moshaverrkhob
moshaverrkhob

راكي با بيان اينكه در صورت كامل نشدن شخصيت، فرد از خواسته‌هاي خود در زندگي آگاهي ندارد بعد از بلوغ شخصيتي متوجه ازدواج اشتباه خود مي‌شود، تصريح كرد: افسردگي ناشي از سركوب كردن احساسات در برابر ازدواج نا موفق وپشيماني از ازدواج مي تواند باعث شود تا فرد به سمت سركشي، خيانت، طلاق و كاستي در تربيت فرزندان سوق داده شود
وي با تاكيد بر لزوم كامل شدن شخصيت افراد و داشتن حداقل ۲۰ سال سن به ويژه براي زنان در امر ازدواج خاطرنشان كرد: سن مناسب براي ازدواج زماني است كه شخصيت افراد شكل گرفته باشد و فرد از ارزش‌ها، استعدادها، توانايي‌ها و علاقه‌منديهاي خود شناخت داشته باشد و علاوه بر اين موارد رشد اجتماعي و تحصيلي فرد نيز كامل شده باشد و هم‌چنين شرايط فرهنگي و اجتماعي خود را هم مد نظر قرار دهد.

اين روان شناس به تحصيل در كنار ازدواج اشاره كرد و ادامه داد: طولاني شدن تحصيل در كنار ازدواج مي تواند باعث تغيير در نوع ديدگاه ها و نگرش، نيازها، ارزش‌ها و ويژگي‌هاي اخلاقي افراد مي‌شود و مشكلاتي در زندگي زناشويي ايجاد مي‌كند. راكي مشكلات فرهنگي را يكي از دلايل ازدواج‌هاي زودهنگام حتي در شهرهاي بزرگ دانست و گفت: متاسفانه خانواده‌ها با اين تفكر كه بايد دختران خود را با اولين خواستگار راهي خانه بخت كنند تنها مولفه‌هايي مانند عدم اعتياد، شاغل بودن، داشتن يك خانواده خوب و … خواستگار را در نظر مي‌گيرند و به شرايط دختر خود توجهي نمي‌كنند.

اين فرد با اشاره به مشكلات اقتصادي موجود در سر راه ازدواج و مشكلات مالي خانواده ها تصريح كرد: برخي از خانواده‌ها به ويژه خانواده‌هايي كه داراي چند فرزند دختر هستند براي كاستن از مخارج مالي، دختران خود را زود شوهر مي‌دهند تا راه براي ازدواج ديگر دختران خانواده نيز باز شود. راكي دليل ديگر ازدواج‌هاي زود هنگام را ارتباط بين دختر و پسر در سنين پايين دانست و افزود: دختر و پسرها با روابط دوستانه و به وجود آمدن عشق‌هاي كاذب تصميم به ازدواج مي‌گيرند و خانواده‌ها نيز از ترس آبرو به اين ازدواج‌ها رضايت مي‌دهند.

منبع:مشاوره ازدواج-تحصيل در كنار ازدواج امكان پدير اما دردسرساز است

امتیاز:
بازدید: 0
برچسب:
:
[ 1402/8/24  ] [ ۱۶ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

اختلاف تحصيلات در ازدواج در واقعه نشان دهنده سطح درك و فهم فرد از زندگي و طرز تفكر وي است. هنگامي كه مردي براي ازدواج اقدام مي كند و به خواستگاري مي رود مي تواند يكي از احتمالات زير پديد آيد:

اختلاف تحصيلي در ازدواج : تفاوت در درك يا مدرك؟!
ملاك هاي ازدواج براي هر فرد از اولويت و ترتيب خاصي برخوردار است.

عده اي ملاك هاي بيروني مانند تناسب و زيبايي ظاهري يا كفايت و قدرت اقتصادي را ارجح مي دانند عده اي ديگر نيز بعد دروني يعني درك و تفاهم اخلاقي را مهم ترين معيار ازدواج خود عنوان مي كنند.

در حال حاضر با توجه به همه گيري تحصيلات دانشگاهي، مدرك تحصيلي نيز به عنوان يك ملاك مهم مطرح مي شود.

اينكه اختلاف تحصيلي در ليست معيارهاي ازدواج تان اهميت داشته باشد يا نه به ديدگاه تان در همسر گزيني برمي گردد.

ممكن است زن و شوهري را ببينيد كه از لحاظ به هم شبيه هستند و انگار براي يكديگر ساخته شده اند و يا زن و مردي را ببينيد كه به نظر مي رسد از هر نوع تناسب و تشابهي به دورند.

اختلاف تحصيلي در ازدواج
دو نظريه رقيب در حيطه معيارهاي همسرگزيني وجود دارد:

ديدگاه همسر همسن
افرادي كه در ازدواج به همسان همسري اعتقاد دارند، به دنبال فردي هستند كه ويژگي هاي همساني با آن ها داشته باشد.

آن ها تفاهم و رضايت را در شباهت مي بينند چرا كه معتقدند هرچه تجارب و ويژگي هاي مشترك بين شان بيشتر باشد، بهتر مي توانند احساسات و دنياي دروني يكديگر را درك كنند.

تحقيقات نشان داده كه معمولا خانم ها درمورد تحصيلات و شخصيت، همسان همسري و در خصوص جايگاه و منزلت شغلي ناهمسان همسري و برتري مرد را ايده آل مي دانند.

ديدگاه ناهمسان همسري
بر اين اساس افراد به دنبال ازدواج با فردي هستند كه داراي صفات و ويژگي هاي نقطه مقابل شان ( مكمل ) باشد.

مثلا افرادي كه شخصيت مطيع گونه اي دارند مجذوب فردي مي شوند كه از نظر شخصيتي مستقل و مقتدر است.

اختلاف تحصيلي و سن بالاي ازدواج
در حال حاضر كه جامعه به سمت مدرك گرايي به پيش مي رود، سطح تحصلات به يكي از معيارهاي اساسي ازدواج تبديل شده است.

اين اتفاق به دو طريق باعث بالا رفتن سن ازدواج در جامعه شده :

افراد به دليل تحصيلات ازدواج شان را به تاخير مي اندازند و به بعد از فارغ التحصلي موكول مي كنند.
افراد تحصيل كرده به دنبال ازدواج با فردي هم پايه تحصيلي خود، بسياري از موقعيت هاي ديگر ازدواج را رد مي كنند.

منبع:مشاوره ازدواج-اختلاف تحصيلي به معناي تفاوت دو انديشه

امتیاز:
بازدید: 0
برچسب:
:
[ 1402/7/26  ] [ ۱۵ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

مطالعه بخش مهمي از موفقيت تحصيلي است اما بسياري از افراد به دنبال مشاوره تحصيلي كنكور مي روند.

اما گاهي اوقات سخت است كه وقت كافي براي مطالعه پيدا كنيد.

برنامه ريزي درسي
برنامه ريزي درسي براي درس خواندن مي تواند به شما كمك كند تا به اهداف تحصيلي خود برسيد. يك برنامه ريزي درسي خوب بايد شامل موارد زير باشد:

اهداف واضح و قابل اندازه گيري: اولين قدم در برنامه ريزي درسي، تعيين اهداف واضح و قابل اندازه گيري است. به عنوان مثال، هدف شما ممكن است اين باشد كه نمره ۱۸ از ۲۰ در آزمون رياضي بعدي خود بگيريد.
زمانبندي مشخص: پس از تعيين اهداف خود، بايد يك زمانبندي مشخص براي رسيدن به آنها تعيين كنيد. اين زمانبندي بايد انعطاف پذير باشد تا بتوانيد تغييرات لازم را در صورت نياز ايجاد كنيد.
تقسيم وظايف بزرگ به وظايف كوچكتر: وظايف بزرگ مي توانند دلهره آور و غيرقابل دستيابي به نظر برسند. براي مقابله با اين مشكل، مي توانيد آنها را به وظايف كوچكتر و قابل مديريت تر تقسيم كنيد. اين به شما كمك مي كند تا احساس پيشرفت كنيد و انگيزه خود را حفظ كنيد.
فضاي مطالعه مناسب: داشتن يك فضاي مطالعه مناسب براي درس خواندن مهم است. اين فضا بايد ساكت، راحت و بدون حواس پرتي باشد.
مديريت زمان: مديريت زمان يك مهارت مهم براي موفقيت تحصيلي است. ياد بگيريد كه چگونه زمان خود را به طور موثر مديريت كنيد تا بتوانيد براي مطالعه، انجام تكاليف و استراحت كافي داشته باشيد(منبع).
نكات حياتي برنامه ريزي درسي موفق
در اينجا چند نكته اضافي براي برنامه ريزي درسي براي درس خواندن آورده شده است:

با برنامه ريزي درسي خود انعطاف پذير باشيد. برنامه هاي درسي هميشه طبق برنامه پيش نمي روند. اگر متوجه شديد كه نمي توانيد به برنامه خود پايبند باشيد، تغييرات لازم را ايجاد كنيد.
از تكنيك هاي مطالعه موثر استفاده كنيد. تكنيك هاي مطالعه مختلفي وجود دارد كه مي تواند به شما در يادگيري بهتر كمك كند. آزمايش كنيد تا ببينيد كدام تكنيك ها براي شما بهتر كار مي كنند.
از منابع آموزشي مختلف استفاده كنيد. منابع آموزشي مختلفي در دسترس است كه مي تواند به شما در يادگيري كمك كند. از كتاب ها، مقالات، وب سايت ها و ساير منابع استفاده كنيد تا درك خود را از مطالب تقويت كنيد.
از كمك بگيريد. اگر به كمك نياز داريد، از معلمان، والدين يا همكلاسي هاي خود كمك بگيريد. آنها مي توانند به شما در درك مطالب، ايجاد برنامه درسي و مديريت زمان كمك كنند.
با پيروي از اين نكات، مي توانيد يك برنامه ريزي درسي موثر براي درس خواندن ايجاد كنيد كه به شما كمك كند تا به اهداف تحصيلي خود برسيد.

استعداديابي تحصيل براي اولين اولين بار در ايران
اول استعداد خودتو شناسايي كن بعد با انگيزه ادامه بدهيد.

مركز مشاوره ستاره ايرانيان براي اولين بار با كمك آزمون ها نوين و دستگاه هاي نوين استعداد و قابليت هاي مغزي شما شناسايي كرده و مي توانيد با چشمي باز به راه خود ادامه دهيد. براي آگاهي بيشتر مي توانيد ويديو استعداديابي تحصيلي را مشاهده كنيد.

يك راه مطمئن براي موفقيت در تحصيل، داشتن يك برنامه ريزي درسي منسجم است.
يك برنامه درسي مناسب مي تواند ضامن موفقيت باشد، حتي اگر بسياري از آنچه ما فكر مي كنيم دشوار باشد.

نه تنها بايد اولويت دروس را برنامه ريزي كنيد، بلكه بايد به طرز صريح عمل كنيد كه شما مسئوليت هاي ديگر خود را نسبت به خانواده و دوستان خود ناديده نگيريد.

و نيازي نيست كه سرگرمي خود را به همين ترتيب ترك كنيد.

در نهايت، با اندكي تفكر و كمي فعاليت بيشتر، شما براي انجام يك برنامه درسي مناسب و دستيابي به اهداف آموزشي خود دچار مشكل نخواهيد شد.

همراه با اين مقاله گام به گام به نحوه برنامه ريزي و يادگيري با انرژي و زمان مناسب براي دستيابي به تمام اهداف مطالعه خود بپردازيد.

چگونه برنامه ريزي يك دوره؛ راهنمايي براي خواندن بهتر

مرحله ۱: برنامه هاي خود را تايپ كنيد
فهرستي از همه چيزهايي را كه براي تحصيل نياز داريد، ليست كنيد
اولين قدم براي برنامه ريزي برنامه درسي اين است كه همه موضوعات و موارد مورد نياز براي تحصيل را فهرست كنيد.
تعهدات خود را و چيزهايي كه بايد انجام دهيد را بر روي كاغذ بنويسيد.
اين به شما در ايده ها و در مورد آنچه كه بايد انجام دهيد، كمك خواهد كرد.
اگر امتحان داريد، آنها را به عنوان يك اولويت مطالعه كنيد.

تمرين و برنامه ريزي درسي

چگونه درس بخوانيم برنامه ريزي درست درسي
آنچه را كه براي هر درس يا امتحان نياز داريد انجام دهيد
ابتدا تمام موضوعاتي كه بايد خواند را بنويسيد.
اكنون آنچه را كه بايد براي هر موضوع انجام دهيد ببينيد.
شايد زمان لازم براي اختصاص يك دوره يا فرايند برگزاري يك كلاس خاص هر هفته تغيير كند.
اين تغييرات شانس شما براي يافتن دوره هاي است كه مي توانيد براي مطالعه از آنها استفاده كنيد.
اگر شما يك كتاب آموزشي يا يك كتاب براي بررسي دوره داريد از آن براي تكميل ليست ارائه شده خود استفاده كنيد.
صرفه جويي در وقت براي مطالعه مهم است.
وقت خود را براي بررسي يادداشت هاي خود در نظر بگيريد.
زمان براي راهنمايي و مطالعه امتحانات خود داشته باشيد

منبع:كانون مشاوران ايران-يك برنامه ريزي درسي فوق العاده براي درس خواندن

امتیاز:
بازدید: 0
برچسب:
:
[ 1402/6/19  ] [ ۲۰ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

كودكان خردسال به نشانه اي اشاره مي كند كه شامل حرفي از نام او است و فرياد مي زند«پدر اين اسم من است!) يا روي قطعه كاغذي چيزي خط خطي مي كند و با غرور اعلام مي كند كه من نوشتم«مادر بزرگم را دوست دارم» ، اين آغاز راه او براي موفق شدن به عنوان كتاب خوان و نويسنده است. همچنين، او نشان مي دهد كه مي داند صورت نوشتاري، بخش مهمي از زندگي روزانه است. آگاهي از صورت نوشتاري و الفبا، دريافت ها و برداشت هاي اوليه كودكان است كه زبان نوشتاري معني و مفهوم را به خود به همراه دارد. همچنين، اين ها مهارت هايي هستند كه مي تواند با شادي و نشاط و به طور هدفمندي در دوره پيش دبستاني القا شود. به علاوه، اين ها مهارت هايي هستند كه مي بايست در پيش دبستاني براي آن دسته از كودكاني كه هيچ امكانات و موقعيت هاي ديگري براي يادگيري آنها ندارند، پرورش داده شود.
آگاهي صورت نوشتاري و الفبا چيست؟
عنصر اساسي بنيادي رشد سوادآموزي زود هنگام كودكان در قلمروي آگاهي صورت نوشتاري و الفبا قرار دارد. اين قلمرو شامل تعدادي از مهارت هاي حساس و مهم ، مانند دانش قراردادهاي كتاب(مثلا توانايي تشخيص عنوان كتاب)، قرار دادهاي صورت نوشتاري(مانند جهت راست به چپ نوشتن در فارسي)، مفهوم حرف و واژه (مثل توانايي تطبيق واژه هاي نوشته شده با واژه هاي گفتاري) و دانش الفبا(شناخت ويژگي ها و نام هاي حروف الفبا) است.
قراردادهاي كتاب:
كودك مي تواند ………….. را شناسايي كند.
روي جلد كتاب
پشت جلدكتاب
عنوان كتاب
عنوان صفحه
نقش نويسنده
نقش طراح/ عكاس
قراردادهاي صورت نوشتاري:
كودك مي تواند………………………. را شناسايي كند.
خط بالايي صورت نوشتاري در صفحه
خط پاييني صورت نوشتاري در صفحه
پيشروي راست به چپ نوشتار (در فارسي)
كودك مي داند چگونه ………………………….. به خط بعدي برود
مسير صورت نوشتاري در صفحه را دنبال كند
واژه ها را در صفحه بشمارد
حروف را در يك واژه بشمارد
دانش الفبا
كودك مي تواند ………………….. را شناسايي كند/ نام ببرد.
هر حرف در يك صفحه
يك حرف خاص/ حروف خاص در صفحه
يك حرف از نام خودش
تمام حروف در نام كوچكش
تطبيق صدا- نماد يك حرف يا حروف
به طور كلي ، آگاهي نوشتاري به تشخيص قواعد ويژگي هاي زبان نوشتاري كودكان اشاره مي كند، آگاهي صورت نوشتاري، شامل توانايي كودكان براي درك و شناختي است كه واژه ها در نوشتن با گفتار مطابقت دارند و اينكه آنها بايد با گفتگوي جهت دار مطابقت داشته باشند.
كودكان داراي آگاهي صورت نوشتاري، مي فهمند كه نوشته ها، نه تصويرها، واژه ها را در صفحه نشان مي دهند و اينكه نوشته ها در زندگي آنها استفاده هاي عملي بسيار دارند. آگاهي الفبا به توانايي كودكان براي تشخيص و ناميدن حروف الفبا به صورت جداگانه و درون محتواي واژه ها اشاره مي كند. اين امرمثل يك ليست طولاني مهارت هاي جداگانه به نظر مي رسد، اما در حقيقت، همان طور كه كودكان ياد مي گيرند چطور از كتاب ها استفاده مي شود، به طور هم زمان اين آگاهي ها نيز پرورش داده مي شوند.


مهم است توجه كنيم پيشرفت آگاهي صورت نوشتاري و الفباي كودكان، طبيعي نيست، بلكه شناختي است كه از طريق مداخله عمدي و مستقيم به وسيله بزرگسالان، مراقبان و ديگراني كه براي شناسايي حروف، بخش هايي از كتاب و عملكردهاي بسيار صورت نوشتاري وقت صرف مي كنند، گسترش مي يابند. اين واقعيت كه اين مهارت ها طبيعي نيستند، بي واسطه و مستقيم هم نيستند ، كودكاني با دسترسي گسترده به كتاب و نوشتار و بزرگ سالاني كه در مورد كتاب و نوشتار صحبت مي كنند، ممكن است به نظر برسد اين اطلاعات مقدماتي را به طور طبيعي رشد و توسعه مي دهند و اين امر مي تواند باعث شود معلمان پيش دبستاني انتظار داشته باشند ديگر كودكان هم همين اطلاعات را گسترش دهند. در واقع، شناخت كودكان از آگاهي صورت نوشتاري و الفبا دارا مي باشند، محدود مي شود. نظر به اينه كودكاني كه وارد پيش دبستاني و سپس كلاس هاي مهد كودك مي شوند داراي تجربه ها و در معرض صورت نوشتاري متفاوت وسيقي قرار داشته اند، معلمان پيش دبستاني، همان طور كه براي جلب توجه به عملكرد و اهداف نوشتاري فعاليت هاي يادگيري را برنامه ريزي و اجرا مي كنند، بايد نسبت به اين تفاوت ها توجه كرده و مواظب باشند، خبر خوب اين است كودكاني كه قبل از پيش دبستاني اين تجربه ها را نداشته اند، مي تواند آنه ها را در طي دوره پيش دبستاني كسب كنند.پيشرفت املاء كودكان
چرا آگاهي صورت نوشتاري و الفبا مهم است؟
كودكان با درك و دريافت جدي آگاهي صرت نوشتاري و الفبا ، در مي يابند كه زبان نوشتاري يك رابطه متقابل با زبان شفاهي دارد. يعني اينكه، آنچه مي گوئيم مي تواند نوشته شود و سپس دوباره خوانده شود. اين شناخت با خود اين درك را به همراه مي آورد كه بسيار شبيه زبان گفتاري، واژه هاي نوشته شده پيامي را منتقل مي كنند و منبعي از شادي و نشاط ، اطلاعات و دريافت را فراهم مي كنند. كودكان بدون اين درك و دريافت عملكردهاي نوشتاري، احتمالا با آموزش خواندن رسمي درگير و در تقلا خواهند بود. هيئت ملي سواد آموزي دوران كودكي دريافت كه علاوه بر آگاهي واج شناسي، دانش صورت نوشتاري حروف، يكي از قوي ترين پيش بيني هاي موفق زود هنگام كودك در خواندن است. همچنين، تحقيقات نشان مي دهند كه اطلاعات كودكان از نام ها و شكل هاي حروف، يك نشانه و راهنماي قابل اطمينان موفق خواندن آينده است.اين امر معقول و منطقي است. به منظور اينكه كودكان بخوانند، لازم است واژه هاي جداگانه را تشخيص دهند، به حروف آن ها توجه كنند، به صداهاي هر حرف دست يافته باشند و صداها را با يكديگر تركيب كنند. به هر حال، پيشرفت در آگاهي صورت نوشتاري و الفبا به در معرض قرار گرفتن و مشاركت با عملكردها و شكل هاي صورت نوشتاري متنوع، بسيار بستگي دارد.

منبع:كانون مشاوران ايران-پيشرفت املاء كودكان

امتیاز:
بازدید: 0
برچسب:
:
[ 1402/5/26  ] [ ۱۳ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

بسياري از دانشجويان به دنبال استفاده از مشاوره تحصيلي رايگان براي برطرف كردن مشكلات خود هستند.

در اين مطالب نكاتي مهم در مورد تحصيل را هم با خانواده ها و هم با خود دانشجويان مطرح مي كنيم.

شرايطي كه در قرن بيست و يكم به وجود آمده باعث شده تا جوانان احساس كنند بايد استقلال و شخصيت اجتماعي به دست آورند.

آن ها راهي را انتخاب مي كنند كه ان شخصيت را كه لازمه زندگي در اين زمان است به دست آورند.

از طرف ديگر پدر و مادر و فاميل انتظار دارند جوانان موفق شده و با شخصيت تر و بهتر از خودشان باشد.

تحصيل و دانش آموختن به طور قطع قسمت مهمي از زندگي دوران جواني است.

موقعي كه جواني در تحصيلات خود موفق گردد با احتمال بيشتري در آينده نيز از نظر شخصيتي و اجتماعي موفق خواهد بود.

هدف والدين از فرستادن فرزند خود به دبستان و دبيرستان اين است كه ان ها :
دانش و مهارت پيدا كنند.
انضباط اخلاقي به دست آورند
بدانند كه چطور براي خود و آينده خود فكر كنند
برنامه اي تدوين نمايند كه چه طور مسائل و مشكلات خود را حل كنند
در بحث و گفتگو با ديگران شركت كنند
عقايد مخالف خود را تحمل نمايد
صحبت كنند و بعد عمل كنند
معيارهاي اجتماعي خود را درك كنند و خود را با ان وفق داده
وارد اجتماع شده و فرد مثبتي در اجتماع خود باشند.
چون پدر و مادر و فاميل هر جواني در جهت رسيدن به اهداف فوق نقش مهمي دارند.
بنابراين پدر و مادر بايد از خود سوال كنند كه ايا آنها مسئوليت هاي خود را انجام داده اند؟

انجام اين مسئوليت ها عبارتند از:

ايا اهميت تحصيل و دانش آموزان را به جوان خود فهمانده و او درك كرده است كه موفق شدن بدون زحمت كشيده امكان پذير نيست؟
ايا به او فهمانده ايد كه آرزو و ثمره عمر شما و لذت هاي شما در موفقيت اوست و چه انتظاراتي از او داريد؟
آيا انتظارات شما را درك كرده است؟
آيا جوانه شما درك كرده است كه وظايف مربوط به تحصيل و خانه را به خوبي انجام دهد؟
مطالعاتي كه انجام گرفته است نشان مي دهد كه توجه به عوامل موفقيت بيشتر از تحصيلات خود پدر و مادر و عنوان آنها و يا درآمد آنها در موفقيت تحصيلات دانشگاهي جوانان موثر است.

دانشجويان خانواده هاي كم درآمد دو برابر بيشتر از خانواده هايي هستند كه درآمد كافي و تحصيلات عالي داشتند زيرا اقدامات فوق انجام را انجام داده اند.

بنابر اين توجه و عمل كردن به مطالب گفته شده در موفقيت جوانان بسيار مهم مي باشد.

بعضي از پدر و مادرها در مقابل عدم موفقيت فرزند جوانش آن عصباني و خشمگين مي شود كه آن هم موجب نگراني بيشتر و فشار رواني و هيجاني جوان مي گردد.

اين موجب مي شود كه زندگي و روزگار جوان توام با هيجانات و افسردگي گردد.

اگر جواني در دانشگاه موفق نشوند پدر و مادر بايد به دنبال علت آن برآيند.

 

تصور نكنند كه نبود پدر و مادر موجب عدم موفقيت جوان شده است.
در واقع پدر و مادر در اين مواقع بايد بررسي كنند كه آيا فشارهاي رواني و يا مشكلاتي از قبيل دوستي هاي نادرست مسائل جسمي و بيماري وجود داشته است يا خير؟

بعضي از والدين مايل هستند فرزندانشان علم و رشته و شغلي را كه خودشان دوست دارند انتخاب كنند.

اگر پدر قاضي دادگستري است مايل است فرزندش همان رشته تحصيلي و شغل را انتخاب كند.

اگر پزشك است مي خواهد فرزندش پزشك شود.

اگر به كار ازاد مشغول است تمايل دارد او هم به كار آزاد مشغول شود.

برخي نيز برعكس هستند و موفقيت هاي به دست نياورده اند و نتوانستند به دست بياورند لذا مي خواهند فرزندشان به دست آورند.

پدري كه خود تحصيلات دانشگاهي نداشته است دوست دارد تا فرزندش تحصيلات دانشگاهي داشته باشد و به درجات عالي دانشگاهي برسد.

اگر پدر و مادران اصرار كنند كه فرزندشان رشته تحصيلي مورد نظر ان ها را انتخاب كند كه به آن علاقه مند نيست و يا توانايي و استعداد انجام ان را ندارد.

مسلما در آن رشته موفق نخواهد بود و عمر و وقت و منابع مالي خود را ضايع خواهد كرد.

بعضي از جوان ها بر اينكه پدر مادر خود را راضي كنند توصيه آنها را قبول مي كنند ولي اگر شرايط آن رشته را نداشته باشند اصلا موفق نخواهند شد.

اگر پدر مادر از توجه به خواسته هاي جوان خودداري كنند سبب مي شود كه نه تنها موجب موفقيت او نمي گردند بلكه باعث مي شوند كه به تدريج حتي سعي و كوشش را از جوان خود بگيرند.

انتخاب شغل موضوعي نيست كه پدر مادر بخواهند به جوان هايشان تحميل كنند زيرا ممكن است اثرات سوء آن بيشتر از اثرات مثبت آن باشد.

لذا مشكلات تحصيلي جوانان را مي توان يكي از مشكلات مهم انان در اين دوران دانست.

منبع:كانون مشاوران ايران-دليل بي ميلي به ادامه تحصيل چيست؟ مشكلات تحصيلي دانشجويان

امتیاز:
بازدید: 0
برچسب:
:
[ 1401/12/24  ] [ ۱۹ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

انجام دادن كارهاي روزانه در منزل و هيچ فردي از انجام دادن امور روزانه منزل خود خوشحال نخواهد شد .

به دليل اينكه انجام دادن اين گونه كارها موجب تلف شدن وقت اشخاص خواهد شد.

اين زمان را مي توان براي كارهاي پرفايده تري صرف كرد.


برنامه ريزي كاري

اهميت برنامه ريزي
اگر هر روز براي انجام دادن كارهاي منزل با كمبود وقت روبرو مي شويم .
اين يادداشت ها براي شما داراي فايده مي باشد.
شيوه هايي براي انجام دادن كارهاي منزل در زمان كمتر.
و همينطور طرز تنظيم كردن برنامه زماني مطلوب براي انجام دادن كارهاي منزل .
در حداقل زمان شامل موارد زير خواهد شد:
تا حد امكان انجام دادن كارها را به صورت خودكار انجام دهيد.
اين استراتژي در اين مرحله به خودكار پرداختن كارها تا حد امكان مي باشد.
هر كاري مانند پرداخت كردن صورتحساب يا قبض ها را مي توان.
بر طبق برنامه زماني به خصوصي آن را انجام داد.
اگر به دنبال اين مي باشيد كه هنگام انجام دادن كارهاي منزل.
به صرفه جويي كردن بيشتري بپردازيد.
اولين چيزي كه بايد از خود سوال كنيد اين مي باشد .
كه چه كارهايي را مي توان به صورت خودكار انجام داد.
چه امكانات و خدماتي براي انجام دادن خودكار آنها وجود دارد؟
دسته بندي كاري
كارها را به دسته بندي كردن بپردازيد.

كارها را به چند قسمت تقسيم كنيد و هر قسمت از روز را به انجام دادن يكي از آنها مختص دهيد.

به طور مثال پخت و پز يا انجام دادن امور مالي از كارهاي پر اهميت به حساب مي آيد .

كه بايد در اولويت باشد اين كار شبيه روالي مي‌باشد كه در خط توليد موجود مي باشد .

به صورتي كه پرداختن به وظيفه مخصوص و هم افزايي با ديگر وظيفه ها.

باعث سريعتر شدن رويكرد توليد خواهد شد.

درست به همين دليل تقويم گوگل بعضي روزها را به خريد كردن .
لباس شستن و امور مالي مختص داده است.
مي‌توانيم كارهاي منزل خود را در تقويم به صورت اختصاصي يادداشت كنيد.
و در هر قسمت از روز يا هفته به انجام دادن آن بپردازيد.
متاسفانه نظافت كردن جزو آن مواردي مي باشد كه بايد در ليست شما موجود باشد.

منبع:كانون مشاوران ايران-برنامه ريزي كاري

امتیاز:
بازدید: 0
برچسب:
:
[ 1400/9/22  ] [ ۱۸ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

آيا سطح تحصيلات زن در ازدواج مهم است؟

تحصيلات بالا يا پايين زنان چه مزايا و چه معايبي دارد؟

اختلاف سطح ازدواج مي تواند چالش هاي زيادي را براي زن و مرد ايجاد كند زيرا نوعي تضاد فرهنگي است.

اگر بين سطح تحصيلات زن و مرد اختلاف باشد آن ها ديدگاه متفاوتي نسبت به يكديگر پيدا مي كنند و اين تفاوت ها مي تواند زمينه را براي درگيري و اختلاف فراهم كند.

اگر قصد ازدواج با فردي را داريد كه سطح تحصيلاتش با شما متفاوت است.

بايد به نكاتي توجه داشته باشيد تا اختلافات را كم كنيد.

سطح تحصيلات زن و برخورد آن ها
زنان معمولاً با تحصيلات بالاي همسر راحت‌تر كنار مي‌آيند، اگر زنان ديپلم داشته باشند و مردان مدرك بيشتر از ديپلم داشته باشند راحت اين مسئله را مي پذيرند، اما اگر برعكس باشد مرد به سختي با اين شرايط سازگار خواهند شد.

برخي مردان، زنان با تحصيلات بالاتررا نمي پذيرند.
خصوصيات قدرت طلبي، سلطه طلبي در مردان بيشتر است. البته اين ويژگي ها فقط مخصوص مردان نيست و زنان هم از اين ويژگي برخوردارند، اما مردان اين ويژگي را بيشتر نشان مي دهند.

صفات ذكر شده باعث مي شود كه مردان دوست نداشته باشند در جايگاه پايين‌تري از همسر خود قرار بگيرند در نتيجه هنگام ازدواج زناني را انتخاب مي‌كنند كه در سطح پايين تري از آن ها قرار گرفته باشد.

رويارويي مردان و زنان سلطه طلب
اگر زن و مرد هر دو، ويژگي سلطه طلبي را داشته باشند با مشكلات زيادي روبرو خواهند شد زيرا آن ها دوست ندارند در جايگاه پايين قرار بگيريند. براي همين بايد قبل از ازدواج در مورد خصوصيات و ويژگي اخلاقي يكديگر شناخت كافي داشته باشند.

9 تكنيك برتر در مشاوره ازدواج بر اساس جديدترين روشهاي روانشناسي
۹ تكنيك برتر در مشاوره ازدواج بر اساس جديدترين روشهاي روانشناسي
مزاياي نبود اختلاف سطح تحصيلات در ازدواج
متخصصان معتقدند اگر ميزان تحصيلات زن و مرد نزديك باشد آن ها زندگي بهتري كنار يكديگر خواهند داشت و مشكلات كمتري را تجربه مي كنند.

اشتراك بيشتر در تربيت فرزندان
تربيت فرزندان يكي از مهمترين وظايف والدين است. اگر زن و مرد درتربيت يكسان عمل نكنند دچار مشكل خواهند شد.

اگر اختلاف بين زن و مرد وجود داشته باشد در تربيت آن ها مشخص مي شود. افرادي كه داراي تحصيلات هستند براي تربيت فرزندان به نكات و توصيه هاي علمي توجه مي كنند و تلاش مي كنند كه فرزندشان را بر اساس اين نكات تربيت كنند.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-آيا سطح تحصيلات زن در ازدواج مهم است؟

امتیاز:
بازدید: 0
برچسب:
:
[ 1400/2/5  ] [ ۱۱ ] [ moshaverrkhob ] [ ]


امروزه روش درماني نوروفيدبك يكي از رايج ترين روش ها براي درمان قطعي افسردگي شناخته شده است و در روش نوروفيدبك بدون عوارض جانبي فرد مبتلا به افسردگي درمان مي شود.

افسردگي يك بيماري رواني است كه سبب ايجاد غم و غصه و از دست رفتن ميل طبيعي و لذت بردن از زندگي خواهد شد. البته اين لذت نبردن و غم اگر به صورت لحظه اي و بر اثر اتفاقي خاص در مقطعي از ندگي باشد افسردگي نمي باشد اما اگر چند هفته يا چند روز پياپي طول بكشد نگران كننده خواهد بود. بيماري افسردگي بر طرز تفكر و رفتار افراد تاثير بسزايي مي گذارد. در كودكان نشانه‌هاي افسردگي شامل، ناراحتي، بيقراري، نگراني و نااميدي باشد. عصبانيت، اظطراب و دوري از اجتماع از علائم شايع بروز افسردگي در نوجوانان است.

تغييرات هورموني به خصوص در دوران نوجواني، تغييرات در انتقال دهنده هاي عصبي مانند سروتونين و نوراپينفرين، عوامل ارثي، حوادث و مشكلات زندگي و آسيب ها و مشكلات دوران كودكي از مهمترين دلايل بروز بيماري افسردگي در افراد مي باشد. افراد افسرده توانايي انجام درست كارهاي روزانه را نداشته و به دليل عدم لذت بردن از زندگي گاهي ممكن است به خودكشي ور رفتارهاي پرخطر ديگري دست بزنند. تغيير در ميزان سروتونين و نور اپي نفرين كه دو انتقال دهنده عصبي مهم در بدن انسان هستند مي توانند سبب ايجاد افسردگي در فرد بشوند. روش نوروفيدبك منجر به تغييرات الگوهاي انتقال دهنده هاي عصبي و امواج مغزي در افراد افسرده خواهد شد. نوروفيدبك ساز و كار اصلي كه مغز به آن وسيله برانگيختگي فيزيولوژيك را كنترل مي‌كند تحت كنترل درآورده و مكانيزم برانگيختگي را طبيعي مي‌سازد. اين روش صرفنظر از علت افسردگي اثربخش است. در طي درمان با نوروفيدبك مراجعه كننده ممكن است متوجه شود كه لازم است استفاده از داروهاي ضدافسردگي يا محرك را كاهش دهد كه به هر حال بايد از نظر دوز دارو در طي درمان تحت نظر متخصص باشد.

منبع:سامانه پرسش و پاسخ مشاور

درمان وسواس

نوروفيدبك و وسواس
نوروفيدبك نقش بسزايي در كاهش و درمان وسواس دارد. اختلال وسواس در زمره اختلالات مربوط به اضطراب است كه در دسته اضطراب هاي مزمن قرار مي گيرد. بيماري وسواس فرد را درگير يك سري از مشغله هاي ذهني و عملي مي كند. در نتيجه موجبات از بين رفتن انعطاف و […]

منبع: مركز مشاوره ستاره ايرانيان-افسردگي و نوروفيدبك

امتیاز:
بازدید: 0
برچسب:
:
[ 1399/12/2  ] [ ۰۸ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

براي شناخت بهترين مشاوره تحصيلي در تهران و شناخت استعداد تحصيلي و شغلي آينده خود به مركز مشاوره ستاره ايرانيان مراجعه كنيد.

مي توان گفت درس خواندن و تحصيل بخش جدايي ناپذير زندگي هر شخص است كه تاثيرات زيادي بر زندگي فرد مي گذارد. در نظام كنوني ما هر فردي از 6 سالگي وارد محيط آموزشي مي شود و تا سالهاي طولاني با مسائل تحصيلي و چالش ها و انتخاب ها و تصميم گيري هاي مختلف سر و كار دارد.

در اين بين، بهره مندي از مشاور تحصيلي براي طي كردن مسير درست، اهميت زيادي پيدا مي كند.

حال ممكن است اين سوال در ذهن شما ايجاد شود كه:

بهترين مشاوره تحصيلي در تهران
بخش مهم مكان هاي آموزشي، مشاور تحصيلي است و نقش مهمي در زندگي دانش آموز دارد.

انتخاب بهترين مشاوره تحصيلي در تهران ، اقدامي جهت رفع مشكلات و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان است كه با استفاده ماهرانه و اصولي از روابط، به خودشناسي، پذيرش عاطفي و رشد افراد كمك مي كند و در جهت بهينه سازي توانايي ها و دانش افراد قدم بر مي دارد.

توجه به اين نكته ضروري است كه بدانيم مشاور تحصيلي تعيين تكليف كردن و بايد و نبايد نيست، بلكه يك روش علمي و تخصصي است تا به فرد در جهت رسيدن به اهداف تحصيلي و نتايج دلخواهشان كمك كند، اين كار از طريق آموزش تكنيك هاي مطالعاتي و نحوه ي برنامه ريزي و مشاوره در امر انتخاب و رفع مشكلات تحصيلي امكانپذير مي شود.

بهترين مشاوره تحصيلي در تهران
بهترين مشاوره تحصيلي در تهران

بهترين مشاور تحصيلي چه كسي است؟
مشاور تحصيلي يك فرد متخصص در زمينه ي درسي است كه دانش و مهارت كافي را در اين مورد دارد و سعي مي كند در حين برنامه ريزي تحصيلي براي افراد و كمك به پيشرفت آن ها به مسائل رواني دخيل در مسائل درسي نيز توجه كند.

بنابراين مشاور تحصيلي فردي است كه اطلاعات لازم را نيز درمورد اختلالات رواني نيز دارد و هم پاي رواندرمانگران و مدد كاران اجتماعي كار مي كند و با آن ها مشاركت مي كند.

منبع: مركز مشاوره ستاره ايرانيان-بهترين مشاوره تحصيلي در تهران

امتیاز:
بازدید: 7
برچسب:
:
[ 1399/10/8  ] [ ۱۸ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

تا حالا به اين فكر كرده‌ايد كه چرا دختران در سن بلوغ خود دچار افت تحصيلي مي‌شوند؟ و يا دچار استرس‌هاي فراوان و ناآرامي مي‌شوند؟ همان دختران دردانه‌‌ كه كودكي خود را با كلي خوش‌مزه‌گي و نوازش اطرافيان پشت سرگذاشته‌اند، دختراني كه هميشه آغوش‌شان براي كادو‌هاي قشنگ باز بود و لبخند رضايت بر لبان خود داشته‌اند.

خلاصه هر كسي بايد اين دوره كودكي را پشت سر بگذارد و وارد چرخه جديدي از زندگي روحي و رواني خود شود براي دختران همانطور كه دين اسلام هم بر آن تاكيد دارد ورود به سن بلوغ مي‌باشد و روانشناسان هم اعتقاد دارند كه در اين سن بايد مراقب روح و روان آنها باشند زيرا در اين سن آنها ناخواست حساس و آسيب‌پذير مي‌شوند و به شدت دچار استرس و اضطراب هستند و اين هجمه روحي و رواني ناخواسته بر ديگر اشكال زندگي او تاثير مي‌گذارد و او را دچار افت تحصيلي، گوشه‌گير و… مي‌كند، البته اين رفتار با درك اطرافيان و همراهي او در اين سن به مرور كم مي‌شود و به طور كل از بين مي‌رود. همانطور كه مي‌دانيد تغيير در هورمون‌ها باعث فشار‌هاي عصبي و روحي مي‌شود. والدين بايد به اين مسئله واقف باشند كه دخترها در اين شرايط از نظر احساسي خيلي حساس هستند و با كوچكتر لبخند عاشق مي‌شوند، آنها در اين سن از جنس مقابل خود خوششان مي‌آيد. ناخودآگاه به پسرها نگاه مي كنند. والدين بايد توجه داشته باشند كه در اين سن نبايد فرزند خود را كودك فرض كند، فكر و احساس او را ساده بپندارند زيرا او در اين دوران شديدا داراي احساسات شديد به جنس مخالف خود هست بنابراين بايد به او آموخت كه در روابط خود با پسرها سنجيده‌تر رفتار كند و براي او شرايط را هم از نظر شرعي و هم از نظر عرفي كاملا توضيح دهند تا فرزند آنها آگاه شود.

اين حس نسبت به جنس مخالف يك حس سنجيده و آگاهانه نيست زيرا دختران در اين شرايط يك حالت گذار از كودكي به بلوغ جنسي دارند همواره مي‌خواهند همچون گذشته عروسك‌هاي خود را بغل كنند و با او بازي كنند ولي اين بار با عروسكي واقعي و اين بار عروسك‌هاي خود را در پسرها مي‌بينند.

منبع: مركز مشاوره ستاره ايرانيان-عشق در نيمه راه كودكي و بلوغ

امتیاز:
بازدید: 7
برچسب:
:
[ 1399/10/8  ] [ ۰۴ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

اشخاصي كه بيشتر از اندازه منطقي مي باشند .

بايد اطلاع داشته باشند كه منطق و قسمت نيمكره چپ مغز شما .

قسمت بسيار كوچكي از توان وجود شما به حساب مي آيد.

با اين وجود شما تلاش مي كنيد.سردرگمي در زندگي

مديريت در زندگي
تمام زندگي خود را با نيمكره چپ مديريت كنيد.

دقيقا به همين خاطر مي باشد.سردرگمي در زندگي

كه در زندگي خود به سردرگمي و گيج شدن مي‌رسيد.

به دليل اينكه توان ضمير خودآگاه شما محدود خواهد شد.

ولي به چه صورت مي توان اين مشكل را برطرف كرد؟

قسمت واكنش هاي ناخودآگاه
قسمتي كه مسئول واكنش هاي ناخودآگاه در وجود شما مي باشد .
در طي ميليون ها سال تكامل به شرايط فعلي مي‌رسد .
تا بتواند در لحظه هاي سرنوشت ساز و حياتي به سرعت به عمل بپردازد.
و زندگي شما را محفوظ كند. تصور كنيد در حال رانندگي مي باشيد .
و يكباره يك سگ در وسط جاده آشكار مي شود.

منبع: مركز مشاوره ستاره ايرانيان-سردرگمي در زندگي

امتیاز:
بازدید: 22
برچسب:
:
[ 1399/8/18  ] [ ۱۳ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

نوروفيدبك و بيوفيدبك يكي از راهكاري هاي نوين در علم روانشناسي براي درمان و بهبود كودكان مبتلا به اختلال يادگيري است.

هر اختلالي كه در آن موفقيت تحصيلي فرد با توجه به سن و وضعيت هوشي اش و يا با توجه به آزمون ها و معيار هاي خواندن و نوشتن را دچار اختلال نمايد اختلال يادگيري نام دارد. اختلال يادگيري مربوط به كساني است كه در درس ها و زندگي تحصيلي خود شكست هاي فراواني متحمل مي شوند حال آنكه اين كودكان در دسته كودكان استثنايي نيز قرار نمي گيرند و داراي هوش مناسب و متعادلي نيز هستند. اختلال يادگيري در سنين كودكي و در دوران دبستان بسيار شايع است. كودكان مبتلا به اختلال يادگيري با وجود داشتن هوش و اي كيو نرمال و عدم داشتن هر گونه نقص حسي در يادگيري دچار مشكل هستند. اختلالات يادگيري شامل مواردي از قبيل نقص و عدم توانايي در شناخت مناسب واژه ها، خواند كند و نادرست، مشكل در درك رياضي و موارد محاسباتي نظير آن مانند جدول ضرب و نيز مشكلاتي در خواندن نوشتن و درس هايي مانند املاء و انشاء و يادگيري و نوشتن لغات و جملات مي شود. در درمان اختلال يادگيري، روش نوروفيدبك تحول بزرگي به وجود آورده است به طوري كه در درمان اختلال يادگيري روش نوروفيدبك به تنهايي كافي بوده و نيزي به استفاده از هيچ گونه دارو و يا مكمل و يا هر گونه روش بهبود ديگري در كنار آن وجود ندارد. در روش نوروفيدبك معمولا كودك مبتلا به اختلال يادگيري بايستي يك دوره در ماني را كامل كرده و پس از كامل كردن اين دوره درماني شخص تا حد مناسبي بهبود خواهد يافت. تاثير روش نوروفيدبك و بيوفيدبك در درمان كودكان و افراد مبتلا به اختلال يادگيري در بسياري از پژوهش هاي نوين در حوزه تخصصي پزشكي، روانپزشكي و روانشناسي اثبات شده است.

 

منبع: مركز مشاوره ستاره ايرانيان-نوروفيدبك و اختلال يادگيري

امتیاز:
بازدید: 23
برچسب:
:
[ 1399/8/6  ] [ ۱۶ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

تكنيك يادگيري فعالي چيست و استفاده صددرصدي از ذهن ممكن است؟ پيشرفت تحصيلي به آساني ممكن است.

به چه نحوي مي توانيد از كل ذهن خودتان در حين مطالعه استفاده كنيد
اين مورد كه ما فقط از ده درصد مغز خودمان استفاده مي كنيم (نود درصد از استعداد ما بدون استفاده مي ماند)، يك افسانه است، و همچنين اين مورد صحيح نمي باشد كه بگوييم افراد داراي مغز چپ (منطقي) مسلط يا مغز راست (خلاقانه) مسلط هستند.

بنابراين هدف شما از مطالعه، عبارت از به دست آوردن بيشترين قدرت ذهني ممكن مي باشد.

خوشبختانه شما مي توانيد از طريق آماده شدن و متمركز شدن، بيشترين استفاده را از زمان مطالعه خودتان داشته باشيد، از سلامت ذهني خودتان حمايت كنيد.

در نتيجه شانس خودتان را براي به دست آورده نمره برتر در آزمون بعدي افزايش دهيد.


تكنيك يادگيري فعالي - استفاده صددرصدي از ذهن- پيشرفت تحصيلي
تكنيك يادگيري فعالي – استفاده صددرصدي از ذهن- پيشرفت تحصيلي
مطالعه موثرتر – گام اول
1. توجه كردن در كلاس
عادت هاي مطالعه خوب حتي قبل از ترك كلاس شروع مي شوند.

سعي كنيد به مواردي كه معلمتان در مورد موضوع خاص بيان مي كند، به دقت توجه كنيد.

سوالاتي بپرسيد و به سوالات معلمتان جواب بدهيد.

به راهنماهاي بيان شده (يا اظهارنظرهاي مستقيم) توسط معلمتان و در رابطه با موارد مهمي كه بايد بدانيد، توجه كنيد و در رابطه با اين موضوعات خاص يك سري نكاتي را يادداشت كنيد.

2. از تمامي منابعي كه در دسترس شما قرار دارند، استفاده كنيد.
فصل تكاليف را در كتاب متني بخوانيد و هر نوع يادداشت، برگه يا ساير مواردي كه به شما داده مي شود را مطالعه كنيد.

در صورتي كه يك مرور يا دوره مطالعاتي باشد كه معلمتان توصيه مي كند، حتما از آن موارد استفاده كنيد.

بيشترين شانس موفقيت را براي خودتان ايجاد كنيد.

تكنيك يادگيري فعالي رد پيشرفت تحصيلي بسيار مهم است.

شما در نتيجه مشاهده تعداد افرادي كه به دليل نخواندن كتاب عملكرد ضعيفي در آزمون ها داشتند، شگفت زده خواهيد شد.

3. در رابطه با كتاب درسي يك سري انتقاداتي بيان كنيد.
سعي نكنيد كه بدون هيچ تفكري، صرفا تكاليف را بخوانيد – در حين انجام دادن اين كار فعال باشيد. كلمات مهم را انتخاب كنيد (در برخي مواقع آنها بولد مي باشند)، در صورت نياز آنها را جستجو كنيد و تعريف مد نظر خودتان را براي آنها بنويسيد.

مقدمه ها، نتيجه گيري ها، بخش هاي مرور و سوالات مشخص شده اي كه در متن كتاب پيدا كرده ايد را به دقت بررسي كنيد.

هنگامي كه بتوانيد يك بحث را براي كسي توضيح دهيد پيشرفت تحصيلي رخداده و بحث را بفميده ايد.


تكنيك يادگيري فعالي - استفاده صددرصدي از ذهن- پيشرفت تحصيلي
تكنيك يادگيري فعالي – استفاده صددرصدي از ذهن- پيشرفت تحصيلي
4. اطلاعات را بر مبناي كلمات خودتان بيان كنيد.
در حين نوشتن تعاريف خودتان از عبارات كليدي موجود در متن كتاب، بهترين روش عبارت از نوشتن اطلاعات مهم بر مبناي كلمات خودتان مي باشد. يك دفترچه و خودكاري در دسترس داشته باشيد و نكات كليدي را در حين مطالعه يادداشت كنيد.

در صورتي كه يادداشت يك فرد ديگري را داشته باشيد، آن را مجددا خودتان بنويسيد؛ حتي نوشتن مجدد يادداشت هاي هم كلاسي تان هم يك روش مناسبي مي باشد.

اين يك ترفند مفيدي مي باشد كه باعث مي شود شما بيشتر درگير موارد درسي تان شويد.

مولفه بعدي در پيشرفت تحصيلي اين است كه:

5. اطلاعات را پردازش كنيد و بعد از آن به صورت خلاصه بنويسيد.
براي اولين بار كه يك مطلبي را مي خوانيم، ذهن ما در چندين سطح با آن درگير مي شود. در حين اينكه ما اين كار را به صورت آگاهانه انجام مي دهيم .

منبع :كانون مشاوران ايران-تكنيك يادگيري فعالي – استفاده صددرصدي از ذهن- پيشرفت تحصيلي

امتیاز:
بازدید: 69
برچسب:
:
[ 1399/5/1  ] [ ۰۵ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

مشاوره تحصيلي يك راه مناسب به منظور هدف گذاري و پيشرفت درسي در سنين كودكي، نوجواني و جواني مي باشد.

در بخش مشاور تحصيلي مقالات و مراكز برتر مشاوره درسي قرار داده شده است.

مشاوره تحصيلي شامل:
چگونگي مدرسه رفتن كودك
افزايش انگيزه درس خواني
روش هاي صحيح مطالعه
روشهاي تست زني
روشهاي درك مطلب
تكنيك هاي يادگيري مفهومي رياضي و فيزيك
روشهاي مطالعه دروس نظري
روشهاي مطاعه صحيح دروس پزشكي
روش صحيح برنامه ريزي درسي
كاهش استرس امتحان
برنامه ريزي درسي
روش مطالعه در كارشناسي ارشد
نحوه قبولي در دكتري تخصصي
روش نگارش پايان نامه و مقالات داخلي و خارجي

منبع :كانون مشاوران ايران- مشاوره تحصيلي

امتیاز:
بازدید: 90
برچسب:
:
[ 1399/2/12  ] [ ۱۵ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

نكاتي در رابطه با آماده سازي كودكان براي آغاز سال تحصيلي جديد.

يكي از سخت ترين كاري كه والدين بايد انجام دهند آماده سازي كودكان براي بازگشت به مدرسه است. بيشتر كودكان دوست دارند كه تا دير وقت بخوابند، زمان آزاد بيشتري داشته باشند، و سازماندهي و ساختار كمتري در زمان تعطيلي مدارس دارند. والدين براي آماده سازي كودكان براي شروع مدرسه چه كارهايي مي توانند انجام دهند؟

نخست، كودكان را از لحاظ تحصيلي آماده نگاه داريد تا با شروع روز اول مدرسه سورپرايز نشوند. براي آمادگي روحي كودكان راه هاي زيادي وجود دارد. يك تقويم كه بر روي آن روزها مشخص شده است براي كودكاني كه در درك زمان و دوره دچار مشكل هستند مي تواند كمك كننده باشد. دوم، به كودكان نشان دهيد كه از كدام فروشگاه مي خواهيد كوله پشتي، كتاب ها، و جعبه هاي غذا را خريداري كنيد بنابراين روال برنامه ريزي شده و مشخص است. مكانهايي كه در آن كودكان تكاليف مدرسه شان را انجام مي دادند براي انجام تكاليف آينده آماده كنيد و براي ان قوانيني وضع كنيد.

بازگشت به مدرسه

سوم، در روز اول تمامي قسمت هاي مهم را با كودك برويد، از مدرسه بازديد كنيد معلم و مشاور مدرسه را نيز ملاقات كنيد. مسائل ناشناخته مي تواند باعث ايجاد اضطراب شود بنابراين اين كارهاي ساده براي كمك به آرامش عصبي كودك كمك كننده هستند. همچنين اگر كودك شما مسائل پزشكي يا اضطراب دارد و در اولين هفته ي تحصيلي به مشاوره نياز دارد مي تواند مفيد باشد.

چهارم، براي مراقبت هاي بعد از مدرسه و انجام تكاليف روال خاصي مشخص كنيد. مشخص بودن برنامه ها براي تسكين استرس هم براي شما و هم براي كودكتان مفيد مي باشد. پنجم، براي امادگي كودكتان براي روز اول مدرسه وسايل و يونيفرم او را از قبل خريداري كنيد. در آخر، اگر همه ي اين كارها را انجام داديد روز اول مدرسه كودكتان را به مدرسه ببريد. در اين صورت كودك شما احساس امنيت مي كند و براي اتفاقات غير منتظره اضطراب نخواهد داشت.

منبع: مركز مشاوره و روانشناسي ايران-بازگشت به مدرسه

امتیاز:
بازدید: 90
برچسب:
:
[ 1398/12/22  ] [ ۱۸ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

امروزه علوم شناختي به عنوان يكي از مهمترين علوم در زمينه اعصاب روان و زمينه هاي مرتبط مي باشد.

جايگاه علوم شناختي در ايران فوق پيشرفته بوده و فارغ التحصيلان و همچنين تكنولوژي در اين زمينه رو به افزايش و پيشرفت مي باشد.

با توجه به اهميت جايگاه علوم شناختي، كشورهاي پيشرفته در اين زمينه به شدت سرمايه گذاري كرده اند.

جايگاه علوم شناختي در ايران

جايگاه علوم شناختي در ايران و تشكيل دفاتر علمي
در كشور ما، اگر چه اين مسئله دير يا زود است، در دهه گذشته با تشكيل دفتر مركزي علوم و فن آوري، موفق به كسب جاي شغلي در اين زمينه در شش سال گذشته است.

علوم شناختي مجموعه اي از رشته هاي تخصصي و حوزه وسيعي از دانش است و براي چندين دهه تحقيق دقيق و پر هزينه در جهان علم شناختي وجود دارد.

هدف اين دانش ابتدا تعريف توانايي هاي شناختي موجود در موجودات زنده و سپس شناسايي مكانيسم هايي است كه چنين توانايي هايي را در مغز ايجاد مي كنند.

هنگامي كه اين سازوكارها شناخته مي شوند، آنها به زبان رياضي و به صورت كمي ترجمه مي شوند و سپس در ماشين هاي مدل سازي و ابزارهاي صنعتي مانند روبات اجرا مي شوند.

با توجه به كار انجام شده در اين حوزه علم، مي توان دريافت كه زنجيره اي از علوم مختلف در مطالعه مكانيسم هاي عصبي دخيل است.

ما در زمينه علوم اعصاب شناختي در جهان جايگاه خوبي قرار داريم.
ما در زمينه علوم شناختي در سطح نظري بسيار خوب عمل كرده ايم، اما در سطح عملياتي و راهبردي ما هنوز ضعيف هستيم.

علم شناختي با تمام سطوح زندگي انسان در ارتباط است.

رفتار انساني امروز مبتني بر سيستم هاي عصبي و سيستم مغزي است و چيزي نيست كه با علم شناخت مرتبط نباشد.

اين علم را از سطح مولكولي تا سطح جامعه شناسي را بررسي مي كند.

تمام علوم مربوط به ظهور علم شناختي امروزه وام دهندگان اين علم هستند و مطالعات مختلف در علوم مختلف نيازمند تحقيقات علمي شناختي است.

منبع: مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-جايگاه علوم شناختي در ايران

امتیاز:
بازدید: 109
برچسب:
:
[ 1398/7/2  ] [ ۱۲ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

روانشناس و متخصصين علوم رفتاري در توصيف تأثيرات بسيار مهمي از شرايط خانوادگي بر شخصيت و آينده فرزندان مي گويند:

بدون شك خانواده نقش مهمي در توسعه شخصيت فرزندان و در واقع محيط خانواده به عنوان اولين محيطي دارد كه كودكان با آن از دوران كودكي ارتباط برقرار مي كنند.

در چنين فضايي

صميميت
مهرباني
آرامش
گفتگو سازنده
نقش تعيين كننده اي در توسعه شخصيت فرزندان بازي خواهند كرد.

در غير اين صورت، در يك محيط استرس زا، تنها اضطراب، استرس و فشار وجود خواهد داشت.

وضعيت روحي و رواني ويرانگر نمي تواند نقطه محكمي براي اميد به اينده ايجاد كند.

هر دو والدين در شكل دادن به شخصيت كودكان موثر هستند.
اما طبيعتا الگوي فرزند پدر و دختر از مادر قوي تر است و در واقع كوچكترين رفتار نيز كپي برداري مي شود.

كودكان رفتارها را زير ذره بين دارند و پس از آن، كودكان سعي مي كنند در كنار پدر و مادر خود با راه و يك رويكرد احساسي، رواني، روحي و اجتماعي ان ها برخورد كنند.

منبع: مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-كودكان طلاق چه مشكلاتي دارند؟ درمان روانشناسي

امتیاز:
بازدید: 119
برچسب:
:
[ 1398/6/7  ] [ ۰۳ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

خدمات مشاوره خانواده بسيار مختلفي در مراكز خانواده -درماني ارائه مي شود. به اختصار بيان شده و در ادامه توسط سايت ” مشاوره خانواده ” شرح داده مي شود.

جلسات فردي
جلسات خانواده
زوج درماني
جلسات تلفيقي
جلسات نوروفيدبك
تست هاي روانشناسي با تحليل روانسج
كارگاه هاي آموزشي
كاردرماني و گفتاردرماني
جلسات درمانگري كودك و نوجوان
برنامه ريزي تحصيلي
تماس تلفني
راهنمايي شغلي
ادامه دارد

منبع: مشاوره خانواده-خدمات مشاوره خانواده

امتیاز:
بازدید: 113
برچسب:
:
[ 1398/5/30  ] [ ۱۰ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

بسياري از دانشجويان به دنبال استفاده از مشاوره تحصيلي رايگان براي برطرف كردن مشكلات خود هستند.

در اين مطالب نكاتي مهم در مورد تحصيل را هم با خانواده ها و هم با خود دانشجويان مطرح مي كنيم.

شرايطي كه در قرن بيست و يكم به وجود آمده باعث شده تا جوانان احساس كنند بايد استقلال و شخصيت اجتماعي به دست آورند.

آن ها راهي را انتخاب مي كنند كه ان شخصيت را كه لازمه زندگي در اين زمان است به دست آورند.

از طرف ديگر پدر و مادر و فاميل انتظار دارند جوانان موفق شده و با شخصيت تر و بهتر از خودشان باشد.

تحصيل و دانش آموختن به طور قطع قسمت مهمي از زندگي دوران جواني است.

موقعي كه جواني در تحصيلات خود موفق گردد با احتمال بيشتري در آينده نيز از نظر شخصيتي و اجتماعي موفق خواهد بود.

هدف والدين از فرستادن فرزند خود به دبستان و دبيرستان اين است كه ان ها :
دانش و مهارت پيدا كنند.
انضباط اخلاقي به دست آورند
بدانند كه چطور براي خود و آينده خود فكر كنند
برنامه اي تدوين نمايند كه چه طور مسائل و مشكلات خود را حل كنند
در بحث و گفتگو با ديگران شركت كنند
عقايد مخالف خود را تحمل نمايد
صحبت كنند و بعد عمل كنند
معيارهاي اجتماعي خود را درك كنند و خود را با ان وفق داده
وارد اجتماع شده و فرد مثبتي در اجتماع خود باشند.
اصول كليدي براي موفقيت در برنامه ريزي درسي
اصول كليدي براي موفقيت در برنامه ريزي درسي
0 ديدگاه/آذر ۱۰, ۱۳۹۷
ادامه مطلب ...
چون پدر و مادر و فاميل هر جواني در جهت رسيدن به اهداف فوق نقش مهمي دارند.
بنابراين پدر و مادر بايد از خود سوال كنند كه ايا آنها مسئوليت هاي خود را انجام داده اند؟

انجام اين مسئوليت ها عبارتند از:

ايا اهميت تحصيل و دانش آموزان را به جوان خود فهمانده و او درك كرده است كه موفق شدن بدون زحمت كشيده امكان پذير نيست؟
ايا به او فهمانده ايد كه آرزو و ثمره عمر شما و لذت هاي شما در موفقيت اوست و چه انتظاراتي از او داريد؟
آيا انتظارات شما را درك كرده است؟
آيا جوانه شما درك كرده است كه وظايف مربوط به تحصيل و خانه را به خوبي انجام دهد؟
مطالعاتي كه انجام گرفته است نشان مي دهد كه توجه به عوامل موفقيت بيشتر از تحصيلات خود پدر و مادر و عنوان آنها و يا درآمد آنها در موفقيت تحصيلات دانشگاهي جوانان موثر است.

دانشجويان خانواده هاي كم درآمد دو برابر بيشتر از خانواده هايي هستند كه درآمد كافي و تحصيلات عالي داشتند زيرا اقدامات فوق انجام را انجام داده اند.

بنابر اين توجه و عمل كردن به مطالب گفته شده در موفقيت جوانان بسيار مهم مي باشد.

بعضي از پدر و مادرها در مقابل عدم موفقيت فرزند جوانش آن عصباني و خشمگين مي شود كه آن هم موجب نگراني بيشتر و فشار رواني و هيجاني جوان مي گردد.

اين موجب مي شود كه زندگي و روزگار جوان توام با هيجانات و افسردگي گردد.

اگر جواني در دانشگاه موفق نشوند پدر و مادر بايد به دنبال علت آن برآيند.

تصور نكنند كه نبود پدر و مادر موجب عدم موفقيت جوان شده است.
در واقع پدر و مادر در اين مواقع بايد بررسي كنند كه آيا فشارهاي رواني و يا مشكلاتي از قبيل دوستي هاي نادرست مسائل جسمي و بيماري وجود داشته است يا خير؟

بعضي از والدين مايل هستند فرزندانشان علم و رشته و شغلي را كه خودشان دوست دارند انتخاب كنند.

اگر پدر قاضي دادگستري است مايل است فرزندش همان رشته تحصيلي و شغل را انتخاب كند.

اگر پزشك است مي خواهد فرزندش پزشك شود.

اگر به كار ازاد مشغول است تمايل دارد او هم به كار آزاد مشغول شود.

برخي نيز برعكس هستند و موفقيت هاي به دست نياورده اند و نتوانستند به دست بياورند لذا مي خواهند فرزندشان به دست آورند.

پدري كه خود تحصيلات دانشگاهي نداشته است دوست دارد تا فرزندش تحصيلات دانشگاهي داشته باشد و به درجات عالي دانشگاهي برسد.

اگر پدر و مادران اصرار كنند كه فرزندشان رشته تحصيلي مورد نظر ان ها را انتخاب كند كه به آن علاقه مند نيست و يا توانايي و استعداد انجام ان را ندارد.

مسلما در آن رشته موفق نخواهد بود و عمر و وقت و منابع مالي خود را ضايع خواهد كرد.

بعضي از جوان ها بر اينكه پدر مادر خود را راضي كنند توصيه آنها را قبول مي كنند ولي اگر شرايط آن رشته را نداشته باشند اصلا موفق نخواهند شد.

اگر پدر مادر از توجه به خواسته هاي جوان خودداري كنند سبب مي شود كه نه تنها موجب موفقيت او نمي گردند بلكه باعث مي شوند كه به تدريج حتي سعي و كوشش را از جوان خود بگيرند.

انتخاب شغل موضوعي نيست كه پدر مادر بخواهند به جوان هايشان تحميل كنند زيرا ممكن است اثرات سوء آن بيشتر از اثرات مثبت آن باشد.

لذا مشكلات تحصيلي جوانان را مي توان يكي از مشكلات مهم انان در اين دوران دانست.

چرا كه مشكلات تحصيلي جوانان مي تواند باعث به وجود آمدن مشكلات بسيار زيادي در طول زندگي و در آينده آنها در زمينه هاي شغلي و ازدواج و جايگاه هاي اجتماعي گردد.

لذا در نهايت بايد گفت كه خانواده ها و پدر و مادرها بايد مشكلات تحصيلي جوانان را جدي گرفته و در جهت رفع آنها با دقت لازم و با همكاري جوانان بكوشند.

مشاورانه
مشاوره خانواده
مشاوره ازدواج
مشاوره تلفني
مشاوره آنلاين
تست روانشناسي
مشاوره روانشناسي
مشاوره جنسي
اختلال رواني
استخدام روانشناس و روانسنج
مشاوره تحصيلي راهي براي كاهش مشكلات افراد مي باشد.

علل مشكلات تحصيلي جوانان
از دست دادن اعتماد به نفس
افسردگي و اضطراب
مسائل خانوادگي
مشكل اقتصادي
از دست دادن انگيزه
تحت تاثير بيكاري بودن
جوانان نيز به علت سطوح بالاتري از تحصيلات و ناسازگاري با آنها، از دانشگاه خارج مي شوند.

برخي از دانشگاه ها با سطح بالايي از رقابت و تحصيلات مي توانند يكي از علل شكست علمي جوانان باشند.

اگر احساس مي كنيد كه جوان شما داراي بار اضافي بر روحيه است، بايد تلاش كنيد محيط او را تغيير دهيد.

هيچ دليلي براي همه نيست كه در دانشكاه هاي تاپ و سخت گير تحصيل كنند.

جديدترين مقالات مشاوره تحصيلي
مشكلات آموزشي در دوران جواني

راه حل براي بهبود مشكلات تحصيلي نوجوانان

جوانان را در صورت شكست تحصيلي يا نمرات بسيار بد سرزنش نكنيد.
توجه مناسب به آموزش جوانان نه خيلي آسان و نه خيلي سخت است.
در تماس با اساتيد جوانان خود باشيد و جوان خود را بشناسيد.
مهارت هاي برنامه ريزي جوان خود را چك كنيد.
سعي كنيد آرام باشيد و از تنش و درگيري ها اجتناب كنيد.
اگر مشكلات درسي جوانان شما حل نشده باشد، مطمئن شويد كه با متخصص و روانشناس مشورت مي كنيد.

منبع: مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-دليل بي ميلي به ادامه تحصيل چيست؟ مشكلات تحصيلي دانشجويان

امتیاز:
بازدید: 121
برچسب:
:
[ 1398/5/5  ] [ ۱۰ ] [ moshaverrkhob ] [ ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 4
همه : 0
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب