moshaverrkhob
moshaverrkhob

افزايش اعتماد به نفس كودكان زماني رخ مي دهد كه والدين به كودك اجازه دهند احساسات خود را بيان كند و آن ها را سركوب نكنند. همانطور كه بچه ها رشد مي كنند، عزت نفس آن ها نيز رشد مي كند و والدين مسئول اين رشد هستند. كودك با امتحان هر راه، كار، روش و مرحله اي اعتماد به نفس خود را افزايش مي دهد.

هيچ پدر و مادري از داشتن فرزندي خجالتي و با اعتماد به نفس پايين خوشحال نيست و پدر و مادرها براي داشتن كودكي با ويژگي هاي ذكر شده هزينه هاي زيادي را متقبل مي شوند.

به عنوان مشاور كودك و فرزندپروري بايد بگويم هيچ كودكي با ويژگي هايي مانند خجالتي بودن و يا كمبود اعتماد به نفس متولد نمي شود.

باتوجه به اين مساله با ادامه ي مطلب همراه باشيد تا كليدهاي اساسي افزايش اعتماد به نفس كودكانرا بياموزيد.

چگونه كودك مان را بدبخت كنيم؟
بدبخت كردن كودك در تمامي طول زندگي اش از فرمول بسيار ساده اي پيروي مي كند. بر اساس اين فرمول بايد گفت ” احساس ارزشمندي را از فرزندت بگير تا بدبخت شود”.

بر اساس پژوهش ها مهم ترين عامل موفقيت فردي، عزت نفس است كودكي كه از احساس ارزشمندي برخوردار باشد در موقعيت هاي مختلف به خوبي عمل مي كند و به موفقيت مي رسد.

اعتماد به نفس نيز از ارتباط تنگاتنگي با عزت نفس برخوردار است. با اين تفاوت كه اگر عزت نفس را برچسب كلي قيمت فرد به خود در نظر بگيريم، اعتماد به نفس احساس توانمندي در انجام امور جزيي تر است.

به عنوان مثال ممكن است فرزندتان از اعتماد به نفس كافي براي صحبت در جمع برخوردار نباشد اما در ورزش هاي رزمي اعتماد به نفس بالايي داشته باشد.

نشانه هاي عدم اعتماد به نفس در كودكان
گفتن چيزهاي منفي و انتقاد از خود.
بيش تر در مورد نكات منفي خود صحبت مي كند.
پيشرفت هاي خود را شانسي يا به دليل تلاش ديگران مي داند.
وقتي همه چيز خراب مي شود خود را سرزنش مي كند.
فكر مي كند ديگران بهتر از او هستند.
مدام عذرخواهي كردن
كناره گيري از اجتماع و گروه ها دوستي
به دنبال تاييد از ديگران بودن و در صورتي كه تاييد را دريافت نكند به كار خود شك مي كند.
اجتناب از تماس چشمي و حضور در جمع.
فكر مي كند لياقت خوش گذراني را ندارد.

افزايش اعتماد به نفس كودكان #cyaiyon
تكنيك هاي طلايي رشد اعتماد به نفس
۱. نقاط ضعف را بشناسيد
همانطور كه گفته شد، اعتماد به نفس نسبت به عزت نفس، جزيي تر است. براي افزايش اعتماد به نفس كودكان، در ابتدا لازم است از خود سوال كنيد، اعتماد به نفس فرزندم در كدام بخش ضعيف است؟ و دلسل ان چيست؟ آيا مورد سرزنش، تمسخر، تحقير، تحسين بي جا قرار گرفته؟ آيا بيش از حد از او حمايت كرده ام و به توانمندي خود در انجام كار باور ندارد؟

با شناختن حيطه مشكل و ريشه يابي آن مي توانيد به خوبي مساله را برطرف كنيد.

۲. تحسين مداوم ممنوع
اگر شما نيز از جمله والديني هستيد كه وقتي موفقيت كودك در امتحانات مدرسه، مسابقات و .. را مي بينيد جمله اي شبيه ” آفرين به تو افتخار مي كنم، تو بهتريني” را نثارش مي كنيد، بهتر است بدانيد كه در حال انجام يك اشتباه تربيتي اساسي هستيد.

پس از شنيدن اين جمله كودك احساس مي كند “فقط در صورت باعث افتخار هستم كه موفق شوم” و آن باور سرآغاز اضطراب، كمال گرايي منفي و مشكلات رواني در او خواهدشد.

چنين كودكي نمي تواند در شرايط شكست، احساس ارزش كند و ارزشمندي خود را مشروط به موفقيت مي داند.

اين در حالي است كه زندگي عرصه ي شكست، آزمون و خطا و حركت در سنگلاخ هايي است كه تضميني در موفق شدن براي عبور از آن ها وجود ندارد.

۳. بهتر است به جاي ديدگاه نتيجه گرا، به فرايند تلاش فرزندتان دقت كنيد.
مثلا در حين مطالعه براي يك امتحان به او بگوييد ” مي بينم كه براي موفق شدن سخت در تلاشي” و در صورتي كه به موفقيت كامل نرسيد به او بگوييد ” تلاشت در طول دوره ي امتحانات عالي بود. مهم اينه كه تلاشت رو كردي و بقيه ش خيلي اهميتي نداره”.

واقعيت آن است كه بااين شيوه فرزندي “تلاش گر” تربيت خواهيد كرد در حاليكه شيوه ي نتيجه گرا، فرزندي مضطرب، اهمال كار، رقابت جو و تاييد طلب پرورش مي دهد.

منبع:كانون مشاوران ايران-۱۱ تكنيك قطعي افزايش اعتماد به نفس كودكان

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۰۹:۴۲:۰۷ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی