moshaverrkhob
moshaverrkhob

اينكه نوجوانان چرا و به چه علت به بازي هاي انلاين معتاد مي شوند مسئله مهميست و يكي از مشكلات اساسي والدين مي باشد. به همين دليل ضروري است كه والدين ياد بگيرند كه چگونه با بازي كردن زياد نوجوان روبرو شوند. مطالعه ي اين پست شروع خوبي براي والديني است كه فرزند نوجوان آنها به بازي هاي آنلاين علاقه ي زيادي نشان مي دهند.


اجازه دهيد پيش از آنكه به ادامه ي اين بحث بپردازم، از همين ابتدا بگويم كه بازي هاي آنلاين بسيار جالب و مهيج هستند، و از اين پست نبايد اين گونه استنباط شود كه اين بازي ها ذاتا تفريحي ناسالم هستند. اما در هر كاري بايد اعتدال رعايت شود.

پس ما به عنوان والدين نوجوان، بايد چگونه با اين مسئله مواجه شويم؟

 

مشاهده رفتارهاي نوجوان

براي شروع بهتر است ابتدا علايم خطر را بشناسيم. هزاران علامت خطر احتمالي وجود دارند، كه در زير به برخي از آنها اشاره مي شود:

هنگامي كه آنلاين هستند، متوجه گذر زمان نمي شوند
مشكل داشتن در تمام كردن تكاليف مدرسه يا مسئوليت ها و كارهايي كه درخانه به او محول مي شود
افت تحصيلي در نتيجه ي انجام ندادن درست تكاليف مدرسه
فاصله گرفتن و كاهش تعامل با خانواده و دوستان
عصبانيت زياد هنگام قطع دسترسي او به اينترنت
بي رغبتي به غذا خوردن و خارج شدن از اتاق خواب يا مطالعه ( عدم تمايل به فاصله گرفتن از كامپيوتر يا كنسول بازي)
بي ميلي به تعامل با اعضاي خانواده پس از بازگشت از مدرسه يا هنگام شام خوردن و ديگر موقعيت ها كه خانواده دور هم جمع مي شوند
علايم بيماري جسمي مانند ميگرن، افزايش وزن، خشكي چشم ها، كاهش ديد، و مشكل خواب.
واكنش در مقابل بازي كردن نوجوان

اگر اين احتمال را مي دهيد كه نوجوان شما بيش از حد به بازي هاي آنلاين وابسته شده است، راهكار هاي زير مي توانند به شما در تغيير برنامه ي آنها و راهنمايي آنها براي متعادل تر كردن ميزان توجه به بازيهاي آنلاين كمك كنند:

آنها را به انجام ديگر تفريحات و فعاليت هاي اجتماعي تشويق كنيد: فرزند نوجوان خود را از صفحه ي نمايش كامپيوتر دور كرده و آنها را به سمت ديگر تفريحات و فعاليت ها راهنمايي كنيد، مانند ورزش هاي تيمي و گردهمايي هاي سالم دوستانه.
برروي استفاده ي آنها از كامپيوتر نظارت كنيد: كامپيوتر را در مكاني از خانه قرار دهيد كه روي آن ديد داشته باشيد و بتوانيد فعاليت هاي فرزند خود را در محيط آنلاين زير نظر داشته باشيد، و زمان آنلاين بودن آنها را محدود كنيد. اين كار زماني موثرتر واقع خواهد شد كه خود شما نيز به عنوان والدين از اين قاعده پيروي كنيد. اگر شما نمي توانيد از محيط آنلاين فاصله بگيريد، احتمالا فرزند شما نيز نخواهد توانست.
با فرزند خود در مورد دلايل ريشه اي اين مشكل صحبت كنيد: استفاده ي وسواسي و بدون برنامه از كامپيوتر مي تواند علامتي حاكي از وجود مشكل مهمتري باشد. آيا اين احتمال وجود دارد كه فرزند نوجوان شما از مشكلي عميقتر رنج ببرد؟ آيا اخيرا در زندگي شما تغيير بزرگي مانند طلاق يا تغيير محل زندگي اتفاق افتاده كه موجب ايجاد استرس در او شده است؟

منبع : كودك و نوجوان-مواجهه ي درست با بازي هاي آنلاين نوجوانان


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۴ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۴۴:۴۲ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

آلبرت بندورا بنيانگذار نظريه شناختي اجتماعي معتقد است عوامل شخصي (از جمله باورها، انتظارات، نگرش ها، دانش ها، راهبردها ومانند اين ها)، رويدادهاي محيطي(فيزيكي واجتماعي) و رفتارهاي (عملي وكلامي) فرد با يكديگر تاثير و تاثر متقابل دارند و هيچ يك از اين سه جز را نمي توان جدا از اجزاي ديگر به عنوان تعيين كننده رفتار انسان به حساب آورد. بندورا اين تعامل سه جانبه را تعيين گري متقابل (جبر متقابل) مي نامد (سيف، 1387).

بندورا فرايندهاي شناختي را در تعيين رفتار آدمي بسيار مهم مي داند. طبق نظر او رفتار مي تواند شديدا تحت تاثير تخيلات فرد باشد. از آن جايي كه رفتار فرد دست كم تا حدودي به وسيله فرآيندهاي شناختي او تعيين مي شود، اگر اين فرآيندها به درستي واقعيت را منعكس نكند، موجب رفتار ناسازگارانه مي شود. بندورا چند دليل براي ايجاد فرايند هاي شناختي معيوب به دست مي دهد.

نخست اين كه، اعتقادات غلط در كودكان ممكن است به اين علت به وجود آيند كه چيزها را بر اساس ظاهرشان ارزيابي مي كنند. دوم اين كه خطاي فكري مي تواند از اطلاعات حاصل از شواهد ناكافي به وجود مي آيد. مثلا يادگيري ناشي از تصوراتي كه توسط رسانه ها و وسايل ارتباط جمعي منتقل ميشود. مردم تا حدي تصورا تشان را درباره واقعيت هاي اجتماعي كه هيچ گونه تماس مستقيمي با آن ها نداشته اند از راه صحنه هاي تلويزيوني مي آموزند. از آنجا كه دنياي ماهواره، تلويزيون، اينترنت، بازي هاي ويديو يي، رايانه اي و….. مملو از شخصيت هاي فاقد اصول اخلاقي (و پرخاشگري، خشونت، زير پا گذاشتن قوانين ومقررات و…..) است مي تواند دانش مربوط به جهان واقعي را وارونه جلوه دهد. طبق نظر بندورا اين ديد تحريف شده از واقعيت گاهي ممكن است به رفتار مجرمانه و جنايت آميز منجر شود. ” كودكان براي فرستادن نامه هاي تهديد آميز به معلمان و براي دعواهاي همراه با ضرب و جرح دستگير شده اندو معلوم گشته است كه اين گونه كارها را از صحنه هاي تلويزيوني آموخته اند (هرگنهان و اولسون، 1385).

بندورا مي گويد پس از آن كه باورهاي غلط تشكيل شدند، به صورت دائمي در مي آيند، زيرا صاحبان باورهاي غلط افرادي را مي جويند كه همان باورها را دارند. افزون بر اين، وقتي كه باورهاي غلط تشكيل شدند، به صورت پيشگويي ها يي كامبخش در مي آيند. براي مثال، اگر كودكي به اين باور برسد كه به جز از راه پرخاشگري و خشونت نمي توان به اهداف خود رسيد، به تجارب وفعاليت هايي مي پردازد كه باور او را تاييد مي كنند (هرگنهان و اولسون، 1385).

منبع : كودك و نوجوان-نقش رسانه در يادگيري لجبازي و پرخاشگري


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۳ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۲۸:۳۳ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

ترس هايي كه موجب مي شود كودك به ديگران ضربه بزند، معمولاً ريشه در بعضي از تجارب ترسانيدن توسط والدين يا ديگران در اوايل زندگي اش دارد؛ اگرچه، در كل كودك ممكن است به ظاهر از خود ترسي نشان ندهد. كودك براي كنترل ترس اش، دست به نوعي رفتار پرخاشگرانه مي زند و هر زماني كه او احساس ترس شديدي كند اين رفتار نيز شعله ور مي شود. در واقع كودك به جاي گريه كردن يا گفتن احساس ترس خود، هنگام ترسيدن شروع به حمله مي كند، بالا و پايين مي پرد، نمي تواند از ديگران درخواست كمك كند و به در و ديوار ضربه مي زند. شما براي كمك به كودكتان، نبايد به دنبال علت ترس او باشيد؛ بلكه ميزان افزايش احساس امنيت اش و نيز ارتباط با او ضروري و مهم است خواه شما والدين يا پرستار او باشيد؛ خواه دوست يا از آشنايان او باشيد. همچنين براي پيشگيري از هر گونه عمل تكانشگرانۀ كودك، نياز به مراحلي پيش رونده است.همانطور كه شما با كودكتان ارتباط برقرار مي كنيد و به او حس امنيت مي دهيد، او نيز احساسات پرحرارتي كه محرك تكانشگري همراه با ضربه زدن شده را با شما در ميان خواهد گذاشت. به احساسات كودكتان توجه كنيد ضمن اينكه از آسيب زدن به ديگران ممانعت كنيد و به او اجازه دهيد تا ترس اصلي خود را تخليه كند به طوري كه او بتواند احساس راحتي و آرامش كند و ديگران را همچون دوستانش ببيند؛ نه اينكه او را تهديد كنيد.

براي مطالعه بيشتر:

خشم و پرخاشگري در نوجوانان

* اول، يك رابطه صميمي تري برقرار كنيد.

فرصت هايي را براي ارتباط بيشتر و بهتر تنظيم كنيد. تعيين زمان خاص يك ابزاري ايده آل براي برقراري ارتباط است. اگر فرزندتان است؛ پس سعي كنيد آن، زماني كوتاه در اوايل روز و به محض بيدار شدن از خواب صبحگاهي باشد، طوري كه كودك روزش را با پيشنهادتان براي تصميم گيري در مورد رغبت او به 5 دقيقه يا 10 دقيقه با هم بودن شروع كند. به او بسيار گرم و صميمي نگاه و توجه كنيد، اين كار باعث مي شود كه او احساس كند وجودش برايتان مهم است حتي اگر هم شير هاي ديگري هم داشته باشد، يك برنامه صبحگاهي ترتيب دهيدو اينكه بايد ابتدا با مكالمات تلفني شما همراه باشد. اين كار يعني داشتن برنامه در خانواده باعث مي شود كارهاي مهم را در اولويت قرار دهيد. اگر مي دانيد كه كودكتان فردي جدا از خانواده است سعي كنيد در اولين فرصتي كه او را مي بينيد با او بازي هاي كودكانه اي كه در آن امكان برنده شدن او وجود دارد؛ را ترتيب دهيد.

* براي مثال، تعامل احساسي برقرار كنيد.

شما ممكن است يك سري بازهاي پرسرو صدا يا بازي هاي قايم باشك را به كار ببريد اين ها بازي هايي هستند كه كودكان را به بازي جمعي وامي دارند، خودتان نيز به جمع آنها بپيونديد، پر انرژي و با احساس بازي كنيد. با يكديگر بازي خنديدن را انجام دهيد و نقشيرا متناسب با سن كودكبه خود بگيريد. با بازي قايم باشك در جايي پنهان شويد و كودكان را وادار كنيد تا سريع شما را پيدا كنند يا به صورت غيرمنتظره وسط بپرند و شما را بتراسنندوقتي كودكان بدون قلقلك مي خندند؛ بالطبع آنها برنده مي شوند و شما بازنده. خنديدن و حس امنيت و قدرت در بازيِ بردن و باختنبه كودكان كمك مي كند تا با يكديگر ارتباط برقرار كنند و انرژي شان تخليه شود. اين بازي به كودكتان مي فهماند كه آنها در كنار شما احساس امنيت، ارزشمندي و نيز اعتماد به نفس دارند.

* در جمع خانواده

شما ممكن است بازي گرگم به هوا را ترتيب دهيد يا بازي دويدن و گرفتن كودك كه امكان برنده شدن كودك در آن وجود دارد. براي مثال شما ممكن است دست هايتان را باز كنيد و سعي كنيد او را با احاطه كردن كودك و به حالت تلو تلو و مارپيچي محكم در بغل بگيريد. براي آنها به جذاب ترين حالت ممكن گرفته شدن لذت بخش است.با كودكتان كشتي بگيريد اما سعي كنيد خيلي به او فشار نيايد.با او هنگام بازي تماس چشمي داشته باشيد.با او بازي هاي رمزي كه حاكي از فريب دادن كودك است را انجام دهيد اما سعي كنيد سرزندگي قبل را داشته باشيد و پر انرژي بازي كنيد. اين نوع بازي براي كودكان دنياي ديگري است. كودكي كه در طي بازي قصد ضربه زدن دارد ممكن است اين بازي را فرصتي دوباره براي رونمايي اضطراب و آشفتگي اش به روش عملي تري بداند. او ممكن است به ميز محكم ضربه بزند يا ميز پذيرايي تان را به هم بريزد و يا در حالي كه به شما نگاه مي كند، ديوار را خط خطي كند. وقتي كه شما با ملايمت به او نزديك مي شويد تا به او تذكر دهيد او دليلي براي گريه كردن،جوش آوردن و راه انداختن قشقرق پيدا مي كند.اين بيان هيجانيشروع فرآيند بهبوديافتن يا درمان احساسات به خصوص احساسات مشابهي است كه منجر به آسيب زدن به ديگرانمي شود.

* دوم: وقتي كودكتان گريه مي كند براي احساساتش ارزش قائل شويد.

منبع : كودك و نوجوان-سه روش براي توقف كتك كاري در كودكان


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۳ تير ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۰۲:۲۶ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

چگونه از كودكان خود در فضاي مجازي طي شش مرحله محافظت كنيم

اينترنت بخشي از زندگي روزمره شده است و تصور كردن زندگي بدون آن براي كودكان بسيار سخت است. علاوه بر بازي كردن، كودكان براي درس و برقراري تماس با دوستان خود نيز به اينترنت متكي هستند. والدين ممكن است در آرزوي محدود كردن ميزان استفاده از فضاي مجازي براي اعضاي كوچك خانواده باشند اما به يكباره محروم كردن آنها از دنياي اتصال و ارتباط نيز غيرعادلانه است.

در صورتي كه به دلايلي صحيح از اينترنت استفاده مي شود پس دسترسي داشتن به آن ممكن است داراي فوايدي براي كودكان باشند. اما، خطراتي وجود دارد كه والدين بايد از آن آگاه باشند. همچنين، با وجود تهديد بدافزار و ويروس هاي كامپيوتري كودكان مستعد زورگويي (قلدري) هاي سايبري و مسائل غيراخلاقي خواهند بود.

مراحل زير به شما اطمينان مي دهد كه اعضاي كوچكتر خانواده عادات اينترنتي خوبي را ايجاد مي كنند و در فضاي مجازي ايمن مي مانند.

مطالب مرتبط:

هشت دليل اعتياد نوجوان به بازي هاي آنلاين

بررسي خشونت در بازيهاي ويدئويي و آنلاين كودك و نوجوان

1) درباره ريسك ها و خطرات گفتگو كنيد.

اگر كودكان شما به اندازه كافي در استفاده از تكنولوژي و اينترنت كهنه كار هستند پس به قدر كافي بالغ هستند كه بتوان درباره خطرات رسانه اي با آنها گفتگو كرد. شما نه بايد كودكان را بترسانيد و نه خيلي رك باشيد بلكه طوري صحبت كنيد كه آنها خطرات حتمي جرم سايبري و سوءاستفاده هاي غيراخلاقي درك كنند. ايجاد ارتباطي باز در زمينه اينترنت بدان معناست كه همه اعضاي خانواده لزوم ايجاد يك نگرشي سالم در استفاده از آن را درك كنند.

2) محدوديت ها را وضع كنيد.

وضع كردن محدوديت هاي استفاده از اينترنت و تكنولوژي داراي فوايد زيادي براي كودكان و خانواده ها است. در سنين خيلي پايين موانع بايد شما اعمال محدوديت هايي در استفاده از هر گونه رسانه اجتماعي و ارتباط با دوستان باشد. همانطور كه كودكان بزرگ مي شوند بايد به آنها آزادي بيشتري داده شود اما اين ايده خوبي براي محدود كردن ميزان زماني است كه آنها مي توانند صرف فضاي مجازي و سايت هاي قابل دسترسي كنند. محدوديت هاي سني در بازي ها بايد اعمال شود. ممنوعيت استفاده از گوشي هاي هوشمند، تبلت ها و ديگر تكنولوژي ها در موقع صرف غذا مي تواند موجب تعامل خانواده با يكديگر شود.

منبع : كودك و نوجوان-محافظت از كودكان در فضاي مجازي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۵۹:۴۴ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

تحقيقات نشان مي دهد كه اختلال مصرف ماري جوانا با سوء مصرف مواد مخدر/اختلالات و ناتوانايي هاي ذهني و رواني ديگر درارتباط است.

اختلال مصرف ماري جوانا بسيار شايع است، اغلب با ساير اختلالات مصرف مواد، مشكلات رفتاري و ناتوانايي ها در ارتباط است و عمدتا غيرقابل درمان است. بر اساس مطالعات جديد انجام شده توسط موسسه ملي سوء استفاده از الكل (بخشي از موسسه ملي بهداشت):

تجزيه و تحليل ها نشان داد كه 25درصد از بزرگسالان-نزديك به 6 ميليون نفر-اختلال مصرف ماري جوانا را در سال گذشته تجربه كرده اند،درحالي كه 3/6درصد افراد نيز معيارهاي تشخيصي براي اين اختلال را در برخي از مقاطع زندگيشان داشتند.

يك گزارش از مطالعه اي كه توسط بريجت گرانت در آزمايشگاه “ان ال اي اي” از اپيدميولوژي و بيومتري انجام گرفت يافته هاي جديدي را در مجله امريكايي روانپزشكي به نمايش گذاشت.

برطبق گفته ي جرج كووب مدير “ان ال اي اي” :”مجموعه تجزيه و تحليل هاي جديد در سطح مطالعات جمعيت شناسي توسط گروه دكتر گرانت مطالعه شد كه نشان مي دهد كه مصرف ماري جوانا مي تواند منجر به پيامدهاي مضري براي افراد و جامعه شود”.

محققان با بيش از 36 هزار نفر از جمعيت بزرگسالان ايالت متحده آمريكا درباره مصرف الكل،مصرف دارو و شرايط رواني مرتبط مصاحبه كردند. قابل ذكر است،مطالعه اخير براي تشخيص معيارهاي اختلال ماري جوانا از راهنماي تشخيصي و آماري اختلالات رواني ويراست پنجم استفاده كرده است DSM5.

در DSM5، وابستگي به ماري جوانا و سوءمصرف آن به صورت يك اختلال واحد تركيب شده اند.براي تشخيص اين اختلال افراد بايد حداقل 2 تا از 11 علائم اصلي را كه شامل،ولع مصرف،كناره گيري،فقدان كنترل و اثرات عاطفي منفي برمسئوليت شخصي و حرفه اي هستند را داشته باشد.شدت اختلال از طيف خيف،متوسط،شديد بسته به تعداد علايم درجه بندي مي شود.

مطابق يافته هاي قبلي،داده هاي جديد نشان داد كه اختلال مصرف ماري جوانا در مردان حدودا دوبرابر نسبت به زنان رايج است،درگروه هاي سني جوان تر نسبت به افراد 45 ساله و بالاتر خيلي بيشتر احتمال دارد تجربه شود.اين عامل خطر براي شروع اين اختلال در اواخر نوجواني و دراوايل 20 سالگي به اوج مي رسد و در عرض 3تا4 سال رو به بهبود مي رود.

منبع : كودك و نوجوان-افزايش مصرف ماري جوآنا در نوجوانان و اختلالات آن


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۷:۳۶:۲۲ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

اسباب بازي مي تواند در بازي كودك نقش حايز اهميتي را ايفا كند ، و در نوع بازي و طرز بازي كردن كودكان تأثير بگذارد . تعداد اسباب بازي يكي از عوامل مؤثر در بازي است . هنگامي كه كودكان تعداد كمتري اسباب بازي را در اطراف خود دارند ، بيشتر با يكديگر بازي مي كنند ، اما شيطنت هاي آن ها افزايش مي يابد . متعدد بودن اسباب بازي به صورت محرك عمل مي كند و كودكان را به اكتشاف و بازي هاي ساختماني و تخيلي تشويق مي كند . نوع اسباب بازي نيز بر بازي تأثير مي گذارد . به عنوان مثال : بعضي از اسباب بازي ها باعث مي شود كه كودك در هنگام بازي با آن ها صحبت كند . اسباب بازي هايي مانند ؛ عروسك ، خانه ، مزرعه ، حيوانات ، ماشين و … كودكان را به بازي هاي تخيلي سوق مي دهد . اسباب بازي هايي مانند سرسره ، نردبان ، دوچرخه ، كودكان را به بازي هايي تشويق مي كند كه معمولا باعث تمرين عضلات بزرگ مي شود . اسباب بازي هايي كه شكل كامل شده اي را ندارند و كودك مي تواتد به دل خواه خود آن ها را شكل بدهد يا تغييراتي در آن ايجاد كند و يا چيزي با آن بسازد بيشتر مورد علاقه ي كودكان قرار مي گيرد و باعث خلاقيت آن ها مي شود . اسباب بازي ها مي توانند حتي به صورت يك عامل خارجي كه طبق آن كودك اعمال خود را نظم مي دهد ، مؤثر واقع شوند . به عنوان مثال : هنگامي كه كودك با طناب بازي مي كند ، خود را وادار به انجام حركات خاصي مي كند كه با ويژگي هاي طناب مطابقت دارد ، يعني سعي مي كند تا با ويژگي هاي آن سازگار شود . اين سازگاري پيش درآمد سازگاري هاي ديگري است كه كودك به مرور زمان به آن دست خواهد يافت .

براي مطالعه بيشتر:

كودك و بازي و ديگر هيچ

پنج روش براي مديريت وسايل و اسباب بازيهاي كودك شما

عروسك يكي از اسباب بازي هاي مورد علاقه ي كودكان است . بسياري از پژوهشگران بر اين باورند ، عروسك هاي پارچه اي كه شكل حيوانات را دارند به كودك آرامش مي بخشند . اين فرضيه اگرچه هنوز اثبات نشده است ، اما ديده مي شود كه كودكان در غياب مادر به در دست گرفتن اين نوع عروسك ها و يا هر شئ آشنايي گرايش دارند . عروسك بيشتر در بازي هاي تخيلي مورد استفاده ي كودك قرار مي گيرد و جايگزين يك كودك ، بزرگسال و يا حتي كودكي بزرگتر مي شود . بعضي از كودكان با عروسك بازي نمي كنند و در بعضي از پسران ديده مي شود كه به بازي با عروسك مي پردازند . كودكان در سنين چهار تا دوازده سالگي ، با عروسك بازي مي كنند . اسباب بازي ها ، اين امكان را براي كودك فراهم مي نمايد تا كودك به اكتشاف بپردازد . مهارت هاي حركتي و ادراكي را به دست بياورد ، دنياي تخيلي خود را به تقليد از دنياي بزرگسالان بسازد و به اين ترتيب با زندگي ، كار و روابط بزرگسالان آشنا شود . با رشد كودك و مهارت هاي او نوع اسباب بازي هاي مورد نياز او نيز تغيير مي كند .

انتخاب اسباب بازي لازم است كه با توجه به نكات زير انجام مي گيرد : ايمني اسباب بازي را نبايد از نظر دور داشت . اسباب بازي هايي كه به دليل شكستني بودن يا داشتن ناصافي هايي باعث مجروح شدن دست كودك شوند ، همچنين اسباب بازي هايي كه قطعات كوچك داشته باشند ، يا قسمت هايي از آن كنده شود و ممكن است كودك آن ها را به دهان بگذارد و ببلعد ، براي كودكان خطرناك است . همچنين اسباب بازي بايد با فرهنگ و ارزش هاي جامعه هماهنگي داشته باشد . تناسب اسباب بازي با سن كودك نيز نكته ي ديگري است كه بايد در انتخاب اسباب بازي رعايت شود . كودك در هر مرحله اي از رشد ، به بازي هاي خاصي مي پردازد و به وسايلي براي پرداختن به اين بازي ها احتياج دارد . با اين وجود ، اسباب بازي هايي هستند كه براي سنين مختلف ، مي توانند مناسب باشند .

از بدو تولد تا پايان يك سالگي

پس از تولد ، پيش از هرگونه تحركي ، قوه ي بينايي و برخي از مهارت هاي نوزاد تنظيم مي شود . پس او نياز به اسباب بازي دارد كه اين دو وجه را تقويت كند . نوزاد در هنگام تولد ديدي كامل ندارد و به تدريج قوه ي بينايي اش تكميل مي شود . به همين دليل براي شروع بايد اشكال و اشياء گوناگون را به او نشان دهيد تا توجه او به سمت آن ها جلب شود . به عنوان مثال : اشكال سياه و سفيد و يا اشيايي كه داراي خطوطي با رنگ هاي متفاوت مي باشند ، باعث مي شوند كه كودك وجه تمايز ميان آن ها را دريابد يكي ديگر از اشيايي كه براي نوزاد يك تا سه ماهه توصيه مي شود ، آينه هاي نشكن و ايمني است كه به نرده هاي تخت يا ديواره گهواره كودك نصب مي شود . همچنين جغجغه ؛ كه كودك در اين سن تمايل دارد آن را محكم در دست بگيرد و تكان بدهد . در سنين چهار تا هفت ماهگي ؛ قوه ي بينايي نوزاد كامل تر مي شود و حركات بدني او پيشرفت بيشتري مي كند . اگر توپي را به سوي او قل دهيد ، خط سير توپ را با چشمانش دنبال مي كند . او مدت هاي زيادي را محو تماشاي خود در آينه مي شود . در اين سن نوزادان تمايل زيادي به لمس اجسام نرم و اسباب بازي هاي پارچه اي و صدا دار دارند . بنابراين استفاده از كتاب هاي پارچه اي و عروسك هاي نرم و صدا دار را توصيه مي كنيم . در سنين هشت تا دوازده ماهگي ؛ مي توان از اسباب بازي هايي كه اندازه ي بزرگتري را دارند استفاده كرد ؛ البته اسباب بازي هايي كه كودك با فشار دگمه هاي آن مي توند صداهاي گوناگوني بشنود ،(busy boxes) براي اين گروه سني بسيار سرگرم كننده مي باشد. همچنين اسباب بازي هايي كه با فشار دادن ، باز و بسته كردن و ايجاد صدا ، كودك را مشغول مي كنند نيز براي آن ها مناسب مي باشد . زيرا كودك با كمك اين اسباب بازي ها عوامل و دلايل را مي آموزد . در ضمن عروسك هاي بزرگ نيز براي كودك جالب هستند .

وسايل آشپز خانه ، تلفن ، اسباب بازي و عروسك هايي با لباس هاي متفاوت خلاقيت كودكان را افزايش مي دهند .

منبع : كودك و نوجوان-اسباب بازي مخصوص سنين مختلف


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۶:۳۴:۵۷ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

35فعاليت كه مي توانيد با فرزندتان انجام دهيد.

زنگ هاي خطر بيشتر به صدا در آمده اند. امروزه كودكان به خاطر استفاده از بازي هاي ويدئويي، گوشي هاي هوشمند، تبلت ها، تلوزيون ها و كامپيوتر ها مضطرب، بي تمركز، كم خواب و زود خشم هستند.

هر روز در محيط اجتماعي شاهد كودكاني هستيم كه ناآرام، فراموشكار، بي تمركز، مضطرب، كم حرف، بي ادب يا غمگين بوده و گوشه ي لب هايشان افتاده است.

خيلي از اين كودكان بيش از حد در معرض نمايشگر هاي الكترونيك بوده اند، گاهي از زماني كه فقط 2 سال داشته اند. آنها هرگز بازي هاي فعال كودكي، همچون «لي لي» «قايم باشك» «گرگم به هوا» را با پدر و مادرشان انجام نداده اند. اين بازي هاي ساده پس از سال ها به جا مانده اند زيرا فعاليت هاي فيزيكي و تعامل با پدر و مادر يا همسن ها باعث رشد سالم مغز در كودكان مي شود.

براي مطالعه بيشتر در زمينه بازي هاي كودكان:

خلاقيت در بازي

اهميت بازي هاي خارج از خانه در كودك

اما امروزه، كودكان به وسيله نيروهاي خارجي ، روبروي گوشي هاي هوشمند، بازي هاي ويدئويي و تلوزيون زندگي مي كنند. آنها هر نوع وسيله ي الكترونيكي كه مي خواهند را بدست مي آورند، اما اين همه ي آنچه آنها براي رشد سالم نياز دارند نيست- يعني، تعامل هاي سرزنده و چهره به چهره ي مداوم با پدر و مادرشان. همانطور كه پزشك كودك و روانشناس معروف، وينيكات، به خوبي بررسي كرده، نوزادان به الگو پاسخ مي دهند- و خود را در آينه رفتار والدين مي بينند. مي بينند كه مادرشان در شبكه هاي اجتماعي كاري را انجام مي دهند كه در حالت عادي انجام نمي دهند. حتي مليندا گيتس، همسر بيل گيتس، راجع به تاثيرات منفي تكنولوژي بر كودكان امروزي هشدار مي دهد. وي در ستون اخير واشنگتون پست نوشته است:

«… به عنوان مادري كه مي خواهد مطمئن شود كه كودكانش ايمن و شاد هستند، احساس نگراني مي كنم و به گذشته فكر مي كنم كه چقدر مي توانستم كار ها را متفاوت انجام دهم. پدر و مادر ها بايد خودشان انتخاب كنند كه چه چيز براي خانواده شان موثر است، اما احتمالا من قبل از اينكه كامپيوتر را در دسترس فرزندانم قرار دهم، صبر مي كردم.»

اخيرا، در پي بي اس نيوز، گيتس مي گويد كودكان نياز به گفت و گوي رو در رو با افراد و همدلي با آنان دارند. هرچند تكنولوژي براي كودكان فوايدي نيز دارد، اما به آنها مهارت هاي ارتباطي مهم را ياد نمي دهد. تكنولوژي آنها را براي تعاملات در دنياي واقعي آماده نمي كند.

بازداشتن كودكان از نمايشگر هاي رسانه ها كاري نشدني و غير عادي نيست . بهتر است كه به تدريج انجام شود، فعاليت هاي ديگر جايگزين استفاده از نمايشگر ها شود.

روانشناس باليني سبين دوفو برنامه اي چهار گامي براي حذف يا كاهش نمايشگر ها از زندگي روزانه ي كودكان پيشنهاد مي كند: 1) عدم استفاده از نمايشگر ها در صبح. 2) عدم استفاده از نمايشگر ها موقع غذا. 3) عدم استفاده از نمايشگر ها قبل از خواب. 4) عدم وجود نمايشگر در اتاق خواب كودكانتان.

در زير، براي پدر و مادر ها يي كه مي خواهند نمايشگر ها را با فعاليت هاي ديگر جايگزين كنند چند پيشنهاد داريم. اين ليست فقط توصيه هايي را پيشنهاد مي دهد. من مطمئنم كه پدر و مادر ها مي توانند ايده هاي جديد خودشان را خلق كنند.

1- كودكتان را به پارك ببريد.

2- با هم دوچرخه سواري كنيد.

3- فرزندتان را به كتابخانه ي عمومي ببريد. كمكش كنيد كتاب هايي كه علاقه دارد را بردارد.

منبع : كودك و نوجوان-35 فعاليت كه مي توانيد با فرزندتان انجام دهيد


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۵:۴۹:۴۳ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

10نكته كه مي توانيم به بچه ها بياموزيم تا عاشق ورزش شوند
هر روزه خبرهايي در مورد چاق تر شدن بچه ها به گوشمان مي رسد. تماشاي بيش از حد تلويزيون يا بازي هاي كامپيوتري، يك رژيم غذايي فست فودي و كم بودن زمان لذت بردن از خارج از منزل، نخستين مقصرها هستند.

اما بچه ها ورزش را دوست دارند؛ شما بايد آنها را از جاي خود بلند كنيد و در راه درستي قرار دهيد. 10 راهنمايي زير به شما كمك مي كند تا اين كار را انجام دهيد.

وقتي شام خود را مي خوريد، آسان است كه براي خود لم دهيد. اما چرا به جاي ان از خانه خارج نشويد؟

بهار و تابستان، زمان خوبي براي پياده روي با هم به عنوان يك خانواده و يا دوچرخه سواري است. توپي را به پارك ببريد و بازي كنيد.

براي مطالعه بيشتر در زمينه ورزش كودكان:

ميزان درست ورزش كردن كودكان

تاثيرات ورزش بر روي مغز كودكان

اگر شما و بچه هايتان به انجام اين كار عادت نداشته ايد، فقط با يك ست آن را شروع كنيد. سپس هفته بعد، سعي كنيد بگوييد، “هي، آن شب سرگرم كننده اي بود! اجازه دهيد اين كار را دوباره انجام دهيم. آن راحت و دلپذير نگه داريد.

شما فقط بايد آنها را يك بار براي اين كه به بيرون رفتن عادت كنند، به خارج از خانه ببريد. هنگامي كه اين كار شما يك بار در هفته انجام مي شود، مي توانيد وقت هاي اضافي را خود را نيز به آن اختصاص دهيد.

يك ساعت ورزش در روز، چربي ها را از بين مي برد.
تحقيقات نشان مي دهد كه كودكان بايد حداقل يك ساعت در روز براي حفظ سلامتي فعال ياشند. اما معني فعال چيست؟ فعاليت هاي سالم آن هايي است كه:

. ضربان قلب را افزايش دهد (دويدن، پريدن و پياده روي سريع گزينه هاي خوبي است)

. عضلات را به كار بيندازد (بلند كردن وزنه، هل دادن، چرخش و بالا رفتن، اين كار را انجام دهند)

. از كل بدن استفاده كند (طناب زدن، شنا، رقص، و اسكيت خوب هستند)

شما در ابتدا نبايد كودكان خود را براي يك ساعت متوالي به فعاليت وادار كنيد. 10 يا 20 دقيقه همه چيزي است كه آن ها به آن نياز دارند. به عنوان مثال، قدم زدن و يا دويدن با سگ در صبح، يك فوتبال بعد از مدرسه و انجام كارهايي در فضاي باز قبل از خواب، به زودي به عادات آن ها افزوده خواهند شد.كودكان امروزه تكنولوژي را درك مي كنند و آن را دوست دارند. شمارشگر گام (گام شمار نيز ناميده مي شود) يك راه خوب براي به ورزش متمايل كردن بچه هايي است كه از لحاظ تكنولوژيكي باهوش هستند.اگر يكي را براي همه بچه هاي خود و همچنين براي خودتان تهيه كنيد، رقابت ملايمي را تشويق كنيد تا ببينيد كه چه كسي مي تواند قدم هاي بيشتري را برداشته و به آنها انگيزه دهيد.بچه ها چالش ها، نمرات و جوايز را دوست دارند.نياز به سرمايه گذاري در بسياري از تجهيزات گران قيمت نيست، اما خرج چند دلار براي يك طناب پرشي، اسكيت، يك توپ فوتبال و حتي يك ترامپلاين كوچك سرمايه گذاري ارزشمندي است. شما مي توانيد چيزهاي ارزان قيمت را از فروشگاه محلي و فروشگاه هاي اقتصادي خريداري كنيد. چشمان خود را براي هر نوع فعاليت جديدي باز كنيد و يك انبار مرموز از آن ها ايجاد كنيد.هنگامي كه بچه ها شكايت مي كنند كه خسته شده اند، شما مي توانيد يك وسيله جديد را معرفي كنيد و دوباره آن ها را فعال كنيد.

بچه ها از تازگي لذت مي برند. آنها براي نگه داشتن علاقه خود به چيزها نياز به تحريكي مداوم دارند.به اين فكر كنيد كه آنها را به سفرهاي مختصري ببريد. شما مجبور نيستيد در پارك ملي يوسميتي پياده روي كنيد. شما مي توانيد با اتوبوس يا دوچرخه آن ها را به يك پارك كه قبلا هرگز آن را نديده اند ببريد.آنها را به استخر عمومي ببريد. در روزهاي باراني، كوهنوردي را بررسي كنيد، و يا اگر بچه هاي شما جوان هستند، مراكز بازي يك انتخاب عالي هستند.در آب و هواي خوب، يك پيك نيك و يا اسباب كباب به پارك يا ساحل ببريد. به آن ها اجازه دهيد كه دوستانشان را دعوت كنند. بازي فريزبي و يا يك جستجوي گنج را آماده كنيد.نكته جالب در مورد در نظر گرفتن اين كارها، جنبه هاي اجتماعي و اعتماد سازي است كه بچه ها از آن بهره مند خواهد شد، جداي از ورزشي كه آن ها انجام مي دهند.به اين فكر كنيد كه بچه هاي خود را در كلاس هنرهاي رزمي، ورزشي يا امور داوطلبانه در طرح حيات وحش ثبت نام كنيد. كتابخانه اطلاعات زيادي در مورد امكانات منطقه شما در اختيارتان قرار خواهد داد. يك جستجوي سريع در اينترنت چندين گزينه را ايجاد خواهد كرد.ايده خوبي است كه بچه هايتان را در انتخاب كلاس ها درگير كنيد و اجازه دهيد قبل از اينكه ثبت نام شوند، آن كلاس ها را امتحان كنند.اغلب كلاس ها جلسات رايگان “امتحاني” را قبل از اينكه پولي بدهيد، به شما ارائه مي دهند. هنگامي كه بچه هاي شما يك كلاس را كه از آن لذت مي برند پيدا كردند، بدون اينكه متوجه شوند، ورزش مي كنند، دوستان جديدي پيدا مي كنند و پيشرفت مي كنند.

كنسول بازي را ناديده نگيريد
بازي هاي زيادي براي افزايش فعاليت كودكان شما وجود دارد. آن ها مي توانند براي كل خانواده سرگرم كننده باشند. سيستم هايي مانند Wii و Kinect بازي هاي داراي سنسور حركت براي تناسب اندام، ورزش، و رقص دارند. شما مي توانيد آن ها را از فروشگاه بازي محلي خود اجاره كنيد.نياز به گفتن اين موضوع به بچه ها نيست كه در واقع داريد آنها را درگير ورزش مي كنيد. اگر آن ها هنوز كوچك هستند، فقط بازي ها را بخريد و خودتان بازي كنيد. از بازي كردن خودتان لذت ببريد و به احتمال زياد در آن ها نيز اين حس به وجود خواهد آمد. آيا برف مي بارد؟ بيرون برويد و آدم برفي بسازيد يا اسكي سواري كنيد. آيا پاييز است؟ برگ ها را دنبال كنيد، آن ها را لگد كنيد و آنها را به سمت يكديگر پرتاب كنيد. آيا باران مي بارد؟ چكمه هاي باراني خود را برداريد و از روي چاله هاي پر آب بپريد. يك بازي قايم موشك، يا تعقيب ساده، هميشه سرگرم كننده است. كودكان فردي همانند ديگران هستند. يك كودك ممكن است شناي تك نفره را دوست داشته باشد، در حالي كه ديگري تنها به كار تيمي تمايل دارد. اگر ورزش را به بچه هاي بزرگتر پيشنهاد مي كنيد، وقت صرف كنيد و صبور باشيد. كارهاي جديدي براي انجام دادن پيشنهاد كنيد، طيف وسيعي از گزينه ها را ارايه كنيد، و به هر گونه اعتراضي كه آن ها دارند گوش فرادهيد. كليد اين نيست كه وقتي آن ها چيزي را انجام ندادند به آن ها نق بزنيد. وقتي كه فعاليت هايي را انجام مي دهند آن ها را تشويق كنيد و خوشحالي و تأييد خود را بيان كنيد.اين امر مي تواند زمان و استقامت زيادي بطلبد، اما شما نهايتا مي توانيد آن را به سرانجام برسانيد و به كودك خود در پيدا كردن فعاليت مورد علاقه اش كمك كنيد.

منبع : كودك و نوجوان-چگونه كودكان عاشق ورزش شوند


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ تير ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۳۷:۴۴ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

اگراز جمله افرادي هستيد كه كودك يا فرزندتان را نزد متخصص يا روانشناس برده ايد و به دليل مشكلاتي از جمله افسردگي، پرخاشگري، لجاجت، درخودماندگي، بددهني، اضطراب، ترس از تاريكي و..

او را نيازمند مراجعه به بازي درمانگر دانسته اند، مطالعه ي اين متن مي تواند براي تان مفيد باشد.

آيا كودك من نيازمند بازي درماني است؟
همان طور كه از كلمه ي “بازي درماني” مشخص است، اين شيوه براي درمان مورد استفاده قرار مي گيرد. بنابراين در مواردي مطرح است كه پاي نوعي از اختلالات رواني در ميان است.

در اين موارد لازم است تا كودك از طريق دريافت مداخلات درماني بازي محور كه ماهيتي استعاري دارند، به سمت حل مشكل حركت كند.

چرا بازي درماني؟
همان طور كه مي دانيد، “بازي” زبان ارتباطي كودك با دنياي پيرامونش است. اگر چه يك كودك افسره نمي تواند در مورد ياس و نااميدي اش صحبت كند.

اما مي تواند آن را در بازي هايش به خوبي به نمايش بگذارد و از طريق بازي، درمان شود. به عنوان والد يا مراقب كودك، اين مطلب مي تواند براي تان در بردارنده ي يك نكته ي اساسي باشد.

شما مي توانيد بادقت در نحوه ي بازي هاي فرزندتان، نسبت به حالات رواني او اطلاعاتي كسب كرده و در صورت لزوم هرچه سريع تر جهت استفاده از مداخلات روانشناختي لازم اقدام كنيد.

به عنوان مثال والدين يك كودك پرخاشگر اين گونه گزارش مي كنند كه او دراكثر بازي هايش نيز در حال آسيب ردن به عروسك هايش و تنبيه آن هاست.

يك كودك وسواسي ممكن است در بازي هايش نيز حالاتي از وسواس تميزي بيش از حد، سخت گيري درمورد تميزي نسبت به عروسك هايش و يا سرزنش كردن آن ها را نشان دهد.


در ذهن كودك مساله دار چه مي گذرد؟
شايد به عنوان والد با خود فكر كنيد اگر بازي مي تواند درمان بخش باشد، بهتر است خودم بازي كردن با كودك را آغاز كنم.

واقعيت آن است كه فرايند بازي درماني، امري كاملا تخصصي، علمي و نيازمند مداخله ي بازي درمانگر است.

به زبان ساده مي توان گفت، اگر كودكي، مشكلات رفتاري از جمله وسواس، افسرگي، اضطراب، تنبلي، پرخاشگري، پرخوري و يا بي اشتهايي را نشان مي دهد.

در حقيقت با وضعيت هاي رواني ناتمامي مواجه است كه لازم است در طي فرايند بازي درماني، كامل شوند تا كودك بتواند آن هارا كنار بگذارد.

به عنوان مثال كودكي كه خشم فروخورده ي عميقي نسبت به پدرش دارد، ممكن است آن را در قالب افسردگي و يا پرخاشگري نشان دهد.

آنچه در جريان بازي درماني اتفاق مي افتدآن است كه كودك در فضايي كاملا ايمن، مورد پذيرش قرار گرفته و شروع به تجربه ي كامل احساس خشم فروخورده مي كند.

در نتيجه ي اين امر، او مي تواند به اين احساس پايان بدهد و رفتارهاي پرخاشگرانه ي كمتري بروز دهد.

 

منبع : كودك و نوجوان-بازي درماني چيست؟


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۳۵:۲۴ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

واژه ” عقب افتادگي ” پيشرفت آموزشي را به سن زماني كودك مربوط مي سازد و از اين رو سطح پيشرفت تحصيلي كودك را با اكثريت همسالان او مقايسه مي كند ؛ كم آموزي يا كم كاري ، به ظرفيت فردي دانش آموز مربوط مي شود. در مورد اول ؛ هنجار گروهي به عنوان معيار عمل مي كند ، و در مورد دوم ؛ توانايي يادگيري هر كودك خاص مورد بحث قرار مي گيرد .

در سال هاي اخير ؛ به نياز هاي كودكاني كه از نظر آموزشي عقب افتاده يا كند آموز بوده اند ، يا هر دوي اين مشكلات را داشته اند ، توجه قابل ملاحظه اي شده است . گرچه همچنان آنچه براي براورده ساختن نياز هاي اين كودكان لازم است ، نا كافي است ، دست كم اين نياز ها به خوبي شناخته شده اند . اما در مورد كم آموزي ؛ وضعيت اصلا اينگونه نيست . هنوز نيز پدر يا مادر يا حتي معلمان بيشتر مواقع چنين تصور مي كنند كه اگر كودكي در مدرسه بد عمل كند ، بايد يا كودن باشد يا تنبل ، يا آنكه احتمالا هر دو ويژگي را داشته باشد . آنها در اين سرزنش خود ، كلاسهاي بزرگ و معلمان بي تجربه را نيز ، دخيل مي شمارند.

براي مطالعه بيشتر:

ارتقاي مهارتهاي كلي و تحصيلي كودك

نكاتي براي كمك به كودكان با ناتواني هاي يادگيري

اينكه ممكن است كودكان باهوش يا بسيار هوشمند ، در كار مدرسه شان به حد توان بالقوه خود نرسند يا حتي در سطح اكثريت گروه سني خودشان نيز عمل نكنند ، علي رغم شواهد موجود ، كمتر مورد قبول واقع شده است . (پرينگل ، 1970 )

از كودكان تيز هوش استثنايي ، معمولا نمي توان انتظار داشت كه در سطحي متناسب با سن عقلي شان عمل كنند . نخست ، بخاطر اينكه ، بعيد است آن ها تا مرحله اي به اين حد پيشرفته آموزش ديده باشند . دليل ديگر اين است كه روشن است آموزش مناسب براي دانش آموزان متوسط پانزده ساله از نظر كيفي و كمي به هيچ وجه براي كودك ده ساله اي كه سن عقلي پانزده ساله را دارد ، مناسب نيست .

به علاوه ، براي اكثر كودكان داراي استعدادي استثنايي ، نظير كودكان نابغه در رياضي ، معيار هاي متداول پيشرفت ، اصولا قابل كاربرد نيستند . با اين حال ؛ در بريتانيا آموزش كودكان توانا به طور كلي ، و نياز هاي كودكان توانا و كم كار به خصوص تا كنون تنها توجه محدودي را به خود جلب كرده است .

علت هاي مشكلات آموزشي

به دليل رابطه ي تنگاتنگ ميان عاطفه و يادگيري ، عدم موفقيت تحصيلي ،اغلب با مشكلات رفتاري متفاوتي همراه است . چون اساس هر نوع يادگيري در خانواده و در اولين سال هاي زندگي كودك پي ريزي مي شود ، در بسياري از موارد ، احتمال زيادي وجود دارد كه ريشه ي مشكلات آموزشي را نيز بتوان در آن دوران پيدا كرد .

مطالعه ملي رشد كودكان بار ديگر نتايج حاصل را تاييد كرده است . براي نمونه ، در هفت سالگي ، در بين كودكاني كه ضعف خواندن داشتند ، ميزان ناسازگاري چهار برابر ساير كودكان در رسته ي هم دوره آن ها بود . تا سن هفت سالگي ، كودكان به قدر كافي در مدرسه بوده اند تا بتوان آن ها را براي عقب ماندگي در خواندن مورد سنجش دقيق قرار داد ؛ اما نه آن قدر زياد كه اين مشكلات آن ها ، به جز در مواردي اندك به ناسازگاري منجر شود ؛ به خصوص با توجه به اينكه اكثر مدارس آمادگي به كودكان كند آموز ” برچسب ” نمي زنند يا آن ها را به نحوي جريمه نمي كنند . اين مورد قويأ حاكي از آن است كه ناسازگاري در اكثر موارد ، علت يا حداقل دستاورد عقب ماندگي است نه اينكه حاصل آن باشد . ( ديوي و ديگران ، 1972 )

نگرش هاي پدر و مادر نسبت به كودك ، و به پيشرفت به طور كلي و به موفقيت تحصيلي به صورت ويژه ، و همين طور سطح آموزشي و ميزان انگيزش فرهنگي كه آن ها در سال هاي پيش از دبستان و پس از ان براي كودك فراهم كرده اند ، سهم بسزايي ايفا مي كند . شخصيت خود كودك و نحوه ي تعامل او با تمامي تأثيرات محيطي ، آمادگي ، انطباق پذيري و پاسخ دهي اش را نسبت به موقعيت مدرسه مشخص مي سازد .

اين موارد مي توانند به نوبه ي خود ، براي نياز هاي خاص كودك رضايت بخش يا زيان بار باشند . اگر او خوش اقبال باشد آنچه تا كنون خانواده به او ارزاني داشته ، پرورش و تكامل مي يابد و بدين تربيت دامنه ي روابط عاطفي و همين طور افق هاي فكريش گسترده مي شود . در بدترين شرايط ، به دليل روش تدريس كسل كننده روابط فردي ناموفق ، يا تلفيقي از اين دو ، امكان دارد كنجكاوي و لذت يادگيري كودك از بين برود .

معلمي كه نقش خود را ، از القاي مهارت ها و ارائه ي اطلاعات ، گسترده تر مي شمارد ، از جايگاه مؤثري برخوردار است . او مي تواند تا حدي پيامد هاي پيشينه ي نا مطلوب فرهنگي و عاطفي خانواده را از بين ببرد يا حداقل آن را جبران كند ؛ او مي تواند كنجكاوي كودك را دوباره برانگيزد ، انرژي هاي عاطفي اش را با تحسين و قدر داني به جنبش درآورد و محروميت عاطفي او را با محبت كردن جبران كند ، اگرچه محبت او ، نسبت به عشق پدر و مادر ، كمتر صميمي و ” منحصر به فرد ” باشد . البته ؛ هرچه كلاس بزرگتر و محروميت كودكان بيشتر باشد ، معلم كمتر مي تواند وقت و توجه لازم را به هر فرد دانش آموز عرضه كند . در بيشتر موارد ، به مداخله واداشتن پدر و مادر تأثير گذاري برنگرش هاي آن ها تيز ضروري خواهد .

منبع : كودك و نوجوان-مفهوم كم آموزي در كودكان


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۵:۲۰:۲۷ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ][ ۵۵ ][ ۵۶ ][ ۵۷ ][ ۵۸ ][ ۵۹ ][ ۶۰ ][ ۶۱ ][ ۶۲ ][ ۶۳ ][ ۶۴ ][ ۶۵ ][ ۶۶ ][ ۶۷ ][ ۶۸ ][ ۶۹ ][ ۷۰ ][ ۷۱ ][ ۷۲ ][ ۷۳ ][ ۷۴ ][ ۷۵ ][ ۷۶ ][ ۷۷ ][ ۷۸ ][ ۷۹ ][ ۸۰ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : ---
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

خرید فالوور و لایک

لینک ساز ، سامانه خرید و فروش بک لینک و رپورتاژ آگهی

سئو کار حرفه ای / ثبت آگهی رایگان / خدمات نظافتی در مشهد / باربری / بسته بندی لوازم منزل / دانلود بازی اندروید / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی آریا / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد   / ربات افزایش فالوور عضوگرام / تربیت سگ / خرید گوشی شیائومی / بروز کالا / قیمت یاب / قیمت تلویزیون / قیمت گوشی آیفون  / چگونه جذب خود کنیم  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  / چت روم / خدمات گرافیک آریا گستر