moshaverrkhob
moshaverrkhob

خلاقيت دردنياي امروز يكي از پيش شرط هاي اساسي موفقيت است.

كودكان امروز و بزرگسالان فردا براي كسب موفقيت در ابعاد مختلف زندگي شان بيش از هوش نيازمند خلاقيت هستند تا بتوانند شرايط مطولب را خلق كنند، راه حل هاي جديدي كشف كنند و جهان را به گونه اي متمايز و شايسته تغيير دهند.

به عنوان والدممكن است با اين سوال مواجه شويد كه چگونه مي توان خلاقيت را در كودكان افزايش داد؟ كودكان خلاق چگونه رشد مي كنند و روش هاي عملي پرورش خلاقيت چيست.

با ادامه ي مطلب همراه باشيد تا با پاسخ اين سوال ها بيشترآشنا شويد.

1. براي فرزندتان كتاب بخوانيد.

يكي از ضروري ترين كارها براي رشد فكر و هوش و خلاقيت كودك، كتاب است. وقتي براي فرزندتان كتاب مي خوانيد، مي توانيد تخيل و تصورپردازي هاي ذهني او را پرورش دهيد.

براي اين منظور بهتر است كتاب هايي انتخاب كنيد كه بزرگ هستند و تصاوير رنگي بسياري در خود دارند.
تصاوير بيشتر از نوشته ها جلب توجه مي كنند و همه ي حواس كودك را درگير مي كنند.

هنگام خواندن كتاب يك طرح كلي در ذهن خود براي موضوع داستان در نظر بگيريد و با صداهاي متفاوت براي شخصيت هاي مختلف، داستان را براي فرزند خود بخوانيد.

2. داستان گويي را فراموش نكنيد.

براي جلب توجه بيشتر كودكان داستان هاي خود را براي او تعريف كنيد. مي توانيد از شخصيت هاي واقعي در اطراف او و يا فضاي خانه خود براي تصويرسازي و شخصيت هاي داستان بهره ببريد.

توجه داشته باشيد كه هرچه فضا و شخصيت ها آشناتر باشند، كودك توجه بيشتري به داستان نشان خواهد داد.

به اين ترتيب، ذهن كودك سعي مي كند داستان را تصويرسازي كند و اين بازي و سرگرمي خوب، هم‌‎زمان خلاقيت ذهني فرزند را نيز پرورش مي دهد.

3. وسايل الكترونيك را كنار بگذاريد.

بارها و بارها اين مساله را يادآور شده ايم كه كودكان زير دو سال نبايد پاي تلويزيون بنشينند.

كودك بايد حداكثر 30 دقيقه اجازه تماشاي تلويزيون را داشته باشد. بيش از اين، قوه تخيل و خلاقيت هاي او كمرنگ خواهد شد.

فراموش نكنيد كه اگرچه گوشي هاي موبايل و يا تلويزيون فرزندتان را آرام مي كند و مانع از فعاليت و شيطنت او مي شود اما يدترين ابزار براي تخريب خلاقيت است.

4. موسيقي هاي خوب را جايگزين كنيد.

يكي از بهترين اسباب بازي هاي رشد دهنده ي خلاقيت، وسايل موسيقي هستند.

هنگامي كه كودك با سازهاي اسباب بازي خود صدا توليد مي كند، آواز مي خواند و شاد است، در واقع در حال بروز استعدادهاي ذاتي خود است. شما با تحسين و تشويق او مي توانيد اين ابتكارات را در ذهن او پرورش دهيد.

پرورش هوش موسيقيايي كودك مي تواند زمينه هاي رشد خلاقيت را بيشتر كند و به تخليه ي انرژِي نيز كمك كند.
5. دوستان تخيلي فرزندتان را بپذيريد و همراهي كنيد.

داستن دوستان تخيلي در مراحل رشد كودك بسيار طبيعي و نرمال است . اگر فرزندتان داراي چنين دوستاني است نيازي به تعجب و يا سرزنش او نيست.
وجود اين دوستان مي تواند از قوه تخيل بسيار قوي در كودكان خبر دهد.

كودكان داراي دوستان خيالي اصولا رفتار اجتماعي بهتر و هراس اجتماعي كمتري دارند. در همين راستا، مي توانيد هنگامي كه فرزند شما در حال بازي با دوستان خيالي خود است در جمع آن ها حضور داشته باشيد و تا زماني كه رفتار بد يا اشتباهي از فرزندتان سر نزده است، او را همراهي كنيد تا تخيلاتش را بروز دهد.

6. الگوي عملي خلاقيت باشيد.

ديدن پدر و مادري كه هيچ گونه خلاقيتي از خود روزنمي دهند و دايما براي رفع كوچك ترين نواقص خانه نيز دست به دامن ديگران هستند، كودكي مطيع و فاقد خلاقيت را رشد مي دهد.

تلاش كنيد تا در كوچك ترين كارها نيز نمونه ي خوبي از خلاقيت باشيد. كودك تان بيش از هر چيز مي تواند از اين مزيت استفاده كند كه والديني خلاق و خوش فكر دارد.

دائماً در بند اصول و قوانين خشك و انعطاف ناپذير بودن و يا تقليد و پيروي دايم از ديگران مي تواند بازدارنده باشد و كودك تان را نيز مقلد و انعطاف ناپذير كند.

7. نمايش و ايفاي نقش را فراموش نكنيد.

شركت در كلاس هاي نمايش، تئاتر و يا اجراي بازي هاي گروهي نمايشي به كودك كمك مي كند تا بتواندخود را به جاي شخصيت هاي مختلف بگذارد و تخيل اش را تقويت كند.

مي توانيد براي فرزندتان ابزارهاي لازم براي ايفاي يك نقش را تهيه كنيد تا بتواند بيشتر در نقشش فرو رود و اجرايي واقعي تر داشته باشد.

اين قبيل بازي ها مي توانند از طريق پرورش دنياي پديداري كودك به رشد خلاقيت او كمك كنند.

8. عادت هاي عجيب را بپذيريد.

براي گروهي از والدين قبول كردن و كنار آمدن با برخي عادت هاي عجيب كودك بسيار دشوار به نظر مي رسد. به طور مثال، فرزند شما دوست دارد براي بازي در كوچه دامن كوتاه خود را بپوشد. اين از نظر شما به هيچ عنوان درست و قابل قبول نيست. اما اين را بدانيد كه كودك اين وسواس را درك نمي كند.

بنابراين پيش از اينكه با فرزند خود وارد بحث بشويد كه هر مكاني لباس مخصوص خود را دارد، به اين فكر كنيد آيا اشكالي پيش مي آيد؟ در صورت عدم وجود مشكل مي توانيد با خواسته ي او كنار بياييد.

9. استقلال فكري و عملي كودك را تقويت كنيد

به كودكان فرصت تفكر و انديشيدن بدهيد. كودكان بايد فرصت انديشيدن، تصميم گيري و عمل كردن داشته باشند. در صورتي كه دايما براي فرزندتان تصميم گيري كنيد و يا رفتارهاي خوب و بد را مشخص كنيد، فرصت واقعي تجربه و كسب استقلال را از او گرفته ايد و در اين شرايط از خلاقيت خبري نخواهد بود.

نويسنده : سايت كودكانه

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۰۷:۱۴:۲۲ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی