moshaverrkhob
moshaverrkhob

روانشناسي رنگ صورتي و آبي براي پسران و دختران

آيا تا به حال به اين نكته توجه كرده ايد كه چرا رنگ آبي به پسران و رنگ صورتي به دختران اختصاص يافته است؟

روانشناسي رنگ صورتي و آبي
در ابتداي تولد، فرزندان دختر و پسر فارغ از جنسيت شان در پارچه اي سفيد رنگ پيچيده مي شوند اما با بزرگتر شدن و توجه بيشتر به مباحث جنسيتي، لباس هاي آبي رنگ پسرانه قلمداد مي شوند و براي دختران عموما رنگ هاي صورتي در اولويت قرار داده مي شود.

بد نيست از خودمان بپرسيم كه آيا تخصيص يك رنگ به يك جنسيت، ريشه در تفاوت هاي بيولوژيكي و زيستي دختران و پسران دارد و يا امري برآمده از فرهنگ است؟

پاسخ اين سول مي تواند به ما كمك كند تا با مسايل موجود آگاهانه تر برخورد كنيم و يا حتي ممكن است بخواهيم تا كليشه هاي رايج را تغيير دهيم و آبي را براي لباس دخترمان نيز برگزينيم.

تفاوت هاي بيولوژيكي يا فرهنگي در روانشناسي رنگ
مطالعات انجام شده حاكي از ان است كه دختران و يا پسران در ابتداي تولد خود صورتي و يا آبي را از بين رنگ هاي ديگر انتخاب نمي كنند.

به عبارت ديگر در ابتدا براي آن ها فرقي ندارد كه رنگ آبي را انتخاب كنند و يا صورتي را.

بنابراين فرضيه ي بازتاب تفاوت هاي بيولوژيكي در انتخاب رنگ ها كاملا رد شده است و مدت هاست كه در مورد آن صحبتي نمي شود.

با اين وجود، اين سوال همچنان پابرجاست كه علت تفاوت در انتخاب رنگ ها چه مي تواند باشد؟

تغييرات فرهنگ و تاثير آن بر انتخاب رنگ ها
جامعه شناساني از جمله كوهن معتقدند اين افراد دو جنس نيستند كه نسبت به رنگ خاصي احساس تعلق مي كنند بلكه ايده هاي تبليغاتي و فرهنگي حاكم بر جامعه است كه تعلق داشتن به رنگ خاصي را در آن ها گسترش مي دهد.

نكته ي جالب توجه آن است كه در دوران قبل از جنگ جهاني دوم و در كشورهايي مانند آلمان و بلژيك، رنگ آبي متعلق به دختران و صورتي مخصوص پسران بوده است.

به همين دليل ديدگاه هاي جامعه شناختي بر اين اعتقادند كه در اين مورد نيز اقتضائات فرهنگي موجود، به ذهنيت افراد جامعه شكل داده و از طريق ايجاد يك گفتمان جديد و غالب كردن آن، صورتي را رنگي زنانه و آبي را رنگي مردانه جلوه داده است.

بر اساس ديدگاه كوهن، اين ايده ابزار جديدي به منظور توسعه ي عمده فروشي است كه كار فروش را براي عوامل آن آسان تر كرده است و تا قرن 19 خبري از آن نبود.

آيا هنجار شكني مفيد است؟
اطلاعات ارايه شده خبر از آن مي دهد كه هيچ قانون مدوني در خصوص آبي پوش بودن پسرها و يا صورتي پوش بودن دختر ها وجود ندارد.

ممكن است شما بخواهيد به گونه اي متفاوت عمل كنيد و كودكان را براي انتخاب رنگ لباس هايش آزاد بگذاريد. آنچه ثابت شده عدم همبستگي ويژگي هاي بيولوژيكي با علايق رنگي افراد است و مي توان به آن توجه كرد.

نكته ي قابل توجه ديگر آن است كه بر اساس اصول روانشناسي رنگ ها، افراط در هر يك از رنگ هاي مي تواند تاثيرات نامناسبي بر فرد داشته باشد.

به همين دليل در ادامه ويژگي هاي مربوط به اين دو رنگ را ذكر مي كنيم .

شما مي تواني تركيبي از رنگ هاي متنوع و شاد را براي فرزندتان استفاده كنيد و به هيچ وجه خودتان را در كليشه هاي فرهنگي غالب گرفتار نبينيد.

روانشناسي رنگ صورتي
رنگ صورتي عموما از عشق و احساسات سخن مي گويد و به فرد آرامش مي دهد. اين رنگ باعث تحريك عواطف و احساسات مي شود و فرد را مهربان مي كند.

به همين دليل براي بهتر شدن روابط عاطفي و رفع مشكلات ارتباطي نيز به كار مي رود. با ديدن اين رنگ غريزه ي پدر و مادري فرد تحريك مي شود و پرخاشگري و استرس كاهش مي يابد.

اگر مي خواهيد در شخصيت تان بردباري و صبوري را القا كنيد و ديگران را به مهرباني و محبت تشويق مي كند، استفاده از رنگ صورتي گزينه ي مناسبي است.

لازم است بدانيد استفاده مداوم از اين رنگ مي تواند موجب حساس شدن، خيالبافي و رويايي شدن شود.

پژوهشگران معتقدند باقي ماندن طولاني مدت در فضاهاي صورتي رنگ، هوشياري را پايين مي آورد و احساس خواب آلودگي و كسالت را به همراه خواهد داشت.

روانشناسي رنگ آبي
رنگ آبي كه به رنگ حقيقت مشهور است، نشان از ذهن عالي و هوش سرشار دارد و رنگ آرامش كامل است.

آبي، رنگ نظم و ترتيب است و نشان دهنده ي حساسيت، ظرافت، عشق به خانواده، وحدت و دلبستگي است.

از ديدگاه روانشناسي، اين رنگ تداعي گر احترام و اعتماد است و علاقه مندان به آن روحيه اي نسبتا حساس و شكننده داشته و از خودآگاهي بالايي برخوردارند.

طالبان رنگ آبي، خواستار آرامش، محيط بي سروصدا، دور بودن از ناراحتي ها و اضطراب ها هستند.

جالب است بدانيد كه ادراك حسي رنگ آبي، طعم شيرين و محتواي عاطفي آن ملايمت است.

منبع :كانون مشاوران ايران-روانشناسي رنگ صورتي و آبي براي پسران و دختران

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۲ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۷:۳۳:۱۶ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی