moshaverrkhob
moshaverrkhob

مهارت توجه به كودكان

توجه به كودكان يك تكنيك حياتي و مهم در تـربيت كودكان است و لازم است تا خانواده ها و والدين تكنيك ها و سبك هاي درست تـوجه به كودكان را بياموزند. اگر پدر و مادرها بتوانند به خوبي از روش هاي توجه به كودكان بهره بگيرند مي توانند مشكلات بسياري را در روابط ميان خود و كودكان خود حل نموده و كاهش دهند و موجبات افزايش اعتماد و حس اعتماد به نفس را در كودكان از همان دوران كودكي فراهم نمايند چرا كه ثابت شده است كه افزايش اعتماد به نفس در افراد بايد در همان دوران كودكي آن ها اغاز شود.

والدين بيشتر اوقات خيال مي كنند كه به اندازه كافي به كودكان خود توجه مي نمايند اما در عين حال گاهي يا اوقات زيادي از كودك مي شنوند كه مثلا ” شما به من توجهي نمي كنيد” شايد والدين حتي از اين صحبت كودك خود گله مند شده و ناراحت شوند. در واقع مي شود گفت كه توجه كردن به كودكان يعني توصيف رفتارهاي خوب در آنان به گونه اي كه كودك حس نمايد كه رفتارهاي خوبش و ويژگي هاي مطلوبش مورد توجه والدين قرار گرفته است و در واقع اين كار فوايد زيادي دارد چرا كه وقتي والدين به رفتار مثبت كودك واكنش نشان داده و به آن توجه مي كنند كودك مي فهمد كه رفتار مطلوبش مورد توجه خانواده بوده و تلاش مي كند تا ان را بهبود داده و پر رنگ تر نمايد.

توجه مناسب به كودك و مهارت توجه والدين فوايد زيادي داشته و سبب بهبود بسياري از ويژگي هاي رفتاري و اجتماعي در كودكان مي شود. اولين و مهم ترين تاثيري كه توجه به كودكان داده اين است كه كودك تلاش مي كند تا رفتارهاي مقبول و مورد پسند خود را افزايش داده و رفتارهاي بد را كاهش دهد.

 

دومين تاثير مهم توجه به كودكان اين است كه رابطه اي مناسب بين كودك و والدين شكل گرفته و در واقع مشكلات موجود در رابطه ها تا حد زيادي كاهش مي يابد. تكنيك ها و نكات مهم زيادي براي توجه بهتر والدين به كودكان وجود دارد كه چند مورد را در ادامه ذكر مي كنيم.

اولين نكته مهم اين است كه پدر و مادر سعي كنند كه دقيقا همان رفتاري كه كودكان از خود نشان مي دهد را بازگو نمايند و اين مي تواند تاييدي براي كودك باشد و به او بفهماند كه تمام حواس والدين به صورت خوب و تمام و كمال به او هست. پس لازم است تا والدين در هر زمان كه توانستد و در هر فرصتي كارهايي كه كودك انجام داده است را به صورت كامل بازگو كنند و با اين كار نشان دهند كه توجه و حواس آن ها به صورت كامل به فرزندشان هست.

مي توان گفت كه توجه نمودن به كودكان و مهارت توجه در واقع به نوعي شبيه به گزارشگري ورزشي مثلا در ورزش فوتبال مي باشد كه فرد گزارشگر تمام موارد را بازگو مي كند پس والدين نيز به همين صورت وقتي كه كودك در حال انجام كاري هستند بايد آن ها را با تمام وجود زير نظر گرفته و پس از آن موارد را به صورت كامل بازگو نمايند مثلا اگر كودك در حال بازي با مكعب هاي خودش است بايد كنارش نشسته و رفتارها و كارهايش را كامل بازگو نمايند به طور مثال بگويد كه تو داري مكعب هاي زرد را با قرمز كنارهم مي چيني و يك خانه زيبا مي سازي و يا اگر در حال نقاشي است مثلا بگويد كه تو داري يك خانه زيبا با رنگ آبي مي كشي… پس توجه نمودن به كودكان تنها يك صحبت صرف نيست و تنها با حرف زدن نمي توان به كودك ثابت كرد كه به او توجه مي شود بلكه نياز است با رفتار و اعمال خود توجه به او را به او ثابت نماييم و نشان دهيم. روشي ديگر براي توجه نمودن، تقليد كارهاي كودك است. مي توان در زمان توجه كنار كودك بوده و كارهاي او را دقيقا تقليد كرد. كشيدن يك نقاشي يا ساختن يك مجسمه با خمير بازي يك نمونه و مثال خوب است. توجه كنيد كه مي بايست به صورت دائمي از اين روش استفاده نمود.

منبع:كانون مشاوران ايران-مهارت توجه به كودكان

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۱۰:۲۲:۵۲ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی