moshaverrkhob moshaverrkhob
|
بازگشت به مدرسه مي تواند هم براي دانش آموزان و هم براي والدين يك چالش باشد. بعد از يك تابستان طولاني، ممكن است سخت باشد كه دوباره به روال مدرسه برگرديم. با اين حال، با كمي برنامه ريزي و آماده سازي، مي توانيد يك شروع موفق داشته باشيد. در اينجا چند نكته براي بازگشت به مدرسه آورده شده است: از قبل براي كلاس هاي خود آماده شويد. قبل از شروع مدرسه، فهرستي از كلاس هاي خود و منابع مورد نياز خود را تهيه كنيد. اين به شما كمك مي كند تا از همگام بودن با مطالب عقب نمانيد. بازگشت به مدرسه پيشنهاد مشاور: اضطراب جدايي در مهد كودك ✔️۱۳ راهكارهاي روانشناسي ۱. از اينكه كودكتان با مدرسه اش آشناست اطمينان حاصل كنيد ولي اگر اين اولين سال تحصيلي كودكتان باشد، پس لازم است كه شما با كودكتان به انجا سر بزنيد. حتي اگر اين آشناسازي ابتدايي يك روز قبل از شروع مدرسه باشد، به مدرسه برويد و با محيط آن آشنا شويد. اگر مي توانيد وارد زمين بازي شويد، اين يك مزيت است كه كودكتان را با آنجا آشنا كنيد. و اگر نمي توانيد وارد زمين بازي شويد از پشت حصار زمين را به او نشان دهيد و او را نسبت به آن هيجان زده كنيد. ۲- از هر فرصتي براي آشنايي بيشتر كودك استفاده كنيد ۳- كاري كنيد كه كودك راحت تر با معلمش ارتباط برقرار كند اگر شما متوجه شديد كه كودكتان در اولين روز مدرسه نمي تواند با معلمش ارتباط برقرار كند، سعي كنيد بلافاصله بين كودكتان و معلمش ارتباط برقرار كنيد. فقط به معلم توضيح دهيد كه كودكتان قبل از شروع مدرسه هيجان زده بود ولي حالا به نظر مي رسد كه هنوز نتوانسته با اين مسئله كنار بيايد. شما اميدوار هستيد كه معلم بتواند شرايط ويژه اي را براي برقراري ارتباط با كودكتان به وجود بياورد و احساسي در كودك به وجود بيايد كه انگار در خانه است. اضطراب جدايي در روز اول مدرسه ۵- خداحافظي كردن را با كودكتان تمرين كنيد. شما ممكن است به كودكتان چيزي بدهيد كه آن را نگه دارد چيزي كه شما را به ياد او مي اندازد، مانند يك شكل قلب كه بر روي آن كلمه ي عشق نوشته شده است، دستمالتان، يا تكه سنگ كوچكي شما با يكديگر در ساحل پيدا كرده ايد، چيزي كه او بتواند در جيبش بگذارد و با خودش ببرد و زماني كه بر مي گردد آن را به شما پس دهد. بيشتر كودكان دوست دارند كه در كيفشان عكسي از خانواده داشته باشند ۶- از مدرسه بخواهيد كه به شما و كودكتان اجازه دهد كه داخل كلاس شويد ۷- شروع به صحبت كردن در مورد كلاس بالاتر و يا سال تحصيلي جديد كنيد. پيشنهاد مشاور: ۱۱ دلايل گريه كودك | تمامي دلايل را پيش از خطر بررسي كنيد ۸- اگر يك خواهر يا برادر كوچكتر در خانه با شماست منبع:كانون مشاوران ايران-بازگشت به مدرسه ✔️ ۱۵ نكته طلايي
امتیاز:
بازدید: 0
كاهش اضطراب كنكور و امتحانات يكي از مشكلاتي است كه بسياري از دانشآموزان و دانشجويان در زمان آماده شدن براي امتحانات با آن مواجه ميشوند. اين اضطراب ميتواند به شكلهاي مختلفي مانند تپش قلب، تعريق، خشكي دهان، لرزش بدن، مشكل در تمركز و يادآوري مطالب، و ترس از شكست و ناكامي خود را نشان دهد. در برخي موارد، اضطراب امتحان ميتواند آنقدر شديد باشد كه عملكرد فرد را در امتحان مختل كند و مانع از كسب نتيجه مطلوب شود. استرس و اضطراب دو پديدهي رواني هستند كه به طور طبيعي در زندگي افراد وجود دارند. استرس پاسخ بدن به موقعيتهاي چالش برانگيز يا تهديدآميز است. اضطراب نيز نوعي احساس نگراني يا تشويش است كه ميتواند در موقعيتهاي مختلف بروز كند. علل اضطراب امتحان ترس از شكست و ناكامي: يكي از مهمترين عوامل اضطراب امتحان، ترس از شكست و ناكامي است. دانشآموزان و دانشجويان ممكن است از اينكه نتوانند نمره خوبي در امتحان كسب كنند يا به اهداف خود نرسيدند، دچار اضطراب شوند. روانشناسي اضطراب كنكور و امتحان تكنيك هاي آرامش: تكنيك هاي آرامش مانند تنفس عميق، مديتيشن يا يوگا مي تواند به افراد كمك كند تا بدن و ذهن خود را آرام كنند و اضطراب خود را كاهش دهند. متخصصان استرس مركز ستاره ايرانيان به شما كمك مي كنند كه علاوه بر كاهش استرس تمركز، موفقيت تحصيلي خود را نيز افزايش دهيد. براي اطلاع از شرايط مشاوره با شماره هاي ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگيريد. راههاي كاهش اضطراب امتحان آمادگي مناسب: يكي از بهترين راههاي كاهش اضطراب امتحان، آمادگي مناسب براي امتحان است. دانشآموزان و دانشجويان بايد سعي كنند با مطالعه منظم و مرور مطالب، آمادگي كاملي براي امتحان كسب كنند. علائم استرس و اضطراب تپش قلب نگراني پرخوري يا كمخوري حمايت عاطفي: والدين بايد از فرزندان خود حمايت عاطفي كنند و به آنها اطمينان دهند كه در هر شرايطي، پشتيبان آنها هستند. منبع:كانون مشاوران ايران-روش كاهش اضطراب كنكور و امتحانات
امتیاز:
بازدید: 0
روانشناسي نوجوان ۱۷ ساله، نكات تربيتي، روانشناسي دختر ۱۷ ساله و عشق در ۱۷ سالگي همه در اين مقاله آمده است. اين سن حساس است لحظه اي فرارسيده كه معلوم نيست فرزند شما هنوز بچه است يا نه؟ ممكن است فكر كنيد بچه اي كه از اولين لحظات زندگي تا نزديك دوره بزرگسالي تربيت كرده ايد، براي مستقل شدن آماده است و ديگر به كمك شما نياز ندارد، درصورتي كه اين فكر واقعا اشتباه است. ازنظر جسمي، فرزند شما تقريبا بالغ شده است.
پسر ۱۷ ساله ممكن است علاقه بيش تري به خانواده و آداب و رسوم فرهنگي نشان دهند كه موجب تاييد نقش مهمي است كه در خانواده به عهده دارند. احتمالا به گروه همسالان نسبت به خانواده توجه بيشتري دارند و روي رابطه ها و عشق در ۱۷ سالگي تمركز بيشتري دارند مخصوصا زماني كه گروه هاي اجتماعي بسط داده مي شود و بنابراين آن ها زندگي اجتماعي خودشان را مي خواهند. ان ها نگراني هاي بيشتري درباره ديگران دارند و مي بينيد كه برخي از سوالاتشان پيرامون موضوعاتي كه با دوستانشان دارند حل مي شود. رشد شناختي نوجوانان مهارت هاي برنامه ريزي بهبود يافته ، آينده نگري و درك عميق تراز نتايج بالقوه همگي براي يك زندگي مستقل مخصوصا زماني كه روي آينده و آينده نزديك متمركز مي شوند، حياتي است. ممكن است كمي خودمحور باشد و علي رغم داشتن ويژگي عقل و اخلاق، معتقد باشند نقطه نظرات خود شان صحيح است با اينكه مي دانند ديگران نظر خاص خودشان را دارند. مهارت هاي تحصيلي آن ها، حافظه، مهارت هاي سازماندهي، مديريت زمان، و توانايي حل مساله نظري در آنها در سطحي است كه مي توانند از عهده تحصيلات عالي و قرارگرفتن در محيطي كه همان چارچوب هاي قبلي و مسيري كه قبلا طي مي كرد را ندارد (محيط قبلي) برآيد. اكنون زماني است كه رفتار خطر پذيري در او به چشم مي خورد (اگر تا به حال اينطور نبوده است)، مخصوصا در مورد نوشيدني ها، مصرف مواد مخدر، و فعاليت هاي جسمي و جنسي. رشد عاطفي توانايي روابط دوستانه طولاني مدت، متقابل و سالمي دارند. روانشناسي نوجوان 17 ساله نوجوان خود را تشويق كنيد تا با چالش هاي جديد روبرو شود. فرصت بيشتر براي ارتباط، همكاري و لذت
تربيت نوجوان ۱۷ ساله آن ها با تغييرات عمده اي رو به رو مي شوند، شايد كار جديدي شروع كند، به دانشكده برود و يا تغيير مكان دهد كه اين كارها موجب خدشه وارد شدن به اعتماد به نفسشان شود بنابراين تشويق و واكنش مثبت به اين تغييرات كمك مي كند اعتماد به نفس و خود باوري آنها حفظ شود. منبع:كانون مشاوران ايران-روانشناسي نوجوان ۱۷ ساله
امتیاز:
بازدید: 0
با انواع اختلالات اضطرابي آشنا شويد و تقريباً از هر سه بزرگسال يك نفر را در طول زندگي خود تحت تأثير قرار مي دهد. ۱ انواع مختلفي از اختلالات اضطرابي وجود دارد كه هر كدام داراي علائم مشخصي هستند كه مي توانند در شرايط خاص ايجاد شوند. شناسايي نوع اختلال اضطراب براي تعيين اينكه چه درمان هايي موثر خواهند بود، مهم است. اختلال اضطراب فراگير از آنجايي كه افراد مبتلا به GAD قادر به شناسايي محرك هاي مجزاي اضطراب خود نيستند، قادر به پيش بيني يا پيشگيري از علائم اضطراب خود نيستند . از آنجا كه آنها نمي توانند محرك هاي خاصي را براي اضطراب خود جدا كنند، اغلب اضطراب خفيف تا متوسط را به طور منظم يا مكرر تجربه مي كنند. علائم GAD عبارتند از: 3 اضطراب و نگراني بيش از حد در اكثر روزها به مدت حداقل ۶ ماه در پاسخ به تعدادي از رويدادها، فعاليت ها يا موقعيت ها رخ مي دهد. اختلال اضطراب اجتماعي هنگامي كه يك فرد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعي در يك موقعيت اجتماعي ترسناك قرار مي گيرد، سطح بالايي از اضطراب، خودآگاهي و ناراحتي را تجربه مي كند. در برخي موارد، اين علائم مي تواند به حمله پانيك تبديل شود. اختلال اضطراب اجتماعي قبلاً به عنوان فوبياي اجتماعي طبقه بندي مي شد و بسياري از ويژگي هاي مشابه ساير فوبياهاي خاص را دارد. هر سال ۶٫۸ درصد از بزرگسالان در آمريكا با اضطراب اجتماعي دست و پنجه نرم مي كنند. 2 علائم اختلال اضطراب اجتماعي عبارتند از: 3 ترس يا اضطراب قابل توجه در مورد حداقل يك موقعيت اجتماعي كه در آن احتمال قضاوت منفي توسط ديگران وجود دارد (مانند سخنراني در جمع، ملاقات با افراد جديد و غيره) اختلال پانيك يك اختلال اضطرابي است كه با حملات پانيك مكرر و ترس شديد از داشتن يك حمله پانيك ديگر مشخص مي شود. ترس از حملات پانيك در آينده براي افراد مبتلا به اختلال پانيك چنان مهلك مي شود كه ناتوان كننده مي شود و باعث مي شود از موقعيت هايي كه مي ترسند دچار حمله ديگري شوند اجتناب كنند. اختلال هراس ۲٫۷ درصد از بزرگسالان آمريكايي را در يك سال تحت تاثير قرار مي دهد. 2 منبع:مركز مشاوره-انواع اختلالات اضطرابي
امتیاز:
بازدید: 0
درك علائم اضطراب براي كمك به شناسايي وضعيت، راهنمايي درمان و ايجاد حمايت از افراد مبتلا به اضطراب ضروري است. اختلالات اضطرابي قابل درمان هستند. بنابراين، علائم اضطراب مي تواند با درمان موثر بهبود يابد، كه به طور معمول شامل يك رويكرد جامع از درمان و دارو است. علائم اضطراب شايع ترين علائم اضطراب عبارتند از: ترس دائمي از اينكه اتفاق بدي قرار است بيفتد از آنجايي كه علائم اضطراب زيادي وجود دارد، دو نفر مي توانند تجربيات بسيار منحصر به فردي داشته باشند، حتي اگر تشخيص مشابهي داشته باشند. يك نفر ممكن است تحريك پذير باشد و دائماً نگران باشد و فرد ديگر ممكن است دچار مشكل در خواب و تپش قلب شود. علائم و عوامل خطر اضطراب ممكن است تحت تأثير عوامل مختلفي از جمله نوع اضطراب، جنسيت و سن باشد. بخشهاي زير اين تفاوتهاي بالقوه را تشريح ميكنند. نوع اضطراب مي تواند بر علائم تأثير بگذارد طبق گفته موسسه ملي سلامت روان، 2 نوع اضطراب عبارتند از: اختلال پانيك : افرادي كه از اختلال هراس رنج مي برند حملات پانيك مكرر را به طور غيرمنتظره يا ناشي از يك محرك خاص تجربه مي كنند. اين حملات اغلب شامل احساس شديد عذاب قريب الوقوع، ضربان قلب سريع و عرق كردن است. حملات پانيك به طور ناگهاني اتفاق مي افتد و در عرض چند دقيقه به اوج حمله مي رسد. اگر درمان و مديريت نشود، علائم ممكن است با گذشت زمان بدتر شوند. بنابراين، در تمام مراحل زندگي، زماني كه علائم اضطراب در كودكان، نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان وجود دارد، درمان مناسب ضروري است. علائم ممكن است از فردي به فرد ديگر متفاوت باشد، اما بايد در همه جمعيت ها جدي گرفته شود. برخي از اضطراب ها طبيعي است، اما زماني كه شروع به تأثيرگذاري بر فعاليت هاي روزانه فرد مي كند، مي تواند بهره وري را كاهش دهد. نشانه اضطراب در زنان علائم اضطراب در مردان در ميان مرداني كه به طور روزانه احساس اضطراب يا افسردگي ميكردند، مردان جوانتر ۱۸ تا ۴۴ ساله (۳۹٫۲%) به اندازه مردان مسنتر ۴۵ ساله و بالاتر (۴۲٫۳%) بودند كه براي اين احساسات دارو مصرف ميكردند يا سلامت رواني را مشاهده ميكردند. حرفه اي در ۱۲ ماه گذشته به گفته لوپز و همكارانش، 5 مرد مبتلا به اختلال اضطراب فراگير داراي ميزان بالاتري از اختلال مصرف الكل و مواد مخدر و وابستگي به نيكوتين هستند. علائم اضطراب در كودكان منبع:مركز مشاوره-علائم و نشانه هاي اضطراب كه بايد به آن توجه كنيم
امتیاز:
بازدید: 0
درمان اضطراب ، مانند داروها و درمانها، با هدف قرار دادن افكار، رفتارها و تعادل مواد شيميايي مغز، ترس، نگراني و عصبي بودن اين اختلالات را برطرف ميكنند. تقريباً از هر پنج بزرگسال در ايالات متحده، يك نفر هر ساله به اختلال اضطراب مبتلا مي شود، اما با درمان اضطراب، مي توان اثرات اين وضعيت را كاهش داد يا حتي از بين برد. ۱ حرفه اي ها نحوه درمان اضطراب را درك مي كنند و اين خدمات به طور گسترده اي براي كساني كه نياز دارند در دسترس و موثر هستند. درمانهاي اضطراب معمولاً شامل درمان و/يا دارو ميشود، اما چندين تغيير در شيوه زندگي و ساير رويكردهاي جامع وجود دارد كه ممكن است به كاهش علائم اضطراب نيز كمك كند. چگونه مي توان با اضطراب تشخيص داد هنگامي كه با يكي از اين متخصصان ملاقات مي كنيد، به احتمال زياد آنها يك نوع ارزيابي را با شما انجام مي دهند تا نگراني هاي سلامت روان، پيشينه و ساير سابقه مرتبط شما را ارزيابي كنند. آنها احتمالاً از راهنماي تشخيصي و آماري اختلالات رواني (DSM-V) در اين فرآيند براي مقايسه علائم گزارش شده شما با معيار علائم براي تشخيص مناسب ترين تشخيص براي شما استفاده خواهند كرد. پس از تشخيص رسمي، ارائه دهنده مراقبت مي تواند اين تشخيص و توصيه هاي خود را براي درمان به بيمه شما يا با ارجاع به يك متخصص بهداشت روان محلي ارسال كند. درمان اضطراب بسياري از درمانهاي اختلالات اضطرابي مؤثر و مبتني بر شواهد هستند، بنابراين شركتهاي بيمه عموماً اكثر گزينهها را پوشش ميدهند. در تلاش براي رفع موانع پيشگيري از درمان، بسياري از بيمه ها براي شروع جلسات نيازي به نسخه يا ارجاع ندارند. علائم اضطراب كمتر ممكن است تنها با يك تماس تلفني فاصله داشته باشد. درمان شناختي رفتاري اضطراب درمان از طريق مواجهه درمان پذيرش و تعهد رفتار درماني ديالكتيكي حساسيت زدايي و پردازش مجدد حركات چشم شواهد تجربي استفاده از EMDR را براي اختلال استرس پس از سانحه پشتيباني ميكنند و اين درمان بيشتر براي مسائل مرتبط با اضطراب مانند حملات پانيك و فوبيا استفاده ميشود. برخي از مشتريان EMDR رفع علائم را در كمتر از سه جلسه ۹۰ دقيقه اي يادداشت مي كنند. 6 انواع ديگر اضطراب درماني كه ممكن است با آنها روبرو شويد تكنيكهاي آرامسازي: تكنيكهايي مانند تنفس عميق، آرامسازي پيشرونده عضلاني ، تصويرسازي هدايتشده، و تمرين اتوژنيك ، ممكن است به عنوان بخشي از جلسات CBT يا مستقل از درمان حرفهاي گنجانده شوند. اين درمان ها با آرام كردن بدن و ذهن، پيامدهاي اضطراب را برطرف مي كنند.
راههاي مختلفي خارج از تماس با بيمهتان وجود دارد كه ميتوانيد در مورد اين فرآيند كمك بگيريد. ميتوانيد از پزشك خود براي معرفي بخواهيد، ميتوانيد با آژانسهاي محلي تماس بگيريد و ببينيد آيا آنها فرصتهايي دارند يا خير، يا ميتوانيد از يك فهرست آنلاين استفاده كنيد كه به شما امكان ميدهد جستجو بر اساس تخصص و پوشش بيمه. سوالاتي كه بايد در مورد درمان اضطراب بپرسيد منبع:مركز مشاوره-درمان اضطراب : درمان روان شناسي و درمان در خانه
امتیاز:
بازدید: 0
هر سال، هفته اول ماه مي به عنوان هفته ملي آگاهي از اضطراب و افسردگي شناخته مي شود. شيوع اختلالات اضطرابي در طول سال ها به طور پيوسته در حال افزايش بوده است و در دو دهه گذشته تقريباً ۵۰ درصد در سراسر جهان افزايش يافته است. درك تفاوت بين استرس گاه به گاه و يك اختلال اضطرابي، و همچنين افزايش آگاهي و تحقير سلامت روان، كليد كمك به افرادي است كه از اختلالات اضطرابي رنج مي برند. افراد مبتلا به اختلالات اضطرابي اغلب نگراني و ترس شديد، بيش از حد و مداوم در مورد موقعيت هاي روزمره دارند. اغلب، اختلالات اضطرابي شامل اپيزودهاي مكرر احساس ناگهاني اضطراب و ترس يا وحشت شديد است كه در عرض چند دقيقه به اوج خود مي رسد، كه به آن حملات پانيك نيز مي گويند. 1 هيچ دليلي براي اضطراب وجود ندارد. رويدادها، ترس ها، موقعيت هاي روزمره و حتي ژنتيك نقش دارند و مي توانند باعث ايجاد اختلالات اضطرابي شوند. انواع مختلفي از اختلالات اضطرابي از جمله اختلالات اجتماعي، عمومي، اختلال هراس، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلالات اضطرابي خاص وجود دارد. درك عوامل خطر و همچنين علائم و نشانه ها مي تواند به شناسايي و درمان آنها كمك كند. علائم و معيارهاي تشخيصي براي هر زير مجموعه از اختلالات اضطرابي منحصر به فرد است. با اين حال، در مجموع، طبقهبندي بينالمللي بيماريهاي سازمان جهاني بهداشت (ICD-10) به علائم مكرر موارد زير اشاره ميكند: دلهره (نگراني در مورد بدبختيهاي آينده، احساس «در حاشيه»، مشكل در تمركز و غيره) احساس عصبي، بي قراري يا تنش ايالات متحده ۶٫۶۴ درصد از جمعيت جهان را تشكيل مي دهد كه تحت تأثير اختلالات اضطرابي قرار دارند . شيوع اختلالات اضطرابي در سراسر جهان از ۲٫۵ تا ۷ درصد در كشور 3 متغير است. اختلال اضطراب فراگير GAD 6.8 ميليون بزرگسال يا ۳٫۱٪ از جمعيت ايالات متحده را تحت تأثير قرار مي دهد SAD 15 ميليون بزرگسال يا ۶٫۸٪ از جمعيت ايالات متحده را تحت تأثير قرار مي دهد آمار اضطراب در نوجوانان منبع:مركز مشاوره-آمار شوكه كننده در مورد اضطراب
امتیاز:
بازدید: 0
راه درمان اضطراب و افسردگي درمان سريع اضطراب و افسردگي با اين حال، ترجيحات شما در يك برنامه درمان ضروري است، بنابراين بهترين روش ها و گزينه هاي مورد انتخاب خود را با تيم درمان، در ميان بگذاريد. شرايطي مانند افسردگي، هنگامي كه يك فرد اضطراب دارد، شايع است. هنگامي كه با تيم درماني خود كار مي كنيد اطمينان حاصل كنيد كه شرايط ديگر ناديده گرفته نشوند. روان درماني اضطراب و افسردگي پيدا كردن الگوهاي تفكر غيرمستقيم كه به اضطراب كمك مي كند، سنگ بناي CBT است. CBT داراي بزرگترين پايگاه تحقيقاتي براي حمايت از اثربخشي آن است، اگر چه مي تواند تشخيص اينكه كه كدام درمانگرها در CBT آموزش ببينند دشوار است. هيچ برنامه صدور گواهينامه ملي براي اين مهارت وجود ندارد. از درمانگر خود بپرسيد چگونه آنها به درمان اضطراب دست مي يابند و اين تمرينات را ياد مي گيرند. هدف روان درماني كمك به يك فرد براي مقابله با اختلالات اضطرابي است. هدف اين است كه فردي بتواند خود را با آنچه كه از آن مي ترسد روبرو كند. داروهاي درمان اضطراب و افسردگي داروهاي ضد اضطراب بنزوديازپين ها مي توانند براي كاهش كوتاه مدت علائم موثر باشند، اما در صورت استفاده طولاني مدت، خطر وابستگي را ايجاد مي كنند. اگر اين داروها را انتخاب مي كنيد مطمئن شويد كه خطرات احتمالي را در نظر گرفته ايد. راه درمان اضطراب و افسردگي رويكردهاي سلامت تكميلي در درمان اضطراب و افسردگي استراتژي هاي خودمختاري ، مانند اجازه دادن به دوره هاي خاصي براي نگراني. كسي كه بر بيماري خود آگاهي دارد بيشتر بر خود تسلط دارد. منبع:مركز مشاوره-راه درمان اضطراب و افسردگي
امتیاز:
بازدید: 0
اختلال اضطراب فراگير از علائم، سبب شناسي، تشخيص و درمان آيا با اختلال اضطراب فراگير آشنايي داريد؟ امروزه زندگي ها سرشار از اضطراب و استرس مي باشد. و اضطراب و نگراني بهم وابسته هستند و در بسياري از مواقع با آن ها رو به رو هستيد. اضطراب اگر در حد طبيعي باشد به شما كمك مي كند تا در شرايط بحراني و پرخطر عكس العمل مناسبي از خود نشان دهيد و به كمك آن مي تواند براي زندگي خود برنامه ريزي دقيقي داشته باشيد. اختلال اضطراب فراگير، يكي از اختلالاتي است كه اضطراب بسيار زياد و غيرمعقولي در فرد به وجود مي آورد و باعث مي شود نگراني هاي غيرعادي و شديدي در مورد اتفاقات و روزمرگي هاي زندگي تجربه كند. اضطرار فراگير ميتواند تاثيرات منفي بر روي زندگي بگذارد و روابط اجتماعي و روزمرگي هاي زندگي را درگير خود مي كند و باعث اختلال و ايجاد مشكلاتي در تمام عرصه زندگي مي شود. شناختن علائم و تسخيص به موقع آن باعث مي شود كه درمان آن راحت تر شود.در اين مقاله به بررسي علائم اضطرار فراگير و تشخيص و درمان آن مي پردازيم. اختلال اضطراب فراگير چيست؟ اين اختلال در فرد نگراني دائمي و بيمارگوني را نسبت به رويدادهاي آينده و تصوراتي بسيار نگران كننده در مورد اتفاقاتي كه در آينده احتمال رخ دادنش است به وجود مي آورد. در واقع مشكل فردي كه دچار اختلال اضطراب فراگير است ترس از ابهام مي باشد چون دلش مي خواهد كه تمام امور را در دست بگيرد و آن را كنترل كند. نشانه هاي اختلال اضطراب فراگير در زمان ميانسالي به اوج مي رسد و با افزايش سن كاهش مي يابد. و درصد مبتلا شدن به اين اختلال در زنان دو برابر مردان است. علائم اختلال اضطراب فراگير چيست؟ در زير اهميت شناخت و درمان بيماري را مورد بررسي قرار مي دهيم. ناتواني در كنترل و مديريت نگراني ها ممكن است هيچوقت نتوانيد آرامش واقعي را تجربه كنبد. در نتيجه بر روي مسائل مهم زندگيتان نمي توانيد تمركز كنيد و قدرت تصميم گيري در مورد مسائل مهم نخواهيد داشت. نگراني افراطي و نامعقول بدون دليل مشخص اين نگراني به طور مكرر شما را درگير خود نگه مي دارد و نمي گذارد در زندگي آرامش داشته باشيد و هميشه دلشوره داريد و نگران هستيد. نگراني تعميم يافته به تمام موضوعات اين اضطرار موضوع آن بر اساس شرايط سني افراد متفاوت است. مثلا در گروه سني نوجوان و جوانان بيشتر نگراني آن ها در مورد كار و تحصيل است. و در گروه سني ميانسالي بيشتر نگران سلامتي خود و افراد خانواده مي باشند. منبع:كانون مشاوران ايران-اختلال اضطراب فراگير
امتیاز:
بازدید: 0
بازي درماني اضطراب كودكان به او نمي گويد چه كاري انجام دهد، او كاملاً تمام تصميمات خود را مي گيرد و براي تمام احساسات، خواسته ها، تصميمات و نيازهاي ابراز شده اش احترام و اعتبار قائل هست. به عبارت ديگر، مهم نيست كه كودك چه كاري انجام مي دهد، هيچ كس او را قضاوت يا ارزيابي نمي كند. در حقيقت بازي درماني اضطراب كودكان يك راه عالي براي تشويق فرزندتان به صحبت و خنديدن با شما است و مهارتهاي مهمي مانند برخورد با موقعيت هاي ناشناخته و همچنين شكست را به او آموزش ميدهد. بازي درماني در منزل در اين بازي هيولا به كودك نمي رسد و واكنش هاي مختلفي نشان مي دهند تا زماني كه هيولا به كم ترين فاصله از كودك برسد و سپس بازي متوقف مي شود و يوه ديگري به خود مي گيرد. اين دفعه هيولا دور مي شود و كودك آرام به دنبال هيولا مي رود و او را تعقيب مي كند. بهتر است كودك را تشويق كنيد تا احساسات خود را با كلمات بيان كرده و حتي در اين راه بزرگنمايي كند. حتي مي توانيم از كودك بخواهيم تا با پا و دست خود به هيولا ضربه بزند. در دو حالت رفتارهاي كودك بسيار شديد و حالت افراز و تفريط مي شود. كودكاني كه اضطراب شديد يا اضطراب پس از صانحه را تجربه مي كنند ممكن است خشك شوند و هيچ حركتي از خود نشان ندهند يا با پرخاشگري زيادي به هيولا حمله كنند و ممكن است پرخاشگري آن ها در حدي باشد كه حتي والدين آن ها نتوانند كنترلش كنند. پيشنهاد مشاور: ۹ بازي احساسات براي كودكان (كودكان ۹ تا ۱۵ سال) به مرور كودك مي تواند نقاشي از هيولا خود كشيده و آن را پاره يا دور بيندازد. مي توانيد داستان هايي بسازيد و با استفاده از آن داستان ها روحيه كودك خود را بهبود ببخشيد مثلا پتويي كه وقتي زير آن مي روي ديگر هيولا تو را نمي بيند.
هدف از اين بازي اين است كه كودك بتواند آزادانه احساسات خود را نشان دهد. اين بازي براي زماني مناسب است كه بچه ها دور هم جمع شده و در حال بازي هستند در اين شرايط از آن ها بخواهيد كه سعي كنند بازيكن ديگري را بخندانند، در حالي كه طرف مقابل تلاش مي كند تا نخندد، اما نمي توانند او را لمس كنند. حتي مي توانيد شما هم وارد بازي شويد فقط دقت كنيد كه كودك ناراحت و گريان نشود و جو شاد را برقرار سازيد. اين بازي درماني اضطراب كودكان بايد به سرعت انجام شود و جاي خود را عوض مي كنند. اين تكنيك براي كودكاني مناسب است كه دوستان زيادي ندارند و مي ترسند كه با ديگران ارتباط برقرار كنند و از اين امر احساس اضطراب پيدا مي كند. منبع:كانون مشاوران ايران-بازي درماني اضطراب كودكان
امتیاز:
بازدید: 0
مشاوره اضطراب چيست؟ روان شناسان با استفاده از CBT به درمانجوها كمك مي كنند تا نحوه شناسايي و مديريت عواملي را ياد بگيرند كه منجر به ايجاد اضطراب در آنها مي شود. ۱۰ سوال مقدماتي كه معمولا درمانگران مي پرسند شما بايد سوالات ساده و گسترش دهنده ذهن و ساير سوالات را انتظار داشته باشيد. يك “برنامه تغيير” (كه در اغلب مواقع به عنوان “اهداف درماني” شناخته مي شود) بعد از آن ايجاد مي شود تا شما را در رفع مشكلاتي راهنمايي كند كه در حال حاضر منجر به اذيت شدن شما مي شوند. در زير ۱۰ مورد از رايج ترين سوالاتي بيان شده است كه يك روان پزشك از شما مي پرسد تا يك تغيير مثبتي را در طول فرآيند مشاوره ايجاد كند. ۱-چه چيزي باعث شده است كه به اينجا بياييد؟ در صورتي كه شما موردي را به ياد نياوريد، من يك سري سوالاتي را خواهم پرسيد و در رابطه با مواردي كه شما مي گوييد، يك سري نكاتي را يادداشت خواهم كرد تا بتوانم آن را در حافظه خودم نگه دارم. البته هر زمان كه خواستيد مي توانيد حرف هاي من را قطع كنيد و حرف خودتان را بگوييد، يا مي توانيد مكالمه را به هر سمتي كه خودتان مي خواهيد، هدايت كنيد. از نظر شما، چه چيزي باعث شده است كه به اينجا بياييد؟” ۲-آيا قبلا به يك مشاور مراجعه كرده ايد؟ اين سوالات در مشاوره اضطراب بسيار مهم است. آيا تا به حال به يك مشاور مراجعه كرده ايد؟ در صورت مراجعه كردن، شما قبلا چند جلسه به مشاوره مراجعه كرده ايد و مشكلات موجود چه مواردي بوده اند؟ آيا به نتايج مد نظرتان دست پيدا كرده ايد، و آيا نتايج به دست آمده پايدار بوده اند؟ مهم ترين نكته اي كه از گفته هاي مشاور يا روانشناس يا مددكار اجتماعي تان به ياد داريد، چه موردي مي باشد؟ كدام يك از آنها درست بوده است، يا كدام يك از آنها به نتايج مد نظر شما منجر نشده است؟ ۳-از ديدگاه شما، مشكل موجود چيست؟ هدف از مشاوره استرس و اضطراب عبارت از ايجاد يك سري تغييرات مثبت در سريع ترين زمان ممكن و بدون هيچ نوع شتاب زدگي مي باشد. شما چه ديدي نسبت به مشكل داريد يا شما چه تعريفي از مشكل داريد؟ آيا شما يك فرد خوش بين يا يك فرد بدبيني هستيد؟ زماني كه يك مشكلي به صورت پيشبيني نشده ظاهر مي شود، چه احساسي پيدا مي كنيد؟ هر چند كه هيچ يك از احساسات موجود درست يا اشتباه و خوب يا بد نمي باشند، ولي هر مشكلي منجر به ايجاد يك نوع احساسي در ما مي شود. بنابراين، اين مشكل معمولا منجر به ايجاد چه نوع احساسي در شما مي شود؟ آيا شما احساس ناراحتي، عصبانيت، نااميدي، در جاماندگي مي كنيد يا يك احساس ديگري داريد؟ منبع:كانون مشاوران ايران-مشاوره اضطراب و استرس
امتیاز:
بازدید: 0
پنج نشانه اصلي كه نشان مي دهد كودك شما داراي اضطراب جدايي است و برخي از مواردي كه بايد براي كمك به آن در در نظر بگيريد در اين مقاله ذكر شده است: ۱. كودك شما وقتي از اتاق بيرون مي آيد گريه مي كند اين به اين دليل است كه آن ها تازه ياد مي گيرند كه اشياء و افراد آشنا را بشناسند و در اطراف آن ها احساس داشته باشند اما هنوز متوجه نمي شوند كه فقط به اين دليل كه نمي توانند ديگران را ببينند، به اين معني نيست كه آنجا حضور ندارند. بنابراين زمان مناسبي است تا به كودك خود نشان دهيد كه دوباره ظاهر خواهيد شد. بازي «دالي» را با كودك خود تمرين كنيد و از اين دوران در زندگي او لذت ببريد. وقتي كودكان بزرگتر مي شوند، به مرور ياد مي گيرند كه والدين آن ها هميشه باز خواهند گشت و به مرور به افرادي كه از آن ها مراقبت كرده و نيازهاي آن ها را برطرف مي كنند، اعتماد لازم را پيدا مي كنند. ۲. با ديدن مكان ها و چهره هاي جديد دچار استرس مي شوند ترس از مكان هاي ناشناخته يكي از رايج ترين عوامل اضطراب آور است. راه مبارزه با اين امر اين است كه كودك خود را تا جايي كه مي توانيد براي مكان هاي جديد آماده كنيد. به آن ها بگوييد كجا مي رويد. آماده كردن آن ها براي مكان هاي جديد ميتواند شامل نشان دادن عكسهايي از مكان، افراد آنجا و در صورت امكان، توصيف فعاليتها در آن مكان كنيد. آماده سازي كليدي است، دانستن اينكه آن ها از افراد جديد چه انتظاراتي مي توانند داشته باشند نيز مهم است. گفتگوهاي قبلي در مورد رفتار مورد انتظار آن ها و ارتباط با ساير افراد اطرافشان مي تواند آن ها را توانمند كند. ۳. اضطراب هنگام خواب كودك ممكن است از تاريكي بترسد زيرا نمي تواند در تاريكي بسياري از چيزها را ببيند بنابراين به آن ها اطمينان دهيد كه چيزي براي ترس وجود ندارد. بنابراين دورنماي تنها خوابيدن براي كودك مي تواند اضطراب آور باشد. نشانه هايي كه كودك شما اين را تجربه مي كند ممكن است شامل بي ميلي به خوابيدن، امتناع از رفتن به رختخواب يا گريه و رفتار عصباني باشد. كارهايي وجود دارد كه مي توانيد براي كمك به آنها انجام دهيد: يك روال آرامش بخش، قابل پيش بيني قبل از خواب ايجاد كنيد. كودكان مبتلا به اضطراب جدايي ممكن است به دليل تجربيات منفي دچار اين مشكل شده باشند. اگر جدا شدن از شما براي فرزندتان سخت است، تمايلي به ترك خانه ندارند، يا زماني كه زمان رفتن به جايي است احساس بيماري مي كنند، احتمالا يك تجربه منفي را تجربه كرده است. مانند بسياري از جنبه هاي ديگر فرزندپروري، ما بايد خطوط ارتباطي را باز نگه داريم. اين همچنين ميتواند به معناي دسترسي به يك مشاور كودك باشد كه بچههاي ما نيز بتوانند به او اعتماد كنند. تقويت رفتارهاي منفي پيرامون اضطراب جدايي يكي از دام هايي است كه ما به عنوان والدين ممكن است در آن گرفتار شويم. تسليم شدن به كج خلقي يا اضطراب بدون تحقيق مي تواند باعث شود فرزندانمان احساس امنيت كمتري كنند. اين به اين دليل است كه تمام كنترل را در دستان آن ها قرار مي دهيم. آن ها به ما نياز دارند كه آن ها را راهنمايي كنيم، از آن ها حمايت كنيم و بدانيم كه هميشه در كنار ما امن هستند. راهكارهاي كاهش اضطراب صحبت از اتفاق منفي منبع:كانون مشاوران ايران-۵ نشانه كه كودك شما اضطراب جدايي دارد
امتیاز:
بازدید: 0
اضطراب در نوجوانان مي تواند باعث فشار خون بالا، تضعيف سيستم ايمني و بيماري هايي مانند چاقي و بيماري هاي قلبي شود، بنابراين نبايد در درمان آن كوتاهي كنيد. همانطور كه قبلا در مقالات همين سايت ذكر كرديم، اضطراب عبارت مي باشد از؛ يك حالت عاطفي است كه عامل مبهمي از ترس ناشي از پيش بيني حوادث نامطبوع در آينده، در آن وجود دارد. اين حالت حتي قبل از آن كه در شخص، محرك واقعي بوجود آورنه ي ترس حضور داشته باشد، اتفاق مي افتد. علت ايجاد اضطراب در نوجوانان به عنوان مثال، در اضطراب ناشي از يك امتحان، زماني كه شخص در مورد امتحان فكر مي كند و آن را پيش بيني مي كند ، سبب مي شود كه واكنش هاي عاطفي در فرد بروز كند. شخصي كه داراي اضطراب شديد مي باشد، اغلب داراي يك سري واكنش هايي همچون؛ لرزش دست و بدن، عرق كردن، افزايش ميزان نبض و تنفس و همچنين ساير واكنش هاي فيزيولوژيكي و نيز احساس ترس و افسردگي و ابهام بروز مي باشد. موارد زير باعث اضطراب در نوجوانان مي شود: عوامل استرس زاي مدرسه فشار براي موفقيت در مدرسه روابط عاشقانه بيماري، مشكلات اقتصادي يا طلاق شرايط محيطي هم مي توانند سبب بروز اضطراب در نوجوانان بشوند. اين حالت زماني بوجود مي آيد كه ديگران فرد را مورد ارزش يابي قرار بدهند، به عنوان مثال، در بازي يا مسابقه فوتبال، يا زماني كه فرد به نتايج حاصل از موقعيتي اطمينان كامل ندارد. علاوه بر اين موضوع، اضطراب مي تواند معلول توجه زياد شخص به توانايي هايش در جهت ارضاي انگيزه ها و يا منترل داشتن بر موقعيت ها و يا نيز تركيبي از اين دو مورد باشد. اضطراب بهنجار و ناهنجار نكته ي جالب اين است كه شخص مضطرب علت دقيق و خاصي را نمي تواند براي اضطراب خود بيان كند. اضطراب طبيعي و بهنجار مثلا دانش آموزي كه درسش را به درستي ياد نگرفته است، امكان اين را دارد كه با اضطراب نسبت به آن واكنش نشان بدهد و همين اضطراب در نوجوانان مانع داوطلب شدن او براي پاسخ به همان درس در كلاس بشود. در صورتي كه همين اضطراب مي تواند باعث شود كه دانش آموز را برانگيزد و به گونه اي سوق بدهد تا درسش را به خوبي بياموزد ت بتواند بر آن حالت خود غلبه كند. اضطراب ناهنجار چنين افرادي به طور معمول از سر درد، دل پيچه، پشت درد شكايت دارند و در همه ي لحظات احساس خستگي به آن ها دست مي دهد و احساس ناكامي شديدي دارند، بدون آنكه دليل ترس خود را بدانند. اين گونه حالت ترس مي تواند از چند دقيقه تا چند روز و چند ماه هم ادامه داشته باشد. نشانه و تاثير استرس در نوجوانان بدخلقي و عصبانيت منبع:كانون مشاوران ايران-اضطراب در نوجوانان
امتیاز:
بازدید: 0
قبل از فكر كردن در مورد اختلالات هيجاني كودك، بهتر است از خود بپرسيد: كودك من اضطراب دارد يا عاديست؟ آيا هيچ گاه به شدت احساس نگراني يا ناراحتي شديد هيجاني نكرده ام؟ به احتمال زياد پاسخ مثبت است! همه ما اين قبيل هيجان ها را تجربه كرده ايم و اين تجربه ها به تنهايي دليل كافي براي دادن اين حكم نيست كه نابهنجاري يا نقص در شخصيت و منش وجود دارد. كودكان نيز ترس و اضطراب-همان چالش هاي هيجاني طبيعي- دارند و اين ترس و اضطراب تنها زماني كه شديد، مزمن،ممتد و مزاحم باشد علامتي از اختلال روانشناختي است. طي پنجاه سال گذشته، يافته هاي پژوهشي همگي نشان ميدهند كه ترس و اضطراب در كودكي امري معمول و شايع است (جرسيلد و هولمز، ۱۹۳۵، لاپاس ومونك، ۱۹۵۸، مك فارلن، آلن و هانزيك، ۱۹۵۴، اولندايك و كينگ، ۱۹۹۱، به نقل از كندال، ۱۳۸۹). تحقيقات قديمي تر مثل تحقيق جرسيلد و هولمز (۱۹۳۵) شيوع ترس و اضطراب را به خوبي اثبات كرد. در ان زمان پژوهش ها نشان دادند كه ممكن است كودكان و نوجوانان ۹ تا ۱۳، نوعي ترس شديد با نگراني جدي تجربه كنند. به نظر مي رسد پيچيدگي هاي ترس كودكان با رسيدن به ۸ سالگي كه همراه تحول شناختي كودك و افزايش توانايي او براي استدلال و توسعه پيام هاي منفي ممكن و نتايج در اينده مي باشد افزايش مي يابد. هم چنين منابع اوليه ترس و اضطراب با مراحل تحولي در زندگي تغيير مي يابد. بايد توجه داشت همراه با تحول ميزان ترس هاي گزارش شده كودكان كاسته مي شود و كانون ترس تغيير مي يابد. همراه با جريان رشد نوع ترس ها نيز تغيير مي كند، يعني در سنين متفاوت ترس هاي متفاوتي مطرح مي شود. مثلا كودكان ۸ ماهه تا ۲ساله از جداشدن از مراقبان خود مي ترسند، اما اين ترس بين ۱ تا ۲ سالگي كاهش مي يابد. بين ۲ تا ۴ سالگي از شدت دلبستگي كاسته مي شود وترس هاي ديگري مانند ترس از حيوانات وتاريكي ظاهر مي شود. بين ۴ تا ۶ سالگي، قدرت تصور و تصويرسازي كودك رشد مي كند و تصويرهايي از ارواح، هيولاهاي نيمه انسان-نيمه حيوان و صداهاي غيرقابل توضيح در شب را مي سازد. بعد از۶ سالگي كودك احتمالا بيشتر از آسيب، مرگ يا بلاياي طبيعي مي ترسد. هم نوجوانان سفيدپوست و هم نوجوانان آمريكايي آفريقايي تبار ترس هايي مشابه درباره صدمه ديدن خود يا ديگران ابراز مي كنند، كودك با نزديك شدن به دوران نوجواني،ممكن است از پذيرفته نشدن در گروه بزرگسالان بترسد. جدول: ترس ها و اضطراب هاي مرتبط با سطوح سني مختلف در كودكان سن كانون ترس يا اضطراب محيط اجتماعي در پهنه زندگي چالش هاي متفاوتي را پيش روي ما مي گذارد كه مستلزم رشد مهارت ها، باورها يا احساسات جديد است. طي دوران كودكي ترس ها و اضطراب ها اين قبيل چالش ها را به وجود مي آورند. كودكان با فراگيري روش هاي مقابله با موقعيت هاي اضطراب زا و ترس آور اين دوران، نحوه كنار آمدن با ترس ها و اضطراب هاي زندگي آتي را مي آموزند. براي مثال اذعان به ترس، رويارويي و سپس مقابله با آن، و در نهايت نترسيدن در واقع توالي رشد كودك است تا در آينده براي مقابله با ترس و اضطراب آماده باشد.
بر اساس متون و ادبيات تحولي، بسيار معقول است كه كودكان و نوجوانان نسبت به تجربه ترس ها و اضطراب هاي مختلف در مراحل مختلف تحول خود اسيب پذيرتر باشند. با وجود اين، چه چيزي واكنش و ترس و اضطراب بهنجار را از اضطراب هراس باليني جدا مي سازد؟ متخصصان باليني دستورالعمل هايي را براي متمايز كردن واكنش ترس طبيعي از شرايط اضطرابي كه از نظر شدت، فراواني، محتوا، دفعات و نشانه هاي اضطرابي با همتايان بهنجار خود متفاوت هستند تهيه كرده اند (كندال، ۲۰۰۰). شدت واكنش ترس بيش از انست كه براي مقابله با موقعيت لازم است. براي مثال ممكن است كودكي را كه هنگام معاينه شدن توسط پزشك، لگد مي زند، تكان مي خورد و گريه مي كند، به عنوان كودك هراسان مشخص كنيم. منبع:كانون مشاوران ايران-كودك من اضطراب دارد يا عاديست؟
امتیاز:
بازدید: 0
اختلالات خلقي و اضطراب اختلالات اضطرابي مفهوم اضطراب اكثر رفتارهاي اضطرابي، رفتارهاي كاملا طبيعي و به صورت واكنش هاي سازگارانه هستند كه به ما كمك مي كنند تا در شرايط دشواري كه برايمان پيش آمده صحيح عمل كنيم. گاهي اضطراب آنقدر شديد يا انقدر با رويدادها و موقيعت هاي نامناسب همراه مي شود كه براي فرد مشكل ساز و ناسازگارانه جلوه مي كند و به اضطراب مرضي و اختلال اضطرابي تبديل مي شود. نشانه هاي اختلالات خلقي و اضطراب اختلال وحشتزدگي اين حملات با بعضي سمپتوم هاي فيزيكي همراه هستند، از جمله: تپش قلب، تنفس سريع، سرگيجه، تعريق زياد، تهوع و لرزش. آگورافوبيا فوبياهاي خاص اختلال اضطراب اجتماعي افراد مبتلا به اين اختلال از هرگونه موقيعت اجتماعي كه فكر مي كنند در آن مورد ارزيابي منفي ديگران قرار مي گيرند، مي ترسند و سعي مي كنند از آن دور باشند.
اختلالات خلقي به دو دسته ي كلي اختلالات افسردگي و اختلالات دو قطبي تقسيم مي شوند. منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-اختلالات خلقي و اضطراب
امتیاز:
بازدید: 0
به طور معمول اساسي ترين نوع اختلال هاي اضطرابي اختلال اضطرابي فراگير GAD مي باشد، كه با احساس پايدار تنيدگي ذهني و نگراني و بي قراري مشخص مي شود. تشخيص اختلال اضطراب فراگير زماني صورت مي گيرد كه فرد نگراني و اضطراب شديد و غير قابل كنترلي درباره ي تعدادي از وقايع و موقعيت ها تجربه كند. كودكان و نوجوانان ممكن است درباره اينده و مهارت و لياقت در عملكرد تحصيلي و اجتماعي بسيار نگران باشند. همچنين ممكن است در مورد مشكلات سلامت خود، موضوعات حانوادگي شان و حوادثي كه در جهان رخ مي دهد نگران باشند. اين نگراني ها بايد دست كم شش ماه هر روز وجود داشته باشند و با يك نشانه ي فيزيولوژيكي همراه باشند. تاكنون اختلال اضطراب فراگير به خوبي در مورد كودكان ونوجوانان مورد پژوهش قرار نگرفته و سير تحولي ان براي اين گروه نيز مستلزم بررسي بيشتري است. وجه تمايز GAD از ساير اضطرابها در اين است كه در اين نوع اختلال، شخص نگران وقايع متعددي ميباشد و در صورتي كه در ساير اختلالات اضطراب، نگراني منحصر به محرك يا موضوعات ويژهاي ميباشد. وجه تمايز ديگر اينست كه اين افراد اغلب در مورد مسائل جزئي روزمره دچار اضطراب مي شوند (بارلو، ۲۰۰۲). بزرگترها اغلب بر مسائلي مثل مشكلات بين فرزندان، سلامت خانواده، مسئوليت هاي شغلي و يا جزئي تر مانند وظايف خانه، يا سر وقت رسيدن به يك قرار. كودكان با اين اختلال اغلب ازط مسائلي مثل رقابت در مدرسه، عملكرد ورزشي يا اجتماعي دچار نگراني مي شوند (ساوج و كندال، ۲۰۰۹). علائم اين اختلال بر اساس DSM-V عبارتند از: الف: اضطراب و نگراني شديد و مفرط درباره تعدادي از رويدادها يا فعاليت ها (مثلا عملكرد شغلي يا تحصيلي) در اكثر روزهاي هفته و به مدت حداقل ۶ ماه. ب: فرد نميتواند اين نگراني را كنترل كند. ج: اضطراب و نگراني با حداقل سه نشانه از ۶ نشانه زير همراه است (نشانه ها در اكثر روزها در ۶ ماه گذشته حضور داشته اند)
توجه: در مورد كودكان فقط به يك سمپتوم نياز است. ۱. فرد بي قرار است، يا احساس عصبي بودن دارد، يا به خاطر نگراني بي دليل بد اخلاق است. ۲. به آساني خسته و كوفته ميشود. ۳ . نميتواند حواس خود را متمركز كند يا ذهنش يك دفعه خالي ميشود. ۴. زودرنج است و زود عصباني ميشود. ۵. تنش ماهيچه اي دارد. ۶. خوابش مختل شده است (نميتواند بخوابد، يا از خواب مي پرد، يا خواب ناآرام دارد كه خستگيش را برطرف نميكند). د: اضطراب ، نگراني ، يا سمپتوم هاي فيزيكي باعث ميشوند فرد به رنج يا نابساماني شديد (باليني) در عملكرد اجتماعي ، شغلي يا ساير جنبه هاي مهم زندگي دچار شود. ه: ناراحتي فرد را نمي توان به آثار مستقيم يك ماده (مثلا يك نوع ماده مخدر،يك نوع داروي تجويزي)،يا يك عارضه پزشكي ديگر (مثلا هايپرتيروئيديسم) نسبت داد. و: يك اختلال رواني ديگر نمي تواند دليل موجه تري براي اين اختلال باشد. مثلا اضطراب درباره حملات وحشت زدگي در اختلال وحشت زدگي،ارزيابي منفي ديگران در اختلال اضطراب اجتماعي، وسواس كثيف شدن يا ساير وسواس ها در اختلال وسواسي – اجباري، جدايي از افراد مهمي كه فرد به آن ها دلبستگي دارد در اختلال اضطراب جدايي، رويدادهايي كه فرد را به ياد رويدادهاي اسيب زا مي اندازد در اختلال PTSD، چاق شدن در آنوركيسا نروزا، دردها و ناراحتي هاي فيزيكي در اختلال نشانه هاي جسماني، نقص هايي كه فرد فكر ميكند در ظاهرش دارد در اختلال بد شكلي بدني، يا ابتلا به يك بيماري جدي در اختلال اضطراب بيماري، يا محتواي باورهاي هذياني در اسكيزوفرني يا اختلال هذياني. همه اين موارد نمي توانند دليل موجهي براي اين اختلال باشند (گنجي، ۱۳۹۲). همان طور كه گفته شد، علامت شاخص اين اختلال اضطراب و نگراني غيرواقعي ومفرطي است كه وابسته به رويدادهاي تنش زاي بيروني نيست. بر اساس نظر اشتراوس (۱۹۹۴)، اين خصوصيت در ۹۵درصد كودكان مبتلا به اختلال اضطراب فراگير آشكار است.كودكان دچار اين اختلال درباره آينده، رويدادهاي اجتماعي، فعاليت هاي خانوادگي، ورزش، موضوعات بهداشتي وآنچه صرفا ممكن است فردا يا حتي ساعتي بعد روي دهد، نگرانند. اختلال اضطراب فراگيربا تنيدگي، ناآرامي، تحريك پذيري و زود از كوره در رفتن نيز همراه است، هر چند كودكان خود هميشه از اين قبيل عبارات استفاده نمي كنند. چنين اضطراب مزمن دائمي را (تشويش مضطربانه) ناميده اند. منبع:كانون مشاوران ايران-اختلال اضطراب فراگير در كودك و نوجوان
امتیاز:
بازدید: 0
نوجوان مضطرب – تمامي افراد در طول زندگي خود با مشكل اضطراب مواجه مي شوند چرا كه به هر حال در تمامي زندگي ها و روند رشد افراد در طول زندگي مشكلات و دغدغه هايي وجود دارد كه مي تواند به شدت بر ميزان استرس و اضطراب افراد تاثير گذار باشد. طبيعي است كه تمامي افراد در مقابله با موقعيت هاي تنش زا و پر استرس زندگي خود درگير اضطراب شده و با اين مشكل اساسي دست و پنجه نرم مي كنند. اضطراب امري طبيعي است كه در مواقع تنش زاي زندگي براي هر فردي و در هر سني پيش مي آيد اما اگر مقدار و زمان آن در فرد زياد و طولاني شود فرد به اضطرابي مبتلا است كه از حالت طبيعي خود خارج شده و نياز به بررسي دارد. به طور كلي اضطراب يك حس ناخوشايند است كه در پي به وجود آمدن موقعيت هاي ناگوار كه براي هرفردي هم مي تواند متفاوت باشد به وجود مي آيد. نوجوانان به عنوان كساني كه با مشكلات و تغييرات خلقي و مواردي از اين قبيل مواجه مي شوند و نيز سالمندان و طبقات اقتصادي فقير بيشتر در معرض ابتلا به اضطراب هستند و افراد مرفه و مردها و جوانان كلا كمتر به بيماري اضطراب مبتلا مي شوند. نوجوان مضطرب مي تواند در نتيجه ترس ناشي از تغييرات جسماني و تغييرات صدا، ترس ناشي از پذيرفته نشدن نزد ديگران، ترس ناشي از بلوغ زود رس به خصوص در دختران، ترس ناشي از بلوغ دير رس به خصوص در پسران، ترس ناشي از زشت شدن قيافه و هيكل نزد نوجوانان دختر و پسر و مواردي از اين قبيل به وجود بيايد. بهترين راه براي جلوگيري از ايجاد اضطراب ناشي از ترس از بلوغ زود رس و يا دير رس در نوجوانان اطلاع دادن و آگاهي به موقع آنها از اين موارد است. قبل از اينكه نوجوان به سن بلوغ برسد و علائم ثانويه بلوغ در او هويدا شود نياز است تا خانواده ها با رعايت مسائل اخلاقي و شرعي نكات مورد نياز در مورد بلوغ را به آن ها آموزش داده تا در نتيجه ترس آن ها شاهد اضطراب بيشتري نباشند. لازم است تا مربيان و مشاوران فرد نوجوان توضيحاتي مناسب در دوران نوجواني به فرد داده تا از انحراف و مشورت او با افراد هم سن و سال و كساني كه شايد او را در زمينه جنسي به انحراف بكشانند جلوگيري نمايند. نتيجه تحقيق پژوهشگران نشان مي دهد كه حس ناامني و نداشتن مهارت هاي لازم براي برقراري روابط صحيح اجتماعي و عاطفي و تفاوت در فرهنگ خانواده ها و جوامع از عوامل مهم به وجود آمدن يك نوجوان مضطرب در خانواده خواهد بود. براي اينكه جلوي اضطراب نوجوان مضطرب را گرفت و يا در موردي كه او اضطراب دارد از انتشار و افزايش اضطراب در او جلوگيري نمود لازم است تا مواردي از جانب والدين و اطرافيان نوجوان به دقت رعايت شود كه چند مورد از مهم ترين آن ها را با هم بررسي خواهيم كرد. اولين نكته اين است كه همواره بايد نياز و گرايش ها و تمايلات فرد نوجوان را به هم سن و سالانش و نياز او به پذيرفته شدن در نزد هم سالانش را با دقت درك نمود چراكه اين يك نياز طبيعي است و در تمامي نوجوانان وجود دارد. نياز است تا والدين در مورد موضوع دوست يابي در نوجوان خود به دقت وارد شده و توافقي ميان آن ها در اين مورد صورت گيرد تا نوجوان نيز در اين زمينه پنهان كاري نكند و دوستي ها و روابط ميان نوجوان با دوستانش براي خانواده مبهم نبوده و دوستان فرد نزد والدين شناخته شده باشند. والدين بايستي براي شخصيت نوجوان خود بسيار احترام قائل بوده و به خصوص نزد ديگران با او با ناملايمت رفتار نكند و طوري رفتار نكنند كه نوجوان احساس حقارت نمايد بلكه او نيز بايد مانند يك فرد بزرگسال مورد احترام قرار گيرد. منبع:كانون مشاوران ايران-نوجوان مضطرب
امتیاز:
بازدید: 0
اختلال اضطراب جدايي در نوزادان باعث اضطراب بيش از حد مربوط به جدايي يك كودك از خانه و يا از كساني (در نوجوانان و بزرگسالان) است كه به فرد به آن ها وابسته است. اين اضطراب فراتر از ميزاني است كه براي رشد فرد انتظار مي رود. ترس، اضطراب و يا اجتناب ماندگار است، و حداقل به مدت ۴ هفته در كودكان و نوجوانان و به طور معمول ۶ ماه يا بيشتر در بزرگسالان به طول مي انجامد. بسته به سن افراد، ممكن است ترس از حيوانات، هيولا، تاريكي، دزد، سارق، آدم ربايان، حوادث رانندگي، سفر هواپيما، و شرايط ديگري را داشته باشند كه به عنوان خطري براي يكپارچگي خانواده و يا خود افراد تلقي مي شوند. نگراني در مورد مرگ و مردن نيز رايج است. امتناع از مدرسه رفتن ممكن است به مشكلات تحصيلي و اجتناب اجتماعي منجر شود. كودكان ممكن است از اين امر شكايت كنند كه هيچ كس آن ها را دوست ندارد و يا مراقب آن ها نيست و در نتيجه آرزو مي كنند كه مرده بودند. هنگامي كه زمان جدايي بسيار ناراحت مي شوند، ممكن است خشم و يا گاهي اوقات تنفر خود را نسبت به كسي كه آن ها را مجبور به جدايي كرده، نشان دهند. اضطراب جدايي در نوزادان دكتر هلاكويي كودكان مبتلا به اين اختلال اضطراب جدايي در نوزادان اغلب به صورت سخت گير، فضول و نيازمند توجه مداوم، مي باشند. اغلب اوقات تقاضاهاي مفرط كودك، به يك منبع سرخوردگي والدين تبديل مي شوند كه منجر به خشم و درگيري در خانواده است. كودكان مبتلا به اين اختلال اضطراب جدايي در نوزادان، گاهي اوقات، به صورت افراد وظيفه شناس، سازگار، و مشتاق به خوشحال سازي توصيف مي شوند. كودكان ممكن است شكايت هاي جسماني داشته باشند كه به آزمايشات فيزيكي و روش هاي پزشكي منجر مي شود ولي در حقيقت مشكلي وجود ندارد. حالت افسرده، غالبا وجود دارد و ممكن است با گذر زمان تداوم بيشتري پيدا كند و تشخيص فرعي اختلال افسرده خويي و يا اختلال افسردگي اساسي را توجيه كند. اين اختلال ممكن است نسبت به اختلال مربوط به هراس با هراس از مكان هاي شلوغ اولويت داشته باشد. اضطراب جدايي چيست؟ همين واكنشها ممكن است در مورد اعضاي خانواده و دوستاني نيز رخ دهد كه به نظر ميرسيد كودك شما زماني از آن ها لذت ميبرد اما اكنون آن ها را “غريبه” يا حتي يك تهديد ميداند. اختلال اضطراب جدايي در نوزادان مرحله اي از رشد طبيعي است. در اين مرحله، كودكان وقتي از والدين يا مراقبان اصلي خود جدا مي شوند، مضطرب مي شوند. اختلال اضطراب جدايي در نوزادان معمولاً از ۸ ماهگي كودكان شروع مي شود و در سنين ۱۰ تا ۱۸ ماهگي شديدتر مي شود. هنگامي كه از والدين يا مراقبان خود جدا مي شوند، به ويژه زماني كه از خانه دور هستند، احساس خطر و ناامني مي كنند. آن ها براي امنيت و اطمينان به والدين و مراقبان خود نگاه مي كنند. گريه نشان مي دهد كه كودكان احساس دلبستگي به والدين يا مراقبان خود را ايجاد كرده اند. گريه در اين شرايط يك واكنش مثبت است. اختلال اضطراب جدايي در نوزادان تا ۲۴ ماهگي كودكان ادامه دارد. در اين سن، كودكان ماندگاري اشيا را ياد گرفته اند و اعتماد پيدا كرده اند. اضطراب جدايي به مرور برطرف مي شود زيرا كودكان ياد گرفته اند كه والدين يا مراقبان آن ها حتي زماني كه ديده نمي شود نيز هنوز وجود دارند. كودكان ياد گرفته اند كه به والدين خود اعتماد كنند يا در نهايت مراقبان خود باز خواهند گشت. چگونه اضطراب جدايي كودك از مادر را كاهش دهد
منبع:كانون مشاوران ايران-اختلال اضطراب جدايي در نوزادان | درمان تضميني + تشخيص
امتیاز:
بازدید: 0
اضطراب رابطه مي تواند ناشي از مشكلاتي باشد كه در رابطه خود داريد: ممكن است نگران اين باشيد كه آيا رابطه شما دوام خواهد داشت يا خير، ممكن است مطمئن نباشيد كه مي توانيد به شريك عاشقانه خود اعتماد كنيد. حتي ممكن است با مسائل تعهدي دست و پنجه نرم كنيد. همه اين نگراني ها مي توانند به اضطراب رابطه يا وسواس در رابطه منجر مي شود. اضطراب رابطه چيست؟ با اين حال، مواقعي وجود دارد كه ممكن است شخص هنوز در رابطه احساس اضطراب بيش از حد داشته باشد، به طوري كه به رابطه خود آسيب وارد كند. اضطراب رابطه در صورت درمان نشدن منجر به موارد زير مي شود: فقدان انگيزه، چه از نظر شخصي و چه از نظر شغلي اين نوع رفتار باعث مي شود كه شريك زندگي يا رابطه شما به موفقيت نرسد. براي كنار آمدن با اين موضوع، انرژي خود را به جاي مقايسه كردن، روي رابطه خود متمركز كنيد. ۲٫ مدام فكر مي كنيد كه طرف مقابل قصد جدايي دارد به طور معمول علائم واضحي وجود دارد كه نشان مي دهد رابطه خوب پيش نمي رود يا اينكه شريك زندگي شما ناراضي است و ممكن است بخواهد به رابطه پايان دهد. اگر بدون هيچ نشانه اي احساس كنيد كه همسرتان قصد جدايي دارد احتمالا به اضطراب رابطه مبتلا هستيد. ۳٫ تجزيه و تحليل بيش از حد كلمات ۴٫ از دست دادن خوشي، اضطراب رابطه همه روابط جدي سختي هايي دارند، به همين دليل است كه لذت بردن از لحظات خوب بسيار مهم است. تمركز بر حضور در رابطه و عدم نگراني در مورد آينده به شما كمك مي كند تا با اضطراب رابطه كنار بياييد. ۵٫ وابستگي از نشانه هاي اضطراب رابطه ۶٫ سازگاري بيش از حد با شريك زندگي خود منبع:كانون مشاوران ايران-اضطراب رابطه | ۲۰ نشانه كه نمي دانيد
امتیاز:
بازدید: 0
نكات صحبت با فرد مضطرب يكي از مهم ترين نكات در ارتباط با فرد مضطرب مي باشد بنابراين اين مقاله را از دست ندهيد. اختلالات اضطرابي يكي از رايجترين انواع بيماريهاي رواني است و بدليل كورونا، در حال افزايش است. حدود ۱۹ درصد از جمعيت بزرگسال ايالات متحده هر سال تحت تأثير اضطراب قرار مي گيرند. به احتمال زياد فردي را مي شناسيد كه داراي اضطراب است. بين اضطراب ناخوشايند اما منطقي كه همه ما در موقعيتهاي استرسزا دچار ميشويم و اضطراب ناتوانكننده و غيرمنطقي كه افراد مضطرب در موقعيتهايي كه واقعاً استرسزا يا تهديدكننده نيستند احساس مي كنند تفاوت وجود دارد. افراد مبتلا به اختلالات اضطرابي نسبت در توانايي عملكرد و انجام كارهايي كه از آن لذت ميبرند اختلال ايجاد ميكند. بنابراين، تا زماني كه اختلال اضطراب قابل تشخيص نداشته باشيد نبايد اضطراب خود را با فرد ديگري مقايسه كنيد. چه چيزي بايد بگوييم و چگونه به فرد مضطرب كمك كنيم. اگر نمي دانيد افكار فرد مضطرب چگونه است، در مورد آن صادق باشيد. اما همچنين به آن ها بگوييد كه مي خواهيد كنار آن ها باشيد تا هر طور كه مي توانيد حمايتشان كنيد. اگر دوست شما نسبت به اضطراب خود آگاه باشد يا در مورد آن صحبت كند، به شما اطمينان دارد. بنابراين نكات صحبت با فرد مضطرب را بياموزيد و بدون قضاوت به آنچه مي گويد و تجربياتش گوش دهيد تا احساس كند كه شنيده مي شود و احساساتش مهم هستند. ۲٫اصراري براي روش درماني نداشته باشيد اضطراب شديد مي تواند باعث ايجاد درد شود و حتي تنفس هم نتواند اين ترس و اضطراب را كاهش دهد. اضطراب همچنين ميتواند باعث شود كه فرد آنقدر احساس بيقراري كند كه ساكت نشستن تقريباً غيرممكن به نظر برسد. فرد مضطرب، تكنيك آرامسازي متفاوتي را تجربه مي كند، برخي از افراد به جاي نشستن و نفس كشيدن آرام ، بايد كارهاي فعالي انجام دهند، مانند دويدن. ديگران ممكن است نياز به صحبت با درمانگر داشته باشند. تنها در صورتي تكنيك ارائه دهيد كه آموزش لازم را در اين زمينه ديده باشيد يا دوستتان از شما درخواست كند در غير اين صورت در صحبت با فرد مضطرب تنها لازم است كه خوب به حرف هاي آن ها گوش دهيد. ۳٫ از آن ها بپرسيد، چه كاري مي توانم براي كمك به شما انجام دهم؟ مدام حال او را نپرسيد از او نپرسيد كه چرا به مشاور مراجعه نمي كند اگر آن ها نياز به مراجعه به مشاور سلامت روان يا مصرف دارو داشته باشند، خودشان مراجعه مي كنند و درمان لازم را دريافت مي كنند. منبع:كانون مشاوران ايران-نكات صحبت با فرد مضطرب| به فرد مضطرب چه بگوييم و چه نگوييم
امتیاز:
بازدید: 0
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |