moshaverrkhob
moshaverrkhob

يك مطالعه ي جديد نشان داده صحبت كردن زياد در مورد اضافه وزن و چاقي كودك تاثيرات منفي دارد.

به عنوان والدين، ما براي كودكانمان بهترين ها را مي خواهيم. ما مي خواهيم كه كودكانمان بهتر از ما زندگي كنند و زندگي بهتري نسبت به ما داشته باشند؛ كه شاد، موفق و بيشتر از هر چيزي سالم باشند. براي بسياري از افراد، اين كلمات به اين معني است كه ما مي خواهيم كه كودكانمان لاغر باشند. و اگر حتي نخواهيم لاغر باشند قطعا نمي خواهيم كه آنها چاق هم باشند. در اخبار ظهر، در رابطه با خطر چاقي كودكان چيزهايي مي شنويم. ما تصاويري از كودكان بيچاره اي را مشاهده مي كنيم با چربي هاي بسيار و شلوار تنگ و لباس هايي كه بالاي شكمشان است و تصور مي كنيم كه اين مسئله چه حقيقت دردناكي است كه آنها مي خواهند از ديگران مخفي باشند.

كارشناسان پزشكي در رابطه با عوارض وخيم اضافه وزن و چاقي اين هشدارها را مي دهند: ديابت، فشار خون بالا، سرطان، و هر چيزي كه شما مي توانيد تصورش را داشته باشيد. ما مي گوييم كه اين كودكان زندگي كوتاه تري نسبت به والدينشان. در مدرسه، كودكان تنها بر اساس پيشرفت هاي تحصيلي شان درجه بندي نمي شوند، بلكه با توجه به شاخص توده ي بندي شان BMI نيز رتبه بندي مي شوند. چاقي كودك به عنوان مهارت فرزند پروري والدين مشخص مي شود و كودكاني كه چاق هستند به عنوان كودكاني با والدين بد تلقي مي شوند. اين والدين همچنين در معرض خطر هستند كه از كودكان خود به قدر كافي مراقبت نمي كنند و از آن غفلت مي كنند. جاي تعجب نيست كه بسياري از والدين نسبت به وزن فرزندانشان احساس نگراني كنند!

اضافه وزن در كودك و چگونگي برخورد با آن

متأسفانه بسيار از والدين سهوا زماني كه با كودكانشان در رابطه با مسائل وزن، اندازه و غذا خوردن مداخله مي كنند دچار اشتباه مي شوند و به كودكشان آسيب مي زنند. يك مطالعه ي تحقيقاتي منتشر شده در ژوئن ۲۰۱۶ در رابطه با مسائل خوردن و وزن (ونسينك، لاتايمر و پاپ ۲۰۱۶) برخي از مشكلات هنگامي كه والدين در رابطه با اضافه وزن كودكشان با او صحبت مي كنند بيان مي كند. محققين از ۵۰۱ نفر از زنان بين سنين ۲۰ تا ۳۵ سال در رابطه با وزنشان و عادات غذايي كه به وسيله ي پدر و مادرشان براي ان ها در دوره ي رشدشان مشخص كرده بودند پرسيدند. آنها دريافتند كساني كه پدر و مادرشان بيشتر در رابطه با وزنشان بر آن ها خرده مي گرفتند بيشتر در معرض BMI بالاتري بودند. در حقيقت زماني كه پدر و مادر بيشتر در مورد وزن نظر مي دهند، دخترشان احساس نارضايتي بيشتري نسبت به بدنش دارد و احساس مي كند كه بدنش مانند يك بزرگسال است.

محدوديتي كه در اين مطالعه وجود دارد اين است كه «ارتباط علي و معلولي برابر نيست» و اين مسئله روشن نيست كه اگر والدين در مورد وزن كودكان نظر مي دهند فرزندان وزن بيشتري پيدا مي كنند و در بزرگسالي BMI بالاتري دارند يا اين شركت كنندگان در دوران كودكي شان اضافه وزن داشته اند و اين اضافه وزن انگيزه اي براي والدين بود تا در مورد وزن، و خوردن نظر دهند (اين رفتارها در رابطه با نارضايتي از بدن تاثير گذارند يا نه). با وجود اين محدوديت ها، اين مطالعه تاثيرات منفي بالقوه اي را كه نظر والدين در رابطه با وزن و غذا خوردن را در BMI و نارضايتي از بدن را بيان مي دارد. مسئله وزن گاهي انقدر معضل مي شود كه پدر و مادري كه زماني دنبال اين بودند كه چگونه وزن كودك رو افزايش دهند اكنون به دنبال كاهش آن مي روند.

منبع: مركز مشاوره و روانشناسي ايران-اضافه وزن در كودك و چگونگي برخورد با آن


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۵:۵۰:۱۷ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

آماده كردن كودك براي مهد كودكاين مسئله كه والدين بايد براي آماده كردن كودك براي مهد كودك نيز بايد فكر كنند والدين را ديوانه مي كند، آن هم براي يك صحبت كردن به صورت علمي. مطمئنا مي خواهيد كه كودك را از نظر هيجاني آماده كنيد. اما از لحاظ علمي چطور؟ آيا مهدها بايد كودك را براي ورود به بحث هاي علمي دبستان اماده كنند؟

در واقع، تحقيقات نشان داده است كودكاني كه در مهدكودك بازي مي كنند از نظر اجتماعي و علمي عملكرد بهتري در پيش دبستاني و در سطوح بالاتر دارند نسبت به كودكاني كه در مهد فقط بر روي فعاليت هاي علمي آنها توجه مي شود. اين مسئله نشان دهنده ي اين است كه كودكاني كه در مهدكودك هيچ فعاليت علمي ندارند بعدا به سرعت مي توانند اين مسائل علمي را ياد بگيرند.

بنابراين به نظر من ايده ي آماده سازي در مهد كودك بر اساس فرضيات مسئله داري بنا نهاده شده است. در واقع مهد كودك به معني آماده كردن كودك براي گوش دادن به معلم و آمادگي براي انجام دادن كارهايي با ديگر كودكان است.

اما از انجايي كه در برنامه هاي درسي مهدكودك ها در كشور ما بر اين اساس است كه كودك بايد چيزهاي خاصي را بياموزد، بسياري از والدين در رابطه با بردن كودكان به مهد كودك هايي كه مخصوص امادگي دبستان هستند دچار اضطراب مي شوند. خوشبختانه، چيزهايي كه انتظار داريد كه كودكتان در مهدكودك ياد بگيرد چيزهايي هستند در طي فعاليت هاي روزمره كودك به راحتي مي تواند آنها را ياد مي گيرد، فقط با پرسيدن («آن حرف چيست؟»)

بنابراين چرا زماني را صرف ياد دادن اعداد، حروف الفبا، رنگ ها، شكل ها و سكه ها صرف نكنيم زيرا اين كارها مي تواند براي شما و كودكتان سرگرم كننده باشد. لطفا او را امتحان نكنيد، يا مبادرت به استفاده از فلش كارت ها براي يادگيري او نكنيد. كودكان وقتي چيزي را در حال انجام و فعاليت مي بينند سريعتر ياد مي گيرند مثلا كلمه ي ت مثل تراكتور! يادگيري را براي كودك سرگرم كننده كنيد اينها چيزهايي هستند كه زماني كه كودك به مهد كودك مي رود به او ياد مي دهند.

 

1-1-8

در مهد كودك لازم است كه كودك چه چيزهايي را بداند
۱٫ شناختن رنگ هاي پايه: قرمز، نارنجي، زرد، سبز، آبي، و بنفش

۲٫ شناختن شكل هاي پايه: دايره، لوزي، مستطيل، مثلث، بيضي، و مربع

۳ شناختن سكه ها.

۴٫ شمردن از ۱ تا ۱۰

۵٫ شناختن ده عدد اول مانند: ۲، ۵، ۹، ۸، ۱، ۳، ۴، و غيره.

۶٫ تشخيص حروف مانند الف، ب، پ، ت، ث و غيره

منبع: مركز مشاوره و روانشناسي ايران-چگونه مي توانم فرزندم را براي مهد كودك آماده كنم؟


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۴:۴۹:۱۰ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

كودكان مي توانند بيش از حد بي نظم بوده و محيط شلوغي را براي خودشان درست كنند. ممكن است نسبت به اين موضوع آگاه باشيد كه كودكان كمي هستند كه دوست دارند منظم باشند و واقعا ذات تميز و مرتبي داشته باشند، ولي بيشتر كودكاني كه ما با آنها آشنا هستيم، كودكاني هستند كه كمتر منظم هستند.

شما به عنوان يك مادر، ممكن است با مشكلاتي مواجه شده باشيد در رابطه با اسباب بازي هايي كه به طور نا منظم در اتاق پخش مي شوند، وسايل مربوط به شهر بازي كه در كف اتاق پخش مي شوند، موارد و لوازم عادي كه در سرتاسر خانه پخش شده است و ساير موارد شلوغ كاري كه از طريق بچه ها ايجاد مي شود، و نسبت به آنها اعتراض داشته باشيد.

موارد محدودي وجود دارد كه مي تواند به مديريت اين مشكلاتي كه والدين با آنها مواجه هستند، كمك كند. برخي از اين روش ها را كه بهترين مي باشند ، را در ادامه ليست شده اند. سعي كنيد آنها را امتحان كنيد و ببينيد كه چقدر براي شما مناسب مي باشند.

۱٫ جمع و جور كن! اين يك كلمه اي است كه در سال هاي گذشته زياد مورد استفاده قرار گرفته است، ولي داشتن يك خانه آرام و منظم، يك نكته بسيار مهمي مي باشد. به طور اصولي، در حوزه و ناحيه مربوط به كودك ، كه كودك در آنجا فعاليت دارد، پيشنهاد مي كنيم كه همه چيز (بله، همه چيز) مرتب باشد و اسباب بازي هاي شكسته ، وسايل غير ضروري، دور انداخته شود و تعداد موارد موجود كاهش يابد ( براي مثال اگر ۵۰ تا اسباب بازي مربوط به حيوانات باشد، آنها را به ۱۰ اسباب بازي حيوانات كاهش دهيد). بلي، اين روش مدت زمان زيادي طول خواهد كشيد و ولي به صورت كلي خوب است و زمان كمي را در روز به آن اختصاص دهيد ( براي مثال ۱۵ دقيقه در هر روز يا مواردي شبيه آن، و اگر فرصت مناسبي داشتيد ، مي توانيد چند ساعتي را صرف اين كار كنيد).

۲٫ جاي هر چيزي! هر چيزي بايد يك جاي خاصي داشته باشد و در جايگاه مختص به خودش قرار بگيرد. شما مجبور نيستيد كه سبدها يا سطل هاي اسباب بازي گران قيمتي را بخريد ( اگر چه داشتن سبدهاي مناسب اسباب بازي ها جمع و جورتر نشان مي دهد). مطمئن شويد كه در هر سبد يك نوع خاصي از وسايل يا اسباب بازي ها را انبار كرده ايد، و هر سبد را برچسب بزنيد.

۳٫ ” نظارت مادر”. كودك يك عادت بد دارد و سايل را جايي قرار مي دهد كه نمي توان به صورت سريع خانه را تميز كرد. گاهي مجبور هستيد كه همه جاهايي كه وسايل جمع شده است را نگاه كنيد و همه چيز را در جايگاه مناسب خودشان قرار دهيد، تا مطمئن شويد كه همه وسايل در جايگاهي قرار گرفته اند كه به راحتي مي توان آنها را پيدا كرد.

۴٫ اين كار را به صورت يك بازي و سرگرمي انجام دهيد. حتي در صورتي كه شما اين احساس را نداشته باشيد كه براي هر كاري كه بايد بچه هايتان انجام دهند، از آنها قدر داني كنيد، ايجاد كردن يك بازي يا سيستم قدرداني، كه شامل تميز كردن و فرآيند نگه داري مي باشد، مي تواند مفيد باشد. براي مثال، اگر برخي وسايل بر روي كف زمين قرار داشته باشد، به بچه هاي خود بگوييد كه ۲۰ تا از وسايل را برداريد و آنها را در جايگاه مناسب خوشان قرار دهيد، و در عوض آن به اندازه يك چهارم وسايل يا بخشي از آن، به آنها شكلات دهيد يا ده دقيقه به آنها زمان دهيد كه بازي الكترونيكي انجام دهيد، يا هر كار ديگري كه فكر مي كنيد براي بچه هاي شما منطقي باشد.

منبع: مركز مشاوره و روانشناسي ايران-پنج روش براي مديريت وسايل و اسباب بازي هاي كودك شما


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۱۳:۰۲ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

به نظر مي رسد كه رشد جنسي بچه ها، از نظر والدين نوزادان و كودكان دوره اي باشد كه در مراحل بعدي زندگي آنها به وجود مي آيد. ولي در حقيقت، رشد جنسي كودكان در سالهاي اوليه زندگي شروع مي شود. نوزادان، كودكان، پيش دبستاني ها و كودكان جوان در سن مدرسه، شالوده رشد هيجاني و فيزيكي را همزمان با رشد به صورت هاي نامحسوس ايجاد مي كنند.

همزمان با دست يابي به نقاط عطف مهم فيزيكي و هيجاني، مانند آموختن راه رفتن و يا شناخت پدر و مادر، كودكان به نقاط عطف مهم مي رسند مانند چگونگي بازشناسي، تجربه و احساس كردن بدن خود و چگونگي شكل دهي دلبستگي به ديگران. دلبستگي در سال هاي اوليه زندگي شكل مي گيرد و به مراحل صميميت و پيوستگي با ديگران در آينده كمك مي كند.

با شناخت نحوه رشد و يادگيري كودكتان، شما مي توانيد نقش مهمي را درپرورش سالم هيجاني و فيزيكي ايفا كنيد.

نوزادان و كودكان
وابستگي هاي عاطفي و اوليه بدن در كنار والدين و از طريق ارتباط فيزيكي شكل گرفته كه عشق آنها را بيان مي كند. نگهداري و لمس شدن، بوسيده شدن و در آغوش قرار گرفتن به كودكان كمك مي كند تا احساس راحتي كنند و همراه با دوست داشته شدن، احساس فيزيكي مثبتي را تجربه مي كنند.

نوع منحصر بفرد صميميت فيزيكي و دلبستگي هيجاني ما بين كودكان و والدين، مي تواند اولين عامل براي شكل گيري زمينه هاي عاطفي و صميمي فيزيكي پخته در اينده باشد كه در مراحل بعدي، به عنوان بخشي از بلوغ جنسي پخته در اينده مي باشد.

بدن من. بيشتر والدين نگراني هاي مربوط به كودكان خود را با دكتر خودشان در ميان مي گذارند با موضوعاتي نظير اينكه نوزادان آلت تناسلي خود را در طول عوض كردن پوشاك لمس مي كنند يا داراي حالت نعوظ زيادي هستند. به انها اطمينان داده يمشود كه اين رفتارهاي كاملا عادي مي باشد و گفته مي شود كه اكتشاف كردن بدن، حتي در ميان بچه هاي جوان تر هم يك امر عادي مي باشد و بيشر كودكان، به خصوص نوجوانان، از برهنه شدن خوششان مي آيد.

واكنشي كه شما نشان مي دهيد – صداي شما، كلماتي كه استفاده مي كنيد و حالت صورت شما – يكي از اولين درس هاي بچه شما در زمينه مسائل جنسي مي باشد. با عدم واكنش عصبي و غافل گير كننده، يا عدم استفاده از كلمات ناپسند، به كودك خود آموزش مي دهيد كه اين كنجكاوي در مورد بدن ، يك بخش نرمالي از زندگي مي باشد.

آگاهي جنسي. در سنين ۲ يا ۳ سالگي، حس مونث يا مذكر بودن كودك شروع به رشد مي كند. اين آگاهي، هويت جنسي ناميده مي شود. كودكان در اين سن، شروع به شناختن تفاوت ما بين پسر ها و دختر ها مي كنند و مي توانند خودشان را به عنوان يك پسر يا يك دختر، شناسايي كنند. برخي از افراد معتقدند كه هويت جنسي به صورت زيست شناختي تعيين مي شود و برخي بر اين باورند كه اين امر در نتيجه محيطي كه كودك در آن قرار گرفته است، تشكيل مي شود. به احتمال زياد، اين امر در نتيجه تركيب دو مورد ياد شده حاصل مي شود. كودكان در اين سن، خودشان را با رفتار هاي خاصي سازگار مي كنند كه نقش هاي جنسيتي ناميده مي شوند، كه مربوط به مونث يا مذكر بودن آنهاست. مردانه بودن چه چيزي است؟ زنانه بودن چه چيزي است؟ چگونه پسر ها و مردها رفتار مي كنند؟ دختر ها و زن ها چگونه رفتار مي كنند؟ همزمان با اينكه تصميم مي گيريد كه نقش هاي جنسي را به كودك خودتان ياد دهيد، نسبت به واكنش هايي كه آنها در داخل و خارج از خانه نشان مي دهند، مطلع باشيد.

شناخت رشد جنسي اوليه در كودكان

دوره پيش دبستاني (سن ۳ تا ۵ سالگي)
در سن پيش دبستاني، حس دختر يا پسر بودن در بيشتر كودكان رشد مي يابد، و تا جايي ادامه پيدا مي كند كه حتي شروع به اكتشاف بدن خود به صورت هدفمند مي كنند. زماني كه آنها بدن خود را لمس مي كنند، بد حرف زدن با آنها روش مناسبي نمي باشد – اين كار ، فقط حس گناه يا خجالت را در كودك شما رشد مي دهد.

با اين حال، ممكن است كه حتي در صورتي كه كودكان اين حس را داشته باشند كه اين كار خوب است، والدين بخواهند تا توضيح دهند كه لمس كردن بدن بايد در تنهايي صورت گيرد – كودكان در دوره پيش دبستاني آنقدر درك دارند كه بدانند همه چيز نبايد عمومي شود. همچنين آنها به اندازه كافي بزرگ شده اند كه بدانند هيچ كسي – حتي اعضاي خانواده يا افرادي كه به آنها اعتماد دارند – نبايد آنها را به گونه اي لمس كند كه احساس ناراحتي داشته باشند.

در دوره پيش دبستاني كودك گرايش هاي جنسي را از شما مي اموزد– از نحوه پاسخ شما به جنس مخالف و احساس شما در مورد عريان بودن.

سوالات پايان ناپذير. همزمان با اينكه كودكان نسبت به هر چيزي كنجكاو مي شوند، اين امر يك حالت عادي است كه كودكان از والدين خود سوالاتي از قبيل ” بچه ها چگونه به وجود مي آيند؟ يا ” چرا خواهر من آلت تناسلي مردانه ندارد؟” ، را بپرسند.

وقتي كه با سوالاتي از اين قبيل برخورد مي كنيد، سعي كنيد كه با صداقت جواب دهيد، و پاسخ شما تا حد ممكن به واقعيت نزديك باشد. پاسخ هايي از قبيل اينكه ” لك لك تو را اورده” نه تنها حس كنجكاوي بچه را از بين نمي برد، بلكه زماني كه كودكان حقيقت را مي فهمند، اعتمادشان به والدين از بين مي رود. صادق بودن در اين وضعيت، همچنين باعث مي شود كه كودك شما در مورد سوالات خودشان ، در زمان آينده هم به شما رجوع كنند.

منبع: مركز مشاوره و روانشناسي ايران-شناخت رشد جنسي اوليه در كودكان


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۱۲:۳۳ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

منضبط كردن يك كودك بسيار سخت است و چه بسا اين كار دلش را هم بشكند. لابد شما مي خواهيد لبخند درخشاني بر چهره فرزندتان ببينيد، نه اخم ناراحت كننده را، يا اشك چشم هايش را، يا كج-خلقي از سر ترسش را. “نه” گفتن به طرز غلط مي‌تواند به آسيب‌هاي دراز-مدت منجرشود،حال آنكه اين كار به طرزي صحيح، موجب رضايت كودكتان شده و خيال شما را هم در دراز مدت راحت مي كند. در اينجا تعدادي از اين نكات موثر براي “نه” گفتن ذكر شده است:

يكبار كافيه!
بايد در اولين “نه” گفتنتان مصمم باشيد، طوريكه بي نياز از تكرار كردنش باشيد. حالت چهره اي جدي به خود بگيريد و علتش را به كودكتان بگوييد كه چرا نمي تواند آنچه را مي خواهد داشته باشد. اگر اولين “نه”ي شما جواب نداد، رويكرد متفاوتي در پيش بگيريد، مثلا شيوه هايي پيدا كنيد براي “بله” گفتن.

اشتباه بزرگي خواهيد كرد اگركه دلتان به رحم بيايد. اگر كودكتان ياد بگيرد كه مي تواند شما را براي “بله” گفتن به ستوه آورد، دائما حرفش را به كرسي خواهد نشاند.

توضيح:
“نه” گفتنِصرف كافي نيست. كودكان متوجه آن نمي شوند و احتمالا بدرفتاري خود را تكرار مي كنند مگر اينكه شما به او توضيح هم دهيد. موثرترين راهكار براي “نه” گفتن اين است كه دلايل منطقي كه كودكتان بتواند آنها را بفهمد به او ارائه دهيد.

“بله” مي تواند به معني “نه” باشد.

“نه” شنيدن زياد براي پيشرفت زباني بچه هاآسيب‌زننده است، و آنها را مستعد خشم مي كند. كاملا ممكن است كه درهمان حال كه شما “بله” مي گوييد، معني “نه” بدهد. براي مثال اگر كودك شمامقداري كيك بخواهد، مي توانيد در پاسخ بگوييد: « “بله” بعد از شام مي توني كيكت را داشته باشي.» اگر بچه ها موقع خريد، اسباب بازي جديد بخواهند بگوييد: «بله مي تونه هديه شب كريسمست باشه.» بدين شيوه كودك شما اين شانس را دارد كه آنچه مي خواهد در روز خاصي صاحبش شود و توافق كردن را هم ياد مي گيرد.

9 نكته درباره "نه" گفتن به كودكتان

داد نزنيد!
مجله ي رشد كودكمي نويسد: «[تاثيرات]داد زدن سر بچه درست به بدي تنبيه بدني است، و باعث مشكلات رفتاري و ايجاد مسئله در رشد عاطفي آنها مي شود.» داد كشيدن مدام سر بچه ها به-مراتب، عواقب سنگينتري نسبت به ساكت كردن موقتشان دارد. در مجله ي ازدواج و خانوادهيافته ها نشان داد كه داد كشيدن مي تواند موجب افسردگي و مشكلات عزت-نفس كودك شود. ازاينرو برقراري ارتباط در يك محيط آرام با رفتاري صميمانه امري حياتي است.

خواسته هاي مكرركودك غالباً كلافه كننده است. با سرگرم كردن بچه ها در گفتگويا شركت در بازي آنها مي توانيد توجهشان را جلب كنيد و اينگونه سريعا موضوع را عوض كنيد و بدين صورت حواسش را به سمت چيزي مثبت جلب كنيد.

به حريم خصوصي شان احترام بگزاريد!
كودكتان را در مقابل ديگران خجالت زده نكنيد. بلكه با اشاره، آنها را به محلي امن برده و صراحتا دليل “نه” گفتنتان را برايش توضيح دهيد. چنانچه در جمع به كودك خود بي-احترامي كنيد خشمگين خواهد شد؛ مخصوصا چنانچه مورد تمسخر ديگران هم واقع شوند. به ياد داشته باشيد اگر كودكتان را در جمع خجالت-زده كنيد، آنها ياد خواهند گرفت كه همان كار را با شما بكنند.

منبع: مركز مشاوره و روانشناسي ايران- ۹ نكته درباره “نه” گفتن به كودكتان


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۵۵:۴۶ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

فوبياي اجتماعي داري؟ درمان فوبياي اجتماعي چگونه است؟ اين مطلب را از دست نده – مدت زمان مطالعه ۳ دقيقه

” در همه ي موقعيت هاي اجتماعي به شدت احساس ترس مي كنم، وقتي قرار باشد سر كلاس دانشگاه كفرانسي ارائه دهم يا در يك جمع غريبه صحبت كنم،

از مدت ها قبل در خصوص اين موضوع ذهنم درگير مي شود و هر چه به روز موعود ( روز ارائه كنفرانس ) نزديك مي شوم احساس ترس در وجودم چند برابر شده،

در نهايت در روز اجرا مثل لبو سرخ مي شوم، و صرفا در انتظار تمام شدن آن لحظات جانكاه اضطرابم را تحمل مي كنم.

از اين كه هميشه بايد يك گوشه تنها باشم، سكوت كنم، و از نگاه هاي ديگران اذييت شوم احساس بدي دارم”

از اينكه ديگران متوجه لرزش دستان و ارتعاش تن صدايم مي شوند و از اضطرابم آگاه شوند، احساس خجالت دارم.”

درمان فوبياي اجتماعي
جملات بالا شرح حال يك دانشجوي مبتلا به اختلال فوبياي اجتماعي بود.

آيا براي شما هم صحبت كردن يا سخنراني در يك جمع، سخت و ترسناك است؟

بيشتر مردم از صحبت كردن در مقابل يك جمعيت غريبه و ناآشنا احساس تشويش و ناراحتي داشته و سعي در اجتناب از چنين موقعيتي دارند.

اما افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعي يا فوبياي اجتماعي، نسبت به جمعيت عادي از نظر شدت و مدت اضطراب و اختلالي كه در نتيجه اين مسئله در زندگي روزمره شان ايجاد شده، از ساير مردم متمايز مي شوند.


درمانگر ترس هاي خود باشيد، ناگفته هاي فوبي و درمان آن
0 ديدگاه/مي 15, 2019
ادامه مطلب ...
علت فوبياي اجتماعي چيست؟
از جمله دلايلي كه روانشناسان و متخصصان به عنوان علت احتمالي فوبياي اجتماعي ذكر نموده اند مي توان به موارد زير اشاره نمود:

ويژگي هاي شخصيتي و تجربه هاي دوران كودكي
مثلا كودكان كم رو و خجالتي كه معمولا گوشه گير، ساكت و منزوي هستند به احتمال بيشتري در بزرگسالي دچار فوبياي اجتماعي مي شوند.

اما علاوه بر خصوصيات شخصتي فوق، چون فوبياي اجتماعي در مقايسه با ساير اختلالات اضطرابي در سن پايين تري ظاهر مي شود، سبك فرزندپروري و نوع برخورد والدين در احتمال ايجاد اين اختلال تاثير بسزايي دارد.

به عنوان مثال، تحقيقات نشان داده است كه كودكان مبتلا به فوبياي اجتماعي داراي والديني با كنترل گري بسيار بالا و مهرباني كم تر هستند.

همچنين والدين اين كودكان به احتمال بيشتري از خجالت زده كردن فرزندن خود جلوي ديگران به عنوان يك روش تربيتي و تنبيه استفاده مي كنند.

بنابراين تجربه ي تحقير شدن در كودكي را مي توان در گذشته اين افراد به نسبت جمعيت عادي بيشتر مشاهده نمود.

معمولا والدين اين كودكان نمي توانند الگوي خوبي از رفتار شجاعانه و مقبول براي فرزند شان باشند و خود آن ها نيز از اضطراب رنج برده و نسبت به حفظ ظاهر جلوي ديگران بسيار حساس هستند.

بنابراين يادگيري نيز نقش مهمي در احتمال فوبياي اجتماعي دارد.

دنياي يك فرد مبتلا به فوبياي اجتماعي چه رنگي است؟
ذهنيت و دنياي دروني افراد مبتلا به فوبياي اجتماعي نقش بسزايي در ايجاد و ادامه يافتن اين اختلال دارد.

معمولا اين افراد در مورد رخداد هاي اجتماعي پيش بيني هاي بسيار منفي در ذهن خود دارند كه باعث اجتناب آن ها از موقعيت اجتماعي مي شود.

همچنين در موقعيت هاي اجتماعي، در تعامل ها، صحبت كردن يا سخنراني جلوي جمع معمولا ارزيابي كه از عملكرد و برخورد خود دارند بسيار منفي و ناشيانه است.

مثلا ممكن است بعد از اجراي تئاتر، سخنراني، يا حتي رقصيدن جلوي جمع، علارغم اينكه ديگران نظر و فيدبك مثبتي در مورد عملكردشان به آن ها ارائه مي دهند، باز هم از عملكرد خود ارزيابي منفي داشته باشند.

ويژگي ديگر افراد مبتلا به فوبياي اجتماعي تمركز وتوجه زياد از حد روي خود و ارزيابي خود است.

آن ها دائم نگران نشان دادن چهره مطلوب از خود هستند و فكر مي كنند كه همان قدر كه آن ها از درون مضطرب هستند، در ظاهر نيز مضطرب نشان خواهند داد.

اين نگراني دائمي، عيب گيري و خود انتقادي باعث مي شود كه در موقعيت هاي اجتماعي تمركز كمتري روي موضوع اصلي ( مثلا سخنراني، رقصيدن و…) داشته باشند، دچار حواس پرتي شوند و در نتيجه عملكرد مطلوبي از خود به نمايش نگذراند.

درمان فوبياي اجتماعي گوشه گيري و انزوا درمان
مشاورانه
مشاوره خانواده
مشاوره ازدواج
مشاوره تلفني
مشاوره آنلاين
تست روانشناسي
مشاوره روانشناسي
مشاوره جنسي
اختلال رواني
استخدام روانشناس و روانسنج
درمان فوبياي اجتماعي
در درمان فوبياي اجتماعي، روش هاي مختلفي به كار گرفته مي شود،

انتخاب روش درماني، بسته به تشخيص درمانگر و شرايط بيمار از نظر شدت و مدت اختلال، سن، فوريت درمان و…صورت مي گيرد.

شناخت درماني
اولين راه درمان فوبياي اجتماعي درمان مبتني بر شناخت است.

منبع: مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-درمان فوبياي اجتماعي ، گوشه گيري ، انزواي اجتماعي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۳:۲۳:۴۴ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

داشتن يك رابطه خوب، يك مهارت مهم فرزندپروري است. زماني كه ارتباط مثبتي بين والدين و فرزند برقرار باشد فرزندپروري لذت‌بخش تر هم خواهد بود. چه كودك نوپايي را پرورش دهيد و چه يك نوجوان را، برقراري يك رابطه خوب، كليد ايجاد عزت نفس و همين‌طور احترام متقابل است.

اصول اساسي ارتباط خوب والد-كودك
بگذاريد كودكتان بداند شما علاقه داريد هروقت كه كودك نياز داشت درگيرش شويد و كمكش خواهيد كرد.
زماني كه كودكتان مي خواهد با شما صحبت كند تلويزيون را خاموش كنيد يا روزنامه را كنار بگذاريد.
زمانيكه فرزندتان دارد چيز مهمي مي گويد از حرف زدن پشت تلفن خودداري كنيد.
گفتگويتان بين خودتان بماند مگر اينكه افراد ديگري بطورمشخص درگير در موضوع باشند. بهترين ارتباط بين شما و فرزندتان زماني صورت مي گيرد كه كسي دوروبرتان نباشد.
شرمنده كردن يا مورد خطاب قرار دادن كودكتان در جلوي جمع، فقط موجب بروز خشم و خصومت در او مي شود، نه ارتباط خوب.
مثل برجي بالاي سر كودك تان نايستيد. طوري قرار بگيريد كه هم-قد كودك شويد و آنگاه گفتگو كنيد.
اگر از رفتار يا حادثه اي خيلي عصباني هستيد، تا زمانيكه آرامش خود را بدست نياورده ايد وارد مكالمه نشويد زيراتا قبل از آن نمي توانيد حالت بي طرف داشته باشيد. بهتر است مكث كنيد، آرام بگيريد و بعدا با فرزندتان حرف بزنيد.


چنانچه خيلي خسته باشيد، زور زيادي مي برد تا شنونده ي فعال باشيد. شنونده ي واقعا فعال بودن كار دشواري است و زمانيكه ذهن و بدنتان خسته است بيشتر سخت مي شود.
بادقت و همراه با ادب گوش دهيد. وقتي كودك سعي دارد ماجرايش را بگويد حواسش را پرت نكنيد. با كودكتان همچون بهترين دوست خود خوشرفتار باشيد.
مشكل را زيادي بزرگ نكنيد، همچون كسي كه درحال كشف موضوعات جزئي از يك داستان است و هرگز به خود بچه اجازه نمي دهد كه ادامه دهد. اينها والديني اند كه به حاشيه يك رويداد، بيشتر واكنش نشان مي دهند در حاليكه صورت مسئله را فراموش مي كنند، مثلا كودك شروع به گفتن آنچه رخ داده مي كند و پدر يا مادر مي گويد «برام مهم نيست كه اونها دارن چيكارمي كنن، بهتربود تو خودت رو درگير اين چيزها نمي كردي.»
نپرسيد چرا، بلكه بپرسيد كه چي شده.
اگر چيزي درباره وضعيت پيش آمده مي دانيد، با اطلاعاتي كه داريد خيال كودكتان را راحت كنيد.
از چشم يك بزرگسال حرف زدن (“وقتي حرفم تمام شد حرف مي زني”، “من ميدونم چي برات بهتره”، “فقط چيزي كه من ميگم رو انجام بده تا مشكل حل شه”)، موعظه و نتيجه اخلاقي گرفتن را به حداقل برسانيد چونكه اين روشها براي ايجاد ارتباط مفيد نيستند و دريچه ي ارتباطي را مي بندند.
از كلمات يا عبارات سخيف ازقبيل “خفه شو”، “احمق”، “تنبل” استفاده نكنيد: «احمق! اون اصلا معني نميده» يا «تو چي مي فهمي، تو فقط يه الف بچه اي».
در برنامه ريزي بعضي مراحل خاص، كودك رابراي رسيدن به راه حل ياري كنيد.
نشان بدهيد كه خود كودك موردقبول شماست، جداي از كرده و نكرده هايش.
كودك را براي برقراري ارتباط با ديگران تقويت كنيد. با پذيرش او، و تمجيد از تلاشش در برقراري ارتباط، اين كار را انجام دهيد.

منبع: مركز مشاوره و روانشناسي ايران-دستورالعمل هايي براي ارتباط والدين-كودك


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۵۹:۰۷ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

اگر شما برنامه اي براي مراجعه به پزشك براي تشخيص افسردگي داريد، در اينجا انواع تست هايي كه پزشك براي تشخيص افسردگي از شما مي گيرد معرفي شده اند. نخست، در نظر داشته باشيد هر تستي، تست افسردگي نمي باشد. برخي از تست ها براي تشخيص افسردگي باليني به كار برده نمي شوند بلكه براي رد ساير مشكلات پزشكي است كه ممكن است با افسردگي علائم مشابهي را داشته باشند.

در بيشتر موارد، پزشك آزمايش فيزيكي انجام مي دهد و يك سري آزمايشهاي آزمايشگاهي براي اطمينان حاصل كردن از اين كه اين علائم مربوط به بيماري تيروئيد، كمبود ويتامين D، يا مشكل پزشكي ديگري نباشد، را انجام مي دهد. اگر علائم كه شما دارا مي باشيد مربوط به بيماري فيزيكي باشد با درمان اين بيماري ها علائم افسردگي كاهش خواهد يافت.

تشخيص افسردگي و معاينات جسمي
باز هم هدف از انجام معاينات جسمي براي رد علل فيزيكي افسردگي مي باشد. زماني كه معاينات فيزيكي صورت مي گيرد، تمركز پزشك بيشتر بر روي سيستم عصبي و غدد درون ريز خواهد بود. پزشك سعي خواهد كرد هرگونه مسئله اي را كه به بهداشت و سلامت جسمي مربوط مي شود را نسبت به علائم افسردگي باليني شناسايي كند.

به عنوان مثال، كم كاري تيروئيد- ناشي از غده ي تيروئيد- شايع ترين مشكل پزشكي است كه با علائم افسردگي در ارتباط مي باشد. ديگر علائم مربوط به اختلالات غدد درون ريز كه منجر به افسردگي مي شود شامل پركاري تيروئيد- ناشي از تيروئيد پركار- و بيماري كوشينگ- يك اختلال مرتبط با غده ي آدرنال است.

بسياري از بيماري هاي سيستم عصبي مركزي نيز مي تواند منجر به افسردگي شود. براي مثال، افسردگي امكان دارد با يكي از شرايط زير همراه باشد:

غده هاي سيستم عصبي مركزي
ضربه به سر
انسداد بافت ها
ضربه
سيفليس
سرطان هاي متعدد (مانند سرطان لوزالمعده، پرستات و سرطان پستان)
مصرف داروهاي كورتيكواستروئيدي مانند پردنيزون، كه افراد مبتلا به بيماري هايي مانند آرتريت روماتوئيد يا آسم از آن استفاده مي كنند نيز با ايجاد افسردگي در ارتباط است. داروهاي ديگري مانند مصرف خودسرانه استروئيدها و آمفتامين ها و داروهاي كاهش دهنده ي اشتها نيز ممكن است منجر به افسردگي شوند.

تشخيص افسردگي و تست هاي آزمايشگاهي
پزشك مي تواند با پرسيدن سوالات خاصي از شما و انجام تست هاي آزمايشگاهي افسردگي را تشخيص دهد. پزشك ممكن است به هر حال يك سري آزمايش ها را بر روي شما انجام دهد تا اين علائم مربوط به مشكلات ديگري نباشد. پزشك ممكن است براي شما آزمايش خون بنويسد و يك سري علائم كه مربوط به مشكلات جسمي مي شود را در برگه ي آزمايش شما تيك بزند.

پزشك آزمايش خون را براي اطمينان حاصل كردن از اينكه مشكل شما مربوط به كم خوني يا مشكل تيروئيد يا هورمون هاي ديگر، كمبود كلسيم و ويتامين D در بدن شما نباشد را انجام مي دهد.

آزمايش هاي تشخيص افسردگي
امكان دارد پزشك آزمايشهاي ديگري را بر روي شما انجام دهد كه بخشي از معاينات فيزيكي اوليه مي باشند. در ميان آنها پزشك براي بررسي الكتروليت ها، عملكرد كبد، غربالگري سم شناسي، و عملكرد كليه براي شما آزمايش خون تجويز كند. به دليل اينكه كبد و كليه مسئول دفع سمومي هستند كه به وسيله ي مصرف داروهاي ضد افسردگي وارد بدن مي شوند اگر هريك از اين ارگان هاي بدن دچار مشكل شوند سموم در بدن انباشته شده و براي شخص مشكلاتي را ايجاد خواهد كرد.

آزمايش هاي ديگر شامل:

سي تي اسكن يا ام آر آي براي اطمينان حاصل كردن از اين مسئله كه فرد مبتلا به بيماري هاي ديگري مانند تومور مغزي نباشد
نوار قلب (ECG) براي تشخيص بيماري هاي قلبي
الكتروانسفالوگرام (EEG) ثبت فعاليت هاي الكتريكي مغز
آزمايشهاي غربالگري افسردگي
پس صحبت كردن در مورد خلق و خوي شما و راه ها و روش هايي كه بر روي زندگي شما تاثير گذاشته اند، پزشك ممكن است از شما سوالاتي را بپرسد كه به طور خاص براي غربالگري افسردگي از آنها استفاده مي شود. به ياد داشته باشيد كه اين هر سوال و پرسشي كه پزشك از شما مي پرسد امكان دارد كه براي تشخيص بيماري افسردگي باشد. اين آزمايش ها، به هر حال، به پزشك شما بينش بهتري براي تشخيص خلق شما خواهد داد. و پزشك مي تواند با استفاده از آنها با اطمينان بيشتري بيماري شما را تشخيص دهد.

يك نمونه از ازمايشهاي غربالگري يك پرسشنامه ي دو بخشي است كه براي تشخيص ابتلا به افسردگي بسيار قابل اعتماد است. در اين آزمايش از شما خواسته مي شود كه به دو سوال پاسخ دهيد:

آيا در طي ماه گذشته شما احساس ناراحتي، افسردگي و يا نااميدي داشته ايد؟
در طي ماه گذشته آيا شما علاقه ي كمي به انجام كارها داشته ايد و يا اينكه از انجام كارهايتان لذت نمي برديد و احساس ناراحتي كرده ايد؟
پاسخ هايي كه شما به اين دو سوال مي دهيد مشخص مي كند كه پزشك پس از پاسخ شما چه آزمايش ديگري را براي شما انجام دهد. امكان دارد پزشك براي تكميل تشخيصش سوالات اضافه اي از شما بپرسد. و اگر پاسخ هاي شما نشان دهد كه شما مبتلا به افسردگي نيستيد پزشك ممكن است علائم را براي تشخيص درست دوباره بررسي كند. مطالعات پزشكي نشان داده است كه اين دو پرسش، به خصوص زماني كه براي ارزيابي فرد مورد استفاده قرار مي گيرد، ابزاري بسيار موثر براي تشخيص بيماري افسردگي مي باشد.

پزشك براي تشخيص وجود و شدت علائم افسردگي ممكن است آزمايش هاي ديگري را انجام دهد كه عبارتند از:

پرسشنامه سلامت (PHQ-9)9 آزمايش براي غربالگري و تشخيص شدت بيماري افسردگي
پرسشنامه ي افسردگي (BDI) 21 سوال چند گزينه اي كه شدت علائم افسردگي و احساسات فرد را اندازه گيري مي كند.
زونگ مقياست درجه افسردگي- يك بررسي كوتاه براي اندازه گيري ميزان افسردگي، اعم از افسردگي عادي و حاد است.
مركز مطالعات اپيدميولوژيك- ميزان افسردگي (CES-D)- ابزاري است كه به بيماران اجازه مي دهد كه براي ارزيابي احساسات، رفتار و ديدگاهاشان در طول يك هفته را مورد بررسي قرار دهد.
مقياس اندازه گيري افسردگي هميلتون (HRSD)، كه به عنوان مقياس اندازه گيري افسردگي هميتلون شناخته شده است و يا به صورت مختصر HAMD ناميده مي شود كه شامل پرسشنامه ي چند گزينه ايست كه پزشك براي تشخيص شدت افسردگي فرد از آن استفاده مي كند.

منبع: مركز مشاوره و روانشناسي ايران-تست تشخيص افسردگي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۹ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۷:۰۷:۵۵ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

لمس اساس ارتباط نوزاد آدمي با دنيايي است كه به آن قدم مي گذارد. حواس پنج گانه از اولين ابزارهاي ارتباطي او با ديگران است. از اين ميان حس لامسه كاربرد زيادي دارد. نوزاد انسان ، لطافت، گرمي، سردي، درد، فشار، راحتي، آسايش و بسياري از حالات جسمي و حتي عاطفي را از طريق حس لامسه دريافت مي كند. كساني كه در دوران نوزادي و كودكي دچار محروميت حسي شده اند، در بزرگسالي به سختي قادرند عواطف خود را نشان دهند و به نظر ديگران افرادي سرد و بي روح مي نمايند.

در آغوش گرفتن ديگران
هم با كلام و هم بدون آن مي توان با خود و ديگران ارتباط برقرار كرد؛ و لمس از جمله ابزارهاي ارتباط غيركلامي است.

هلن كولتون(Helen Colton)مولف كتاب لمس، عقيده خود را در خصوص ضرورت توجه به سيستمهاي لمس و عملكردهاي بيولو‍ژيك ابراز مي دارد كه ما از همان آغاز زندگي دانش و خرد كسب كرده ايم و به انسان هاي دانائي تبديل شده ايم. اكنون آنقدر دانش نوين در اختيار داريم كه بتوانيم به ابعاد جديدمان ، در مقام انسان هاي بيولوژيك (homo bioloicus)، توجه كنيم. ارگانيسم بيولوژيك ما براي عمل كردن در حد اعلاي خود – حداكثر شادي و لذت – به چه چيزي احتياج دارد؟

شواهد علمي حاكي است كه “لمس كردن” يا “تماس انساني” يكي از قدرتمندترين و پايه اي ترين نيازهاي بشر است. موجود انسان – كه تركيبي از گونه هاي فهيم و انسان هاي بيولوژيك است – براي برقراري تماس با دنيا و كسب لذت و سلامت در آن از قدرت لمس استفاده مي كند و آن را در خدمت پرورش جامعه مي گيرد.

بغل كردن يك رفتار طبيعي
در آغوش گرفتن پاسخي طبيعي و غريزي از روي عاطفه ، مهر و محبت، احتياج و شادي است.
لمس كردن و لمس شدن نه تنها خوشايند بلكه نوعي نياز است. تحقيقات علمي اين نظريه را ، كه تحريك با لمس براي سلامت عاطفي و جسمي ما كاملا لازم است ، تاييد مي كند.
لمس درماني و يا تقويت سيستم حس لمس يكي از ابزارهاي اصلي درمان محسوب مي شود. لمس كردن به تسكين درد و كاهش اضطراب و افسردگي كمك مي كند ، اراده بيمار را براي زندگي تقويت مي كند و همچنين به نوزادان نارسي كه در دستگاه هاي ويژه( انكوباتور) از لمس محروم مي مانند كمك ميكند كه رشد كنند

فوايد آغوش درماني
آزمايش هاي گوناگون نشان داده اند كه مهمترين فوائد و خاصيتهاي اثبات شده براي لمس عبارتند از :
۱٫ موجب مي شود كه ما به خودمان و محيطمان احساس بهتري پيدا كنيم.
۲٫ تاثير مثبتي بر رشد زبان و هوش كودكان مي گذارد.
۳٫ عزت نفسدر كودك به وجود مي آورد.
۴٫ تنش و فشار عصبي را كاهش مي دهد.
۵٫ حضور فيزيكي والد و فرزند را در كنار هم تاييد مي كند.
۶٫ موجب تغييرات فيزيولوژيكي چشمگير در لمس كننده(toucher) و لمس شونده(touched) مي شود.
لمس ، شكل هاي گوناگوني دارد ، در آغوش گرفتن ، كه نوع خاصي از لمس كردن است، نقش موثري در كسب سلامتي و بهبودي بازي مي كند.

منبع: مركز مشاوره و روانشناسي ايران-آغوش درماني


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۸ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۳:۲۵:۳۸ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

تشخيص خانگي بيماري كرونا
ويروس كروناي جديد ممكن است در ابتدا علائم عفونت نشان ندهد، ‏پس چگونه مي توان از ابتلا به اين بيماري مطلع شد؟
آخرين اطلاعات اين است كه دوره نهفته (انكوباسيون) ‏ممكن است ۲۸ روز قبل از مشهود بودن علائم ‏COVID 19‎‏ باشد و تا زماني كه فرد دچار تب و يا سرفه نشود ‏و به بيمارستان نرود، معمولاً ريه ها٪ ۵۰ فيبروزه شده اند كه ديگر خيلي دير شده است!‏

پزشكان يك آزمايش ساده را ارائه مي دهند كه مي توانيم هر روز صبح انجام دهيم. نفس عميق ‏بكشيد و نفس خود را بيش از ۱۰ ثانيه نگه داريد.

اگر نفستان را با موفقيت و بدون سرفه، بدون ناراحتي، خستگي و ‏سفتي و غيره بيرون داديد، ثابت مي كند كه هيچ فيبروزي در ريه ها وجود ندارد، در واقع نشان مي دهد كه ‏عفونت وجود ندارد.‏

تشخيص كرونا بر اساس استاندار وزارت بهداشت
ترياژ: تشخيص زودهنگام بيماران شديد تنفسي ناشي از كرونا جديد
بيماري بدون عارضه
توجه شود كه بيمار داراي عفونت حاد تنفسي فوقاني بدون عارضه (بدون نشانه هاي شوك، سپسيس، دهيدراتاسيون و تنگي نفس)، ممكن است گاهي:

بدون تب،
سرفه،
گلودرد،
احتقان بيني،
بي حالي،
سردرد
يا درد عضلاني باشد.
سالمندان و بيماران داراي نقص ايمني ممكن است با علائم غيراختصاصي آتيپيك مراجعه نمايند.

پنوموني خفيف
بالغين مبتلا به پنوموني كه نشانه هاي پنوموني شديد را ندارد.
كودك مبتلا به پنوموني غيرشديد كه داراي سرفه يا دشواري در تنفس به همراه تنفس سريع باشد
(بدون نشانه هاي پنوموني شديد) تنفس سريع: زير ۲ ماه(بيشتر از ۶۰ تنفس در دقيقه)، ۲ ماه تا ۱۱ ماه (بيشتر از ۵۰ تنفس در دقيقه)، يكسالگي تا ۵ سالگي (بيشتر از ۴۰ تنفس در دقيقه)
پنوموني شديد در تشخيص كرونا
جوانان و بالغين:

تب يا نشانه هاي باليني مطرح كننده عفونت تنفسي، به همراه يكي از نشانه ي: سرعت تنفس بيشتر از ۳۰ بار در دقيقه، ديسترس تنفسي شديد، يا SpO2 كمتر از ۹۰ % در هواي اتاق

كودك:

داراي سرفه يا دشواري تنفس به همراه يكي از : سيانوز مركزي يا SpO2 كمتر از ۹۰ %، ديسترس
شديد تنفسي )نفس نفس زدن يا تورفتگي شديد قفسه صدري هنگام تنفسي(، نشانه هاي دال بر پنوموني
به همراه علائم خطر عمومي مانند ناتواني در شير خوردن يا نوشيدن، بي حالي شديد يا كاهش سطح
هوشياري، يا تشنج. ساير نشانه هاي پنوموني كه ممكن است وجود داشته باشد.

شامل:

تو رفتگي قفسه صدري در هنگام تنفس،

تنفس سريع(زير ۲ماه )بيشتر از ۶۰ تنفس در دقيقه(، ۲ ماه تا ۱۱ ماه (بيشتر از ۵۰ تنفس در دقيقه)، يكسالگي تا ۵ سالگي )بيشتر از ۴۰ تنفس در دقيقه( تشخيص پنوموني شديد باليني است و انجام راديولوژي جهت رد كردن عوارض كمك كننده است.

۱- – فرد مبتلا به بيماري شديد تنفسي تبدار
فرد مبتلا به بيماري شديد تنفسي تبدار (سندرم SARI) كه به دليل تب، سرفه و … نيازمند بستري در بيمارستان مي
باشد، و عامل بيماريزاي ديگري ۱ براي توجيه علائم بيماري وي متصور نيست. (پزشكان در مورد تظاهرات غيرتنفسي و
غيرمعمول بيماري در افراد با نقص ايمني بايد هوشيار باشند)
كه حداقل يكي از مشخصات ذيل را دارا باشد:
الف- سابقه سفر به ووهان ( Wuhan )، در استان هوباي ( Hubei ) كشور چين، در عرض ۱۴ روز قبل از شروع علائم بيماري
ب- از كاركنان بهداشتي درماني (پزشك، پرستار، خدمه و ساير پرسنل بخش) باشد كه در محل كه يك مورد بيمار تنفسي شديد ) SARI بستري بوده است(خدمت كرده و تردد داشته است. (بدون توجه به مليت يا سابقه مسافرت آن بيمار)

ج- علي رغم درمان هاي مناسب براي پنوموني، پاسخ باليني نامناسب بوده و به شكل غيرمعمول و غيرقابل انتظاري وضعيت باليني بيمار حادتر و وخيم تر شود (بدون توجه به سابقه سفر و مليت بيمار) حتي اگر عامل بيماري زاي ديگري كه توجيه كننده وضعيت باليني بيمار باشد، نيز از بيمار جداسازي شده باشد.

۲ -بيمار داراي علائم تنفسي
بيمار داراي علائم تنفسي (با هر شدتي كه باشد)، كه در عرض ۱۴ روز قبل از شروع علائم باليني يكي از انواع تماس هاي
ذيل را داشته باشد:

الف- تماس نزديك ۲ ( physical contactclose ( با مورد قطعي و علامتدار بيماري nCoV ،

ب- كار در بيمارستان يا مركز درماني در كشوري كه انتقال داخل بيمارستاني در آن كشور گزارش شده باشد.

ج- تماس مستقيم با مخازن حيواني بيمار (درصورتي وجود عفونت كوروناويروسي جديد در حيوان قطعي شده باشد) در كشورهايي كه، كوروناويروس جديد داراي مخزن حيواني باشد يا ابتلا انسان در اثر انتقال zoonotic محرز شده باشد

PHOBIA
اختلال اضطرابي و روشهاي درمان فوبيا- دكتر سارا نامجو
0 ديدگاه/مي 22, 2019
ادامه مطلب ...
درمان و پيشگيري خانگي ويروس كرونا
آب خوردن هر ۱۵ دقيقه
توصيه جدي پزشكان ژاپني مي گويد كه همه بايد ‏اطمينان حاصل كنند كه دهان و گلويشان مرطوب است و خشك نيست. حداقل هر ۱۵ دقيقه يكبار يه قلوپ آب بخوريد.‏

چرا ؟

چون حتي اگر ويروس وارد دهان شما شود ؛ آب آشاميدني يا مايعاتي كه مرتبا مي خوريد، باعث انتقال آنها به ‏معده مي شود و اسيد معده ي شما، ويروس ها را از بين مي برد.

اگر به طور منظم آب كافي نخوريد، ‏ويروس مي تواند به مويرگهاي تنفسي شما وارد و از آنجا به شُشها منتقل شود كه اين حالت بسيار خطرناك ‏است.‏

بهبود سيستم ايمني بدن
با خوردن سير، پياز و ويتامين C

ورزش و نرمش آرام
نرمش آرام در خانه و يا محيطي كه عامل بيماري نباشد.

پيشگيري از كرونا بر اساس استاندار سازمان بهداشت جهاني
دستان خود را با صابون و آب يا مالش دادن بر پايه الكل تميز كنيد.
بيني و دهان را هنگام سرفه و عطسه با بافت يا آرنج خميده بپوشانيد.
از تماس نزديك با هركسي كه علائم سرماخوردگي يا آنفلوانزا دارند، خودداري كنيد.
گوشت و تخم مرغ را كاملا بپزيد.
از تماس محافظت نشده با حيوانات زنده خودداري كنيد.
بهترين زمان تشخيص كرونا
بهترين زمان براي اخذ نمونه تنفسي ظرف ۷ روز اول بيماري و قبل از تجويز داروهاي ضدويروس است.
درصورت عدم ارسال نمونه ها در طي ۷۲ ساعت اوليه (ترجيحا ۲۴-۴۸ ساعت اوليه)، ضروري مي باشد نمونه ها در برودت منهاي ۷۰ درجه سانتيگراد نگهداري گردد و در زمان انتقال به آزمايشگاه كشوري رفرانس از تانك ازت استفاده شود.
آزمايشگاه كشوري رفرانس كورونا ويروس مستقر در آزمايشگاه ملي انفلوانزا واقع در دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي تهران مي باشد.

لطفاً براي سلامتي ديگران به اشتراك بگذاريد!‏

مشاورانه
مشاوره خانواده
مشاوره ازدواج
مشاوره تلفني
مشاوره آنلاين
تست روانشناسي
مشاوره روانشناسي
مشاوره جنسي
اختلال رواني
استخدام روانشناس و روانسنج
راه هاي انتقال كرونا و بيماري هاي عفوني مشابه
احتياطات بر مبناي روش انتقال:
تعريف: در هنگام درمان بيماران شناخته شده يا مشكوك عفوني يا كلونيزه با عوامل عفوني بيماريزا، از احتياطات بر مبناي روش انتقال استفاده مي شود.

در اين موقعيت ها موازين كنترلي اضافي به منظور پيشگيري مؤثر از انتقال عفونت الزامي است.

از آن جا كه غالباً در هنگام پذيرش بيماران در بيمارستان عوامل عفوني شناخته شده نيستند، اين احتياطات بر اساس نشانه هاي باليني ابتدايي و عوامل اتيولوژيك احتمالي و سپس تعديل آن بر اساس نتايج تست هاي آزمايشگاهي تعيين و به كار گرفته مي شوند.

a . احتياطات تماسي
رعايت احتياطات تماسي براي اجتناب از انتقال ارگانيسم هاي مرتبط به عفونت ها يا كلونيزاسيون عوامل عفوني از طريق تماس مستقيم يا غير مستقيم توصيه مي شود.

اصول احتياطات تماسي
استفاده از وسايل حفا ت فردي كامل
پوشيدن دستك، در بدو ويزيت و درآوردن آن قبل از ترك بيمار
انجام ضدعفوني دست ها، يكبار بعد از درآوردن دست كش و گان، و يكبار بعد از درآوردن محافظ صورت و ماسك الزامي است.
رعايت ب داشت دست با آب و صابون يا مايعات ضدعفوني با پايه الكلي، بلافاصله بعد از درآوردن دستك،
احتياطات قطره اي
براي اجتناب از انتقال ذرات بزرگتر از ۵ ميكرون، بايستي از اين نوع احتياط استفاده شود.

اندازه بزرگ اين قيرات مانع از حركت در فاصله زياد يا تعليق آن ها در هوا مي شود.

اين ذرات، در فاصله كوتاه (حدود يك متر) مي توانند مستقيماً از سيستم تنفسي فرد عفوني به سيح مخاطات فرد گيرنده كاركنان ارائه كننده خدمات سلامت يا ساير بيماران( منتقل شوند. اين قيرات تنفسي كه حامل پاتوژن هاي عفوني مي باشند هنگام سرفه، عيسه يا صحبت فرد عفوني ايعاد مي شوند.

منبع: مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-از تشخيص خانگي كرونا تا پيشگيري و درمان ويروس


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۷ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۵:۲۹:۳۵ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ][ ۵۵ ][ ۵۶ ][ ۵۷ ][ ۵۸ ][ ۵۹ ][ ۶۰ ][ ۶۱ ][ ۶۲ ][ ۶۳ ][ ۶۴ ][ ۶۵ ][ ۶۶ ][ ۶۷ ][ ۶۸ ][ ۶۹ ][ ۷۰ ][ ۷۱ ][ ۷۲ ][ ۷۳ ][ ۷۴ ][ ۷۵ ][ ۷۶ ][ ۷۷ ][ ۷۸ ][ ۷۹ ][ ۸۰ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : ---
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

خرید فالوور و لایک

لینک ساز ، سامانه خرید و فروش بک لینک و رپورتاژ آگهی

سئو کار حرفه ای / ثبت آگهی رایگان / خدمات نظافتی در مشهد / باربری / بسته بندی لوازم منزل / دانلود بازی اندروید / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی آریا / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد   / ربات افزایش فالوور عضوگرام / تربیت سگ / خرید گوشی شیائومی / بروز کالا / قیمت یاب / قیمت تلویزیون / قیمت گوشی آیفون  / چگونه جذب خود کنیم  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  / چت روم / خدمات گرافیک آریا گستر