moshaverrkhob moshaverrkhob
|
همبازي مورد علاقه كودك من تبلت اوست. اين جمله را از بسياري از پدر و مادرها مي شنويم كه اتفاقا بدرفتاري نشان مي دهد و مشكلات توجه دارد. ما روز به روز شاهد اين هستيم كه كودكان اصرار بيشتري بر ارتباط مداوم با تبلت خود دارند. آيا كودك شما به طور مدام اصرار به بازي با تبلت دارد؟ آيا به جاي خرس پوليشي با تبلتش به رختخواب مي رود؟ ايا در طول روز خواب آلود است و اكثر اوقات بد خلقي مي كند؟ آيا بيشتر ترجيح مي دهد در خانه بماند تا در بيرون خانه؟ آيا از لحاظ اجتماعي از همسالان خود كناره گيري مي كند؟ اين رفتارها و برخي ديگر رفتارها به اين معني هستند كه كودك شما به لوازم الكترونيكي وابسته است. اولا تبلت ها و ديگر لوازم الكترونيكي، جايگاه خود را دارند، آنها باعث سرگرمي مي شود، وسيله آموزش هستند همچنين وسيلهاي براي ارتباط محسوب مي شوند. با اين وجود، كودكان ممكن است كاملاً به اين لوازم وابسته شوند به طوري كه از فعاليت هايي كه با احتمال بيشتر باعث ارتقاء رشد شناختي، جسمي و هيجاني مي شوند فاصله ميگيرند. كودكان تمام سنين از همه فعاليتهاي فيزيكي، بازي هاي خلاقانه، ابراز وجود خلاقانه، فرايندهاي حل مسئله و تعامل اجتماعي با بزرگسالان و همسالان سود ميبرند. براي مطالعه بيشتر: ميزان استفاده از تبلت و وسايل مشابه در كودكان چه زماني براي فرزندم تلفن همراه بخرم؟ خوشبختانه، فعاليتهاي مفيدي براي كودكان وجود دارند. والدين اين فرصت را دارند كه نگرشها و رفتار كودك خود را در ارتباط با تمامي ابعاد در زندگي آنها ارتقا دهند. نكته مهم ايجاد يك تعادل است از طريق دسترسي به تجارب مختلف و تشويق كودكان به آزمون كردن چيزهاي مختلف. وقت گذراني با كودك مثل بازي كردن، صحبت كردن، ابداع كردن و يادگيري، كليد اصلي براي حمايت و تشويق كودك به انجام طيف وسيعي از فعاليت ها مي باشند. كودكان تنها افراد وابسته به لوازم الكترونيكي نيستند. همه ما نيست وقت زيادي را با اين لوازم مي گذرانيم. در عين حال، مطالعات نشان داده اند كه فقدان تعادل در فعاليت ها مي تواند به مشكلات سلامتي، اجتماعي و رواني در كودك و بزرگسال منجر گردد. چه در نظر داريد مانع روي دادن مشكلات شويد، چه ميخواهيد مشكلات اطراف را تغيير دهيد، يك ديدگاه خانوادگي بيشتر از هر چيزي كمك مي كند. خانواده ها از طريق فعاليت هاي تفريحي ارتباط بيشتري با يكديگر برقرار مي كنند و براي گوش دادن به يكديگر وقت مي گذارند. از طريق ديگر فعاليت ها، اعضاي خانواده از لحاظ فيزيكي بيشتر فعال شده و خواب آنها بهبود مي يابد، چيزي كه تضمين كننده سلامت كلي است براي شروع به عنوان يك خانواده اهدافي را تعيين كنيد كه ميتوانيد با يكديگر روي آنها كار كنيد و تعادل فعاليت ها را بهبود ببخشيد.همچنين به عنوان والدين استانداردهايي را براي مراقبت از خود، خواب، عادات خوردن و كمك به كودك در خانه تعيين كنيد. لازم است استانداردهايي را براي استفاده از وسايل الكترونيكي تعيين كنيد، همچنين مي توانيد جايگزين هايي را معرفي كنيد. منبع:سايت كودك و نوجوان-وابستگي كودكان به تبلت و ساير لوازم الكترونيكي
امتیاز:
بازدید: 0
روانشناسي كودكان دبستاني شامل درك رشد جسمي، عاطفي، اجتماعي و شناختي كودكان در اين سنين است. كودكان دبستاني از سنين ۵ تا ۱۲ سال هستند و در اين دوره تغييرات زيادي را تجربه مي كنند. كودكان دبستاني در دورهاي از رشد و تحول قرار دارند كه تغييرات زيادي در آنها رخ ميدهد. اين تغييرات شامل رشد جسمي، شناختي، عاطفي و اجتماعي است. درك اين تغييرات براي والدين و معلمان ضروري است تا بتوانند به بهترين شكل از كودكان خود مراقبت كنند. اهميت روانشناسي كودكان دبستاني درك روانشناسي كودكان دبستاني براي والدين، معلمان و ساير متخصصان مراقبت از كودكان مهم است. اين مي تواند به آنها كمك كند تا نيازهاي كودكان در اين دوره مهم از رشد را درك كنند و حمايت و راهنمايي مناسب را ارائه دهند. در اينجا چند دليل مهم براي اهميت روانشناسي كودكان دبستاني آورده شده است: براي كمك به كودكان در يادگيري و رشد: كودكان دبستاني در حال يادگيري و رشد سريع در بسياري از زمينه ها هستند. روانشناسي كودكان دبستاني مي تواند به والدين و معلمان كمك كند تا نحوه يادگيري كودكان را درك كنند و فعاليت هايي را براي حمايت از رشد آنها طراحي كنند. روانشناسي كودكان دبستاني يك زمينه پيچيده و در حال رشد است. با درك بهتر نحوه رشد و توسعه كودكان دبستاني، مي توانيم از آنها حمايت كنيم تا به پتانسيل كامل خود برسند. مركز مشاوره ستاره ايرانيان با برترين متخصصين روانشناسي كودك و نوجوان در زمينه هاي مختلفي از جمله اختلالات يادگيري، اختلالات رفتاري و مشكلات عاطفي كودكان دبستاني به شما كمك مي كند تا سلامت روان و آينده كودك خود را تضمين كنيد. براي اطلاعات بيش تر در زمينه روانشناس كودك ابتدايي مي توانيد با شماره هاي ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگيريد. رشد كودك دبستاني رشد جسمي: در روانشناسي كودكان دبستاني، كودكان به سرعت رشد مي كنند. قد و وزن آنها افزايش مي يابد و استخوان ها و ماهيچه هاي آنها قوي تر مي شود. كودكان در اين دوره به فعاليت بدني زيادي نياز دارند.
روانشناسي كودكان دبستاني چالش هاي رايج كودكان دبستاني سازگاري با مدرسه: ورود به مدرسه مي تواند يك تجربه چالش برانگيز براي كودكان باشد. آنها ممكن است با نياز به سازگاري با يك محيط جديد، قوانين جديد و انتظارات جديد دست و پنجه نرم كنند. منبع:كانون مشاوران ايران-روانشناسي كودكان دبستاني ✔️ نكاتي كه نمي دانيد
امتیاز:
بازدید: 0
مشاور خوب كودك : شناخت وضعيت رشد جسمي كودك براي شناخت وضعيت رشد جسمي كودك، معيارهاي مراحل رشد، هرگز اصول آماري قرار نميگيرد. كودك ممكن است نسبت به تاريخ سني كه توسط آن مرحله معين نشده است، بسيار جوان يا بسيار مسن باشد. بنابراين بايد معيار سطح مرحلهاي را پيدا كنيم تا بتوانيم درجه بلوغي را كه كودك واقعا به آن دست يافته، تشريح كنيم. از طريق معيارهايي كه براي هر دوره تعيين شده، تفاوتهاي فردي نمايان ميشود. در فرآيند رشد هميشه سرعت مفهوم متغيري دارد، مثلا رشد در سن ۵ سالگي كند شده و از سن ۱۰ سالگي تغييرات ناشي از رشد نمايان خواهد شد. عمل رشد به طور دائمي از بدو تولد شروع ميشود و تغييراتي را ايجاد ميكند كه متاسفانه گاهي نسبت به اين تغييرات توجهي نميشود كه اين بيتوجهي تاثيرات سوئي بر روي فرزند در حال رشد ميگذارد، زيرا رشد علاوه بر تغييرات جسمي، تغييراتي در رفتار كودك نيز ايجاد ميكند كه به موازات فرايند رشد جسمي انجام ميگيرد. البته تغييرات حاصل از رشد جسمي از محيط پيرامون كودك نيز متاثر است. مثلا رشد كودكي كه در شمال كشور زندگي ميكند، با كودكي كه در جنوب كشور است، تفاوت خواهد داشت. با اين وجود ميتوان گفت كه كودكان نواحي مختلف جامعه از لحاظ رشد و تغييرات فيزيكي و رواني قابل مقايسه هستند. البته مراحل رشد كودك، مختص دستهبندي كودكان نيست، بلكه وسيلهاي است كه به ما امكان ميدهد رفتار كودكان را تعبير و تفسير كنيم. كودك بيش از ششصد عضله متمايز دارد كه او را كاملا در بر گرفتهاند. اكثر اين عضلات (پي – ماهيچه) شديدا توسط جهتهاي قرينه و با دستگاه مفصلي و اهرمي قابل توجهي به اسكلت محكم شدهاند. پيچيدگي سيستم عضلات ماهيچهاي از حد تصور فراتر است، زيرا كودك در حدود چهل ميليون تار ماهيچهاي دارد كه هر يك از اين تارها به نوبه خود از تعداد بيشماري رشتههاي نازك ميكروسكوپي ساخته شده است كه اين رشتهها نيز به نوبه خود به رشتههاي نازك عصبي متصل ميشوند كه مايعات مغزي انتشاردهنده تحريك عصبي آنها از يك سري سلولهاي عصبي كه در مغز و نخاع قرار دارند، حاصل ميشود. بخش اعظم اين تشكيلات، در طول ۱۰ سال اوليه زندگي ساخته ميشود و به شكل يك فرايند منظم انجام ميگيرد و بر اساس يك نظم دقيق ايجاد ميشود كه مراحل رشد را يادآوري ميكند. روند اين تشكيلات قبل از تولد شروع ميشود. كودك قبل از تولدش قادر است حركاتي انجام بدهد و وضعيت خود را تغيير بدهد (كل حركاتي را كه در طول دوره جنيني انجام ميشود، قابل ملاحظه است.) كمي پس از تولد، نوزاد وضعيتهاي فعالي را كه چشمها، سر، بازوها، پاها و بالا تنه وارد عمل ميكند، ميپذيرد؛ كه اين وضعيت كاملا منظم و هماهنگ است. اين كشف قابل ملاحظه، انضباط و همآهنگي وضعيت چشمها، سر و دستها و بدن را ايجاب ميكند، حركت غير ارادي و نيروبخش گردن از دوران كودكي به عنوان منشأ ساده رشد در نظر گرفته ميشود. زندگي قبل از تولد دوران طبيعي بارداري معمولا در حدود ۲۸۰ روز است. ميتوان دوران ۹ ماهگي بارداري را به سه قسمت تقسيم كرد كه به آنها سه ماهه اول، دوم و سوم ميگويند. بايد توجه داشت جنين در طول دوران بارداري از خون مادر تغذيه ميكند و به همين دليل رشد جنين در اين دوران، وابستگي شديدي به مادر دارد. سه ماهه اول در سه ماهه اول قلب ضربان نسبي دارد و خون را به تمام قسمتهايي كه اندام جنين است، ميرساند. چشم و بيني و گوش خارجي هنوز تشكيل نشده است. دستگاه گوارش همچنان در حال تشكيل شدن است. در پايان هفته هشتم وزن جنين در حدود يك گرم و طول قد او در حدود ۵/۲ سانتيمتر است. اندامها كمكم قابل رويت هستند، ولي بازو، آرنج، ساعد، دستها، ران، زانو، ساق و پاها كم و بيش ديده ميشود. در اواخر هفته هشتم زائده مانندي كه قبلا به شكل دم ديده ميشد، از بين ميرود. در انتهاي هفته دوازدهم وزن جنين ۳۰ گرم و طول قد ۵/۷-۹ سانتيمتر است. در اين دوره اندامها تشكيل شدهاند، بازوها، انگشتان دستها و پاها ك املا مشخص شده است. گوش خارجي قابل رويت است. ضربان قلب را در اين موقع با وسايل مخصوص ميتوان شنيد، ناخنها تشكيل شده و چشمها كامل ميشوند.مشاوره كودك سه ماهه دوم در سه ماهه دوم اعضا و اندامهايي كه در سه ماهه اول تشكيل شده در سه ماهه دوم رشد ميكند و به مرحله تكامل نزديك ميشود. در پايان دوره شش ماهگي طول قد جنين در حدود ۵/۲۷ تا ۳۰ سانتيمتر و وزن آن ۶۰۰ تا ۷۲۰ گرم است. در ماههاي پنجم و ششم پوست بدن جنين قرمز ميشود. در اين زمان كه غدد چربي پوست شروع به ترشح چربي ميكنند و همراه با سلولهاي مرده پوست، ماده سفيد رنگي را تشكيل ميدهند كه پوست جنين را ميپوشاند كه اين، وظيفه حفاظت از پوست را به عهده خواهد داشت. سه ماهه سوم در سه ماهه سوم و در پايان نهمين ماه بارداري وزن معمولي جنين دختر در حدود ۳۰۰۰ گرم و پسر در حدود ۳۲۰۰ گرم است. طول قد در حدود ۵۰ سانتيمتر است. پوست بدن تغيير كرده و سفيد يا صورتي كمرنگ ميشود و پشت جنين از ماده چرب سفيد پوست پوشيده ميشود. نيازهاي جسمي كودك رشد جسماني كودك با اشباع نيازهاي جسمي او و فراهم كردن وسايل مادي امكانپذير خواهد بود. كودكان در سنين مختلف در سلامتي يا بيماري نيازهاي متفاوتي دارند. مثلا: نوع و مقدار غذا و خوابي كه كودك در سالهاي اول زندگي بدان نياز دارد، با سالهاي بعد متفاوت است. پدر در صورت حضور از نظر تغذيه حقي بر فرزند دارد و بايد از نظر غذايي نيازمنديهاي او را تامين كند. منبع:مركز مشاوره-مشاور خوب كودك : شناخت وضعيت رشد جسمي كودك
امتیاز:
بازدید: 0
بچه هاي باهوش پرورش دهيد! وقتي بچه ها در ورزش شركت مي كنند و يا ساير فعاليت جسمي منظم را انجام مي دهند، نه تنها بدن آنها سالم و متناسب مي شود، بلكه همچنين از انها انسان باهوشي مي سازد. تمرين و ورزش تاثيرات خوبي بر روي مغز دارد، و نه تنها براي بزرگسالان اين امر صحت دارد، بلكه براي بچه ها هم مفيد و حتي مهم تر مي باشد. فيل تام پروسكي، استاد علم ورزش در دانشگاه گرجستان بر اين باور است كه ورزش و تمرين، تاثيري بلند مدت بر روي مغز هايي دارد كه در حال رشد هستند”. موارد زير مربوط به مزاياي تمرين و ورزش و نحوه كمك كردن آن در باهوش شدن بچه ها مي باشد. ورزش كردن جريان خون در مغز را افزايش مي دهد. خون اكسيژن و گلوكز را به قسمت هايي از مغز مي رساند كه براي افزايش هوشياري و تمركز ذهني اهميت دارند. به همين دليل، ورزش كردن كمك مي كند تا توانايي يادگيري بچه ها افزايش يابد. يك مطالعه در آزمايشگاه دانشگاه كلمبيا در سال ۲۰۰۷ انجام شده است و بيانگر اين مي باشد كه يك رژيم ورزشي سه ماهه مي تواند جريان خون را براي بخش هايي از مغز كه مربوط به حاظفه و يادگيري مي باشد را تا ۳۰ درصد افزايش دهد.
منبع:كانون مشاوران ايران-تاثيرات ورزش بر روي مغز كودكان
امتیاز:
بازدید: 0
آنچه بايد در مورد روانشناسي كودك دو تا سه ساله خود بدانيد: (راهنماي دو تا سه سالگي) يكي از بزرگترين لذت ها براي پدر و مادر تماشاي يادگيري وترقي كودكشان است. ولي آيا مي دانيد به كدام سمت مي رود و چه نقاط عطف رشدي دارد؟ آيا مي دانيد براي كمك به كسب اعتماد به نفس از توانمندي هايش جهت رفتن به مرحله بعدي زندگي چه كاري از شما ساخته است؟ در سه سالگي، كودك نسبت به چند ماه قبل تحرك و بي پروايي بيشتري دارد. هنگام دويدن و راه رفتن كنترل بيشتري بر مسير حركتش دارد. و ممكن است بتواند روي انگشت يك پا راه برود و يا لي لي كند. او مي تواند در هر گام به كمك يك پا از راه پله بالا برود و حتي ممكن است چنان به خود مطمئن باشد كه بتواند بدون گرفتن جايي از راه پله استفاده كند. اغلب اوقات او مي تواند توپ را از پايين به بالا پرتاب كند و يك توپ بزرگ را در بين دست هاي كشيده اش نگه دارد. كودك مي تواند توپ را به سمت جلو شوت كند. شما مي توانيد با دادن فرصت بازي در فضاي باز مثل پارك و يا زمين بازي صاف و بي خطر به كودكتان كمك كنيد تا مهارت هايش به شكل كامل پرورش يابد. مهارت هاي حركتي ظريف كودك نيز كم كم پيشرفت مي كند. در سه سالگي كودك بايد اين توانايي را داشته باشد كه غذايش را با قاشق بخورد بدون اينكه غذا بريزد و نيز بايد بتواند دست هايش را خودش بشويد و خشك كند و لباس هايش را به تنهايي و تنها با كمي كمك از جانب شما بپوشد. مهارت هاي بازي و فيزيكي در كودك دو ساله هر چيزي كه اين فرصت را در اختيار كودك بگذارد تا مهارت هايش را تقويت وتمرين كند بسيار با ارزش است. وقتي كاغذ و مدادشمعي و مداد دراختيار كودك قرار مي دهيد موجب تقويت چالاكي كودك مي شويد كه اين چالاكي هنگامي كه او مي خواهد مهارت نوشتن را بياموزد به او كمك مي كند. با اينكه براي نوشتن به كودك كاغذ داده ايد ممكن است نوشتن بر روي ديوار ها برايش جذاب تر از صفحه كاغذ باشد. اكنون نوبت شماست كه شرايطي فراهم كنيد و مشوق كودكتان باشيد تا استفلال بيشتري كسب كند. اجازه دادن به كودك براي تنهايي غذا خوردن و لباس پوشيدن، حتي اگر زمان زيادي از شما بگيرد عامل كمك كننده مهمي است چون فرصت زيادي تا قبل از اينكه او مدرسه را شروع كند وجود ندارد. در اين سن، مهارت سخن گفتن و تفكر در كودك به سرعت پيشرفت مي كند. او مي تواند تعدادي از رنگ ها را بر هم منطبق كند و نيز نام برخي از آنها را بداند. او داستان را دوست دارد و اكنون همان زمانيست كه ممكن است مجبور شويد يك داستان را بارها براي كودك بخوانيد. دايره لغات او هر روز وسيع تر مي شود، با اينكه ممكن است از خيلي از اين لغات جديدي كه ياد گرفته استفاده نكند. تلاش كودك براي مهارت كلامي وقتي كودك تلاش مي كند مهارت هاي كلامي كه تازه كسب كرده است را تمرين كند حتما به او گوش دهيد. در اين سن روش بازي كردن كودك مدام در حال تغيير است. زمانيكه در حال تمرين بر روي مهارت حل مساله، مهارت كلامي و خلاقيت است، داراي قوه تخيل بيشتري است و در اين هنگام داستان هايي كه به زبان مي آورد بيشتر بر مبناي داستان كتاب هايي است كه خوانده و يا برنامه هاي تلويزيوني است كه ديده است. اگر تا به حال چنين كاري انجام نداده ايد بايد بدانيد اكنون بهترين زمان است تا كودك را با مهارت در آوردن لباس و نيز فعاليت هاي ابتكاري مثل خميربازي، آب و شن و رنگ آميزي يا پخت و پز آشنا كنيد. كارهايي كه كودكتان انجام مي دهد شايد چندان احساس خاصي را در شما بر انگيخته نكند ولي اين كارها به عنوان يك خروجي مهم براي اوست كه ايده هاي دروني اش را به شكل عيني و واقعي تبديل مي كند. واجب است كودك فرصت بازي با ساير بچه ها را داشته باشد تا بتواند مهارت هاي اجتماعي را در خود تقويت كند. اين مهارت ها اورا توانمند مي كند تا براي قرار گرفتن در محيط مدزسه آماده شود. سه سالگي بهترين زمان براي ايجاد بستري مناسب جهت كسب مهارت هاي اجتماعي، شناختي و فيزيكي است كه او هنگام شروع مدرسه به آنها نياز دارد. كسب اين مهارت ها تنها براي زنده ماندن كودك نيست، بلكه اين مهارت ها موجب پيشرفت كودك در محيط آموزشي رسمي مي شود ونقش شما در اين زمينه بسيار مهم و حياتي است. منبع:كانون مشاوران ايران-روانشناسي كودك دو تا سه ساله
امتیاز:
بازدید: 0
راهنماي والدين كودك 9 ساله تا 11 ساله تهيه شده است. روانشناسي كودكان 9 تا 12 سال به مسائلي همچون: روانشناسي دختر 9 ساله، روانشناسي كودك هشت ساله، برنامه ريزي براي كودك 9 ساله، ويژگي هاي كودكان 7 تا 12 سال، پرخاشگري در كودكان 9 ساله، رشد كودك نه ساله و غيره مي پردازد. نقاط عطف رشد كودك 9 ساله تا 11 ساله كودكاني كه نسبت به خود احساس خوبي دارند، مي توانند در برابر فشار منفي همسالان مقاومت كنند و انتخاب هاي بهتري براي خود داشته باشند. اين زمان مهمي است كه كودكان در كنار رشد استقلال خود، احساس مسئوليت كنند. همچنين، تغييرات فيزيكي بلوغ ممكن است تا به حال خود را نشان دهد، به خصوص براي دختران. يكي ديگر از تغييرات بزرگي كه كودكان در اين دوران بايد براي آن آماده شوند، شروع دوره راهنمايي يا دبيرستان است. در اينجا اطلاعاتي در مورد چگونگي رشد كودكان در دوران نونهالي وجود دارد: تغييرات عاطفي و اجتماعي سن 9 تا 11 سال شروع به ايجاد دوستي هاي قوي تر، پيچيده تر و روابط همسالان كنيد. از نظر عاطفي داشتن دوستان، به خصوص همجنس، اهميت بيشتري پيدا مي كند. رشد كودكان 9 تا 11 ساله با چالش هاي تحصيلي بيشتري در مدرسه روبرو شويد. راهنماي والدين كودك 9 ساله تا 11 ساله با فرزندتان وقت بگذرانيد. با او در مورد دوستانش، دستاوردهايش و چالش هايي كه با او روبرو خواهد شد صحبت كنيد.
منبع:كانون مشاوران ايران-راهنماي والدين كودك 9 ساله تا 11 ساله
امتیاز:
بازدید: 0
فرايند اجتماعي شدن كودك ( راهنماي روان شناختي) فرايند اجتماعي شدن كودك يا همان جامعه پذيري مرحله اي مهم در رشد انسان به حساب مي آيد و اولين محيط اجتماعي كه كودك با آن ارتباط برقرار مي كند خانواده مي باشد و برقراري ارتباط با والدين اولين نياز اجتماعي كودك شناخته مي شود. و زماني كه كودك با پدر و مادر خود ارتباط برقرار مي كند احساس امنيت و خوشحالي مي كند و با ادامه اين روند سطح روابط اجتماعي كودك در آغوش خانواده گسترش مي يابد و بعد وارد اجتماعي ديگري مانند جامعه، اقوام و دوستان مي شود. اگر والدين نسبت به اجتماعي شدن فرزندان آگاهي و شناختي كاملي داشته باشند فرايند اجتماعي شدن براي فرزندان هموارتر خواهد شد و به اين منظور در اين مقاله به معرفي فرايند اجتماعي شدن كودك پرداخته ايم و در صورتي كه احساس مي كنيد كودك شما كمتر اجتماعي مي باشد و بيشتري به گوشه گيري تمايل دارد در اين هنگام حتما به مشاوره كودك مراجعه كنيد و از او كمك بخواهيد. فرايند اجتماعي شدن كودك، نقطه آغاز به عنوان مثال صحبت كردن با كودكي كه هنوز زبان باز نكرده است باعث مي شود تا مهارت هاي ارتباطي او توسعه يابد و تعامل كودك با محيط اطراف به مرور زمان شامل محيط بزرگ تري مي شود به عنوان مثال در سن دو سالگي علاوه بر اين كه از مصاحبت با پدر و مادر لذت مي برد تمايل دارد تا به بازي با كودكان ديگر بپردازد و با آن ها سرگرم شود. فرآيند اجتماعي شدن كودك هيچگاه قطع نمي شود ولي تا سن خاصي براي افراد يكسان مي باشد و با سرعت بيشتري ادامه مي يابد و بعد از آن سرعتش كندتر مي شود. در نتيجه فرايند اصلي اجتماعي شدن كودك به معني تاثيرگذاري و تاثير پذيري او از محيط هاي اطراف از همان ابتداي تولد شروع مي شود و تا پايان عملكرد مغز ادامه مي يابد، و همچنين بيان شده است كه پرورش مهارت هاي ارتباطي كودك در طول زمان به فرايند اجتماعي شدن او كمك بسياري مي كند. منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-فرايند اجتماعي شدن كودك |سرانجام بد كودكان منزوي
امتیاز:
بازدید: 0
ويژگي هاي رشدي كودكان نابينا چيست؟ مشكلات رشدي كودك نابينا چگونه حل مي شود؟ هر يك از حواس ها در زمينه رشدمان به ما كمك مي كند و اگر هر كدام دچار نقص شود مشكلاتي را براي فرد به وجود مي آورد. در اين مقاله در نابينايي و ويژگي هاي رشد كودكان نابينا بحث مي كنيم و بررسي كنيم كه كودكان در چه زمينه دچار مشكل و تاخير رشدي مي شوند. آيا مي توان از تاخير رشدي جلوگيري كرد؟ و در صورت جواب مثبت راه درمان آن را كشف كنيم. نابينايي كودك يك نقص به شمار مي آيد و بر ابعاد مختلف رشد مانند رشد حركتي و رشد شناختي اثر مي گذارد. كودكي كه نابينا است رشد او با محدوديت هايي همراه مي شود اما آن كودك با توجه به اين محدوديت ها مي تواند رشد كند و وارد جامعه شود. كودك نابينا مي تواند با كمك والدين آموزش هاي صحيح را ببيند و بر نقص جسماني خود غلبه كند و براي اينكه يك انسان موفق باشد با تلاش بيشتر توانايي هايش را شكوفا كند و به اهدافش برسد. اراده و ارتباط موثر با والدين و كنارآمدن با نقص جسماني تاثير مهمي در پيشرفت كودك دارد. ويژگي هاي رشدي كودكان نابينا كودكان ابتداي زندگي نمي توانند تشخيص دهند كه مشكلشان چيست و تفاوتي بين خود و ساير كودكان حس نمي كنند و آگاهي تشخيص آن را ندارند. كودكان وقتي وارد محيط هاي مختلف مي شوند و رفتار ديگران را مي بينند متوجه تفاوت خود مي شوند. كودكان نابينا با محدوديت هايي در رشد و جامعه رو به رو مي شوند اما آن ها مي توانند توانايي ها و مهارت هاي خود را نشان دهند و وارد جامعه شوند و پيشرفت كنند. نقص بينايي درست است با محدوديت هايي همراه است كودك اگر تلاش كند و با مشكلش كنار بيايد به خوبي مي تواند در زمينه اي كه دوست دارد موفق شود و هماهنگي كودك با محيط به خطر نمي افتد و مشكلي به وجود نمي آيد. نقش والدين و مربيان بسيار پررنگ و مهم است و آن ها وظيفه دارند حس ترس و ناامني كودك را از بين ببرند و همراه كودك شرايطي را آماده كنند تا كودك به راحتي بتواند وارد جامعه شود و به فعاليت بپردازد. به طور كلي والدين و مربيان بايد براي رشد همه جانبه كودك بسيار تلاش كنند. منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-ويژگي هاي رشدي كودكان نابينا
امتیاز:
بازدید: 0
در ابتدا چند بازي به شما معرفي مي شود كه مي توانيد با كودك خود انجام دهيد و جنبه تفريحي و آموزشي دارد. بعد در اين مقاله به شما آموزش داده ميشود كه چگونه با كودك خود بازي كنيد و چه اهميتي بر آينده فرزندتان دارد. ۱- كودكتان را به پارك ببريد. ۲- با هم دوچرخه سواري كنيد. ۳- فرزندتان را به كتابخانه ي عمومي ببريد. كمكش كنيد كتاب هايي كه علاقه دارد را بردارد. ۴- براي كودكتان يا همراه با او بخوانيد. ۵- كودكتان را به ماهي گيري ببريد. ۶- باهم شيريني بپزيد. ۷- با هم خمير بازي بسازيد و سپس از شكل دادن به آن لذت ببريد. (دستور تهيه هاي آسان آنلاين براي خمير بازي وجود دارد.) ۸- او را به پياده روي يا پارك طبيعت ببريد. ۱۰- تا مدرسه با او قدم بزنيد يا دوچرخه سواري كنيد (اگر امن و شدني است). ۱۱- او را به باغ وحش ببريد. ۱۲- با او منچ بازي كنيد. ۱۳- مونوپلي بازي كنيد. ۱۴- يه قل دو قل بازي كنيد. ۱۵- اتلو بازي كنيد.(بازي تخته). ۱۶- بازي هاي با كارت انجام دهيد. ۱۷- كتاب هاي رنگ آميزي را با هم رنگ كنيد. ۱۸- باهم نقاشي انگشتي انجام دهيد. گودال شن بسازيد (جعبه ي كوچك كيتي و ماسه از فروشگاه محله مي تواند مناسب باشد) و اجازه دهيد كودكتان با اشياي طبيعي همچون بلوط، سنگ، برگ و غيره آنرا تزئيين كند. ۲۰- كودكانتان را در گل كاري مشاركت دهيد يا به او كمك كنيد گياه آپارتماني بكارد و از آن مراقبت كند. ۲۱- او را به فروشگاه كشاورزي ببريد و همه ي گياهان و ميوه هاي متفاوت را به او نشان دهيد. ۲۲- در خانه با هم ساز بزنيد و برقصيد. ۲۳- حباب بسازيد. ۲۴- كودكتان را به ساحل ببريد و قلعه شني بسازيد. ۲۵- باهم كايت به هوا بفرستيد. ۲۶- به او ياد دهيد با كاغذ موشك بسازد. منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-با كودك خود زندگي كنيم- بازي هايي كه بچه ها را موفق مي كند
امتیاز:
بازدید: 0
معرفي جامع منابع كنكور ارشد روانشناسي بدون شك تصميم گيري براي شروع مطالعه و آمادگي كنكور با سردرگمي هايي در انتخاب منابع صحيح نيزهمراه است. اگر به عنوان داوطلب رشته ي روانشناسي در مقطع كارشناسي ارشد و گرايش باليني در حال جست و جوي كامل ترين منابع هستيد، با ادامه ي مطلب همراه باشيد تا شما را با مهم ترين منابع موجود آشنا كنيم تا بتوانيد اولين و مهم ترين بخش موفقيت در كنكور كه انتخاب منابع است را به خوبي طي كنيد. سردرگمي در انتخاب منابع كنكور ارشد روانشناسي تنوع و گستردگي منابع در كنكور كارشناسي ارشد باعث مي شود تا همه ي شركت كنندگان با ابهاماتي مانند شما مواجه باشند و اين مساله براي داوطلبان با رشته هاي غير مرتبط بيشتر نيز خواهد بود. بنابراين بهترين تصميم مي تواند اين باشد كه بر منابع اصلي تمركز كنيد و نگران حجم زياد رفرنس هاي موجود نباشيد.
منابع روانشناسي باليني به ويژه در صورتي كه غير مرتبط هستيد، شروع مطالعه با فيرس مي تواند ديدگاه جامعي در خصوص اين درس در اختيارتان قرار دهد. نكته ي مهم آن است كه در كنار مطالعه ي اين منبع، نكات گفته شده به صورت خلاصه را در منابع ديگر نيز مطالعه كنيد تا نكته اي از قلم نيفتد و بتوانيد درصد بالايي كسب كنيد. نظريه هاي مشاوره و روان درماني پروچاسكا با تاكيد بر بخش هايي كه در فيرس گفته نشده است. راهنماي سنجش رواني مارنات اما پيشنهاد مي شود تا به مطالعه ي بخش هاي سوال خيز آن در كتاب هاي تست ارشد اكتفا كنيد تا انبوه مطالب كتاب شما را سرخورده نكند منابع درس روانشناسي رشد منبع :كانون مشاوران ايران-معرفي جامع منابع كنكور ارشد رشته روانشناسي
امتیاز:
بازدید: 67
به نظر مي رسد كه رشد جنسي بچه ها، از نظر والدين نوزادان و كودكان دوره اي باشد كه در مراحل بعدي زندگي آنها به وجود مي آيد. ولي در حقيقت، رشد جنسي كودكان در سالهاي اوليه زندگي شروع مي شود. نوزادان، كودكان، پيش دبستاني ها و كودكان جوان در سن مدرسه، شالوده رشد هيجاني و فيزيكي را همزمان با رشد به صورت هاي نامحسوس ايجاد مي كنند. همزمان با دست يابي به نقاط عطف مهم فيزيكي و هيجاني، مانند آموختن راه رفتن و يا شناخت پدر و مادر، كودكان به نقاط عطف مهم مي رسند مانند چگونگي بازشناسي، تجربه و احساس كردن بدن خود و چگونگي شكل دهي دلبستگي به ديگران. دلبستگي در سال هاي اوليه زندگي شكل مي گيرد و به مراحل صميميت و پيوستگي با ديگران در آينده كمك مي كند. با شناخت نحوه رشد و يادگيري كودكتان، شما مي توانيد نقش مهمي را درپرورش سالم هيجاني و فيزيكي ايفا كنيد. نوزادان و كودكان نوع منحصر بفرد صميميت فيزيكي و دلبستگي هيجاني ما بين كودكان و والدين، مي تواند اولين عامل براي شكل گيري زمينه هاي عاطفي و صميمي فيزيكي پخته در اينده باشد كه در مراحل بعدي، به عنوان بخشي از بلوغ جنسي پخته در اينده مي باشد. بدن من. بيشتر والدين نگراني هاي مربوط به كودكان خود را با دكتر خودشان در ميان مي گذارند با موضوعاتي نظير اينكه نوزادان آلت تناسلي خود را در طول عوض كردن پوشاك لمس مي كنند يا داراي حالت نعوظ زيادي هستند. به انها اطمينان داده يمشود كه اين رفتارهاي كاملا عادي مي باشد و گفته مي شود كه اكتشاف كردن بدن، حتي در ميان بچه هاي جوان تر هم يك امر عادي مي باشد و بيشر كودكان، به خصوص نوجوانان، از برهنه شدن خوششان مي آيد. واكنشي كه شما نشان مي دهيد – صداي شما، كلماتي كه استفاده مي كنيد و حالت صورت شما – يكي از اولين درس هاي بچه شما در زمينه مسائل جنسي مي باشد. با عدم واكنش عصبي و غافل گير كننده، يا عدم استفاده از كلمات ناپسند، به كودك خود آموزش مي دهيد كه اين كنجكاوي در مورد بدن ، يك بخش نرمالي از زندگي مي باشد. آگاهي جنسي. در سنين 2 يا 3 سالگي، حس مونث يا مذكر بودن كودك شروع به رشد مي كند. اين آگاهي، هويت جنسي ناميده مي شود. كودكان در اين سن، شروع به شناختن تفاوت ما بين پسر ها و دختر ها مي كنند و مي توانند خودشان را به عنوان يك پسر يا يك دختر، شناسايي كنند. برخي از افراد معتقدند كه هويت جنسي به صورت زيست شناختي تعيين مي شود و برخي بر اين باورند كه اين امر در نتيجه محيطي كه كودك در آن قرار گرفته است، تشكيل مي شود. به احتمال زياد، اين امر در نتيجه تركيب دو مورد ياد شده حاصل مي شود. كودكان در اين سن، خودشان را با رفتار هاي خاصي سازگار مي كنند كه نقش هاي جنسيتي ناميده مي شوند، كه مربوط به مونث يا مذكر بودن آنهاست. مردانه بودن چه چيزي است؟ زنانه بودن چه چيزي است؟ چگونه پسر ها و مردها رفتار مي كنند؟ دختر ها و زن ها چگونه رفتار مي كنند؟ همزمان با اينكه تصميم مي گيريد كه نقش هاي جنسي را به كودك خودتان ياد دهيد، نسبت به واكنش هايي كه آنها در داخل و خارج از خانه نشان مي دهند، مطلع باشيد. دوره پيش دبستاني (سن 3 تا 5 سالگي) با اين حال، ممكن است كه حتي در صورتي كه كودكان اين حس را داشته باشند كه اين كار خوب است، والدين بخواهند تا توضيح دهند كه لمس كردن بدن بايد در تنهايي صورت گيرد – كودكان در دوره پيش دبستاني آنقدر درك دارند كه بدانند همه چيز نبايد عمومي شود. همچنين آنها به اندازه كافي بزرگ شده اند كه بدانند هيچ كسي – حتي اعضاي خانواده يا افرادي كه به آنها اعتماد دارند – نبايد آنها را به گونه اي لمس كند كه احساس ناراحتي داشته باشند. منبع : كودك و نوجوان-شناخت رشد جنسي اوليه در كودك (يك تا ده سالگي)
امتیاز:
بازدید: 67
بازگشت به موفقيت دوران تحصيلي: به كودكان خود بياموزيد تا احساسات خود را تعديل كنند، براي مادراني كه نااميد شده اند. مادر او عصباني بود. انگيزه هاي علي در 7 سالگي شامل تلاش براي خوردن تا حد انفجار در حاليكه يكجا نشسته باشد، پيروزي در مرحله ي بعدي بازي Fortnite، ساختن يك سازه ي لگوي بزرگتر از خودش و اذيت كردن برادرش در آخرين مسابقه ي كشتي بين خودش و برادرش بود. اين ايده كه دانستن و يا اهميت دادن به اينكه او به كدام دانشگاه مي خواهد برود، در اين سن دور از درك او بود و واقعا هم اين مساله دور از انتظار نيست. براي مطالعه بيشتر: درك رشد و هيجان نوجوان هوش هيجاني و موفقيت در عصر حاضر سيستم مدرسه در تلاش براي همراستايي با ديگر ملت ها، برخي از خطاهاي قابل توجه را ايجاد كرده است. آنها بر نمرات استاندارد به جاي خلاقيت، بر نمره ها به جاي تفكر انتقادي و بر عملكرد به جاي پايداري تمركز كرده اند. نتيجه، نسلي است كه در مهرات هاي اوليه اجتماعي كمبود دارند، از مقادير كم فشار و استرس مي ترسند، خواستار ارضا فوري نيازهايشان هستند و انتظار موفقيت فوري دارند. با اين حال، بدتر از همه، پيامد آن بزرگسالان كوچكي هستند كه به مانند يك جوان فرتوت عمل مي كنند. اما اين مي تواند متفاوت باشد. به جاي تمركز بر انجام تكاليف در منزل، والدين بايستي توجه بيشتري به رشد عاطفي كودكان خود نشان دهند. با آموزش اينكه چگونه احساسات خود را تعديل كنند، با محدود كردن قادري آنها، كودكان خود را با مهارت هاي كنترل و مديريت خشم و كاهش اضطراب اجتماعي تجهيز مي كنند و آنها را در مسير افزايش اعتماد به نفس، عزت نفس و خوشبختي قرار مي دهند. يكي از بهترين راهكارها براي رسيدن به اين امر از رفتاردرماني ديالكتيك (DBT) با استفاده از اختصار ABC PLEASE برگرفته شده است: منبع : كودك و نوجوان-تنظيم هيجانات كودك
امتیاز:
بازدید: 76
روانشناسي كودك سه ساله تا پنج ساله به 1-روانشناسي دوره سه تا سه و نيم 2- سه و نيم سالگي تا 4 سالگي و 4 سالگي تا 5 سالگي تقسيم مي شود. نقاط عطف رشد در روانشناسي كودك سه ساله تا 4سالگي در طول اين مدت، در بسياري از حيطه ها بالغ مي شود. روانشناسي كودك سه ساله تا 4 و 5 سالگي (2) در اين قسمت برخي نقاط عطف رشدي مهم در اين سن اورده شده اند: نقاط عطف حركتي نقاط عطف زبان و خصوصيت كودك سه سال و نيم
منبع : مشاوره كودك و نوجوان-روانشناسي كودك سه ساله تا 5 ساله – راهنماي مادران
امتیاز:
بازدید: 91
كودكان در اين سنين مي آموزند كه چگونه بازي كنند، ياد بگيرند، با ديگران ارتباط برقرار كنند و در محيط حركت كنند. در طول سال دوم كودكان بيش از قبل در محيط حركت مي كنند، و درباره خود و محيط اطراف آگاهي بيشتري دارند. تمايل افراد به كشف اشياي جديد و افراد در حال افزايش است. نقاط عطف رشدي يك تا دو سالگي كودك شروع تقليد از رفتار ديگران مخصوصا بزرگترها در اين سنين است. كودك هم چنين در اين سنين بايد نام افراد آشنا و يا اشيا را از عبارات و جملات ساده باز شناسي كند، ودستورالعمل هاي ساده را دنبال كند. نكات فرزند پروري در روانشناسي يك تا دو سالگي كودك روانشناسي كودك يك تا دو سالگي زماني كه كودك يك ساله شما به مهارت هاي جديد حركتي تسلط پيدا مي كند شاهد يك انتقال فيزيكي خواهيد بود. اين مهارت هاي جديد به آنها كمك مي كنند كه استقلال زيادي را كسب كنند و احتمالا شاهد ظهور يك شخصيت منحصر به فرد نيز خواهيد بود. رشد جسمي و فيزيكي در مدت زمان كوتاهي، احتمالا از حالت سينه خيز به حالت ايستاده و راه رفتن مي رود. قبل از اينكه متوجه شويد، سعي مي كند از پله ها بالا برود و در خانه بدون هيچ كمكي بچرخد. روانشناسي يك تا دو سالگي كودك نقاط عطف كليدي مهارت هاي حركتي درشت مهارت هاي حركتي ظريف نكات برجسته نكات فرزند پروري رشد جسمي
منبع : مشاوره كودك و نوجوان- روانشناسي يك تا دو سالگي كودك
امتیاز:
بازدید: 92
به نظر مي رسد كه رشد جنسي بچه ها، از نظر والدين نوزادان و كودكان دوره اي باشد كه در مراحل بعدي زندگي آنها به وجود مي آيد. ولي در حقيقت، رشد جنسي كودكان در سالهاي اوليه زندگي شروع مي شود. نوزادان، كودكان، پيش دبستاني ها و كودكان جوان در سن مدرسه، شالوده رشد هيجاني و فيزيكي را همزمان با رشد به صورت هاي نامحسوس ايجاد مي كنند. همزمان با دست يابي به نقاط عطف مهم فيزيكي و هيجاني، مانند آموختن راه رفتن و يا شناخت پدر و مادر، كودكان به نقاط عطف مهم مي رسند مانند چگونگي بازشناسي، تجربه و احساس كردن بدن خود و چگونگي شكل دهي دلبستگي به ديگران. دلبستگي در سال هاي اوليه زندگي شكل مي گيرد و به مراحل صميميت و پيوستگي با ديگران در آينده كمك مي كند. با شناخت نحوه رشد و يادگيري كودكتان، شما مي توانيد نقش مهمي را درپرورش سالم هيجاني و فيزيكي ايفا كنيد. نوزادان و كودكان نوع منحصر بفرد صميميت فيزيكي و دلبستگي هيجاني ما بين كودكان و والدين، مي تواند اولين عامل براي شكل گيري زمينه هاي عاطفي و صميمي فيزيكي پخته در اينده باشد كه در مراحل بعدي، به عنوان بخشي از بلوغ جنسي پخته در اينده مي باشد. بدن من. بيشتر والدين نگراني هاي مربوط به كودكان خود را با دكتر خودشان در ميان مي گذارند با موضوعاتي نظير اينكه نوزادان آلت تناسلي خود را در طول عوض كردن پوشاك لمس مي كنند يا داراي حالت نعوظ زيادي هستند. به انها اطمينان داده يمشود كه اين رفتارهاي كاملا عادي مي باشد و گفته مي شود كه اكتشاف كردن بدن، حتي در ميان بچه هاي جوان تر هم يك امر عادي مي باشد و بيشر كودكان، به خصوص نوجوانان، از برهنه شدن خوششان مي آيد. واكنشي كه شما نشان مي دهيد – صداي شما، كلماتي كه استفاده مي كنيد و حالت صورت شما – يكي از اولين درس هاي بچه شما در زمينه مسائل جنسي مي باشد. با عدم واكنش عصبي و غافل گير كننده، يا عدم استفاده از كلمات ناپسند، به كودك خود آموزش مي دهيد كه اين كنجكاوي در مورد بدن ، يك بخش نرمالي از زندگي مي باشد. آگاهي جنسي. در سنين ۲ يا ۳ سالگي، حس مونث يا مذكر بودن كودك شروع به رشد مي كند. اين آگاهي، هويت جنسي ناميده مي شود. كودكان در اين سن، شروع به شناختن تفاوت ما بين پسر ها و دختر ها مي كنند و مي توانند خودشان را به عنوان يك پسر يا يك دختر، شناسايي كنند. برخي از افراد معتقدند كه هويت جنسي به صورت زيست شناختي تعيين مي شود و برخي بر اين باورند كه اين امر در نتيجه محيطي كه كودك در آن قرار گرفته است، تشكيل مي شود. به احتمال زياد، اين امر در نتيجه تركيب دو مورد ياد شده حاصل مي شود. كودكان در اين سن، خودشان را با رفتار هاي خاصي سازگار مي كنند كه نقش هاي جنسيتي ناميده مي شوند، كه مربوط به مونث يا مذكر بودن آنهاست. مردانه بودن چه چيزي است؟ زنانه بودن چه چيزي است؟ چگونه پسر ها و مردها رفتار مي كنند؟ دختر ها و زن ها چگونه رفتار مي كنند؟ همزمان با اينكه تصميم مي گيريد كه نقش هاي جنسي را به كودك خودتان ياد دهيد، نسبت به واكنش هايي كه آنها در داخل و خارج از خانه نشان مي دهند، مطلع باشيد. شناخت رشد جنسي اوليه در كودكان دوره پيش دبستاني (سن ۳ تا ۵ سالگي) با اين حال، ممكن است كه حتي در صورتي كه كودكان اين حس را داشته باشند كه اين كار خوب است، والدين بخواهند تا توضيح دهند كه لمس كردن بدن بايد در تنهايي صورت گيرد – كودكان در دوره پيش دبستاني آنقدر درك دارند كه بدانند همه چيز نبايد عمومي شود. همچنين آنها به اندازه كافي بزرگ شده اند كه بدانند هيچ كسي – حتي اعضاي خانواده يا افرادي كه به آنها اعتماد دارند – نبايد آنها را به گونه اي لمس كند كه احساس ناراحتي داشته باشند. در دوره پيش دبستاني كودك گرايش هاي جنسي را از شما مي اموزد– از نحوه پاسخ شما به جنس مخالف و احساس شما در مورد عريان بودن. سوالات پايان ناپذير. همزمان با اينكه كودكان نسبت به هر چيزي كنجكاو مي شوند، اين امر يك حالت عادي است كه كودكان از والدين خود سوالاتي از قبيل ” بچه ها چگونه به وجود مي آيند؟ يا ” چرا خواهر من آلت تناسلي مردانه ندارد؟” ، را بپرسند. وقتي كه با سوالاتي از اين قبيل برخورد مي كنيد، سعي كنيد كه با صداقت جواب دهيد، و پاسخ شما تا حد ممكن به واقعيت نزديك باشد. پاسخ هايي از قبيل اينكه ” لك لك تو را اورده” نه تنها حس كنجكاوي بچه را از بين نمي برد، بلكه زماني كه كودكان حقيقت را مي فهمند، اعتمادشان به والدين از بين مي رود. صادق بودن در اين وضعيت، همچنين باعث مي شود كه كودك شما در مورد سوالات خودشان ، در زمان آينده هم به شما رجوع كنند. منبع: مركز مشاوره و روانشناسي ايران-شناخت رشد جنسي اوليه در كودكان
امتیاز:
بازدید: 92
رشد قدي پسران چگونه است؟ در چرخه ي طبيعت، رشد قد و استخوان ها مي تواند نشانه اي از مردانگي باشد و براي عده ي زيادي از افراد سوال است كه رشد قد تا چه زماني ادامه دارد؟ با ادامه ي مطلب همراه باشيد تا شما را با مهم ترين نكات رشد قدي پسران و مردان بيشتر آشنا كنيم. رشد قد هيكل افزايش پسر به طوريكه مي توانيم بگوييم با گذشت يك الي دو سال از زمان بلوغ پسر نوجوان، تغييرات قدي به اوج خود مي رسند و اگرچه رشد فيزيكي تا چند سال همچنان ادامه دارد اما رشد قدي پس از زماني دو ساله تكميل مي شود. باتوجه به اينكه زمان بلوغ در پسران متفاوت است و آيتم هاي متنوعي مانند شرايط تغذيه، محيط جغرافيايي، جو خانواده و ژنتيك بر آن اثر دارند، نمي توان زمان دقيقي براي تغييرات قدي در نظرگرفت اما با توجه به آيتم هاي ذكر شده مي توان آن را پيش بيني كرد. متخصصان حوزه ي رشد بر اين عقيده اند كه فاكتورهاي تاثيرگذار پس از تولد كودك از جمله نوع تغذيه با شير مادر يا جايگزين هاي شير مادر، زمان خواب و مدت خواب، دفعات شيردهي و تغذيه در طول روز و زمان آغاز تغذيه كمكي و رعايت روند سر سيستماتيك، تنوع تغذيه و قوام غذاهاي كمكي از جمله عواملي هستند كه پس از تولد، روند رشد قد در كودكان را تعيين مي كنند.. به طور كلي مي توان نمره ي ميانگين قد در پسران را در ايالات متحده 178 سانتي متر در نظر گرفت هر چند اين عدد نيز تقريبي است. برخي محاسبات نيز مجموع قد پدر و مادر را بر دو تقسيم كرده و رقم 6.4 سانتي متر را به آن اضافه مي كنند كه براي تخمين قد احتمالي در فرزندان پسر كاربرد دارد. پاسخ داده شده 7 ساعت قبل توسط q2aadmin حرفه اي (500 امتياز) در صورتي كه تعادل هورموني بدن از بين برود، ممكن است سرعت رشد كمتر يا بيشتر از حد معمول خود شود. بنابراين در صورت مشاهده ي رشد بيشتر يا كمتر قد فرزندتان نسبت به گروه همسالانش بهتر است با پزشك مشورت كنيد. روش هاي مختلفي براي پيش بيني رشد قدي وجود دارد كه عكس برداري x-ray يكي از آن هاست. نكات كاربردي افزايش رشد قد در پسران اين راهبردها عبارتند از : 1-ورزش ورزش هايي مثل يوگا، ژيمناستيك وشنا تاثير بسيار زيادي بر افزايش قد دارند. به عنوان مثال مي توايند با استفاده از تمرين هاي كششي ران و باسن، به خود كمك كنيد. مصرف غذاهاي حاوي پروتئين و كربوهيدرات 2 ساعت قبل از فعاليت ورزشي و بلافاصله بعد از آن باعث افزايش قابل توجه هورمون رشد مي شود كه نقش قابل توجهي در افزايش قد دارد. در مورد ورزش، توجه اين نكته نيز مهم است كه ورزش كردن نبايد منجر به ايجاد گرسنگي و يا خستگي خارج از كنترل شود. در غير اين صورت مي تواند اثرات معكوسي به همراه داشته باشد. 2-تغذيه مصرف پروتئين هاي زودجذبي مانند ماست، شير و پنير، ماهي و مرغ نيز گزينه ي بسيار خوبي است. قانون تغديه اي كلي افزايش قد بيانگرآن است كه استخوان ها براي رشد نيازمند كلسيم، فسفر، ويتامين آ و منيزم هستند و وجود پروتئين كافي باري رشد عضلات نيز بسيار ضروري است. بنابراين با استفاده از شير، لبنيات، بادام، فندق و مغز ها به تامين كلسيم بدن تان كمك كنيد. سزي هاي تيره و رخي از غلات نيز به شما كمك مي كنند تا فسفر مورد نيازتان را به دست آوريد. براي تامين ويتامين آ نيز گروه هايي از جمله جگر، كره، هويج و سبزي هاي داراي برگ زرد و سبز بسيار مفيد هستند. منبع:مشاوره آنلاين-رشد قدي پسر در دوره نوجواني و افزايش آن
امتیاز:
بازدید: 105
نقطه گذاري مغز: روش درمان نقطه گذاري مغز (BSP) يك رهيافت درماني تقريبا جديدي است. كه براي دسترسي انجام دادن و غلبه بر آسيب، عواطف منفي و درد به فرد كمك مي كند . و شامل دردهاي فيزيكي است كه به صورت روانشناسي واكنش مغزي نشان داده مي شود. تكنيك نقطه گذاري مغز و بسياري از متخصصان سلامت روان كه از اين رهيافت استفاده مي كنند. آن را يك رهيافت درماني موثر براي يك سري از مشكلات سلامتي روان مي دانند. و اين مورد جداي مشكلات جسمي از جمله سكته مغزي است . نحوه كار نقطه گذاري مغز. نحوه كار نقطه گذاري مغز ايجاد كننده اين روش، مسيري را كه مردم نگاه مي كنند. به آرامي چشم افراد درمانجو را راهنمايي مي كنند . تا در حوزه ديد خود “نقاط و محل هاي ذهني” مناسب را پيدا كنند. با پيدا كردن يك نقطه مغزي در مسير چشم، يك خاطره آسيب زا يا عاطفه دردناك فعال شود. كاربران اين روش بر اين باورند كه نقطه گذاري مغز به درمانگر اجازه مي دهد. تا به سطوح عميق تر عواطف دسترسي داشته باشند . و تاثيرات فيزيكي آسيب را مورد هدف قرار دهند. شواهد زيادي بيانگر اين نكته مي باشد كه آسيب هاي تجربه شده . به نظر مي رسد كه رشد مغزي توانايي ذاتي بدن را فعال مي كند. و از اين طريق خودش را درمان كرده و آثار آسيب را از بين مي برد. براي اينكه درمانگر بتواند به موقعيت فيزيكي و عاطفي مربوط به عواطف منفي دست يابد. متخصصان نقطه گذاري مغز از روشي به اسم “هماهنگي دو گانه” استفاده مي كند. از طريق اين فرآيند درماگر به صورت همزمان رابطه درماني را هماهنگ مي كند . و همچنين واكنش مغز – بدن فرد درمانجو را هم هماهنگ مي سازد. [block]7[/block] و كاركرد دوباره حركت چشم (EMDR)، وي در نهايت روشي را توسعه داد. كه جريان طبيعي EMDR ناميده مي شود و روش درماني مي باشد. كه به صورت يكجا، هر دو رهيافت را در درمان استفاده مي كند. استفاده گرند از جريان طبيعي EMDR منجر به اثبات مزاياي مربوط. به مواردي شد كه وي در درمان استفاده مي كرد. در بيش از ۸۰ درصد افراد، گرند از اين روش درماني. به عنوان بخشي از درمان آسيب استفاده كرد. روش درماني نقطه گذاري مغزي كه علائم فيزيكي و عاطفي مربوط به يك آسيب مهم را تجربه كرده بودند. به دليل اينكه موقعيت چشمي قفل شده منجر به از بين رفتن احساس. يا خاطره آسيب زا مي شود، بعد از دوره درمان يك بهبود سريعي در وضعيت افراد صورت مي گيرد. در نهايت گرند يك دوره آموزشي رسمي را معرفي كرد . و امروزه بيش از ۸۰۰۰ پزشك در گرايش نقطه گذاري مغز آموزش ديده اند. كه در زمينه روان شناسي، اين حوزه سريع ترين رشد را به خود اختصاص داده است. كارايي نقطه گذاري مغز تا به افراد درمانجو كمك كند تا اتفاقات منفي را دوباره انجام دهد . و واكنش هاي عاطفي را بهبود بخشد مشاوره خانواده . EMDR حالت قديمي تر هر دو روش درماني مي باشد . و مطالعات بسيار زيادي در مورد آن صورت گرفته است. ولي درمانگران در حال استفاده روزافزون از نقطه گذاري مغز هستند. و نتايج مثبتي را هم گزارش مي كنند. روش درمان نقطه گذاري مغز طفره روي، مشكل در تمركز و برخي ديگر از مشكلات- مي توانند در نتيجه آسيب ايجاد شوند. از اين رو، نقطه گذاري مغز مي تواند در روش هاي درماني كه افراد مي خواهند. يك يا چند تا از مشكلات سلامت رواني خود را شناسايي كنند، كاربرد ويژه اي دارد. [block]8[/block] نقطه گذاري مغز مي تواند روش مفيدي باشد. همچنين نشان داده شده است . كه اين روش درماني در بهبود افرادي كه برخي از مشكلات را تجربه كرده اند . روش مفيدي مي باشد، كه اين مشكلات عبارتند از: انواع صدمات منبع: مركز مشاوره و روانشناسي ايران-نقطه گذاري مغز
امتیاز:
بازدید: 102
اعتماد به نفس از جمله مسايلي است كه ذهن افراد زيادي از جامعه را به خودمشغول كرده است. كمتر كسي را مي توانيد ببينيد كه دغدغه اي در مورد اعتماد به نفسش نداشته باشد. بسياري از فعاليت هاي روزانه، پيگيري صفحات مجازي، خواندن كتاب ها و مجلات و ملاقات با افراد متخصص به اين منظور صورت مي گيرد. كه فرد بتواند اعتماد به نفسش را بالا ببرد و از شر ويژگي هايي مانند عدم خودپذيري، خجالتي بودن و كمرويي نجات پيدا كند. از آنجا كه كمبود اعتماد به نفس مي تواند جوانب مختلف زندگي از جمله ازدواج، ارتباطات، انتخاب شغل و موفقيت تحصيلي را تحت تاثير قرار ده. به جرات مي توان گفت سرمايه گذاري براي رشد اعتماد به نفس ارزش مندترين سرمايه گذاري عمر خواهد بود. اگر شما هم جزء اين دسته از افراد هستيد، ممكن است بگوييد تا به حال بيش از ده ها كتاب خوانده ام، به متخصصان زيادي مراجعه كرده ام اوضاع هيچ تغييري نكرده است. با ادامه ي مطلب همراه باشيد تا شما را با كد قفل گشاي داستان اعتماد به نفس و چگونگي اصلاح آن بيشتر آشنا كنيم. ۱- بپذيريد كه اعتماد به نفس پاييني داريد.تنها رمز موفقيت در غلبه بر كمبود اعتماد به نفس آن است كه خودتان را همانگونه كه هستيد بپذيريد. بپذيريد كه فردي با اعتماد به نفس پايين هستيد. ممكن است در بعضي جمع ها خجالت زده شويد و يا گونه هاي تان از خجالت سرخ شود. ممكن است صدايتان بلرزد و يا نتوانيد آنگونه كه بايد با ديگران ارتباط برقرار كنيد. ممكن است از اين توصيه تعجب زده شويد اما واقعيت ان است كه وقتي خودتان را آنگونه كه هستيد، باور نداشته باشيد. هر لحظه در تلاش خواهيد بود تا نقص هاي تان را بپوشانيد و اين تلاش بي ثمر، نقاط ضعفتان را بيش از پيش نمايان كرده و انرژي تان را تحليل خواهد برد. وقتي تلاش مي كنيد تا خودتان را به گونه اي كه نيستيد نشان دهيد، بخش زيادي از انرژي رواني تان در مخفي كاري و نمايش صرف خواهد شد و اين مساله شما را خسته و وامانده مي كند. پس بهتر است بپذيريد كه در حال حاضر اعتماد به نفس بالايي ندرايد و شما تنها فرد روي كره ي زمين نيستيد كه با اين مشكل مواجه ايد.
۲-دست از نشخوار ” من كافي نيستم برداريد”.شكايت رايج بسياري از مراجعه كنندگان به مراكز مشاوره آن است كه احساس مي كنند براي حل مشكلات زندگي شان به قدر كافي قوي و با كفايت نيستند. اين افراد دايما نياز دارند تا فردي از بيرون به آن ها يادآور شود كه قوي و كافي هستند و مي توانند از پس مسايل و مشكلات شان بر آيند. اگر جزء اين دسته از افراد هستيد، بهتر است يك بار براي هميشه با خودتان خلوت كنيد و به خود متذكر شويد كه اوضاع به قدري كه فكر مي كنيد هم بد نيست. ممكن است نوعي از تفكر كمال گرايانه باعث شده باشد تا خودتان را به صورت مشروط بپذيريد و تا نرسيدن به استانداردهاي اساسي تان احساس حقارت و ضعف كنيد. در اين صورت لازم است بدانيد كه كمالي كه به دنبال آن هستيد، سرابي بيش نيست. بر اساس مكتب اصالت وجود، انسان هر لحظه در حال تغيير، رشد و جوانه زدن است و كمال واقعي در همين مساله نهفته است. بنابراين در صورتي كه در هر لحظه بتوانيد بهتر از لحظه ي قبل عمل كنيد، شما كامل هستيد و به چيز بيشتر از آن احتياج نداريد. بهتر است دست از معيارهاي سخت گيرانه، سطح بالا و غير واقعي برداريد و خودتان را با هر لحظه قبل مقايسه كنيد و از تغييرات هرچند جزيي بر خود بباليد. در صورتي كه در اين امر موفق شويد، افكار سرزنش گرانه ي ” من كافي نيستم” از بين خواهند رفت و هر لحظه از تغيير و رشد خود، راضي ترخواهيد بود. ۳- در جهت اصلاح برآييد.ممكن است براي تان اين سوال ايجاد شود كه پذيرفتن خود به عنوان فردي دمدمي، وسواسي، زودرنج و يا بدون اعتماد به نفس چه دردي را دوا خواهد كرد؟ منبع: مركز مشاوره و روانشناسي ايران-روانشناسي اعتماد به نفس از دست رفته
امتیاز:
بازدید: 103
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |