moshaverrkhob moshaverrkhob
|
دراين مقاله با عنوان آموزش كودك و نوجوان، مفهوم آموزش را براي زمينه هاي اصلي كه به حوزه تربيتي (شناختي ،هيجاني، جنسي، رفتاري و اجتماعي) مربوط مي شود به كار نبرده ايم و قصد داريم ضرورت آموزش كودك و نوجوان را در چهار حوزه به شرح زير مورد بررسي قرار دهيم: ۱- آموزش خلاقيت ۲- آموزش زبان دوم ۳- آموزش موسيقي ۴– آموزش ورزش زيرا در كشور ما نظام آموزشي با تمركز بر امتحانات ورودي دانشگاه ها تنظيم شده و چندان به توانمنديهايي كه بر عملكرد هاي كلي فرد تاثير دارد نمي پردازند و لذا ضرورت آموزش توسط والدين از سنين پيش دبستاني را پر رنگ مي كند. اكنون به شرح هر حوزه به شكل اجمالي مي پردازيم. آموزش خلاقيت: تقريبا از ۵ سالگي سن مناسب آموزش خلاقيت آغاز مي شود كودكان در اين سنين از قوه تخيل خوبي برخورداند و گاهي والدين از مواجهه با اين تخيلات گيج و گنگ مي شوند ، اما بهترين زمان است كه به تخيلات كودك خود گوش فرا دهند او را ترغيب كنند تا توضيحات اضافي بدهد و حتي به طرح سوالاتي از كودك بپردازند. خود الگوي باشند كه با يك اسباب بازي فقط يك جور بازي نكنند در نقاشي ها ايده اينكه آيا مي شود آسمان را رنگ ديگري كشيد را بيان كنند تا كودك را به تفكر ترغيب كنند. علاوه بر اين وظيفه والدين است كه خلاقيت كودك را شناسايي و از آن حمايت كنند مثلا اگر شاهد يك نقاشي باشند كه سيب ها بنفش كشيده و آسمان سبز كشيده شده باشد نبايد كودك را به اشتباه كردن متهم و به اينكه بايد از واقعيت تعبيت كند ترغيب كرد، اين نوعي از خلاقيت است لذا بر والدين واجب است در اينجا خلاقيت كودك را شناسايي و از آن حمايت كنند و با گفتن جملاتي؛ درك خود را از نقاشي كودك ابراز كنند. علاوه بر اين تفكر خلاق بدين جهت از جمله تفكرات برتر است كه در بعد رفتاري، هيجاني و تصميمات فرد بروز مي كند . فرد خلاق تصيمات بهتري مي گيرد با مشكلات بهتر برخورد مي كند و حل مسئله بهتري نيز دارند ، چرا؟ زيرا مي تواند به انواع راه حل ها ، حتي آنهايي كه تا به حال به ذهن كسي خطور نكرده است فكر كند و چه كسي اين تفكر را و از چه زمان به او آموخته است؟ والدين و آموزگاران و مربيان از دوران كودكي و سالهاي پيش از دبستان از حدود ۵ سالگي. وقتي كودك دچار مشكل مي شود و مثلا اسباب بازي اش خراب مي شود و گريه و دادش بلند مي شود چه راه حل هايي وجود دارد، اينكه ببريم پيش بابا بزرگ اگر شد درستش كنيم ، خريدن يك اسباب بازي تازه ، بازي جديدي با همان اسباب بازي خراب و …خلاقيت به كودك مي آموزد تا با مشكلات ، آسان تر و با ذهن بازتري برخورد كند و مغلوب مشكلات نشود بنابراين وقتي به فرزند خود خلاقيت را مي آموزيد به او آموزش داده ايد تا در آينده فردي موفق تر و زندگي راحت تر و شادتري داشته باشد ، لذا بر والدين واجب است كه به كودك خود خلاقيت را بياموزند. آموزش زبان دوم: در بررسي هاي انجام شده سن ۵ سالگي به عنوان زمان مناسب براي آموزش زبان دوم انتخاب شده است زيرا كودك از لحاظ رشد حنجره به درجه مناسبي رسيده است تا هم زبان دوم را به خوبي صحبت كند و هم در اداي زبان مادري به درجه اي از تسلط رسيده است. در آموزش زبان دوم كودك نبايد تحت فشار باشد و ميزان يادگيري او اهميتي ندارد بلكه شروع و ايجاد اشتياق و علاقه در كودك براي يادگيري زبان دوم بسيار مهم است با توجه به تفاوت ديدگاه در مورد شروع آموزش زبان دوم مجموع تحقيقات نشان داده شروع آموزش بعد از ده سالگي موفقيتي در بر نخواهد داشت و اگر خيلي زود شروع شود منظور دو يا سه سالگي است ممكن است تداخل در يادگيري زبان اول ايجاد كند . نتايج بررسي هاي متخصصان آموزش كودك نشان داده كه كودكاني كه زبان دوم را مي آموزند در حل مسائل پيچيده خلاقيت، تبحر بيشتري دارند و قوه استدلال ، درك و توانايي ذهني آنها پيشرفته تر از همسالانشان است. آموزش موسيقي: دليل تاكيد بر آموزش موسيقي زير سن ۷ سالگي نوعي توانايي پايه است به نام BMC(Basic Music Competence) يعني توانايي خارج نخواندن و با ريتم پيش رفتن. هيچ كودكي بدون اين توانايي نمي تواند ساز بنوازد و اين توانايي به شرطي در كودك ايجاد مي شود كه والدين تجربه گوش دادن به درست خواندن و درست نواختن و حركت با ريتم درست را در سال هاي اوليه يعني حدود سه تا پنج سالگي در اختيار كودك قرار دهند و بهترين سالهاي شروع آموزش موسيقي كه عمدتا شناخت اصوات زير و بم و ريتم مي باشد و همچنين آموزش ارف بين سه تا پنج سالگي است. آموزش ورزش: منبع:كانون مشاوران ايران-آموزش كودك و نوجوان
امتیاز:
بازدید:
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |