moshaverrkhob
moshaverrkhob

اختلال اضطراب جدايي در كودكان از دلايل تا درمان

اختلال اضطراب جدايي در كودكان چيست؟ به احتمال زياد براي شما هم اتفاق افتاده است كه خواسته ايد بيرون برويد اما با گريه و كج خلقي كودكتان رو به رو شده ايد. در اين جا اين سوال پيش مي آيد كه آيا اين اتفاق و وابستگي فرزندان به شما طبيعي مي باشد؟ و بايد در اين موارد چطور با فرزندان برخورد شود؟ اضطراب جدايي در سنين ۱۲ تا ۱۸ ماهگي طبيعي مي باشد اما اين اضطراب در كودكان سنين بالاتر به عنوان يك اختلال رواني شناخته شده و آن را تحت عنوان اختلال اضطراب جدايي مي شناسند كه نياز به درمان دارد.

در ادامه اين مقاله به بررسي كامل اين موضوع پرداخته شده است تا جواب بسياري از سوال هاي خود را در زمينه اختلال اضطراب جدايي در كودكان دريافت نماييد.

اختلال اضطراب جدايي چيست؟
كودك شما در سنين پايين تر وابستگي هاي زيادي به شما دارد و از اين كه شما او را ترك مي كنيد و تنهايش مي گذاريد مي ترسد و گريه و بهانه گيري مي كند، ممكن است در صورت جدايي از شما به مدت كوتاهي، گريه و بد خلقي كند اما بايد توجه داشته باشيد اين واكنش ها در سنين ۱۲ تا ۱۸ ماهگي طبيعي مي باشد و با طي كردن روند رشد طبيعي كودك به تدريج اضطراب جدايي و وابستگي كودك از بين مي رود.

اما در صورتي كه در سنين بالاتر به ويژه در سن پيش دبستاني اين واكنش ها در كودك مشاهده شد بايد نگران شويد زيرا احتمال دارد كودك شما از اختلال اضطراب جدايي رنج ببرد، در واقع اختلال اضطراب جدايي يكي از اختلال هاي اضطرابي مي باشد كه كودك در هنگام جدايي از خانه يا مراقبان، دچار اضطراب شديد و نامناسبي مي شود و واكنش هايي نشان مي دهد كه نسبت به سنش غير طبيعي مي باشد.

علائم اختلال اضطراب جدايي در كودكان
بر اساس مطالبي كه بيان شد اختلال اضطراب جدايي در كودكان بيشتر در سال هاي پيش دبستاني ديده مي شود به طوري كه اين كودكان حاضر نيستند در هنگام مدرسه رفتن يا بازي كردن از والدين شان جدا شوند و براي جدا نشدن از خانواده دلايل مختلفي مانند مريض شدن را بهانه مي كنند، از جمله علائمي كه اختلال اضطراب جدايي را نشان مي دهد مي توان به موارد زير اشاره كرد:

ترس از جدايي از خانواده:
كودكاني كه دچار اختلال اضطراب جدايي مي شوند به طور مداوم ترس از جدايي از والدين را دارند و همين مسئله باعث مي شود تا اضطراب هاي پياپي در آن ها به وجود آيد، يكي از مهم ترين علائم اضطراب جدايي، ترس از جدايي كودكان از والدينشان مي باشد.

۲٫ از دست دادن افراد وابسته:
نگراني زيادي نسبت به افرادي كه وابسته و دلبسته هستند دارند به طوري كه همواره نگران از دست دادن آن ها مي باشند و مي ترسند بلايي سر اين افراد بيايد.

۳٫ خارج نشدن از خانه:
كودك علاقه اي به بيرون رفتن ندارد و دوست ندارد از خانه خارج شود و به ديدار دوستان، اقوام و يا مدرسه و مكان هاي ديگر برود.

۴٫ بي خوابي يا كابوس ديدن:
دلش نمي خواهد شب ها در مكان ديگري جز خانه خود بخوابد. اضطراب جدايي در اين كودكان باعث مي شود كه حتما در كنار فردي كه به او وابسته است بخوابد و يا احتمال دارد كابوس هايي در مورد جدايي از والدين خود ببيند.

۵٫ علائم جسماني:
در صورت جدايي از افرادي كه به آن ها وابسته است دچار سردرد، حالت تهوع، استفراغ، دل درد و غيره مي شود.

نكته: علائمي كه بيان شد بايد حداقل به مدت ۴ هفته در كودكان ادامه داشته باشد و اين اختلال ناراحتي قابل ملاحظه اي در عملكرد هاي اجتماعي، شغلي و تحصيلي و يا زمينه هاي ديگر ايجاد كند و با اختلال هاي رواني ديگر قابل توجيه نمي باشد.دلايل بروز اختلال اضطراب جدايي در كودكان

افرادي كه دچار اختلال اضطراب جدايي مي شوند ممكن است به خاطر احساس ناامني در كودك باشد اين ناامني به دلايل بسياري به وجود مي آيد كه از جمله دلايل بروز اختلال اضطراب مي توان به موارد زير اشاره نمود.

ژنتيك:
بسياري از كودكان به صورت ژنتيكي خلق و خوي حساسي دارند و احتمال اين كه به اضطراب دچار شوند بسيار زياد است و به همين دليل آمادگي آن ها براي ابتلا به اضطراب جدايي بيشتر مي باشد.

منبع:كانون مشاوران ايران-اختلال اضطراب جدايي در كودكان از دلايل تا درمان

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ آذر ۱۴۰۰ ] [ ۰۸:۵۶:۱۹ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی