شما مي توانيد انتقادي فكر كنيد، مشاهده كنيد، سوال كنيد. شما ياد گرفتيد كه چگونه استنباط كنيد، استدلال كنيد و تحقيق كنيد و از اينكه چيز جديدي ياد گرفته ايد خوشحال شويد. و مهمتر از همه به كودك خود بگوييد كه اگر به مدرسه نميرفتيد يا خوب كار نميكرديد، چه فصرت هايي ممكن بود وجود نداشته باشند. هرچه براي مدرسه ارزش بيشتري قائل باشيم، شانس ها و انتخاب هاي بيشتري در بزرگسالي مي توانيم داشته باشيم. منبع:كانون مشاوران ايران-۱۰ روش علاقه مند كردن كودك به مدرسه
امتیاز:
بازدید: 0
آموزش دوستيابي در مدرسه، راهكارهايي براي والدين و مربيان روش هاي آموزشي دوستيابي در مدرسه به چه شكل مي باشند؟ يكي از مهم ترين موضوعات در فرايند اجتماعي شدن به ويژه در سنين دبستان، دوستيابي مي باشد، بسياري از كودكان زماني كه مي خواهند گفتگويي را آغاز كنند و يا رابطه دوستي با همسالان خود برقرار كنند با مشكلاتي برخوردار مي شوند. اين موضوع مي تواند نشان دهنده اختلالاتي در كودكان مانند افسردگي و اوتيسم باشد و نگراني هاي زيادي را براي والدين ايجاد مي كند، همچنين در بعضي مواقع عدم توانايي در دوستيابي مي تواند به خاطر عدم آموزش كافي توسط والدين باشد. براي اين كه كودك با مهارت هاي دوستيابي آشنا شوند مي توانيد از مشاوران ومتخصصاني كه در اين زمينه اطلاعات كافي دارند كمك بگيريد و اگر كودك شما مشكلاتي در اين زمينه تجربه مي كند در ادامه اين مقاله توضيحاتي در مورد آموزش دوستيابي بيان شده است كه مطالعه آن مي تواند براي شما مفيد باشد. آموزش دوست يابي در مدرسه براي كودكان چه اهميتي دارد؟ زماني كه كودك مهارت هاي لازم براي دوستيابي و برقراري ارتباط با ديگران و روابط اجتماعي را ياد بگيرد در اين هنگام به راحتي ديگران را به سمت خود جذب مي كند و با وجود دوستان زندگي اش رنگ و بوي تازه اي به خود مي گيرد. همچنين تجربياتي كه كودك در مدرسه و هنگام برقراري رابطه دوستانه به دست مي آورد به او كمك مي كنند تا حد زيادي اعتماد به نفس او افزايش يابد و با توجه به اين كه كمبود اعتماد به نفس در بسياري از اختلالات رواني دخيل مي باشد مي توان به نقش و اهميت دوستيابي در كودكان پي برد. اگر كودك در دوستيابي و برقراري ارتباط در مدرسه ناتوان باشد در اين صورت آسيب هاي زيادي براي او به وجود خواهد آمد به عنوان مثال كودكاني كه روابط اجتماعي محدودي دارند استرس و اضطراب زيادي را تجربه مي كنند و دچار افت تحصيلي خواهند شد به همين دليل دوستيابي بسيار اهميت دارد و بايد آموزش آن در اولويت مدرسه و والدين قرار گيرد. منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-آموزش دوستيابي در مدرسه | راهكارهايي عالي براي والدين و مربيان
امتیاز:
بازدید: 0
ترس از مدرسه، علل، علائم و درمان ترس از مدرسه ترس از مدرسه يكي از مشكلاتي است كه كودكان دبستاني با آن رو به رو مي شوند، البته احساس اضطراب براي كودكان در اوايل مدرسه تا حدودي طبيعي مي باشد زيرا تجربه رفتن به مدرسه به منزله اولين جدايي از والدين مي باشد و به منزله ورود به جامعه اي بزرگتر است اما بسياري از كودكان اضطراب و ترس بيش از اندازه اي را تجربه مي كنند به طوري براي آن ها سخت است تا با اين شرايط خودشان را سازگار كنند. اين كودكان هنگام رفتن به مدرسه بسيار مقاومت مي كنند و زماني كه مجبور به مدرسه رفتن مي شوند آسيب و رنج هاي بسياري را تحمل مي كنند، براي آن كه بتوانند ترس از مدرسه را در كودك خود بشناسيد و آن را مورد كنترل قرار دهيد اين مقاله را تا انتها مورد مطالعه قرار دهيد همچنين مي تواند به مشاوره كودك مراجعه كنيد تا در اين زمينه به شما كمك كنند. ترس از مدرسه چيست؟ ترس در دختران و پسران از مدرسه تقريبا به يك اندازه مي باشد و اين نوع ترس اضطراب و استرس زيادي را براي كودكان ايجاد مي كند كه در اين حالت والدين علاوه بر درمان فوبيا، بايد استرس و اضطراب كودك را كاهش دهند. علائم ترس از مدرسه علائم رفتاري ترس از مدرسه منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-ترس از مدرسه را به اشتياق از مدرسه تبديل كنيد
امتیاز:
بازدید: 0
بسياري از افراد به دنبال مشاوره تحصيلي رايگان براي فرزند خود هستند لذا ما در اين بحث به نكاتي مهم پيرامون تشويق كودكان به درس خواندن مي پردازيم. هر روز از فرزند خود بپرسيد چه كاري بايد انجام دهد. يك محفل آرام را براي او فراهم كنيد. براي اكثر والدين، فرستادن بچه ها به مدرسه، كار مشكلي است. هدف آنها اين است كه فرزندان خود را بسازند، هر دو كودكان و نوجوانان در مدرسه احساس امنيت و راحتي مي كنند و درس هاي خوبي مي گيرند. اغلب والدين از معلم و مدرسه فرزندشان جدا شده اند. اگر والدين نقش فعال تري ايفا كنند، نه تنها كودكان را تشويق به تحصيل مي كنند بلكه علاقه خود را نيز افزايش مي دهند. در اين مورد، والدين نقش مهمي در تجربه تحصيلي فرزندشان ايفا مي كنند و در عين حال ارتباط خوبي با معلمان ايجاد مي كنند. اما يك سوال: اگر مدرسه از جايگاه بالايي برخوردار باشد، نقش والدين چيست؟ آنها همچنين بايد اطمينان لازم را داشته باشند تا در صورت لزوم خودشان عمل كنند. ويژگي هاي رشدي كودكان نابينا وداع كوتاه هنگام جدا شدن، كودك را در آغوش گرفته و ببوسيد و بلافاصله به مدرسه بفرستيد. اغلب كودكان از دوري هاي طولاني مدت ناراحت مي شوند. نگران نباشيد: معلمان مي دانند كه چگونه كودكان را آرام كنند. به ياد داشته باشيد كه كودكان پس از جدا شدن از والدين، به ندرت گريه مي كنند.
منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-جديدترين و معتبرترين راه ايجاد ارتباط با مدرسه كودكان
امتیاز:
بازدید: 0
ترس هايي كه موجب مي شود كودك به ديگران ضربه بزند، معمولاً ريشه در بعضي از تجارب ترسانيدن توسط والدين يا ديگران در اوايل زندگي اش دارد؛ اگرچه، در كل كودك ممكن است به ظاهر از خود ترسي نشان ندهد. كودك براي كنترل ترس اش، دست به نوعي رفتار پرخاشگرانه مي زند و هر زماني كه او احساس ترس شديدي كند اين رفتار نيز شعله ور مي شود. در واقع كودك به جاي گريه كردن يا گفتن احساس ترس خود، هنگام ترسيدن شروع به حمله مي كند، بالا و پايين مي پرد، نمي تواند از ديگران درخواست كمك كند و به در و ديوار ضربه مي زند. شما براي كمك به كودكتان، نبايد به دنبال علت ترس او باشيد؛ بلكه ميزان افزايش احساس امنيت اش و نيز ارتباط با او ضروري و مهم است خواه شما والدين يا پرستار او باشيد؛ خواه دوست يا از آشنايان او باشيد. همچنين براي پيشگيري از هر گونه عمل تكانشگرانۀ كودك، نياز به مراحلي پيش رونده است.همانطور كه شما با كودكتان ارتباط برقرار مي كنيد و به او حس امنيت مي دهيد، او نيز احساسات پرحرارتي كه محرك تكانشگري همراه با ضربه زدن شده را با شما در ميان خواهد گذاشت. به احساسات كودكتان توجه كنيد ضمن اينكه از آسيب زدن به ديگران ممانعت كنيد و به او اجازه دهيد تا ترس اصلي خود را تخليه كند به طوري كه او بتواند احساس راحتي و آرامش كند و ديگران را همچون دوستانش ببيند؛ نه اينكه او را تهديد كنيد. براي مطالعه بيشتر: خشم و پرخاشگري در نوجوانان * اول، يك رابطه صميمي تري برقرار كنيد. فرصت هايي را براي ارتباط بيشتر و بهتر تنظيم كنيد. تعيين زمان خاص يك ابزاري ايده آل براي برقراري ارتباط است. اگر فرزندتان است؛ پس سعي كنيد آن، زماني كوتاه در اوايل روز و به محض بيدار شدن از خواب صبحگاهي باشد، طوري كه كودك روزش را با پيشنهادتان براي تصميم گيري در مورد رغبت او به 5 دقيقه يا 10 دقيقه با هم بودن شروع كند. به او بسيار گرم و صميمي نگاه و توجه كنيد، اين كار باعث مي شود كه او احساس كند وجودش برايتان مهم است حتي اگر هم شير هاي ديگري هم داشته باشد، يك برنامه صبحگاهي ترتيب دهيدو اينكه بايد ابتدا با مكالمات تلفني شما همراه باشد. اين كار يعني داشتن برنامه در خانواده باعث مي شود كارهاي مهم را در اولويت قرار دهيد. اگر مي دانيد كه كودكتان فردي جدا از خانواده است سعي كنيد در اولين فرصتي كه او را مي بينيد با او بازي هاي كودكانه اي كه در آن امكان برنده شدن او وجود دارد؛ را ترتيب دهيد. * براي مثال، تعامل احساسي برقرار كنيد. شما ممكن است يك سري بازهاي پرسرو صدا يا بازي هاي قايم باشك را به كار ببريد اين ها بازي هايي هستند كه كودكان را به بازي جمعي وامي دارند، خودتان نيز به جمع آنها بپيونديد، پر انرژي و با احساس بازي كنيد. با يكديگر بازي خنديدن را انجام دهيد و نقشيرا متناسب با سن كودكبه خود بگيريد. با بازي قايم باشك در جايي پنهان شويد و كودكان را وادار كنيد تا سريع شما را پيدا كنند يا به صورت غيرمنتظره وسط بپرند و شما را بتراسنندوقتي كودكان بدون قلقلك مي خندند؛ بالطبع آنها برنده مي شوند و شما بازنده. خنديدن و حس امنيت و قدرت در بازيِ بردن و باختنبه كودكان كمك مي كند تا با يكديگر ارتباط برقرار كنند و انرژي شان تخليه شود. اين بازي به كودكتان مي فهماند كه آنها در كنار شما احساس امنيت، ارزشمندي و نيز اعتماد به نفس دارند. * در جمع خانواده شما ممكن است بازي گرگم به هوا را ترتيب دهيد يا بازي دويدن و گرفتن كودك كه امكان برنده شدن كودك در آن وجود دارد. براي مثال شما ممكن است دست هايتان را باز كنيد و سعي كنيد او را با احاطه كردن كودك و به حالت تلو تلو و مارپيچي محكم در بغل بگيريد. براي آنها به جذاب ترين حالت ممكن گرفته شدن لذت بخش است.با كودكتان كشتي بگيريد اما سعي كنيد خيلي به او فشار نيايد.با او هنگام بازي تماس چشمي داشته باشيد.با او بازي هاي رمزي كه حاكي از فريب دادن كودك است را انجام دهيد اما سعي كنيد سرزندگي قبل را داشته باشيد و پر انرژي بازي كنيد. اين نوع بازي براي كودكان دنياي ديگري است. كودكي كه در طي بازي قصد ضربه زدن دارد ممكن است اين بازي را فرصتي دوباره براي رونمايي اضطراب و آشفتگي اش به روش عملي تري بداند. او ممكن است به ميز محكم ضربه بزند يا ميز پذيرايي تان را به هم بريزد و يا در حالي كه به شما نگاه مي كند، ديوار را خط خطي كند. وقتي كه شما با ملايمت به او نزديك مي شويد تا به او تذكر دهيد او دليلي براي گريه كردن،جوش آوردن و راه انداختن قشقرق پيدا مي كند.اين بيان هيجانيشروع فرآيند بهبوديافتن يا درمان احساسات به خصوص احساسات مشابهي است كه منجر به آسيب زدن به ديگرانمي شود. * دوم: وقتي كودكتان گريه مي كند براي احساساتش ارزش قائل شويد. منبع : كودك و نوجوان-سه روش براي توقف كتك كاري در كودكان
امتیاز:
بازدید: 69
6روش براي اينكه بچه هاي شما در مورد مدرسه هيجان زده نگه داشته شوند. به ياد داشته باشيد: هر كودك براي يادگيري متولد مي شود. در مورد همه چيزهايي كه نوزاد در چند سال اول مي آموزد فكر كنيد: چگونه نيازهاي آدم بزرگ ها را برآورده كند؛ چگونه راه رفتن و صحبت كردن، لبخند زدن و اخم كردن؛ خواب شب و بازي در طول روز را انجام دهد. چگونه دست بزند و بازي كند، خود را تغذيه كند، و هر دو اين ها را با ديگران انجام دهد. زماني كه كودك 4 يا 5 ساله باشد، بيشتر آنها رنگ ها و اعداد را مي دانند، اينكه چگونه سه چرخه سواري كند و چگونه اسباب بازي هاي پيچيده را دستكاري كند و با افراد به همان اندازه پيچيده سروكله بزند. اگر بيش از يك زبان در خانه استفاده شود، كودكان زير 10 سال مي توانند ياد بگيرند كه همه آنها را مانند زبان مادري صحبت كنند. براي يك كودك، هر روز تعداد زيادي از چيزهاي جديد پر مي شود و او از آن ها ياد مي گيرد. چه تنها باشد و چه با او بد رفتار شود، هر روز او با يادگيري پر شده است. هر روز او با شادي در مورد موفقيت هاي جديد طي مي شود. كودك كوچكي كه مصمم است در مورد كاري موفق شود را ببينيد و برايتان درسي است كه تسليم نشويد. ما والدين نياز نيست به بچه ها ياد دهيم كه عاشق يادگرفتن شوند. ما فقط بايد مطمئن شويم كه عشق به يادگيري در آن ها له نشود. چگونه عشق به يادگيري را زنده نگه داريم: خودتان را دوست داشته باشيد: همانند چيزهاي ديگر، عشق به يادگيري نيز چيزي است كه بچه هاي ما با هوايي كه در خانه نفس مي كشند، آن را ياد مي گيرند. اگر دوست داريد چيزهاي جديد ياد بگيريد، اگر دوست داريد مشكلات را حل كنيد، اگر دوست داريد مهارت هاي خود را تمرين كنيد تا زماني كه در آن حرفه اي شويد، بچه هاي شما نيز همانطور خواهند بود. زماني را با بچه هاي خود صرف كشف چيزهاي جديد كنيد: بچه ها به طور طبيعي كنجكاو هستند. اين كنجكاوي را از طريق كنجكاوي خودتان پرورش دهيد. در مورد چگونگي كارها با صداي بلند صحبت كنيد. سوالات بچه ها را به طور جدي در نظر بگيريد. آزمايش هاي ساده در خانه انجام دهيد. اينترنت پر از پروژه هاي سرگرم كننده و تعجب آور خانگي است كه همه چيز را از چگونگي كار كردن آتشفشان تا چگونگي يادگيري شيمي از طريق پخت و پز نشان مي دهد. يك يا دو ساعت ايجاد چيزها و مطالعه در كنار هم در آخر هفته ها، لذت بردن از يادگيري را زنده نگه مي دارد.
منبع : كودك و نوجوان-ايجاد اشتياق در بچه ها براي مدرسه رفتن
امتیاز:
بازدید: 87
نكاتي در رابطه با آماده سازي كودكان براي آغاز سال تحصيلي جديد. يكي از سخت ترين كاري كه والدين بايد انجام دهند آماده سازي كودكان براي بازگشت به مدرسه است. بيشتر كودكان دوست دارند كه تا دير وقت بخوابند، زمان آزاد بيشتري داشته باشند، و سازماندهي و ساختار كمتري در زمان تعطيلي مدارس دارند. والدين براي آماده سازي كودكان براي شروع مدرسه چه كارهايي مي توانند انجام دهند؟ نخست، كودكان را از لحاظ تحصيلي آماده نگاه داريد تا با شروع روز اول مدرسه سورپرايز نشوند. براي آمادگي روحي كودكان راه هاي زيادي وجود دارد. يك تقويم كه بر روي آن روزها مشخص شده است براي كودكاني كه در درك زمان و دوره دچار مشكل هستند مي تواند كمك كننده باشد. دوم، به كودكان نشان دهيد كه از كدام فروشگاه مي خواهيد كوله پشتي، كتاب ها، و جعبه هاي غذا را خريداري كنيد بنابراين روال برنامه ريزي شده و مشخص است. مكانهايي كه در آن كودكان تكاليف مدرسه شان را انجام مي دادند براي انجام تكاليف آينده آماده كنيد و براي ان قوانيني وضع كنيد. بازگشت به مدرسه سوم، در روز اول تمامي قسمت هاي مهم را با كودك برويد، از مدرسه بازديد كنيد معلم و مشاور مدرسه را نيز ملاقات كنيد. مسائل ناشناخته مي تواند باعث ايجاد اضطراب شود بنابراين اين كارهاي ساده براي كمك به آرامش عصبي كودك كمك كننده هستند. همچنين اگر كودك شما مسائل پزشكي يا اضطراب دارد و در اولين هفته ي تحصيلي به مشاوره نياز دارد مي تواند مفيد باشد. چهارم، براي مراقبت هاي بعد از مدرسه و انجام تكاليف روال خاصي مشخص كنيد. مشخص بودن برنامه ها براي تسكين استرس هم براي شما و هم براي كودكتان مفيد مي باشد. پنجم، براي امادگي كودكتان براي روز اول مدرسه وسايل و يونيفرم او را از قبل خريداري كنيد. در آخر، اگر همه ي اين كارها را انجام داديد روز اول مدرسه كودكتان را به مدرسه ببريد. در اين صورت كودك شما احساس امنيت مي كند و براي اتفاقات غير منتظره اضطراب نخواهد داشت. منبع: مركز مشاوره و روانشناسي ايران-بازگشت به مدرسه
امتیاز:
بازدید: 90
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |