moshaverrkhob
moshaverrkhob

توجه كودكان به خودشان در سنين پايين امري كاملا طبيعي است؛ ميزان توجه و تمركز كودكان بر خودشان، همزمان با بزرگتر شدن آن ها بيش تر از پيش مي شود، زيرا كودك در جمع هاي مختلف حضور پيدا مي كند و به خودش شناخت پيدا مي كند؛

همچنين براي اين كه بتواند با جمع ارتباط برقرار كند و با آن ها هماهنگ شود، بايد بتواند بر خودش و رفتارش تمركز و تسلط كنند، زيرا كودكان از اين كه رفتار متفاوت از جمع نشان دهند و عجيب و غريب به نظر برسند، بيزار هستند.

اين دوره از رشد كودكان كه آن ها تصور مي كنند در مركز توجه قرار دارند، دوران «مخاطب خيالي» ناميده مي شود و در اين دوران از رشد، توجه بيش از حد كودك به خودش كاملا عادي و طبيعي است. اما اين رفتار و تمركز نبايد به خودخواهي تبديل شود، پس اگر در كودك خود متوجه علائم خودخواهي شويد بايد آن را ريشه يابي كرده و براي اصلاح اين رفتار اقداماتي انجام دهيد.

در اين بخش از مشاورانه به بررسي علل رفتار خودخواهانه ي كودك و راهكارهاي موثر در رفع آن خواهيم پرداخت.

دلايل رفتار خودخواهانه كودك
دلايل زيادي براي به وجود آمدن رفتار خودخواهانه در كودك وجود دارد. والدين بايد ابتدا دليل اين رفتار را پيدا كنند و سپس در مورد اصلاح آن اقداماتي انجام دهند. در زير برخي از مهم ترين دلايلي كه باعث بروز خودخواهي در كودك مي شوند را بيان مي كنيم.

محبت بيش از اندازه ي والدين به كودك باعث ايجاد رفتارهاي خودخواهانه در كودك مي شود. والديني كه براي نشان دادن محبتشان به كودك، يا به دليل احساس گناه از اشتباهي كه مرتكب شده اند و جبران آن، بيش از حد به او محبت مي كنند، باعث ايجاد خودخواهي در فرزندشان خواهند شد.


يكي از عوامل مهم ديگر در بروز چنين رفتاري در كودك، ناديده گرفته شدن كودك است.كودكي در زمان ناراحتي و عصبانيت به اندازه كافي توجه از ديگران دريافت نكرده باشد، خودش براي رفع نياز به محبت و توجه، تلاش مي كند و اين كار را با تمركز كردن بر آن چه خودش مي خواهد و ناديده گرفتن بقيه انجام مي دهد.
تقليد از رفتار والدين نيز يكي از دلايل بروز چنين رفتاري در كودك است. والدين الگوي اصلي كودكان هستند، پس والدين خودخواه، كودكاني خودخواه تربيت خواهند كرد.
والديني كه ارزش هاي اخلاقي مثل همدلي و مهرباني را به كودك خود نمي آموزند نيز به صورت غير مستقيم خودخواهي را در آن ها به وجود مي آورند.
كودكي كه نسبت به خواهر و برادر خود، حسادت دارد نيز احتمالا رفتارهاي خودخواهانه بروز خواهد داد.
كودكي كه هوش عاطفي پاييني دارد نيز نمي تواند رفتار و احساسات درست را شناسايي كند، در نتيجه رفتارهاي نامطلوبي مثل خودخواهي در او به وجود خواهد آمد.
زماني كه به همه خواسته هاي كوچك و بزرگ كودك، پاسخ داده مي شود و همچنين او ياد گرفته است كه در صورت شنيدن پاسخ منفي از والدين، با گريه، قهر يا فرياد زدن به خواسته ي خود برسد نيز احتمالا در آينده به كودكي خودخواه تبديل خواهد شد.
رفتار مناسب با خودخواهي كودك
اگر شما هم فرزندي داريد كه رفتارهايي خودخواهانه دارد، در قدم اول بايد بدانيد كه اين يك مشكل رفتاري است كه براي حل آن صبوري لازم است و اگر اقدامات مناسب براي حل آن را انجام ندهيد، خود به خود رفع نخواهد شد.

منبع:كانون مشاوران ايران-ريشه ي خودخواهي كودك شما و راه حل صحيح آن

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۹ دى ۱۴۰۰ ] [ ۰۸:۲۵:۱۰ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی