moshaverrkhob moshaverrkhob
|
بسياري از دانشجويان به دنبال استفاده از مشاوره تحصيلي رايگان براي برطرف كردن مشكلات خود هستند. در اين مطالب نكاتي مهم در مورد تحصيل را هم با خانواده ها و هم با خود دانشجويان مطرح مي كنيم. شرايطي كه در قرن بيست و يكم به وجود آمده باعث شده تا جوانان احساس كنند بايد استقلال و شخصيت اجتماعي به دست آورند. آن ها راهي را انتخاب مي كنند كه ان شخصيت را كه لازمه زندگي در اين زمان است به دست آورند. از طرف ديگر پدر و مادر و فاميل انتظار دارند جوانان موفق شده و با شخصيت تر و بهتر از خودشان باشد. تحصيل و دانش آموختن به طور قطع قسمت مهمي از زندگي دوران جواني است. موقعي كه جواني در تحصيلات خود موفق گردد با احتمال بيشتري در آينده نيز از نظر شخصيتي و اجتماعي موفق خواهد بود. هدف والدين از فرستادن فرزند خود به دبستان و دبيرستان اين است كه ان ها : انجام اين مسئوليت ها عبارتند از: ايا اهميت تحصيل و دانش آموزان را به جوان خود فهمانده و او درك كرده است كه موفق شدن بدون زحمت كشيده امكان پذير نيست؟ دانشجويان خانواده هاي كم درآمد دو برابر بيشتر از خانواده هايي هستند كه درآمد كافي و تحصيلات عالي داشتند زيرا اقدامات فوق انجام را انجام داده اند. بنابر اين توجه و عمل كردن به مطالب گفته شده در موفقيت جوانان بسيار مهم مي باشد. بعضي از پدر و مادرها در مقابل عدم موفقيت فرزند جوانش آن عصباني و خشمگين مي شود كه آن هم موجب نگراني بيشتر و فشار رواني و هيجاني جوان مي گردد. اين موجب مي شود كه زندگي و روزگار جوان توام با هيجانات و افسردگي گردد. اگر جواني در دانشگاه موفق نشوند پدر و مادر بايد به دنبال علت آن برآيند.
تصور نكنند كه نبود پدر و مادر موجب عدم موفقيت جوان شده است. بعضي از والدين مايل هستند فرزندانشان علم و رشته و شغلي را كه خودشان دوست دارند انتخاب كنند. اگر پدر قاضي دادگستري است مايل است فرزندش همان رشته تحصيلي و شغل را انتخاب كند. اگر پزشك است مي خواهد فرزندش پزشك شود. اگر به كار ازاد مشغول است تمايل دارد او هم به كار آزاد مشغول شود. برخي نيز برعكس هستند و موفقيت هاي به دست نياورده اند و نتوانستند به دست بياورند لذا مي خواهند فرزندشان به دست آورند. پدري كه خود تحصيلات دانشگاهي نداشته است دوست دارد تا فرزندش تحصيلات دانشگاهي داشته باشد و به درجات عالي دانشگاهي برسد. اگر پدر و مادران اصرار كنند كه فرزندشان رشته تحصيلي مورد نظر ان ها را انتخاب كند كه به آن علاقه مند نيست و يا توانايي و استعداد انجام ان را ندارد. مسلما در آن رشته موفق نخواهد بود و عمر و وقت و منابع مالي خود را ضايع خواهد كرد. بعضي از جوان ها بر اينكه پدر مادر خود را راضي كنند توصيه آنها را قبول مي كنند ولي اگر شرايط آن رشته را نداشته باشند اصلا موفق نخواهند شد. اگر پدر مادر از توجه به خواسته هاي جوان خودداري كنند سبب مي شود كه نه تنها موجب موفقيت او نمي گردند بلكه باعث مي شوند كه به تدريج حتي سعي و كوشش را از جوان خود بگيرند. انتخاب شغل موضوعي نيست كه پدر مادر بخواهند به جوان هايشان تحميل كنند زيرا ممكن است اثرات سوء آن بيشتر از اثرات مثبت آن باشد. لذا مشكلات تحصيلي جوانان را مي توان يكي از مشكلات مهم انان در اين دوران دانست. منبع:كانون مشاوران ايران-دليل بي ميلي به ادامه تحصيل چيست؟ مشكلات تحصيلي دانشجويان ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
چاقي كودكان مشكلات زيادي ايجاد مي كند و سلامتي آن ها را به خطر مي اندازد. در پژوهش هاي اخير مشخص شده است كه چاقي سبب ايجاد اختلال هايي همچون: ناراحتي قلبي، مشكل گردش خون و بيماري استخواني مي شود. رواج چاقي با عوامل مختلفي همچون: وضعيت اقتصادي و اجتماعي، جنسيت و سن ارتباط دارد. مشخص است كه افرادي كه چاق هستند، استعداد چاقي بيشتري دارند. داشتن وزن زياد در دوران كودكي، با چاقي مراحل بعد زندگي ارتباط داشته و ميان نسبت هاي وزن با قد در پنج سالگي و بيست سالگي همبستگي بالايي وجود دارد. تعريف چاقي كودكان كودك يا نوجوان بر اساس شاخص توده بدني (BMI) در رده بندي وزني قرار مي گيرد. BMI از وزن و قد فرد بر حسب متر محاسبه مي شود. براي محاسبه اين عدد بايد به متخصص تغذيه مراجعه كنيد. علت چاقي كودكان معمولا در افراد چاق ديده شده است كه هنگام خوردن كمتر مكث مي كنند. لقمه ي بيشتري را در يك فصله ي زماني مي بلعد و كمتر لقمه را مي جوند، اين كارها در نهايت سرعت خوردن آن ها افزايش مي يابد. احتمال دارد كه روابط كودكان چاق با هم سالانشان، به طور غيرمستقيم آن ها را هم تحت تاثير چاقي قرار دهند. زيرا فعاليت كم و تحرك كم داشتن كه هميشه همرا با چاقي كودكان است، در شرايط مختلف سبب انزواي اجتماعي و طرد كودك چاق مي شود، از اين رو به نظر مي رسد كودك چاق با مشكلات رواني قابل توجهي دست به گريبان بشود. بعضي از تحقيقات نشان مي دهد كه كودكان چاق در برخورد با مواد غذايي نسبت به كودكان با وزن متوسط، كمتر خود را كنترل مي كنند. به عبارتي ديگر؛ كودكاني كه چاق هستند، كمتر قادرند كه خواسته هاي غذايي خود را به تعويق اندازند يا حتي از آن بگذرند. امكان دارد كه خوردن با محرك هاي اجتماعي يا جسمي پيوند داشته باشد. علاوه بر آن، بعضي از مردم ياد مي گيرند براي غلبه بر حالت هاي خستگي، اضطراب و افسردگي به خوردن پناه ببرند. احتمالا نظريه ي يادگيري اجتماعي، پر نفوذترين نظريه ي رواني است، به تاثير عوامل زيستي توجه دارد اما يادگيري هاي اجتماعي را در اولويت قرار مي دهد. اين نظريه بر آن تاكيد مي كند كه مسائل خوردن و فعاليت نكردن نيز مانند هر رفتار ديگري، آموخته مي شود. كودكان با مشاهده چگونگي خوردن والدين و اطرافيان، آن ها را تقليد مي كنند و اين نوع خوردن كم كم در رفتار آن ها تقويت مي شود و همچنين خوردن با لذتي لحظه اي تقويت مي شود.
در تحقيقي كه بوسيله ي ” رز ” و ” ماير ” انجام گرفته بود ، مشخص شد كه نوزادان چاق در مقايسه با نوزادان عادي از نظر وزن، از تحرك و جنبش كمتري برخوردار هستند. به عبارتي ديگر؛ نوزادان معمولي از تحرك و حركت بيشتري نسبت به نوزادان داراي اضافه وزن برخوردار هستند. محققان مختلف در مورد چاقي كودكان نظرات و توضيحاتي ارائه كرده اند. ازجمله مي توانيم به نمونه توضيح بسيار ارزشمند زيستي، نظريه هاي ” نقطه ثابت ” و ” وضع بافت ياخته هاي چربي ” اشاره كنيم. نظريه ” نقطه ثابت ” طبق مشاهدات كلي بيان مي دارد موجودات زنده داراي ثبات و پايداري قابل توجهي در محيط هاي داخلي خود مي باشند. دلايلي وجود دارد كه وزن بدن انسان گرايش دارد در نقطه اي ثابت بماند و اگر نسبت به اين نقطه تمايل، تغييري بوجد آيد، نتيجه ي آن تغييرات سوخت و سازي است كه به دليل دفاع و حفظ وزن دلخواه بدن ايجاد مي شود. نظريه ديگر ” وضع بافت ياخته هاي چربي ” بر اين استوار است كه بافت چربي در وزن بدن نقش به سزايي دارد. از دو راه تغييرات بافت چربي بر وزن بدن تاثير مي گذارد: افزايش اندازه سلول يا تعداد سلول ها. بر اساس اين نظريه، فرض بر اين مي باشد كه؛ تعداد سلول هاي چربي از اول زندگي فرد، ثابت باقي مي ماند، اما متناسب با جنسيت، سن، وضعيت تغذيه اي فرد، سلول هاي چربي هركسي تغيير مي يابد. همچنين چاقي يا لاغري به اندازه سلول ها بستگي دارد تا شمارش آن ها و رژيم غذايي مي تواند از اندازه ي سلول هاي چربي كم كند، نه آن كه از شمارش آن ها كم كند. كودكان آسيب پذير در برابر چاقي از غذاها و نوشيدني هايي كه قند و چربي بالايي دارند به طور منظم مصرف مي كنند منبع:كانون مشاوران ايران-چاقي كودكان ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
آثار، پيامد ها و راه هاي مقابله با عجله كردن و عجول بودن با توجه به گسترش و پيشرفت جوامع بشري عجله كردن امري شايع است. امروزه همه افراد براي كارهايشان با كمبود وقت مواجه مي شوند وبه همين دليل براي انجام كارها به عجله مي افتند و مي خواهند در زمان محدودي كه دارند كارها را به اتمام برسانند. دنياي امروز خيلي گسترده است و چيزهاي زيادي براي يادگيري، ديدن و شنيدن وجود دارد و چون انسان شخصيتي كنجكاو دارد دلش مي خواهد اطلاعاتي در همه زمينه ها داشته باشد و كارهاي متنوعي را انجام دهد. به همين دليل با كمبود زمان مواجه مي شود. دلايل زير باعث مي شود تنوع كار در دنياي امروزه افزايش يابد: افزايش تكنولوژي در حالي كه با عجله كردن نمي توانند به بسياري از كارهاي كه دوست دارند در برنامه روزانه داشته باشند برسند. مي توانيد با برنامه ريزي مشخص كارها را تقسيم بندي كنيد و بدون اينكه عجله و استرس داشته باشيد به كارهاي مورد علايق خود بپردازيد. چون عجله كردن با عواقب و آثار منفي همراه است كه در اين مقاله به بررسي دلايل و عواقب آن مي پردازيم. منشأ شتابزدگي و عجله كردن در حالي كه اين عجله كردن باعث مي شود از كار خود در زمان حال هيچ لذتي نبرند و نتوانند خاطره ي خوشي براي خود ثبت كنند و فقط باعث مي شود اين افراد دچار اضطراب و نگراني شوند. عجول بودن و شتابزدگي با دلايل مختلفي همراه است كه نمونه هايي از آن عبارتند: ترس ناشي از احساس خلا نهفته در فرد براي اينكه با اين احساس مقابله كند زمان هاي خود را پر از مشغله هاي مختلف مي كند تا بتواند هويت خود را به دست آورد. عوارض و معايب عجله كردن به طور معمول عجله كردن در رفتار افراد اثر مي گذارد و فردي كه عجول است حالتي هيجاني همراه با اضطراب دارد كه هيجان زدگي باعث مي شود قدرت تمركز فرد كاهش يابد و به خوبي نتواند بر روي مسائل فكر كند. كاهش قدرت تفكر اگه به مدت زماني طولاني ادامه پيدا كند باعث مي شود فرد دز زندگي احساس ناخوشايندي داشته باشد. در ادامه با پيامدهاي عجول بودن آشنا خواهيد شد. تغييرات خلق و خو چون اين افراد مي خواهند كار را سريع به اتمام برسانند و از تمركز كافي براي به پايان رساندن كار و اهداف خود برخوردار نيستند. به همين دليل به موفقيت نمي رسند و احساس ناراحتي در آن ها به وجود مي آيد و باعث مي شود نتوانند زندگي شادي را تجربه كنند و هميشه غمگين هستند. افرادي كه به اهداف خود نمي رسند و موفقيت را درك نمي كنند به انسان هايي پرخاشگر و عصبي تبديل مي شوند. به عبارتي ديگر اين افراد سريع از كوره در مي روند ودليل آن عدم و موفقيت و به نتيجه دلخواه نرسيده در امور زندگي مي باشد. رفتار آدم هاي خشن و بداخلاق نه تنها بر روي جسم و روح آن ها اثر مي گذارد. بلكه مشكلاتي را براي اطرافيان ايجاد مي كند.و افراد عصبي در روابط زندگي و اجتماعي با مشكلاتي روبرو مي شوند.
عجول بودن باعث مي شود تمركز افراد به شدت كاهش يابد و وقتي تمركز كم شود نمي توانند با دقت كارها را انجام دهند و به احتمال زياد آن كار با شكست روبرو شده و به موفقيت نمي رسد. وقتي كار نتيجه خوبي نداشته باشد.زحمت و تلاش فرد به فنا مي رود و بر روي روح و روان فرد اثر منفي مي گذارد و ارامش روان از طرف گرفته مي شود. منبع:كانون مشاوران ايران-آثار، پيامدها و راه هاي مقابله با عجله كردن و عجول بودن ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
بهترين كتاب هاي كودك جهان، بهترين كتاب هاي ادبيات كودك و نوجوان آورده شده است. چيزي به نام كودكي كه مطالعه را دوست نداشته باشد، وجود ندارد. شما فقط بايد نوع مناسب كتاب را به آن ها بدهيد تا عادات خواندن را تقويت كنيد. ۳۱ كتاب كه در ادامه آمده است بهترين كتاب هاي كودك جهان هستند كه همگي به فارسي ترجمه شده اند. بهترين كتاب هاي كودك جهان اين كتاب كه يكي از بهترين كتاب هاي كودك جهان است در شمارش، روزهاي هفته و يادگيري اسم ميوه ها به كودك كمك مي كند و داستان جذابي دارد كه از زماني شروع مي شود كه كرم ابريشمي متولد مي شود و به دنبال غذا مي گردد تا گرسنه نباشد. علاوه بر اين كتاب امكان بازي و قيچي بازي نيز فراهم كرده است تا كودكان مهارت هاي فيزيكي را نيز تمرين كنند. ۲. كتاب شب بخير ماه نوشته مارگارت وايز براون بچهخرگوش با تاريك شدن اتاق به تمام وسايل اتاقش شب بخير مي گويد و در پايان روز به چيزهايي فكر مي كند كه ارزش دارد از آن ها قدرداني كند. اين كتاب براي قبل از خواب بسيار مناسب مي باشد زيرا به كودك ياد مي دهد كه چگونه در پايان روز سپاس گذار روزي باشد كه پشت سر گذاشته است. ۳. كتاب روز برفي نوشتهي ازرا جك كيتس ازرا جك كيتس (Ezra Jack Keats) اين كتاب را بسيار زيبا نوشته است و در مورد كودكي است كه بيدار شده و متوجه مي شود همه جا برف نشسته است. اين كتاب در مورد بازي هاي كودك با دوستانش هنگام برف بازي مي باشد. ۴. كتاب مامان ديويد هميشه مي گويد: نه، ديويد! سن مناسب: ۲ تا ۶ سال اين كتاب كه يكي از بهترين كتاب هاي كودك جهان در مورد كودكي است كه بسيار شيطنت مي كند و همين باعث مي شود مادرش هميشه به او بگويد «نه» اين كتاب نشان دهنده شيطنت هاي بچه مي باشد كه هم براي مادر و هم براي كودك بسيار شيرين مي باشد. ۵. كتاب نافل باني اثر مو ويلمز اين كتاب داستان كودكي است كه هنوز نمي تواند صحبت كند و عروسك خود را گم مي كند، كتاب بسيار زيبا بوده و باعث ايجاد حس همذات پنداري در كودكان مي شود. ۶. كتاب ما محافظان آب هستيم اثر كارول ليندستروم اين داستان به كودكان در مورد اهميت محيط زيست، آب هاي زير زميني و رعايت پاكيزگي آن ياد مي دهد و به آن ها مي آموزد كه چگونه مي توانيم در حفظ اين منابع بكوشيم و آن ها را حفظ كنيم تا براي نسل هاي آينده نيز ادامه يابد.
۷. كتاب قطار كوچولويي كه توانست! اثر واتي پايپر اين داستان به كودكان كمك مي كند تا در مورد مثبتانديشي، سختكوشي، كمك به ديگران، اعتماد به نفس و پشتكار بياموزند. ۸. كتاب قصه ي پيتر خرگوشه اثر بئاتريكس پات كتاب «قصه پيتر خرگوشه» در مورد خرگوشي كنجكاو مي باشد كه به باغي مي رود و دچار دردسر هاي مختلف مي شود. پيتر بالاخره نجات مي يابد و به خانه بازمي گردد و متوجه مي شود كه مادرش منتظر اوست. ۹. كتاب خرگوش مخملي خرگوش مخملي در مورد اهميت بردباري، مهر، دوستي و راستي است. اين داستان به ما ياد مي دهد كه حقيقتا چه چيزي در زندگي اهميت دارد. ۱۰. مجموعه جرج كنجكاو مجموعه جرج كنجكاو داستان هاي مصوري مي باشد كه در مورد ماجراجويي هاي مردي با كلاه زرد و ميموني به نام جرج مي باشد. ۱۱. كتاب هارولد و مدادشمعي بنفش اثر كراكت جانسون هارولد دوست دارد زير نور ماه قدم بزند ولي ماهي در آسمان نيست و جاده اي وجود ندارد بنابراين با مداد شمعي بنفش خود همه اين چيزها را به تصميم مي گيرد. داستان بسيار جذاب مي باشد و دنيايي را به تصوير مي كشد كه هارولد دوست دارد و آن را خلق مي كند. منبع:كانون مشاوران ايران-۳۱ بهترين كتاب هاي كودك جهان | از يك تا ۱۲ سالگي ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
بي اشتهايي عصبي در نوجوانان (Anorexia nervosa) يك اختلال خوردن است كه در آن فرد عمداً مصرف غذا يا نوشيدني را به دليل ميل شديد به لاغري و ترس شديد از افزايش وزن محدود مي كند. اين اختلال حتي ممكن است اگر فرد لاغر باشد نيز اتفاق بيفتد. وزن و شكل بدن تأثير شديدي بر خودپنداره و اعتماد به نفس فرد دارد. دقت داشته باشيد كه كاهش وزن و عدم تعادل تغذيه اي مي تواند منجر به عوارض جدي از جمله مرگ شود. اين اختلال، كه معمولا در نوجوانان و در سن بلوغ شروع ميشود و شامل كاهش وزن شديد پايين تر از آنچه به صورت طبيعي حداقل است. بسياري از افراد با اين اختلال بسيار لاغر هستند ولي باور دارند كه داراي اضافه وزن هستند. گاهي اوقات آن ها بايد براي جلوگيري از گرسنگي شديد در بيمارستان بستري شوند. اين افراد معمولا خود را گرسنه نگه ميدارند حتي وقتي كه بسيار از گرسنگي رنج ميبرند. يكي از وحشتناكترين جنبه هاي اين اختلال اين است كه آن ها همچنان فكر ميكنند كه اضافه وزن دارند حتي وقتي كه به شدت لاغر هستند. اين افراد به شدت از اضافه وزن وحشت دارند. غذا و وزن به وسواس تبديل ميشوند. براي برخي، اين وسواس به صورت عادات عجيب غذاخوردن يا امتناع از خوردن غذا مقابل ديگران را ظاهر مي شود. غير معمول نيست كه اين افراد دستورالعملهاي غذايي را جمع اوري و براي خانواده و دوستان وعده هاي غذايي لذيذ آماده كنند ولي در وعده هاي غذايي خودشان شركت نميكنند. آن ها ممكن است پايبند دستورات ورزشي سخت براي حفظ كاهش وزن باشند. از دست رفتن دوره هاي عادات ماهيانه در زنان با اين اختلال، معمول است. مردان با اين اختلال اغلب دچار ناتواني جنسي ميشوند. بي اشتهايي عصبي چيست علت بي اشتهايي عصبي را مي توان به عنوان يك مكانيسم مقابله اي ناسازگار درك كرد. اختلال خوردن ممكن است به فرد كمك كند در زمان هاي چالش برانگيز احساس امنيت يا كنترل كند. در طول اين اختلال نوجوان از خوردن غذا خودداري مي كند حتي اگر گرسنه باشد، در صورت خوردن غذا ممكن است ملين مصرف كرده يا استفراغ عمدي داشته باشد. حتي در صورتي كه لاغر باشد احساس مي كند چاق است و بايد رژيم بگيرد. علت بي اشتهايي عصبي چيست؟ بي اشتهايي عصبي اغلب با يك رژيم غذايي ساده براي “تناسب اندام” يا “تغذيه سالم” شروع مي شود، اما به سمت كاهش وزن شديد و ناسالم پيش مي رود. نگرش هاي اجتماعي نسبت به ظاهر بدن، تأثيرات خانواده، ژنتيك، و عوامل عصبي شيميايي و رشدي ممكن است در ايجاد و حفظ بي اشتهايي عصبي در نوجوانان نقش داشته باشند. سابقه شخصي يا خانوادگي اضطراب، افسردگي يا عادات وسواسي شايع است. اگرچه خانواده هايي كه در آن ها بي اشتهايي عصبي رخ مي دهد، زماني به عنوان مشكلاتي در حل تعارض برچسب خورده بودند. باعث اختلالات خوردن در نوجوانان نمي شود تحقيقات نشان ميدهد كه نواحي خاصي از مغز در افراد مبتلا به اختلال خوردن فعال متفاوت عمل ميكند.
علائم بي اشتهايي عصبي در نوجوانان چيست؟ رژيم غذايي شديد منبع:كانون مشاوران ايران-بي اشتهايي عصبي در نوجوانان را جدي بگيريد! ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
بايد نگذاريد خيانت در زندگي مشترك وارد شود. ويليام گلاسر در مورد زندگي مشترك و عشق مي گويد، زوج هايي كه زندگي خود را با عشق و علاقه شروع مي كنند بايد از آن مراقبت كنند و گرنه از عشق و صميميت آن ها كم مي شود و با گذشت زمان ممكن است زندگي آن ها به جدايي كشيده شود. اما بسياري از افراد صميمت و محبت زندگي آن ها كم شده و زندگي مشتركشان به صورت يكنواخت در مي آيد و ممكن است به ارتباطات نامشروع روي بياورند. افرادي كه به خيانت و روابط نامشروع روي مي آورند بايد توجه داشته باشند كه خيانت يك روزه به وجود نمي آيد و هنگامي كه پاي خيانت در ميان است بدون شك روندي را پشت سر گذاشته و فرد روزا با شخصي رابطه نامشروع داشته است. در اين مقاله دلايل خيانت را مورد بررسي قرار مي دهيم. نبود عشق و خيانت در زندگي مشترك هنگامي كه فرد محبت و عشق كافي از همسر خود دريافت نكند و نتواند از نظر عاطفي به درستي نيازهايش را رفع كند به احتمال زياد وارد رابطه اي ديگر مي شود تا نيازهاي جنسي و عاطفي خود را رفع كند. عشق و علاقه در ازدواج ممكن است بعد از ازدواج يا قبل از ازدواج به وجود آيد، فرد بايد اين عشق و علاقه را حفظ كند و تلاش كند تا آن را تقويت كند، اگر براي تقويت آن تلاش نكند ممكن است به مرور زمان صميمت و علاقه آن ها كاهش يابد. افرادي كه عاشق يكديگر مي شوند و به ازدواج فكر مي كنند بايد تا جايي كه امكان دارد نسبت به يكديگر شناخت پيدا كنند و اخلاقيات و حساسيت هاي طرف مقابلشان را به خوبي بدانند و نسبت به آن ها بااحتياط رفتار كنند تا مشكلاتي براي آن ها به وجود نيايد. بر اساس نظر مشاوران زوجين بايد آموزش هاي لازم را در زمينه مهارت هاي ارتباطي ببينند تا بتوانند مشكلات و تعارضات خود را به خوبي رفع كنند و توانايي حل مشكلات و تعارضات خود را داشته باشند و از شكستن حرمت ها و بي احترامي كردن به فرد جلوگيري شود. برگشتن به گذشته و رابطه هاي قبل از ازدواج اما افرادي كه از رابطه قبلي دارند و هنوز رابطه گذشته خود را فراموش نكرده اند و پرونده آن باز است، ابتدا بايد تكليف خود را با اين رابطه روشن كند و بعد در مورد ازدواج و شروع زندگي جديد فكر كنند. براي ازدواج بايد اهداف خود را به درستي بداند و توانايي هاي خود را به خوبي بشناسد تا بتواند تشخيص دهد تا چه حد آمادگي براي ازدواج دارد. بعد از شناخت خود بايد آگاهانه تصميم جدي بگيرد و بعد از گذشت مدت زمان مشخص و هنگامي كه از نظر فكري و ذهني آمادگي لازم را پيدا كرد مي تواند براي شروع رابطه جديد و آغاز زندگي مشترك اقدام كند. خيانت و فرار از مشكلات اين افراد ممكن است زماني كه به مشكلات مالي، بدهي يا جروبحث هاي مداوم در خانه و… رو به رو مي شوند ممكن است براي فرار از موقعيت فعلي خود به سيگار كشيدن، مشروبات الكي و روابط نامشروع روي بياورند. چنين افرادي توانايي ندارند تا مشكلات شان را به خوبي رفع كنند و مهارت حل مسئله در آن ها ضعيف مي باشد و هنگامي كه در شرايط سخت قرار مي گيرند توانايي حل آن را ندارند و احساس ضعف و ناتواني در آن ها به وجود مي آيد.
بسياري از زوج ها در اوايل ازدواج روابط گرم و صميمي با هم دارند اما به مرور زمان رابطه آن ها يكنواخت مي شوند و ممكن است روابط سردي بين زوجين به وجود آيد و درمان نشود و به همين دليل ممكن است يكي از طرفين به سمت رابطه ديگري كشيده شود و نيازهاي رواني، عاطفي و جنسي را با روابط نامشروع و خيانت كردن رفع مي كنند. پايبند نبودن به تعهد و خيانت در زندگي مشترك منبع:كانون مشاوران ايران-۷ دليل كه پاي خيانت را به زندگي مشترك باز مي كند ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
افزايش اعتماد به نفس كودكان زماني رخ مي دهد كه والدين به كودك اجازه دهند احساسات خود را بيان كند و آن ها را سركوب نكنند. همانطور كه بچه ها رشد مي كنند، عزت نفس آن ها نيز رشد مي كند و والدين مسئول اين رشد هستند. كودك با امتحان هر راه، كار، روش و مرحله اي اعتماد به نفس خود را افزايش مي دهد. هيچ پدر و مادري از داشتن فرزندي خجالتي و با اعتماد به نفس پايين خوشحال نيست و پدر و مادرها براي داشتن كودكي با ويژگي هاي ذكر شده هزينه هاي زيادي را متقبل مي شوند. به عنوان مشاور كودك و فرزندپروري بايد بگويم هيچ كودكي با ويژگي هايي مانند خجالتي بودن و يا كمبود اعتماد به نفس متولد نمي شود. باتوجه به اين مساله با ادامه ي مطلب همراه باشيد تا كليدهاي اساسي افزايش اعتماد به نفس كودكانرا بياموزيد. چگونه كودك مان را بدبخت كنيم؟ بر اساس پژوهش ها مهم ترين عامل موفقيت فردي، عزت نفس است كودكي كه از احساس ارزشمندي برخوردار باشد در موقعيت هاي مختلف به خوبي عمل مي كند و به موفقيت مي رسد. اعتماد به نفس نيز از ارتباط تنگاتنگي با عزت نفس برخوردار است. با اين تفاوت كه اگر عزت نفس را برچسب كلي قيمت فرد به خود در نظر بگيريم، اعتماد به نفس احساس توانمندي در انجام امور جزيي تر است. به عنوان مثال ممكن است فرزندتان از اعتماد به نفس كافي براي صحبت در جمع برخوردار نباشد اما در ورزش هاي رزمي اعتماد به نفس بالايي داشته باشد. نشانه هاي عدم اعتماد به نفس در كودكان افزايش اعتماد به نفس كودكان #cyaiyon با شناختن حيطه مشكل و ريشه يابي آن مي توانيد به خوبي مساله را برطرف كنيد. ۲. تحسين مداوم ممنوع پس از شنيدن اين جمله كودك احساس مي كند “فقط در صورت باعث افتخار هستم كه موفق شوم” و آن باور سرآغاز اضطراب، كمال گرايي منفي و مشكلات رواني در او خواهدشد. چنين كودكي نمي تواند در شرايط شكست، احساس ارزش كند و ارزشمندي خود را مشروط به موفقيت مي داند. اين در حالي است كه زندگي عرصه ي شكست، آزمون و خطا و حركت در سنگلاخ هايي است كه تضميني در موفق شدن براي عبور از آن ها وجود ندارد. ۳. بهتر است به جاي ديدگاه نتيجه گرا، به فرايند تلاش فرزندتان دقت كنيد. واقعيت آن است كه بااين شيوه فرزندي “تلاش گر” تربيت خواهيد كرد در حاليكه شيوه ي نتيجه گرا، فرزندي مضطرب، اهمال كار، رقابت جو و تاييد طلب پرورش مي دهد. منبع:كانون مشاوران ايران-۱۱ تكنيك قطعي افزايش اعتماد به نفس كودكان ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
اختلال دوقطبي در كودكان مي تواند خطرناك باشد. نشانه ها و درمان اين بيماري در كودكان چگونه است؟ اختلال دوقطبي در كودكان اگر چه اين اختلال بيشتر در دوران كودكي يا نوجواني تشخيص داده مي شود. كودكان هر سن ممكن است تحت تأثير قرار گيرند. در اين مقاله، ما مي خواهيم درباره اختلال دوقطبي در كودكان و راه هايي براي كمك به كودك با آن صحبت كنيم.
تشخيص اين اختلال در كودكان يك مسئله پيچيده است. بعضي از كارشناسان معتقدند كه اختلال در كودكان كم است و اغراق آميز است، بعضي معتقدند كه در برابر آن است. تا كنون، كارشناسان قادر به ارائه دقيق در مورد شيوع اين اختلال در كودكان نيستند. تغييرات هيجاني و رفتارهاي سوء ظن براي هر كودك و نوجوان طبيعي هستند. اغلب اين علائم هيچ بيماري يا مشكل روانپزشكي را كه نياز به درمان دارد مشخص نمي كند. هر كودك ممكن است احساس خستگي، رنج، نگراني، خشم، بيش فعالي يا فعاليت بيش از حد داشته باشد كه در دوره هاي مختلف شايع هستند، اما اگر اين علائم در كودك شما شديد تر باشد، آن را پايدار مي كند و باعث مشكلات جدي مي شود. اين اختلال در كودكان بين شش تا هجده ساله، همچنين ممكن است يك اختلال خلقي مخرب ايجاد كند. اين اختلال همراه با يك خشم شديد و تكراري است كه با تعريف مشترك اختلال دوقطبي سازگار نيست. كليد اين است كه سريعا نتيجه نگيريم. اگر فرزند شما با اختلال دوقطبي تشخيص داده شود، قبل از شروع هر گونه درمان بايد مشورت كنيد. شما بايد مراقب فرزندتان باشيد و با اطمينان او را درمان نماييد. علائم اختلال دوقطبي در كودكان تغيير در رفتار و عادات كه متفاوت از تغيير رفتارهاي معمول و دوره اي كودك است. اختلالات رفتاري رفتارهايي است كه حقوق اساسي ديگران و هنجارهاي اجتماعي مناسب را نقض مي كند و حتي رفتارهاي معمول كودكي نيز دشوار مي شود. يك مشكل عمده اين است كه داروهايي كه براي درمان بيش فعالي تجويز مي شوند معمولا توسط مانيا در كودكان مبتلا به اختلال دوقطبي ايجاد مي شود. شيدايي در كودكان مضرتر از بزرگسالان است؛ روان درماني، ديدن يا شنيدن چيزهاي غير واقعي در شيدايي كودكان اغلب مشاهده مي شود. كودكان مبتلا به افسردگي بيشتر درباره علائم فيزيكي افسردگي، مانند درد و تكان دادن، شكايت دارند. يكي از معايب اصلي اين اختلال در كودكان اين است كه دوره هاي تغيير رفتار در كودكان مبتلا به اين اختلال بسيار سريعتر از بزرگسالان است. در حالي كه دوره هاي شيدايي و افسردگي در بزرگسالان، هفته ها، ماه ها و حتي سال ها، تغييرات كودكان ممكن است روزانه رخ دهد. چگونه براي كمك به يك كودك مبتلا به اختلال دو قطبي عمل كنيم؟ بياييد برخي از اين روش ها را معرفي كنيم. در مورد زمان مصرف داروها دقت كنيد از يادآوري، يادداشت يا هر چيز ديگري كه به ياد داشته باشيد هنگام مصرف داروها استفاده كنيد. اگر فرزند شما بايد در زمان مدرسه دارو مصرف كند، با مقامات مدرسه و يك متخصص بهداشت حرفه صحبت كنيد. منبع:كانون مشاوران ايران-اختلال دوقطبي در كودكان ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
آموزش همدلي به كودكان امر بسيار مهمي مي باشد. همدلي توانايي درك، احساس يا به اشتراك گذاشتن احساسات ديگران است. همدلي يك واكنش عاطفي به آنچه كه شخص ديگري احساس مي كند يا انتظار مي رود آن را احساس كند. همدلي چيست؟ دو نوع اصلي همدلي وجود دارد: شناختي و عاطفي. همدلي شناختي: توانايي درك ديدگاه ديگران و احساس درد آن ها مي باشد. زماني اين نوع همدلي را تجربه مي كنيد كه بدون از دست دادن احساسات خود در تجربه شخص ديگري غوطه ور شويد. همدلي عاطفي: اين نوع همدلي به اين دليل روي ميدهد كه با آن شخص همدردي مي كنيد يا احساس مي كنيد شبيه هم هستيد. همدلي عاطفي به عنوان پاسخگويي عاطفي نيز شناخته مي شود. چرا رشد همدلي در كودكان مهم است؟ آموزش همدلي به كودكان آموزش همدلي به كودكان پيش دبستاني الگوبرداري همدلي از طريق نحوه ارتباط والدين با كودكان خود شروع مي شود. والديني كه به چيزهاي حائز اهميت براي كودكان خود علاقه نشان مي دهند و همچنين به روشي ملتفت و مثبت به هيجان ها عكس العمل نشان مي دهند، درحال آموزش همدلي به كودكان مي باشند. ۲. نيازهاي هيجاني را برآورده كنيد ۳. با كودكان در مورد نيازهاي هيجاني صحبت كنيد گاهي اوقات آن ها از هيجان هاي خود مي ترسند؛ زيرا آنها هرگز چگونگي مواجهه با نيازهاي هيجاني را فرا نگرفته اند. گفتگو با كودكان در مورد نيازهاي هيجاني و تجربه كردن آن ها در ديگر افراد ايده ي خوبي است. نيازهاي هيجاني آن ها را نام گذاري كنيد (براي مثال؛ حسادت، عصبانيت و دوستي) و به آن ها آموزش دهيد كه بروز اين هيجان ها در شما امري نرمال است. با كودكان خود گفتگو كنيد كه چگونه هيجان ها را به شكلي مثبت كنترل كنند و موقعيت هايي كه در آن افرادي از آشنايان در حال تجربه كردن هيجان ها هستند را بازگو كنيد و آموزش همدلي به كودكان را شكل دهيد. ۴. موقعيت هاي زندگي واقعي را براي تمرين همدلي جستجو كنيد براي مثال، اگر شما آمبولانسي را مي بينيد كه به سرعت رد مي شود با كودك خود درمورد آنكه اعضاي خانواده ي شخص بيمار در آن لحظه چه احساسي دارند، صحبت كنيد. منبع:كانون مشاوران ايران-آموزش همدلي به كودكان با كمك روانشناس ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
آيا در مورد اختلالات خوردن(Eating disorders) در نوجوان خود نگران هستيد؟ اختلالات خوردن، از جمله بي اشتهايي عصبي در نوجوانان، پرخوري عصبي و اختلال پرخوري اختلالات رواني هستند كه شامل اختلالات شديد در رفتار غذا خوردن مي باشند. نوجوان مبتلا به بي اشتهايي از ماندن در وزن طبيعي بدن خودداري مي كند. فرد مبتلا به پرخوري عصبي، دورههاي مكرر پرخوري و به دنبال آن رفتارهاي اجباري مانند استفراغ يا استفاده از ملينها براي دفع غذا از بدن دارد. پرخوري با پرخوري كنترل نشده مشخص مي شود. در اين مقاله مي توانيد با موارد مرتبط با اختلالات خوردن، پيامدهاي اختلالات خوردن و بهترين استراتژي ها براي پيشگيري و درمان آن آشنا شويد. اختلالات خوردن در نوجوانان براي كمك به شما در حمايت از كودك، علت هاي احتمالي اختلال خوردن را در كودك خود بشناسيد و ياد بگيريد كه چگونه با دختر يا پسر خود در مورد عادات غذايي سالم صحبت كنيد. بي اشتهايي عصبي از هر ۱۰۰ زن يك نفر را مبتلا مي كند. نوجوانان مبتلا به بي اشتهايي از افزايش وزن مي ترسند و حداقل ۱۵ درصد كمتر از وزن ايده آل خود هستند. آن ها بر اين باورند كه معيار اصلي ارزش تصوير بدني آن هاست . كارشناسان معتقدند بسياري از دختران آمريكايي مبتلا به بوليميا (bulimia nervosa) نوعي پرخوري عصبي هستند و اين مشكل را مخفي نگه مي دارند. پرخوري عصبي اغلب در اواخر نوجواني و اوايل بزرگسالي شروع مي شود. افراد مبتلا به بوليميا چرخه هايي از خوردن مقادير زيادي غذا را پشت سر مي گذارند و به دنبال آن استفراغ، استفاده از ملين ها يا ديورتيك ها يا ساعت ها ورزش براي از بين بردن آن انجام مي دهند. نشانه هاي اختلالات خوردن در نوجوانان شايع ترين اختلالات خوردن عبارتند از آنوركسيا يا بي اشتهايي رواني، پرخوري عصبي يا بوليميا، و اختلال بينگه يا پرخوري افراطي. علت دقيق اختلالات خوردن ناشناخته است.
فشار اجتماعي به همين دليل با مشاهده مدل هاي تبليغاتي، نوجوانان حتي با يك وزن طبيعي نيز ممكن است تصور كنند كه چاق هستند و بدن خود را چاق ادراك كنند. اين مسئله منجر به وسواس با موضوع كاهش وزن و رژيم گرفتن مي شود. فعاليت هاي مورد علاقه عوامل فردي صفات شخصيت از جمله كمال گرايي، اضطراب نوجوان يا سخت گيري نيز ممكن است نقش مهمي داشته باشند. پيامدهاي اوليه اختلالات خوردن در نوجوانان نسبت به الگوهاي خوردن و باورهايي كه ممكن است نشان از رفتار ناسالم داشته باشند هوشيار باشيد، هم چنين فشار همسالان كه مي تواند راه انداز اختلالات خوردن باشد. برخي علائم هشدار دهنده در مورد اختلالات خوردن عبارتند از: پس زدن وعده هاي غذايي، بهانه تراشي براي خوردن يا خوردن در خفا منبع:كانون مشاوران ايران-اختلالات خوردن در نوجوانان ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ][ ۵۵ ][ ۵۶ ][ ۵۷ ][ ۵۸ ][ ۵۹ ][ ۶۰ ][ ۶۱ ][ ۶۲ ][ ۶۳ ][ ۶۴ ][ ۶۵ ][ ۶۶ ][ ۶۷ ][ ۶۸ ][ ۶۹ ][ ۷۰ ][ ۷۱ ][ ۷۲ ][ ۷۳ ][ ۷۴ ][ ۷۵ ][ ۷۶ ][ ۷۷ ][ ۷۸ ][ ۷۹ ][ ۸۰ ][ ۸۱ ][ ۸۲ ][ ۸۳ ][ ۸۴ ][ ۸۵ ][ ۸۶ ][ ۸۷ ][ ۸۸ ][ ۸۹ ][ ۹۰ ][ ۹۱ ][ ۹۲ ][ ۹۳ ][ ۹۴ ][ ۹۵ ][ ۹۶ ][ ۹۷ ][ ۹۸ ][ ۹۹ ][ ۱۰۰ ][ ۱۰۱ ][ ۱۰۲ ][ ۱۰۳ ][ ۱۰۴ ][ ۱۰۵ ][ ۱۰۶ ][ ۱۰۷ ][ ۱۰۸ ][ ۱۰۹ ][ ۱۱۰ ][ ۱۱۱ ][ ۱۱۲ ][ ۱۱۳ ][ ۱۱۴ ][ ۱۱۵ ][ ۱۱۶ ][ ۱۱۷ ][ ۱۱۸ ][ ۱۱۹ ][ ۱۲۰ ][ ۱۲۱ ][ ۱۲۲ ][ ۱۲۳ ][ ۱۲۴ ][ ۱۲۵ ][ ۱۲۶ ][ ۱۲۷ ][ ۱۲۸ ][ ۱۲۹ ][ ۱۳۰ ][ ۱۳۱ ][ ۱۳۲ ][ ۱۳۳ ][ ۱۳۴ ][ ۱۳۵ ][ ۱۳۶ ][ ۱۳۷ ][ ۱۳۸ ][ ۱۳۹ ][ ۱۴۰ ][ ۱۴۱ ][ ۱۴۲ ][ ۱۴۳ ][ ۱۴۴ ][ ۱۴۵ ][ ۱۴۶ ][ ۱۴۷ ][ ۱۴۸ ][ ۱۴۹ ][ ۱۵۰ ][ ۱۵۱ ][ ۱۵۲ ][ ۱۵۳ ][ ۱۵۴ ][ ۱۵۵ ][ ۱۵۶ ][ ۱۵۷ ][ ۱۵۸ ][ ۱۵۹ ][ ۱۶۰ ][ ۱۶۱ ][ ۱۶۲ ][ ۱۶۳ ][ ۱۶۴ ][ ۱۶۵ ][ ۱۶۶ ][ ۱۶۷ ][ ۱۶۸ ][ ۱۶۹ ][ ۱۷۰ ][ ۱۷۱ ][ ۱۷۲ ][ ۱۷۳ ][ ۱۷۴ ]
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |