moshaverrkhob
moshaverrkhob

گوشه گيري و انزوا يكي از مهم ترين مشكلات كودكان و حتي بسياري از بزرگسالان در جوامع كنوني است. از نظر روان شناسي به حالتي كه كودك دائما ترجيح مي دهد فعاليت هاي خود را به تنهايي و بدون حضور ديگران انجام دهد گوشه گيري گفته مي شود. كودك گوشه گير ترجيح مي دهد كه به تنهايي بازي كند، كم تر در جمع حضور پيدا مي كند و مي توان علائمي از اختلالات كم رويي و خجالتي بودن را در انان مشاده كرد چرا كه اين موارد كاملا با يكديگر در ارتباط هستند. در سنين ابتدايي زندگي يعني بين سن يك تا دو سال عمدتا والدين شخصيت كودك را شكل مي هند اما از اين سن به بعد كودك است كه در تعامل با ديگران و بازي با هم سن و سالان خود موارد زيادي را ياد گرفته و مي آموزد.

گوشه گيري در كودكان در دسته هاي گوناگوني قرار مي گيرد. ممكن است كودك گوشه گير در نتيجه كم رويي كودك به وجود بيايد يعني يك كودك به دليل كم رويي تمايلي براي برقراري ارتباط با ديگران به خصوص فرد غريبه نداشته و از آن گريزان است كه بسياري از گوشه گيري هاي در كودكان همين دليل و مشكل را دارند. شديد ترين حالت در گوشه گيري كودكان انزواي اجتماعي نام دارد كه در آن كودك نه تنها تمايلي براي بازي كردن و ارتباط با هم سن و سالان خود ندارد كه از آن گريزان نيز هست خجالت شديد به همراه حالت هايي از ترس افسردگي مي تواند دليل اصلي به وجود آمدن انزواي اجتماعي در كودكان باشد. حالتي ديگر از گوشه گيري مردد بودن نام دارد كه كودك در اين حالت به جاي بازي با هم سن و سالان خود و شركت در فعاليت در گوشه اي مانده و نظاره گر بازي خواهد بود و اين حالت در كودكاني كه والديني سخت گير و مداخله گر دارند بيش از ديگران اتفاق خواهد افتاد. اگر بخواهيم دلايل به وجود آمدن كودك گوشه گير را در خود او جست و جو كنيم بايد گفت دلايل دروني به چند دسته تقسيم خواهند شد.

عوامل ژنتيكي و ارثي در كنار نحوه ارتباط و تعامل كودك با پدر و مادرش مي تواند تاثير مهمي در اجتماعي شدن او بر جاي بگذارد. دليل دروني ديگر براي بروز اختلال گوشه گيري در كودكان مي تواند افسردگي باشد كه البته اين مسله دو طرفه بوده يعني خود اختلال گوشه گيري نيز مي تواند سبب تشديد و به وجود آمدن اختلال افسردگي در كودكان باشد. كمبود توجه و بيش فعالي نيز يكي ديگر از دلايل به وجو امدن اختلال گوشه گيري و انزوا در كودكان است چرا كه ارتباطات اجتماعي در اين دسته از كودكان مي تواند به شدت دچار اختلال گردد. در هر صورت دليل به وجود امدن كودك گوشه گير هر كدام از موارد گفته شده هم كه باشد نياز است تا والدين رفتارها و نكته هايي خاص را در برخورد با اين گونه كودكان مدنظر قرار داده و با اين كارها از تشديد عارضه و اختلال جلوگيري كرده و حتي آن را به مرور زمان در كودك از بين ببرند.

منبع : كودك و نوجوان-كودك گوشه گير

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۰۳:۱۶ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی