moshaverrkhob
moshaverrkhob

ورزش براي كاهش استرس و اضطراب
ورزش كردن يكي از روش‌هايي است كه همه متخصصان و صاحبنظران در مورد آن در خصوص كاهش استرس هم‌عقيده هستند. ورزش يك راهبرد مناسب و كارآمد براي تامين سلامت جسماني و رواني افراد است.

امروزه متخصصان به ورزش به عنوان راهبردي اثربخش در ايجاد آرامش و كاهش استرس عقيده دارند. ورزش انسجام فيزيولوژيكي بدن را افزايش مي‌دهد و به افراد كمك مي‌كند تا وزن ايده‌آل را حفظ كنند و احتمال چاقي را كاهش دهند. ورزش مداوم ضربان قلب را به صورت كلي كاهش مي‌دهد، در ورزش براي استرس و اضطراب به عنوان يك داروي موثر و قوي عمل مي كند.

فوايد ورزش براي بدن
چون ورزش باعث قوي شدن قلب شده و قلب قوي مي‌تواند ميزان بيشتري از خون را در هر ضربه پمپاژ كند. ورزش منظم و مناسب نيروي عضلاني، استقامت و انعطاف‌پذيري را افزايش مي‌دهد و تنش عضلاني مزمن را تسكين مي‌بخشد. ورزش كارآيي قلبي – تنفسي را بهبود مي‌دهد و با خستگي مفرط و بي‌خوابي مبارزه مي‌كند. همچنين ورزش موجب كاهش چربي، فشار خون، كلسترول، افت كاركردي و مرگ و مير مي‌شود.

ورزش موجب افزايش گردش خون مي‌شود و باعث مي‌گردد كه فرد عميق‌تر نفس بكشد، ورود اكسيژن را همچنين به بدن افزايش مي‌دهد و سلول‌هاي ايمني را تغذيه مي‌كند. تغذيه سلول‌هاي ايمني نيز مقاومت بدن را در برابر بيماري افزايش مي‌دهد. همچنين ورزش تحمل بدن را در برابر تغييرات دما (گرما و سرما) بهبود مي‌بخشد.

به طور كلي فوايد عمومي ورزش به شرح زير مي‌باشد:

1- ملاقات با مردم و اجتماعي شدن
2- افزايش نيرو و استقامت جسماني فرد. كساني كه ورزش مي‌كنند، مي‌توانند كارها را بدون خستگي انجام دهند
3- جايگزيني ماهيچه به جاي چربي و افزايش كشيدگي طبيعي عضلات
4- كاهش وزن و بهره‌گيري و جذب بهتر غذا
5- بهبود وضع ظاهري از طريق كشيدگي عضلات و كاهش وزن
6- نيرو بخشيدن به قلب و ريه‌ها و بهبود گردش خون و كاهش ضربان قلب و پايين آمدن فشار خون. ورزش موجب افزايش حركت گلبول‌هاي قرمز و در نتيجه تسهيل جريان خون در سرتاسر بدن مي‌گردد.
7- بهبود توانايي فرد براي خواب و آرميدن.
8- ارتقاي عملكرد قلب و كاهش بيماري‌هاي قلبي.

9- ورزش در كاهش استرس و اضطراب نقش به سزايي دارد.

اما آن‌چه كه به بحث ما مربوط مي‌شود، بررسي تاثير ورزش و كاهش استرس مي‌باشد كه ورزش علاوه بر كاهش استرس، افسردگي و اضطراب را هم كاهش مي‌دهد. ورزش يك راهبرد اثربخش در ايجاد آرامش و كاهش استرس است و در واقع يك سوپاپ ايمني براي استرس فراهم مي‌كند.

ورزش‌هايي مانند دوميداني، شنا، پياده‌روي سريع، دوچرخه‌سواري، قايقراني، طناب زدن، وزنه‌برداري كه هم باعث افزايش ضربان قلب و تنفس مي‌شوند، بيشترين تاثير را در كاهش ميزان استرس دارند. علاوه بر اينها بتوانيد هفته‌اي يك بار به كوه برويد و از آرامش و هواي پاك كوهستان بهره‌مند شويد، ميزان استرس شما به شدت كاهش پيدا مي‌كند.

در هنگام ورزش كردن به نكات زير نيز توجه داشته باشيد:
– آن‌چه را كه مي‌خواهيد از طريق ورزش به دست بياوريد، در ذهنتان تجسم كنيد. خودتان را در حال دستيابي به فوايد ورزش در نظر بگيريد.
– اعتدال و ميانه‌روي را فراموش نكنيد. يعني اين‌كه فرد بايد به آرامي ورزش را شروع كند و خود را خسته نكند و تحت فشار قرار ندهد. ورزش بايد وسيله تفريح و سرگرمي باشد، نه عذاب و زجر.
– روي همه فوايد ورزش تمركز كنيد و آنها را مورد توجه قرار دهيد. در اين حالت احساس مي‌كنيد كه آرامش و انرژي شما بيشتر مي‌شود. سرحال مي‌شويد، دقت و تمركز حواستان بيشتر مي‌شود و خوابتان بهبود مي‌يابد.
– پيشرفت ورزشي خود را ثبت و يادداشت كنيد و آنها را نگه داريد. اين يادداشت‌هاي روزانه و هفتگي مربوط به پيشرفت، انگيزه شما را ارتقا مي‌دهد و مي‌تواند براي چك كردن وزن و فشار خونتان مورد استفاده قرار گيرد.
– سعي كنيد ورزش را با ديگران انجام دهيد. ورزش كردن با كساني كه روابط صميمانه‌اي با آنها داريد، باعث لذت بيشتر شما و اثربخشي بيشتر ورزش خواهد شد.
– يك برنامه مناسب ورزشي را تدوين كنيد، بيشتر ورزش‌هايي را انجام دهيد كه علاقه بيشتري به آنها داريد.
– بهترين نوع ورزش براي كنترل استرس و سلامتي ورزش‌هاي ملايم و موزون مي‌باشد. نسبت به برنامه ورزشي خود تعهد داشته و آن را به اطلاع اطرافيان برسانيد.
– يك جدول زماني براي ورزش كردن خود مهيا كنيد.

-ورزش براي كاهش استرس و اضطراب بسيار كارامد است پس آن را جدا بگيريد

 

منبع: مركز مشاوره ستاره ايرانيان-نقش ورزش در كاهش استرس و اضطراب

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۳ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۴۹:۱۰ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی