moshaverrkhob
moshaverrkhob

از نظر روانشناسان افراد براي بيان افكار و احساساتشان از گفتار استفاده مي كنند ولي...

خواندن ذهن از روي رفتار ديگران

از نظر دكتر ياسر دادخواه افكار و انديشه هاي انسان بر اساس سازوكار ذهني انسان مي تواند در حركت صورت و يا اندام بروز پيدا كند. از نظر روانشناسان افراد براي بيان افكار و احساساتشان از گفتار استفاده مي كنند ولي در بسياري از موارد، نمي توان صرفا به گفتار افراد تكيه كرد، چون در بسياري از موارد افراد به دلايل مختلف ممكن است گفتار خود را تحريف كنند يا به عبارتي دروغ بگويند و دقيقا مخالف آن چيزي كه در ذهنشان مي گذرد را بيان كنند، اينجاست كه مهارتي به نام توانايي فهم زبان بدن مي تواند تا حدودي به ما كمك كند تا ذهن افراد را بخوانيم.

زبان بدن، بازتاب بيروني احساسات فرد است و صادقانه تر از زبان گفتاري است.

با روانشناسي رفتاري و شناختي آشنا شويد.

ژست هاي وابسته به فرهنگ

بعضي از حالت هاي بدن و ژست ها مربوط به يك فرهنگ خاص هستند كه به آنها وابسته به فرهنگ مي گويند.

ژست هاي نابسته به فرهنگ

ژست هايي نيز وجود دارند كه وابسته به هيچ قوميت و فرهنگ خاصي نيستند و با استفاده از آنها مي توانيم به افكار و تصورات ذهني افراد پي ببريم.

 حالت هاي چهره اي، علي الخصوص چشم ها نقش بسيار پررنگي را در فهم محتواي ذهن (ذهن خواني) افراد، ايفا مي كنند.چشم ها، پنجره ي روح هستند و يكي از بهترين وسيله ها براي برقراري ارتباط غيركلامي هستند.

مثلا در مورد علاقه و حس دوست داشتن، افراد زماني كه به فردي كه به او علاقمند هستند نگاه مي كنند مردمك چشمانشان تا حدود 4 برابر بزرگتر مي شود و اين امر بسيار مشهود است.و يا اينكه در هنگام عصبانيت مردمك چشم افراد بسيار كوچك مي شود.

البته عصبانيت كودك بروز بيشتري نصبت به بزرگسالان دارد.اكثر افرادي كه دروغ مي گويند از نگاه كردن به صورت ديگران خودداري مي كنند و چشم هاي خود را به جهت بالا يا پايين حركت مي دهند.

برخي از واكنش هاي چشمي:

  • وقتي كه افراد چشمان خود را همزمان به بالا و سمت راست مي چرخانند يعني دارند رويداد تصويري را كه در گذشته رخ داده را در ذهن خود بازسازي مي كنند.برعكس وقتي كه افراد به بالا و سمت چپ نگاه مي كنند درحال ساختن رويدادي جديد در ذهن خود هستند.
  • وقتي افراد به روبرو و به سمت راست خيره مي شوند در حال تلاش براي يادآوري صوتي هستند كه در گذشته گوش داده اند و زماني كه همزمان به روبرو و به سمت چپ خيره شده اند در حال ساختن كلمه يا صوتي جديد هستند.
  • نگاه همزمان به پايين – سمت راست، نشان دهنده ي اين است كه فرد در حال صحبت كردن با شخص يا ضمير داخلي اش است و زماني كه به پايين – چپ نگاه مي كند در تلاش براي به خاطر آوردن يا تصور يكي از حواس 5 گانه اش است.

البته مواردي كه ذكر شد مربوط به افراد راست برتر است و در مورد افراد چپ برتر (چپ دست)،  برعكس موارد گفته شده اتفاق مي افتد.

  • نگاه همزمان به پايين – سمت راست، نشان دهنده ي اين است كه فرد در حال صحبت كردن با شخص يا ضمير داخلي اش است و زماني كه به پايين – چپ نگاه مي كند در تلاش براي به خاطر آوردن يا تصور يكي از حواس 5 گانه اش است.

البته مواردي كه ذكر شد مربوط به افراد راست برتر است و در مورد افراد چپ برتر (چپ دست)،  برعكس موارد گفته شده اتفاق مي افتد.

ژست هاي بدني يا زبان بدن

از نظر مركز مشاوره گاهي افراد در هنگام صحبت صورت خود را جلو مي آورند و دستشان را زير چانه شان مي گذارند، معمولا اين ژست براي جلب كردن نظر مخالف انجام مي گيرد، انگار كه فرد مي خواهد بگويد «من اينجا هستم، به هر اندازه كه ميخواهي مي تواني از ديدن من لذت ببري»، اين راهكار علي الخصوص براي آقايان بسيار موثر است و طرف مقابل را به خود جذب مي كند.وقتي كه زني مي خواهد نظر مردي را به خود جلب كند تلاش مي كند كه خود را در بهترين حالت ممكن به او نشان دهد.

او كمر خود را صاف كرده و سينه خود را جلو مي دهد. پاهايش را به هم چسبانده و يا روي هم مي اندازد. دست ها را روي هم گذاشته و پايين مي اندازد. تمامي اين حركات نشان دهنده اين است كه او طرف مقابل را دوست دارد و مي خواهد نظر او را به خود جلب كند.گذاشتن كف دست  بر روي دستتان نيز بدين معناست كه آن فرد قصد همدردي با شما را دارد، اما اين حالت تنها زماني واقعي است كه شخص آن را به يكباره انجام دهد.

مواردي از ژست هاي بدني كه دروغگويي افراد را نشان مي دهد:

كشيدن يقه، ماليدن پشت گردن با كف دست، خاراندن بيني و دست خود را جلوي دهان خود گذاشتن،به هنگام صحبت كردن، از نشانه هاي دروغگوي افراد است. در مقابل دستان باز به هنگام صحبت كردن نشانه ي صداقت و تواضع افراد است.

انواع ديگر ژست هاي بدني:

  • خاراندن چانه:زماني اتفاق مي افتد كه افراد ذهنشان مشغول است و مي خواهند تصميم مهمي را بگيرند.
  • خاراندن زير گوش يا يك طرف كردن:نشان دهنده ي اين است كه فرد در شك و ترديد قرار دارد.
  • ماليدن دست ها به همديگر:نشان دهنده ي اين است كه شخص ديدگاه و احساس مثبتي نسبت به موضوع دارد.
  • خم شدن به جلو:نشان دهنده ي تمايل فرد براي برقراري ارتباط صميمي تر است.
  • انگشت يا دسته ي عينك را در دهان كردن:نشان دهنده ي نياز فرد به گرفتن حمايت ازديگران است.

زماني كه در حال تفسير حالت هاي بدني افراد هستيم بايد سعي كنيم شرايط  محيطي را نيز در نظر بگيريم و به تمام ژست ها به صورت كلي و تركيبي دقت كنيم و به هماهنگي يا عدم هماهنگي آنها را توجه كنيم.

منبع:مركز مشاوره ايران

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ] [ ۰۱:۱۶:۲۱ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی