moshaverrkhob moshaverrkhob
|
ممكن است به عنوان يك معلم، مربي و يا والد با مسايلي مانند دقت، تمركز، حافظه و يا ساير مولفه هايي كه همگي به نوعي با روانشناسي يادگيري مرتبط هستند، سر و كار داشته باشيد. در بسياري از موارد در كلاس هاي درس شاهد دانش آموزاني هستيم كه به درستي ياد نمي گيرند، فراموش كارند و يا به اندازه ي كافي دقت ندارند. بسياري از افراد ممكن است در چنين شرايطي از روش هاي غير موثر مانند تنبيه، تهديد، سرزنش، توبيخ و يا سوال بي فايده ي ” چرا درس نمي خواني؟” يا ” چرا ياد نمي گيري؟” استفاده كنند. در شرايط مشابه، افراد حرفه اي ممكن است به اين سوال اساسي فكر كنند كه ” چگونه مي توان مسايل مربوط به يادگيري، حافظه، تمركز و يا ساير مشكلات موجود را به نحو موثري حل كرد؟” روانشناسي يادگيري به منظور افزايش تمركز ليستي تهيه كنيد و كار هاي مربوط به هر روز را يادداشت كنيد. دانش آموزان به ويژه در دوره ي دبستان، داراي تفكر عيني هستند. بنابراين مشاهده ي آنچه بايد انجام دهند به طور روشن و واضح، به آن ها كمك مي كند تا انتظارات شما را بهتر برآورده كنند. ۲- زمان استراحت در نظر بگيريد. اين روش در ارتباط والدين با كودك نيز كاملا موثر است. به عنوان مثال در صورتي كه مي خواهيد در مورد تميز كردن اتاق با فرزندتان صحبت كنيد، بايد زماني را انتخاب كنيد كه او براي شنيدن صحبت هاي تان انرژِي دارد و بي اندازه خسته نيست. ۳-خلاق باشيد و از تكرار بپرهيزيد. دانش آموزان عموما معلماني را مي پسندند كه خلاق هستند و از روش هاي مختلفي در تدريس بهره مي برند. بنابراين اين موضوع را مد نظر داشته باشيد. لازم است بدانيد كه نه تنها در انتقال مطالب درسي بلكه در برقراري ارتباط با دانش آموزنيزتكرار دايمي يك مساله مي تواند منجر به مقاومت و عدم تغيير شود. اگر شما دايما در مورد ضرورت نظم توضيح دهيد، دانش آموز نسبت به حرف هاي تان مقاوم مي شود و تغييري در رفتار او نخواهيد ديد.
۵-آيا نيازهاي اوليه تامين مي شود؟ بررسي كنيد كه دانش آموزان از اين جهت مشكلي نداشته باشند چرا كه مغزدر درجه ي اول به بقاي خود فكر مي كند و پس از آن به يادگيري. منبع:كانون مشاوران ايران-روانشناسي يادگيري
امتیاز:
بازدید:
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |