moshaverrkhob
moshaverrkhob

اختلالات جسماني سازي در dsm5 چيست؟

جسماني سازي بيماري است كه در آن فرد بدون آن كه علت پزشكي داشته باشد از دردهاي جسماني مانند سردرد و دل درد و غيره رنج مي برد، به عنوان مثال فردي را در نظر بگيريد كه دو سال است درگير التهاب روده و رفلاكس معده مي باشد و آزمايش هاي زيادي انجام داده است اما هيچ گونه مشكل پزشكي در او نشان داده نشده است.

نشانه هاي جسماني اين بيماران همراه با بروز استرس و فشارهاي رواني مي باشد و آزمايش هاي پزشكي هيچ گونه بيماري را نشان نمي دهد اغلب افراد گمان مي كنند كه اين افراد تمارض مي كنند و به همين دليل درمان آن ها با دشواري هايي همراه مي باشد .

اما با آگاهي از دلايل و راه هاي درمان جسماني سازي مي توانيد براي درمان اين مشكل گامي موثر برداريد.

جسماني سازي چيست؟
جسماني سازي نوعي مكانيزم دفاعي مي باشد كه در طبقه دفاع هاي نابالغ و ناسالم قرار دارند، به طوري كلي انسان ها از مكانيزم هاي دفاعي براي كنار آمدن با فشارهاي رواني و كاهش آن ها استفاده مي كنند.

در صورتي كه فرد نمي تواند محرك هاي حساسيت زا و تنش زا را مديريت كند و تحمل سازگاري و رويارويي با اين محرك ها را ندارد تلاش مي كند تا با استفاده از علائم جسماني دردهاي رواني اش را تسكين دهد به اين وضعيت جسماني سازي مي گويند.

در صورتي كه پديده هاي روانشناختي مانند اضطراب، ترس و اندوه و غيره به نشانه هاي جسماني تبديل شوند و تمايل داشته باشند كه به صورت واكنش هاي بدني خودشان را نشان دهند در اين حالت پيامدهايي را براي فرد به همراه دارد و او دائما از دردهاي جسماني رنج مي برد.

افرادي كه قصد دارند اين مشكل آن ها حل شوند به پزشك مراجعه مي كنند و آزمايش هايي را انجام مي دهند و گاهي اوقات تصميم به بستري شدن مي گيرند اما چون براي بيماري آن ها علت پزشكي وجود ندارد بيماري آن ها از طريق روش هاي پزشكي و شيميايي درمان نمي شود.

برخي از علل ابتلا به جسماني سازي
افرادي كه به اختلال جسماني مبتلا هستند هنگام مواجه شدن با فشارهاي رواني به جاي اين كه احساساتشان را بيان كنند از زبان بدن و جسم استفاده مي كنند، شايد محيط اطراف آن ها به گونه اي بوده است كه اظهار سردرد و كمردرد بيشتر از علائم افسردگي و اضطراب مورد توجه و حمايت قرار گرفته است.

علت ديگر آن است كه اين گونه بيماران نسبت به علائم و نشانه هاي جسماني حساس تر مي باشند و تغييرات جسمي را شديد تر از آن چه كه وجود دارد درك مي كنند به طور مثال آن ها نفخ شديد و يا تپش قلب جزئي را يكي از نشانه هاي وجود يك مشكل بزرگ مي دانند.

گاهي اوقات آن ها توانايي برآوردن انتظارات ديگران و يا انجام مسئوليت ها را ندارند و به همين دليل دچار علائم و نشانه هاي جسماني مي شوند و به همين دليل محبتي كه نياز دارند را دريافت مي كنند و از انجام دادن مسئوليتشان معاف مي شوند آن ها مي توانند مشكلشان را از طريق روان كاوي حل و فصل نمايند.

بهداشت رواني در ازدواج
بهداشت رواني در ازدواج چه نقشي دارد؟ ( ۶ نكته اساسي)
الگوهاي جسماني سازي
جسماني سازي به صورت هاي مختلفي خودش را نشان مي دهد كه در زير الگوهايي از آن بيان شده است:

الگوي تنش عضلات مخطط
در صورتي كه فرد دچار اضطراب پنهان و ناهشيار شود اضطرابش را با فشردن دست ها به يكديگر، آه كشيدن و نفس نفس زدن نشان مي دهد و افراد نسبت به آن آگاهي ندارند در صورتي كه آن ها به بيماري جسماني سازي مبتلا شده اند و موارد گفته شده الگويي براي جسماني سازي مي باشد.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-جسماني سازي چيست؟ اختلالات جسماني سازي در dsm5

امتیاز:
بازدید:
[ ۳ فروردين ۱۴۰۱ ] [ ۰۴:۱۲:۳۱ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی