moshaverrkhob
moshaverrkhob

بازي درماني كودكان خجالتي يك روش موثر براي كمك به كودكان خجالتي است. بازي درماني به كودكان كمك مي كند تا احساسات خود را بيان كنند، مهارت هاي اجتماعي خود را توسعه دهند و اعتماد به نفس خود را افزايش دهند.

خجالت يك احساس طبيعي در انسان است كه به ويژه در كودكان شايع است. با اين حال، اگر خجالت بيش از حد باشد، مي تواند براي كودكان مشكل ساز شود و بر روابط آنها با ديگران و اعتماد به نفس آنها تأثير بگذارد.

راههاي اجتماعي شدن كودك
در اينجا چند راهكار علاوه بر بازي درماني كودكان خجالتي براي كمك به اجتماعي شدن كودكان آورده شده است:

با كودك خود صحبت كنيد. از همان سنين پايين، با كودك خود صحبت كنيد و به او گوش دهيد. اين به او كمك مي‌كند تا مهارت‌هاي زباني و ارتباطي خود را توسعه دهد.
با كودك خود بازي كنيد. بازي يكي از بهترين راه‌ها براي كودكان براي يادگيري نحوه ارتباط با ديگران است. با كودك خود بازي‌هاي گروهي يا مشاركتي انجام دهيد.
كودك خود را در معرض افراد مختلف قرار دهيد. كودك خود را با افراد مختلف از سنين پايين آشنا كنيد. اين به او كمك مي‌كند تا ياد بگيرد كه چگونه با افراد مختلف ارتباط برقرار كند و با آنها كنار بيايد.
رفتارهاي اجتماعي مثبت را در كودك خود تقويت كنيد. وقتي كودك شما رفتاري اجتماعي مثبت انجام مي‌دهد، آن را تحسين كنيد. اين به او كمك مي‌كند تا بداند كه رفتارهاي اجتماعي مورد قبول هستند.
الگوي خوبي براي كودك خود باشيد. كودكان از والدين خود الگوبرداري مي‌كنند. اگر مي‌خواهيد كودك شما اجتماعي باشد، خودتان نيز اجتماعي باشيد.
كودكان خجالتي اغلب مشكل در توسعه مهارت هاي خودتنظيمي دارند. آنها ممكن است مشكل در ارتباط با ديگران داشته باشند. درمانگران مركز ستاره ايرانيان به فرزند شما كمك مي كند تا مهارت هاي گفته شده را به صورت تضميني بهبود دهد. براي بازي درماني كودكان خجالتي با مشاوران برتر كودك مي توانيد با شماره هاي ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگيريد.

پيشنهاد مشاور: قصه درماني براي كودكان خجالتي

 

علت كمرويي كودكان
علت كمرويي كودكان تركيبي از عوامل ژنتيكي و محيطي است.

عوامل ژنتيكي: حدود ۵۰ درصد از كمرويي كودكان به عوامل ژنتيكي نسبت داده مي‌شود. نوزاداني كه از نظر عاطفي حساس هستند و به راحتي مرعوب مي‌شوند، به احتمال زياد كودكان خجالتي خواهند بود. اين حساسيت ممكن است ناشي از تفاوت‌هاي بيولوژيكي در مغز باشد.
عوامل محيطي: كودكاني كه در محيطي حمايتي و امن رشد مي‌كنند، كمتر احتمال دارد كه خجالتي شوند. در مقابل، كودكاني كه در معرض تجارب منفي مانند طرد شدن يا خشونت قرار مي‌گيرند، بيشتر احتمال دارد كه كمروي شوند.
سبك فرزندپروري: سبك فرزندپروري والدين نيز مي‌تواند بر كمرويي كودكان تأثير بگذارد. والديني كه انتظارات بالايي از كودكان خود دارند و به آنها فشار مي‌آورند كه در موقعيت‌هاي اجتماعي موفق شوند، ممكن است باعث افزايش كمرويي در فرزندان خود شوند. در مقابل، والديني كه به كودكان خود اجازه مي‌دهند تا به آرامي و با ثبات در موقعيت‌هاي اجتماعي قرار گيرند، ممكن است به كاهش كمرويي آنها كمك كنند.
تجارب مدرسه: تجارب مدرسه نيز مي‌توانند بر كمرويي كودكان تأثير بگذارند. كودكاني كه در مدرسه احساس راحتي نمي‌كنند يا توسط همسالان خود مورد آزار و اذيت قرار مي‌گيرند، بيشتر احتمال دارد كه كمروي شوند.
بازي درماني كودكان خجالتي
در اينجا ۱۱ ده بازي براي كودكان خجالتي آورده شده است:

۱. بازي دو نفر را پيدا كن كه
اين بازي درماني كودكان خجالتي كمك مي كند تا با يكديگر آشنا شوند و مهارت هاي اجتماعي خود را توسعه دهند. براي بازي، كودكان به دو گروه تقسيم مي شوند و هر گروه يك صف مي شود. سپس، يك نفر از هر گروه انتخاب مي شود تا ويژگي اي را كه همه افراد در آن صف با آن مطابقت دارند، بيان كند. به عنوان مثال، يك نفر ممكن است بگويد: “همه افرادي كه موهاي قهوه اي دارند، يك قدم جلوتر بيايند.”


بازي درماني كودكان خجالتي

۲. بازي دو حقيقت و يك دروغ
اين بازي به كودكان كمك مي كند تا مهارت هاي ارتباطي خود را توسعه دهند و اعتماد به نفس خود را افزايش دهند. براي بازي، هر كودك سه جمله در مورد خود بيان مي كند، دو جمله حقيقت و يك جمله دروغ. ساير بازيكنان بايد حدس بزنند كه كدام جمله دروغ است.

۳. بازي داستان گفتن گروهي
اين بازي به كودكان كمك مي كند تا مهارت هاي ارتباطي خود را توسعه دهند و مهارت هاي حل مسئله خود را بهبود بخشند. براي بازي، كودكان در يك دايره مي نشينند و داستاني را به صورت گروهي مي گويند. هر كودك يك جمله را اضافه مي كند تا داستان را ادامه دهد.

۴. بازي توپ
اين بازي به كودكان كمك مي كند تا مهارت هاي اجتماعي خود را توسعه دهند و احساس راحتي بيشتري در برقراري ارتباط با ديگران داشته باشند. براي بازي، كودكان در يك دايره مي نشينند و يك توپ را بين خود رد و بدل مي كنند. هر بار كه كسي توپ را دريافت مي كند، بايد يك سوال يا يك جمله را به بازيكن بعدي بگويد.

كودكان خجالتي اغلب مشكل در توسعه مهارت هاي خودتنظيمي دارند. آنها ممكن است مشكل در ارتباط با ديگران داشته باشند. درمانگران مركز ستاره ايرانيان به فرزند شما كمك مي كند تا مهارت هاي گفته شده را به صورت تضميني بهبود دهد. براي صحبت و بازي درماني با مشاوران برتر كودك مي توانيد با شماره هاي ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگيريد.

۵. بازي مكعب هاي شخصي
اين بازي به كودكان كمك مي كند تا احساس راحتي بيشتري در بيان خود داشته باشند و مهارت هاي حل مسئله خود را بهبود بخشند. براي بازي، هر كودك يك مكعب سه بعدي را با تصاوير يا نمادهاي شخصي خود تزئين مي كند. سپس، كودكان مكعب هاي خود را به هم مي زنند و مكعب هاي يكديگر را انتخاب مي كنند. آنها بايد حدس بزنند كه مكعب متعلق به كدام كودك است.

۶. بازي نقش آفريني
بازي هاي نقش آفريني به كودكان كمك مي كند تا مهارت هاي اجتماعي خود را توسعه دهند و احساس راحتي بيشتري در برقراري ارتباط با ديگران داشته باشند. براي بازي، كودكان در نقش شخصيت هاي مختلف بازي مي كنند. اين شخصيت ها مي توانند واقعي يا تخيلي باشند.

 

۷. بازي پانتوميم
بازي پانتوميم به كودكان كمك مي كند تا مهارت هاي ارتباطي خود را توسعه دهند و احساس راحتي بيشتري در برقراري ارتباط با ديگران داشته باشند. براي بازي، يك نفر يك كلمه يا عبارت را انتخاب مي كند و ساير بازيكنان بايد آن را حدس بزنند. بازيكنان فقط مي توانند از حركات بدن خود براي برقراري ارتباط استفاده كنند.

منبع:كانون مشاوران ايران-۱۱ بازي درماني كودكان خجالتي

امتیاز:
بازدید: 0
برچسب:
:
[ 1402/10/11  ] [ ۰۷ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

فرايند اجتماعي شدن كودك ( راهنماي روان شناختي)

فرايند اجتماعي شدن كودك يا همان جامعه پذيري مرحله اي مهم در رشد انسان به حساب مي آيد و اولين محيط اجتماعي كه كودك با آن ارتباط برقرار مي كند خانواده مي باشد و برقراري ارتباط با والدين اولين نياز اجتماعي كودك شناخته مي شود.

و زماني كه كودك با پدر و مادر خود ارتباط برقرار مي كند احساس امنيت و خوشحالي مي كند و با ادامه اين روند سطح روابط اجتماعي كودك در آغوش خانواده گسترش مي يابد و بعد وارد اجتماعي ديگري مانند جامعه، اقوام و دوستان مي شود.

اگر والدين نسبت به اجتماعي شدن فرزندان آگاهي و شناختي كاملي داشته باشند فرايند اجتماعي شدن براي فرزندان هموارتر خواهد شد و به اين منظور در اين مقاله به معرفي فرايند اجتماعي شدن كودك پرداخته ايم و در صورتي كه احساس مي كنيد كودك شما كمتر اجتماعي مي باشد و بيشتري به گوشه گيري تمايل دارد در اين هنگام حتما به مشاوره كودك مراجعه كنيد و از او كمك بخواهيد.

فرايند اجتماعي شدن كودك، نقطه آغاز
روانشناسي كودك در ابتدا بسيار مهم مي باشد و والدين بايد اطلاعات كاملي در مورد آن داشته باشند و با روانشناس متخصصي در ارتباط مستمر قرار بگيرند، و بر اساس نظر پژوهشگران تاثير پذيري كودك از همان قبل تولد آغاز مي شود به گونه اي كه كودك در شكم مادر سطحي از درك و فهم را دارد و از آن تاثير مي پذيرد اما بعد از تولد و خروج از رحم اين سطح بسيار گسترده تر مي شود زيرا كودك با محيط خارج به صورت مستقيم ارتباط مي گيرد. در اين هنگام علاوه بر تاثير پذيري كودك فرصت تاثيرگذاري را به دست مي آورد و با محيط خارج تعاملاتي را برقرار مي كند و در اين شرايط هر فعاليت كه خانواده و افراد نسبت به كودكشان انجام مي دهند بر روي رشد او تاثير مي گذارد.

به عنوان مثال صحبت كردن با كودكي كه هنوز زبان باز نكرده است باعث مي شود تا مهارت هاي ارتباطي او توسعه يابد و تعامل كودك با محيط اطراف به مرور زمان شامل محيط بزرگ تري مي شود به عنوان مثال در سن دو سالگي علاوه بر اين كه از مصاحبت با پدر و مادر لذت مي برد تمايل دارد تا به بازي با كودكان ديگر بپردازد و با آن ها سرگرم شود.

فرآيند اجتماعي شدن كودك هيچگاه قطع نمي شود ولي تا سن خاصي براي افراد يكسان مي باشد و با سرعت بيشتري ادامه مي يابد و بعد از آن سرعتش كندتر مي شود. در نتيجه فرايند اصلي اجتماعي شدن كودك به معني تاثيرگذاري و تاثير پذيري او از محيط هاي اطراف از همان ابتداي تولد شروع مي شود و تا پايان عملكرد مغز ادامه مي يابد، و همچنين بيان شده است كه پرورش مهارت هاي ارتباطي كودك در طول زمان به فرايند اجتماعي شدن او كمك بسياري مي كند.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-فرايند اجتماعي شدن كودك |سرانجام بد كودكان منزوي

امتیاز:
بازدید: 0
برچسب:
:
[ 1400/6/15  ] [ ۰۴ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

انواع اختلالات رواني ۲۰۲۱ را بشناسيد

اختلالات و بيماري هاي رواني انواع مختلفي دارد و بسياري از آن ها شايع تر بوده و فراواني بيش تري دارند، از جمله بيماري هاي رواني كه شايع مي باشد مي توان به افسردگي و اختلالات اضطرابي اشاره كردكه در زن و مرد مشاهده مي شود و درصد مراجعه به روانشناس و كلينيك ها براي اين اختلال بيشتر مي باشد.

افرادي كه در جامعه زندگي مي كنند به دلايل مختلفي مانند ژنتيك، تاثير محيط و عوامل خانوادگي به بيماري هاي رواني دچار مي شوند.

دفترچه راهنماي تشخيصي و آماري اختلالات رواني (DSM) شامل شماري از مهم ترين دسته هاي اختلالات توصيف شده مي باشد و همه اختلالات رواني در آن وجود ندارد، آخرين نسخه كتابچه راهنماي تشخيصي DMS-5 در ماه مه سال ۲۰۱۳ منتشر شده است، DSM يكي از پر كاربردترين سيستم هاي طبقه بندي اختلالات رواني مي باشد و در آن بيماري هاي رواني بر اساس معيار هاي تشخيصي استاندارد ارائه شده است.

انواع اختلالات رواني
اختلالات تكوين عصبي
اختلالات تكوين عصبي از جمله مواردي است كه در زمان نوزادي، كودكي و بزرگسالي قابل تشخيص است و اين اختلالات رواني شامل موارد زير مي شود :

كم تواني ذهني
اين اختلال قبلا به عنوان عقب ماندگي ذهني شناخته مي شد و گاهي اوقات آن را به عنوان اختلال تكويني ذهني از آن ياد مي شود، اين اختلال رشد قبل از سن ۱۸ سالگي در فرد آغاز مي شود و به صورت نقص عملكرد هاي ذهني و رفتار هاي متناسب با آن ها مشخص مي شود.

محدوديت هايي كه در عملكرد ذهني به وجود مي آيد در بسياري از اوقات با انجام تست ضريب هوشي مشخص مي شود و اگر ضريب هوشي پايين تر از ۷۰ درصد باشد نشانگر محدوديت است، مواردي كه تست مي شود شامل رفتار هاي انطباقي مهارت هاي عملي و روزمره، خود مراقبتي، تعامل اجتماعي و مهارت هاي زندگي مي باشد.

اختلال اوتيسم
اين اختلال با نقايص دائمي تعامل و ارتباطات اجتماعي در جنبه هاي مختلف زندگي و همچنين الگو هاي رفتارهاي محدود و تكراري مشخص مي شود، DMS بيانگر اين است كه علائم اختلال طيف اوتيسم بايد در دوره هاي اوليه رشد وجود داشته باشد و اين علائم در جنبه هاي مختلف زندگي از جمله عملكرد اجتماعي و شغلي اختلال قابل توجهي ايجاد مي كند.

اختلال بيش فعالي – كمبود توجه (ADHD)
ADHD با بروز دائمي بيش فعالي – تكانشگري و يا كم توجهي كه با انجام كارها در تداخل مي باشد، خود را در دو يا چند موقعيت مختلف مانند خانه، محل كار، مدرسه و موقعيت هاي اجتماعي نشان مي دهد، بر اساس اظهاراتي كه در DSM-5 بيان شده است چند مورد از اين علائم بايد قبل از ۱۲ سالگي وجود د اشته باشد.

اين علائم و نشانه ها تاثير منفي بر روي فعاليت هاي اجتماعي، شغلي و دانشگاهي دارند.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-انواع اختلالات رواني ۲۰۲۱ را بشناسيد

امتیاز:
بازدید: 0
برچسب:
:
[ 1400/4/11  ] [ ۰۸ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

در سال 1972 ميلادي جسي برنارد جامعه شناس با اظهار اين مساله كه ازدواج براي زنان و مردان متفاوت است، و اينكه ازدواج مردها بهتر است، سر و صداي زيادي كرد. اكنون بعد از حدود 45 سال هنوز هم بخشي از عقل متعارف ما باور دارد كه زنان دوران مجردي را بهتر ميگذرانند حال آنكه مردان در وقت تأهل اوضاعشان بهتر است.

اما نكته بحث برانگيز ديگري نيز مطرح است، چيزي كه بيشتر مورد پذيرش مي باشد: فردي كه مدعي است ازدواج كردن براي هركس بهتر است زيرا كه مردم را شادتر و سالمتر و در ارتباط بيشتر باهم ديگر ميسازد، و حتي طول عمرشان را بيشتر ميكند. بيشتر دو دهه ي گذشته را صرف اين كرده ام كه نشان دهم اين ادعاها به طور برجسته اي اغراق آميز يا آشكارا غلط هستند. وليكن سازمانهاي قدرتمندي وجود دارد كه طرفدار ازدواج (يعني ازدواج قراردادي مرسوم) هستند و بر هميشگي كردن اسطوره ي تاثير دگرگون كنندهوي زناشويي براي هردوي زنان و مردان سرمايه گذاري كرده و بسيار هم موفق بوده اند.

از زماني كه برنارد كتابش را منتشر كرد، اگر نه به دهها هزار، به هزاران نسخه ي مطالعاتي درباره ازدواج رسيده است. براي اينكه بطور قطعي بدانيم تحقيق در مورد تفاوت جنسيتها چه ميگويد، لازم است نگاهي به فراتحليل ها بيندازيم –يك جور مطالعه مروري كه نتايجِ هر مطالعه ي مربوط را كه تاكنون انجام شده به شكل آماري تركيب ميكند. چنين بازبينيِ به روزي وجود ندارد، و حتي اگر وجود داشت، مشكلاتي مي داشت، زيرا بسياري از مطالعات عميقا به آن خدشه وارد ميكنند.

آنچه اينجا پيشنهاد ميشود تنها يك نمونه از آن چيزي است كه برخي تحقيقات نشان ميدهد. فراموش نكنيد كه نتايج مطالعات، هميشه بينابين است، و تجارب همه كس را در نظر نميگيرد. استنتاجات من بيش از آنكه قطعي فرض شوند، بايد به عنوان پيشنهاد فرض شوند.

زنان و ازدواج: آنها فقط براي اين نيستند كه ازدواج كنند

برخي از مهم ترين مطالعات و بازبيني ها هيچ تفاوت مبتني بر جنسيت را نيافته است، و هنگام وجود تفاوت، ظاهرا بيشتر، زنها هستند كه با ازدواج از خواب غفلت بيدار ميشوند.

يك نمونه از تحقيق كه هيچ تفاوت جنسيتي نيافته است، مطالعه ي اندازه گيري طول عمر بوده است كه تاكنون از 1912 ادامه داشته است. نتايج نشان ميدهد كه مردمي كه طول عمر دراز داشتند كساني بودند كه مجرد ماندند و نيز كساني كه متأهل ماندند. افراد مطلقه، همچنين آنها كه طلاق گرفته و سپس مجددا ازدواج كردند، زندگي كوتاهتري داشتند. آنچه اهميت داشت سازگاري بود، نه وضع مربوط به زناشويي، و در اين بين، هيچ تفاوت جنسيتي وجود نداشت.

نوع ديگري تحقيق كه در آن، حكم زنان و مردان در موردش يكسان است مطالعاتي است كه افراد يكساني را در طول زمان دنبال مي كند به طوريكه از تجرد به تأهل مي روند. بازبينيِ 18 تا از اينگونه مطالعات دريافته است كه افراد اساساً بعد از اينكه ازدواج كردند خوشحال تر نمي شوند. در بهترين حالت، آنها در زمانهاي نزديك به عروسي خود تنها كمي خرسندتر ميشوند؛ پس از آن به احساس زمان مجردي خود برميگردند و به همان اندازه ي سابق احساس خشنودي (يا ناخشنودي) ميكنند. اين الگو در مورد زنان و مردان مثل هم است.

منبع: مركز مشاوره ستاره ايرانيان-آيا درست است كه زنان مجرد، و مردان متأهل بهتر عمل ميكنند؟

امتیاز:
بازدید: 33
برچسب:
:
[ 1399/7/25  ] [ ۱۱ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

اختلال شخصيتي ضداجتماعي يك اختلال شخصيتي مي باشد كه ويژگي بارز آن عبارت از وجود داشتن يك الگوي نافذ از بي اعتنايي نسبت به احساسات ساير افراد مي باشد و افراد دچار شده به اين اختلال در اغلب مواقع از طريق غفلت يا اقدامات آشكار، به حقوق ساير افراد تجاوز مي كنند.

اين اختلال در 2 تا 3 درصد از افراد بالغ بروز پيدا مي كند؛ همچنين اين اختلال بيشتر در مابين افراد زنداني شيوع دارد.

در گذشته، اختلال شخصيتي ضداجتماعي در اغلب مواقع به عنوان يك شرايط ضداجتماعي در نظر گرفته مي شد.

با اين وجود، ويژگي هاي بارز اين شخصيت عبارت از گمراه كنندگي مي باشد چرا كه اين عنوان بيشتر براي توصيف حالت هاي شديد و خشن مربوط به اين اختلال استفاده مي شود (براي مثال در رابطه با قتل هاي سريالي استفاده مي شود).

اغلب رفتارهايي كه منجر به بروز اختلال شخصيتي ضداجتماعي مي شوند معمولا در دوران كودكي بروز پيدا مي كنند؛

برخي از رفتارها شامل بدرفتاري با حيوانات و تمايل شديد نسبت به آتش درست كردن مي باشد.

افراد دچار شده به اين اختلال رفتارهاي تكانشي از خودشان نشان مي دهند و در سنين پايين با يك سري مشكلاتي مواجه مي شوند.

اكثر بچه هايي كه اين رفتارها را از خودشان بروز مي دهند، دچار اختلال رفتاري مي شوند.

نبود همدلي، نبود پشيماني، تحريك پذيري و عدم توانايي براي داشتن روابط صميمانه مي تواند در فرد مبتلا به اين اختلال وجود داشته باشد و همچنين اين افراد به صورت مستمر قوانين را نقض كنند.


اختلال شخصيتي ضداجتماعي
اختلال شخصيتي ضداجتماعي
همچنين اين امكان وجود دارد كه اين افراد رفتارها و تجربيات منحرف را نشان دهند و داراي تفكر پارانوئيدي باشند.

افراد داراي اختلال شخصيتي ضداجتماعي در پيروي كردن از هنجارها و قواعد اجتماعي با مشكلات زيادي مواجه مي شوند و در نتيجه اين افراد براي ادامه دادن به كار خودشان و داشتن يك عملكرد مناسب در داخل خانواده با يك سري مشكلاتي مواجه مي شوند.

همچنين اكثر افراد دچار شده به اين اختلال يك سري رفتارهاي پرخطر اكتشافي را انجام مي دهند كه اغلب آنها مربوط به سوء مصرف مواد مخدر است.

به دليل بروز چنين رفتارهايي در افراد داراي اختلال شخصيتي ضداجتماعي، احتمال فوت نابهنگام اين افراد يا معلول شدن اين افراد در نتيجه تصادفات خودرويي يا اقدامات خودكشي يا انتحاري بيشتر مي باشد.

به سختي مي توان اختلال شخصيتي ضداجتماعي را درمان كرد، چرا كه اين افراد معمولا در نتيجه اقدامات خودشان هيچ نوع احساس گناه يا پشيماني را تجربه نمي كنند.

منبع : كانون مشاوران ايران-اختلال شخصيتي ضداجتماعي

امتیاز:
بازدید: 60
برچسب:
:
[ 1399/5/27  ] [ ۱۷ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

در طي دوران مياني كودكي (6 تا 12 سالگي)، دوستي ها و روابط با همسن و سالان بسيار حائز اهميت مي شوند. از آنجايي كه كودك شروع به سپري كردن زمان زيادي با همسن و سالان خود مي‌كند. اين امر بسيار مهم است كه جايگاه خود را بين گروه اجتماعي خود پيدا كنند. اين امر نيازمند توجه بيشتر به نقش هاي اجتماعي و توانايي بالا براي توجه كردن به نقطه نظرات و ديدگاه هاي مردم مي باشد. در اين مواقع موقعيت هاي اجتماعي داراي اهميت مي شوند و كودكان بايد براي اينها رقابت كنند.

براي مطالعه بيشتر:

۶ تا ۸ سالگي (كودكي ميانه)

چگونگي برخورد و رفتار همسن و سالان كودك با وي، او را در جايگاه هاي مختلف اجتماعي قرار مي دهد. كودكان محبوب آنهايي هستند كه توجهات مثبتي از همسن و سالان خود دريافت مي كنند. كودكان طرد شده توجهات مثبت كمتري از دوستان خود دريافت مي كنند كه بيشترشان هم منفي است. آنها به شكل فعالي مورد تنفر واقع مي شوند. كودكان سر به هوا و اهمال كار معمولا به جاي تنفر از سوي همسن و سالان، ناديده گرفته مي شوند. كودكاني كه اهل بحث و مجادله هستند معمولا هر دو توجهات منفي و مثبت را دريافت مي كنند. كودكاني كه از لحاظ روحي و جسمي توسط تعدادي از همسن و سالان خود دستخوش فريب قرار ميگيرند به شكل فعال آسيب پذير هستند. در نهايت قلدر ها ، كودكاني هستند كه بدون هرگونه انگيزه اي به شكل پرخاشگرانه به منظور تسلط بر ساير كودكان عمل مي كنند.

چرا بعضي از كودكان محبوب هستند ولي برخي نه ؟

عوامل و دلايل گوناگوني مبني بر رفتارهاي گوناگون كودكان وجود دارد. كودكان محبوب به نظر مي رسد از لحاظ فيزيكي جذاب بوده و در شروع و نگهداري روابط مثبت دوستانه، توانا هستند و از لحاظ اجتماعي اين شايستگي را دارند.

كودكان طرد شده معمولا به شكل منفي مورد رفتار ديگران قرار ميگرند زيرا خشمگين هستند. آنها توانايي هاي اجتماعي و رقابتي خود را بيش از آني كه هست برآورد مي‌كنند و تنفر بقيه نسبت به خود را ناديده مي گيرند.

كودكان سر به هوا ، كمتر اجتماعي هستند، اما پرخاشگر يا خجالتي هم نيستند. موقعيت اجتماعي آنها معمولا با گذر زمان پيشرفت مي كند. آنها معمولا به شكل جدي و محترمانه رفتار مي كنند، همكاري كرده و معمولا توسط معلمين مورد تحسين واقع مي شوند.

كودكاني كه اهل بحث و مجادله هستند، پرخاشگر بوده اما تاوان اين را با استفاده از جوك ها و توانايي هاي اجتماعي مي پردازند تا ارتباطات خود با ديگران را از دست ندهند.

كودكاني كه از لحاظ روحي و جسمي توسط تعدادي از همسن و سالان خود دستخوش فريب قرار مي‌گيرند، سريعا عصباني مي شوند و رفتارهاي كودكانه و وابسته، از خود نشان مي دهند.

قلدرها معمولا بدون هيچ انگيزه اي ، پرخاشگر هستند كه اين امر براي نحوه رفتار آنها مفيد است. (آنچه را كه مي خواهند به دست مي آورند)

بيشتر بخوانيد:

خجالت يا كمرويي و كناره گيري اجتماعي كودكان

عزت نفس :

دوران مياني كودكي زماني است كه اكثر كودكان شروع به قضاوت در مورد خود مي كنند و توسط ديگران هم مورد قضاوت قرار مي گيرند. اگر كودك خود را شايسته و باهوش ببيند، و آن چيزي كه هست را دوست داشته باشد، احترام و اعتماد به نفس خوبي خواهد داشت.

منبع : كودك و نوجوان-توانايي هاي اجتماعي در دوره كودكي ميانه

امتیاز:
بازدید: 82
برچسب:
:
[ 1399/3/2  ] [ ۰۸ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

همه چيز درباره ي درمان گوشه گيري در كودكان، نوجونان و بزرگسالان آورده شده است.

براي همه ي ما پيش آمده كه لحظاتي نياز به تنهايي و خلوت كردن با خود داشته باشيم.

در مواجه با مشكلات يا زمان تصميم گيري و فكر كردن اين تمايل به خلوت گزيني و گوشه گيري شديد تر مي شود.

اما گوشه گيري در بعضي افراد يك خصوصيت بارز است به نحوي كه ديگران در محيط هاي رسمي و غير رسمي فرد را با همين ويژگي مي شناسند.

گوشه گيري
گوشه گيري به معناي تمايل دائمي فرد به خلوت گزيني و تنها بودن است كه معمولا با خجالتي بودن همراه مي باشد.

البته اين بدان معنا نيست كه فرد از وضعيت كنوني خود راضي بوده و از آن لذت مي برد.

در بيشتر مواقع فرد گوشه گير سعي در مقابله با گوشه گيري و انزواي خود داشته اما به دليل خجالتي و كم رو بودن تلاش جدي در پيوستن به گروه هاي اجتماعي از خود نشان نمي دهد.

ارزيابي مثبت يا منفي از اين ويژگي يعني گوشه گيري تا حدي به زمان و فرهنگي كه فرد در آن زندگي مي كند بستگي دارد.

مثلا در فرهنگ آسياي شرقي كه جمع گرايي و احترام در مقابل برون گرايي و استقلال ارجح مي باشد، ممكن است خجالتي بودن فرد به عنوان يك ويژگي مثبت تلقي گردد.

اما در كل گوشه گيري و انزواطلبي مشكلات و پيامدهاي بسياري به همراه دارد.

درمان گوشه گيري در بزرگسالان

نشانه ها و پيامدهاي گوشه گيري
گوشه گيري با يك سري نشانه ها و علايم همراه است:

خجالت،
سكوت،
احساس محروميت،
كسالت و بي حوصلگي، زودرنجي،
نگراني از آينده،
اجتناب از تفريح و بودن با ديگران،
غيبت از مدرسه
از نشانه هاي گوشه گيري است.

چه گوشه گيري را يك صفت مطلوب بدانيم و آن را در خود يا ديگران تقويت كنيم و چه آن را منفي ارزيابي كرده و رد كنيم، اين ويژگي پيامدهاي ناخواسته اي دارد از جمله:

به عنوان مثال فرد گوشه گير و منزوي از نشان دادن احساسات و استعداد هاي خود اجتناب مي كند و بيشتر در دنياي درون خود به سر مي برد.

خيالبافي بيش از حد و نشخوار فكري زياد مي تواند احتمال افسردگي و در نتيجه افكار خودكشي در افراد منزوي را افزايش دهد.

فرد گوشه گير كه معمولا تنهايي هايش را با نوشتن، مطالعه، روياپردازي و فضاي مجازي پر مي كند به راحتي نمي تواند با جنس مخالف ارتباط برقرار كند.

او ممكن است از اعتماد كردن به ديگران و بيان احساساسات خود واهمه داشته باشد.
در مدرسه، دانشگاه، محل كار و جمع دوستان شخص كم رو و گوشه گير ناشناخته مي ماند و قابليت هاي ارزشمندش در پس توده اي از ابرهاي تيره مخفي مي شود.

اين افراد معمولا از نظر ديگران نچسب و بي انرژي يا غير اجتماعي و ترسو تلقي مي شوند.

اضطراب و بخصوص اضطراب اجتماعي نيز از ديگر پيامدهاي جدي گوشه گيري است.

ناتواني در ابراز وجود و بيان خواسته هاي خود، كاهش عزت نفس، ضعف مهارت هاي اجتماعي و همچنين تاخير در ازدواج و تجربه ي والدگري نيز از مشكلات گوشه گيري و انزواطلبي مي باشد.

دلايل گوشه گيري چيست؟
نداشتن مهارت هاي اجتماعي لازم براي برقراري ارتباط در كنار عدم اعتماد به نفس مي تواند دليل گوشه گيري فرد باشد.

وجود نقص هاي جسماني يا ظاهري و مشكل در تكلم مثلا لكنت زبان نيز يكي ديگر از علت هاي كم رويي و انزواست.

در صورت نقص هاي واضح مثلا لكنت زبان والدين مي توانند با مراجعه ي زودهنگام به گفتاردرمانگر مانع از شكل گيري تجربيات ناخوشايد فرزند خود از جمله تمسخر همسالان كودك شوند.

در بيشتر مواقع ريشه ي گوشه گيري به خانواده كودك و تجربيات كودكي برمي گردد.

منبع :ستاره ايرانيان-درمان گوشه گيري

امتیاز:
بازدید: 85
برچسب:
:
[ 1399/2/18  ] [ ۱۲ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

كودكان در اين سنين مي آموزند كه چگونه بازي كنند، ياد بگيرند، با ديگران ارتباط برقرار كنند و در محيط حركت كنند.

در طول سال دوم كودكان بيش از قبل در محيط حركت مي كنند، و درباره خود و محيط اطراف آگاهي بيشتري دارند.

تمايل افراد به كشف اشياي جديد و افراد در حال افزايش است.

نقاط عطف رشدي يك تا دو سالگي كودك
در اين دوره، استقلال بيشتري را نشان مي دهند، رفتارهاي لجبازي نشان مي دهند، و خود را در آينه و تصاوير باز مي شناساند.

شروع تقليد از رفتار ديگران مخصوصا بزرگترها در اين سنين است.

كودك هم چنين در اين سنين بايد نام افراد آشنا و يا اشيا را از عبارات و جملات ساده باز شناسي كند، ودستورالعمل هاي ساده را دنبال كند.

نكات فرزند پروري در روانشناسي يك تا دو سالگي كودك
به صورت روزانه براي كودك خود داستان بخوانيد.
از او بخواهيد اشياء را براي شما بيابد يا اعضاي بدن و اشياء را نام گذاري كند.
بازي هاي جور كردني با كودك انجام دهيد. پازل هاي ساده يا مرتب سازي اشكال.
او را تشويق به كشف و آزمون چيزهاي جديد كنيد.
بيشتر به رفتار هاي مطلوب پاسخ دهيد تا تنبيه رفتارهاي غير مطلوب. اغلب به كودك رفتار جايگزين ارائه دهيد به جاي ممانعت مداوم.
با صحبت كردن با كودك مهارتهاي زباني وي را تقويت كنيد. كلمات لازم را براي شروع اضافه كنيد.
براي مثال، اگر كودك شما مي گويد “ماتالوني” شما مي توانيد پاسخ دهيد؛ درسته عزيزم “ماكاروني”.
به رشد استقلال كودك خود كمك كنيد. با اجازه دادن به آنها در اينكه خود لباس بپوشند و يا خود احساس كنند.
كنجكاوي هاي كودك خود را تشويق كنيد. هم چنين هنگام بازشناسي اشياء و علامت ها را درپارك يا در هنگام سفر با ماشين و اتوبوس تشويق كنيد.

روانشناسي كودك يك تا دو سالگي
رشد كودك شما در اين دوره
در طول 12 ماه بين يك تا دو سالگي، خواهيد ديد كه كودك شما كمتر شبيه يك نوزاد و بيشتر شبيه كودكي نو پا مي شود.

زماني كه كودك يك ساله شما به مهارت هاي جديد حركتي تسلط پيدا مي كند شاهد يك انتقال فيزيكي خواهيد بود.

اين مهارت هاي جديد به آنها كمك مي كنند كه استقلال زيادي را كسب كنند و احتمالا شاهد ظهور يك شخصيت منحصر به فرد نيز خواهيد بود.

رشد جسمي و فيزيكي
رشد در دوازده ماه اول مي تواند بازتاب تغييراتي بزرگ براي كودك شما باشد.

در مدت زمان كوتاهي، احتمالا از حالت سينه خيز به حالت ايستاده و راه رفتن مي رود.

قبل از اينكه متوجه شويد، سعي مي كند از پله ها بالا برود و در خانه بدون هيچ كمكي بچرخد.

روانشناسي يك تا دو سالگي كودك

نقاط عطف كليدي مهارت هاي حركتي درشت
اكثر كودكان اولين قدم هاي خود را قبل از دو ماهگي برمي دارند و تا 14 الي 15 ماهگي خودشان راه مي روند.

مهارت هاي حركتي ظريف
از 18 ماهگي، كودك شما مي تواند با فنجان بنوشد، با قاشق غذا بخورد و لباس هايش را دربياورد.

نكات برجسته
بين يك تا دو سالگي، احتمالا خواهيد ديد كه كودك خود را به چالش مي اندازد تا به توپي ضربه بزند و يا شروع به دويدن كند.

نكات فرزند پروري رشد جسمي
كودك يك ساله شما نمي داند كدام اشيا ساكن و كداميك ايمن هستند كه بتواند دست بزند.

 

منبع : مشاوره كودك و نوجوان- روانشناسي يك تا دو سالگي كودك

امتیاز:
بازدید: 92
برچسب:
:
[ 1398/12/28  ] [ ۱۸ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

فوبياي اجتماعي داري؟ درمان فوبياي اجتماعي چگونه است؟ اين مطلب را از دست نده – مدت زمان مطالعه ۳ دقيقه

” در همه ي موقعيت هاي اجتماعي به شدت احساس ترس مي كنم، وقتي قرار باشد سر كلاس دانشگاه كفرانسي ارائه دهم يا در يك جمع غريبه صحبت كنم،

از مدت ها قبل در خصوص اين موضوع ذهنم درگير مي شود و هر چه به روز موعود ( روز ارائه كنفرانس ) نزديك مي شوم احساس ترس در وجودم چند برابر شده،

در نهايت در روز اجرا مثل لبو سرخ مي شوم، و صرفا در انتظار تمام شدن آن لحظات جانكاه اضطرابم را تحمل مي كنم.

از اين كه هميشه بايد يك گوشه تنها باشم، سكوت كنم، و از نگاه هاي ديگران اذييت شوم احساس بدي دارم”

از اينكه ديگران متوجه لرزش دستان و ارتعاش تن صدايم مي شوند و از اضطرابم آگاه شوند، احساس خجالت دارم.”

درمان فوبياي اجتماعي
جملات بالا شرح حال يك دانشجوي مبتلا به اختلال فوبياي اجتماعي بود.

آيا براي شما هم صحبت كردن يا سخنراني در يك جمع، سخت و ترسناك است؟

بيشتر مردم از صحبت كردن در مقابل يك جمعيت غريبه و ناآشنا احساس تشويش و ناراحتي داشته و سعي در اجتناب از چنين موقعيتي دارند.

اما افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعي يا فوبياي اجتماعي، نسبت به جمعيت عادي از نظر شدت و مدت اضطراب و اختلالي كه در نتيجه اين مسئله در زندگي روزمره شان ايجاد شده، از ساير مردم متمايز مي شوند.


درمانگر ترس هاي خود باشيد، ناگفته هاي فوبي و درمان آن
0 ديدگاه/مي 15, 2019
ادامه مطلب ...
علت فوبياي اجتماعي چيست؟
از جمله دلايلي كه روانشناسان و متخصصان به عنوان علت احتمالي فوبياي اجتماعي ذكر نموده اند مي توان به موارد زير اشاره نمود:

ويژگي هاي شخصيتي و تجربه هاي دوران كودكي
مثلا كودكان كم رو و خجالتي كه معمولا گوشه گير، ساكت و منزوي هستند به احتمال بيشتري در بزرگسالي دچار فوبياي اجتماعي مي شوند.

اما علاوه بر خصوصيات شخصتي فوق، چون فوبياي اجتماعي در مقايسه با ساير اختلالات اضطرابي در سن پايين تري ظاهر مي شود، سبك فرزندپروري و نوع برخورد والدين در احتمال ايجاد اين اختلال تاثير بسزايي دارد.

به عنوان مثال، تحقيقات نشان داده است كه كودكان مبتلا به فوبياي اجتماعي داراي والديني با كنترل گري بسيار بالا و مهرباني كم تر هستند.

همچنين والدين اين كودكان به احتمال بيشتري از خجالت زده كردن فرزندن خود جلوي ديگران به عنوان يك روش تربيتي و تنبيه استفاده مي كنند.

بنابراين تجربه ي تحقير شدن در كودكي را مي توان در گذشته اين افراد به نسبت جمعيت عادي بيشتر مشاهده نمود.

معمولا والدين اين كودكان نمي توانند الگوي خوبي از رفتار شجاعانه و مقبول براي فرزند شان باشند و خود آن ها نيز از اضطراب رنج برده و نسبت به حفظ ظاهر جلوي ديگران بسيار حساس هستند.

بنابراين يادگيري نيز نقش مهمي در احتمال فوبياي اجتماعي دارد.

دنياي يك فرد مبتلا به فوبياي اجتماعي چه رنگي است؟
ذهنيت و دنياي دروني افراد مبتلا به فوبياي اجتماعي نقش بسزايي در ايجاد و ادامه يافتن اين اختلال دارد.

معمولا اين افراد در مورد رخداد هاي اجتماعي پيش بيني هاي بسيار منفي در ذهن خود دارند كه باعث اجتناب آن ها از موقعيت اجتماعي مي شود.

همچنين در موقعيت هاي اجتماعي، در تعامل ها، صحبت كردن يا سخنراني جلوي جمع معمولا ارزيابي كه از عملكرد و برخورد خود دارند بسيار منفي و ناشيانه است.

مثلا ممكن است بعد از اجراي تئاتر، سخنراني، يا حتي رقصيدن جلوي جمع، علارغم اينكه ديگران نظر و فيدبك مثبتي در مورد عملكردشان به آن ها ارائه مي دهند، باز هم از عملكرد خود ارزيابي منفي داشته باشند.

ويژگي ديگر افراد مبتلا به فوبياي اجتماعي تمركز وتوجه زياد از حد روي خود و ارزيابي خود است.

آن ها دائم نگران نشان دادن چهره مطلوب از خود هستند و فكر مي كنند كه همان قدر كه آن ها از درون مضطرب هستند، در ظاهر نيز مضطرب نشان خواهند داد.

اين نگراني دائمي، عيب گيري و خود انتقادي باعث مي شود كه در موقعيت هاي اجتماعي تمركز كمتري روي موضوع اصلي ( مثلا سخنراني، رقصيدن و…) داشته باشند، دچار حواس پرتي شوند و در نتيجه عملكرد مطلوبي از خود به نمايش نگذراند.

درمان فوبياي اجتماعي گوشه گيري و انزوا درمان
مشاورانه
مشاوره خانواده
مشاوره ازدواج
مشاوره تلفني
مشاوره آنلاين
تست روانشناسي
مشاوره روانشناسي
مشاوره جنسي
اختلال رواني
استخدام روانشناس و روانسنج
درمان فوبياي اجتماعي
در درمان فوبياي اجتماعي، روش هاي مختلفي به كار گرفته مي شود،

انتخاب روش درماني، بسته به تشخيص درمانگر و شرايط بيمار از نظر شدت و مدت اختلال، سن، فوريت درمان و…صورت مي گيرد.

شناخت درماني
اولين راه درمان فوبياي اجتماعي درمان مبتني بر شناخت است.

منبع: مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-درمان فوبياي اجتماعي ، گوشه گيري ، انزواي اجتماعي

امتیاز:
بازدید: 94
برچسب:
:
[ 1398/12/11  ] [ ۱۲ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

شايد هيچ هيجاني سخت‌تر و دردناك‌تر از شرم نباشد. شرم به مثابه حمله عليه خود است .

و افراد شرمگين باور مي‌كنند كه از نظر اجتماع، كاملاً ناپذيرفتني و مردود هستند.

در نتيجه، شرم باعث احساس بي‌آبرويي و بدنامي در فرد مي‌گردد.

فردي كه احساس شرم مي‌كند مي‌خواهد از همه كس خود را مخفي و پنهان نگاه دارد.

امّا گناه بر خلاف شرم باعث نمي‌شود كه فرد خود را محكوم كند.

بلكه باعث خودانتقادي به خاطر يك رفتار يا عمل اشتباه در فرد مي‌گردد.

البته از نظر روان‌شناسي، همپوشاني‌هايي بين شرم و گناه وجود دارد.

به عنوان مثال، فرد شرمگين ممكن است احساس گناه نيز داشته باشد.

شرم و گناه كناره گيري اجتماعي
شرم عمومي‌تر از گناه است. فردي كه احساس شرم مي‌كند انتظار محكوم شدن از جانب همه كس را دارد.

امّا فردي كه احساس گناه مي‌كند ممكن است تنها كسي باشد كه از خطاي پيش آمده آگاهي داشته باشد.

فرد گناهكار نيز ممكن است احساس از دست دادن اعتماد به نفس پيدا كند ولي نه به اندازه‌اي كه اين احساس در فرد شرمگين پيش مي‌آيد.

به عنوان مثال، دانش‌آموزي كه در يك امتحان به طور موفقيت‌آميزي تقلّب مي‌كند ممكن است.

به خاطر نمره بالايي كه معلّم به او داده احساس گناه كند و آن را حق خود نداند.

امّا هيچكس ديگر از انجام اين تقلّب آگاهي ندارد. از طرف ديگر، دانشجوئي كه به هنگام تقلّب كردن دستگير مي‌شود .

در جلوي همكلاسي‌هايش احساس شديد شرم و خجالت مي‌كند و اين احساس به خاطر اين است كه ديگران نيز از كار خلاف او آگاهي يافته‌اند.

كناره‌گيري اجتماعي
تعداد زيادي از مردم از نوعي اختلال شخصيتي به نام «كناره‌گيري اجتماعي» رنج مي‌برند.

اين اختلال گاهي با اختلال اضطراب اجتماعي يا هراس از اجتماع اشتباه گرفته مي‌شود.

تفاوت بين كناره‌گيري اجتماعي با اختلال اضطراب يا هراس از اجتماع به طبيعت اختلالات شخصيتي باز مي‌گردد.

يك اختلال شخصيتي، الگوي رفتاري ماندگاري است كه باعث مشكلات كاري و روابط شخصي مي‌شود.

اين واقعيت كه اختلال شخصيتي، يك الگوي رفتاري ماندگار است، درمان آن را بسيار پيچيده و مشكل مي‌سازد.

 

نشانه‌هاي اختلال كناره‌گيري اجتماعي
نشانه‌هاي اختلال كناره‌گيري اجتماعي شامل الگوهاي رفتاري ماندگاري نظير موارد زير است:

هراس از اجتماع همراه با اضطراب شديد از ميان جمع بودن.
خجالتي بودن بيش از حدّ.
احساس بي‌لياقتي به هنگام پذيرفته‌ نشدن يا مورد انتقاد قرار گرفتن.
انتخاب تنهايي و انزوا به جاي پذيرش ريسك ارتباط با ساير مردم.
حساسيت زياد نسبت به انتقاد و احساس شرمندگي به هنگام مورد انتقاد قرار گرفتن.
انتخاب انزواي اجتماعي به عنوان راهي براي دوري از مورد انتقاد واقع شدن.
اجتناب از چشم در چشم شدن با ديگران در محل كار يا جاهاي ديگر.
امساك در حرف‌زدن در محل كار يا جاهاي ديگر.
شماره هاي تماس 01

شرم و ارتباط آن با كناره‌گيري اجتماعي
با وجودي كه شرم يك هيجان عمومي در انسان‌هاست و در تمام تمدن‌ها و فرهنگ‌ها يافت مي‌شود .

امّا ريشه‌هاي مختلفي براي آن وجود دارد. در تمدّن غرب، تأكيد بسياري بر شخصيت‌هاي كم‌عاطفه، مستقل و با جذبه مي‌شود.

فيلم‌هاي هاليوود با هنرپيشگاني نظير كلينت ايستوود، جان وين و گري كوپر، قهرماناني را به تصوير مي‌كشد كه قوي، شجاع و كم حرفند.

اين نقش‌ها، اتكاء به نفس را تا حد نهايت به تصوير مي‌كشند.

ارزش زيادي كه به فردگرايي و خودكفايي در جوامع غربي داده مي‌شود.

نقش مهمي در پيچيده كردن امور براي آن‌هايي كه با اختلال كناره‌گيري اجتماعي دست و پنجه نرم مي‌كنند، ايفاء مي‌نمايد.

منبع: مركز مشاوره و روانشناسي ايران -شرم و كناره گيري اجتماعي

امتیاز:
بازدید: 94
برچسب:
:
[ 1398/11/24  ] [ ۰۶ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

سلام من دختر 20 ساله هستم...
در روابط اجتماعيم خيلي خيلي مشكل دارم و وقتي تو يه جمع هستم راحت نيستم يا اگه يكي رو يهويي ملاقات كنم به شدت استرس مي گيرم و خجالت مي كشم و عين بچه هاي كوچيك رفتار مي كنم. و حتي ممكنه تا يكي دو روز بعدش اين اضطراب رو داشته باشم... كه نتونم به كاراي خودم تمركز كنم...
هميشه از تنهايي لذت مي برم و اصلا خوشم نمياد دوستي داشته باشم ولي مشكل نه گفتن هم دارم و اگه يكي ازم چيزي بخواد اصلا نه نمي گم و حتي تو چهرم هم خودمو خوشحال نشون مي دم... و اين باعث مي شه بقيه بدون اينكه متوجه بشن بهم فشار بيارن... تا جايي كه يهويي بداخلاق مي شم و ديگه نمي تونم تحمل كنم... راستش فك كنم ارثي باشه چون بابامم اينطوريه
الان با يه نفر قهر كردم و البته خيلي راحت شده بودم تا اين كه يكي اومده و سعي داره ما رو آشتي بده... ولي اخه من اصلا نمي خوام با كسي دوست شم... ولي از طرف ديگه نميخوام كسيو ناراحت كنم...

الان نمي دونم چي كار كنم....كمك كنيد...

منبع: مشاوركو: مركز مشاوره روانشناسي و مشاوره آنلاين- مشكل در روابط اجتماعي

امتیاز:
بازدید: 131
برچسب:
:
[ 1398/3/26  ] [ ۱۰ ] [ moshaverrkhob ] [ ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 2
همه : 0
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب