moshaverrkhob
moshaverrkhob

لكنت زبان در كودكان يك اختلال گفتاري است كه باعث تكرار، كشش يا وقفه در گفتار مي‌شود. اين اختلال مي‌تواند در هر سني ايجاد شود، اما بيشتر در كودكان بين ۲ تا ۴ سالگي شروع مي‌شود.

در برخي موارد، داروهاي ضد افسردگي يا ضد اضطراب نيز ممكن است براي درمان لكنت زبان در كودكان استفاده شوند. اين داروها معمولاً فقط در مواردي استفاده مي‌شوند كه درمان‌هاي گفتار درماني موثر نبوده‌اند.

لكنت زبان در كودكان
يكي از مسائل و مشكلات خاص دوران كودكي اختلالات و نارواني­هاي گفتاري است كه از جمله شايع­ترين آنها مي­توان از لكنت زبان نام برد. بر طبق چهارمين راهنماي تشخيصي و آماري بيماري­هاي رواني، لكنت زبان نوعي آشفتگي و اختلال در رواني گفتار است كه به صورت تكرار صداها، كشش صداها، قطع­رواني كلام، تكرار كلمات، مكث بين واژه­ها، ناموزوني تكلم و جايگزين كردن واژه ها به منظور جلوگيري از كشش صداها در بين كودكان و نوجوانان مشاهده مي­شود.

اغلب كودكاني كه دچار لكنت زبان هستند، مي­دانند كه چه مي­خواهند بگويند و شايد بارها نيز آن را تمرين وتكرار كرده­اند. ولي به­ راحتي و در شرايطي خاص قادر به بيان آن نمي­باشند. آنان براي اين­كه بتوانند فشار حاصله از وقفه ­هاي غيرارادي كلام­شان را كاهش دهند، دچار پريشاني و آَشفتگي مي­شوند و سعي دارند با تلاش و كلنجار بسيار حرف خودشان را بزنند.

 

علل لكنت زبان
علت دقيق لكنت زبان هنوز به طور كامل شناخته نشده است، اما عوامل مختلفي در ايجاد آن نقش دارند، از جمله:

عوامل ژنتيكي: لكنت زبان در خانواده‌ها ارثي است.
عوامل محيطي: عوامل محيطي مانند استرس، اضطراب يا ضربه عاطفي مي‌توانند باعث تشديد لكنت زبان شوند.
عوامل عصبي: برخي از تحقيقات نشان مي‌دهند كه لكنت زبان ممكن است با اختلال در عملكرد مغز مرتبط باشد.
همانطور كه هيچ دوكودكي كاملاً شبيه به هم نمي­باشند، لكنت نيز در همۀ كودكان به يك شكل نمي­باشد. درگروهي از كودكان لكنت همراه با اضطراب، فشارهاي عصبي، تيك­هاي جسماني، تغيير حالات چهره و حتي گريۀ كودك است و در گروهي ديگر، لكنت موجب ناتوانايي هاي شديد ارتباطي درآنان مي­شود. لكنت در بين­كودكان خردسال، ناپايدار وگذراست و مي­تواند از يك روز به روز ديگر و از يك موقعيت تا موقعيت ديگر تغيير كند.

پيشنهاد مشاور: درمان لكنت زبان كودك

لكنت زبان در كودكان باعث آسيب هاي زيادي در آينده كودك مي شود. درمانگران مركز ستاره ايرانيان به فرزند شما كمك مي كند تا مهارت هاي گفته شده را به صورت تضميني بهبود دهد. براي صحبت با مشاوران برتر كودك مي توانيد با شماره هاي ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگيريد.

ميزان شيوع لكنت زبان
ميزان شيوع لكنت زبان در بين كودكان تقريباً ۵ درصد است و معمولاً تا سنين جواني، ۸۰-۵۰ درصد اين افراد با رسيدگي و درمان­ به موقع بهبود پيدا مي­كنند. هم­چنين لكنت زبان در بين پسرها ۵-۴ برابر دخترهاست و سير بيماري نيز در بين پسرها طولاني­تر است.

به­ طوركلي، اغلب مشكلات­ گفتاري در سنين ۵-۲ سالگي (يعني زماني كه كودكان در حال فراگيري مهارتهاي كلامي گوناگون، استفاده از لغات جديد، به­كارگيري جملات طولاني­تر، صحبت در ميان جمع و بيان نظرات و افكارشان هستند) و ۷-۵ سالگي (يعني زمان آغاز مدرسه، برانگيختگي براي يادگيري و كنجكاوي، هيجان ناشي از كلاس و درس، كسب مهارتهاي اجتماعي و ورود به اجتماع بزرگ­تر هستند) ،آغاز مي­شود.


لكنت زبان در كودكان

تشخيص
اغلب كودكان در ۱۵-۱۲ ماهگي شروع به صحبت­كردن مي­كنند ­و در ۲۴-۱۸ ماهگي با ساختارهاي دستوري صحبت مي­كنند. كودكاني كه لكنت دارند، ميانگين زمان گفتارشان پايين است و تكلم را ديرتر آغاز مي­كنند. اين­گونه كودكان الزاماً درساير مهارتهاي رشدي خود كند نيستند. پژوهشگران طي تحقيقي دريافتند كودكان مبتلا به لكنت از تعداد بيشتري ازگفته­ هاي تك واژگاني استفاده مي­كردند.

ساختارهاي سادۀ دستوري رابه كار مي­بردند
اشتباهات دستوري بيشتري داشتند.
اشتباهات بيشتري در توليد اصوات داشتند.
در مقايسه با كودكان سالم ۲ ماه تأخير رشد كلامي داشتند.
تشخيص لكنت زبان در مراحل اوليه بسيار مشكل است؛ زيرا اغلب كودكان خردسال بدون اينكه هيچ مشكل و يا زمينه­اي براي گسيختگي هاي گفتاري داشته باشند. علائمي از لكنت زبان دارند. گروهي از آنها چندان به اين مشكل خود اهميت نمي­دهند واگر چند بار هم نتوانند كلمه­اي را به درستي بيان كنند. هيچ ناراحت نمي­شوند.

درحالي­كه گروهي ديگر، كمترين گرفتگي زبان تأثيري عميق بر رفتارهاي اجتماعي آنان مي­گذارد و سخت تلاش مي­كنند تا لغات و واژگان را به درستي بيان كنند. در نهايت نيز از اين­كه نمي­توانند آن­طور كه مي­خواهند صحبت­كنند، دچار نا­اميدي و ناكامي مي­شوند. شدت لكنت زبان دركودكان مي­تواند از حادترين تا كمترين حالات متغير باشد. متخصصان گفتاردرماني براي تشخيص و شناسايي كودكاني كه دچار لكنت زبان هستند، به علائم زير توجه مي­كنند؛

تكرار صداها و هجاها (مثل، من من ، من من ،او او او )

كشش يا امتداد دادن صداها (مثل تكرار صدايي مممم ماما، تكرار ه يجايي مامامامان)

در ميان اندازي
مكث درون واژه­ ها
انسداد قابل شنيدن و ناملفوظ (مكث­هاي پر و خالي)
جايگزين كردن برخي لغات به­منظور عدم گفتن كلمات مشكل
تكرار واژه­ هاي تك هجايي
انجام حركات اضافي مثل، چشمك زدن، تيك، لرزش فك­ها و لب و دهان
بيان واژه­هاي مشكل كه با تنش فيزيكي ادا مي­شوند.
تمام موارد فوق علائم لكنت زبان هستند و چنان­چه والدين، مربيان و نزديكان تصور مي­كنند كودكي با اين خصوصيات صحبت مي­كند،بهتر است با اتخاذ روش­هاي مناسبي درصدد بهبود او برآيند و اجازه ندهند لكنت در او سال­هاطول بكشد؛ زيرا گفتن اين جمله كه خودش خوب خواهد شد مشكلي از كودك حل نمي­كند.

 

لكنت زبان در كودكان ۳ ساله
علت دقيق لكنت زبان در كودكان ۳ ساله هنوز به طور كامل مشخص نيست، اما عوامل مختلفي در بروز آن دخيل هستند. از جمله اين عوامل مي توان به موارد زير اشاره كرد:

عوامل ژنتيكي: سابقه خانوادگي لكنت زبان يكي از عوامل خطرناك براي بروز اين اختلال در كودكان است.
رشد عصبي: برخي كارشناسان معتقدند كه لكنت زبان ممكن است ناشي از اختلال در رشد عصبي باشد.
عوامل محيطي: برخي از عوامل محيطي مانند استرس، فشار يا اضطراب نيز مي توانند در بروز لكنت زبان نقش داشته باشند.


درمان لكنت زبان در كودكان ۳ ساله معمولاً با گفتاردرماني انجام مي شود. هدف از گفتاردرماني در اين كودكان، كمك به آنها براي بهبود مهارت هاي زباني و گفتاري و كاهش علائم لكنت زبان است. روش هاي مختلفي براي درمان لكنت زبان در كودكان ۳ ساله وجود دارد، اما برخي از روش هاي متداول عبارتند از:

روش هاي رفتاري: اين روش ها بر تغيير رفتارهاي كودك در هنگام صحبت تمركز دارند.
روش هاي شناختي-رفتاري: اين روش ها بر تغيير افكار و باورهاي كودك در مورد لكنت زبان تمركز دارند.
روش هاي گفتاري: اين روش ها بر بهبود مهارت هاي زباني و گفتاري كودك تمركز دارند.
لكنت زبان در كودكان باعث آسيب هاي زيادي در آينده كودك مي شود و بايد سريعا درمان شود. درمانگران مركز ستاره ايرانيان به فرزند شما كمك مي كند تا مهارت هاي گفته شده را به صورت تضميني بهبود دهد. براي صحبت با مشاوران برتر كودك مي توانيد با شماره هاي ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگيريد.

لكنت زبان ناگهاني در كودك ۴ ساله
در لكنت زبان در كودكان ۴ ساله ني ني سايت مهم است كه با يك متخصص گفتار درماني مشورت كنيد. متخصص گفتار درماني مي تواند علت لكنت زبان كودك شما را تشخيص دهد و درمان مناسب را براي او تجويز كند.

منبع:كانون مشاوران ايران-لكنت زبان در كودكان ✔️ درمان قطعي و تشخيص روانشناسي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ دى ۱۴۰۲ ] [ ۰۷:۴۲:۲۰ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

كاردرماني كودكان چيست؟ يك رشته توانبخشي است كه بر كمك به كودكان براي توسعه و حفظ مهارت هاي لازم براي انجام فعاليت هاي روزمره تمركز دارد. كاردرمانگران كودكان با كودكاني كه داراي طيف وسيعي از شرايط، از جمله اختلالات حركتي، اختلالات يادگيري، اختلالات طيف اوتيسم (ASD) و اختلالات پردازش حسي هستند، كار مي كنند.

كاردرماني كودكان مي تواند براي كمك به كودكان در زمينه هاي زير مفيد باشد:

مهارت هاي حركتي، مانند راه رفتن، دويدن، پريدن، نوشتن و استفاده از قاشق و چنگال.
مهارت هاي شناختي، مانند توجه، تمركز، حافظه و حل مسئله.
مهارت هاي اجتماعي، مانند برقراري ارتباط، بازي و همكاري با ديگران.
مهارت هاي خودياري، مانند لباس پوشيدن، غذا خوردن و نظافت شخصي.
كاردرماني كودكان چيست
كاردرماني كودكان يك رشته توانبخشي است كه به كودكان در توسعه و بهبود مهارت هاي حركتي، شناختي، حسي و اجتماعي كمك مي كند. اين مي تواند به كودكاني كه داراي طيف وسيعي از نيازها هستند، از جمله كودكان با معلوليت هاي جسمي يا رشدي، اختلالات يادگيري يا مشكلات رفتاري كمك كند.

كاردرمانگران كودكان از طيف وسيعي از فعاليت ها و تكنيك ها براي كمك به كودكان در رسيدن به اهداف خود استفاده مي كنند. برخي از رايج ترين فعاليت هاي كاردرماني كودكان عبارتند از:

فعاليت هاي بدني براي بهبود مهارت هاي حركتي درشت و ظريف
فعاليت هاي بازي و سرگرمي براي تقويت مهارت هاي شناختي و اجتماعي
فعاليت هاي حسي براي كمك به كودكان در پردازش اطلاعات حسي
آموزش مهارت هاي زندگي روزمره براي كمك به كودكان در انجام كارهايي مانند لباس پوشيدن، غذا خوردن و استفاده از توالت
مجموعه اين عوامل مي تواند باعث بروز مشكلاتي ديگر از جمله از دست دادن اعتماد به نفس و افسردگي در فرد شود. در اين شرايط كار درماني مي تواند از طريق انجام فعاليت هايي در سه بخش رواني، جسمي و ذهني، به بهبود شرايط فرد و بازگشت به زندگي عادي كمك كند.

 

فوايد كاردرماني كودكان
كاردرماني كودكان به كودكاني كه در انجام فعاليت‌هاي روزمره خود مشكل دارند، كمك مي‌كند تا توانايي‌هاي خود را بهبود بخشند و استقلال بيشتري در زندگي داشته باشند.

فوايد كاردرماني كودكان عبارتند از:

افزايش استقلال: يكي از مهم‌ترين اهداف كاردرماني كودكان، افزايش استقلال آنهاست. كاردرماني به كودكان كمك مي‌كند تا مهارت‌هاي لازم براي انجام فعاليت‌هاي روزمره خود را بياموزند، مانند غذا خوردن، حمام كردن، لباس پوشيدن، راه رفتن، نوشتن و غيره.
تقويت مهارت‌هاي حركتي: كاردرماني مي‌تواند به تقويت مهارت‌هاي حركتي كودكان كمك كند، مانند مهارت‌هاي حركتي درشت (مانند راه رفتن، دويدن، پريدن) و مهارت‌هاي حركتي ظريف (مانند گرفتن اشيا، نوشتن، نقاشي).
تقويت مهارت‌هاي شناختي: كاردرماني مي‌تواند به تقويت مهارت‌هاي شناختي كودكان كمك كند، مانند توجه، حافظه، حل مسئله، تفكر انتزاعي و غيره.
تقويت مهارت‌هاي اجتماعي: كاردرماني مي‌تواند به تقويت مهارت‌هاي اجتماعي كودكان كمك كند، مانند ارتباط كلامي، ارتباط غيركلامي، بازي و تعامل با همسالان.
كاهش مشكلات رفتاري: در برخي موارد، كاردرماني مي‌تواند به كاهش مشكلات رفتاري كودكان كمك كند، مانند پرخاشگري، بيش فعالي و نقص توجه.


كاردرماني مناسب چه افرادي است؟
كار درماني مي تواند براي گروه هاي مختلفي از افراد از سنين كودكي تا پيري مورد استفاده قرار گيرد. به طور كلي، مي توان گفت طيف وسيعي از افراد كه وجه مشترك همه ي آن ها نياز به دريافت خدمات بازتواني جسمي يا رواني هستند مي توانند از كار درماني استفاده كنند.

اين گروه ها عبارتند از :

تجربه ي تصادف، سانحه و بيماري
افراد داراي مشكلات رفتاري ( شب ادراري ، اضطراب جدايي و… )
تاخير هاي حركتي و رشدي مانند تاخير در راه رفتن و گردن گرفتن
افراد آسيب ديده مغز و نخاع
افراد دچار شده به مشكلات پس از جراحي
بيماران مغز و اعصاب ( سكته مغزي، ام اس و… )
بيماري ها و سندرم هاي مادر زادي ( فلج مغزي ، سندرم داون و … )
افراد داراي مشكلات يادگيري
اختلال توجه و تمركز ( ADHD)
ناتواني هاي پس از شكستگي و آسيب هاي ارتوپدي
افزايش توانمندي ها پس از قطع عضو
آسيب هاي شديد دست
تعويض مفصل و روماتيسم مفصلي
اختلالات حسي

منبع:كانون مشاوران ايران-كاردرماني كودكان چيست✔️ درمان تضميني روانشناسي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ آذر ۱۴۰۲ ] [ ۱۰:۴۰:۰۰ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

سوختگي كودكان نياز به مراقبت بيشتري دارد چون ممكن است آسيب هاي زيادي به همراه داشته باشد چون پوست كودكان نازك است و در مقايسه با بزرگسالان توانايي آن ها كم است تا از خودشان مراقبت كنند.

به همين دليل بايد والدين و يا مراقبين كودك اطلاعات كافي در مورد سوختگي داشته باشند تا در صورت نياز بتوانند اقدامات لازم براي پيشگيري و درمان فوري سوختگي انجام دهند.

سوختگي اگر شديد باشد مي تواند به عفونت هاي بسيار بدي منجر شود كه در صورت بي توجهي خطرات بسياري براي كودك به همراه دارد و ممكن است منجر به مرگ كودك شود و سوختگي يكي از شايع ترين اتفاقات است كه براي كودكان اتفاق مي افتد.

اگر كودك شما دچار سوختگي شد بايد محل سوختگي را زير آب سرد قرار دهيد و بعد از آن با باند يا گاز روي آن را ببنديد.

اگر سوختگي بسيار شديد بود بايد سريع به پزشك و مراكز درماني مراجعه كنيد و همچنين براي كاهش ترس و پيشگيري از عواقب آن مي توانيد از مشاور كمك بگيريد.

سوختگي كودكان
پوست كودكان بسيار ظريف و نازك است و هنگام سوختگي نسبت به بزرگسالان بيشتر به آن ها آسيب مي رسد.

كودكان نمي توانند از خود دفاع كنند و ممك است در شرايط مختلفي دچار سوختگي شوند آن ها در صورت تماس با غذاها و مايعات داغ و يا سوختگي با برق و مواد شيميايي دچار سوختگي شوند.

براي مقابله با سوختگي در كودكان بايد از بروز حادثه جلوگيري كنيد تا كودكان گرفتار سوختگي نشوند در اين زمينه بايد والدين به كودك خود آموزش هاي صحيح را بدهد تا به وسايلي كه احتمال سوختگي دارد نزديك نشود و به درستي كودك خود را تربيت كند.

انواع سوختگي كودكان
سوختگي به چهار دسته تقسيم مي شود كه درجه سوختگي در دسته هاي مختلف متفاوت مي باشد.

چهار دسته را در زير مورد بررسي قرار مي دهيم.

سوختگي درجه اول: بخشي بيروني پوست آسيب ديده است و بر روي پوست التهاب و قرمزي به وجود مي آيد، پوست قرمز مي شود.
سوختگي درجه دو: در اين وضعيت لايه هاي زيرين پوست درگير سوختگي شده است و تاول هايي بر روي پوست ايجاد مي شود و اين تاول ها پوست نازك و شفافي دارند كه در زير آن آب جمع مي شود.
سوختگي درجه سه: اين سوختگي بسيار وسيع مي باشد و لايه هاي عميقي از پوست را درگير كرده است.
سوختگي درجه چهار: اين سوختگي بسيار وسيع تر بوده و شدت زيادي دارد به طوري كه استخوان ها و ساير اندام ها را دچار مشكل مي كند.
متخصصين براي اينكه سطح سوختگي را در كودكان تشخيص دهند و ببينتتد چه ميزان از بافت هاي آن ها آسيب ديده است به سه تا چها روز زمان نياز دارند.

هنگامي كه كودك به سوختگي درجه سه و درجه چهار دچار مي شود در اين مواقع كودك بايد در بيمارستان و تحت مراقبت هاي خاص باشد تا مشكلات ديگري براي او به وجود نيايد.

سوختگي كودكان با آب جوش
سوختگي با آب جوش يكي از شايع‌ترين انواع سوختگي در كودكان است. اين نوع سوختگي مي‌تواند در هر سني رخ دهد، اما كودكان خردسال به دليل كنجكاوي و عدم توانايي در كنترل خود، بيشتر در معرض خطر هستند. پس از سوختگي با فوريت هاي پزشكي تماس بگيريد تا به شما كمك كنند. مراحل زير نيز مي تواند به كودك شما كمك كند.

فوراً محل سوختگي را زير آب سرد جاري قرار دهيد. اين كار به خنك كردن پوست و كاهش درد كمك مي كند. آب سرد را حداقل ۱۰ دقيقه روي محل سوختگي نگه داريد.
پس از خنك شدن محل سوختگي، آن را با آب و صابون ملايم بشوييد.
موضع سوختگي را با يك پماد ضدعفوني كننده يا مرطوب كننده بپوشانيد.
موضع سوختگي را از پوشيدن لباس تنگ يا محكم دور نگه داريد.اگر سوختگي شديد است، بايد به پزشك مراجعه كنيد.
درمان سوختگي دست كودك با بخاري
سوختگي دست كودك با بخاري يكي از شايع‌ترين انواع سوختگي در كودكان است. اين سوختگي مي‌تواند در اثر تماس دست كودك با بخاري روشن، آب جوش، يا ظروف داغ ايجاد شود. سوختگي دست كودك با بخاري معمولاً سوختگي درجه يك يا دو است.

در صورت سوختگي دست كودك با بخاري، اقدامات زير را انجام دهيد:

كودك را از منبع سوختگي دور كنيد.
ناحيه سوخته را زير آب سرد جاري به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقيقه نگه داريد. اين كار به كاهش درد و تورم كمك مي‌كند.
ناحيه سوخته را با آب خنك و صابون ملايم بشوييد.
ناحيه سوخته را با گاز استريل يا پارچه تميز بپوشانيد.
اگر تاول در ناحيه سوخته وجود دارد، آن را نتركانيد.
به كودك مايعات فراوان بدهيد.
سوختگي هاي خفيف و نسبتا خفيف
در شرايط كه وسعت سوختگي زياد نيست به آن سوختگي خفيف گفته مي شود و نيازي نيست كه به مراكز درماني مراجعه شود.

در اين هنگام با استفاده از اقدامات زير براي بهبود يافتن پوست استفاده مي شود.

در اولين اقدام بايد روند سوختگي را در كودك متوقف كنيد اگر بخشي از موادي كه باعث سوختگي شده بر روي پوست كودك وجود دارد و يا لباس و وسائل تزييني كودك دچار حرارت شده است بايد آن ها را از كودك دور كنيد و مواد سوختني را با روشي مناسب از روي پوست پاك كنيد.

منبع:كانون مشاوران ايران-سوختگي كودكان ✔️ انواع، درجات و درمان


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ آذر ۱۴۰۲ ] [ ۱۰:۳۸:۲۶ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

پرورش كودك خلاق يكي از مهم‌ترين مهارت‌هاي زندگي است كه در تمام زمينه‌هاي زندگي از جمله تحصيل، كار، روابط اجتماعي و حتي سلامت روان نقش مهمي ايفا مي‌كند. پرورش خلاقيت در كودكان از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، زيرا در اين دوران ذهن كودكان باز و آماده پذيرش ايده‌هاي جديد است. در اين مقاله، ۱۰ راهكار طلايي براي پرورش خلاقيت كودكان ارائه شده است.

پرورش كودك خلاق را مي‌توان توانايي توليد ايده‌هاي جديد و نوآورانه تعريف كرد. خلاقيت يك مهارت است كه مي‌توان آن را با تمرين و تلاش پرورش داد. كودكان به طور طبيعي خلاق هستند، اما با رشد و بزرگتر شدن، ممكن است خلاقيت آنها تحت تأثير عوامل مختلف مانند محيط، آموزش و پرورش و حتي والدين قرار گيرد.

كلاسهاي پرورش خلاقيت براي كودكان
كلاسهاي پرورش كودك خلاق فرصتي براي كودكان فراهم مي كند تا مهارت هاي خود را در زمينه هاي مختلف خلاقيت، مانند هنر، موسيقي، نويسندگي، رقص و نمايش، توسعه دهند. اين كلاس ها به كودكان كمك مي كنند تا خلاقيت خود را كشف كنند، مهارت هاي حل مسئله خود را بهبود بخشند و اعتماد به نفس خود را افزايش دهند.

كلاس هاي نمايش: اين كلاس ها كودكان را در زمينه هاي مختلف نمايش مانند بازيگري، كارگرداني، نويسندگي نمايشنامه و طراحي صحنه و لباس تشويق مي كنند.
كلاس هاي رقص: اين كلاس ها كودكان را در زمينه هاي مختلف رقص مانند رقص كلاسيك، رقص مدرن، رقص باله و رقص هيپ هاپ تشويق مي كنند.
كلاس هاي نويسندگي: اين كلاس ها كودكان را در زمينه هاي مختلف نويسندگي مانند داستان نويسي، شعر، نمايشنامه نويسي و روزنامه نگاري تشويق مي كنند.
كلاس هاي موسيقي: اين كلاس ها كودكان را در زمينه هاي مختلف موسيقي مانند آواز، ساز، تئاتر موزيكال و تركيب موسيقي تشويق مي كنند.
كلاس هاي هنري: اين كلاس ها كودكان را در زمينه هاي مختلف هنري مانند نقاشي، نقاشي، مجسمه سازي، سفالگري و طراحي تشويق مي كنند.

پرورش كودك خلاق
آيا علاقه مند هستيد كه پرورش كودك خلاق را افزايش دهيد؟ مسير رسيدن به تفكرخلاق سر راست نيست؛ اما، راهنماهايي وجود دارد كه به ما در پيداكردن روشهاي ايجاد آن كمك مي كند.

۱. فراهم ساختن بستر خطاها براي كودكانتان
پژوهشگر استنفورد و نويسندۀ روانشناسي جديد موفقيت؛ كارول دوك، فرض مي كند كودكاني كه از شكست مي ترسند احتمال كمتري در خلاق بودن تفكرشان وجود دارد. اگر كودكتان با يك اشتباه نااميد مي شود سعي كنيد به او چيزهايي مانند “چكار كنيم تا بتوانيم اين نتيجه را تغيير دهيم؟” يا “چطور اين را دوباره از اول انجام مي دهي؟”بگوييد. من روشي كه در آن دوستم و همكارش بن گروسمن ـ كان مخترع آزمايشگاه نوردستورم اين (اشتباه) را شكست پيشبردي يا ديدن اشتباهات به عنوان فرصت هايي براي ترقي نه شكست ها ناميده را تحسين مي كنم.

۲. بگذاريد كودكانتان كثيف كاري كنند.
اكثر ما جاي تميز را دوست داريم و شلوغ كاري ها بي نهايت باعث آشفتگي مان مي شود. اما، زماني كه كودكان عنصر اين خلاقيت هستند، شلوغ كاري ها نيز به سرعت گسترش مي يابند. بعداً كودكتان از شما درخواست مي كند تا نقاشي بكشد يا يك كيسه پر از گلوله هاي كتاني را در همه جاي كف اتاق پخش كندكه در اين صورت، اتاق را برايش آماده كنيد. شما ممكن است با شلوغ كاري ها مخالفت كنيد اما، مزاياي خلاقيت بر اين دردسر موقتي مي چربد.

۳.كودكتان را به خاطر تلاشش تشويق كنيد.
اكثر مابارها شنيده ايم كه تشويق مي تواند مانعي براي تفكر مستقل كودك باشد. در كتاب كان تنبيه به وسيله پاداش ها، وي در مورد اينكه چگونه جايزه موجب برانگيختن افراد براي به دست آوردن جايزه هاي بيشتر مي شود، صحبت مي كند. مشكل تشويق و جايزه دادن آن است كه ممكن است كودك را از جستجوي انگيزه هاي دروني اش بازدارد؛ نمي گويم تشويق بد است بلكه، دفعه بعد كه قصد تشويق كردن داريد . سعي كنيد چيزهايي عيني بگوييد مانند: “من ديدم كه خودت كفش هايت را پوشيدي” يا “تو واقعاً براي حل مسئله رياضي سخت كار مي كني”.

۴. روشنفكر باشيد.
به كودكتان حق انتخاب از بين روشهاي موجود براي ترغيب تفكر مستقل را بدهيد. شما ممكن است به خوردن شام به جاي صبحانه عادت نداشته باشيد؛ اما، اگر كودكتان خواست از قبل از روانه شدن به مدرسه پاستا بخورد؛ فرصت را برايش فراهم كنيد. اگر خواست در آشپزخانه به شما كمك كند سعي كنيد محيط آشپزخانه را تبديل به آزمايشگاه علمي كنيد و اجازه دست زدن به مواد و ابزارهاي آشپزي را به او بدهيد.

۵. خلاقيت را برايش الگو قرار دهيد.
خروجي خلاقيت تان چيست؟دوست داريد كجا و در چه كاري انرژي تان را صرف كنيد؟ آشپزي، آوازخواني، باغباني، طراحي يا رقصيدن؟ كودكاني كه والدينشان را مي بينند كه درگير فعاليت هاي خلاق هستند به احتمال بيشتري اين فعاليت ها را براي خودشان نيز مي پذيرند. اگر كودك هنگام انجام كار خلاق در كنار شما بود فكر كنيد به كارهايي كه موجب شادي شما در كودكي تان بوده است و نيم ساعتي را با كودكتان براي انجام آن كار يا فعاليت صرف كنيد. چه حسي داشتيد؟ آيا آن را دوباره فردا يا روزي ديگر انجام خواهيد داد؟

۶. به عقب برگرديد (تجسم عيني)
اين مرحله ممكن است با مورد شماره ۵ تناقض داشته باشد، اما مهم است به ياد داشته باشيم كه اين فقط براي برجسته كردن و نشان دادن اثر تعادل و توازن است. اگر كودك دوست دارد كه دائماً تحت كنترل باشد، ممكن است نشان دهندۀ ريسك پذيري كمتر باشد كه اين خود از ميزان خلاقيت مي كاهد. اگر شما خودمختاري را تشويق كنيد، نظاره گر رشد تخيل در كودكتان خواهيد بود. دفعه بعد كه كودكتان مشغول يك فعاليت ارام مثل نقاشي كردن يا نوشتن است از پريدن وسط فعاليتش خودداري كنيد، زيرا اين مسئله منجر به پرت شدن حواس وي مي شود، در عوض، براي خودتان يك فنجان قهوه بريزيد و از خلوت با خودتان لذت ببريد!

۷. زماني را براي خلاقيت به كودكتان اختصاص دهيد.
اين كار ممكن است به ويژه براي والدين شاغل سخت باشد، اما كودكان نياز به زمانبدون ساختار براي تجسم، ساختن، آزمون و اكتشاف دارند. حتي اين وقت مي تواند نيم ساعت بعد از شام، نقاشي كردن قبل از خواب و خواندن كتاب براي او يا اختصاص يك ساعت بازي تخيلي در روزهاي تعطيل باشد. برنامه تان را بررسي كنيد و از تخصيص يافتن وقت به كودكتان اطمينان حاصل كنيد.

۸. رجوع به اسباب بازي هاي اوليه
اسباب بازي هاي صدادار با چراغ سرگرمي خوبي هستند و مطمئنا جايگاه خود را دارند ، اما آنها به اندازه وسايلي مانند برچسب ها، تيوب ها، خانه سازي، عروسك ها، ابزار، ماسه و آب متفكر خلاق بار نمي آورند. زماني را براي نگاه كردن به بازي كودكتان اختصاص دهيد و ليستي فوري از اسباب بازي ها تهيه كنيد. با كدام اسباب بازي بيشتر بازي مي كنند؟

كدام يك از اسباب بازي ها موجب تخيل شده و او را به سمت تجسم سازي پيش مي برد؟ آيا برايتان امكان دارد اسباب بازي هاي محدود (مثلاً اسباب بازي داراي دكمه هاي يك يا دو كاره) را با اسباب بازي هاي خلاق و آزاد (مانند خانه سازي ها كه محرك بازي خلاق هستند) كنيد؟

منبع:كانون مشاوران ايران-پرورش كودك خلاق ✔️ ۱۰ روش قطعي روانشناسي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ آذر ۱۴۰۲ ] [ ۱۰:۳۶:۳۳ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

رژيم غذايي سالم براي كودكان شامل طيف گسترده اي از غذاهاي مغذي از هر گروه غذايي است. اين مواد غذايي به كودكان كمك مي كند تا انرژي داشته باشند، رشد كنند و به طور سالم رشد كنند.

در دنيا، تعداد كودكان با چاقي در دو دهه گذشته افزايش يافته است. شما ممكن است تعجب كنيد: چرا پزشكان و دانشمندان با اين روند مشكل دارند؟ و به عنوان والدين يا ديگر بزرگسالان نگران، شما ممكن است بپرسيد: ما چگونه مي توانيم براي جلوگيري از چاقي كودكانمان اقدام كنيم؟ اين مقاله پاسخ به برخي از سوالاتي را كه ممكن است داشته باشيد، و همچنين منابع براي كمك به حفظ سلامت خانواده خود را فراهم مي كند.

رژيم غذايي سالم براي كودكان
چرا چاقي كودكان به عنوان يك مشكل بهداشتي مطرح مي شود؟ كودكان مبتلا به چاقي مي توانند مورد آزار و اذيت قرار گيرند و بيش از همسالان با وزن طبيعي خود دچار عارضه شوند. آنها نيز بيشتر از انزواي اجتماعي، افسردگي و عزت نفس پايين تر رنج مي برند. اثرات اين مسئله مي تواند به بزرگسالي برسد.

غذاي مناسب براي رشد كودك
كودكان مبتلا به چاقي در معرض خطر ابتلا به بيماري هاي مزمن و بيماري هاي ديگر مانند آسم، آپنه خواب، مشكلات استخواني و مفصلي و ديابت نوع ۲ هستند. ديابت نوع ۲ به طور فزاينده اي در ميان كودكان داراي اضافه وزن گزارش شده است. شروع ديابت در كودكان مي تواند منجر به بيماري هاي قلبي و نارسايي كليه شود.

كودكان مبتلا به چاقي نيز داراي عوامل خطر بيشتري براي بيماري هاي قلبي مانند فشار خون بالا و كلسترول بالا نسبت به افراد سالم آنها هستند. در يك جمعيت ۵- تا ۱۷ ساله، تقريبا ۶۰٪ از كودكان داراي اضافه وزن داراي حداقل يك عامل خطر براي بيماري قلبي عروقي بودند و ۲۵٪ داراي دو يا بيشتر از عوامل خطر بيماري قلبي عروقي بودند.

كودكان مبتلا به چاقي بيشتر از بزرگسالان چاق هستند. اين مي تواند منجر به مشكلات طول عمر جسمي و رواني شود. چاقي بزرگسال با خطر بالايي از ديابت نوع ۲، بيماري قلبي و بسياري از انواع سرطان همراه است.

 

تغذيه سالم براي كودكان دبستاني
براي كمك به فرزند شما در حفظ وزن سالم، كالري را كه كودك از غذاها و نوشيدني ها مصرف مي كند، با كالري كه كودك شما از طريق فعاليت بدني و رشد طبيعي استفاده مي كند، متعادل سازيد.

به ياد داشته باشيد كه هدف براي كودكان داراي اضافه وزن، كاهش ميزان افزايش وزن در طول رشد طبيعي و رشد طبيعي است. بچه ها نبايد روي يك رژيم غذايي كاهش وزن بدون مشورت با يك ارائه كننده خدمات بهداشتي قرار بگيرند.

۱. تعادل كالري: كمك به بچه ها در عادات غذا خوردن سالم
بخشي از برنامه تعادل كالري خوردن غذاهايي است كه غذاي كافي و كالري مناسب دارند. شما مي توانيد به كودكان كمك كنيد تا از طريق عادات غذا خوردن سالم، به دنبال راه هايي براي ايجاد غذاهاي مورد علاقه سالمتر و كاهش وسوسه براي خوردن غذاهاي غني از كالري باشند.

۲. عادات غذايي سالم را تشويق كنيد.
هيچ خوراكي سالم براي آنها وجود ندارد. براي كمك به فرزندان و خانواده عادات غذايي سالم را به كار ببريد:

مقدار زيادي از سبزيجات، ميوه ها و محصولات دانه را تهيه كنيد.
شامل شير يا محصولات لبني كم چرب يا غير چربي باشد.
گوشت، مرغ، ماهي، عدس و لوبيا براي پروتئين را انتخاب كنيد.
از خانواده خود بخواهيد تا مقدار زيادي آب بنوشند.
محدود كردن نوشيدني هاي شيرين.
محدود كردن مصرف قند و اشباع چربي.
به ياد داشته باشيد كه تغييرات كوچك هر روز مي تواند به يك دستور العمل براي موفقيت منجر شود!

به دنبال روش هايي براي ساخت غذاهاي مورد علاقه سالم باشيد. دستورالعمل هايي كه شما مي توانيد به طور مرتب آماده كنيد و خانواده تان لذت ببريد، فقط با چند تغيير مي تواند سالم و رضايت بخش باشد.

پيشنهاد مشاور: تاثير تغذيه در بيش فعالي

تغذيه سالم براي كودكان در مدرسه
تغذيه سالم براي كودكان در مدرسه از اهميت ويژه اي برخوردار است. كودكان در سن مدرسه در حال رشد و نمو هستند و نيازهاي تغذيه اي خاصي دارند. تغذيه سالم به آنها كمك مي كند تا انرژي كافي براي يادگيري و فعاليت هاي روزانه خود داشته باشند و از بيماري ها نيز پيشگيري كنند.

تنوع غذايي: كودكان بايد از انواع غذاهاي سالم و مغذي در طول روز استفاده كنند. اين امر به آنها كمك مي كند تا تمام مواد مغذي مورد نياز خود را دريافت كنند.
كاهش مصرف غذاهاي ناسالم: كودكان بايد از مصرف غذاهاي ناسالم مانند غذاهاي پر چرب، پر شكر و پر نمك خودداري كنند. اين غذاها مي توانند باعث افزايش وزن، چاقي، بيماري هاي قلبي و عروقي، ديابت و ساير بيماري ها شوند.
مصرف مايعات كافي: كودكان بايد روزانه حداقل ۸ ليوان آب بنوشند. مايعات به حفظ تعادل آب بدن و عملكرد صحيح بدن كمك مي كنند.
مثال هايي از غذاهاي سالم براي كودكان در مدرسه
براي صبحانه: ميوه، ماست، غلات كامل، تخم مرغ، شير
براي ناهار: سالاد، سوپ، ساندويچ، انواع سبزيجات، گوشت يا ماهي
براي ميان وعده: ميوه، سبزيجات، آجيل، دانه ها، شير
برخي از غذاهاي ناسالمي كه بايد از مصرف آنها توسط كودكان در مدرسه خودداري كرد عبارتند از:

غذاهاي پر چرب: مانند چيپس، پفك، فست فود، غذاهاي سرخ شده
غذاهاي پر شكر: مانند نوشابه، آبميوه هاي صنعتي، كيك، شيريني، شكلات
غذاهاي پر نمك: مانند چيپس، پفك، فست فود، سوسيس، كالباس
با رعايت اصول تغذيه سالم و پرهيز از مصرف غذاهاي ناسالم، مي توانيد به كودكان خود كمك كنيد تا از سلامتي و رشد و نمو مطلوبي برخوردار شوند.

غذاي مناسب براي رشد كودك
كودكان در سن رشد به مواد مغذي زيادي نياز دارند تا بتوانند به طور صحيح رشد كنند و سلامت خود را حفظ كنند. غذاهاي مناسب براي رشد كودك بايد حاوي مقادير كافي از پروتئين، كربوهيدرات، چربي، ويتامين‌ها و مواد معدني باشند.

پروتئين براي رشد و ترميم بافت‌هاي بدن ضروري است. منابع خوب پروتئين براي كودكان عبارتند از:

گوشت، مرغ، ماهي، تخم‌مرغ، لبنيات، حبوبات و آجيل
كربوهيدرات منبع اصلي انرژي بدن است. منابع خوب كربوهيدرات براي كودكان عبارتند از:

غلات كامل، ميوه‌ها، سبزيجات و نان
چربي براي جذب ويتامين‌ها و مواد معدني ضروري است. منابع خوب چربي براي كودكان عبارتند از:

روغن‌هاي گياهي، آجيل، دانه‌ها و ماهي‌هاي چرب
ويتامين‌ها و مواد معدني براي عملكرد صحيح بدن ضروري هستند. منابع خوب ويتامين‌ها و مواد معدني براي كودكان عبارتند از:

ميوه‌ها، سبزيجات، غلات كامل، لبنيات و گوشت
تغذيه كودكان كم وزن
كودكان كم وزن، كودكاني هستند كه وزن بدن آنها كمتر از حد معمول براي سن و قدشان است. كمبود وزن مي تواند ناشي از عوامل مختلفي از جمله عدم دريافت كالري كافي، سوء تغذيه، بيماري و يا مشكلات پزشكي باشد.

منبع:كانون مشاوران ايران-رژيم غذايي سالم براي كودكان ✔️ برنامه غذايي از تولد تا دبستان


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۳ آذر ۱۴۰۲ ] [ ۰۱:۴۵:۱۷ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

كم آموزي در كودكان، به معناي عدم برخورداري كافي از آموزش‌هاي لازم در زمينه‌هاي مختلف، مي‌تواند پيامدهاي منفي بسياري براي فرد و جامعه داشته باشد.

كم آموزي مي تواند تأثيرات منفي بر زندگي كودك داشته باشد. كودكان كم آموز ممكن است در مدرسه دچار مشكل شوند، در روابط اجتماعي خود با ديگران دچار مشكل شوند و در آينده در زمينه شغلي و اجتماعي خود با مشكل مواجه شوند.

كم آموزي در كودكان
كم آموزي در كودكان به وضعيتي گفته مي شود كه كودك در مقايسه با همسالان خود در مهارت هاي تحصيلي، اجتماعي و يا رفتاري، عملكرد پايين تري دارد. اين وضعيت مي تواند ناشي از عوامل مختلفي از جمله مشكلات يادگيري، مشكلات عاطفي و يا مشكلات محيطي باشد.

علائم كم آموزي در كودكان مي تواند متفاوت باشد و بسته به سن كودك، مهارت هاي تحصيلي و اجتماعي مورد انتظار و همچنين عوامل زمينه اي ايجاد كننده كم آموزي متفاوت باشد.

علل كم آموزي در كودكان
عوامل مختلفي مي‌توانند در بروز كم آموزي در كودكان نقش داشته باشند. برخي از اين عوامل عبارتند از:

عوامل اقتصادي و اجتماعي: فقر، بيكاري، عدم دسترسي به امكانات آموزشي، و مشكلات خانوادگي، از جمله عوامل اقتصادي و اجتماعي هستند كه مي‌توانند منجر به كم آموزي در كودكان شوند.
عوامل فردي: مشكلات جسمي و ذهني، مانند اختلالات يادگيري، و همچنين مشكلات رفتاري و هيجاني، از جمله عوامل فردي هستند كه مي‌توانند باعث كم آموزي در كودكان شوند.
عوامل آموزشي: كيفيت پايين آموزش، عدم توجه به تفاوت‌هاي فردي كودكان، و عدم انگيزه كافي در كودكان، از جمله عوامل آموزشي هستند كه مي‌توانند منجر به كم آموزي در كودكان شوند.
دقت داشته باشيد كه با تشخيص و درمان زودهنگام، مي توان به كودكان كم آموز كمك كرد تا پيشرفت كنند و موفقيت تحصيلي و اجتماعي را كسب كنند. به منظور تشخيص دقيق و درمان تضميني كم آموزي با شماره هاي ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگيريد و اطلاعات لازم را در اين زمينه كسب كنيد.

علائم كم آموزي در كودكان

كودكان كم آموز، ممكن است علائم مختلفي از خود نشان دهند. برخي از اين علائم عبارتند از:

عدم پيشرفت تحصيلي: كودكان كم آموز، در مقايسه با ساير كودكان هم سن و سال خود، پيشرفت تحصيلي كمتري دارند. (كندي در يادگيري مفاهيم جديد، مشكل در خواندن، نوشتن و رياضي، مشكلات در درك مطلب، مشكلات در حافظه و مشكلات در تمركز)
مشكلات يادگيري: كودكان كم آموز، ممكن است در يادگيري مفاهيم مختلف، مانند خواندن، نوشتن، و رياضي، دچار مشكل باشند.
مشكلات رفتاري: كودكان كم آموز، ممكن است رفتارهاي نامناسبي مانند پرخاشگري، بي‌توجهي، و انزوا را از خود نشان دهند. (پرخاشگري، بيش فعالي، گوشه گيري و اضطراب)
مهارت هاي اجتماعي: مشكل در برقراري ارتباط با ديگران، مشكل در پيروي از قوانين و مقررات، مشكل در حل تعارضات و مشكل در سازگاري با محيط هاي جديد
درمان كم آموزي در كودكان
براي پيشگيري و درمان كم آموزي در كودكان، بايد از عواملي كه باعث بروز اين مشكل مي‌شوند، جلوگيري كرد. برخي از راهكارهاي پيشگيري و درمان كم آموزي در كودكان عبارتند از:

ارتقاي سطح اقتصادي و اجتماعي جامعه: با رفع مشكلات اقتصادي و اجتماعي، مي‌توان زمينه‌هاي لازم را براي دسترسي همه كودكان به آموزش‌هاي لازم فراهم كرد.
شناسايي و رفع مشكلات جسمي و ذهني كودكان: با شناسايي و رفع مشكلات جسمي و ذهني كودكان، مي‌توان از بروز كم آموزي در آنها جلوگيري كرد.
ارتقاي كيفيت آموزش: با ارتقاي كيفيت آموزش، مي‌توان به كودكان كمك كرد تا مفاهيم مختلف را به درستي بياموزند.
توجه به تفاوت‌هاي فردي كودكان: با توجه به تفاوت‌هاي فردي كودكان، مي‌توان آموزش را به گونه‌اي ارائه داد كه متناسب با نيازهاي آنها باشد.
ايجاد انگيزه در كودكان: با ايجاد انگيزه در كودكان، مي‌توان آنها را به يادگيري تشويق كرد.
برخي از روش هاي درماني كه مي تواند براي كمك به كودكان كم آموز استفاده شود عبارتند از:

آموزش ويژه: آموزش ويژه مي تواند به كودكان كم آموز كمك كند تا مهارت هاي تحصيلي و اجتماعي خود را بهبود بخشند.
درمان رفتاري: درمان رفتاري مي تواند به كودكان كم آموز كمك كند تا رفتارهاي نامناسب خود را كنترل كنند.
درمان دارويي: در برخي موارد، ممكن است استفاده از دارو براي كمك به كودكان كم آموز ضروري باشد.
دقت داشته باشيد كه با تشخيص و درمان زودهنگام، مي توان به كودكان كم آموز و دير آموز كمك كرد تا پيشرفت كنند و موفقيت تحصيلي و اجتماعي را كسب كنند. به منظور تشخيص دقيق و درمان تضميني كم آموزي با شماره هاي ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگيريد و اطلاعات لازم را در اين زمينه كسب كنيد.

علت ياد نگرفتن درس
ياد نگرفتن درس در كودكان مي تواند به دلايل مختلفي رخ دهد. برخي از دلايل رايج عبارتند از:

اختلالات يادگيري: اختلالات يادگيري شرايطي هستند كه مي توانند توانايي كودك را در يادگيري و پردازش اطلاعات مختل كنند. برخي از اختلالات يادگيري شايع عبارتند از اختلال خواندن، اختلال نوشتن و اختلال رياضي.
عوامل عاطفي: عوامل عاطفي مانند اضطراب، افسردگي و استرس مي توانند بر يادگيري كودك تأثير بگذارند. كودكاني كه با مشكلات عاطفي دست و پنجه نرم مي كنند ممكن است در تمركز، توجه و پردازش اطلاعات مشكل داشته باشند.
عوامل محيطي: عوامل محيطي مانند فقر، سوء استفاده و بي سرپرستي مي توانند بر يادگيري كودك تأثير بگذارند. كودكاني كه در محيط هاي نامساعد زندگي مي كنند ممكن است فرصت هاي كمتري براي يادگيري داشته باشند و ممكن است از حمايت كافي برخوردار نباشند.
عوامل پزشكي: برخي از شرايط پزشكي مانند اختلالات شنوايي، بينايي و يا مشكلات سلامت روان مي توانند بر يادگيري كودك تأثير بگذارند. كودكاني كه با مشكلات پزشكي دست و پنجه نرم مي كنند ممكن است در مدرسه دچار مشكل شوند و ممكن است نياز به حمايت اضافي داشته باشند.

منبع:كانون مشاوران ايران-كم آموزي در كودكان ✔️ درمان تضميني


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۲ آذر ۱۴۰۲ ] [ ۰۹:۴۵:۲۸ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

كاهش اضطراب كنكور و امتحانات يكي از مشكلاتي است كه بسياري از دانش‌آموزان و دانشجويان در زمان آماده شدن براي امتحانات با آن مواجه مي‌شوند. اين اضطراب مي‌تواند به شكل‌هاي مختلفي مانند تپش قلب، تعريق، خشكي دهان، لرزش بدن، مشكل در تمركز و يادآوري مطالب، و ترس از شكست و ناكامي خود را نشان دهد. در برخي موارد، اضطراب امتحان مي‌تواند آنقدر شديد باشد كه عملكرد فرد را در امتحان مختل كند و مانع از كسب نتيجه مطلوب شود.

استرس و اضطراب دو پديده‌ي رواني هستند كه به طور طبيعي در زندگي افراد وجود دارند. استرس پاسخ بدن به موقعيت‌هاي چالش برانگيز يا تهديدآميز است. اضطراب نيز نوعي احساس نگراني يا تشويش است كه مي‌تواند در موقعيت‌هاي مختلف بروز كند.

علل اضطراب امتحان
عوامل مختلفي مي‌توانند در بروز اضطراب امتحان نقش داشته باشند. برخي از اين عوامل عبارتند از:

ترس از شكست و ناكامي: يكي از مهم‌ترين عوامل اضطراب امتحان، ترس از شكست و ناكامي است. دانش‌آموزان و دانشجويان ممكن است از اينكه نتوانند نمره خوبي در امتحان كسب كنند يا به اهداف خود نرسيدند، دچار اضطراب شوند.
احساس عدم آمادگي: احساس عدم آمادگي نيز مي‌تواند يكي از عوامل اضطراب امتحان باشد. دانش‌آموزان و دانشجويان ممكن است در صورت احساس عدم آمادگي براي امتحان، دچار نگراني و اضطراب شوند.
فشارهاي اجتماعي: فشارهاي اجتماعي نيز مي‌توانند در بروز اضطراب امتحان نقش داشته باشند. والدين، معلمان، و دوستان ممكن است با انتظارات و فشارهاي خود، بر اضطراب دانش‌آموزان و دانشجويان بيافزايند.
عوامل فردي: برخي از افراد به طور طبيعي نسبت به موقعيت‌هاي استرس‌زا، مانند امتحانات، حساس‌تر هستند. اين حساسيت مي‌تواند ناشي از عوامل ژنتيكي، شخصيتي يا تجربيات گذشته باشد.
عوامل محيطي: عوامل محيطي مانند انتظارات والدين، معلمان يا جامعه نيز مي‌توانند بر اضطراب امتحان تأثير بگذارند. به عنوان مثال، اگر والدين يا معلمان انتظارات بالايي از دانش‌آموز داشته باشند، ممكن است دانش‌آموز احساس كند كه تحت فشار است و اين فشار مي‌تواند منجر به اضطراب شود.
عوامل مربوط به امتحان: عوامل مربوط به امتحان، مانند نوع امتحان، مدت زمان امتحان، يا نحوه نمره‌گذاري امتحان نيز مي‌توانند بر اضطراب امتحان تأثير بگذارند. به عنوان مثال، امتحانات شفاهي معمولاً باعث اضطراب بيشتري نسبت به امتحانات كتبي مي‌شوند.
علاوه بر اين، برخي از شرايط پزشكي نيز مي‌توانند خطر ابتلا به اضطراب امتحان را افزايش دهند. به عنوان مثال، اختلال اضطراب فراگير (GAD) و اختلال اضطراب اجتماعي (SAD) مي‌توانند باعث اضطراب شديد در موقعيت‌هاي اجتماعي، از جمله امتحانات شوند.

روانشناسي اضطراب كنكور و امتحان
مشاوره براي كاهش اضطراب كنكور و امتحانات مي تواند در شكل هاي مختلفي انجام شود. برخي از مشاوران ممكن است بر روي كمك به افراد براي توسعه مهارت هاي مقابله اي و تكنيك هاي آرام سازي تمركز كنند. ديگران ممكن است به افراد كمك كنند تا افكار و احساسات خود را در مورد امتحانات درك كنند و آنها را به روشي سالم مديريت كنند. در نهايت، هدف مشاوره كمك به افراد براي كاهش اضطراب امتحان و بهبود عملكرد آنها در امتحانات است. در اينجا چند نمونه از روش هايي كه يك مشاور مي تواند در مديريت اضطراب امتحان استفاده كند آورده شده است:

تكنيك هاي آرامش: تكنيك هاي آرامش مانند تنفس عميق، مديتيشن يا يوگا مي تواند به افراد كمك كند تا بدن و ذهن خود را آرام كنند و اضطراب خود را كاهش دهند.
مهارت هاي مقابله اي: مهارت هاي مقابله اي مانند حل مسئله، مديريت زمان و خودگويي مثبت مي تواند به افراد كمك كند تا با چالش هاي امتحاني كنار بيايند.
تغيير شناخت: تغيير شناخت به افراد كمك مي كند تا افكار و باورهاي منفي خود را در مورد امتحانات تغيير دهند.
درمان شناختي رفتاري: درمان شناختي رفتاري (CBT) يك نوع درمان روانشناختي است كه به افراد كمك مي كند تا افكار، احساسات و رفتارهاي خود را تغيير دهند. CBT مي تواند براي مديريت اضطراب امتحان بسيار موثر باشد.
اگر از اضطراب امتحان رنج مي بريد، صحبت با يك مشاور مي تواند يك راه موثر براي بهبود علائم شما باشد. يك مشاور مي تواند به شما كمك كند تا علت اضطراب خود را درك كنيد و راهكارهايي براي مديريت آن پيدا كنيد.

متخصصان استرس مركز ستاره ايرانيان به شما كمك مي كنند كه علاوه بر كاهش استرس تمركز، موفقيت تحصيلي خود را نيز افزايش دهيد. براي اطلاع از شرايط مشاوره با شماره هاي ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگيريد.

راه‌هاي كاهش اضطراب امتحان
براي كاهش اضطراب كنكور و امتحانات، مي‌توان از روش‌هاي مختلفي استفاده كرد. برخي از اين روش‌ها عبارتند از:

آمادگي مناسب: يكي از بهترين راه‌هاي كاهش اضطراب امتحان، آمادگي مناسب براي امتحان است. دانش‌آموزان و دانشجويان بايد سعي كنند با مطالعه منظم و مرور مطالب، آمادگي كاملي براي امتحان كسب كنند.
تغيير باورهاي منفي: دانش‌آموزان و دانشجويان بايد سعي كنند باورهاي منفي خود را در مورد امتحان تغيير دهند. به عنوان مثال، مي‌توانند به جاي اينكه به خود بگويند “من حتماً در امتحان شكست مي‌خورم”، به خود بگويند “من براي امتحان آماده هستم و تمام تلاشم را مي‌كنم”.
استفاده از تكنيك‌هاي آرامش‌بخش: تكنيك‌هاي آرامش‌بخش مانند تنفس عميق، مديتيشن، و يوگا مي‌توانند به كاهش اضطراب امتحان كمك كنند.
استراحت كافي: استراحت كافي نيز براي كاهش اضطراب امتحان ضروري است. دانش‌آموزان و دانشجويان بايد سعي كنند در شب قبل از امتحان، استراحت كافي داشته باشند تا بتوانند با انرژي كامل در جلسه امتحان حاضر شوند.
تغذيه مناسب: تغذيه مناسب نيز براي كاهش اضطراب امتحان مهم است. دانش‌آموزان و دانشجويان بايد از مصرف غذاهاي پرچرب، شور، و شيرين قبل از امتحان خودداري كنند.
متخصصان استرس مركز ستاره ايرانيان به شما كمك مي كنند كه علاوه بر كاهش استرس تمركز، موفقيت تحصيلي خود را نيز افزايش دهيد. براي اطلاع از شرايط مشاوره با شماره هاي ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگيريد.

علائم استرس و اضطراب
علائم استرس و اضطراب مي‌توانند جسمي، ذهني و رفتاري باشند. برخي از علائم جسمي عبارتند از:

تپش قلب
تنفس سريع
تعريق
لرزش
سردرد
درد عضلات
خستگي
برخي از علائم ذهني عبارتند از:

نگراني
تشويش
بي‌قراري
تمركز ضعيف
تصميم‌گيري دشوار
برخي از علائم رفتاري عبارتند از:

پرخوري يا كم‌خوري
پرخاشگري
اجتناب از موقعيت‌هاي استرس‌زا
نقش والدين در كاهش اضطراب امتحان
والدين مي‌توانند نقش مهمي در كاهش اضطراب كنكور و امتحانات فرزندان خود ايفا كنند. برخي از اقداماتي كه والدين مي‌توانند براي كاهش اضطراب امتحان فرزندان خود انجام دهند عبارتند از:

حمايت عاطفي: والدين بايد از فرزندان خود حمايت عاطفي كنند و به آن‌ها اطمينان دهند كه در هر شرايطي، پشتيبان آن‌ها هستند.
ايجاد فضاي آرام در خانه: والدين بايد سعي كنند فضاي آرامي در خانه ايجاد كنند تا فرزندان آن‌ها بتوانند با آرامش به مطالعه بپردازند.
عدم ايجاد فشارهاي اضافي: والدين بايد از ايجاد فشارهاي اضافي بر فرزندان خود خودداري كنند و به آن‌ها اجازه دهند تا با آرامش به آماده شدن براي امتحان بپردازند.
پيشنهاد مشاور: در دوره كنكور به افسردگي و استرس مبتلا مي شويد مگر

منبع:كانون مشاوران ايران-روش كاهش اضطراب كنكور و امتحانات


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۲ آذر ۱۴۰۲ ] [ ۰۹:۴۲:۱۱ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

زماني كه با نوجوان در مورد مسائل جنسي و رفتارهاي جنسي صحبت مي كنيد، در واقع داريد درمورد روابط، محدوديت ها، سلامت، اخلاقيات، و ارزش ها صحبت مي كنيد.

تغييراتي كه در گذار از كودكي به بزرگسالي رخ مي دهند دوره اي از زندگي مملو از خطر را در جامعه براي نوجوان رقم مي زنند. از همان سال هاي ابتدايي زندگي، كودكان در معرض برنامه هاي تلويزيوني و فيلم هاي مختلف قرار مي گيرند كه همواره اين پيام را به بيننده منتقل مي سازند كه داشتن جاذبه ي جنسي يك ويژگي ضروري است كه هر فرد بايد تا حد ممكن در پي بدست آوردن آن باشد. نوجوانان در معرض خطر قرار دارند، نه تنها از بيماري هايي چون ايدز و ديگر بيماري هاي مقاربتي، بلكه اين تبليغات گسترده خود منشأ بسياري از خطرا ت هستند. محتواي جنسي به صورت مداوم به كودكان، و نوجوانان عرضه مي گردد و اين مسئله فعاليت و باورهاي آنها را در مورد امور جنسي تحت تاثير قرار مي دهند. كودكان زير بمباراني از محتواها و پيام هاي جنسي قرار گرفته اند آمار زير در مورد كودكان و نوجوانان آمريكايي است كه چه بسا در كشور ما مثال هاي مشابه بسياري موجود است.

بيش از نيمي از نوجوانان بيان كرده اند كه بخشي از اطلاعات يا بيشتر اطلاعات خود در مورد مسائل جنسي را از تلويزيون دريافت كرده اند.
به طور متوسط، هر ساعت ويدئو موزيك حاوي ۹۳ صحنه با محتواي جنسي است، كه ۱۱ صحنه از آنها آشكارا اعمال جنسي مانند آميزش جنسي، سكس دهاني، و بردگي جنسي را به نمايش مي گذارند.
در بين دختراني كه بيش از ۱۴ ساعات در هفته را به تماشاي ويديو موزيك هاي رپ پرداخته بودند، داشتن چند شريك جنسي رواج بيشتري داشته و به ميزان بيشتري بيماري هاي مقاربتي نيز در آنها تشخيص داده شد.
پسراني كه در معرض صحنه هاي خشن جنسي، از جمله تجاوز، در تلويزيون قرار گرفته بودند، كمتر نسبت به زناني كه مورد آزار جنسي قرار گرفته اند دلسوزي نشان مي دهند.
تلويزيون، فيلم ها، و موسيقي ها تنها عوامل تاثيرگذار در اين مسئله نيستند، اينترنت نيز دسترسي نامحدودي را به اطلاعات جنسي در اختيار نوجوان قرار مي دهد و علاوه بر آن در اين محيط همواره مي تواند افرادي را بيابد كه مايل هستند در رابطه با اعمال جنسي صحبت كنند. نوجوان در محيط اينترنت احساس امنيت مي كند زيرا مي تواند به صورت ناشناس در پي اطلاعات جنسي باشد.

شكارچيان جنسي نيز از اين مسئله آگاه هستند، و نوجوانان را به برقراري روابط آنلاين وسوسه مي كنند و سپس زمان و مكاني را براي ملاقات ترتيب مي دهند. نوجوانان نياز به شكارچيان جنسي ندارند تا به يك سايت آنلاين *** گرافي معرفي شوند. بلكه آشنا شدن آنها با اين سايت ها مي تواند از طريق دريافت ايميل هاي اسپم يا اشتباها كليك كردن يك لينك به سايت هاي پورن اتفاق بيفتد. ***گرافي باعث مي شود نوجوان ديدگاهي ناسالمي از روابط معمولي پيدا كند. در حقيقت، ***گرافي ارتباطي مستقيم با سوء استفاده جنسي، تجاوز، و خشونت جنسي دارد. انحراف هاي جنسي رفتارهايي هستند كه افراد در واقع آنها را فراگرفته اند،و اين مسئله ناشي از قدرت ***گرافي براي ايجاد انحراف جنسي در افراد است. ***گرافي مي تواند اعتياد آور باشد، ابتدا فرد بوسيله ي مشاهده ي تصاوير ***ي معمولي و بدون خشونت به تماشاي اين صحنه ها خو گرفته و به مرور در معرض تصاويري قرار مي گيرند كه داراي محتواي بردگي جنسي، تجاوز، آزار و شكنجه، روابط جنسي با حيوانات، سوء استفاده جنسي از كودكان و ديگر مصاديق خشونت جنسي هستند.

منبع:مشاوره ازدواج-نگراني هاي موجود درمورد رفتارهاي جنسي نوجوان


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ] [ ۱۰:۰۷:۱۵ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

خويشتن داري جنسي

اولش دوستام بهم مي گفتن خوش بحالت كه خيلي هاتي! تو ازدواج كني همسرت از نظر جنسي هيچ كمبودي حس نمي كنه!

ولي حالا ديگه خسته شدم. تقريبا هر روز چند بار كارم شده خود ارضايي، نگاه كردن به فيلم هاي پورن و…

از همه چي عقب افتادم. از زندگي از كار از درس. بارها خواستم يه كم منم خودكنترلي يا خويشتن داري جنسي ياد بگيرم ولي هر بار شكست خوردم.

احساس مي كنم خيلي بي اراده ام! ”

ميل جنسي به عنوان يكي از نيازهاي اساسي و طبيعي در وجود همه ما انسان ها چه زن و چه مرد، قرار دارد.

البته ميزان و شدت ميل جنسي در همه به يك اندازه نبوده و شدت آن بسته به سن، تغذيه، هورمون هاي جنسي، محيط محرك و گاه وجود بيماري هايي از جمله الزايمر، صرع، سندرم كلور بيوسي و اختلال دو قطبي متفاوت است.

در عين حال همه ما ملزم به كنترل و خويشتن داري جنسي هستيم، چرا كه جامعه و تمدن زندگي جمعي از ما انتظار چنين رفتاري را دارد.

از گذشته تا به اكنون در همه فرهنگ ها بي مبالاتي رفتار جنسي مورد تنبيه قرار مي گيرد.

روش هايي مانند سنگسار كردن، بريدن آلت جنسي يا تنبيه فيزيكي، تمسخر، بي احترامي و… با هدف كنترل رفتار جنسي نامناسب صورت ميگرفته.

در مقابل تنبيه بيروني، احساس عذاب وجدان، احساس گناه، سرزنش خود و شرمندگي نيز به نوعي تنبيه دروني محسوب مي شود كه در مقابل رفتار نامناسب جنسي آن را تجربه مي كنيم.

آزادي جنسي و مشكلات ناشي از آن
ميل جنسي كه باعث توليد مثل، دلبستگي و پيوند بين افراد مي شود در بسياري از مواقع نيز دردسر ساز مي شود.

بنابراين مهم ترين مسئله درباره غريزه جنسي چگونگي ارضاي آن و خويشتن داري جنسي در شرايط زماني و مكاني نامناسب است.

از گذشته تا به اكنون سالم ترين بستر ارضاي جنسي ، ازدواج بوده اما امروزه به دليل:

افزايش سن ازدواج
كاهش سن بلوغ و بيداري جنسي
دسترسي به فضاي مجازي و محيط تحريك كننده جنسي
ارتباط راحت تر بين دو جنس
ارضاي اين نياز و خويشتن داري جنسي به چالش جدي تبديل شده است.

از جمله مشكلات عدم كنترل و خويشتن داري جنسي نيز مي توان به موارد زير اشاره نمود:

بي بند و باري جنسي در جامعه و احساس ناامني
رابطه جنسي نامشروع و بيماري هاي مقاربتي از جمله ايدز
حاملگي هاي ناخواسته
عدم اعتماد به نفس و احساس ضعيف النفس بودن
از دست دادن تمركز و اختلال كار و تحصيل
مشكلات قانوني
مشكلات ارتباطي با ديگران
خود ارضايي بيش از حد و مشكلات روحي و جسماني آن
انزوا، تنهايي، پناه بردن به دنياي خيال و ***گرافي
نارضايتي از زندگي، افسردگي و اضطراب
راه كارهاي پيشنهادي جهت افزايش خويشتن داري جنسي
از جمله راه كارهاي پيشننهادي جهت افزايش خويشتن داري جنسي مي توان به موارد زير اشاره نمود:

توجه به ارزش ها و انتظارات خود در زندگي :
خويشتن داري صفتي است كه نه تنها در بعد رفتارهاي جنسي بلكه در مقابل اعتياد، پرخوري و ساير مشكلات محافظت كننده است.

منبع:مشاوره ازدواج-خويشتن داري جنسي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۹ آذر ۱۴۰۲ ] [ ۰۵:۵۰:۰۹ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

جلوگيري از پريود:تعدادي از زنان در دوره قاعدگي رنج زيادي دارند و احساس ناراحتي مي كنند.

خونريزي ماهانه در بعضي موارد مي تواند بسيار ناخوشايند باشد كه مي تواند منجر به كاهش فعاليت روزانه آن ها شود.

در چنين وضعيتي، نزديك شدن به دوره هاي قاعدگي مي تواند باعث ايجاد استرس در فرد شود.

جلوگيري از پريود1

جلوگيري از پريود
در اين مقاله ما در مورد تاخير در دوره قاعدگي با استفاده از قرص صحبت مي كنيم.

قاعدگي در زنان مبتلا به اختلالات فيزيكي و رواني، آندومتريوز يا ساير مشكلات پزشكي مانند:

كم خوني، مي تواند منجر به وضعيت بدتر شود.
در چنين وضعيتي، فرد از تاخير و كاهش فركانس خونريزي سود مي برد.

زنان ديگر نيز تمايل دارند تا امتحان قاعدگي خود را در مراسم عروسي، جشن، سفر، تعطيلات و يا فصل به تأخير اندازند.

در زنان ورزشكار، خدمه پرواز و برخي مشاغل ديگر، تأخير يا توقف قاعدگي يك انتخاب قابل قبول است.

البته، تمام پزشكان موافق نيستند، و اين موضوع هنوز بحث برانگيز است.

مطالب و مقالات سايت “مشاوره ازدواج” توسط تيم تخصصي مشاوران و روانشناسان تهيه و پشتيباني شده است.

تاخير انداختن قاعدگي با قرصهاي LD
قاعدگي تاخير با قرصهاي پيشگيري از بارداري رايج است. قاعدگي را با مصرف قرص هاي LD به تاخير مي اندازد.

شايع ترين روش براي تاخير انداختن قاعدگي استفاده از قرص هاي ضد بارداري است. قرص هاي ضد بارداري.

گاهي اوقات با تقليد از چرخه قاعدگي زنان ايجاد مي شود. بسته هاي ضد بارداري سنتي يك بسته بيست هشت روزه است .

كه از بيست و يك قرص فعال و هفت قرص ديگر غير فعال است. هنگامي كه قرصهاي فعال مصرف مي كنيد.

باروري شما سركوب مي شود و هنگامي كه شما هفت قرص غير فعال را دريافت مي كنيد، خونريزي شروع مي شود.

چگونگي تاخير انداختن قاعدگي با قرصهاي LD مهم است. قرص LD را از روز پنج تا هفت شروع مي كنيد.

در استفاده عادي، پس از مصرف بيست و يك قرص، دوز متوقف مي شود و سپس خونريزي مي شود.

و همچنان ادامه دارد. وقتي كه مصرف آن را متوقف كنيد، خونريزي در عرض يك تا دو روز آغاز مي شود.

منبع:مشاوره ازدواج-جلوگيري از پريود


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ] [ ۰۸:۵۴:۰۹ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ][ ۵۵ ][ ۵۶ ][ ۵۷ ][ ۵۸ ][ ۵۹ ][ ۶۰ ][ ۶۱ ][ ۶۲ ][ ۶۳ ][ ۶۴ ][ ۶۵ ][ ۶۶ ][ ۶۷ ][ ۶۸ ][ ۶۹ ][ ۷۰ ][ ۷۱ ][ ۷۲ ][ ۷۳ ][ ۷۴ ][ ۷۵ ][ ۷۶ ][ ۷۷ ][ ۷۸ ][ ۷۹ ][ ۸۰ ][ ۸۱ ][ ۸۲ ][ ۸۳ ][ ۸۴ ][ ۸۵ ][ ۸۶ ][ ۸۷ ][ ۸۸ ][ ۸۹ ][ ۹۰ ][ ۹۱ ][ ۹۲ ][ ۹۳ ][ ۹۴ ][ ۹۵ ][ ۹۶ ][ ۹۷ ][ ۹۸ ][ ۹۹ ][ ۱۰۰ ][ ۱۰۱ ][ ۱۰۲ ][ ۱۰۳ ][ ۱۰۴ ][ ۱۰۵ ][ ۱۰۶ ][ ۱۰۷ ][ ۱۰۸ ][ ۱۰۹ ][ ۱۱۰ ][ ۱۱۱ ][ ۱۱۲ ][ ۱۱۳ ][ ۱۱۴ ][ ۱۱۵ ][ ۱۱۶ ][ ۱۱۷ ][ ۱۱۸ ][ ۱۱۹ ][ ۱۲۰ ][ ۱۲۱ ][ ۱۲۲ ][ ۱۲۳ ][ ۱۲۴ ][ ۱۲۵ ][ ۱۲۶ ][ ۱۲۷ ][ ۱۲۸ ][ ۱۲۹ ][ ۱۳۰ ][ ۱۳۱ ][ ۱۳۲ ][ ۱۳۳ ][ ۱۳۴ ][ ۱۳۵ ][ ۱۳۶ ][ ۱۳۷ ][ ۱۳۸ ][ ۱۳۹ ][ ۱۴۰ ][ ۱۴۱ ][ ۱۴۲ ][ ۱۴۳ ][ ۱۴۴ ][ ۱۴۵ ][ ۱۴۶ ][ ۱۴۷ ][ ۱۴۸ ][ ۱۴۹ ][ ۱۵۰ ][ ۱۵۱ ][ ۱۵۲ ][ ۱۵۳ ][ ۱۵۴ ][ ۱۵۵ ][ ۱۵۶ ][ ۱۵۷ ][ ۱۵۸ ][ ۱۵۹ ][ ۱۶۰ ][ ۱۶۱ ][ ۱۶۲ ][ ۱۶۳ ][ ۱۶۴ ][ ۱۶۵ ][ ۱۶۶ ][ ۱۶۷ ][ ۱۶۸ ][ ۱۶۹ ][ ۱۷۰ ][ ۱۷۱ ][ ۱۷۲ ][ ۱۷۳ ][ ۱۷۴ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : ---
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی