moshaverrkhob
moshaverrkhob

آيا زياد خشمگين مي شويد ؟
مي توانيد شدت احساسات خشم خود را از لحاظ فيزيولوژيكي از طريق آزمون هايي كه وجود دارند، بسنجيد. با پاسخ دادن به سوالات اين آزمون ها مي توانيد متوجه شويد كه آيا فردي پرخاشگر هستيد يا خير؟ اگر در مواقعي متوجه شديد كه شيوه هاي رفتاري شما خارج از كنترلتان است، حتما از مشاوره يا روان شناس كمك بخواهيد تا براي برخورد با اين هيجانات، شيوه هاي بهتري را دريافت كنيد. در واقع مديريت خشم به فرد اين كمك را مي كند كه ياد بگيرد چگونه خون سرد باشد، و حس منفي قبل از خشم را انكار كند و تحت كنترل بگيرد.

براي مطالعه بيشتر:

خشم و پرخاشگري در نوجوانان

پرخاشگري كودكان در سنين مختلف

چرا بعضي از مردم بيشتر از ديگران عصباني مي شوند؟
بعضي از افراد بسيار بداخلاق و تند خو هستند، اين افراد خيلي زود عصبي مي شوند و توانايي بر كنترل عصبانيت خود ندارند و شدت عصبانيت آنان نسبت به افراد معمولي بسيار زياد مي باشد. اين گونه افراد معمولا تند مزاج هستند و با ديگر افراد دعوا مي كنند. البته بعضي از افراد با اينكه خشم خود را با جيغ و داد و صداي بلند نشان نمي دهند، اما شديدا بداخلاق و تند خو هستند. بعضي از روان شناسان براين معتقد هستند كه افراد پرخاشگر و تند خو، اكثرا طاقت ناكامي و شكست خوردن را ندارند. آنان به طور معمول به سرعت خشمگين و عصبي مي شوند و همچنين به سادگي اين احساس را مي كنند كه براي شكست ، ناراحتي و دلخوري آنان، نبايد موضوعي وجود داشته باشد. اين افراد نمي توانند در مقابل مشكلات خون سرد باشند و همچنين آرامش خود را حفظ كنند. افراد خشمگين هنگامي كه با موقعيتي كه غيرمنصفانه باشد رو به رو مي شوند، به سرعت خشمگين و پرخاشگر مي شوند و اكثر مواقع براي شنيدن انتقاد هيچ گونه تحمل و صبري ندارند و به طور كلي اين گونه افراد، شكيبا نيستند.

كدام عوامل در پرخاشگر بودن موثر واقع هستند؟
به نظر مي رسد كه مواجه شدن با مسائل و عدم تحمل كافي، يكي از عامل هاي تاثيرگذار در رفتار هاي پرخاشگرانه مي باشد. عوامل ژنتيكي هم روي پرخاشگري و عصبانيت تاثيرگذار مي باشند. بعضي از كودكان وجود دارند كه از همان ابتداي تولد، زود رنج و تند خو هسستند و به آساني عصبي مي شوند. بعضي مواقع پرخاشگر بودن و خشمگين شدن، به علت يادگيري شيوه ي برخورد ما با مسائل ناراحت كننده مي باشد.

اغلب خشم به عنوان يك رفتار منفي در نظر گرفته مي شود. ما اينگونه مي انديشيم كه؛ همه ي اين هيجانات از قبيل: اضطراب، افسردگي و هيجانات ديگر درست نيستند و اينگونه مسائل نبايد درون ما به وجود بيايند و ما را تحريك كنند. وجود خشم و عصبانيت درون فرد طبيعي است، و بايد اين موضوع را بياموزيم كه چگونه خشم خود را به روشي مناسب و سازنده و مفيد ابراز كنيم. مطالعات نشان مي دهند كه محيط خانواده ها نقش مهمي را در يادگيري الگوهاي ابراز خشم و عصبانيت، بازي مي كنند.

اغلب افرادي كه بسيار سريع و به آساني عصباني مي شوند، به طور معمول در خانواده هايي تربيت شده اند كه ؛ مخرب، آشفته، و ناآرام بوده اند و مهارتي در ارتباط هيجاني نداشته اند. هرچند گاهي نيز ميبينيم كه در خانواده اي آرام و به نسبت كنترل شده از لحاظ رفتاري ، فرزندي پرخاشگر و ناآرام وجود دارد. بعضي از افراد فكر مي كنند كه حق آن ها است كه به ديگران آسيب بزنند . تحقيقات نشان مي دهند كه اگر ابراز خشم از كنترل فرد خارج شود، سبب مي شود تا مقدار عصبانيت فرد بيشتر شود و صدمه ببيند.

آيا نيازمند به مشاوره هستيد؟
اگر درون خو اين احساس را مي كنيد كه عصباني هستيد و خشمتان از كنترلتان خارج مي شود، و همچنين اگر خشم شما در رابطه هاي دوستي تان تاثير منفي برجاي گذاشته است، و اكثر مواقع عصبي و خشمگين هستيد، لازم مي باشد كه از مشاور و يا روان شناس كمكي موثر بگيريد و روش هايي كه براي كنترل خشم هستند را بياموزيد. متخصصين سلامت روان كارآمد و تاثير گذار، مي توانند به شما تكنيك هايي را بياموزند كه هم بتوانيد خشم خود را كنترل كنيد و هم به عامل و ريشه ي خشم خود پي ببريد و سبب شود كه افكار و رفتار خود را تغيير دهيد. زماني كه با درمانگري صحبت مي كنيد به او بگوييد و او را مطلع كنيد كه مشكلاتي پيرامون خشم داريد و مي خواهيد روي اين موضوع كار كنيد.

با توجه به شرح حالي كه داريد؛ روان شناس براي شما روشي مناسب و مفيد را درنظرمي گيرد و احساس شما را به درستي درك مي كند. روان شناسان و مشاوران مي گويند: نبايد براي درمان افراد عصبي و پرخاشگر عجولانه رفتار كرد. اين انتظار كه يك مراجعه كننده عصبي بتواند به سرعت تغيير كند، و ميزان خشمش شديدا كاهش پيدا كند خيالي باطل است. كاهش پرخاشگري و درمان آن بايد به گونه اي تدريجي صورت بگيرد.

خشم و مراحل رشد

با درك كردن فرايند رشد كودك از پرخاشگري و خشمگين شدن او، پيشگيري كنيم

منبع : كودك و نوجوان-عصبانيت و مراحل رشد كودكان

امتیاز:
بازدید:
[ ۶ تير ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۳۳:۰۶ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی