moshaverrkhob
moshaverrkhob

داشتن فرزند نوجوان مي تواند يكي از دردسارهاي عجيب و غريب در زندگي هر پدر و مادري باشد.

شما با فرزندي روبه رو هستيد كه تا چند روز پيش سربه راه و حرف شنوا بود ولي اكنون به فردي سركش و گستاخ تبديل شده است كه انتظارات نابجايي دارد و امان تان را بريده است.

جالب است بدانيد كه اين توصيف شكايت رايج بسياري از پدر و مادر هاست و خبر از آن مي دهد كه دوران نوجواني با ويژگي هاي مشخص مي شود كه نياز به شناخت بيشتري دارند.

به عنوان والدين بيش از هر چيز نيازمند آن هستيد تا فرزند نوجوان تان را بيشتر بشناسيد و بتوانيد دنيا را از زوايه ي ديد او مشاهده كنيد.

استفاده از تكنيك هاي زير به شما كمك مي كند تا بتوانيد ارتباط بهتري را شكل دهيد و مديريت روابط با فرزندتان را بيش از پيش به دست بگيريد.

  1. نيمه پر ليوان را ببينيد.

اين روزها بيشتر روابط والدين و نوجوانان تلاش براي تصحيح رفتارهاي اشتباه نوجوان است. آنها مدام توصيه مي كنند نوجوانان شان بيشتر درس بخوانند يا تلاش مي كنند عادت هاي به گمان خودشان اشتباه نوجوان ها را عوض كنند.

به زبان ديگر پدر و مادرها در ارتباط با نوجوان هميشه نيمه خالي ليوان را مي بينند؛ مثلا شكست ها، نمرات بد، دوستان بد و بدرفتاري ها. در حالي كه در كنار اين موضوعات موفقيت ها و كارهاي خوب نوجوان به راحتي ناديده گرفته مي شود. دختربچه كارنامه اش را با كلي ذوق به مادر نشان مي دهد و خوشحال است نمرات قابل قبول و خوبي دارد اما مادر به محض ديدن كارنامه به او مي گويد« واقعا خجالت نكشيدي ادبيات به اين آساني نمره ات ۱۷ شده مگه از رياضي سخت  تر بود يادته شب امتحان چند بار گفتم برو بخون گفتي بلدم اگه بلد بودي كه الان نمره ات بايد ۲۰ مي شد»

چنين بازخوردهاي نامهربانانه اي مي تواندهمه ي تلاش او براي امتحانات را زير سوال ببرد و اين پيام را به دنبال داشته باشد كه ” هيچ كس مرا درك نمي كند “.

  1. پيام هاي ” تو” را متوقف كنيد.

پيام هايي كه با كلمه ي “تو” شروع مي شوند، مي توانند نوجوان را سركوب كنند.

تو بادي خجالت بكشي، تو اين كار را متوقف كن، تو بايد بهتر درس بخواني، تو بايد بهتراز اين باشي و…

اين ها نمونه اي از جملاتي هستند كه پيامي توام با سركوب، آزار و اذيت در بر دارند و باعث مي شوند تا فرزندتان هرگز به حرف شما گوش ندهد.

اين پيام ها را متوقف كنيد  تاش كنيد تا عبارات تان را با ضمير ” من” آغاز كنيد.

به عنوان مثال ” من از اينكه نتيجه ي موردنظرت در امتحان را به دست نياوردي خيلي ناراحت شدم و به اين فكر مي كنم كه چه چيزي تلاشت را به مشكل رساند؟”

به كار بردن پيام “من”  راه بهتري براي بيان موضوعات است. هنگامي كه نوجواني حقوق شما را ناديده مي گيرد، با پيام  “من”مي توانيد احساس تان را بيان كنيد.

در پيام “من” تمركز روي شماست، نه نوجوان. با به كار بردن اين مهارت ديگر به نوجوان تان برچسب نمي زنيد و او را سرزنش نمي كنيد.

به عنوان مثال: وقتي تو تلفن نمي كني، “من” احساس بدي پيدا مي كنم، چون نمي دانم كجا هستي.

  1. قوانيني وضع كنيد و به آن ها پاي بند باشيد

بدددهني و استفاده از الفاظ نامناسب يكي ديگر از مشخصه هاي نوجوانان است.

در مورد رفتار ها و نوع برخوردش قانون وضع كنيد. به عنوان مثال ممكن است بگوييد “در خانواده ما با ديگران با احترام صحبت مي كنيم. اين به اين معنيه كه ما به ديگران برچسب نمي زنيم و از الفاظ نامناسب استفاده نمي كنيم.” درگير كردن فرزند در قانون گذاري سبب مي شود تا در مواقعي كه مورد نياز است به او يادآوري كنيد كه خودش در قانون گذاري سهيم بوده است.

بر رفتار نوجوان خود و احساسي كه در مورد آن داريد تمركز كنيد. از هرگونه اظهار نظر در مورد شخصيت فرزند خود بپرهيزيد. به جاي اينكه بگوييد “تو خيلي بي ادبي” اين جمله را امتحان كنيد كه ” وقتي با من اينطوري حرف مي زني ناراحت مي شم” برخي مواقع نيز مي توانيد احساس خود را به صورت مستقيم نام ببريد “من الان از دست تو عصباني هستم”.

عواقب رفتارهاي ناپسندش را برايش مشخص كنيد و آن ها را اجرا نماييد، اما مراقب باشيد خيلي قانون نگذاريد. بسياري از مواقع مي توانيد براي بي احترامي ها يا استفاده از الفاظ نامناسب اين عواقب را عملي كنيد.

و نكته بسيار مهم اينكه خود شما تلاش كنيد تا به قوانين پايبند باشيد.

  1. با صراحت تمام نه نگوييد.

ممكن است يك نه محكم در ارتباط با كودك 5 ساله تان خوب جواب دهد اما دنياي نوجوانان آن را بر نمي تابد.

مهم ترين عامل لجاجت نوجوان و تقويت انگيزه او در رسيدن به خواسته غير منطقي، اين است كه حق انتخاب را از او بگيريد.

پس در برابر خواسته هاي غيرمنطقي نوجوان خود، بي درنگ «نه»نگوييد.

بلكه با سردي بگوييد؛ نظري نداريد و او خود بايد انتخاب كند.

او بي درنگ مي فهمد كه با اين خواسته اش موافق نيستيد؛ ولي چون با صراحت مخالفت نكرديد و حق انتخاب را به او داديد، به احتمال فراوان، همان چيزي را بر مي گزيند كه شما خواسته ايد.

نويسنده : سايت كودكانه

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۰۸:۵۹:۴۸ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی