moshaverrkhob
moshaverrkhob

وسواس يك اختلال رواني خطرناك است كه مي تواند سبب به وجود آمدن مشكلات زيادي براي افراد باشد.

وسواس يك ايده، تصور، احساس يا يك حركت مكرر و مضر است كه همراه با احساس زور و اجتناب ناپذيري ذهن و تمايل به مقاومت در برابر آن است.

شخص وسواس بسيار از بيگانگي حادثه به شخصيت او آگاه است و از ماهيت غير معمول رفتار او آگاه است.

اختلال وسواسي-اجباري يك اختلال روانشناختي و رفتاري است و براي او سازگاري با محيط زندگي دشوار است.

وسواس بيماري هاي رواني يكي از اختلالات تشخيصي است كه اغلب تشخيص داده مي شود اما متاسفانه اكثر افراد اطلاعات زيادي در مورد آن ندارند.

بسياري به عنوان يك قاعدگي وسواسي مي شنوند كه افرادي كه بيش از حد شستشو مي دهند، در حالي كه اختلال وسواس فكري انواع مختلف داشته و علت اصلي آن اضطراب است و مي تواند منجر به كوتاه تر شدن طول عمر شود.

در ايران، دو الي سه درصد از افراد مبتلا به اين اختلال هستند و شيوع آن از سن بيست سالگي است و ايجاد آن با بلوغ سازگار است.

روانكاران معتقدند كه وسواس نوعي غريزه ناخودآگاه است كه در آن افكار و باورهاي خاص اغلب اشتباه مي شوند و خواست فرد را مختل مي كنند.

به طوري كه مادر وسواسي ، به رغم اراده و ميل خود از رفتارهايي را كه سبب نااميدي كار است نمي تواند آزاد شود.

مقايسه وسواس در زنان و مردان
مطالعات نشان داده اند كه اگر چه اختلالات رواني در مردان و زنان مساوي است، وسواس در زنان بيشتر شايع است، به خصوص وسواس فكري، كه يك اختلال وسواسي اجباري است، در ميان زنان بسيار رواج دارد.

شستشوي بيش از حد، دقت خاص بيمار و بررسي هاي منظم، حوادثي است كه شخص و فردي را كه داراي بيماري وسواس فكري است را ايجاد مي كند.

يك زن به عنوان همسر و مادر در زندگي خانوادگي مي تواند در مركز خانواده بسيار تاثير گذار باشد و در اين راستا وسواس مي تواند عواقب ناشي از زندگي خانوادگي خود را ايجاد كند و همسر و فرزندان و زندگي خصوصي، خانوادگي و اجتماعي و آينده اش را تحت تاثير قرار دهد.

وسواس در زندگي مشترك ممكن است وسواس به خيانت باشد و فرد همواره احساس مي كند كه همسرش به او خيانت مي كند و اين مي تواند يكي از دلايل فروپاشي مركز خانواده باشد.

وسواس را مي توان به عنوان يك احساس تحقير و گناه در اعمال و اشتباهاتي كه در زندگي اتفاق افتاده دانست در اين صورت فرد هر گونه اشتباه در هر يك از اعضاي متخلف را به جرم گناه بر گردن خود مي اندازد.

مادران وسواس فكري و مادران بسيار حساس هستند و به طور ناخودآگاه آمادگي خود را براي وسواس فرزندشان تحريك مي كنند.

در واقع، اين زنان داراي استانداردهاي زيادي هستند و آنها همه چيز را دقيق و كامل مي خواهند تا انعطاف پذيري بيشتري در زندگي و آموزش فرزندان خود داشته باشند و اين امر در آموزش كودكان در توسعه اختلال وسواسي-اجباري بسيار موثر است.

مادراني كه بيش از حد مقصر هستند، مجازات و تحقير شده اند، مي توانند وسواس در كودكان خود را در آينده بيشتر كنند.

با مادر وسواسي چه كنيم؟ يك كار را بارها ناخودآگاه انجام مي دهد؟

اختلال وسواس فكري
وسواس در حقيقت زير مجموعه اي از اختلال اضطراب است زماني كه يك فرد درگير اضطراب مي شود.

اضطراب او را به وسواس منجر مي شود.

با توجه به عوامل موثر بر اختلال وسواسي-اجباري، نقش ژنتيكي و ارثي بسيار زياد است و ساير عوامل مانند عوامل آموزشي، رفتاري و اجتماعي، تحقير كودكان، ناامني در دوران كودكي، مجازات والدين بيش از حد در رشد كودكان، شكايات و انتقادات از كودك آنها مي توانند زمينه اي براي اختلال وسواس فكري فراهم كنند.

در اين راستا، اگر در طول سالها با فرد مضطرب زندگي كنيد، احتمال داشتن فردي كه شروع به رفتارهاي وسواسي و عجيب و غريب مي كند بسيار زياد است.

به عنوان مثال، مردان نظامي عادت كرده اند كه از خواب بيدار شوند تا صبحانه بخورند و به روال روزانه خود برسند.

درواقع، پسران اين افراد رفتار مشابهي دارند و الگوي وسواس هم همين است، و اين باعث مي شود آنها در مقابل همه چيز انعطاف پذير باشند.

در نهايت، كودكان در محيط خانواده خود اين ويژگي، و اين نوع وسواس از خانواده به فرزند منتقل خواهد شد.

درمان وسواس فكري
وسواس در حقيقت بخش زيرين اختلال اضطراب است

آيا همه كساني كه در مورد سفارش مراقب هستند، وسواس هستند.

ما بايد بين نظم و وسواس تمايز قائل باشيم.

دين اسلام بر خلوص و نظم تأكيد دارد.

در واقع، پاكيزگي و نظم نشانه اي از سلامت روان است، اما اگر بيماري بر عملكرد و كاركردهاي شغلي و اجتماعي فرد تاثير مي گذارد، اين بيماري در نظر گرفته مي شود.

به منظور تمايز بين نظم و وسواس، بايد به اين واقعيت توجه كرد كه در يك فرد وسواسي، توجه زيادي به نظم و مسائل اين نوع وجود دارد، و اين بسيار تكراري است و در اين زمان آن نظم محل خود را مختل مي كند.

هنگامي كه نظم و رفتار اين از حالت عادي حذف مي شود و فرم باليني را مي گيرد، مشكلي را ايجاد مي كند.

در واقع ما همه انواع اختلالات ذهني در زندگي ما تجربه مي كنيم، اما زماني كه اين اختلالات به يك بيماري تبديل مي شوند، شدت و مدت آن تفكر يا رفتار وسواسي-اجباري بيش از حد نرمال و مداوم تكرار مي شود.

به عنوان مثال، شايد يك روز به دليل اضطراب و استرس، يك روز به طور مداوم فكر مي كند كه در خانه بسته شده است يا نه؟

و تمام روزها ذهن او با اين مسئله مشغول است، اما زماني كه روز پايان مي يابد و استرس او پايين مي آيد، ديگر مشكل نيست كه در آن صورت نمي توان گفت.

اختلال وسواسي-اجباري مي تواند به دسته هاي عملي و فكري تقسيم شود.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-با مادر وسواسي چه كنيم؟ يك كار را بارها ناخودآگاه انجام مي دهد؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ ] [ ۰۵:۲۸:۰۶ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی