moshaverrkhob
moshaverrkhob

آنچه بايد در مورد روانشناسي كودك دو تا سه ساله خود بدانيد: (راهنماي دو تا سه سالگي)

يكي از بزرگترين لذت ها براي پدر و مادر تماشاي يادگيري وترقي كودكشان است. ولي آيا مي دانيد به كدام سمت مي رود و چه نقاط عطف رشدي دارد؟ آيا مي دانيد براي كمك به كسب اعتماد به نفس از توانمندي هايش جهت رفتن به مرحله بعدي زندگي چه كاري از شما ساخته است؟

در سه سالگي، كودك نسبت به چند ماه قبل تحرك و بي پروايي بيشتري دارد. هنگام دويدن و راه رفتن كنترل بيشتري بر مسير حركتش دارد. و ممكن است بتواند روي انگشت يك پا راه برود و يا لي لي كند. او مي تواند در هر گام به كمك يك پا از راه پله بالا برود و حتي ممكن است چنان به خود مطمئن باشد كه بتواند بدون گرفتن جايي از راه پله استفاده كند. اغلب اوقات او مي تواند توپ را از پايين به بالا پرتاب كند و يك توپ بزرگ را در بين دست هاي كشيده اش نگه دارد. كودك مي تواند توپ را به سمت جلو شوت كند.

شما مي توانيد با دادن فرصت بازي در فضاي باز مثل پارك و يا زمين بازي صاف و بي خطر به كودكتان كمك كنيد تا مهارت هايش به شكل كامل پرورش يابد.

مهارت هاي حركتي ظريف كودك نيز كم كم پيشرفت مي كند. در سه سالگي كودك بايد اين توانايي را داشته باشد كه غذايش را با قاشق بخورد بدون اينكه غذا بريزد و نيز بايد بتواند دست هايش را خودش بشويد و خشك كند و لباس هايش را به تنهايي و تنها با كمي كمك از جانب شما بپوشد.

مهارت هاي بازي و فيزيكي در كودك دو ساله
كودك مي تواند مداد شمعي را به شكل صحيح تر و محكم در دستانش نگه دارد و آنچه كه ترسيم مي كند نسبت به قبل قابل تشخيص تر است. او مي تواند از تيزي اسباب بازي‌هايش براي بريدن اشيا استفاده كند.

هر چيزي كه اين فرصت را در اختيار كودك بگذارد تا مهارت هايش را تقويت وتمرين كند بسيار با ارزش است. وقتي كاغذ و مدادشمعي و مداد دراختيار كودك قرار مي دهيد موجب تقويت چالاكي كودك مي شويد كه اين چالاكي هنگامي كه او مي خواهد مهارت نوشتن را بياموزد به او كمك مي كند.

با اينكه براي نوشتن به كودك كاغذ داده ايد ممكن است نوشتن بر روي ديوار ها برايش جذاب تر از صفحه كاغذ باشد.

اكنون نوبت شماست كه شرايطي فراهم كنيد و مشوق كودكتان باشيد تا استفلال بيشتري كسب كند. اجازه دادن به كودك براي تنهايي غذا خوردن و لباس پوشيدن، حتي اگر زمان زيادي از شما بگيرد عامل كمك كننده مهمي است چون فرصت زيادي تا قبل از اينكه او مدرسه را شروع كند وجود ندارد.

در اين سن، مهارت سخن گفتن و تفكر در كودك به سرعت پيشرفت مي كند. او مي تواند تعدادي از رنگ ها را بر هم منطبق كند و نيز نام برخي از آنها را بداند. او داستان را دوست دارد و اكنون همان زمانيست كه ممكن است مجبور شويد يك داستان را بارها براي كودك بخوانيد. دايره لغات او هر روز وسيع تر مي شود، با اينكه ممكن است از خيلي از اين لغات جديدي كه ياد گرفته استفاده نكند.

تلاش كودك براي مهارت كلامي
گفتگو با كودك بسيار مهم است زيرا به او كمك مي كند چيز هايي مثل ساختارجمله، ضمير و زمان ها را يادبگيرد.

وقتي كودك تلاش مي كند مهارت هاي كلامي كه تازه كسب كرده است را تمرين كند حتما به او گوش دهيد.

در اين سن روش بازي كردن كودك مدام در حال تغيير است. زمانيكه در حال تمرين بر روي مهارت حل مساله، مهارت كلامي و خلاقيت است، داراي قوه تخيل بيشتري است و در اين هنگام داستان هايي كه به زبان مي آورد بيشتر بر مبناي داستان كتاب هايي است كه خوانده و يا برنامه هاي تلويزيوني است كه ديده است.

اگر تا به حال چنين كاري انجام نداده ايد بايد بدانيد اكنون بهترين زمان است تا كودك را با مهارت در آوردن لباس و نيز فعاليت هاي ابتكاري مثل خميربازي، آب و شن و رنگ آميزي يا پخت و پز آشنا كنيد.

كارهايي كه كودكتان انجام مي دهد شايد چندان احساس خاصي را در شما بر انگيخته نكند ولي اين كارها به عنوان يك خروجي مهم براي اوست كه ايده هاي دروني اش را به شكل عيني و واقعي تبديل مي كند.

واجب است كودك فرصت بازي با ساير بچه ها را داشته باشد تا بتواند مهارت هاي اجتماعي را در خود تقويت كند. اين مهارت ها اورا توانمند مي كند تا براي قرار گرفتن در محيط مدزسه آماده شود. سه سالگي بهترين زمان براي ايجاد بستري مناسب جهت كسب مهارت هاي اجتماعي، شناختي و فيزيكي است كه او هنگام شروع مدرسه به آنها نياز دارد.

كسب اين مهارت ها تنها براي زنده ماندن كودك نيست، بلكه اين مهارت ها موجب پيشرفت كودك در محيط آموزشي رسمي مي شود ونقش شما در اين زمينه بسيار مهم و حياتي است.

منبع:كانون مشاوران ايران-روانشناسي كودك دو تا سه ساله

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۰ دى ۱۴۰۰ ] [ ۱۰:۲۴:۵۳ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی