moshaverrkhob
moshaverrkhob

انواع اختلالات رواني ۲۰۲۱ را بشناسيد

اختلالات و بيماري هاي رواني انواع مختلفي دارد و بسياري از آن ها شايع تر بوده و فراواني بيش تري دارند، از جمله بيماري هاي رواني كه شايع مي باشد مي توان به افسردگي و اختلالات اضطرابي اشاره كردكه در زن و مرد مشاهده مي شود و درصد مراجعه به روانشناس و كلينيك ها براي اين اختلال بيشتر مي باشد.

افرادي كه در جامعه زندگي مي كنند به دلايل مختلفي مانند ژنتيك، تاثير محيط و عوامل خانوادگي به بيماري هاي رواني دچار مي شوند.

دفترچه راهنماي تشخيصي و آماري اختلالات رواني (DSM) شامل شماري از مهم ترين دسته هاي اختلالات توصيف شده مي باشد و همه اختلالات رواني در آن وجود ندارد، آخرين نسخه كتابچه راهنماي تشخيصي DMS-5 در ماه مه سال ۲۰۱۳ منتشر شده است، DSM يكي از پر كاربردترين سيستم هاي طبقه بندي اختلالات رواني مي باشد و در آن بيماري هاي رواني بر اساس معيار هاي تشخيصي استاندارد ارائه شده است.

انواع اختلالات رواني
اختلالات تكوين عصبي
اختلالات تكوين عصبي از جمله مواردي است كه در زمان نوزادي، كودكي و بزرگسالي قابل تشخيص است و اين اختلالات رواني شامل موارد زير مي شود :

كم تواني ذهني
اين اختلال قبلا به عنوان عقب ماندگي ذهني شناخته مي شد و گاهي اوقات آن را به عنوان اختلال تكويني ذهني از آن ياد مي شود، اين اختلال رشد قبل از سن ۱۸ سالگي در فرد آغاز مي شود و به صورت نقص عملكرد هاي ذهني و رفتار هاي متناسب با آن ها مشخص مي شود.

محدوديت هايي كه در عملكرد ذهني به وجود مي آيد در بسياري از اوقات با انجام تست ضريب هوشي مشخص مي شود و اگر ضريب هوشي پايين تر از ۷۰ درصد باشد نشانگر محدوديت است، مواردي كه تست مي شود شامل رفتار هاي انطباقي مهارت هاي عملي و روزمره، خود مراقبتي، تعامل اجتماعي و مهارت هاي زندگي مي باشد.

اختلال اوتيسم
اين اختلال با نقايص دائمي تعامل و ارتباطات اجتماعي در جنبه هاي مختلف زندگي و همچنين الگو هاي رفتارهاي محدود و تكراري مشخص مي شود، DMS بيانگر اين است كه علائم اختلال طيف اوتيسم بايد در دوره هاي اوليه رشد وجود داشته باشد و اين علائم در جنبه هاي مختلف زندگي از جمله عملكرد اجتماعي و شغلي اختلال قابل توجهي ايجاد مي كند.

اختلال بيش فعالي – كمبود توجه (ADHD)
ADHD با بروز دائمي بيش فعالي – تكانشگري و يا كم توجهي كه با انجام كارها در تداخل مي باشد، خود را در دو يا چند موقعيت مختلف مانند خانه، محل كار، مدرسه و موقعيت هاي اجتماعي نشان مي دهد، بر اساس اظهاراتي كه در DSM-5 بيان شده است چند مورد از اين علائم بايد قبل از ۱۲ سالگي وجود د اشته باشد.

اين علائم و نشانه ها تاثير منفي بر روي فعاليت هاي اجتماعي، شغلي و دانشگاهي دارند.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-انواع اختلالات رواني ۲۰۲۱ را بشناسيد

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۱ تير ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۲۳:۱۹ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی