moshaverrkhob
moshaverrkhob

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) علائم و نحوه درمان

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) چيست؟ در زندگي روزمره ممكن است با حوادث طاقت فرسا، ترسناك و خارج از كنترل رو به رو شويد. اختلالات هيجاني كه بعد از حملات و جراحت جسماني (به خصوص تجاوز)، تصادف، حوادث طبيعي يا فقدان و سوگ ناگهاني عزيزان تجربه مي كنيد. به آن ها اختلال استرس پس از ضربه گفته مي شود.

البته همه افراد در اين شرايط مشابه ممكن است با اختلال استرس پس از سانحه رو به رو نشوند، در صورتي كه فشار رواني به وجود آمده از اين اتفاقات بيش از اندازه باشد و نتوانيد به خوبي با آن ها مقابله كنيد اين آسيب پديد مي آيد.

پيامدهايي كه به خاطر اين اختلال به وجود مي آيد آنقدر جدي هستند كه سازگاري اجتماعي و عملكردي تان را با اختلالاتي رو به رو مي كند در نتيجه تشخيص به موقع و درمان بيماري كمك مي كند تا هر چه سريع تر به روند عادي زندگي تان برگرديد.

در ادامه اين مقاله به بررسي استرس پس از آسيب، علائم، علل و راهكارهاي درماني آن مي پردازيم.

اختلال استرس پس از سانحه PTSD
در صورتي كه حوادث آسيب زننده اي را تجربه مي كنيد احساسات ناراحت كننده عميقي به سراغ شما مي آيد و در اين شرايط اگر راهكاري براي رو به رو شدن با اين احساسات نداشته باشيد ممكن است تاثيرات منفي درازمدتي به صورت اختلال استرس پس از آسيب بر جاي بگذارد.

استرس پس از سانحه يك نوع اختلال رواني مي باشد كه به خاطر عوامل استرس زا به وجود مي آيد.

گاهي ممكن است شما به خاطر بروز حادثه يا ديدن صحنه اي يك عارضه روحي دردناكي را تجربه كنيد و تا مدتي دچار مشكلاتي شويد و با گذشت زمان كم كم سلامتي خودتان را به دست آوريد اما در برخي از اوقات عارضه هاي دردناك بيش از يك ماه طول مي كشد كه ممكن است شما را با اين اختلال رو به رو كند.

هم چنين عوامل و سوانح استرس زا به گونه هاي مختلفي به وجود مي آيد كه مهم ترين آن ها عبارت اند از:

شخص رويداد استرس زا را به طور مستقيم تجربه مي كند.
فرد رويداد استرس زايي كه براي ديگران به وجود آمده است را به طور مستقيم مشاهده مي كند.
شخص از رويداد آسيب زا و استرس زايي كه براي يكي از اعضاي خانواده يا دوستان نزديكش ايجاد شده است آگاه مي شود.
قرباني بارها يا به شدت در معرض جزئيات ناراحت كننده رويدادهاي آسيب زا قرار مي گيرد، به عنوان مثال نخستين كساني كه به محل حادثه مي روند دچار اين اختلال ها مي شوند به عنوان مثال كساني كه جنازه ها و بقاي انساني را جمع آوري مي كنند.
علائم استرس پس از سانحه
به طور كلي علائم اين اختلال به ۴ دسته تقسيم مي شوند كه مي توان به مواردي مانند خاطرات سرزده، پرهيز از سانحه، تغييرات منفي در حالات و افكار و تغيير در واكنش هاي فيزيكي و احساسي اشاره نمود.

منبع:كانون مشاوران ايران-اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) علائم و نحوه درمان

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ] [ ۰۷:۴۸:۰۱ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی