moshaverrkhob moshaverrkhob
|
راهكارهاي طلايي درمان اختلال پرخاشگري و آسيب ها و باورهاي غلط در مورد آن بيان شده است. معني پرخاشگري چيست و با آن چه كنيم؟ همه ي ما تا حدودي با پرخاشگري چه از جانب خود و چه ديگري، آشنا بوده ايم. معمولا آن چه كه به همراه اين مفهوم در ذهن ما تداعي مي گردد، آسيب ها و خسارت هايي است كه فرد مقابل تجربه مي كند. اما اين آسيب ها فقط شامل محيط يا فرد مقابل نبوده و شخص پرخاشگر نيز از پيامد هاي مخرب و آسيب رسان رفتار خود مصونيت ندارد. اين موضوع را افراد پرخاشگري كه خود رفتار آسيب رسان داشته، اعتراف نموده اند كه از رفتار خود پشيمان و آسيب ديده اند. پرخاشگري نه فقط در انسان بلكه در ميان حيوانات نيز به وفور ديده مي شود كه تا حدودي ضامن بقاي آن هاست( جهت تصاحب قلمرو، شكار و…). پرخاشگري تا حد زيادي تحت تاثير يادگيري قرار دارد بخصوص محيط هاي خانوادگي و اجتماعي كه در آن پرخاشگري به وفور مشاهده و آموخته مي شود. پرخاشگري طيف گسترده اي از رفتارهاي آسيب رسان ساده تا مجموعه اي رفتارهاي يك يا چند نفره را شامل مي شود. مثلا بي توجهي يا پاسخ سلام را ندادن تا توهين و زد و خوردهاي جسماني گروهي در طبقه ي رفتار پرخاشگرانه جاي مي گيرند. اختلال پرخاشگري در سنين مختلف پرخاشگري در دو سال اول زندگي رفتار پرخاشگرانه يك كودك ممكن است شامل پرت كردن و هل دادن يا ضربه زدن باشد! با افزايش سن اين موضوع شكل واضح تر و شديد تري به خود مي گيرد، به عنوان مثال وقتي چيزي را از دست يك كودك دوساله مي گيريد ممكن است رفتار توام با خشم و ناراحتي از خود نشان دهد. پرخاشگري در دورران پيش دبستاني در اين مرحله بخصوص پرخاشگري وسيله اي (به دست آوردن يك وسيله از طريق پرخاشگري) بيشتر ديده مي شود. با افزايش سن كودك پرخاشگري از حالت جسماني به پرخاشگري كلامي تمايل پيدا مي كند. پرخاشگري در كودكان دبستاني براي درمان اختلال پرخاشگري به انتها نوشته مراجعه كنيد. پرخاشگري در دوران بلوغ برخي نوجوانان نيز براي دست يابي به اهداف خود از روش پرخاشگرانه به عنوان يك روش كاربردي جهت تسليم ديگران استفاده مي كنند كه اين تا حد زيادي به تربيت و جو حاكم در خانواده و يادگيري فرد بستگي دارد. باورهاي غلط در مورد پرخاشگري چيست؟ ۱_ تخليه خشم لازم و ضروري است اگرچه در موارد خاص مثلا با توصيه روانشناس، فرد به انجام رفتارهايي سازنده مثلا ورزش جهت تخليه انرژي و خشم مي پردازد، اما به طور كلي تخليه خشم و ابراز پرخاشگري در زندگي روزمره چيزي جز افزايش خشم و مشكلات ناشي از آن را در پي ندارد. ۲_ واكنش و رفتار پرخاشگرانه، در زمان عصبانيت و خشم غريزي و غيرقابل كنترل است: برعكس اين باور رايج، اكثر رفتارهاي ما آموختني و بر اثر يادگيري بوده، در نتيجه چنين باوري صرفا جهت توجيه و سلب مسئوليت فرد پرخاشگر است. ۳_ در شرايط ناكامي و ناراحتي، نشان دادن رفتار پرخاشگرانه رفتاري طبيعي است اما اين موضوع كه در چنين شرايطي چه واكنشي از خود نشان بدهيم، تا حد زيادي به يادگيري هاي گذشته بخصوص نوع تعبير و تفسير ما از موقعيت بستگي دارد. مثلا وقتي پشت ترافيكي سنگين قرار گرفته ايد اين كه رفتار پرخاشگرانه نشان دهيد يا شروع به گوش دادن راديو نموده و صبر پيشه كنيد بستگي به تفسير شما از اين واقعه دارد. منبع:كانون مشاوران ايران-راهكارهاي طلايي درمان اختلال پرخاشگري ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
علائم افسردگي در نوجوان، علائم افسردگي در نوجوانان پسر، درمان افسردگي نوجوانان. شايع ترين علائم افسردگي به صورت مستقيم با علايم افسردگي اساسي در ارتباط نيستند اما بسيار شبيه اين علايم هستند. اما اگر تعدادي از ويژگي هاي زير در يك نوجوان مشاهده شود، اين احتمال وجود دارد كه به افسردگي اساسي مبتلا باشد. علائم افسردگي در نوجوان ۲. نا اميدي و درماندگي ۳. كاهش علاقه به فعاليت ها، يا ناتواني در لذت بردن از فعاليت هايي كه قبلا از انجام آنها لذت مي بردند. ۴. خستگي مداوم و بي انرژي بودن
۶. اعتماد به نفس پايين و احساس گناه ۷. حساسيت بسيار بالا در قبال احساس طردشدن يا شكست ۸. ضعف در برقراري ارتباط با ديگران منبع:كانون مشاوران ايران-۳۱ علائم افسردگي در نوجوان ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
اضطراب در نوجوانان مي تواند باعث فشار خون بالا، تضعيف سيستم ايمني و بيماري هايي مانند چاقي و بيماري هاي قلبي شود، بنابراين نبايد در درمان آن كوتاهي كنيد. همانطور كه قبلا در مقالات همين سايت ذكر كرديم، اضطراب عبارت مي باشد از؛ يك حالت عاطفي است كه عامل مبهمي از ترس ناشي از پيش بيني حوادث نامطبوع در آينده، در آن وجود دارد. اين حالت حتي قبل از آن كه در شخص، محرك واقعي بوجود آورنه ي ترس حضور داشته باشد، اتفاق مي افتد. علت ايجاد اضطراب در نوجوانان به عنوان مثال، در اضطراب ناشي از يك امتحان، زماني كه شخص در مورد امتحان فكر مي كند و آن را پيش بيني مي كند ، سبب مي شود كه واكنش هاي عاطفي در فرد بروز كند. شخصي كه داراي اضطراب شديد مي باشد، اغلب داراي يك سري واكنش هايي همچون؛ لرزش دست و بدن، عرق كردن، افزايش ميزان نبض و تنفس و همچنين ساير واكنش هاي فيزيولوژيكي و نيز احساس ترس و افسردگي و ابهام بروز مي باشد. موارد زير باعث اضطراب در نوجوانان مي شود: عوامل استرس زاي مدرسه فشار براي موفقيت در مدرسه روابط عاشقانه بيماري، مشكلات اقتصادي يا طلاق شرايط محيطي هم مي توانند سبب بروز اضطراب در نوجوانان بشوند. اين حالت زماني بوجود مي آيد كه ديگران فرد را مورد ارزش يابي قرار بدهند، به عنوان مثال، در بازي يا مسابقه فوتبال، يا زماني كه فرد به نتايج حاصل از موقعيتي اطمينان كامل ندارد. علاوه بر اين موضوع، اضطراب مي تواند معلول توجه زياد شخص به توانايي هايش در جهت ارضاي انگيزه ها و يا منترل داشتن بر موقعيت ها و يا نيز تركيبي از اين دو مورد باشد. اضطراب بهنجار و ناهنجار نكته ي جالب اين است كه شخص مضطرب علت دقيق و خاصي را نمي تواند براي اضطراب خود بيان كند. اضطراب طبيعي و بهنجار مثلا دانش آموزي كه درسش را به درستي ياد نگرفته است، امكان اين را دارد كه با اضطراب نسبت به آن واكنش نشان بدهد و همين اضطراب در نوجوانان مانع داوطلب شدن او براي پاسخ به همان درس در كلاس بشود. در صورتي كه همين اضطراب مي تواند باعث شود كه دانش آموز را برانگيزد و به گونه اي سوق بدهد تا درسش را به خوبي بياموزد ت بتواند بر آن حالت خود غلبه كند. اضطراب ناهنجار چنين افرادي به طور معمول از سر درد، دل پيچه، پشت درد شكايت دارند و در همه ي لحظات احساس خستگي به آن ها دست مي دهد و احساس ناكامي شديدي دارند، بدون آنكه دليل ترس خود را بدانند. اين گونه حالت ترس مي تواند از چند دقيقه تا چند روز و چند ماه هم ادامه داشته باشد. نشانه و تاثير استرس در نوجوانان بدخلقي و عصبانيت منبع:كانون مشاوران ايران-اضطراب در نوجوانان ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
مسئوليت پذيري در كودكان نگراني اصلي والدين مي باشد، كودكان مسئوليت هاي خود را زماني به درستي انجام مي دهند كه هريك از اعضاي خانواده براي مسئوليت خاص و معيين شده اي داشته باشند. نه اينگونه كه پدر و مادر يا ديگر اعضاي خانواده به صورت لحظه اي براي هر فرد وظيفه اي معين كنند. تكنيك هاي مسئوليت پذيري كودكان به عبارت ديگر؛ چه موقع مي توانيم مسئوليت انجام كاري را به عهده كودكان مان قرار بدهيم و انتظار انجام آن كار را از كودك داشته باشيم . در هنگامي كه والدين بيش از حد نياز به برطرف كردن نياز هاي كودك مي پردازند و سبب به عقب انداختن انجام كار توسط كودكان مي شوند، بسيار حائز اهميت مي باشد. زيرا اگر فرزند شما در طول سال هاي متوالي رشد و تحول خود ؛ هيچ گاه متوجه وظايف و مسئوليت هايي كه در چارچوب خانواده دارد نشود ؛ كاملا روشن است كه در دوران بزرگسالي به وظايف و مسئوليت هاي خود اهميت چنداني نمي دهد. مسئوليت پذيري نقش بسزايي در موفقيت انسان دارد و مشخص كردن احساس مسئوليت امري ذاتي نيست، بلكه اين خصوصيت در بافت خانواده و رابطه هاي اجتماعي و تعاملاتي كه فرد با ديگر افراد دارد، امكان رشد پيدا مي كند و و پدر و مادر در اين زمينه نقش محوري را در منتقل كردن روحيه اي مسئولانه به فرزندان خود دارند. ۱-به فرزندان خود نشان دهيد كه زندگي مستقلي دارند. مهم است كه همان ابتدا به كودك آموخته شود كه بعضي مواقع پدرش ميل به مطالعه دارد و نمي تواند با او بازي كند. نياز هاي فرزندانتان را مهيا كنيد و سپس در حالي كه به نياز هاي خودتان رسيدگي مي كنيد، كودك را ملزم كنيد كه بعضي از نياز هايش را خودش برآورده كند. در حالي كه مجزا بودن خود را حفظ مي كنيد با ناكامي بودن او همدلي كنيد. ۲-شرايط را براي عبور از بازي به مسئوليت مهيا كنيد . عامل مهمي كه سبب افزايش مسئوليت پذيري در كودكان مي شود ” بازي كردن ” مي باشد. پدر و مادر بعدأ ناچار خواهند شد تا بين بازي كردن كودكان و كار آن ها تعادلي برقرار كنند با اين وجود كه فرايند ها و مهارت هايي در بازي كردن وجود دارد كه به كودك آموخته مي شود، ولي بايد به مرور زمان كودكان را به فعاليت هايي به جز بازي كردن ملزم كنيد. لازمه ي ايجاد مسئوليت، مرحله ي عبور از بازي به مسئوليت مي باشد. كودك ابتدا اسباب بازي هايش را به عنوان سرگرمي جمع كرده سپس براي آنكه به مادر كمك كند آن ها را مرتب مي كند، كمي بعد از اين زمان به علت آن كه از بزرگتر ها حرف شنويي داشته اين عمل را انجام مي دهد و در نهايت چون كودك خودش را براي جمع كردن اسباب بازي هايش مسئول مي داند، شروع به كار مي كند. مهارت پدر و مادر و مربي ها در اين است كه مرحله ي عبور از بازي به مسئوليت را به گونه اي انجام دهند كه كودكان بتوانند به راحتي حس احساس مسئوليت نسبت به خود و اطرافيانشان داشته باشند و بتوانند آن را تكامل بخشند. در اين صورت، ابتدا براي فرزند خود در راستاي مسئوليت هاي بعدي او بازي هايي را طراحي كنيد. سپس، بين بازي و مسئوليت فرزند خود تعادلي را متناسب با سنش ايجاد كنيد. در اوايل كودكي، اكثرا كودك وقت خود را به بازي كردن صرف مي كند، اما بايد بتدريج شرايطي فراهم شود كه فرزند شما زماني را براي انجام اموري كه چندان هم برايش جالب نيستند بگذار . البته بايد تعادل حفظ شود و در سنين كمتر از دبستان ؛ كودك بايد بيشتر زمان خود را صرف بازي كند.
كودك معمولا اين دو را يكي مي داند در نهايت فكر مي كند كه توانايي انجام كاري كه برايش خوشايند نيست را ندارد . پس از آنجا كه كار دشوار را نمي تواند انجام دهد، به فرد ديگري نياز دارد كه آن را انجام دهد و معمولا آن فرد مورد نظر يا پدر مي باشد يا مادر . اين نوع تفكر مانع از يادگيري موضوع مي باشد كه زندگي و مشكلات كودك مسئوليت و وظيفه خودش است نه فرد ديگري ست. كودك چون خيلي برايش مشكل است يا از كار دشوار شانه خالي مي كند به دنبال راه هايي ديگر براي فرار از آن كار يا انجام ناقص آن مي گردد. كودك بايد از سنين پايين عادت كند كه بعضي از كارها خوشايند و لذت بخش نيستند و سختي هايي دارند. كودكان بايد تفاوت ميان اينكه كاري كه برايشان مشكل است و سختي دارد با كاري كه توانايي انجام آن را ندارند متوجه بشوند و نبايد كار را رها كنند تنها به صرف اينكه لذت بخش نيست. مي توان يكي از ضعف هاي تربيتي بيشتر والدين امروزي را اينگونه بيان كرد كه اجازه سختي كشيدن به كودكان خود را نمي دهند و مرتب سعي دارند كه آنچه را كه مورد علاقه فرزند است را بدون هيچ گونه سختي و رنجي در اختيار كودك گذاشته و او را از اينكه سختي هاي زندگي را تجربه كند غافل مي كنند، در حالي كه كودك بايد با سختي ها و رنج هاي طبيعي زندگي آشنا شود و در اكثر اوقات اين مشكلات و سختي ها تجربه ساز براي كودكان شوند و سبب افزايش حس با كفايت بودن و ارزشمندي در آن ها مي شوند. ۴-مسئوليت اعضاي خانواده را مشخص كنيد ضروري است كه قبل از آن كه به فرزندان خود مسئوليتي واگذار كنيد، آن ها در مورد موضوع توجيه شده باشند. يكي از مناسب ترين روش ها براي اين امر داشتن جلسات خانوادگي است، در اينگونه جلسات مسئوليت هايي كه براي خانواده نياز است مورد بحث قرار مي گيرند و براي هر فرد مسئولتي مشخص مي شود. در ابتداي جلسه مي توانيد با بيان مثالي از كندوي عسل و يا لانه ي مورچه ها، براي كودك توضيح دهيم كه دليل تقسيم كار چيست و علت مشاركت همه ي اعضاي خانواده در كار ها چيست. جلسات خانوادگي باعث مي شود كه حس متحد بودن را به اعضاي خانواده بدهد و اينكه با يكديگر به سمت هدف هايي مشترك در حركت هستند و هركس بخشي از كار را در اين حركت پيش مي برد. در اين جلسه ها مي توان با توجه به توان هر عضو از خانواده ، مسئوليت هايي را كه مرتبط با خانواده و اهداف آن است تقسيم كرد. هر يك از كودكان، مسئوليت هاي خود را داوطلبانه انتخاب كنند يا اينكه مسئوليت هر كسي با قرعه كشي مشخص شود، همچنين مي توان به صورت هفتگي مسئوليت هاي هر فرد را تغيير داد. در نظر داشته باشيد كه مدت زمان مسئوليت هر فرد حداقل يك هفته باشد. زيرا در اين صورت ميان كودكان تنش هايي ايجاد خواهد شد و همچنين در اين جلسه ها در مورد اينكه اگر افراد به مسئوليت هاي خود عمل نكنند و چه چيزي پيش خواهد آمد نيز بحث كنيد. ۵- در زمان تصميم گيري، بر مسئوليت فردي تأكيد داشته باشيد منبع:كانون مشاوران ايران-افزايش مسئوليت پذيري در كودكان | ۱۳ راه قطعي ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
تسهيل پيوند كودك با معلم و همكلاسي هايش كودكتان ديگر مثل يك بچه ي بزرگ هر روز به مدرسه مي رود. اما به جاي شور و اشتياقي كه شما انتظار آن را داريد، بسياري از روزها به خصوص روزهاي شنبه را مي بينيد كه كودكتان با گريه و يا دل درد به مدرسه مي رود. او تمارض نمي كند. اين عكس العمل به دليل اضطراب هايي است كه بر روي بدن كودك تاثير مي گدارد، و اين اضطراب ها به خصوص در كودكان ممكن به ناراحتي معده منجر شود. ولي نگران نباشيد، اين مسئله كه كودكان براي رفتن به مدرسه نياز به كمك ها و سازگاري هايي داشته باشند غير معمول نيست. در اينجا ده نكته بيان شده است كه در اين رابطه مي تواند كمك كننده باشد. تسهيل برقراري ارتباط كودك با معلمش. برقراري ارتباط كودك با ديگر كودكان شما تنها نياز داريد كه پيتزا تهيه كنيد، و بعد از صرف شام، كودكان در اطراف خانه مانند دو دوست قديمي با هم به بازي و مسابقه خواهند پرداخت. و چه كسي مي داند؟ شايد شما و ديگر والدين بتوانيد اين مسئله را به اين راحتي حل كنيد. به كودكتان راه حلي را نشان دهيد كه بتواند در طول روز به شما فكر كند اگر مي ترسد او را آرام كنيد.
به كودكتان كمك كنيد كه حتي در حال اضطراب بخندد در نتيجه او گريه نخواهد كرد. منبع:كانون مشاوران ايران-ده نكته براي سازگار شدن كودك با مدرسه ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
بي خوابي نوجوان نشانه چه بيماري است؟،عوارض بي خوابي در نوجوانان، علايم بي خوابي در شب چيست؟، عوارض كم خوابي در نوجوانان در اين مقاله آورده شده است.
مطالعه، روي بيش از ۳۵۰ دانش آموز در استرالياي جنوبي اجرا شد نشان ميدهد كه معالجات اوليه ي بي خوابي در نوجوانان ممكن است مانع از افسردگي شود. علت نامنظمي خواب در كودكان و نوجوان ها با افسردگي يا اضطراب، قابل تشخيص است. چنين فرض شده كه مشكلات خواب در ارتباط با اين شرايط است. اين مطالعه ميخواهد ثابت كند كه خواب نامنظم احتمالا افسردگي و اضطراب را بيش تر مي كند. بر اساس داده هاي مطالعات قبلي هنگام درمان بيشتر از ۴۷% افسردگي ها بيخوابي نيز درمان مي شود. درمان قطعي بي خوابي نوجوان تضميني بدون عوارض در مركز مشاوره ستاره ايرانيان با دستگاه هاي نوين، جديد و تكنيك هاي روانشناسي. رزرو وقت با شماره هاي ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲و ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰و ۰۹۰۳۵۶۷۳۰۵۰ و ۰۹۱۰۸۳۴۷۵۹۷ امكان پذير است. علايم بي خوابي در شب چيست خواب آن ها باعث تجديد قوا نمي شود (خوابي كه احساس خستگي را تسكين نمي دهد). پژوهش در زمينه تاريخچه خواب، ثابت كرده است كه نوجوان ها ممكن است بيشتر مستعد نوع شبانه باشند و اينكه حتي ممكن است ديرتر از بزرگسالان آماده خواب باشند. تحقيقات نشان ميدهد كه نوجوان ها در اين دسته شايد در طول هفته به خاطر مدرسه زودتر به خواب بروند؛ اما آخر هفته، دو ساعت ديرتر به رختخواب مي روند و دو ساعت هم ديرتر، از خواب برميخيزند. نكته مهم براي والدين اين است كه با نوجوانتان كار كنيد تا يك برنامه خواب را تنظيم كند در رابطه با زمان وقتي كه به خواب مي روند و وقت كافي برايشان فراهم كند تا خواب پرآرامشي كه نياز دارند بدست آورند. بي خوابي نوجوان نشانه چه بيماري است بي خوابي نشانه چه بيماري است؟ رويدادهايي مانند از دست دادن شغل يا مرگ يكي از عزيزان اغلب باعث بي خوابي مي شوند. استرس طولاني مدت و همچنين اختلال اضطراب، حملات پانيك و PTSD مي تواند منجر به عوارض بي خوابي در نوجوانان شود كه جدي تر است. ۲. افسردگي افراد مبتلا به افسردگي به مراتب بيشتر در معرض مشكلات خواب از جمله بي خوابي در نوجوانان هستند. كساني كه داراي اختلالات اضطرابي، دوقطبي و وسواس فكري هستند نيز همينطور هستند. ۳. مشكلات تنفسي خروپف شديد مي تواند آپنه خواب باشد كه تنفس شما را قطع مي كند و مي تواند صدها بار در شب شما را بيدار كند بدون اينكه آن را به خاطر نداشته باشيد، اما ممكن است روز بعد احساس كسالت كنيد. گاهي اوقات مشكل تنفسي به وزن شما مربوط مي شود، اما نه هميشه. آلرژي و آسم نيز مي تواند در تنفس شما اختلال ايجاد كند. پزشك مي تواند شما را براي اين شرايط آزمايش كند و به شما در مديريت و درمان آن ها كمك كند. درمان قطعي بي خوابي تضميني بدون عوارض در مركز مشاوره ستاره ايرانيان با دستگاه هاي نوين، جديد و تكنيك هاي روانشناسي. رزرو وقت با شماره هاي ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲و ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰و ۰۹۰۳۵۶۷۳۰۵۰ و ۰۹۱۰۸۳۴۷۵۹۷ امكان پذير است. ۴. زوال عقل همراه با از دست دادن حافظه، آلزايمر و ساير اشكال زوال عقل مي تواند برخي افراد را ناآرام و بي قرار كند. فرد ممكن است در هنگام خواب گيج، مضطرب، بي قرار يا پرخاشگر باشد و شروع به قدم زدن، تكان خوردن يا حتي سرگرداني كند. گاهي اوقات اين رفتار محو مي شود، اما گاهي اوقات آن ها را تمام شب بيدار نگه مي دارد. ۵. اگزما شرايطي مانند پسوريازيس و اگزما مي توانند باعث سوزش و خارش شديد پوست شما شوند كه تنها چيزي است كه مي توانيد به آن فكر كنيد. اگر بخوابيد، ممكن است آنقدر خود را بخارانيد دهيد كه دوباره بيدار شويد! خوشبختانه، كارهايي وجود دارد كه مي توانيد براي تسكين پوست خود انجام دهيد. اگر نمي دانيد علت خارش چيست، بهتر است به پزشك پوست مراجعه كنيد. ۶. بيماري پاركينسون افراد مبتلا به اين بيماري نسبت به سايرين در سنين مشابه كمتر مي خوابند و بيشتر از خواب بيدار مي شوند. اين بيماري با سيگنالهاي مغزي و عصبي تداخل ميكند و احتمال اينكه شما دچار آپنه خواب شويد و براي ادرار از خواب بيدار شويد بيشتر است. همچنين به نظر مي رسد اين وضعيت مرحله مهم خواب REM را مختل مي كند. اضطراب و افسردگي مرتبط مي تواند منجر به مشكلات خواب نيز شود. اما داروهايي كه به خواب شما كمك ميكنند ممكن است باعث سردرگمي بيشتر برخي از افراد با پاركينسون شوند. ۷. يائسگي معمولاً در ميانسالي، بدن زن به آرامي توليد پروژسترون و استروژن را متوقف مي كند. تغيير تعادل هورمونها و همچنين تغييرات ديگري كه معمولاً در اين زمان در زندگي اتفاق ميافتد، ميتواند شما را نسبت به چيزهايي مانند استرس كه بر خواب تأثير ميگذارد حساستر كند. گرگرفتگي شديد (افزايش آدرنالين كه دماي بدن شما را افزايش مي دهد) مي تواند آنقدر ناراحت كننده باشد كه گاهي چندين بار در شب غرق در عرق از خواب بيدار شويد. ۸. مشكلات گوارشي اختلالات گوارشي (GI) مانند سندرم روده التهابي (IBS) و بيماري رفلكس معده به مري (GERD) نيز با مشكلات خواب مرتبط هستند. حدود ۵۵ درصد از افراد مبتلا به مشكلات گوارشي مي گويند كه بي خوابي دارند اين امر باعث افزايش عوارض بي خوابي در نوجوانان مي شود. ۹. سندرم پيش از قاعدگي (PMS) زنان مبتلا به سندرم پيش از قاعدگي (PMS) و اختلال نارسايي پيش از قاعدگي (PMDD) اغلب مشكل خواب دارند. اين معمولا كمي قبل يا در طول دوره شما اتفاق مي افتد. تغييرات هورموني مي تواند بر دماي بدن و توليد ملاتونين، هورموني مهم براي خواب، تأثير بگذارد. همچنين، تغييرات خلقي ناشي از PMS يا PMDD ممكن است خواب راحت شبانه را دشوارتر كند. ۱۰. برخي از داروها داروهاي آلرژي، بيماري قلبي، فشار خون بالا، مشكلات تيروئيد و افسردگي (به ويژه SSRI ها مانند فلوكستين (پروزاك)) ممكن است باعث بي خوابي شوند. داروهاي ADHD و بيماري پاركينسون نيز مي توانند شما را بيدار نگه دارند، همراه با سودوافدرين كه در بسياري از داروهاي ضد احتقان بدون نسخه وجود دارد. بنابراين پيش از مصرف دارو حتما با پزشك خود در مورد عوارض جانبي آن صحبت كنيد. كمبود چه ويتاميني باعث بيخوابي ميشود منيزيم منبع:كانون مشاوران ايران-بي خوابي نوجوان نشانه چه بيماري است + عوارض و ۱۰درمان قطعي ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
طولاني شدن رابطه جنسي، تكنيك هاي طولاني كردن رابطه جنسي روش هاي طولاني شدن رابطه جنسي كدام اند؟ رابطه جنسي يك امر مهم در زندگي مشترك و زناشويي مي باشد و تاثير زيادي بر روي رابطه ميان زوجين و زندگي زناشويي آن ها دارد و تمام ابعاد زندگي زوجين را تحت تاثير قرار مي دهد در رابطه جنسي كميت بسيار مهم مي باشد و رابطه نبايد تنها در حد رفع نياز باشد، يك رابطه جنسي ايده آل در حد نيم ساعت تا يك ساعت زمان نياز دارد. براي افزايش مدت زمان رابطه جنسي روش هاي متعددي وجود دارد كه بسياري از آن ها به اشتباه رايج شده اند و باعث كم شدن لذت جنسي مي شوند، با به كارگيري روش ها و تكنيك هاي صحيح و مناسب و با كمك گرفتن از فرد متخصص مي توانيد مدت زمان رابطه جنسي را به صورت طبيعي افزايش دهيد. در اين مقاله به بررسي كامل طولاني شدن رابطه جنسي مي پردازيم. طولاني شدن رابطه جنسي و اهميت آن براي طولاني شدن رابطه جنسي روش هاي متعددي وجود دارد كه مي توان از آن روش ها استفاده كرد در بعضي مواقع احتمال دارد شما احساس كنيد كه حوصله رابطه طولاني مدت را نداريد اما بعد از پيش نوازي و تحريك شدن ميل جنسي در شما افزايش يابد. يك رابطه جنسي با كيفيت به حداقل نيم ساعت زمان نياز دارد در بعضي مواقع مشكل زود انزالي در مردان ممكن است باعث كوتاه مدت شدن رابطه جنسي شود. طولاني شدن رابطه جنسي، روش هاي غلط از انواع روش هاي اشتباه مي توان به دارو هاي خوراكي و موضعي دير انزالي، كاندوم ها و اسپري هاي تاخيري و محصولات مشابه آن ها اشاره كرد اين روش ها زمان رابطه جنسي را افزايش مي دهد اما وابستگي ايجاد كرده به طوري كه فرد بعد از مدتي بدون آن ها نمي تواند رابطه جنسي برقرار كند و اين روش ها لذت رابطه جنسي را كاهش مي دهند. راه هاي طولاني شدن رابطه جنسي طولاني شدن رابطه جنسي، پيش نوازي و معاشقه پيش نوازي و عشق بازي و نوازش كردن باعث مي شود تا دو طرف از نظر رابطه جنسي تحريك شوند و كيفيت رابطه جنسي افزايش يابد، براي شروع رابطه جنسي اين طور فكركنيد كه قصد برقراري رابطه جنسي را نداريد و تنها مي خواهيد عشق بازي كنيد در اين صورت فرصت بيشتري خواهيد داشت تا تحريك شويد و مي توانيد طولاني مدت از برقراري رابطه جنسي لذت ببريد. طولاني شدن رابطه جنسي، مكاني آرام و بدن استرس در صورتي كه در آن مكان امنيت نداشته باشيد مغز احساس نا امني مي كند و باعث مي شود تا انزال و ارضاي جنسي زودتر انجام شود تا هر چه زودتر بتوانيد از آن مكان خارج شويد، پس به مكان رابطه جنسي خود توجه داشته باشيد زيرا يك اصل مهم در كيفيت و طول مدت رابطه مي باشد.
زماني كه عضلات لگن قدرت و سلامت كافي داشت در اين صورت مدت زمان معاشقه و رابطه جنسي افزايش مي يابد و باعث بهبود كيفيت رابطه جنسي مي شود به همين دليل آشنا شدن با تمرينات كگل مي تواند مفيد باشد. منبع:كانون مشاوران ايران-طولاني شدن رابطه جنسي ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
درمان قطعي دروغگويي كودك، علل دروغ گويي در كودكان در اين مقاله آورده شده است. دروغ در ميان كودكان خردسال و ابتدايي كه تازه شروع به درك تمايز و اختلاف بين خيال و واقعيت كرده اند، رايج تر مي باشد. به مرور كودك شما كمي باهوش تر مي شود و درك مي كند كه دروغ گفتن اشتباه است، اما همچنين ميداند كه دروغ ميتواند به او كمك كند تا از عواقب و كارهاي سخت دوري كند. حال چگونه بايد اين رفتار را ريشه يابي و حل كرد؟ براي درك اين موضوع با ما همراه باشيد. علل دروغ گويي در كودكان ترس در هر دو صورت بديهي است كه خشونت والدين و وحشت كودك از تنبيه شدن اگر بيش از اندازه شود به جاي اثر مثبت اثر مخرب تر هم ميگذارد. همچنين، بديهي است كه اين روش حتي اگر عمل كند موقت است زيرا هيچ گاه ميل به انجام كار صحيح در آن ها تقويت نشده كه خودشان تصميم بگيرند كه به آن عمل كنند و تنها مانع روبروي آن ها خشم والدين است كه به مرور زمان كم اثر ميشود. همچنين اين كودكان در بروز عواطف خود نيز به مشكل ميخورند. اگر كودك دروغگو خودش به اين نتيجه برسد كه كاري غلط است احتمال اين كه به آن انحراف دچار شود بسيار كمتر ميشود و وقتي خانواده با او با خشونت برخورد نكرده است نسبت به كودكي كه تنها دليلش ترس از مواجهه با خشم اطرافيان است، با والدينش احساس نزديكي بيشتري ميكند، و كمتر احساس نياز ميكند كه به دروغ متوسل شود، زيرا ترسي از عواقب راست گويي خود ندارد. با توجه به موارد گفته شده يكي از بزرگ ترين دلايلي كه باعث ميشود كودك به دروغ روي بياورد ترس از مجازات شدن است، زيرا به دنبال پيدا كردن راهي است كه از تنبيه شدن فرار كند و يك راه رايج براي اين امر تقويت عادت دروغ گويي است، و طبيعتا خشن تر شدن برخورد ها و مجازات ها ترس را بيشتر ميكند و ترس بيشتر باعث دروغ هاي بيشتر ميشود. بنابراين براي اين كه اين ترس ها باعث شكل گرفتن و گسترش دروغگويي در كودك نشوند بهترين درمان دروغگويي كودك نشان دادن عطوفت و مهرباني و احترام به عقايد كودك است، تا با مشاهده ي آرامش و محبتي كه در خانواده وجود دارد بدون ترس از عواقب آن بتواند حرفش را بزند. كودكي كه احساس كند به نظرش اهميت داده ميشود و ميتواند بدون عواقب حرفش را بزند نياز به دروغ نخواهد داشت. احساس تحقير كودك از هر راهي و فرصتي استفاده مي كند تا به هدفش برسد. يكي از روش هايي كه او براي رسيدن به اين گونه هدف ها مورد استفاده قرار مي دهد، دروغ گفتن است. كودكي كه در خانواده به او توجه نمي شود، و مدام در معرض تحقير و بي توجهي از جانب اطرافيان است و با و زندگي خود را با فقر و محروميت مي گذراند، بهترين و بزرگترين لذتش، مطرح كردن خود و جلب توجه ديگران است. كودك در اين گونه موقعيت ها، با راست گويي و صداقت، نمي تواند كه نظر ديگران را به خود جلب كند و همچنين افكار آن ها را به سوي خود بكشاند. ناچارا به دروغ گويي متوسل مي شود. دروغ هاي بزرگ و هيجاني، دروغي كه مركز توجه را به سمت خود جذب مي كند و خانواده را به جوش و خروش و هيجان وادار مي كند. به عنوان مثال؛ ” كودك به منزل وارد مي شود و با صداي بلند فرياد مي زند كه پدر با ماشين تصادف كرد. و يا نيز معلم مان از طبقه سوم مدرسه سقوط كرد و مرد “. زماني كه اعضاي خانواده قصد دارند خود را به محل وقوع سانحه برسانند، احساس لذت و شادي به كودك دروغگو دست مي دهد و نيز از اينكه اين گونه در اعضاي خانواده هيجان و توجه به وجود آورده خوش حال است. كودك اين گونه تحقير ها و توهين ها و بي اعتنايي هاي گذشته را تلافي مي كند. اين گونه برخورد هاي كودك، ريشه در برخوردهاي خانواده دارد. زيرا اگر افراد خانواده و نيز ديگران به شخصيت كودك احترام قائل مي شدند، و همچنين او را مورد تحقير و اهانت قرار نمي داند، هيچ گاه كودك براي جبران كمبود هاي خود به اين گونه كار ها متوسل نمي شد و هرگز دروغ نمي گفت. كودك بايد مورد توجه و اهميت و احترام خانواده قرار بگريد، مورد تشويق واقع شود و همچنين اعمال او مورد تحسين قرار گيرند و به صحبت ها و بحث هايش بها داده شود. پدر و مادر كه به دلايل گرفتاري هاي خود به مقدار كمي به فرزند خود رسيدگي مي كنند، و به كار او كاري ندارند و به صحبت ها و مسائل مختلفي كه كودك دارد گوش نمي دهند، باعث مي شوند كه كودك در ذهن خود تصور مي كند كه صحبت ها و يا اعمالش مورد رضايت خانواده و اطرافيان نيست و ناچارا براي آن كه نظراتش مورد توجه واقع شوند، با دروغ گفتن و بزرگ نمايي خود را در معرض مركز توجه خانواده قرار مي دهد. آن چه كه مسلم مي باشد، دروغ هايي كه كودك در اين شرايط مي گويد، تنها براي جبران كمبود ها و نياز هاي خود و همچنين جلب توجه والدين است، والدين بايد به امر واقف بوده و نيز فرزند خود را محترم بشمارند. محيط خانواده و برعكس اگر؛ محيط خانواده محلي باشد كه دروغ و رفتار نامناسب و ناپسند و همچنين انحراف هاي ديگري مرسوم باشد، كودك با اين گونه انحرافات رشد مي كند و پرورش مي يابد و نيز شخصيت او طبق ناهنجاري هاي متفاوت استوار مي گردد. به اين دليل كه كودك تقليدگر خوبي است و همچنين بدون توجه و يا اراده، خودش را با محيط خانوادگي تطبيق مي دهد و آنچه كه در خانواده مي گذرد و اتفاق مي افتد، در او ريشه و نقش مي گيرد. اولين مدرسه اي كه كودك در آن آموزش مي بيند، محيط خانوادگي است. پدر و مادر هايي كه به دروغ و انحرافات ديگري متوسل مي شوند و نيز كودك خود را گاهي مجبور به دروغ گويي مي كنند و همچنين والديني كه به صورت مداوم در مقابل كودك تعارفاتي ساختگي و دروغين مي كنند و نيز بسيار از شرايط غير واقعي ديگري كه بوجود مي آورند، سبب مي شود كه كودك با تقليد از آن ها به دروغ گويي عادت كند. محيط خانوادگي تعيين كننده ي خوب و بد خانواده است. پدر و مادر و اعضاي خانواده بايد زمينه ي پرورش راستي و صداقت و درست كاري را براي كودك مهيا كنند تا بتوانند كودكي راست گو و مثبت به جامعه تحويل دهند. والدين نبايد به كودك خود سخت گيري زيادي نشان دهند، و همچنين آن ها را بيش از حد مورد استيضاح و پرسش قرار ندهد و در عوض به جاي اينكه با اين كارها، باعث شوند كه آن ها را به دروغ توسل كنند بهتر است كه با آن ها با صداقت و مهرباني و درستي و با آرامش برخورد كنند . زيرا كودك دروغگو هنوز سازمان فكري كودك به درجه اي نرسيده است كه بتواند مسئله ها را تجزيه و تحليل كند. بايد مسئوليت هاي كوچكي به كود در خانه بدهيد ، اگر نتوانست آن را به درستي و يا كامل انجام دهد، مانند يك دوست صميمي آن را راهنمايي و هدايت كنيد و يا اگر توانست آن را به درستي انجام دهد، تشويقش كنيد و نيز مسئوليت هاي ديگري به او بدهيد و همچنين در او احساس مسئوليت را پرورش بدهيد. منبع:كانون مشاوران ايران-تمام علل دروغ گويي در كودكان + ۱۰ راه حل قطعي ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
بهترين سبك فرزند پروري چيست؟ چه چيزي شما را تبديل به والدين خوب مي كند؟ پدر و مادر خوب تلاش مي كنند براساس بهترين علايق كودك خود تصميم گيري كنند. البته هيچ كس كامل نيست. همانطور كه هيچ پدر و مادري هم كامل نيست، بنابراين بهتر است هنگام به كرسي نشاندن انتظارات خود به خاطر داشته باشيد كه هيچ كودكي هم كامل نيست. اما منظور اين نيست كه ما نبايد در جهت رسيدن به هدف تلاشي بكنيم. ابتدا استانداردهاي بالايي براي خود تعيين كنيد بعد كودك را در اولويت دوم قرار دهيد. ما براي آن ها نمونه يك الگوي خوب هستيم. در ادامه ده نكته در مورد يادگيري سبك فرزند پروري مؤثر مطرح مي شود. اكثر آن ها نه آني و نه شدني هستند. بعلاوه احتمالاً هيچ كودكي نتواند همزمان به همه آن ها با هم عمل كند. اما اگر بتوانيد بر روي آنها كار كنيد؛ حتي انجام برخي از آنها در هر زماني، باز هم خواهيد توانست در مسير درستي حركت كنيد. بهترين سبك فرزند پروري چيست ۱. سبك فرزند پروري مقتدرانه در سبك فرزند پروري مقتدرانه كه دموكراتيك مي باشد خانوادهها دموكراسي را انجام ميدهند، جايي كه كودكان در امور خود نظر مي دهند. اين والدين ارتباط نزديك و خوبي با فرزندان خود برقرار مي كنند. اين نوع سبك فرزند پروري از نظر بسياري از روانشناسان بهترين سبك فرزند پروري مي باشد زيرا كودك به صورت مستقل رشد مي كند. ۲. سبك فرزند پروري مسالمت آميز در اين سبك فرزند پروري قوانين بسيار محدود هستند و كودك بسيار آزاد مي باشد تا به فعاليتي كه دوست دارد بپردازد در اين روش كودكان ممكن است مسئوليت پذيري كمي نشان دهند. ۳. سبك فرزند پروري غفلت آميز يا بدون دخالت در اين روش والدين دخالتي در رفتاهاي كودك انجام نمي دهند و حتي اگر زمين خورد نيز به او كمك نمي كنند. اين روش ممكن است آسيب هاي دائمي را براي كودك به همراه داشته باشد. پيشنهاد مشاور: ۷ رفتارهاي آسيب زا در تربيت فرزند| هنر فرزند پروري ۴. سبك فرزند پروري مستبدانه كنترل زياد، سخت گير يو كنترل زياد كودك در اين روش حرف اول را مي زند. اين روش باعث مي شود كه كودك احساس كند استقلال بسيار كمي داشته و نمي تواند براي خود تصميم بگيرد. ۱۰ نكته براي روش فرزند پروري صحيح كودكان به ويژه هركاري كه والدين آن ها انجام مي دهند را خيلي خوب تماشا مي كنند، همان كسي باشيد كه دوست داريد كودك شما باشد، به او احترام بگذاريد، به آن ها رفتار و نگرش هاي مثبتي نشان دهيد، نسبت به هيجان هاي كودك همدلي نشان دهيد؛ كودك شما آنگونه كه مقتضي است تبعيت مي كند. ۲. محبت عشق ورزي به فرزند خود مي تواند به اندازه در آغوش گرفتن، بودن در كنار آن ها و به طور جدي گوش دادن به مسائل او ساده باشد. نشان دادن اين كارهاي عاشقانه مي تواند راه انداز هورمون هاي ايجاد كننده حس خوب مانند اكسي توكسين، اپيوئيدها، و پرولاكتين باشد. اين ناقل هاي عصبي شيميايي مي توانند به ما احساس آرامش عميق، صميميت و اقناع عاطفي ببخشد و با وجود اين خصوصيات كودك شما انعطاف پذير خواهد شد و نيازي به درخواست رابطه نزديكتر با شما ندارد. ۳. روش فرزند پروري مثبت به كودك خود تجارب مثبتي بدهيد. آن ها به توانايي تجربه تجارب مثبت خود دست خواهند يافت. هم چنين به كودك خود تجارب منفي بدهيد. در غير اينصورت، آن ها به آن نوع رشد لازمه بالندگي خود نخواهند رسيد. به پارك برويد. با فرزند خود بخنديد. خشم هاي هيجاني را تحمل كرده و با يكديگر با يك نگرش مثبت مسئله را حل كنيد. نه فقط ارائه اين تجارب مثبت موجب اتصالات خوب در مغز كودك شما مي شود بلكه آن ها موجب شكل گيري خاطراتي از شما مي شوند كه كودك شما آن ها را در زندگي به يدك مي كشد. وقتي بحث انضباط به ميان مي آيد به سختي مي توان مثبت بود. اما تمرين انضباط مثبت و اجتناب از قياس هاي تنبيهي امكانپذير است. والد خوب بودن به معناي آن است كه شما بايد به كودك خود اخلاق خوب و بد را ياد بدهيد. تعيين محدوديت ها و سازگاري رمز انضباط خوب است. هنگام اجراي اين قوانين مهربان و قاطع باشيد. بر روي دلايل پشتوانه رفتار كودك تمركز كنيد. همچنين آن را تبديل به فرصتي براي يادگيري در آينده او كنيد نه فرصتي براي تنبيه گذشته. ۴. مأمن امن ۵. ارتباط و يكپارچگي وقتي اعضاي مختلف يدن يكپارچه مي شود مي توانند مانند يك كل هارمونيك عمل كنند كه به معناي رفتار همكاري بيشتر و همدلانه تر است. براي بهبود سبك فرزند پروري از كودك خود بخواهيد هر چيزي كه برايش اتفاق افتاده را توصيف كند و حس خود را بگويد. شما نبايد به او راه حل بدهيد. فقط به صحبت هاي او گوش دهيد و بپرسيد، سؤالات واضح به آنها در حس كردن تجارب و كامل كردن خاطرات كمك خواهد كرد. منبع:كانون مشاوران ايران-۱۰ نكته براي فرزندپروري بهتر | بهترين سبك فرزند پروري چيست ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
دكتر بازي در كودكان و نحوه بازي با كودك، آيا دكتربازي در كودك بد است؟، نحوه برخورد با دكتر بازي كودكان همه در اين مقاله آورده شده است. نيازي به گفتن نيست كه والدين هنگام وقوع چنين موقعيت هايي بسيار مي ترسند. آن ها كه با رفتارهاي جنسي كودكان آشنا نيستند، به اين نتيجه مي رسند كه چيزي بسيار شرم آور در مورد كاري كه اين بچه ها انجام مي دهند وجود دارد. نتيجه گيري سريع و واكنش افراطي با فرياد زدن و تنبيه براي والدين آسان است. اما كاوش جنسي بخشي طبيعي از كودك بودن است و والدين بايد بين تمايلات جنسي كودكي و بزرگسالان تمايز قائل شوند. وقتي در اين لحظات نسبت به فرزندانمان واكنش نشان مي دهيم، بايد محدوديت هايي را تعيين كنيم، اما در عين حال به فرزندانمان نيز بفهمانيم كه كنجكاوي در مورد رابطه جنسي طبيعي است. بنابراين، بايد گفتار و كردار خود را با دقت انتخاب كنيم تا از شرمساري فرزندان خود و ايجاد هرگونه تداعي منفي خودداري كنيم. نحوه برخورد با دكتر بازي كودكان بازي هاي وانمودي در كودكان پيش دبستان بسيار رايج هستند. يكي از رايج ترين اين بازي ها نوعي است كه معمولا با نام دكتر بازي در كودكان شناخته مي شود كه در واقع نوعي تجربه و آزمايش كردن در كودكان است. البته استفاده از اين اسم ها نمي تواند اهميت اتفاق افتادن برخي مسائل را كم كند، مثل نشان دادن اندام هاي خصوصي به يكديگر. چرا بچه ها «دكتر بازي مي كنند»؟ در آن زمان بچه ها كنجكاو مي شوند و فكر مي كنند كه آيا راه ديگري براي تشخيص زن و مرد وجود دارد يا خير. هنگام بازي با دوستان، كاملاً عادي است كه آن ها سعي كنند ببينند كه آيا دوستشان متفاوت است يا خير. برخورد با برهنه شدن كودك اكثر والدين به اين ترس اكتفا نمي كنند، بلكه جلوتر مي روند. وارد بازي كودك شده و واكنش شديدي نسبت به اين بازي كودك نشان مي دهند. روش كنترل دكتر بازي در كودكان راه خود را كج كنيد و دور شويد. اين بي توجهي و كاري نكردن حتي هنگامي كه پاي جنس مخالف نيز در بازي به ميان باشد مهم است. نكته مهم تر اينست كه كودكان اندام هاي جنسي خود و حتي جنس مخالف را به عنوان ارگان هاي توليد مثل و مركز لذت نمي بينند. اگر كودك تصاوير يا فيلم ***گرافي را نديده باشد دكتر بازي در كودكان تنها براي ارضاي كنجكاوي است نه بيشتر.
كودكان جذب تفاوت ها مي شوند و اين راهي است كه از طريق آن شناخت خود را از جهان گسترش مي دهند. در همين راستا، لمس كردن نيز جزئي از شناخت و يادگيري است. لمس كردن، در واقع همان چيزي هست كه سطح اضطراب والدين را بالا مي برد، اما نگران نباشيد! منبع:كانون مشاوران ايران-دكتر بازي در كودكان ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ][ ۵۵ ][ ۵۶ ][ ۵۷ ][ ۵۸ ][ ۵۹ ][ ۶۰ ][ ۶۱ ][ ۶۲ ][ ۶۳ ][ ۶۴ ][ ۶۵ ][ ۶۶ ][ ۶۷ ][ ۶۸ ][ ۶۹ ][ ۷۰ ][ ۷۱ ][ ۷۲ ][ ۷۳ ][ ۷۴ ][ ۷۵ ][ ۷۶ ][ ۷۷ ][ ۷۸ ][ ۷۹ ][ ۸۰ ][ ۸۱ ][ ۸۲ ][ ۸۳ ][ ۸۴ ][ ۸۵ ][ ۸۶ ][ ۸۷ ][ ۸۸ ][ ۸۹ ][ ۹۰ ][ ۹۱ ][ ۹۲ ][ ۹۳ ][ ۹۴ ][ ۹۵ ][ ۹۶ ][ ۹۷ ][ ۹۸ ][ ۹۹ ][ ۱۰۰ ][ ۱۰۱ ][ ۱۰۲ ][ ۱۰۳ ][ ۱۰۴ ][ ۱۰۵ ][ ۱۰۶ ][ ۱۰۷ ][ ۱۰۸ ][ ۱۰۹ ][ ۱۱۰ ][ ۱۱۱ ][ ۱۱۲ ][ ۱۱۳ ][ ۱۱۴ ][ ۱۱۵ ][ ۱۱۶ ][ ۱۱۷ ][ ۱۱۸ ][ ۱۱۹ ][ ۱۲۰ ][ ۱۲۱ ][ ۱۲۲ ][ ۱۲۳ ][ ۱۲۴ ][ ۱۲۵ ][ ۱۲۶ ][ ۱۲۷ ][ ۱۲۸ ][ ۱۲۹ ][ ۱۳۰ ][ ۱۳۱ ][ ۱۳۲ ][ ۱۳۳ ][ ۱۳۴ ][ ۱۳۵ ][ ۱۳۶ ][ ۱۳۷ ][ ۱۳۸ ][ ۱۳۹ ][ ۱۴۰ ][ ۱۴۱ ][ ۱۴۲ ][ ۱۴۳ ][ ۱۴۴ ][ ۱۴۵ ][ ۱۴۶ ][ ۱۴۷ ][ ۱۴۸ ][ ۱۴۹ ][ ۱۵۰ ][ ۱۵۱ ][ ۱۵۲ ][ ۱۵۳ ][ ۱۵۴ ][ ۱۵۵ ][ ۱۵۶ ][ ۱۵۷ ][ ۱۵۸ ][ ۱۵۹ ][ ۱۶۰ ][ ۱۶۱ ][ ۱۶۲ ][ ۱۶۳ ][ ۱۶۴ ][ ۱۶۵ ][ ۱۶۶ ][ ۱۶۷ ][ ۱۶۸ ][ ۱۶۹ ][ ۱۷۰ ][ ۱۷۱ ][ ۱۷۲ ][ ۱۷۳ ][ ۱۷۴ ]
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |