moshaverrkhob moshaverrkhob
|
روابط مابين عموزاده ها و دايي زاده ها مي توانند كاملا صميمي و عميق باشند. شايد شما خيلي به هم نزديك باشيد، ولي به دليل فاصله فيزيكي موجود، سوء تفاهمات موجود يا حتي به دليل مشكلات موجود در داخل خانواده، به صورت مجزا زندگي كنيد. ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
داشتن فرزند نوجوان مي تواند يكي از دردسارهاي عجيب و غريب در زندگي هر پدر و مادري باشد. شما با فرزندي روبه رو هستيد كه تا چند روز پيش سربه راه و حرف شنوا بود ولي اكنون به فردي سركش و گستاخ تبديل شده است كه انتظارات نابجايي دارد و امان تان را بريده است. جالب است بدانيد كه اين توصيف شكايت رايج بسياري از پدر و مادر هاست و خبر از آن مي دهد كه دوران نوجواني با ويژگي هاي مشخص مي شود كه نياز به شناخت بيشتري دارند. به عنوان والدين بيش از هر چيز نيازمند آن هستيد تا فرزند نوجوان تان را بيشتر بشناسيد و بتوانيد دنيا را از زوايه ي ديد او مشاهده كنيد. استفاده از تكنيك هاي زير به شما كمك مي كند تا بتوانيد ارتباط بهتري را شكل دهيد و مديريت روابط با فرزندتان را بيش از پيش به دست بگيريد.
اين روزها بيشتر روابط والدين و نوجوانان تلاش براي تصحيح رفتارهاي اشتباه نوجوان است. آنها مدام توصيه مي كنند نوجوانان شان بيشتر درس بخوانند يا تلاش مي كنند عادت هاي به گمان خودشان اشتباه نوجوان ها را عوض كنند. به زبان ديگر پدر و مادرها در ارتباط با نوجوان هميشه نيمه خالي ليوان را مي بينند؛ مثلا شكست ها، نمرات بد، دوستان بد و بدرفتاري ها. در حالي كه در كنار اين موضوعات موفقيت ها و كارهاي خوب نوجوان به راحتي ناديده گرفته مي شود. دختربچه كارنامه اش را با كلي ذوق به مادر نشان مي دهد و خوشحال است نمرات قابل قبول و خوبي دارد اما مادر به محض ديدن كارنامه به او مي گويد« واقعا خجالت نكشيدي ادبيات به اين آساني نمره ات ۱۷ شده مگه از رياضي سخت تر بود يادته شب امتحان چند بار گفتم برو بخون گفتي بلدم اگه بلد بودي كه الان نمره ات بايد ۲۰ مي شد» چنين بازخوردهاي نامهربانانه اي مي تواندهمه ي تلاش او براي امتحانات را زير سوال ببرد و اين پيام را به دنبال داشته باشد كه ” هيچ كس مرا درك نمي كند “.
پيام هايي كه با كلمه ي “تو” شروع مي شوند، مي توانند نوجوان را سركوب كنند. تو بادي خجالت بكشي، تو اين كار را متوقف كن، تو بايد بهتر درس بخواني، تو بايد بهتراز اين باشي و… اين ها نمونه اي از جملاتي هستند كه پيامي توام با سركوب، آزار و اذيت در بر دارند و باعث مي شوند تا فرزندتان هرگز به حرف شما گوش ندهد. اين پيام ها را متوقف كنيد تاش كنيد تا عبارات تان را با ضمير ” من” آغاز كنيد. به عنوان مثال ” من از اينكه نتيجه ي موردنظرت در امتحان را به دست نياوردي خيلي ناراحت شدم و به اين فكر مي كنم كه چه چيزي تلاشت را به مشكل رساند؟” به كار بردن پيام “من” راه بهتري براي بيان موضوعات است. هنگامي كه نوجواني حقوق شما را ناديده مي گيرد، با پيام “من”مي توانيد احساس تان را بيان كنيد. در پيام “من” تمركز روي شماست، نه نوجوان. با به كار بردن اين مهارت ديگر به نوجوان تان برچسب نمي زنيد و او را سرزنش نمي كنيد. به عنوان مثال: وقتي تو تلفن نمي كني، “من” احساس بدي پيدا مي كنم، چون نمي دانم كجا هستي.
بدددهني و استفاده از الفاظ نامناسب يكي ديگر از مشخصه هاي نوجوانان است. در مورد رفتار ها و نوع برخوردش قانون وضع كنيد. به عنوان مثال ممكن است بگوييد “در خانواده ما با ديگران با احترام صحبت مي كنيم. اين به اين معنيه كه ما به ديگران برچسب نمي زنيم و از الفاظ نامناسب استفاده نمي كنيم.” درگير كردن فرزند در قانون گذاري سبب مي شود تا در مواقعي كه مورد نياز است به او يادآوري كنيد كه خودش در قانون گذاري سهيم بوده است. بر رفتار نوجوان خود و احساسي كه در مورد آن داريد تمركز كنيد. از هرگونه اظهار نظر در مورد شخصيت فرزند خود بپرهيزيد. به جاي اينكه بگوييد “تو خيلي بي ادبي” اين جمله را امتحان كنيد كه ” وقتي با من اينطوري حرف مي زني ناراحت مي شم” برخي مواقع نيز مي توانيد احساس خود را به صورت مستقيم نام ببريد “من الان از دست تو عصباني هستم”. عواقب رفتارهاي ناپسندش را برايش مشخص كنيد و آن ها را اجرا نماييد، اما مراقب باشيد خيلي قانون نگذاريد. بسياري از مواقع مي توانيد براي بي احترامي ها يا استفاده از الفاظ نامناسب اين عواقب را عملي كنيد. و نكته بسيار مهم اينكه خود شما تلاش كنيد تا به قوانين پايبند باشيد.
ممكن است يك نه محكم در ارتباط با كودك 5 ساله تان خوب جواب دهد اما دنياي نوجوانان آن را بر نمي تابد. مهم ترين عامل لجاجت نوجوان و تقويت انگيزه او در رسيدن به خواسته غير منطقي، اين است كه حق انتخاب را از او بگيريد. پس در برابر خواسته هاي غيرمنطقي نوجوان خود، بي درنگ «نه»نگوييد. بلكه با سردي بگوييد؛ نظري نداريد و او خود بايد انتخاب كند. او بي درنگ مي فهمد كه با اين خواسته اش موافق نيستيد؛ ولي چون با صراحت مخالفت نكرديد و حق انتخاب را به او داديد، به احتمال فراوان، همان چيزي را بر مي گزيند كه شما خواسته ايد. نويسنده : سايت كودكانه ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
اعتماد به نفس از جمله مسايلي است كه ذهن افراد زيادي از جامعه را به خودمشغول كرده است. نويسنده : مركز مشاوره و روانشناسي ايران ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
مقعد آن قسمت از دستگاه روده است كه از كانال عضلاني لگن و اسفنكترهاي مقعد عبور مي كند. اين دهانه نهايي است كه از طريق آن مدفوع از بدن عبور مي كند. در بزرگسالان، مقعد ۴ تا ۵ سانتي متر طول دارد. نيمه پاييني كانال مقعد داراي انتهاي عصبي حساس است. شكاف مقعد چيست چگونه ايجاد مي شود؟ بيشتر شكاف هاي مقعد وقتي اتفاق مي افتد كه يك مدفوع بزرگ و سخت از اندازه مقعد بزرگتر شود و آنودرم ظريف را پاره كند. در موارد كمتري، شكاف هاي مقعد به دليل اسهال طولاني مدت، بيماري التهابي روده يا بيماري هاي مقاربتي كه در ناحيه آنوركتال وجود دارد ايجاد مي شود. شكاف هاي حاد (كوتاه مدت) مقعد معمولاً سطحي و كم عمق است، اما شكاف هاي مزمن (طولاني مدت) مقعد ممكن است به طور عميق تر گسترش يافته و گوشت اضافي مقعدي ديده شود. آبسه مقعدي چيست؟ مجموعه اي متورم و دردناك از چرك در نزديكي مقعد است. به دليل دلايل نامشخص اكثر آبسه هاي مقعدي به ساير مشكلات سلامتي مربوط نمي شوند و خودبه خود به وجود مي آيند. آنها در يك غده مقعد كوچك سرچشمه مي گيرند. بيش از نيمي از آبسه هاي مقعد در بزرگسالان جوان بين ۲۰ تا ۴۰ سال رخ مي دهد و مردان بيشتر از زنان مبتلا مي شوند. اكثر آبسه هاي مقعد در نزديكي دهانه مقعد واقع شده اند اما بندرت ممكن است در كانال مقعد عميق تر يا بالاتر رخ دهد ، نزديك به روده بزرگ يا اندام لگن. بواسير چيست و چگونه ايجاد مي شود؟ معمولاً باعث ايجاد درد نمي شود. با اين وجود، بعضي اوقات رگ هاي خوني در يك بواسير كوچك در لبه دهان مقعد مي توانند لخته شوند اين ممكن است با يك دوره يبوست اسهال ايجاد شود. هنگامي كه ترومبوز رخ مي دهد، بواسير خارجي متورم، سخت و دردناك مي شود، گاهي اوقات با ترشحات خونين. علائم شقاق مقعدي اگرچه هر چهار اختلال مقعد باعث نوعي ناراحتي مقعد يا درد مي شوند، اما بسته به مشكل مقعد خاص، علائم ديگر متفاوت است. براي شقاق مقعد، علائم ممكن است شامل موارد زير باشد: درد در ناحيه مقعد، كه اغلب به عنوان تيز، سوزش يا سوزش توصيف مي شود و معمولاً با حركت روده ايجاد مي شود خونريزي ملايم ركتال، به طور معمول مقدار كمي خون قرمز روشن با حركت روده يا روي كاغذ توالت. در مورد آبسه مقعد ، علائم شامل موارد زير است:
براي فيستول مقعد ، علائم و علائم ممكن است شامل موارد زير باشد:
علائم آبسه مقعدي مكرر كه ممكن است در صورت گرفتگي باز شدن خارجي فيستول ايجاد شود و آبسه قديمي دوباره فعال شود. در مورد هموروئيد خارجي ، علائم و نشانه ها عبارتند از:
تشخيص مشكلات مقعدي به كمك پزشك هنگامي كه علائم خود را توضيح داديد، پزشك از شما در مورد تاريخچه پزشكي و شيوه زندگي خود سؤالاتي را مطرح مي كندكه به ارزيابي مشكل مقعد شما كمك مي كند. بسته به علائم شما ، پزشك ممكن است در مورد اين موارد سؤال كند:
در مرحله بعد، پزشك معاينه فيزيكي از شكم شما را انجام مي دهد، و پس از آن معاينه خارجي از ناحيه مقعد شما و معاينه ديجيتال (انگشت) ركتال انجام مي شود. معمولاً پزشك شما نيز آنوسكوپي (قرار دادن يك ابزار لوله مانند به داخل مقعد را براي ديدن داخل كانال مقعد) و سيگموئيدوسكوپي (يك تلسكوپ كوتاه براي بررسي راست روده و روده بزرگ) انجام مي دهد. آيا مشكلات مقعدي به خودي خودحل مي شوند؟
شكاف هاي دردناك مقعد مي تواند يك مشكل مكرر در افرادي باشد كه از قسمت هاي مكرر يبوست رنج مي برند. خوشبختانه، شكاف هاي سطحي معمولاً با معالجه پزشكي به سرعت بهبود مي يابند و بيشتر علائم در طي چند روز تا چند هفته از بين مي روند.
آبسه مقعدي گاهي به خودي خود تخليه مي شود، اگرچه براي ارزيابي مشكل هميشه پزشك مطمئن تر است. اگر آبسه به خودي خود تخليه نشود ، پزشك ممكن است آبسه را تزريق كرده و تخليه كند. پس از تخليه آبسه، درد معمولاً بلافاصله بهتر مي شود. آبسه مقعد حتي با درمان مناسب به يك فيستول مقعد تبديل مي شود. نويسنده :مشاوره جنسي ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
بارها و بارها در متون و مقالات مختلف با موضوع روانشناسي رنگ ها روبه رو شده ايد. نويسنده : مركز مشاوره ستاره ايرانيان ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
همه ي ما مي دانيم كه اعتياد مي تواند تأثير فوق العاده مضري بر زندگي فرد داشته باشد. نويسنده : مركز مشاوره روانشناسي مشاورانه ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
شادي و شادماني يكي از مفاهيمي است كه همواره انسان ها به دنبال آن هستند. نويسنده : مشاوره ازدواج ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
طلاق و جدايي به عنوان يكي از مهم ترين تجارب ترومايي دوران زندگي طرح است كه مي تواند زوجين را در معرض خطرات جسمي و رواني قابل توجهي قرار دهد. نويسنده : مركز مشاوره روانشناسي ايران ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
همزمان با ابعاد مختلف رشد جسمي، رواني و حركتي كودكان، توانايي هاي زباني آن ها نيز تغيير مي كند. ممكن است برخي از كودكان زودتر از هم سن و سال هاي خود شروع به سخن گفتن كنند و يا به گونه اي قابل توجه، صحبت هاي اطرافيان را بهتر درك كنند. در حقيقت رشد زباني كودكان مختلف نيز مي تواند با هم متفاوت باشد و با توجه به تاثيرات قابل توجه زبان بر ابعاد مختلف زندگي از جمله برقراري ارتباط، يادگيري، مهارت هاي خواندن، درك مطلب و ..در اين مطلب قصد داريم تا شما را با رشد زباني كودكان و جزييات آن بيشتر آشنا كنيم. رشد زباني چيست؟نظريه پردازان زيايد از جله اسكينر، چامسكي، پياژه، لوريا، برونر و ويگوتسكي به بررسي مساله رشد زباني پرداخته اند. رشد زباني از دو بخش مهم زبان بياني و زبان دريافتي تشكيل شده است. مي توان گفت زبان بياني عبارت است از اينكه كودك بتواند از طريق صحبت كردن با دگران ارتباط برقرار كند و يا مطالب را به درستي بنويسد. زبان دريافتي نيز به معناي توانايي كودك در درك گفته هاي ديگران به صورت كلامي و نوشتاري است. بنابراين كودكاني كه از رشد زباني خوبي برخوردارند، مي توانند معاني مد نظر خود را به راحتي به ديگران منتقل كنند و معناي كلام و نوشتار ديگران را نيز به خوبي دريابند. عوامل تاثير گذار بر رشد زباني كودكتحقيقات انجام شده در حيطه ي رشد زباني نشان دهنده ي آن است كه عوامل مختلفي در كنار يكديگر قرار مي گيرند و رشد زباني فرد را پيش بيني مي كنند. به عنوان مثال لازم است تا مجموعه اي از عوامل رشد عمومي، رشد حواس، مغز، اعصاب، سيستم عصبي مركزي، رشد فعاليت هاي عالي ذهني و چگونگي شكل گيري طرح هاي رشد زباني به درستي پيش روند تا فرد به رشد زباني مطلوب دست يابد.
رشد زباني كودكان چگونه آغاز مي شود؟ممكن است براي شما نيز اين سوال ايجاد شود كه كودكان چگونه زبان را ياد مي گيرند؟ آيا آن ها در ابتدا زبان دريافتي را مي آموزند و يا زبان بياني را؟ پژوهش هاي انجام شده نشان مي دهد كه در پايان اولين سال زندگي كودك، فهم زباني ايجاد مي شود. اين بدين معناست كه كودك قبل از انكه بتواند كلمه اي را بيان كند، برخي از كلمات و اصطلاحات را مي فهمد و سپس تلاش مي كند تا آن ها را به كار ببرد. كلارك معتقد است وقتي كودكان كلمه اي را مي شنوند، شروع به حدس زدن در مورد معناي آن مي كنند و سپس تلاش مي كنند تا ضمن به كار بردن آن كلمه، حدسيات خود را امتحان كنند. بر اساس به آزمون گذاشتن حدسيات، كودك مي تواند به تدريج متوجه معناي كلمات شود و آن ها را بياموزد. در مرحله ي بعد كودك تلاش مي كند تا از طريق كلماتي كه يادگرفته با محيط ارتباط برقرار كند و زبان بياني را نيز رشد دهد. رشد زباني از تولد تا 8 سالگيبه عنوان يك والد، مربي و يا فردي كه با كودكان در ارتباط هستيد، آگاهي از مراحل رشد زباني به شما كمك مي كند تا بتوانيد براي بهبود آن برنامه ريزي كنيد. رشد زباني كودكان نيز ار الگوي عمومي رشد تبعيت مي كند. در ابتدا كودك تلاش مي كند تا از طريق گريه و اصوات مختلف با ديگران ارتباط برقرار كند. سپس در اواخر ماه دوم تولد، خنديدن، ابزار ديگري است كه به ابزارهاي زاني كودك افزوده مي شود. در يك كودك 5 يا 6 ماهه شاهد آن خواهيد بود كه شروع به هجاسازي مي كند و از اين طريق، تمايل به برقراري رابطه با ديگران را نشان مي دهد. اين هجاها در طول زمان بيشتر ميشوند و كودك يك ساله مي تواند اولين كلمه ي با معني را توليد كند. جالب است بدانيد كه كه كودكان در يادگيري زبان، بيش از آنكه توليد كننده باشند، دريافت كنندگان خوبي هستند. بدين معنا كه آن ها قبل از آنكه ده كلمه را بگويند، 50 كلمه را مي فهمند و به عبارتي واژگان دريافتي آن ها 5 برابر واژگاني است كه توليد كرده اند. به طو ميانگين مي توانيم بگوييم كه كودكان در سن 2.5 سالگي، حداقل 50 كلمه را بيان مي كنند و روند پيچيده ي دريافت و انتقال زبان را از كلمه به جمله سازي گسترش مي دهند. به گونه اي كه كم كم جمله سازي مي كنند و قواعد زباني را نيز ياد مي گيرند. با ورود به مدرسه و به ويژه پس از 8 سالگي، كودكان بر زبان، آگاهي كاملي يافته و كاركردهاي مختلف آن را به خوبي درك مي كنند.
چگونه مي توان رشد زباني كودك را بهبود داد؟همانطور كه گفته شد، رشد زباني كودك نيز همانند ساير ابعاد رشد، روندي مرحله به مرحله دارد. اين بدين معناست كه ايجاد فشار و اجبار براي جهش از مرحله اي به مرحله يديگر نه تنها به سود كوك نيست بلكه مي تواند رشد او را مختل كند. به عنوان مثال خط خطي كردن يكي از مهم ترين فعاليت هاي كودك است زيرا مي تواند به رشد زبان و بعدها بر توانايي خواندن تاثير بگذارد. كودك ۵ يا ۶ ساله اي كه هنوز خط خطي مي كند بايد پيش از آنكه بتواند بخواند يا بنويسد، اين مرحله را به پايان برساند. بنابريان تحميل كودك به جهش از اين مرحله مهم، يادگيري او را كند مي كند و به او صدمه ي عاطفي قابل توجهي مي زند. نويسنده : سايت كودكانه ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |