moshaverrkhob
moshaverrkhob

مكانيسم دفاعي جبران، مزايا و معايب استفاده از مكانيزم جبران

مكانيسم دفاعي جبران چيست و چگونه عمل مي كند؟ جبران مفهومي مي باشد كه در اصطلاح تخصصي به آن Compensation مي گويند و به معني صرف كردن انرژي زياد در حوزه هايي مي باشد كه فرد در آن ها احساس ضعف و حقارت مي كند و در صورتي كه اگر از اين حوزه به صورت افراطي استفاده نشود مي توان به وسيله آن فرد در مسير پيشرفت قرار بگيرد.

به طوري كه اگر از جبران افراطي استفاده شود باعث تضعيف رواني فرد مي شود. در ادامه مقاله به توضيحات بيشتري در مورد مكانيسم دفاعي جبران مي پردازيم و بايد تا انتها اين مقاله مورد مطالعه قرار دهيد تا آگاهي شما افزايش يابد.

مكانيسم دفاعي جبران چيست؟
مكانيسم دفاعي جبران يا Compensation يكي از استراتژي هاي ناخودآگاه مي باشد كه فرد در برابر ضعف ها و ناتواني هايش تلاش مي كند تا از آن فرار كند و در اين شرايط فرد در حوزه اي كه احساس ضعف و ناتواني مي كند بسيار تلاش مي كند اين مفهوم بيش تر در نظريه روانشناسي آلفرد آدلر مطرح شده است.

بر اساس نظريه آدلر، جبران مكانيسمي مي باشد كه در آن فرد تلاش مي كند عقده هاي حقارت خود را به دست فراموشي بسپارد و در برابر ديگران به برتري برسد.

استفاده افراطي از مكانيسم دفاعي جبران
مكانيسم طبيعي به صورت طبيعي از انسان در برابر تنش ها و اضطراب ها محافظت مي كند و اگر از آن به صورت افراطي استفاده شود باعث به وجود آمدن مشكلات روان رنجوري خواهد شد.

به همين دليل متخصصان اعتقاد دارند كه اگر از مكانيسم جبراني به صورت افراطي استفاده شود مشكلات بارزي را به وجود مي آورد كه در رفتار مبتلايان به اختلالات روان شناسي مختلف نشان داده مي شود.

به عنوان مثال فرد به دليل عزت نفس تخريب شده روي به خودشيفتگي آورده است كه نوع جبران بيمار گون مي باشد در حقيقت افراد با ساختن هويت آرماني ازخود سعي مي كنند كه از اعتماد به نفس تضعيف شده شان محافظت نمايند و يا از آن فرار كنند.

مكانيسم همانند سازي فرافكنانه
مكانيسم همانند سازي فرافكنانه | تعريف همانند سازي فرافكنانه از زبان فرويد
مزايا و معايب مكانيسم دفاعي جبران
اگر از مكانيسم جبراني به صورت افراطي استفاده نشود به عنوان انگيزه اي براي پيشرفت زندگي او مورد استفاده قرار مي گيرد و فرد را در مسير مثبتي قرار مي دهد و بسياري از افراد كه درگير نواقص جدي در حوزه جسماني يا روان شناختي هستند.

با استفاده از اين مكانيسم دفاعي بر ضعف هاي خود غلبه كرده اند و براي خود زندگي جديدي را به وجود آورده اند در اين راستا مي توان به افرادي كه داراي معلوليت هستند اشاره كرده كه در زمينه هايي مانند ورزش و هنر به دستاورد هاي عالي رسيده اند و موفقيت هايي را كسب كرده اند.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-مكانيسم دفاعي جبران | مزايا و معايب استفاده از مكانيزم جبران

امتیاز:
بازدید:
[ ۳ فروردين ۱۴۰۱ ] [ ۰۹:۵۳:۳۷ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی