moshaverrkhob
moshaverrkhob

فرايند اجتماعي شدن كودك ( راهنماي روان شناختي)

فرايند اجتماعي شدن كودك يا همان جامعه پذيري مرحله اي مهم در رشد انسان به حساب مي آيد و اولين محيط اجتماعي كه كودك با آن ارتباط برقرار مي كند خانواده مي باشد و برقراري ارتباط با والدين اولين نياز اجتماعي كودك شناخته مي شود.

و زماني كه كودك با پدر و مادر خود ارتباط برقرار مي كند احساس امنيت و خوشحالي مي كند و با ادامه اين روند سطح روابط اجتماعي كودك در آغوش خانواده گسترش مي يابد و بعد وارد اجتماعي ديگري مانند جامعه، اقوام و دوستان مي شود.

اگر والدين نسبت به اجتماعي شدن فرزندان آگاهي و شناختي كاملي داشته باشند فرايند اجتماعي شدن براي فرزندان هموارتر خواهد شد و به اين منظور در اين مقاله به معرفي فرايند اجتماعي شدن كودك پرداخته ايم و در صورتي كه احساس مي كنيد كودك شما كمتر اجتماعي مي باشد و بيشتري به گوشه گيري تمايل دارد در اين هنگام حتما به مشاوره كودك مراجعه كنيد و از او كمك بخواهيد.

فرايند اجتماعي شدن كودك، نقطه آغاز
روانشناسي كودك در ابتدا بسيار مهم مي باشد و والدين بايد اطلاعات كاملي در مورد آن داشته باشند و با روانشناس متخصصي در ارتباط مستمر قرار بگيرند، و بر اساس نظر پژوهشگران تاثير پذيري كودك از همان قبل تولد آغاز مي شود به گونه اي كه كودك در شكم مادر سطحي از درك و فهم را دارد و از آن تاثير مي پذيرد اما بعد از تولد و خروج از رحم اين سطح بسيار گسترده تر مي شود زيرا كودك با محيط خارج به صورت مستقيم ارتباط مي گيرد. در اين هنگام علاوه بر تاثير پذيري كودك فرصت تاثيرگذاري را به دست مي آورد و با محيط خارج تعاملاتي را برقرار مي كند و در اين شرايط هر فعاليت كه خانواده و افراد نسبت به كودكشان انجام مي دهند بر روي رشد او تاثير مي گذارد.

به عنوان مثال صحبت كردن با كودكي كه هنوز زبان باز نكرده است باعث مي شود تا مهارت هاي ارتباطي او توسعه يابد و تعامل كودك با محيط اطراف به مرور زمان شامل محيط بزرگ تري مي شود به عنوان مثال در سن دو سالگي علاوه بر اين كه از مصاحبت با پدر و مادر لذت مي برد تمايل دارد تا به بازي با كودكان ديگر بپردازد و با آن ها سرگرم شود.

فرآيند اجتماعي شدن كودك هيچگاه قطع نمي شود ولي تا سن خاصي براي افراد يكسان مي باشد و با سرعت بيشتري ادامه مي يابد و بعد از آن سرعتش كندتر مي شود. در نتيجه فرايند اصلي اجتماعي شدن كودك به معني تاثيرگذاري و تاثير پذيري او از محيط هاي اطراف از همان ابتداي تولد شروع مي شود و تا پايان عملكرد مغز ادامه مي يابد، و همچنين بيان شده است كه پرورش مهارت هاي ارتباطي كودك در طول زمان به فرايند اجتماعي شدن او كمك بسياري مي كند.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-فرايند اجتماعي شدن كودك |سرانجام بد كودكان منزوي

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ ] [ ۰۷:۵۱:۵۶ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی