moshaverrkhob
moshaverrkhob

حساسيت به طرد چيست؟راه هاي تقويت حس دوست داشته شدن

حساسيت به طرد چيست و راهكارهاي درماني آن چه چيزي مي تواند باشد؟ زندگي گروهي براي انسان ها اهميت بسياري دارد به طوري كه تمامي افراد از طرد شدن و كنار گذاشته شدن از اجتماع را موضوعي ناخوشايند مي دانند و تلاش مي كنند از به وجود آمدن اتفاقات اين چنيني جلوگيري كنند.

اما گروهي از افراد نسبت به اين مسئله بيش از حد واكنش نشان مي دهند، واكنش هاي شديد نسبت به كنار گذاشته شدن از يك جمع و يا رفتارهايي كه به دنبال آن از فرد سر مي زند ممكن است مشكلاتي براي فرد و اطرافيان به وجود آورد، به همين دليل در اين مقاله سعي مي كنيم تا با مفهوم حساسيت به طرد، علل و راه هاي درمان آن آشنا شويم پس اين مقاله را تا انتها مورد مطالعه قرار دهيد.

حساسيت به طرد چيست؟
گروهي از افراد هستند كه به دنبال بهانه اي براي طرد شدن مي باشند و گوش به زنگ هستند تا نشانه هاي طرد شدن را دريافت كنند، آن ها ساده ترين رفتارها را به عنوان دليلي براي طرد شدن تلقي مي كنند و به دنبال چنين رفتارهايي مي باشند كه اگر چه با شرايط محيط و اجتماع نامتناسب است اما با استنباطي كه آن ها در ذهن شان دارند كاملا هم خواني مي كند.

براي مثال فردي كه نسبت به طرد شدن حساس مي باشد در حين مكالمه با دوستش اگر متوجه شود كه دوستش گاهي به تلفن همراه خود نگاه مي كند، اين كارش را به معني برداشت مي كند، كه حتما او حوصله مرا ندارد و نمي خواهد با من صحبت كند و از اين طريق او مي خواهد به من بفهماند كه بايد با او خداحافظي كنم، او احتمالا مي خواهد براي هميشه ارتباطش را با من قطع نمايد.

به دنبال چنين رفتار و باوري اين فرد نسبت به رفتار دوستش واكنش شديدي نشان مي دهد و اين واكنش مي تواند به صورت رفتارهايي مانند خداحافظي نابهنگام و ترك قرار تا يك پرخاشگري تمام عيار باشد، واكنش به هر صورت كه باشد از نظر چنين فردي، هيچ دليل ديگري براي رفتار اين فرد نمي توان متصور شد.

حساسيت به طرد، واكنش ها به ادراك طرد
هر فردي بر اساس شخصيت و روحياتي كه دارد به شكل منحصر به فردي به احساس طرد شدنش پاسخ مي دهد و به طور كلي مي توانيم انواع پاسخ ها به حساسيت بالا نسبت به طرد شدن را در چند گروه طبقه بندي كنيم:

افرادي كه به دنبال تاييد و محبت ديگران بر مي آيند
اين گروه از افراد به دليل ترسي كه از طرد شدن و از دست دادن نزديكانشان دارند همواره تلاش مي كنند تا از به وجود آمدن كوچك ترين اختلاف نظر و دلخوري جلوگيري كنند، آن ها همواره به دنبال تاييد و محبت ديگران مي باشند و در نتيجه سعي مي كنند تا بيش از حد به ديگران محبت كنند و ديگران و شرايط آن ها را درك كرده و مقدم بر خود مي دانند، به طور كلي مي توان گفت اين گروه از افراد خودشان را به عنوان فردي مستقل از ياد مي برند و بر اساس برنامه ها و نيازهاي ديگران زندگي مي كنند.

افرادي كه با پرخاش و بد رفتاري تلاش مي كنند توجه ديگران را جلب كنند
يكي ديگر از شايع ترين واكنش ها در مقابل احساس طرد شدگي، خشم و عصباني شدن مي باشد، افرادي كه در مقابل بي توجهي ديگران عصباني مي شوند، از كوره در مي روند و يا با زورگويي مي خواهند خودشان را در يك رابطه حفظ كنند در اين گروه قرار دارند.

اين افراد اگر چه به ظاهر خودشان را خودخواه نشان مي دهند و يا طوري وانمود مي كنند كه ديگران نسبت به آن ها در مرتبه پايين تري قرار دارند در حقيقت نسبت به تنها شدن و از دست دادن اطرافيانشان آسيب پذير مي باشند.

افرادي كه به خاطر حساسيت به طرد تنهايي را بر مي گزينند
انتخاب كردن تنهايي مي تواند يك پيش دستي هوشمندانه در مقابل حساسيت بالا به طرد شدن باشد، به عبارت ديگر آن ها باور دارند كه از جانب عزيزان و نزديكانشان قرار است طرد شوند و به خاطر اين جدايي ناراحتي و مشكلات زيادي را تجربه مي كنند، به همين دليل آن ها از همان ابتدا سعي مي كنند تا وارد روابط اجتماعي نزديك نشوند تا با طرد شدن رو به رو نشوند.

افرادي كه از به وجود آمدن رابطه صميمانه واهمه و ترس دارند و زماني كه يك رابطه صميمانه شكل مي گيرد سعي مي كنند آن رابطه را از بين ببرند و هم چنين تلاش مي كنند تا روابط شان را به صورت منطقي نگه دارند در اين گروه قرار مي گيرند.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-حساسيت به طرد چيست؟ راه هاي تقويت حس دوست داشته شدن

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ ] [ ۰۸:۴۷:۲۴ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی