moshaverrkhob
moshaverrkhob

علائم افسردگي در كودكان، نشانه هاي افسردگي در كودكان ۲ ساله، علائم افسردگي در كودكان ۳ ساله، علائم افسردگي در كودكان ۴ ساله در اين مقاله آورده شده است.

كودكان نيز مانند بزرگسالان ممكن است افسرده باشند. گاهي اوقات كودكان به ظاهر عادي و بدون هيچ مشكل اساسي زندگي ممكن است افسرده شوند.

اين مشكل يك عدم تعادل شيميايي در مغز است كه باعث بروز افسردگي باليني مي شود. علائم خاصي وجود دارد كه نشان از افسردگي در كودك مي دهد بنابراين در صورت مشاهده اين علائم دريافت كمك و درمان براي سلامت رواني بسيار مهم است.

علائم افسردگي در كودكان
بر اساس DSM (راهنماي تشخيصي و آماري اختلال رواني) يك دوره افسردگي اساسي به عنوان رفتارهاي افسرده اي توصيف مي شود كه به طور مداوم براي دو هفته يا بيشتر طول مي كشد. بنابراين، اگر كودك شما بيش از دو هفته است كه احساس نااميدي يا غم دارد، بايد باعث نگراني شود.

در زير علائم افسردگي طبق دستورالعمل DSM آمده است. فرد بايد حداقل پنج مورد از اين رفتارها را براي مدت دو هفته يا بيشتر داشته باشد تا به طور رسمي مبتلا به افسردگي تشخيص داده شود:

احساس غم و اندوه عميق يا خلق افسرده كه بيشتر روز (به مدت دو هفته يا بيشتر) ادامه دارد.
كاهش علاقه به فعاليت ها (در اكثر اوقات روز يا تمام وقت).
كاهش وزن قابل توجه (نه از طريق رژيم غذايي)، يا كاهش اشتها.
مشكل در خواب (بي خوابي).
خستگي و از دست دادن انرژي.
هر روز احساس بي ارزشي مي كنند.
احساس گناه بيش از حد دارند.
مشكل در تفكر، تصميم گيري يا تمركز به صورت روزانه.
فكر به مرگ يا افكار خودكشي.
لطفا توجه داشته باشيد كه اگر فرزند شما از دست دادن يكي از عزيزان خود رنج مي برد و مراحل غم و اندوه را طي مي كند، داشتن علائم افسردگي طبيعي است. اگر به نظر مي رسد كه آن ها در مرحله افسردگي گير كرده اند، زمان آن رسيده است كه از مشاور كمك بگيريد تا با كمك آن ها به روند سوگ كمك كند.


علائم افسردگي در كودكان

با اين حال، اگر آن ها از سوگ يا وضعيت پزشكي كه علائم فوق را ايجاد مي كند رنج نمي برند، بايد براي تشخيص و درمان احتمالي اختلال افسردگي اساسي نزد متخصص برده شويد.

علائم نشانه ها
خلق و خويغمگين طولاني مدت به راحتي گريه مي كند.به نظر ميرسد با مشكلات روحي دست و پنجه نرم مي كند.
كاهش يا عدم علاقهبه فعاليت هاي قديمي علاقه كمتر به بازيعلاقه كمتر يا اجتناب از فعاليت‌هاي مورد علاقه قبلي مانند بودن با دوستان، ورزش، نمايش، موسيقي يا شغل با حقوق.به نظر نمي رسد از فعاليت هايي كه قبلاً دوست داشته اند لذت ببرند.كاهش عملكرد تحصيلي.تكاليف مدرسه را كامل نمي كند.
تنها بودن مي خواهد تمام روز رمان بخواند يا به هر شكلي تنها باشد.تعامل خود با دوستانش را از دست مي دهد.در زمان استراحت يا سر كلاس به تنهايي مي نشيند
كاهش عزت نفس در مورد خود نظرات منفي مي دهد و از خودگويي منفي استفاده مي كند (مثلاً “من نمي توانم اين كار را انجام دهم”، “من احمق هستم”، “چه فايده اي دارد”، “من همه را نااميد خواهم كرد.”)تغيير در ظاهر، متفاوت لباس مي پوشد و بهداشت را ناديده مي گيرد
احساس نااميدينسبت به آينده به جاي آنچه مي تواند درست پيش برود، به دنبال چه چيزي در آينده اشتباه مي شوددر پيش بيني رويدادهاي مثبت مشكل داردبه موضوعات منفي يا نظرات ديگران مي پردازد
خستگي خسته به نظر مي رسد.ايجاد انگيزه يا مشاركت براي او دشوار است.انرژي كمي دارد.
تمركز ضعيف، حافظهيا مشكل در تفكر كاهش تلاش و بازده تحصيليدر پيروي از دستورالعمل ها يا به خاطر سپردن وظايف مشكل داردوظايف خود را در كلاس فراموش مي كند (كتاب، تكاليف، مداد و غيره)
مشكل در خواب كودك افسرده ممكن است بي خوابي يا خواب زياد را تجربه كند.كودك خسته و خواب آلود به نظر مي رسد.كودكان كوچكتر ممكن است شروع به شب ادراري كنند.
تغيير الگوهاي غذايي يا خيلي كمتر غذا مي خورد يا پرخوري مي كنند.كاهش يا افزايش وزن بدون رژيم غذايي يا دليل مشخص.
رفتار غير مشخص دزدي مي كند.دروغ مي گويد.بدون اجازه مدرسه را ترك مي كند.اغلب تحريك پذير است.قلدري مي كند.وارد دعوا مي شود.
افكار مرگ يا خودكشي ممكن است در نوشته ها و انشاء هاي خود درباره مرگ يا خودكشي صحبت كند.ممكن است با معلم يا دوست خود در مورد اين احساسات صحبت كند.
علائم افسردگي در سنين مختلف
سن علائم
نشانه هاي افسردگي در كودكان ۲ ساله تغيير در خواب و عادات غذايي منظمتغيير در احساسات (مانند نشان دادن نشانه هايي از غمگين بودن، چسبيدن به والدين، گوشه گيري يا عصبانيت)افزايش گريه يا عصبانيت.
علائم افسردگي در كودكان ۳ ساله اختلال غذايي داشتن انرژي كماختلال در خواب و رژيم غذايي
علائم افسردگي در كودكان ۴ ساله علائم جسمي مانند سردرد هاي مكرر يا معده درد بدون دليل مشخص.تغييرات در خواب، اشتها و تعاملات اجتماعي.
علائم افسردگي در كودكان ۵ ساله بد اخلاقي براي مدت طولانياز دست دادن علاقه به چيزهايي است كه معمولاً از آن ها لذت مي‌برند و پيدا نكردن جايگزيني براي اين فعاليت ها.
علائم افسردگي در كودكان ابتدايي (۶ تا ۱۲ سال) بيشتر اوقات غمگين يا تحريك پذير به نظر مي رسند.خسته به نظر مي رسند، انرژي ندارند و به راحتي تسليم مي شوند.تلاش كمي براي انجام تكاليف مدرسه دارند.در تمركز مشكل دارند.كناره گيري از دوستان يا فعاليت هاروزهاي مدرسه را از دست مي دهند يا اغلب دير به مدرسه مي روند.


علائم افسردگي در نوجوانان انزواي اجتماعيعملكرد ضعيف مدرسه يا غيبت مكرر از مدرسهتوجه كمتر به بهداشت شخصي يا ظاهرطغيان خشمرفتار مخاطره آميزساير رفتارهاي كنش گرانه
علائم افسردگي در بزرگسالان احساس غم، پوچي يا نااميديطغيان حتي بر سر مسائل كوچكاز دست دادن علاقه يا لذت در اكثر يا تمام فعاليت هااختلالات خواب، از جمله بي خوابي يا خواب زيادكاهش اشتها و كاهش وزن يا افزايش ميل به غذا و افزايش وزناضطراب و بي قراريمشكلات فيزيكي غير قابل توضيح، مانند كمردرد يا سردرد
كمك به كودك افسرده در خانه
علاوه بر جستجوي كمك حرفه اي، چند كار وجود دارد كه والدين مي توانند در خانه براي كمك به فرزند افسرده خود انجام دهند:

۱. با فرزندتان در مورد احساساتش به شيوه اي دلسوزانه و همدلانه صحبت كنيد.
نشستن رو در رو و پرسيدن از كودك در مورد احساساتش مي تواند سخت باشد. با اين حال، پياده‌روي، بازي روي تخته يا بازي كردن در كنار فرزندتان مي‌تواند به او اجازه دهد تا آرامش داشته باشد و احساسات خود را مطرح كند.

از فرزندتان سؤالات باز بپرسيد كه به بيش از يك بله يا نه ساده نياز دارد تا در گفتگوهاي معنادار شركت كند. هرگز آن ها را در اين حالت قضاوت نكنيد زيرا اين امر باعث مي شود كه آن ها خاموش شوند و از صميميت با شما دور گردند.

اشكالي ندارد كه در طول مكالمه، مدت‌ها سكوت كنيد، زيرا گاهي اوقات كودك در طول مدتي كه با هم هستيد، افكار و احساسات خود را پردازش مي‌كند. لازم نيست فضا و زمان را با صحبت كردن پر كنيد زيرا سكوت گاهي مفيد است.

منبع:كانون مشاوران ايران-تمام علائم افسردگي در كودكان + درمان در خانه


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۳ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۰۸:۰۱:۱۶ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

گريه نوزادان مي تواند آرامش رواني تان را به هم بزند و منجر به واكنشي تند و انفجاري شود بنابراين بايد راه هاي مقابله و دلايل آن را بدانيد.

گريه نوزادان به عنوان اولين واكنشي كه از طريق آن به برقراري ارتباط مي پردازند شناخته مي شود در حقيقت زبان اوليه ي آن ها گريه ست.

درست در زماني كه كودك زبان باز نكرده و قادر به برقراري ارتباط نيست، مي تواند از طريق گريه هايي با اقسام مختلف، شما را متوجه نياز خود كند.

جالب است بدانيد كه شنيدن صداي نوزاد و يا كودك، تقريبا در تمامي افراد احساس نيرومندي از برانگيختگي و ناراحتي ايجاد مي كند كه نوعي پاسخ فطري است.

اين پاسخ به صورت ذاتي در نوع انسان برنامه ريزي شده تا بقاي نوزادان را تضمين كند.

علت بي قراري و گريه شديد نوزاد
علت بي قراري و گريه شديد نوزاد معمولا بخاطر نيازهاي جسمي و گرسنگي است. اما بچه ها ممكن است

در پاسخ به تغيير دما در هنگامي كه لخت هستند، شنيدن صداي ناگهاني و يا محرك هاي دردناك نيز گريه كنند.

نوزادان و بچه هاي بزرگتر معمولا با شنيدن صداي گريه نوزاد ديگري نيز شروع به گريه مي كنند.

اين پاسخ در حقيقت نشان دهنده ي توانايي فطري واكنش نشان دادن به رنج ديگران در انسان است.

۱. عادت نداشتن به چرخه خواب
خوابيدن در ساعات مشخصي از شب براي نوزاد يه كار غيرمعمول است و براي اين كه به اين چرخه عادت كند نياز به زمان دارد، نوزد در جريان تلاش براي عادت به چرخه خواب، با گريه به اين امر غيرمعمول واكنش نشان مي دهد. خوابيدن براي كودك كار مشكلي نيست، اما احتمالا خوابيدن در يك ساعت مشخص از شبانه روز براي كودك دشوار است و اين موضوع او را به گريه مي اندازد.

براي اين كه نوزاد، خواب راحتي داشته باشد، نياز است كه تمام اندام ها و سيستم بدن با سيستم خواب در هماهنگي باشند و تا زماني كه اين هماهنگي ايجاد نشود، نوزاد آرامش نداشته و گريه مي كند، اما به تدريج بدن نوزاد شروع به سازگاري با چرخه خواب و هماهنگ شدن مي كنند و معمولا اين اتفاق پس از گذشت سه ماه مي افتد.

. وجود ناراحتي جسمي در نوزاد

تنها راه ارتباطي نوزاد با والدين از طريق گريه كردن است، پس هر زمان كه نياز به انتقال چيزي باشد، گريه مي كنند. اكثر زمان ها كودك به دليل وجود چيزي آزاردهنده شروع به گريه و فرياد مي كند. اين شرايط ممكن است پيش از خواب نيز رخ دهد،

به عنوان مثال گرما يا سرما آزار دهنده در هنگام خواب، مي تواند باعث گريه نوزاد شود، عواملي ديگري مثل گرسنگي يا وجود هر نوع بيماري نيز مي تواند، او را بيدار نگه دارد و حتي گاهي نياز به بازي قبل از خوابيدن دارد، همه اين دلايل مي توانند منجر به گريه نوزاد قبل از خواب مي شوند.

۳. تلاش براي برقرار كردن رابطه با شما
يكي از دلايلي كه باعث مي شود كودك قبل از خوابيدن گريه كند، مي تواند نياز به توجه و تمايل كودك به برقراري رابطه با شما باشد. از آن جا كه كودك متوجه مي شود كه دز زمان خاصي كه همه مي خوابند، مادر خود را نمي بيند، شروع به گريه كردن مي كند.

در طول روز نوزاد با والدين خود در ارتباط ست، هم چنين تحركات و سر و صداهاي زيادي در اطرافش وجود دارد، پس سكوت شب و هنگام خواب مي تواند براي او، امري خسته كننده باشد ،به همين دليل با ساكت شدن محيط نوزاد شروع به گريه كردن مي كند.

گريه هاي غير طبيعي را بشناسيد!
گريه ي نوزاد مانند الگوهاي خواب او مي تواند نشانه اي از ناراحتي دستگاه عصبي مركزي باشد.

گريه نوزادان كه صدمه ي مغزي ديده اند و يا دچار آسيب هاي پيش ازتولد و تولد شده اند، اغلب تيز و گوش خراش است و از نظر مدت نيز كوتاه تر از گريه هاي بچه ي سالم است.

بچه هايي كه مشكل قولنج (دردهاي حاد شكمي) يا گريه ي مداوم دارند نيز گريه هايي با صداي ريز و نخراشيده دارند.

فوت و فن آرام كردن گريه نوزادان
ممكن است شما هميشه گريه هاي كودك و يا نوزادتان را درست تفسير نكنيد اما با افزايش تجربه، بهتر عمل خواهيد كرد.

در صورتي كه با رفع نيازهاي جسمي، تغذيه، عوض كردن پوشك و چك كردن معده درد و بيماري جسمي، نوزادتان باز هم دست از گريه بر نمي دارد، خوشبختانه روش هاي ديگري نيز وجود دارد كه مي تواند به آرام كردن او كمك كند.

منبع:كانون مشاوران ايران-دلايل اصلي گريه نوزادان| ۹ روش خانگي براي آرام كردن نوزادان


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۳ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۰۷:۵۷:۴۱ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

كودكي با اعتماد به نفس بالا مي تواند با ارزش ترين سرمايه اي باشد كه والدين براي كودك شان ايجاد مي كنند.

اگر به دنبال آن هستيد كه فرزندي موفق و جرآت مند پرورش دهيد، آگاهي از روش هاي ايجاد اعتماد به نفس به شما كمك مي كند تا بتوانيد راحت تر به هدف تان برسيد.

با ادامه ي مطلب همراه باشيد تا شما را با مهم ترين دانستني هاي رشد اعتماد به نفس در كودكان بيشتر آشنا كنيم.

كودكي با اعتماد به نفس بالا
در اولين قدم بايد بدانيد كه مسئوليت كودكي با اعتماد به نفس بالا با خود اوست و در اين مسير شما مي توانيد تسهيل گر باشيد.

مي توان گفت بناي اعتماد به نفس شبيه به ساختماني است كه براي ساخت آن همكاري مجموعه اي از افراد ضروري است و شما تنها يكي از آن مجموعه هستيد.

براي رشد اعتماد به نفس از دستورالعمل هاي زير استفاده كنيد:
۱. به فرزندتان مسئوليت بدهيد.
هيچ چيز به اندازه مسئوليت دادن به كودكان باعث كودكي با اعتماد به نفس بالا نمي شود، پس سعي كنيد به فرزند خود مسئوليت هاي متناسب با سن اش را منتقل كنيد.

در چنين شرايطي خواهيد ديد كه خواهيد ديد كه هرگاه او مسئوليت اش را انجام مي دهد چه رضايت خاطري پيدا مي كند و احساس مي كند كه در خانواده اش فرد واقعا مهمي است.

به عنوان مثال مي توانيد از كودك ۳ يا ۴ ساله خود بخواهيد جعبه دستمال كاغذي را روي ميز ناهارخوري بگذارد و يا از كودك ۷ ساله بخواهيد تا لباس ها را پس از خشك شدن تا كند و در قفسه هاي مربوط به خود قرار دهد.

۲. احساس مستقل بودن و توانستن را تقويت كنيد.
اگر از آن دسته والديني هستيد كه در كوچك ترين موقعيت ها نيز براي فرزندتان تصميم مي گيريد و به او اجازه ي روبه رو شدن با هيچ چالشي را نمي دهيد، كودكي ضعيف و فاقد اعتماد به خويشتن خواهيد داشت.

به جاي اين شيوه ي برخورد، سعي كنيد اين احساس دروني را در او به وجود آوريد كه خودش بايد مشكلاتش را حل كند.

به عنوان مثال از او بپرسيد ” براي حل اين مساله نظرت چيست و يا چه فكري داري؟ ” اين كار باعث مي شود تا كودكي با اعتماد به نفس بالا داشته باشيد كه مي تواند براي خودش تصميم بگيرد.

۳. تلاش كودك را تقويت كنيد.
عده اي از والدين با هدف داشتن كودكي با اعتماد به نفس بالا، ارزش تشويق كار را بين مي برند. نيازي نيست هر كار كوچك و بزرگي را دايما تشويق كنيد.

به جاي تشويق كردن دائمي كودك بابت كارهاي ريز و درشتش بهتر است «تلاش» او را تشويق كنيد.

جملاتي نظير تو بهتريني، تو هميشه موفق مي شي و… باعث مي شود كه كودك ارزش خود را در گرو درست و كامل انجام دادن كارها بداند و حتي دچار اعتماد به نفس كاذب شده يا اضطراب و استرس كامل بودن تا ابد رهايش نكند چون گمان مي كند اگر اين كار را به بهترين نحو ممكن انجام ندهد ديگر ارزشي نزد شما نخواهد داشت.

به جاي اين جملات مي توانيد بگوييد:

«تو هميشه تلاشت رو مي كني»،
«اينكه اينقدر تلاش مي كني خيلي براي من ارزشمنده»
با اين جمله ها ارزش تلاش كردن را به او مي فهمانيد نه صرفا برنده شدن و جلو افتادن از بقيه را.

۴. به فرزندتان عشق بي قيد و شرط دهيد.
ممكن است سوال كنيد معني اين عبارت چيست؟

حتي ممكن است بدليل اينكه خودتان چنين موقعيتي را تجربه نكرده ايد و اجراي ان را سخت و يا ناممكن بدانيد.

در حقيقت، عشق بي قيد و شرط مهم ترين كاري است كه شما به عنوان والدين مي توانند در حق كودكان خود انجام دهيد.

بسياري از والدين با اين سوال مواجه اند كه ما چه مي توانيم بكنيم تا كودكي با اعتماد به نفس بالا داشته باشيم، آن ها را قادر به همدلي با ديگران كنيم و كاري كنيم تا جايي كه مي توانند موفقيت در زندگي را تجربه كند؟

شايد مهم ترين پيامي كه يك والد مي تواند به كودكش انتقال دهد، اين باور است كه صرفا حضور او موجب شادي و لذت است .بودن كودك يك هديه گرانبهاست كه نياز به هيچ شرط ديگري ندارد.

پذيرش بي قيد و شرط به اين معناست كه فرزندشما مجبور نيست چيزي را ثابت كند، كار ويژه اي انجام دهد و يا فردي خاص باشد. بلكه تنها همان گونه كه هست براي پدر و مادر ارزشمند است.

۵. تشويق صحيح را فراموش نكنيد.
هر كودكي نياز به شكلي از حمايت از جانب عزيزانش دارد كه اين پيغام را مي دهد ” ما به تو ايمان داريم. ما تلاش هايت را مي بينيم .ادامه بده”

در حقيقت تشويق يعني تشخيص دادن پيشرفت و نه فقط پاداش دادن به نتيجه.

پس اگر كودك تان با مسئله ي درسي دست و پنجه نرم مي كند، به جاي اينكه بگوييد

“نه اين طوري نيست، بذار برات حلش كنم”،

بگوييد ” خيلي داري تلاش مي كني ، تقريبا به جواب رسيدي”

لازم است به اين نكته توجه كنيد كه تشويق و تحسين متفاوت هستند.

به زبان ساده مي توان گفت، تحسين پاداش به انجام كار است ، در حالي كه تشويق پاداش به فرد است (“تو تونستي ” به جاي “من به تو افتخار مي كنم”)

منبع:كانون مشاوران ايران-كودكي با اعتماد به نفس بالا | ۲۰ روش معجزه آسا


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۰۷:۵۵:۴۳ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

مشاوره آنلاين يعني چه؟

مشاوره آنلاين، فرايند مشاوره اي است كه مراجع و مشاور به جاي ارتباط حضوري و رو در رو با يكديگر، از راه هاي جايگزين براي برقراي ارتباط استفاده مي كنند و فرايند مشاوره و درمان به صورت غير حضوري انجام مي شود.

درمان الكترونيك، درمان از راه دور، وب تراپي و درمان اينترنتي از جمله نام هاي ديگر مشاور آنلاين و غير حضوري است.

تاريخچه
شايد تصور عموم اين باشد كه مشاوره غير حضوري و ارتباط از راه دور روشي نوين و مختص عصر حاضر است ولي تاريخچه مشاوره غير حضوري به زمان فرويد باز مي گردد. در آن زمان نيز فرويد براي برقراري ارتباط از راه دور با مراجعانش با آنها نامه نگاري مي كرد.

طبيعي است كه با گذشت زمان مشاوره غير حضوري پيشرفت هاي زيادي كرد، مثلا از سال ۱۹۸۲، در اينترنت گروه هاي درماني مشاوره رواج پيدا كرد و به مرور به شكل هاي ديگري نمايان شد و مورد استفاده قرار گرفت.

در حال حاضر به لطف امكانات پيشرفته ي الكترونيكي و فضاي مجازي مشاوره آنلاين به اشكال مختلف و با سهولت بيشتري انجام مي گيرد.

اشكال مشاوره آنلاين
مشاوره از طريق ايميل و به صورت نوشتاري
در سايت مشاورانه چنين امكاني براي شما عزيزان فراهم شده است تا بتوانيد از طريق وارد كردن ايميل و نام مستعار مسئله خودتون رو مطرح كنيد و منتظر بمانيد تا مشاوران ما به صورت رايگان پاسخگوي سوالات شما عزيزان باشند.

لازم به ذكر است كه اطلاعات شما (ايميل) محرمانه باقي مي ماند و امكان وارد كردن نام مستعار باعث مي شود كه عزيزاني كه حساسيت بيشتري روي اطلاعات شخصي دارند، احساس اطمينان و آرامش خاطر بيشتري داشته باشند.

اين نوع از مشاوره مي تواند براي به دست آوردن اطلاعات اوليه در مورد مسئله يا مشكل بسيار مفيد باشد.

گفتگوي متني همزمان (آني)
در اين نوع روش مشاوره، شما مي توانيد از طريق ربات تلگرامي درخواست مشاوره دهيد.

با پرداخت هزينه ي بسيار كم مي توانيد به صورت خصوصي با مشاوران مركز مشاورانه، چت آنلاين و همزمان داشته باشيد.

از آنجا كه در اين روش شما به صورت خصوصي با مشاور صحبت مي كنيد و ارتباط آنلاين با يكديگر داريد امكان پرداختن به جزييات، آسان تر خواهد بود و شما مي توانيد اطلاعات بيشتري را كسب كنيد.

مشاوره از طريق تماس اينترنتي صوتي و يا از طريق تلفن
اين روش از دو روش قبلي كارآمدتر خواهد بود و فرد مي تواند بعد از دريافت وقت مشاوره با مشاور خود به صورت صوتي ارتباط برقرار كند (يا از طريق تلفن يا تماس اينترنتي).

مركز مشاورانه نيز چنين امكاني را براي عزيزاني كه امكان مشاوره حضوري ندارند فراهم كرده است و افراد مي توانند با تماس با مركز مشاورانه، در خواست مشاوره روانشناسي صوتي داشته باشند و بنا به شرايط و درخواست خودشان يكي از راه هاي تلفن و يا تماس صوتي از طريق واتساپ را انتخاب كنند و بتوانند جلسات مشاوره خود را به صورت پي در پي از طريق تماس صوتي ادامه دهند.

تماس صوتي از طريق واتساپ براي عزيزان خارج از كشور كارآمدتر است.

بديهي است كه اين روش مشاوره به دليل ايجاد تعامل بالاتر مشاور و مراجع موثرتر و رضايت بخش تر خواهد بود.

مشاوره از طريق ويدئو كال (مشاوره آنلاين ويدئويي)
نزديكترين روش به مشاوره حضوري، روش مشاوره آنلاين ويدئويي است.

هرچند كه مشاور و مراجع به صورت حضوري مقابل هم نيستند ولي به اين دليل كه مشاور مي تواند همزمان صداي مراجع را بشنود و تصويرش را ببيند، مي تواند تا حدودي متوجه زبان بدن فرد شود، اين روش مشاوره، روش جايگزين بسيار مطلوبي براي مشاوره حضوري است.

در اين روش امكان اجرايي كردن و آموزش بسياري از روش هاي درماني وجود دارد، به همين دليل مورد استقبال زيادي قرار گرفته و مي توان از آن در بسياري از مواقع استفاده كرد.

امكان برقراري تماس تصويري و دريافت مشاوره ويدئويي آنلاين نيز در مركز مشاورانه وجود دارد و عزيزان مايل به دريافت مشاوره ويدئويي با تماس با مركز مشاورانه مي توانند براي دريافت نوبت مشاوره ي تصويري اقدام كنند.

كدام روش نسبت به ديگر روش ها ارجح تر است و بهتر است از كدام روش استفاده كنيم؟
مشاوره حضوري و تلفني كيفيت بسيار بالايي داشته و نتيجه بخشي بالايي دارد ولي در مواقع خيلي اضطراري و در صورت داشتن سوال مي توانيد از مشاوره آنلاين بهره ببريد

طبيعي است كه در بين روش هاي مشاوره اي غير حضوري، مشاوره صوتي و مشاوره تصويري امكان برقراري تعامل و ارتباط بين مشاور و مراجع را آسانتر مي كند و مشاور مي تواند اطلاعات بيشتري را از مراجع دريافت كند.

بنابراين مي تواند به صورت تخصصي تر به فرد كمك كند ولي اينطور نيست كه مشاوره از طريق ايميل و يا چت آنلاين موثر نباشد.

روش مشاوره از طريق ايميل يا چت، براي زمان هايي كه فرد نياز به دريافت راهنمايي سريع در مورد مسئله اي دارد بسيار مي تواند مفيد باشد.

ولي واقعيت اين است كه درمان اختلالات روانشناختي و مشكلات عميق خانوادگي و يا زوجي از طريق مشاوره از طريق ايميل و يا مشاوره از طريق چت آنلاين امكانپذير نيست.

اگر افراد در مورد چنين مسائلي نياز به دريافت مشاوره داشته باشند مي توانند از طريق اين دو روش اين مسائل را با مشاور مطرح كنند و اگر مشكل فرد در حيطه اي باشد كه فرد بتواند خودش به رفع آن بپردازد مشاور تلاش مي كند با ارائه ي راهكارها و توصيه هاي لازم به فرد كمك كند تا مشكلش را حل كند.

ولي اگر مشاور تشخيص دهد كه مشكل فرد عميق است نياز است كه فرد اگر قصد دريافت مشاوره غير حضوري را دارد از طريق مشاوره صوتي يا مشاوره ي ويدئويي اقدام كند تا بتواند با برقراي تعامل بيشتر با مشاور امكان بررسي بيشتر عوامل مختلف را به مشاور بدهد و از اين طريق بتواند مسئله ي مد نظرش را حل و يا اينكه اختلالش را درمان كند.

چرا به جاي مشاوره سنتي و حضوري مشاوره آنلاين دريافت كنيم؟
كابردهاي مشاوره حضوري بر هيچكس پوشيده نيست ولي واقعيت اين است كه در بسياري از مواقع امكان دريافت مشاوره حضوري براي همگان امكانپذير نيست.

از طرفي ممكن است فرد به مشاور با تجربه و متخصصي در محل زندگي خودش دسترسي نداشته باشد و يا اينكه فردي مشتاق دريافت مشاوره از يك روانشناس به خصوصي باشد كه آن روانشناس فاصله ي مكاني زيادي با درمانجو داشته باشد داشته باشد كه در چنين مواردي مشاور آنلاين مي تواند روش جايگزين بسيار مناسبي به جاي مشاوره حضوري باشد.

منبع:كانون مشاوران ايران-مشاوره آنلاين يعني چه؟


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۰۷:۵۴:۵۳ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

كودكان مي توانند بيش از حد بي نظم بوده و محيط شلوغي را براي خودشان درست كنند. ممكن است نسبت به اين موضوع آگاه باشيد كه كودكان كمي هستند كه دوست دارند منظم باشند , واقعا ذات تميز و مرتبي داشته باشند، ولي بيشتر كودكاني كه ما با آنها آشنا هستيم، كودكاني هستند كه كمتر منظم هستند.

شما به عنوان يك مادر، ممكن است با مشكلاتي مواجه شده باشيد در رابطه با اسباب بازي هايي كه به طور نا منظم در اتاق پخش مي شوند، وسايل مربوط به شهر بازي كه در كف اتاق پخش مي شوند، موارد و لوازم عادي كه در سرتاسر خانه پخش شده است و ساير موارد شلوغ كاري كه از طريق بچه ها ايجاد مي شود، و نسبت به آنها اعتراض داشته باشيد.

 

موارد محدودي وجود دارد كه مي تواند به مديريت اين مشكلاتي كه والدين با آنها مواجه هستند، كمك كند. برخي از اين روش ها را كه بهترين مي باشند ، را در ادامه ليست شده اند. سعي كنيد آنها را امتحان كنيد و ببينيد كه چقدر براي شما مناسب مي باشند.

جمع و جور كن! اين يك كلمه اي است كه در سال هاي گذشته زياد مورد استفاده قرار گرفته است، ولي داشتن يك خانه آرام و منظم، يك نكته بسيار مهمي مي باشد. به طور اصولي، در حوزه و ناحيه مربوط به كودك ، كه كودك در آنجا فعاليت دارد، پيشنهاد مي كنيم كه همه چيز (بله، همه چيز) مرتب باشد و اسباب بازي هاي شكسته ، وسايل غير ضروري، دور انداخته شود و تعداد موارد موجود كاهش يابد ( براي مثال اگر ۵۰ تا اسباب بازي مربوط به حيوانات باشد، آنها را به ۱۰ اسباب بازي حيوانات كاهش دهيد). بلي، اين روش مدت زمان زيادي طول خواهد كشيد و ولي به صورت كلي خوب است و زمان كمي را در روز به آن اختصاص دهيد ( براي مثال ۱۵ دقيقه در هر روز يا مواردي شبيه آن، و اگر فرصت مناسبي داشتيد ، مي توانيد چند ساعتي را صرف اين كار كنيد).
جاي هر چيزي! هر چيزي بايد يك جاي خاصي داشته باشد و در جايگاه مختص به خودش قرار بگيرد. شما مجبور نيستيد كه سبدها يا سطل هاي اسباب بازي گران قيمتي را بخريد ( اگر چه داشتن سبدهاي مناسب اسباب بازي ها جمع و جورتر نشان مي دهد). مطمئن شويد كه در هر سبد يك نوع خاصي از وسايل يا اسباب بازي ها را انبار كرده ايد، و هر سبد را برچسب بزنيد.
” نظارت مادر”. كودك يك عادت بد دارد و سايل را جايي قرار مي دهد كه نمي توان به صورت سريع خانه را تميز كرد. گاهي مجبور هستيد كه همه جاهايي كه وسايل جمع شده است را نگاه كنيد و همه چيز را در جايگاه مناسب خودشان قرار دهيد، تا مطمئن شويد كه همه وسايل در جايگاهي قرار گرفته اند كه به راحتي مي توان آنها را پيدا كرد.
اين كار را به صورت يك بازي و سرگرمي انجام دهيد. حتي در صورتي كه شما اين احساس را نداشته باشيد كه براي هر كاري كه بايد بچه هايتان انجام دهند، از آنها قدر داني كنيد، ايجاد كردن يك بازي يا سيستم قدرداني، كه شامل تميز كردن و فرآيند نگه داري مي باشد، مي تواند مفيد باشد. براي مثال، اگر برخي وسايل بر روي كف زمين قرار داشته باشد، به بچه هاي خود بگوييد كه ۲۰ تا از وسايل را برداريد و آنها را در جايگاه مناسب خوشان قرار دهيد، و در عوض آن به اندازه يك چهارم وسايل يا بخشي از آن، به آنها شكلات دهيد يا ده دقيقه به آنها زمان دهيد كه بازي الكترونيكي انجام دهيد، يا هر كار ديگري كه فكر مي كنيد براي بچه هاي شما منطقي باشد.

منبع:كانون مشاوران ايران-پنج روش براي مديريت وسايل و اسباب بازيهاي كودك شما


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۰۰:۴۴ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

هميشه تولد فرزند دوم و حسادت فرزند اول به دوم، براي والدين دلهره اي ايجاد مي كند كه چگونه فرزند اول را با اين شرايط يا به نوعي چالش مواجه كنند و چه رفتارهايي را انجام دهند. در اين مقاله به بررسي اين موضوع پرداخته و چند روش رفتاري براي والدين نيز ذكر شده اند:

با باردار شدن مادر و انتظار براي فرزند دوم، مادر بايد به طور ساده و قابل فهم در مورد تولد نوزاد، با كودك، گفت و گو كند اما آن چه مهم است، اين كه دربار ه ي آن نبايد زياده روي كند و اين اطلاع را نيز نبايد زود به كودك بدهد زيرا تصور كودك نسبت به زمان، با تصور بزرگسالان متفاوت است. يك ماه ممكن است از نظر كودك، بسيار طولاني باشد؛ بنابراين، اگر مادر ۶ ماه پيش از تولد نوزاد، با كودك خود درباره ي نوزاد جديد صحبت كند، براي كودك، صبركردن در اين مدت، خسته كننده است. اگر كودك به علت بزرگ شدن شكم مادر و تغييرهايي كه در مادر به وجود آمده، از او سؤال كرد، بايد در مورد نوزاد و تولد او، با كودك حرف زد.

اگر كودك در مورد حاملگي مادر و تولد نوزاد و داشتن خواهر يا برادري سؤالي نكرد، بهترين موقعِ گفتن و توضيح دادن براي كودك، همان چندماه آخر دوران حاملگي ست. مادر بايد در مورد نوزاد جديد، به زباني ساده و قابل فهم و دور از اصطلاح هاي پزشكي با كودك صحبت كند. به او نگوييد كه با تولد نوزاد جديد، زندگي شادي خواهيم داشت و نوزاد سبب شادي، تفريح و سرگرمي همه ي ما خواهد بود زيرا چنين نخواهد بود! بلكه به او بگوييد: «نوزاد بسيار كوچكي خواهيم داشت كه نمي تواند راه برود، گريه زياد م يكند، بايد به او شير بدهيم و از او مراقبت كنيم تا بزرگ شود.

اگر كودك به حد كافي بزرگ است، زماني كه براي خريد وسايل و لوازم نوزاد به بازار مي رويد، كودك را با خود ببريد و او را در هنگام خريد، شركت دهيد. او از شركت كردن، احساس خوشحالي خواهد كرد اما زمانوخريد شما با كودك، بايد بسيار كوتاه باشد تا خسته نشود. هنگام خريد لوازم، براي كودك نيز چيزي بخريد تا احساس نكند كه با تولد نوزاد جديد، كنار گذاشته شده است.

از طرفي ديگر، كودك نبايد احساس كند آن چه در گذشته متعلق به او بوده مانند تختخواب، صندلي، اسباب بازي و… از او گرفته و به نوزاد جديد داده مي شود؛ اگر قرار است گهواره يا تخت كودك براي استفاده ي نوزاد اختصاص يابد، پدر و مادر ابتدا بايد براي كودك، تخت جديدي تهيه نمايند و سپس تخت او را مورد استفاده ي نوزاد جديد قراردهند.

زماني كه مادر براي زايمان و تولد نوزاد به بيمارستان مي رود:
چون زمان ماندن مادر در بيمارستان، اغلب كوتاه است، بنابراين نگه داري كودك در خانه پرستاري او بايد به وسيله ي پدر يا افرادي كه با كودك نزديكي داشته اند، انجام گيرد. اگر مادر، مدت زمان كوتاهي در بيمارستان خواهد ماند، بردن كودك به بيمارستان، ضرورتي ندارد و ديدن و آشناشدن كودك با نوزاد تازه متولدشده، بهتر است كه پس از بازگشت مادر به خانه و در خانه صور ت گيرد. پس از آوردن نوزاد به خانه، كودك بزر گتر را به اتاقي ديگر يا به خانه ي پدر و مادربزرگ نفرستيد، زيرا كودك احساس خواهد كرد كه متولدشدن نوزاد، تغييري در پرستاري اش به وجود آورده و او را از محيط قبلي خود و دامان مهر و محبت مادر، دور كرده است.

 

آوردن نوزاد به خانه و پيدايش حس حسادت در كودك بزر گتر:
زماني كه نوزاد به خانه آورده م يشود، چون مورد توجه همه قرارمي گيرد و دوستان و اقوام، هريك او را در آغوش مي گيرند و حتي برايش هديه مي آورند، بنابراين، كودك احساس مي كند كه اي كاش من هم نوزاد بودم و عكس العمل او ممكن است ب هصورت رفتار كودك شيرخوار باشد؛ او ممكن است در شلوار خود ادرار كند يا در حالي كه درگذشته خوب حرف مي زده، مانند كودكاني كه تازه ياد گرفت هاند كلم هها را ادا كنند، حرف بزند.

برخي از كودكان هنگامي كه مادر، نوزاد خود را شير مي دهد، از روي حسادت، به شيرخوردن از شيشه شير تمايل پيدا مي كنند و با گريه كردن، از مادر مي خواهند كه شير را از شيشه شير به آنان بدهد، درصورتي كه خوردن شير از شيشه را در گذشته ترك كرده بودند. مادر نبايد احساس كند كه كودك با خوردن شير از شيشه ي شيرخوري، مشكلي به وجود خواهد آورد و نبايد با اي نكار، مخالفت كند و چيزهاي ديگري مانند شكلات و شيريني به او بدهد كه راضي اش نمايد. تمايل كودك به خوردن شير از بطري شيرخوري، چند هفت هاي بيش تر ادامه نخواهد يافت.

گاهي اوقات ممكن است از روي ناراحتي و حس حسادت، اسباب بازي يا شيء را به طرف نوزاد پرت كند كه مادر به طور معمول، در چنين حالتي نسبت به عمل كودك، پرخاش كرده و او را سرزنش مي كند و سرزنش كردن و عصبانيت مادر، حس حسادت كودك را عميق تر و شديد تر خواهد كرد. مادر نه تنها بايد نوزاد را از مخاطره ها حفظ كند، بلكه بايد كودك بزر گتر خود را نيز دريابد. مادر بايد به كودك بگويد: «ما همگي دوستت داريم اما چون اين خيلي كوچك است، بايد مراقبش باشيم. تو هم بايد كمك كني تا با همديگر بزرگش كنيم. »

شدت حسادت كودكان نسبت به نوزاد شيرخوار به طور معمول در سنين كم تر از ۵ سالگي، به بيش ترين حد خود مي رسد، زيرا كودك در اين سن هنوز وابسته به پدر و مادر است و به خارج از خانه وابستگي ندارد اما زماني كه كودك به سن ۶سالگي يا پس از آن رسيد، خود را به تدريج از پدر و مادر دور م يكند و علاقه و دوستاني در خارج از محيط خانه به دست خواهد آورد.

رفتار پدر و مادر با كودك بزر گتر بايد چگونه باشد؟
زماني كه نوزاد تازه متولد شده به خانه آورده م يشود، مادر نبايد هيچ گونه تغييري در رفتار خود نسبت به كودك بزرگ تر ب هوجود آورد؛ گرچه مادر به علت زايمان، ضعيف، خسته و حتي بي حوصله شده اما تا حد امكان بايد سعي كند با كمك پدر، زندگي روزمره و روابط و رفتار قبلي خود را با كودك حفظ نمايد. زماني كه كودك ببيند تمام توجه و علاق هي مادر به نوزاد جلب مي شود و نوزاد مدام در آغوش مادر است و او بلاتكليف و سرگردان است، حس حسادت در او به وجود خواهد آمد. اگر براي پدر امكان دارد، مي تواند كودك را با خود به محل كارش ببرد تا در خلال روز با پدر مشغول باشد.

منبع:كانون مشاوران ايران-آماده كردن كودك براي تولد فرزند دوم


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ] [ ۱۰:۵۹:۵۳ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

ترس از مكان هاي بسته چيست: علل، نشانه ها و درمان كلاستروفوبيا

كلاستروفوبيا به معني ترس از مكان بسته مي باشد و يكي از انواع اختلالات رواني است كه فرد مبتلا هنگامي كه در مكان هاي بسته قرار مي‌گيرد به شدت مي ترسد و ترس شديدي را تجربه مي‌كند.

افرادي كه به اين اختلال دچار هستند در همه محيط هاي بسته ترس شديدي دارند و شرايط زندگي برايش سخت و هراس انگيز مي شود.

حتي تصور كردن در يك محيط بسته براي آن ها اضطراب و استرس ايجاد مي كند و بايد فرد به سرعت درمان شود تا بتوانند با آرامش زندگي كند.

امروزه آسانسور يك وسيله كاربردي است و كساني كه فوبياي فضاي بسته دارند از سوارشدن با آسانسور مي ترسند و به جاي آنكه مسير خود را آسان كنند و با آسانسور بروند از پله ها استفاده مي كنند.

هنگامي كه آن ها سوار آسانسور مي شوند دچار تنگي نفس، اضطراب شديد و عرق كردن و … مي شوند و به جاي آنكه آسانسور وسيله اي براي آسايش آن ها باشد بيشتر ترسناك است و ترجيح مي دهند از آن استفاده نكنند.

براي درمان اين اضطراب هر چه سريع تر بايد اقدام كرد و خداروشكر رويكردهاي مختلفي وجود دارد كه براي درمان موثر مي باشد.

در زير با اين رويكردها بيشتر آشنا خواهيد شد.

ترس از مكان هاي بسته يا كلاستروفوبيا
فوبيا چيست؟ به ترس بيش از حد و افراطي و مداوم و غيرمنطقي نسبت به يك شي يا مكان و وضعيت خاص فوبيا گفته مي شود.

افرادي كه به مكان هاي بسته فوبيا دارند از مكان هايي مانند آسانسور، دستگاه ام ارآي ، تونل و اتاق پرو مي ترسند و دچار اضطراب شديدي مي شوند.

افرادي كه كلاستروفوبيا دارند قرار گرفتن در مكان هاي بسته و حتي فكر كردن به مكان هاي بسته باعث مي شود علايمي مانند افزايش ضربان قلب، تپش قلب و اضطراب شديد و تعرق زياد و مشكل تنفسي و … براي آن ها ايجاد شود.

كلاستروفوبيا به معني ترس از محيط بسته و آگورا فوبيا ترس از محيط باز و شلوغ است، بسياري از افراد مي توانند هر دو ترس را به طور همزمان تجربه كنند اين فوبياها از اختلالات اضطرابي به حساب مي آيد.

كساني كه دچار اختلال اضطرابي هستند هميشه احساس ترس و نگراني مي كنند، بدون آن كه علت آن مشخص باشد.

در اختلال اضطراب فراگير يا برخي از اختلالات وحشت زدگي، فرد هميشه احساس ترس و نگراني مي كند، با وجود آن كه دليلي مشخص ندارد.

احساس ترس در كساني كه دچار اختلال اضطرابي هستند بيش از اندازه است و با چيزي كه نسبت به آن احساس خطر كرده اند، تناسبي ندارد.

در واقع انواع فوبيا به نوبه خود پيامدهاي گسترده اي براي فرد مبتلا به همراه دارد.

سه بعد اساسي مطرح در كلاستروفوبيا
ترس از مكان بسته شامل سه بعد شناختي، هيجاني و جسماني است. و اين سه بعد با علايمي همراه است كه ممكن است با هم يا جداگانه اتفاق افتد.

بعد شناختي: منظور از بعد شناختي فكر و خيالاتي است كه فرد در مورد مكان بسته مي كند و اين تفكرات باعث مي شود تا به اضطراب و ترس دچار شود. مانند گير كردن، راه نجات نداشتن، تمام شدن اكسيژن ، تاريكي و…


بعد هيجاني: به ترس و اضطراب شديدي گرفتار مي شود به حدي كه قابل كنترل نمي باشد.
بعد جسماني: بدن از شدت ترس به لرز مي افتد و ضربان قلب افزايش پيدا مي كند. تپش قلب زياد شده و تعرق شديدي در بدن احساس مي كند. در دست و پا لرزش زيادي ايجاد مي شود.
علائم و نشانه هاي ترس از مكان هاي بسته (كلاستروفوبيا)
بسياري از افراد فوبياي مكان هاي بسته را دارند و شدت علايم در افراد متفاوت است.

در موارد خفيف فرد دچار اضطراب مي شود و ميخواهد كه از مكان بسته خارج شود اما در موارد شديدتر حتي تصور كردن و فكركردن به مكان بسته باعث اضطراب و ترس شديدي در فرد مي شود.

در زير با علايم اصلي كلاستروفوبيا آَشنا خواهيد شد.

۱٫هنگام مواجه با مكان هاي بسته به اضطراب شديدي دچار مي شوند كه غيرقابل كنترل مي باشد.

هنگام رو به رو شدن با مكان هاي بسته احساس دلهره و ترس شديد مي كنند و ضربان قلب و تپش قلب افزايش مي يابد. و علايم جسماني و هيجاني آن ها به خوبي نمايانگر ترس مي باشد.
تا جايي كه امكان دارند از رفتن به مكان هاي بسته اجتناب مي كنند و دوست ندارند به مكان هاي بسته فكر كنند.
علايم ترس و اضطراب و ديگر علايم مربوطه به فوبيا بيشتر از شش ماه در فرد ادامه دارد و بر روي زندگي، روابط اجتماعي و روابط بين فردي و شغلي تاثير منفي مي گذارد.

منبع:كانون مشاوران ايران-ترس از مكان هاي بسته


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ] [ ۱۰:۵۸:۴۵ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

قبل از فكر كردن در مورد اختلالات هيجاني كودك، بهتر است از خود بپرسيد: كودك من اضطراب دارد يا عاديست؟ آيا هيچ گاه به شدت احساس نگراني يا ناراحتي شديد هيجاني نكرده ام؟ به احتمال زياد پاسخ مثبت است!

همه ما اين قبيل هيجان ها را تجربه كرده ايم و اين تجربه ها به تنهايي دليل كافي براي دادن اين حكم نيست كه نابهنجاري يا نقص در شخصيت و منش وجود دارد. كودكان نيز ترس و اضطراب-همان چالش هاي هيجاني طبيعي- دارند و اين ترس و اضطراب تنها زماني كه شديد، مزمن،ممتد و مزاحم باشد علامتي از اختلال روانشناختي است.

طي پنجاه سال گذشته، يافته هاي پژوهشي همگي نشان ميدهند كه ترس و اضطراب در كودكي امري معمول و شايع است (جرسيلد و هولمز، ۱۹۳۵، لاپاس ومونك، ۱۹۵۸، مك فارلن، آلن و هانزيك، ۱۹۵۴، اولندايك و كينگ، ۱۹۹۱، به نقل از كندال، ۱۳۸۹). تحقيقات قديمي تر مثل تحقيق جرسيلد و هولمز (۱۹۳۵) شيوع ترس و اضطراب را به خوبي اثبات كرد. در ان زمان پژوهش ها نشان دادند كه ممكن است كودكان و نوجوانان ۹ تا ۱۳، نوعي ترس شديد با نگراني جدي تجربه كنند. به نظر مي رسد پيچيدگي هاي ترس كودكان با رسيدن به ۸ سالگي كه همراه تحول شناختي كودك و افزايش توانايي او براي استدلال و توسعه پيام هاي منفي ممكن و نتايج در اينده مي باشد افزايش مي يابد. هم چنين منابع اوليه ترس و اضطراب با مراحل تحولي در زندگي تغيير مي يابد. بايد توجه داشت همراه با تحول ميزان ترس هاي گزارش شده كودكان كاسته مي شود و كانون ترس تغيير مي يابد.

همراه با جريان رشد نوع ترس ها نيز تغيير مي كند، يعني در سنين متفاوت ترس هاي متفاوتي مطرح مي شود. مثلا كودكان ۸ ماهه تا ۲ساله از جداشدن از مراقبان خود مي ترسند، اما اين ترس بين ۱ تا ۲ سالگي كاهش مي يابد. بين ۲ تا ۴ سالگي از شدت دلبستگي كاسته مي شود وترس هاي ديگري مانند ترس از حيوانات وتاريكي ظاهر مي شود. بين ۴ تا ۶ سالگي، قدرت تصور و تصويرسازي كودك رشد مي كند و تصويرهايي از ارواح، هيولاهاي نيمه انسان-نيمه حيوان و صداهاي غيرقابل توضيح در شب را مي سازد. بعد از۶ سالگي كودك احتمالا بيشتر از آسيب، مرگ يا بلاياي طبيعي مي ترسد. هم نوجوانان سفيدپوست و هم نوجوانان آمريكايي آفريقايي تبار ترس هايي مشابه درباره صدمه ديدن خود يا ديگران ابراز مي كنند، كودك با نزديك شدن به دوران نوجواني،ممكن است از پذيرفته نشدن در گروه بزرگسالان بترسد.

جدول: ترس ها و اضطراب هاي مرتبط با سطوح سني مختلف در كودكان

سن كانون ترس يا اضطراب
۰-۶ ماهگي عدم حمايت، صداي بلند، محرك هاي حسي شديد
۶-۹ ماهگي غريبه ها، محرك هاي ناگهاني يا غير قابل انتظار (مثل صداها)
۱ سالگي جدايي از فردي كه از كودك مراقب مي كند، آسيب ديدن، توالت رفتن و غريبه ها
۳ سالگي حيوانات، ماسك ها، تنها ماندن، جدايي از والدين
۴ سالگي تاريكي، حيوانات و سر و صدا
۵ سالگي حيوانات، افراد بد، تاريكي و جدايي از والدين
۶ سالگي غول ها، جادوگرها و ديگر افراد غير عادي، صدمات جسمي، رعد و برق و تندر، جدايي از والدين (براي مثال هنگام رفتن به مدرسه)
۷-۸ سالگي غول ها، جادوگرها و ديگر افراد غير عادي، (مثلا انهايي كه در كتاب ها و فيلم ها هستند) وقايع غير عادي موجود در رسانه ها و فيلم ها، (مانند جنگ و بمب گذاري و انفجارها)، تنها ماندن، صدمات و اسيب ها.
منبع: آلن ديك، ۱۹۸۳

محيط اجتماعي در پهنه زندگي چالش هاي متفاوتي را پيش روي ما مي گذارد كه مستلزم رشد مهارت ها، باورها يا احساسات جديد است. طي دوران كودكي ترس ها و اضطراب ها اين قبيل چالش ها را به وجود مي آورند. كودكان با فراگيري روش هاي مقابله با موقعيت هاي اضطراب زا و ترس آور اين دوران، نحوه كنار آمدن با ترس ها و اضطراب هاي زندگي آتي را مي آموزند. براي مثال اذعان به ترس، رويارويي و سپس مقابله با آن، و در نهايت نترسيدن در واقع توالي رشد كودك است تا در آينده براي مقابله با ترس و اضطراب آماده باشد.

 

بر اساس متون و ادبيات تحولي، بسيار معقول است كه كودكان و نوجوانان نسبت به تجربه ترس ها و اضطراب هاي مختلف در مراحل مختلف تحول خود اسيب پذيرتر باشند. با وجود اين، چه چيزي واكنش و ترس و اضطراب بهنجار را از اضطراب هراس باليني جدا مي سازد؟ متخصصان باليني دستورالعمل هايي را براي متمايز كردن واكنش ترس طبيعي از شرايط اضطرابي كه از نظر شدت، فراواني، محتوا، دفعات و نشانه هاي اضطرابي با همتايان بهنجار خود متفاوت هستند تهيه كرده اند (كندال، ۲۰۰۰).

شدت واكنش ترس بيش از انست كه براي مقابله با موقعيت لازم است. براي مثال ممكن است كودكي را كه هنگام معاينه شدن توسط پزشك، لگد مي زند، تكان مي خورد و گريه مي كند، به عنوان كودك هراسان مشخص كنيم.
واكنش ترس با فراواني زيادي رخ مي دهد، و از راه اطلاع دادن و اطمينان دادن به فرد كاهش نمي يابد. بسياري از والدين شكايت دارند كه ترس كودكان با هيچ نوع اطمينان خاطر دادني به انها كاهش نمي يابد.
محتواي اين واكنش هاي ترس بر محرك ها يا موقعيت هاي بي خطر متمركز است، به عبارت ديگر موقعيت هايي هستند كه به هيچ وجه خطري را ايجاد نمي كنند. چنين محرك هايي شامل ترس از مدرسه رفتن، صداهايي مانند بمب يا بالا رفتن از اسانسور است.
به نظر مي رسد كه واكنش ترس خود به خود بوده و وراي كنترل عمدي كودك است.
واكنش ترس به فرار يا اجتناب از موقعيت منجر مي شود. براي مثال كودكي كه هنگام بارش باران هاي شديد از تنها ماندن در خانه اجتناب كند، به عنوان كودكي كه از رعد و برق و تندر هراس دارد مد نظر قرار مي گيرد.

منبع:كانون مشاوران ايران-كودك من اضطراب دارد يا عاديست؟


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ] [ ۱۰:۵۷:۵۴ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

من نامادري هستم چه بايد كنم؟ چگونه ناپدري مهربان باشيم؟ ارتباط، صبر، ايجاد استانداردهاي توافق شده توسط بزرگسالان درگير و تثبيت نقش عضو جديد در خانواده اي كه قبلاً زندگي نامه قبلي دارد، كليدي است تا داستان «سيندرلا» تكرار نشود.
پذيرش ناپدري و نامادري جديد

من نامادري هستم چه بايد كنم؟ چگونه ناپدري مهربان باشيم؟ ارتباط، صبر، ايجاد استانداردهاي توافق شده توسط بزرگسالان درگير و تثبيت نقش عضو جديد در خانواده اي كه قبلاً زندگي نامه قبلي دارد، كليدي است تا داستان «سيندرلا» تكرار نشود.
شريك جديد والدين بايد در روند انطباق با شرايط جديد خانواده با فرزندان صبور باشد.

پذيرش ناپدري و نامادري جديد
داستان هاي كلاسيك، مانند سفيد برفي يا سيندرلا ، به شهرت نامادري ها و ناپدري ها آسيب رسانده است. حتي مطالعاتي در اين زمينه وجود دارد، مانند برونو بتلهايم، روانشناس و شاگرد زيگموند فرويد، كه رساله روانشناسي افسانه ها را نوشت . او در كار خود به اين نتيجه مي‌رسد كه نامادري و ناپدري (اما بالاتر از همه، اولي‌ها) بار منفي براي كودك دارند، زيرا به دليل پيوندي كه وجود دارد، دلبستگي مادر و فرزند عميق‌تر از پدران است. از همان ابتدا ايجاد شده است.

پويايي كلي كه معمولاً در اين نوع خانواده‌هاي بازسازي‌شده اتفاق مي‌افتد اين است كه پيوند بين كودك و والديني كه ديگر با او زندگي نمي‌كنند شكسته مي‌شود و پويايي ايجاد مي‌شود كه در آن نامادري يا ناپدري مي‌خواهد مورد محبت قرار گيرد تا تعهد را تضمين كند. پيلار مونوز روانشناس كودك و نوجوان توضيح مي دهد كه با شريك زندگي كه باعث طرد در خردسال مي شود .

شماره مشاوره روانشناسي
هر خانواده اي كه يك بزرگسال جديد در آن ادغام شده است (شريك جديد پدر يا مادر كودك) متفاوت است و روند سازگاري خود را با شرايط جديد دنبال مي كند، اما عواملي وجود دارد كه اين بازسازي خانواده را تسهيل يا پيچيده مي كند. مونوز به آن‌ها اشاره مي‌كند: « شخصيت كودك تأثير مي‌گذارد، زيرا در آن‌ها ممتنع‌تر است. و همچنين سنين پيچيده تري مانند نوجواني وجود دارد. از ديگر مسائلي كه همزيستي روان‌تر را تسهيل مي‌كند، مهارت‌هاي اجتماعي كودك است، مانند مهارت‌هاي ارتباطي و همدلي او و همچنين اين واقعيت كه در خانواده جديد فرزندان ديگري در سنين مشابه وجود دارند.

از نظر متخصص، بزرگسالان نقش اساسي در تشكيل هسته جديد خانواده دارند: « هر چه توافق بين والدين بيولوژيكي بهتر باشد، كودك بهتر با والدين ناتني سازگار مي شود. نوع پيوند بين كودك و مادر بيولوژيكي او نيز تأثيرگذار است. اگر اين يك دلبستگي سالم باشد، آسان‌تر، اما دشوارتر است، زيرا نامادري را به‌عنوان يك شخصيت مكمل مي‌بينند، اما نه جايگزين».

ناپدري يا نامادري شدن خانواده اي كه قبلاً سابقه و زندگي نامه قبلي خود را دارد آسان نيست، اما مي توان به يك ادغام خوب دست يافت. وقتي والدين بيولوژيك نمي خواهند شركاي جديد پدر يا مادر فرزندانشان را نابود كنند يا به آنها حمله كنند، همه چيز آسان تر است. مونوز ادامه مي‌دهد كه اين رويكرد راحت است كه هر بخش يك عملكرد ارزشمند و دقيق را براي تربيت كودكان انجام دهد.

از نامادري خبيث تا تكيه گاه ارزشمند

يكي از اشتباهات رايج زوج هاي جديد والدين داراي فرزند اين است كه مي خواهند نقش پدر يا مادر فرزندان را ايفا كنند. براي روانشناس، اين عملكرد با آنها مطابقت ندارد، زيرا آنها كساني نيستند كه هنجارها را ايجاد مي كنند. اين كارشناس مي‌افزايد: «وظيفه آن‌ها حمايت يا كمك‌هاي تكميلي است كه به معناي همكار شدن كودك براي جلب رضايت زوج‌ها نيست». همچنين به اهميت صبر و شكيبايي با خردسالان در روند سازگاري با شرايط جديد خانواده اشاره مي كند و اينكه پس از جلب اعتماد آنها به خود خيانت نمي كنند.

ارتباط يكي ديگر از قطعات اساسي براي تسهيل سازگاري با بافت جديد خانواده است، كه ناشي از جدايي قبلي از والدين است كه فرزندان بايد آن را بپذيرند. مهم است كه والدين بدون توجه به اينكه رابطه آنها چگونه به پايان مي رسد، توانسته اند به توافق برسند. سارا دل پاي مي گويد: «تمركز روي وظايف آنها مانند تربيت، مراقبت، قوانين، محدوديت ها، محل اقامت فرزندان يا مسائل اقتصادي راحت است، زيرا آنها ديگر زوج نيستند، اما هميشه پدر و مادر خواهند بود.، روانشناس سلامت و خانواده درمانگر، كه تاكيد مي كند ورود يك عضو جديد به خانواده مستلزم يك روند پيش رونده سازگاري است. چيزي كه در ابتدا مي توان با فعاليت هاي گروهي بازيگوش مانند گشت و گذار مورد علاقه قرار گرفت. دل پاي ادامه مي دهد: «بدون فراموش كردن، اهميت صحبت در مورد احساسات هر يك از اعضاي خانواده، دادن فضايي براي ابراز احساساتي مانند خشم، ترس يا طرد شدن، به طوري كه تمام ديدگاه ها قابل درك باشد.»

منبع:فارسيدو-چگونه پذيرش ناپدري و نامادري جديد را براي كودكان آسانتر كنيم؟


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: نامادري، پذيرش ناپدري، ناپدري،
موضوع:
[ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۲۳:۱۵ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

قوانين و مرزها در يك خانواده خانواده ناتني موفق چيست.چه رفتارهايي بايد انجام دهيم و كودكانمان را چگونه تربيت كنيم.
خانواده ناتني موفق
قوانين و مرزها در يك خانواده خانواده ناتني موفق چيست. به خانواده ‌هايي كه در آن يك يا چند نفر از اعضاي خانواده مثل پدر، مادر يا خواهر و برادر ناتني هستند، خانواده تركيبي گفته مي شود. با افزايش آمار طلاق، تعداد خانواده‌ هاي تركيبي (ناتني) نيز رو به افزايش است. زن و مردي كه براي بار دوم ازدواج مي كنند و با فرزندان خود و فرزندان همسرشان زندگي مي كنند، يك خانواده تركيبي تشكيل مي دهند.

چنين خانواده هاي نسبت به خانواده ي اصلي، با مشكلات بيشتري مواجه هستند، زيرا اغلبِ فرزندان با پدر يا مادر ناتني خود سازگار نمي شوند و نمي خواهند با آن ها زندگي كنند. همه اعضاي خانواده تركيبي با چالش هايي روبرو خواهند شد كه بايد براي رفع آن راه حل هايي پيدا كرد تا خانواده به يك محيط سالم براي رشد اعضا تبديل شود.

يكي از راه كارهايي كه به سازگار شدن اعضا كمك مي كند، تعيين قوانين و محدوديت هاست. در اين بخش در مورد بايدها و نبايد تعيين قوانين در خانواده هاي تركيبي صحبت خواهيم كرد.

شماره مشاوره روانشناسي
اصول تعيين قوانين و مرزها در خانواده ناتني موفق
تعيين مرزها و تنظيم قوانين خانواده مي تواند در هر خانواده اي دشوار باشد. اما اين موضوع در خانواده هاي تركيبي پيچيده تر نيز مي شود زيرا:

اعضاي هر خانواده، ايده متفاوتي درباره قوانين و محدوديت ها دارند.
فرزندان و والدين ناتني هنوز همديگر را به خوبي نمي شناسند و با هم سازگار نشده اند.
اغلب كودكان و نوجوانان دوست ندارند كه والدين ناتني جديد به آن ها بگويند چه كار كنند.
كودكاني كه در دو خانواده متفاوت زندگي كرده اند، ممكن است دو مجموعه قانون متفاوت را تجربه كرده باشند.
با اين حال، فاكتورهايي كه در يك خانواده ي تني، باعث ايجاد سازندگي و قوي شدن پيوند بين اعضاي خانواده مي شود، مي تواند به خانواده هاي تركيبي نيز كمك كند. براي مثال

نشان دادن گرمي، ابراز محبت و ايجاد صميميت
علاقه مند بودن و گوش دادن به دغدغه ها و نظرات همه اعضا
تعيين قوانين، انتظارات و پيامدهاي محكم و روشن براي كودكان
قوانين در خانواده هاي ناتني موفق
زماني كه دو خانواده دور هم جمع مي شوند و با هم زندگي مي كنند، بايد براي اعضاي خانواده محدوديت ها، مسئوليت ها و قوانيني در نظر گرفت؛ اما بهتر است قبل از تعيين قوانين جديد، مدتي را براي وفق پيدا كردن اعضاي خانواده با شرايط جديد در نظر بگيريد، زيرا اگر قوانين زياد و سخت گيرانه اي را از همان ابتدا تعيين كنيد ممكن است فرزندان ناراضي باشند و در برابر انجام دادن آن ها مقاومت كنند.

منبع:فارسيدو-ساخت خانواده ناتني موفق


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ] [ ۱۲:۴۶:۲۹ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ][ ۵۵ ][ ۵۶ ][ ۵۷ ][ ۵۸ ][ ۵۹ ][ ۶۰ ][ ۶۱ ][ ۶۲ ][ ۶۳ ][ ۶۴ ][ ۶۵ ][ ۶۶ ][ ۶۷ ][ ۶۸ ][ ۶۹ ][ ۷۰ ][ ۷۱ ][ ۷۲ ][ ۷۳ ][ ۷۴ ][ ۷۵ ][ ۷۶ ][ ۷۷ ][ ۷۸ ][ ۷۹ ][ ۸۰ ][ ۸۱ ][ ۸۲ ][ ۸۳ ][ ۸۴ ][ ۸۵ ][ ۸۶ ][ ۸۷ ][ ۸۸ ][ ۸۹ ][ ۹۰ ][ ۹۱ ][ ۹۲ ][ ۹۳ ][ ۹۴ ][ ۹۵ ][ ۹۶ ][ ۹۷ ][ ۹۸ ][ ۹۹ ][ ۱۰۰ ][ ۱۰۱ ][ ۱۰۲ ][ ۱۰۳ ][ ۱۰۴ ][ ۱۰۵ ][ ۱۰۶ ][ ۱۰۷ ][ ۱۰۸ ][ ۱۰۹ ][ ۱۱۰ ][ ۱۱۱ ][ ۱۱۲ ][ ۱۱۳ ][ ۱۱۴ ][ ۱۱۵ ][ ۱۱۶ ][ ۱۱۷ ][ ۱۱۸ ][ ۱۱۹ ][ ۱۲۰ ][ ۱۲۱ ][ ۱۲۲ ][ ۱۲۳ ][ ۱۲۴ ][ ۱۲۵ ][ ۱۲۶ ][ ۱۲۷ ][ ۱۲۸ ][ ۱۲۹ ][ ۱۳۰ ][ ۱۳۱ ][ ۱۳۲ ][ ۱۳۳ ][ ۱۳۴ ][ ۱۳۵ ][ ۱۳۶ ][ ۱۳۷ ][ ۱۳۸ ][ ۱۳۹ ][ ۱۴۰ ][ ۱۴۱ ][ ۱۴۲ ][ ۱۴۳ ][ ۱۴۴ ][ ۱۴۵ ][ ۱۴۶ ][ ۱۴۷ ][ ۱۴۸ ][ ۱۴۹ ][ ۱۵۰ ][ ۱۵۱ ][ ۱۵۲ ][ ۱۵۳ ][ ۱۵۴ ][ ۱۵۵ ][ ۱۵۶ ][ ۱۵۷ ][ ۱۵۸ ][ ۱۵۹ ][ ۱۶۰ ][ ۱۶۱ ][ ۱۶۲ ][ ۱۶۳ ][ ۱۶۴ ][ ۱۶۵ ][ ۱۶۶ ][ ۱۶۷ ][ ۱۶۸ ][ ۱۶۹ ][ ۱۷۰ ][ ۱۷۱ ][ ۱۷۲ ][ ۱۷۳ ][ ۱۷۴ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : ---
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی