moshaverrkhob moshaverrkhob
|
دروس ضروري براي شروع آموزش به كودكان بسيار خردسال- و چگونگي انجام آن به عنوان والدين، مهارت هاي بسياري وجود دارد كه ما نياز داريم و مي خواهيم كه به كودكانمان آموزش دهيم. اغلب ما بر موارد پايه اي مانند آموزش دادن به كودك كه چگونه به تنهايي خودش غذا بخورد و يا لباس بپوشد، چگونه بند كفشش را ببندد، چگونه حساب كند، بخواند و يا بنويسد شروع مي كنيم. با اين همه، مهارت هاي پايه اي وجود دارند كه براي كودكان ما ضروري هستند تا بتوانند هر چه بيشتر مستقل شوند. اما همانگونه كه ناتاليا دنيلز، روانشناس كودك، مطرح مي كند، همانطور كه ما به كودكانمان مهارت هاي عملي را ياد مي دهيم، ممكن است ديگر مهارت هايي را كه به همان اندازه از اهميت برخوردارند را فراموش كنيم مانند هوش عاطفي. “كودكان همواره به همراه همدلي، عطوفت و مهرباني متولد نمي شوند. اين مهارت ها بايستي به آنها ياد داده شود، پرورانده شود و رشد داده شوند. دنيلز همچنين مي گويد كه ما مي توانيم بذر اين مهرات ها را هر چه زودتر در زمان نوزادي در آنها بكاريم. براي شروع دنيلز پيشنهاد مي كند كه به كودكان كمك كنيم تا براي احساسات خود عناويني انتخاب كنند (از كم تا زياد)و به آنها ياد دهيم چگونه اعمالشان بر ديگران تاثير مي گذارد. به عنوان مثال، شما ممكن است بگوييد: “هر زماني كه اسباب بازي هايت را با دوستت به اشتراك بگذاري، او را خيلي خوشحال كرده اي” يا “زماني كه تو آن اسباب بازي را از او مي گيري، ممكن است ناراحت شود”. سوم اينكه، به علت اينكه كمك به ديگران روشي قدرتمند براي ايجاد مهرباني است، به كودك خود ياد دهيد تا كارهايي مانند نگهداشتن در براي ديگران و كمك به خواهر و برادرهايشان را انجام دهند. در ذيل شما دروس ضروري ديگري براي شروع آموزش به كودك خود، از همين الان مي توانيد ببينيد و همچنين جزئياتي در مورد نحوه ي انجام آن. به كودك خود ياد دهيد كه او توانمند با صلاحيت است. به فرزند خود اجازه دهيد تا كارهاي بيشتري را خودش به تنهايي انجام دهد. دكتر جان دلفي، يك روانشناس باليني و نويسنده ي كتاب”پدر و مادر در دسترس” و همچنين تهيه كننده پادكست “بهتر” به همكاري همسرش، مي گويد اين به اين علت است كه هر چه شما كار كمتري براي آنها انجام دهيد، آنها به همان اندازه بيشتر ياد مي گيرند كه خميرمايه شان چيست. “اين هديه هم ارزشمند و هم قابل تعويض است. كودكان حس صلاحيت و شايستگي را تا آخر عمر حفظ خواهند كرد. دلفي والدين را به ، به چالش كشاندن كودكان براي انجام چيزهايي كه به طور معمول انجام نمي دهند، تشويق كرده است- مانند انجام كارهاي خشك شويي، شست و شوي ظروف، مشاركت در مكالمات بزرگترها در مورد سياست و يا مذهب، حل مشكلات كامپيوتري و حتي كمك به تعمير موتور يك ماشين. “آنها را به اين فضاها دعوت كنيد. شما از آنچه كه قادر هستند انجام دهند، شگفت زده خواهيد شد”. ناتاليا ون ريكورت، MSW، ACC، يك مددكار اجتماعي و مربي دوره هاي زندگي كه در مربي گري ADHD و خانواده متخصص است گفته است كه به كودكان خود ياد دهيد احساسات خود را بفهمند و با آن كنار بيايند. والدين اغلب به كودكان خود مي گويند آرام باش، درست رفتار كن يا بهتر رفتار كن و وقتي كه كودكان به طرز اجتناب ناپذيري اين كارها را انجام نمي دهند، خسته و دلسرد مي شوند. “آنچه كه كودكانتان به شما نمي گويند اين است كه آنها در مورد اين كه اين چيزها واقعا به چه مفهومي هستند، هيچ ذهنيتي ندارند، چه برسد به اينكه اين كارها را به مرحله ي عمل برسانند”. دوباره، به كودكتان لغاتي براي احساساتشان بددهي. اگر انها شروع به برون ريزي كنند، روي دو زانوي خود نشسته و به آنها بگوييد “من مي توانم ببينم كه تو واقعا خسته هستي” يا “من مي دانم كه جدا نااميد شده اي” يك نمودار احساسات را زماني كه آرام هستند با آنها مرور كنيد.
جنين هالوران، يك مشاور بهداشت رواني و بنيانگذار مهرات هاي مقابله براي كودكان، همچنين بر اهميت آموزش در مورد احساسات تاكيد مي كند. كودكانتان را تشويق كنيد تا تشخيص دهند كه چه زماني احساس شادي، و يا غم دارند “چه چيزي باعث وشحالي تو مي شود؟ زماني كه چنين حسي داريف بدنت چه احساسي دارد؟ چهره ات چگونه مي شود؟”. هالورن، نويسنده كتاب كار مهارت هاي مقابله براي كودكان، همچنين گفته است كه مطالعه كردن و تماشاي تلويزيون فرصت هاي خوبي براي شناسايي احساسات هستند. ممكن است شما سوالاتي نظير اين بپرسيد: “به نظر تو زماني كه اين اتفاق افتاد، الينا چه احساسي داشت؟ اگر اين اتفاق براي تو مي افتاد چه حسي به تو دست مي داد؟ در مورد چهره و بدن كوانتين چه فكري مي كني؟ در مورد احساسات او چه فكري مي كني؟”. به كودك خود مهرات هاي مقابله را آموزش دهيد. اقدامات مختلفي را بر روي نمودار و كارت هاي فهرست قرار دهيد به طوري كه كودكتان اينها را آرامش بخش و يا لذت بخش بداند مانند انجام كارهاي پرشي، يك برنامه تفريحي كوتاه، بازي با حيوانات خانگي، بيرون رفتن و گوش دادن به موسيقي. “زماني كه حس مي كنيد كودكتان زياد از حد تحت تاثير قرار گرفته و آشفته شد، او را ملزم كنيد تا يك مهارت مقابله را براي بكارگيري انتخاب كند. زماني كه كودكتان دچار آشفتگي مي شود، ون ريكورت پيشنهاد مي كند كه بر آن چيزي كه رفتارشان منتقل مي كند و يا مهارتي كه آنها كم دارندف تمركز كنيد. به عنوان مثال، زماني كه شما از آنها مي خواهيد تا اسباب بازي هايشان را تميز كنند، ناراحت مي شوند. شايد علت اين است كه آنها با انجام چنين كار بزرگي مواجه شده اند و هيچ سر نخي ندارند كه چگونه مي بايست شروع به اين كار كنند. اگر كودكتان كمي بزرگ تر است، مي توانيد با او در مورد اين كه چه چيزي باعث سختي تميزكاري مي شود و اين كه چه كاري ممكن است براي آسان تر كردن آن انجام داد، مي توانيد صحبت كنيد و همچنين شما مي توانيد تقسيم كارها را به گام هاي كوچك تر مانند تميزكاري قطعات در ابتدا و سپس جمع و جور كردن وسايل هنري را براي او مدلسازي كنيد. منبع:كانون مشاوران ايران-نكات مهم براي تدريس به كودكان ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
تاثير تغذيه در بيش فعالي چه مي باشد؟ آيا آنچه مي خوريد به توجه، تمركز و يا بيش فعالي كمك مي كند؟ هيچ دليل علمي واضحي وجود ندارد كه اختلال بيش فعالي و كمبود توجه در اثر رژيم يا مشكلات غذايي بوجود مي آيد. ولي تحقيقات نشان داده اند كه غذاهاي مشخصي حداقل مي توانند در تاثير تغذيه در بيش فعالي نقش داشته باشند. بنابراين آيا اين غذاها چيزهاي خاصي هستند كه اگر شما اين شرايط را داشته باشيد نبايد بخوريد؟ و يا اگر فرزند شما دچار مشكل كمبود توجه و بيش فعالي باشد نبايد بخورد و آنچه مي خورد را بايد تغيير دهيد؟ در اينجا پاسخ به سوالات شما درباره حذف رژيم غذايي، مكمل هاي غذايي، و تاثير تغذيه در بيش فعالي با كمك مشاوران متخصص پاسخ داده مي شود. در صورتي كه سوالي داريد در انتهاي متن مي توانيد آن را مطرح كرده تا متخصصان ما در سريع تر زمان ممكن به آن پاسخ دهند.
ADHD همراه با ساير مشكلات سلامت روان مانند اضطراب و اختلالات خلقي، از جمله افسردگي، افكار خودكشي و اختلال دوقطبي ظاهر مي شود و اغلب به ويژه با مشكلات ضد اجتماعي مانند اختلال سلوك و اختلال نافرماني مقابله اي همراه است. در اين شرايط ADHD مي تواند منجر به رفتار ضد اجتماعي، سوء مصرف مواد و اختلال شخصيت مرزي در اواخر نوجواني و بزرگسالي شود. علاوه بر اين، ADHD با نقايص شناختي نيز مرتبط است. تخمين زده شده است كه يك چهارم اين كودكان داراي ناتواني هاي يادگيري خاص در رياضيات، خواندن، يا املا هستند. مشكلات توجه با تاخير در عملكرد شناختي كلي، مهارت هاي زباني ضعيف و سازگاري ضعيف در كلاس همراه مي باشد. رفتار مخرب، انضباط ضعيف، حواسپرتي ميتواند تأثير نامطلوبي بر خانوادهها، روابط، تعاملات اجتماعي و عزتنفس و عملكرد مدرسه كودكان بگذارد. چه غذاهايي براي كودكان بيش از حد فعال مضر است ممكن است در مورد تاثير تغذيه در بيش فعالي شنيده باشيد، موارد غذايي زير تاثير تغذيه در بيش فعالي را نشان مي دهند و بايد به آن ها توجه ويژه اي داشته باشيد: تاثير تغذيه در بيش فعالي: فرض بر اينست كه برخي از غذاهايي كه شما مي خوريد ممكن است علائم را بهتر يا بدتر نمايند. هم چنين ممكن است خيلي از مواد غذايي كه نمي خوريد به بهبود علائم شما كمك كنند. رژيم مكمل غذايي: با اين برنامه شما ويتامين ها، مواد معدني و يا ساير مواد غذايي را به تغذيه خود اضافه مي كنيد، اين ايده به گونه اي است كه مي تواند به شما كمك كند چيزي را كه از طريق غذا خوردن نمي توانيد كسب كنيد جبران نماييد. پيشنهاد دهندگان اين نوع رژيم هاي غذايي بر اين باورند كه اگر مقدار كافي از اين مواد غذايي را نداشته باشيد ممكن است علائم شما تشديد گردد اين نشانه تاثير تغذيه در بيش فعالي مي باشد. رژيم هاي غذايي حذفي: اين رژيم غذايي شامل نخوردن غذاها يا مواد غذايي مي باشد كه فكر مي كنيد منجر به رفتارهاي خاصي شده يا علائم را بدتر مي كنند. تاثير تغذيه در بيش فعالي: درباره رژيم هاي غذايي بيش فعالي تحقيق زيادي نشده است. داده ها محدود هستند و نتايج تركيبي مي باشند. علي رغم اين مطلب متخصصان عرصه سلامت بر اين باورند كه آنچه كه شما مي خوريد و مي نوشيد مي تواند نقشي را در كمك به اين علائم ايفا نمايد. بهترين صبحانه براي كودكان بيش فعال يك رژيم غذايي با پروتئين بالا، لوبياها، پنير، گوشت و خشكبار مي تواند منبع خوبي براي پروتئين باشند، اين غذاها را در صبح و بعد از وعده هاي مدرسه بخوريد. اين موضوع مي تواند تمركز را بهبود بخشيده و ممكن است باعث اثربخشي دارو درماني در دراز مدت شود. موادي كه در زير آمده اند را كاهش دهيد: شكلات، شربت، ذرت، عسل، شكر، محصولاتي كه از گندم سفيد، برنج سفيد و سيب زميني مي توانند تاثير تغذيه در بيش فعالي داشته باشد و بهتراست كه مصرف اين موارد را كاهش دهيد. افزايش كربوهيدرات هاي پيچيده تر: اين موارد خوب هستند؛ مقدار زيادي سبزيجات و ميوه را مصرف كنيد كه شامل پرتقال، نارنگي، گلابي، گريپ فروت، سيب و كيوي مي باشد. اين نوع غذاها را در هنگام عصر مي تواند به كودك كمك كند تا بخوابد و خواب راحت تري داشته باشد علاوه بر اين تاثير تغذيه در بيش فعالي را كاهش مي دهد و كودك را ارام تر مي سازد. از طرفي مصرف غذاهاي فست فودي و نامناسب مي تواند باعث تشديد تاثير تغذيه در بيش فعالي شود. افزايش اسيدهاي چرب داراي امگا۳: مي توانيد اين مواد را در ماهي تن، قزل آلا و ساير ماهي هاي سفيد آب سرد پيدا كنيد. گردوها، آجيل برزيل، روغن زيتون و كانولا غذاهاي ديگري هستند كه اين مواد را در خود دارند. هم چنين مي توانيد مكمل اسيد چرب داراي امگا۳ مصرف نماييد. مولتي ويتامين و بيش فعالي گرچه مولتي ويتامين ممكن است براي كودكان، نوجونان و افراد بالغ كه رژيم غذايي نامناسب دارند مفيد باشد، دوز زياد ويتامين ها مي تواند سمي باشد، پس از آن ها اجتناب كنيد. علائم بيش فعالي از شخصي به شخص ديگر متفاوت است. اگر نيازمند دريافت مكمل هستيد از نزديك با پزشكان در ارتباط باشيد تا تاثير تغذيه در بيش فعالي را كاهش دهيد. منبع:كانون مشاوران ايران-تاثير تغذيه در بيش فعالي + چه ويتاميني باعث بيش فعالي مي شود ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
اختلال خواب هر انسان يك سوم زندگي خود را در خواب است. وﻗﺘـﻲ اﻓﺮاد در ﺣﺎل ﺧﻮاب هستند، ﻣﻐﺰشان ﻓﻌﺎل اﺳـﺖ و ﻓﻌـﺎﻟﻴت مغز ﺑﺮاي ﻫﻤﻪ ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎي ﺑﺪن لازم است. خواب و خوب خوابيدن يك نياز مهم و بسيار ضروري در زندگي است كه سبب سلامت جسمي و روحي فرد مي شود. البته رابطه ي خواب خوب و سلامت جسمي و روحي يك رابطه ي دو سويه است. يعني همانطور كه خواب كافي و مناسب سبب سلامت جسمي و روحي مي شود، سلامت و يا مشكلات جسمي يا روحي نيز در كيفيت خواب تاثير گذار است. از جمله فوايد خواب برخي از مشكلات جسمي از قبيل آسم، پركاري يا كم كاري تيروئيد، بيماريهاي نورولوژيك همچون پاركينسون و آلزايمر، آرتروز و ضربان قلب هم در بروز اختلالات خواب تأثير دارند. وقتي فردي خواب طبيعي نداشته باشد مي گوييم دچار اختلال خواب شده است. اختلال خواب يكي از مشكلاتي است كه معمولا افراد كم وبيش با آن مواجه هستند اما مي توانيم با شناخت نشانه ها و علت هاي اختلال خواب تا حد زيادي آن را برطرف كنيم. لازم است اين را نيز بدانيم كه توجه به اين نشانه ها زماني مهم است كه مدت زمان قابل ملاحظه اي وجود داشته باشند و به دفعات نسبتا زيادي روي دهند و باعث شوند كه فرد دچار ناراحتي و آشفتگي شود. اختلالات خواب به دو دسته ي كلي بد خوابي ها (ديس سومنيا) و كژ خوابي ها (پاراسومنيا) تقسيم مي شوند. افراد مبتلا به ديس سومنيا كمتراز حد لازم، بيشتراز حد لازم و يا در زمان نامناسب ميخوابند اما خود خواب آنها نرمال است. در پاراسومنيا كميت و كيفيت و زمان بندي خواب اساسا نرمال است. اما در طول خود خواب يا در طول زمان هايي كه فرد در حال به خواب رفتن يا بيدار شدن است رويدادهاي غير عادي حركتي و شناختي رخ مي دهد، مانند: كابوس و سندرم پاهاي بي قرار. انواع بدخوابي ها (ديس سومنيا) يعني فرد به سختي به خواب مي رود و زماني هم كه به خواب مي رود در حفظ خواب مشكل دارد و مدام در طول خواب بيدار مي شود. بيدار شدن صبح زود و مشكل در به خواب رفتن دوباره نيز از جمله نشانه هاي بي خوابي است. اختلال پرخوابي (هايپرسومانيا) به طور كلي خواب آلودگي وي باعث اختلال در عملكرد شغلي و اجتماعي فرد شده است. حمله خواب (ناركولپسي) اين هجوم چنان شديد است كه شخص در هر موقيعتي مانند راه رفتن، حرف زدن، رانندگي يا تدريس نمي تواند مقاومت كند و كنترل ماهيچه ها را از دست مي دهد و به خواب مي رود. حمله ي خواب ممكن است چندبار در روز تكرار شود و از چند ثانيه تا ۳۰ دقيقه طول بكشد. توهم ، خشكي زدگي (كاهش يا از دست دادن حركت عضلاني) و فلج خواب (ناتواني در حرف زدن و حركت كردن و حتي نفس كشيدن) از جمله نشانه هاي همراه با حمله خواب است. وقفه تنفسي در خواب (آپنه ي خواب) قطع و يا كاهش جريان هوا در ناحيه ي بيني و دهان كه بيشتر از ۱۹ ثانيه طول مي كشد. اين اتفاق در هر ساعت حداقل ۵ بار و در طول شب حداقل ۳۰ بار اتفاق مي افتد. اختلال خواب و بيداري ريتم شبانه روزي اين اختلال بر اثر تغيير ريتم شبانه روزي و يا عدم هماهنگي بين ريتم هاي شبانه روزي و برنامه ي خواب_بيداري، كه محيط فرد يا برنامه ي كاري يا اجتماعي ايجاب مي كند، ايجاد مي شود. انواع كژخوابي ها (پاراسومنيا) اين افراد در حين خوابگردي چهره اي فاقد احساس و چشمهايي خيره دارند و به تلاش ديگران براي بيدار كردنش واكنشي نشان نمي دهند. وحشت شبانه همچنين روياها را به خاطر نمي آورد و نسبت به دوره اي كه اتفاق افتاده دچار فراموشي مي شود. كابوس بعضي تمام عمر دچار كابوس هستند و بعضي ها هنگام استرس و بيماري دچار كابوس مي شوند. هرچه استرس زندگي بيشتر باشد كابوس ها هم بيشتر مي شوند. منبع:كانون مشاوران ايران-اختلال خواب ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
جملاتي كه نبايد به كودكان گفت كمك مي كند كه با فرزندان خود رابطه بهتري داشته باشيد. شايد فرزندانتان زياد با شما ارتباط برقرار نمي كنند و بيشتر وقت خود را در اتاق خود مي گذرانند و به گوشي هوشمند يا رايانه خود مي چسبد. مي خواهيد دليل آن را بدانيد؟ جملاتي كه نبايد به كودكان گفت ۱.«تو هميشه…» يا «تو هرگز…» «تو هميشه دير از خواب بيدار مي شوي.» از اين گذشته حتما مواردي وجود دارد كه تكاليف خود را به موقع انجام مي دهد به جاي اينكه آن ها را سرزنش كنيد وقتي كار خود را درست انجام مي دهند از آن ها قدرداني كنيد. بنابراين روش زير را امتحان كنيد. مواردي را بيان كنيد كه فرزندان شما نمي توانند آن ها را رد كنند. براي مثال، به فرزندتان بگوييد: «در هفته گذشته، سه بار، نيم ساعت دير بيدار شدي و اين باعث شد دير به مدرسه برسي بنابراين بهتراست كه در مورد آن صحبت كنيد.»
۲. از كار خودت خجالت بكش به جاي گفتن اينكه بايد براي كاري كه انجام داده است او را خجالت زده كنيد بهتر است كه در مورد رفتارش با او صحبت كنيد. ۳. “كار خوب!” اما متاسفانه در بسياري از خانواده ها اين نسبت برعكس مي باشد. اين بدين معني است كه نظرات منفي بسيار بيشتر از نظرات مثبت است و جملاتي كه نبايد به كودكان گفت بيش از اندازه به كار مي رود. به اين ترتيب، محيط خانه متشنج و گاهي پر از دعوا و درگيري مي باشد. پس بهتر است هر چند وقت يكبار از فرزندان خود تمجيد كنيد. براي اينكه ستايش معنادار باشد، بايد چيز مشخصي تعيين كنيد و براي آن از او قدرداني كنيد. منبع:كانون مشاوران ايران-جملاتي كه نبايد به كودكان گفت| ۲۵ چيزي كه آينده كودك را تباه مي كند ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
فاوت اختلال پيش از قاعدگي و سندرم پيش از قاعدگي بسيار مهم مي باشد اكثريت زناني علائم قبل از قاعدگي را در يك يا دو هفته قبل از پريود تجربه مي كنند. اين سندرم كه به عنوان سندرم پيش از قاعدگي (PMS) شناخته مي شود، مي تواند شامل تغييرات خلق و خو، نفخ، خستگي، سردرد و گرفتگي عضلات باشد. در اينجا بايد توجه داشت كه با وجود اينكه PMS لذت بخش نيست، فرد را ناتوان نمي كند و فرد هنوز قادر به انجام كارهاي خود مي باشد. اما براي برخي از افراد، هفته ها و روزهاي قبل از پريود ممكن است شخصيتي غيرقابل تحمل پيدا كنند. هنگامي كه علائم شديد شده و زندگي روزمره فرد را بهم بريزد ديگر فقط PMS نيست. اين اختلال نارسايي پيش از قاعدگي (PMDD) است و بين ۳ تا ۸ درصد از زنان را در سال هاي باروري تحت تاثير قرار مي دهد. خوشبختانه، PMS و PMDD را مي توان از طريق درمان مناسب مديريت كرد. سندرم پيش از قاعدگي (PMS) چيست؟ علائم فيزيكي PMS مي تواند شامل سردرد، نفخ يا اسهال، گرفتگي عضلات و درد سينه باشد. از نظر احساسي، فرد مبتلا به PMS ممكن است تغييرات خلقي، غم يا تحريك پذيري را تجربه كند. ويژگي اصلي سندرم پيش از قاعدگي چرخهاي بودن آن است. اين بدين معناست كه مي توان انتظار داشت كه علائم قبل از هر قاعدگي پس از تخمك گذاري شروع شود و با اولين روز پريود به پايان مي رسد. اگرچه سندرم پيش از قاعدگي بسيار رايج است، پزشكان و دانشمندان هنوز به طور كامل نميدانند كه چه چيزي باعث آن ميشود و چرا افراد سندرم پيش از قاعدگي را به درجات مختلف تجربه ميكنند. اما احتمالاً به تغييرات استروژن و پروژسترون مرتبط است، دو هورموني كه در طول فاز لوتئال به شدت تغيير ميكنند. به نظر مي رسد اين تغييرات با علائم PMS مرتبط باشد. به عنوان مثال، ما مي دانيم كه سطوح بالاي استروژن باعث درد سينه مي شود و سردردهاي قاعدگي با قطع استروژن مرتبط است.
علائم PMDD احساس افسردگي يا نااميدي PMDD در طول يك يا دو هفته قبل از قاعدگي رخ مي دهد و سپس يك يا دو روز پس از شروع قاعدگي متوقف مي شود. در مقايسه با افسردگي عمومي، PMDD در نوسان است. علائم فيزيكي كه اغلب با PMDD همراه است، آن را از افسردگي عمومي جدا ميكند، اگرچه همه افراد مبتلا به PMDD علائم فيزيكي را تجربه نميكنند. تفاوت هاي كليدي بين PMS و PMDD چيست؟ با اين حال تفاوت اصلي بين PMS و PMDD در شدت علائم مي باشد. PMDD، با زندگي روزمره تداخل ميكند و مي تواند بر بهره وري كاري، روابط و فعاليت هاي روزمره افراد تاثير بگذارد. بسياري از افراد مبتلا به اختلال نارسايي پيش از قاعدگي احساس مي كنند كه كنترل خود را از دست مي دهند و تغييرات خلق و خوي آن ها شديدتر از افراد مبتلا به PMS است و مديريت احساسات را براي اين افراد سخت مي كند. منبع:كانون مشاوران ايران-تفاوت اختلال پيش از قاعدگي و سندرم پيش از قاعدگي ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
اگر فرزند نوجوان داشته باشيد، فكر اين كه او مواد مخدر مصرف كند، موجي از احساسات شديد و آزار دهنده را در وجود شما بر مي انگيزد، خشم، ترس، نااميدي، و احساس بي پناهي تنها برخي از اين احساسات هستند. مشكل اينجاست كه، در موقعيتي با چنين آشوب روحي ناشي از كشف احتمال اينكه در حال زندگي با فردي معتاد هستيد، بايد بتوانيد مشخص كنيد كه آيا واقعا نوجوان شما مواد مصرف مي كند يا اينكه شما زيادي منفي باف هستيد. بستن درها، تغييرات مداوم در روحيه، يا پنهان كاري مي توانند صرفا رفتارهاي معمول يك نوجوان براي دفاع از حريم خصوصي خود باشند، ولي همچنين مي توانند نشانه هايي باشند از مسئله اي ناگوار. اما چگونه حقيقت را دريابيم؟ جواب ساده اي براي اين سوال وجود ندارد، اما راه هايي وجود دارند تا بتوانيد مشخص كنيد كه آيا فرزند شما مواد مصرف مي كند. بايد از او بپرسيد بايد دلايل روشن و منطقي براي اينكه چرا فكر مي كنيد نوجوان مواد مصرف مي كند، داشته باشيد. نمونه هاي مشخصي داشته باشيد كه بتوانيد به آنها استناد كنيد. اگر احساس كرديد بحث زيادي كشدار شده و چيز بيشتري متوجه نمي شويد، مي توانيد گفت و گو را با پرسيدن اين كه آيا آنها تابحال در حظور او الكل يا مواد مخدر مصرف كرده اند، و سپس بررسي كنيد كه آيا كسي به او مصرف مواد مخدر را پيشنهاد داده است يا خير. اگر پاسخ او مثبت بود، شما مي توانيد بپرسيد كه آيا امتحان كرده اند، و اين كه آيا بيشتر از يك بار اتفاق افتاده است و سوالاتي از اين دست را بپرسيد. پس شما نقطه ي اتكايي براي مطرح كردن نگراني بزرگتر خود در مورد احتمال مصرف مداوم او و مشكل احتمالي داريد. علارغم تلاش شما، اما اين احتمال وجود دارد كه بخشي از حرف هاي او و يا تمام آن دروغ باشد. اگر فكر مي كنيد انكار كردن هاي نوجوان حقيقت ندارد به آنها دوباره گوشزد كنيد كه چرا فكر مي كنيد كه آنها حقيقت را بيان نمي كنند، و به آنها به آنها فرصت دهيد تا پذيرفته و يا نگراني شما را برطرف سازند. همچنين اين مسئله اهميت دارد كه آنها را متوجه كنيد كه اگر بپذيرند كه مشكلي وجود دارد تحمل شنيدن آن را داريد، اما اگر دروغ بگويند مشكلات ديگري در رابطه ي شما با او به وجود خواهد آمد. در نهايت اگر نمي خواهند و يا نمي توانند حقيقت را براي شما بيان كنند، كار زيادي براي وادار كردن او از دست شما ساخته نخواهد بود (بسياري از بزرگسالان با مشكل اعتياد به مواد مخدر زمان طولاني را صرف دروغ گفتن به خود و ديگران مي كنند). اگر پذيرفتند كه مواد مخدر مصرف مي كنند، بنابراين اولين پاسخ شما تشكر از صداقت او خواهد بود. پاسخ بعدي به او نبايد پرسيدن”چرا؟” باشد، بلكه بجاي آن چيزي شبيه به “اين موضوع خيلي مرا نگران مي كند، از اين كاري كه انجام مي دهي چه احساسي داري؟” بهتر خواهد بود، چنين پاسخي از طرف شما توانايي شما براي ايستادگي در برابر اين حقيقت را به نمايش مي گذارد، و زمينه را براي ادامه ي گفت و گو فراهم مي سازد. توجه داشته باشيد كه با اينكه دروغ گفتن در باره ي مصرف مواد مخدر معمول است، برخي اوقات والدين به شدت نگرانند كه فرزند آنها به دروغ مصرف مواد مخدر را انكار مي كنند، در حالي كه اينگونه نيست و نوجوان حقيقت را بيان كرده است. اگر پاسخ او در باره ي كارهايي كه شك شما را برانگيخته اند قانع كننده باشند سعي كنيد آنها را باور كنيد.
از نزديكتر مسئله را بررسي كنيد برخي از كارهايي كه مي توانيد انجام دهيد از اين قرار هستند: با معلمان او صحبت كنيد و ببينيد كه آيا آنها متوجه موضوعي شده اند. منبع:كانون مشاوران ايران-مصرف مواد مخدر در نوجوانان ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
انواع اختلالات خلقي اين مقاله به بررسي انواع اختلالات خلقي مي پردازد. اختلالات خلقي عبارت است از مجموعه نشانه هاي ناشي از يك خلق غير عادي يا آنرمال علامت اصلي اختلالات خلقي← آشفتگي خلقي انواع اختلالات خلقي و علائم آن ها اختلالات دو قطبي (Bipolar disorder) انواع اختلالات افسردگي اختلال افسردگي اساسي اختلال افسردگي اساسي، احساس دلتنگي شديد، از دست دادن علاقه به زندگي، اختلال در خوردن و خوابيدن را شامل مي شود. مهمترين ويژگي افسردگي اساسي، خلق افسرده و كاهش لذت يا علاقه است. وجود يكي از اين دو براي تشخيص افسردگي اساسي لازم است. خلق افسرده
افراد مبتلا به اين اختلال، به مدت دوسال برخي از نشانه هاي اختلال افسردگي اساسي را دارند. وجه افتراق اختلال افسرده خويي از اختلال افسردگي اساسي اين است كه افراد افسرده خو شكايت از اين دارند كه هميشه افسرده بوده اند. افسردگي مداوم، ورژن طولاني تر، ولي ملايم تر اختلال افسردگي اساسي است. نشانه ها ۳٫ اختلال بي نظمي خلق اخلالگر اين اختلال قبل از ۱۰سالگي تشخيص داده مي شود. كودك به دفعات از از خشم منفجر مي شود (حداقل ۳بار در هفته، و به مدت يك سال و حداقل در ۲ محيط، مثلا در خانه و مدرسه، يا در مدرسه و در جمع دوستان) و اين انفجارهاي خشم معمولا در واكنش به ناكامي روي مي دهند و مي توانند كلامي يا رفتاري باشند. اين انفجارهاي خشم، با سن كودك مطابقت ندارند. در بين انفجارهاي خشم، فرد به طور دائم و در اكثر ساعات روز، تقريبا همه ي روزها، تحريك پذير يا عصبي است. ۴٫ اختلال ملال پيش از قاعدگي (PMDD) PMDD حالت حالت شديدتري از سندروم پيش از قاعدگي (PMS) است. PMS يك مجموعه نشانه هاي جسمي و مرتبط با خلق در چند روز قبل از عادت ماهانه است كه طبيعي است و حالت اختلال ندارد. منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-انواع اختلالات خلقي ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
اختلالات مرتبط با مصرف مواد مخدر اختلالاتي كه مربوط به مصرف مواد مي شوند به مواردي مي گويند كه ويژگي هاي زير را داشته باشد: ماده اي قابل سو مصرف مانند الكل باشد يا داروي تجويز شده اي كه عوارض جانبي داشته باشد. اختلالاتي كه به مصرف مواد مربوط مي شود را به دو گروه مي توان تقسيم كرد: اختلال مصرف مواد كه شامل وابستگي شديد به مواد و سوء مصرف آن مي باشد. هنگامي كه به اين مواد وابسته شده و معتاد شويد ديگر نخواهيد توانست مصرف مواد مخدر را به درستي كنترل كنيد و به احتمال زياد آسيب هاي بسياري ناشي از مصرف مواد مخدر به شما وارد خواهد شد. افرادي كه اعتياد به مواد مخدر پيدا مي كنند ميل بسيار شديدي به مصرف دارو دارند، آن ها شايد تمايل داشته باشند تا مصرف مواد را ترك كنند ولي در بيشتر مواقع نمي توانند به خودي خود آن را ترك كنند. اعتياد به مواد مخدر آسيب هاي بسياري به فرد وارد مي كند و عواقب جدي و دراز مدتي بر روي سلامت جسمي و رواني و بر روي روابط، اشتغال و قانون مي گذارد. براي اين كه بتوانيد از مصرف مواد رهايي يابيد و بر اعتيادتان غلبه كنيد بايد به كمك پزشك، خانواده، دوستان، گروه هاي پشتيباني اقدام به درمان كنيد و برنامه ي درماني سازمان يافته و دقيقي داشته باشيد تا بر اساس آن بتوانيد ترك كنيد. از كجا بفهميم اعتياد پيدا كرده ايم ؟ مواد مخدر انواع مختلفي دارند و خطر اعتياد و سرعت وابستگي به آن بسيار متفاوت مي باشد، بسياري از داروها خطر اعتياد بسيار بالايي دارند و به نسبت ساير مواد وابستگي بيشتري در فرد ايجاد مي كند. به دليل وابستگي، شخص معتاد به مرور زمان به دوز هاي بيشتري براي مصرف مواد مخدر نياز دارد، در بيشتر مواقع ممكن است از دارو براي بهتر شدن حس و حالش استفاده كند اما هنگامي كه مصرف مواد مخدر را افزايش مي دهد ممكن است به اين نتيجه برسد كه ديگر بدون دارو نمي تواند زندگي كند و براي خوب بودن حالش بايد حتما آن را مورد مصرف قرار دهد. زماني كه فرد تمايل به ترك داشته باشد و مصرف مواد مخدر را متوقف كند هوس ها و محرك هاي شديدي براي ايجاد مي شود و فرد احساس مي كند دچار بيماري جسمي شده است كه نشانه هاي ترك مي باشد. علائم اعتياد به مواد مخدر احساس مي كند كه بايد به طور منظم از مواد مخدر استفاده كند و در طول روز يك يا چند بار به مصرف مواد نياز داشته باشد. وابستگي به مواد به صورت رواني و جسمي در افراد به وجود مي آيد و در بسياري از مواقع وابستگي رواني و رفتاري به صورت عادت تثبيت مي شود، در اين حالت در فرد نشانه هاي زير مشاهده مي شود: تحمل نشانگر پاسخ به اثرات و تاثيرات مواد مخدر مي باشد كه براي رسيدن به اثر مورد نياز بايد مقادير مواد را بالاتر ببرند. اعتياد به معني وابستگي جسمي و رواني به مواد مخدر مي باشد و چون يك اصطلاح غير علمي است زياد كارايي ندارد و به جاي آن از وابستگي دارويي يا وابستگي مواد استفاده مي كنند. منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-اختلالات مرتبط با مصرف مواد مخدر ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
درمان اختلالات خلقي درمان اختلالات خلقي به طور كلي دو دسته اند: داروهايي كه براي درمان افسردگي استفاده مي شوند سبب كنترل اين عدم تعادلها مي شوند و با آنها به مقابله مي پردازند. به طور كلي داروهايي كه براي افسردگي تجويز مي شوند سه دسته ي كلي هستند: داروهاي سه حلقه اي (مانند ايميپرامين) بازدارنده هاي مونو آمين اكسيداز (MAOI) (مثل ترانيلسپيرومين) بازدارنده هاي انتخابي بازجذب سروتونين (SSRI) (مثل پروزاك) در بين اين داروها، SSRIها، عوارض جانبي كمتري دارند به همين دليل بيشتر تجويز مي شوند. عوارض داروهاي ضد افسردگي اما به رغم همه ي عارضه هاي جانبي منفي، داروهاي ضد افسردگي واقعا موثرند و در اكثر موارد از شدت نشانه هاي افسردگي مي كاهند. دارويي كه براي درمان اختلال دو قطبي تجويز مي شود: كربنات ليتيوم يك داروي پرطرفدار براي درمان اختلال دو قطبي است. حدود ۸۰ درصد كساني كه اختلال دو قطبي دارند و ليتيوم مصرف مي كنند، ازآن بهره مي برند و اين دارو هم مي تواند از سمپتوم هاي (نشانه هاي) افسردگي و سمپتوم هاي افسردگي بكاهد. به اكثر كساني كه ليتيوم مصرف مي كنند توصيه مي شود كه استفاده از آن را هميشه ادامه بدهند، زيرا توقف استفاده ممكن است باعث بازگشت اختلال شود. يك اشكال مهم ليتيوم اين است كه تجويز مقدار يا دوز مناسب براي تك تك درمانجويان بسيار دشوار است.
ECT براي كساني استفاده مي شود كه از افسردگي شديد رنج مي برند و ساير روش هاي درماني كارآمد نبوده و زماني كه فكر خودكشي بسيار جدي است. منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-درمان اختلالات خلقي ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
اختلالات خلقي و اضطراب اختلالات اضطرابي مفهوم اضطراب اكثر رفتارهاي اضطرابي، رفتارهاي كاملا طبيعي و به صورت واكنش هاي سازگارانه هستند كه به ما كمك مي كنند تا در شرايط دشواري كه برايمان پيش آمده صحيح عمل كنيم. گاهي اضطراب آنقدر شديد يا انقدر با رويدادها و موقيعت هاي نامناسب همراه مي شود كه براي فرد مشكل ساز و ناسازگارانه جلوه مي كند و به اضطراب مرضي و اختلال اضطرابي تبديل مي شود. نشانه هاي اختلالات خلقي و اضطراب اختلال وحشتزدگي اين حملات با بعضي سمپتوم هاي فيزيكي همراه هستند، از جمله: تپش قلب، تنفس سريع، سرگيجه، تعريق زياد، تهوع و لرزش. آگورافوبيا فوبياهاي خاص اختلال اضطراب اجتماعي افراد مبتلا به اين اختلال از هرگونه موقيعت اجتماعي كه فكر مي كنند در آن مورد ارزيابي منفي ديگران قرار مي گيرند، مي ترسند و سعي مي كنند از آن دور باشند.
اختلالات خلقي به دو دسته ي كلي اختلالات افسردگي و اختلالات دو قطبي تقسيم مي شوند. منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-اختلالات خلقي و اضطراب ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ][ ۵۵ ][ ۵۶ ][ ۵۷ ][ ۵۸ ][ ۵۹ ][ ۶۰ ][ ۶۱ ][ ۶۲ ][ ۶۳ ][ ۶۴ ][ ۶۵ ][ ۶۶ ][ ۶۷ ][ ۶۸ ][ ۶۹ ][ ۷۰ ][ ۷۱ ][ ۷۲ ][ ۷۳ ][ ۷۴ ][ ۷۵ ][ ۷۶ ][ ۷۷ ][ ۷۸ ][ ۷۹ ][ ۸۰ ][ ۸۱ ][ ۸۲ ][ ۸۳ ][ ۸۴ ][ ۸۵ ][ ۸۶ ][ ۸۷ ][ ۸۸ ][ ۸۹ ][ ۹۰ ][ ۹۱ ][ ۹۲ ][ ۹۳ ][ ۹۴ ][ ۹۵ ][ ۹۶ ][ ۹۷ ][ ۹۸ ][ ۹۹ ][ ۱۰۰ ][ ۱۰۱ ][ ۱۰۲ ][ ۱۰۳ ][ ۱۰۴ ][ ۱۰۵ ][ ۱۰۶ ][ ۱۰۷ ][ ۱۰۸ ][ ۱۰۹ ][ ۱۱۰ ][ ۱۱۱ ][ ۱۱۲ ][ ۱۱۳ ][ ۱۱۴ ][ ۱۱۵ ][ ۱۱۶ ][ ۱۱۷ ][ ۱۱۸ ][ ۱۱۹ ][ ۱۲۰ ][ ۱۲۱ ][ ۱۲۲ ][ ۱۲۳ ][ ۱۲۴ ][ ۱۲۵ ][ ۱۲۶ ][ ۱۲۷ ][ ۱۲۸ ][ ۱۲۹ ][ ۱۳۰ ][ ۱۳۱ ][ ۱۳۲ ][ ۱۳۳ ][ ۱۳۴ ][ ۱۳۵ ][ ۱۳۶ ][ ۱۳۷ ][ ۱۳۸ ][ ۱۳۹ ][ ۱۴۰ ][ ۱۴۱ ][ ۱۴۲ ][ ۱۴۳ ][ ۱۴۴ ][ ۱۴۵ ][ ۱۴۶ ][ ۱۴۷ ][ ۱۴۸ ][ ۱۴۹ ][ ۱۵۰ ][ ۱۵۱ ][ ۱۵۲ ][ ۱۵۳ ][ ۱۵۴ ][ ۱۵۵ ][ ۱۵۶ ][ ۱۵۷ ][ ۱۵۸ ][ ۱۵۹ ][ ۱۶۰ ][ ۱۶۱ ][ ۱۶۲ ][ ۱۶۳ ][ ۱۶۴ ][ ۱۶۵ ][ ۱۶۶ ][ ۱۶۷ ][ ۱۶۸ ][ ۱۶۹ ][ ۱۷۰ ][ ۱۷۱ ][ ۱۷۲ ][ ۱۷۳ ][ ۱۷۴ ]
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |