moshaverrkhob
moshaverrkhob

ترس از مرگ (Thanatophobia ) به طور ذاتي در تمام انسان ها ديده مي شود. انسان از بدو زندگي به دنبال اميد، آرزو و اهداف خود مي رود و مرگ دقيقا برعكس تمام اين چيزها مي باشد بنابراين طبيعي است كه انسان از مرگ بترسد.

اما زماني اين ترس تبديل به فوبيا مي شود كه زندگي روزانه فرد را مختل كرده و اجازه داشتن يك زندگي عادي و شاد را از فرد بگيرد. شايد اساسي ترين دليل ترس از مرگ اين باشد كه تصور مشخصي از مرگ نداريم و اين امر مي تواند ترسناك و دلهره آور باشد.

ترس از مرگ در روانشناسي پديده پيچيده اي مي باشد كه به علائم و نكات زيادي بستگي دارد در ادامه توضيحات كاملي در اين مورد فراهم شده است:

مفهوم ترس از مرگ
بسياري از افراد تصور مي كنند كه ترس از مرگ تنها مربوط به اتفاقات پس از مرگ مي باشد، اما ترس از مرگ مي تواند شامل نحوه يا پروسه مرگ باشد.

بسياري از افراد با بالا رفتن سن و بيماري دچار اين ترس و وحشت مي شوند، معمولا افراد پس از مرگ دوستان و اطرافيانشان نيز درگير اين ترس مي شوند.

ترس از مرگ در كودكان
بسيار ديده مي شود كه كودكان ترس از مرگ والدينشان را دارند كه مي تواند باعث اضطراب و استرس آن ها شود. كودكان نمي توانند مانند بزرگسالان فكر كنند و موضوع مرگ مي تواند براي آن ها بسيار ترسناك باشد نبايد اين موارد به عنوان اختلالات رواني در نظر گرفته شود اما بهتراست كه با روانشناس يا روانپزشك در ميان گذاشته شود.

كودك شما ممكن است از خواب بيدار شود و تنفس شما را در خواب چك كرده يا حتي شما را بيدار كند، نبايد ناراحت يا عصبي شويد و بهتر است اين اضطراب كودك خود را درك كنيد.


درمان ترس از مرگ
علائم ترس از مرگ
علائم اين فوبيا هميشگي نيست و شما ممكن است علائم ذيل را فقط هنگام فكر به مرگ عزيزان خود تجربه كنيد. علائم فوبيا مرگ شامل موارد زير مي باشد:

حملات پانيك
اضطراب بالا
سرگيجه
سردرد
تعريق
افزايش ضربان قلب
دل درد
حالت تهوع
فوبيا مرگ مي تواند تاثيرات رواني زير را نيز به دنبال داشته باشد:

دوري از خانواده و عزيزان
خشم و عصبانيت
ناراحتي و افسردگي
احساس گناه
نگراني بيش از اندازه
ترس از پيري و مرگ
علل ابتلا به ترس از مرگ
برخي از عوامل مي تواند باعث ايجاد اين فوبيا در افراد شود كه در ادامه به طور كامل به آن ها پرداخته شده است:

تجربه اتفاقات و ماجراهاي نگران كننده در گذشته
كمرويي و خجالتي در زمان كودكي
اختلالات رواني
ترس از اينكه قرار است آينده اي نامعلوم و عجيب را تجربه كنند.
سن: طبق تحقيقات صورت گرفته آمار ترس از پيري و مرگ در دهه دوم زندگي بالا رفته و سپس به مرور روند نزولي پيدا مي كند.
بالا بودن سن والدين: افراد در سنين بالا ترس كم تري از مرگ دارند. البته هرچقدر هم كه افراد مسن از روند پيري و مرگ خود بترسند‌، از ترس فرزندانشان كم تر مي باشد.
عدم تواضع: عدم تواضع مي تواند باعث افزايش نگراني افراد شود. تواضع بالا باعث مي شود كه افراد بيش تر آماده مرگ باشند و براي مسائل مهم آمادگي بالاتري داشته باشند.
مشكلات سلامتي: مشكلات سلامتي كه شامل مشكلات جسماني و رواني مي شود باعث افزايش نگراني و اضطراب افراد در مورد مرگ مي شود.
جنسيت: زنان و هم مردان هردو در برخي از شرايط ترس از مرگ را تجربه مي كنند اما براساس تحقيقات انجام شده زنان، در دهه پنجم زندگي نيز با ترس از مرگ مواجه مي شوند.
از دست دادن كنترل: برخي از امور غيرقابل پيشبيني مانند مرگ در زندگي توسط خود فرد قابل كنترل نيست. برخي از افراد با انجام چك آپ و مراجعه مكرر به دكتر سعي ميكنند آن را كنترل كنند. اين افراد ممكن است به وسواس يا اضطراب شديد دچار شوند كه باعث اختلال در زندگي آن ها مي شود.

منبع:كانون مشاوران ايران-درمان ترس از مرگ| سايه سياه مرگ را از زندگيت دور كن

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۶ مهر ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۱۰:۱۲ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی