moshaverrkhob
moshaverrkhob

پنج نكته براي ساختن يك ارتباط سالم با نوجوان
همانطور كه همه والدين مي دانند يا حداقل به آنها هشدار داده شده است، نوجواني مي تواند سخت ترين دوره رشدي باشد.

طوفان بلوغ، هورمون ها، سال هاي دبيرستان و رشد نياز به استقلال مي توانند براي هر والدي چالش باشند.

در زندگي با يك نوجوان، هر چيزي مي تواند به يك جنگ يا دعوا ختم شود، گاهي خردترين موضوعات.

به عنوان والدين، دوست داريد توانايي عشق ورزي و هدايت فرزند خود را داشته باشيد، اما بايد بدانيد كه همراه با تغييراتي كه دارند ارتباط شما با آنها نيز تغيير مي كند.

اين سالها براي آنها بسيار مهم است، بنابراين بهتر است كه بدانند والدين هميشه در كنارشان هستند، و مشتاقند دريابند نوجواني دارند كه شايسته احترام و راهنمايي است.

فوايد فرزندپروري مثبت
به عنوان والدين، بدون شك در سالهاي اوليه كودكي بخوبي از او مراقبت كرديد. اكنون كه يك نوجوان هستند، در جستجوي استقلال و آزادي خود هستند تا بتوانند انتخاب خود را داشته باشند.

همچنان كه كودك بزرگ مي شود استقلال بيشتري بدست مي آورد و اين مسئله بخش طبيعي رشد نوجوان است.

با وجود اين، در كنار افزايش استقلال آنها، لازم است كه ارتباط خود را مانند كودكي نزديك نگه داريم.

آنها هنوز به عشق ورزيدن، راهنمايي و تفريح با ما نياز دارند.

همچنان كه نوجوان خواستار كنترل كردن زندگي خود است، به عنوان والدين بايد مقداري اقتدار و راهنمايي را اعمال كنيد.

اگرچه نوجوان اين طور فكر مي كند كه همه چيز را مي داند، و به اندازه كافي براي تصميم گيري بزرگ شده است، فقدان تجارب زندگي مي تواند مانع تصميم گيري درست شود.

اين مسئله باعث ترس بسياري از والدين مي شود كه مبادا فرزندشان آلوده رفتار مخرب نشود.

نوجوانان تمايل دارند كه محدوديت ها و تجارب خود را بيازمايند، همچنين مستعد فشار همسالان نيز هستند.

منبع :كودك و نوجوان-پنج نكته براي ساختن يك ارتباط سالم با نوجوان


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۹ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۵:۱۶:۰۹ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

ده روش براي با انگيزه كردن كودكان
متقاعد كردن فرزندانتان به انجام كارهايي كه نمي خواهند انجام دهند مي تواند چالش برانگيز باشد، هم چنين توقف كارهايي كه نمي خواهيد آنها انجام دهند نيز سخت تر مي باشد.

در اين مقاله ده روش براي باانگيزه كردن كودكان براي كارهايي كه مي خواهيد انجام دهند آورده شده اند، بياييد با هم اين روش ها را مرور كنيم.

اهدافي را تعيين كنيد
از آنها بخواهيد كه ليستي از اهداف كوتاه مدت و يك هدف بلند مدت را تهيه كنند.

اطمينان حاصل كنيد كه اهداف قابل دستيابي هستند اما براي دستيابي به آن نياز به تلاش دارند.

موفقيت ها را جشن بگيريد
هنگامي كه فرزند شما اهداف خود را انجام مي دهد ، به آنها بگوييد كه به آنها افتخار مي كنيد.

اين چيزها را با هم جشن بگيريد.

در بعضي موارد ، به فرزندتان بخاطر سخت كوشي آنها پاداش دهيد.

گاهي رقابت ايجاد كنيد.
رقابت سالم را تشويق كنيد.

فرزندتان را تشويق كنيد كه دونده ديگري را در يك مسابقه دو پشت سر بگذارد يا سعي كند نمرات معقول تري نسبت به بقيه داشته باشد.

در مورد مثبت بودن و قدرت داشتن فرزند خود رقابت ايجاد كنيد و هرگز در مورد نقاط منفي و ضعف رقيب صحبت نكنيد.

آنها را تشويق كنيد
به فرزندانتان نشان دهيد كه به آنها باور داريد.

به آنها بگوييد كه چقدر عالي هستند.

هرگونه شك و ترديد نسبت به خود را در آنها از بين ببريد.

علاقه نشان دهيد.
علاقه مند شويد درباره علاقه هاي فرزندتان بياموزيد.

در مورد آنها با فرزندتان صحبت كنيد و گوش دهيد.

اين به فرزندان شما نشان مي دهد كه شما به آنها اهميت مي دهيد و آزادانه مي توانند در مورد منافع خود با شما صحبت كنند

شور و شوق را در او كشف كنيد.
فرزندان خود را تشويق كنيد تا آنچه را كه علاقه مند هستند كشف كنند.

اين مسئله ممكن است نيازمند تلاش باشد تا به نتيجه اي برسيد.

از آنها در سفر خود به سمت شور و شوق حمايت كنيد و از آنها بخواهيد كه ادامه دهند تا اينكه موضوعات را دريابند.

منبع :كودك و نوجوان-ده روش براي با انگيزه كردن كودكان


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۳۰:۱۹ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

14 نكته براي تربيت كودك
حتي موفق ترين والدين هم هنگام تربيت كودكان به مشكل بر مي خورند. اگر براي تربيت كودك خود نياز به كمك داريد استفاده از راهكارهايي كه در ادامه ذكر مي كنيم مي تواند كمكتان كند.

منظور ما از تربيت كردن وضع قوانين و مقرراتي است كه كودك شما را از انجام رفتار هاي پرخاشگرانه (ضربه زدن و گاز گرفتن)، خطرناك (مانند بازي با گاز) و نامناسب ( پرت كردن وسايل) باز دارد.

به ياد داشته باشيد كه اين كار به معناي دعوا و مجازات بچه نيست. در اينجا چهارده راهكار براي جلو گيري از رفتار نامطلوب كودك ذكر شده است.

خط قرمز هاي خود را تعيين كنيد
پيرسون نويسنده معروف مي گويد ” اگر هميشه به فرزند خود نه بگوييد فرزندتان هيچ وقت اولويت هاي شما و كار زشت خودش را درك نمي كند، به علاوه شما نمي توانيد تمام رفتار كودكتان را كنترل كنيد.

اولويت هاي خود را دنبال كنيد و عواقب زير پا گذاشتن آن ها را به كودكان خود گوش زد كنيد، سعي كنيد نسبت به چيز هايي كه مهم نيستند سخت گيري نكنيد.

اليزابت برگر نويسنده و دكتر كودكان مي گويد” برقراري يك رابطه سالم و خوب با كودكتان بسيار مهم تر از مجبور كردن او به انجام كاري است كه دوست ندارد.”

شما ممكن است نگران باشيد كه با اين كار كودكتان را لوس بار مي آوريد ولي جاي نگراني نيست.

كودك خود را بشناسيد
بعضي از رفتار هاي كودكان كاملاً قابل پيشبيني است پس پيشاپيش مي توانيد از اين رفتارها جلو گيري كنيد مثلاً اگر كودك شما علاقه به نقاشي كردن روي ديوار دارد، زماني كه پيشش نيستيد مداد رنگي را در كشو بگذاريد تا كم كم اين عادت را ترك كند.

اگر كودك 2 ماهه شما از مغازه ها خوراكي بر ميدارد با خودتان عروسك ببريد و سرش را گرم كنيد.

يا اگر كودكتان عادت دارد خانه را پر از دستمال كاغذي كند كافي است بسته دستمال كاغذي را بالاي كمد بگذاريد.

از رفتار هاي بد كودك پيشگيري كنيد
هاروي كاپ نويسنده كتاب شادترين كودكان مي گويد ” ممكن است بعضي اوقات كودكتان از روي خستگي گريه كند يا جيغ بكشد.

اگر كودكتان صبح ها پر انرژي است اما بعداز ناهار خسته و غير قابل كنترل مي شود سعي كنيد او را بيرون از خانه ببريد، مي توانيد از دكتر وقت بگيريد و با دكتر درباره وضعيت كودكتان مشورت كنيد.

منبع :كودك و نوجوان-14 نكته براي تربيت كودك


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۳۰:۵۷ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

مشاوران ژنتيكي توسط متخصص ژنتيك مي توانند در رابطه با سلامت ژنتيك شما و خانواده تان، يك سري كمك هاي شخصي مورد نيازتان را به شما ارائه بدهند.

مشاوران ژنتيك مي توانند با شما – و پزشك شما – همكاري كنند تا اطلاعات ژنتيكي پچيده را كشف كنند و به شما كمك كنند كه تصميمات آگاهانه اي بگيريد.

“درمانجوها از صحبت كردن با يك فرد ديگر استفاده مي كنند، اين فرد نه تنها يك سري اطلاعات باليني را در اختيار شما قرار مي دهد، بلكه همچنين يك منبع همدل ديگري مي باشد كه اطلاعات ارائه شده توسط پزشكان و پرستاران را تكرار مي كند.”

يك متخصص ژنتيك به شما و خانواده تان چه كمكي مي كند
DNA molecules يك متخصص ژنتيك به شما و خانواده تان چه كمكي مي كند
در حاليكه مشاوران ژنتيك عبارت از پزشكان باليني نمي باشند
ولي يك بخشي از تيم مراقبت سلامتي هستند و با شما و متخصص ژنتيك همكاري مي كنند تا موارد زير را بشناسيد:

ريسك هاي ژنتيكي شما بر مبناي سابقه خانوادگي تان

منبع :كانون مشاوران ايران-يك متخصص ژنتيك به شما و خانواده تان چه كمكي مي كند


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۴ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۵۶:۳۷ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

ژنتيك هاي رفتاري كه همچنين به عنوان ژنتيك هاي رواني شناخته مي شوند، عبارت از مطالعه تاثير تركيبات ژنتيكي ارگانيسمي بر روي رفتار و تعامل مابين وراژت و محيط مي باشند كه بر روي رفتار فرد تاثير مي گذارند.

مباحث مربوط به تعيين كننده هاي تونايي ها و ناتوانايي هاي رفتاري در اغلب مواقع به عنوان مباحث “طبيعت – تربيت” مورد اشاره قرار مي گيرد.


تاريخچه اوليه

رابطه مابين رفتار و عوامل ژنتيكي يا وراثت براي اولين بار به مطالعه يك دانشمند انگليسي به اسم سر فرانسيس گالتون (Sir Francis Galton) (1822-1911) بر مي گردد كه براي اولين بار عبارت “طبيعت و تربيت” را مصطلح كرد.

گالتون خانواده هاي يك سري افراد مشهور را مورد مطالعه قرار داد و همانند پسر عموي خودش، چارلز داروين (Charles Darwin) به اين نتيجه رسيد كه قدرت هاي ذهني در خانواده ها شكل مي گيرند.

گالتون اولين فردي بود كه در مطالعات ژنتيكي خودش از دوقلوها استفاده كرد و پايه گذار تعداد زيادي از روش هاي آماري بود كه حتي در حال حاضر هم مورد استفاده قرار مي گيرند.

اولين مطالعه مربوط به ژنتيك رفتاري انسان در مورد هوش و بيماري رواني براي اولين بار در دهه 1920 صورت گرفت؛ در اين دوره محيط زيست گرايي (نظريه اي كه بيان مي دارد رفتار در نتيجه يك سري عوامل غيرژنتيكي صورت مي گيرد.

دقيقا مشابه تجربيات مختلف دوران كودكي) محبوب بود و بعد از اين دوره بود كه سوء استفاده دولت نازي آلمان از علم ژنتيك باعث شد كه اثر ارثي به يك مفهوم زشت و نامناسبي تبديل شود.

هر چند كه در دهه هاي بعدي مطالعات ژنتيكي بر روي رفتار انساني همچنان ادامه داشت، ولي در دهه 1970 يك ديدگاه متوازن در حوزه روان پزشكي مسلط شد كه اهميت طبيعت و همچنين تربيت را تاييد مي كرد.

در حوزه روان شناسي اين اصلاحات در دهه 1980 صورت گرفت.

امروزه اكثر مطالعات مربوط به ژنتيك رفتاري بر روي شناسايي ژن هاي خاصي متمركز است كه بر روي ابعاد رفتاري (همانند شخصيت و هوش) و اختلالات (همانند اوتيسم، فزون كاري، افسردگي و اسكيزوفرنيا) تاثير مي گذارند.


روش هاي مطالعه

روش هاي ژنتيكي كمِّي براي تخمين تاثير خالص عوامل ژنتيكي و محيطي بر روي تفاوت هاي فردي موجود در ويژگي هاي پيچيده (همانند ويژگي هاي رفتاري) به كار گرفته مي شوند.

علاوه بر اين، روش هاي ژنتيكي مولكولي براي شناسايي نقش ژن هاي خاص در تاثيرات ژنتيكي به كار گرفته مي شوند. اين تحقيقات هم بر روي انسان ها و هم بر روي حيوانات صورت مي گيرند؛

با اين وجود، مطالعاتي كه از مدل هاي حيواني استفاده مي كنند در مقايسه با مطالعات صورت گرفته بر روي انسان اطلاعات دقيق تري را به دست مي دهند، چرا كه ژن ها و محيط ها به راحتي در محيط آزمايشگاهي قابل كنترل و دستكاري هستند.

منبع :كانون مشاوران ايران-ژنتيك (وراثت) رفتار


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۴ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۳۶:۲۶ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

با توجه به مطالعه اي جديد كه توسط محققان دانشگاه پنسيلوانيا و دردانشكده پزشكي پرلمن انجام شده است، يك آزمايش ساده استشمام بو ممكن است ابزار تكميلي موثري براي تشخيص اختلال شناختي خفيف باشد، كه اغلب در عرض چند سال به شكل آلزايمر پيشرفت مي كند.

اين يافته ها به شواهد ديگري كه در اين زمينه وجود دارند، اضافه مي شود كه نشان مي دهد احساس بويايي ما در مراحل آغازين بيماري آلزايمر، به شدت كاهش مي يابد.

مطالب مرتبط:

ميانسالي پر استرس و افزايش ريسك آلزايمر

محقق اصلي دكتر ديويد رولف، استاد يار دپارتمان روانپزشكي در پن گفت:”اين امكان هيجان انگيز وجود دارد كه از كاهش در حس بويايي مي توانيم براي شناسايي افراد در معرض خطر زوال عقل استفاده كنيم كه بتوانيم قبل از پيشرفت آن در بيمار خطر را كاهش دهيم.”

براي اين مطالعه، محققان از يك آزمايش ساده تجاري استفاده كردند كه در آن افراد بايد 16 بوي متفاوت را از هم تشخيص مي دادند.

آن ها آزمون استشمام بو و آزمون استاندارد شناختي ( ارزيابي شناختي مونترال) را براي 728 فرد مسن تجويز كردند.

شركت كنندگان توسط پزشكان پن با روش هاي عصب شناسي ارزيابي شدند و در يكي از اين سه دسته قرار داده شدند: “بزرگسالان مسن سالم “،” اختلال خفيف شناختي”، ” زوال عقل و آلزايمر.

رولف و تيم او نتايج حاصل از آزمون شناختي به تنهايي و يا در تركيب با آزمون استشمام بو را مورد بررسي قرار دادند تا ببينيد كه چگونه ويژگي هاي افراد هر رده را تشخيص داده اند. يافته ها نشان داد كه آزمون استشمام بو زماني كه با آزمون شناختي تركيب مي شد، در تشخيص دقيق بسيار موثر بود.

به عنوان مثال، آزمون شناختي وقتي به تنهايي استفاده مي شد، تنها 75 درصد از افراد داراي اختلال خفيف شناختي را به درستي طبقه بندي مي كرد، اما وقتي كه نتايج آزمون استشمام بو نيز اضافه شد، اين رقم به 87 درصد افزايش يافت.

تركيب دو آزمون، شناسايي دقيق تر بزرگسالان مسن سالم و آن هايي كه مبتلا به آلزايمر بودند را نيز به همراه داشت.

آزمون تركيبي شناختي و استشمام بو حتي دقت در تخصيص افراد به دسته خفيف تر يا پيشرفته تر اختلال شناختي را افزايش داد.

رولف گفت: اين نتايج نشان مي دهد كه يك آزمون ساده شناسايي بو مي تواند ابزار تكميلي مفيدي براي طبقه بندي باليني اختلال شناختي و آلزايمر باشد، و حتي براي شناسايي افرادي كه در معرض بيشترين خطر بدتر شدن هستند، مورد استفاده قرار بگيرد.

منبع :كانون مشاوران ايران-آزمايش استشمام بو و تشخيص زود رس مراحل زوال عقل


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۲۹:۰۹ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

تكنيك يادگيري فعالي چيست و استفاده صددرصدي از ذهن ممكن است؟ پيشرفت تحصيلي به آساني ممكن است.

به چه نحوي مي توانيد از كل ذهن خودتان در حين مطالعه استفاده كنيد
اين مورد كه ما فقط از ده درصد مغز خودمان استفاده مي كنيم (نود درصد از استعداد ما بدون استفاده مي ماند)، يك افسانه است، و همچنين اين مورد صحيح نمي باشد كه بگوييم افراد داراي مغز چپ (منطقي) مسلط يا مغز راست (خلاقانه) مسلط هستند.

بنابراين هدف شما از مطالعه، عبارت از به دست آوردن بيشترين قدرت ذهني ممكن مي باشد.

خوشبختانه شما مي توانيد از طريق آماده شدن و متمركز شدن، بيشترين استفاده را از زمان مطالعه خودتان داشته باشيد، از سلامت ذهني خودتان حمايت كنيد.

در نتيجه شانس خودتان را براي به دست آورده نمره برتر در آزمون بعدي افزايش دهيد.


تكنيك يادگيري فعالي - استفاده صددرصدي از ذهن- پيشرفت تحصيلي
تكنيك يادگيري فعالي – استفاده صددرصدي از ذهن- پيشرفت تحصيلي
مطالعه موثرتر – گام اول
1. توجه كردن در كلاس
عادت هاي مطالعه خوب حتي قبل از ترك كلاس شروع مي شوند.

سعي كنيد به مواردي كه معلمتان در مورد موضوع خاص بيان مي كند، به دقت توجه كنيد.

سوالاتي بپرسيد و به سوالات معلمتان جواب بدهيد.

به راهنماهاي بيان شده (يا اظهارنظرهاي مستقيم) توسط معلمتان و در رابطه با موارد مهمي كه بايد بدانيد، توجه كنيد و در رابطه با اين موضوعات خاص يك سري نكاتي را يادداشت كنيد.

2. از تمامي منابعي كه در دسترس شما قرار دارند، استفاده كنيد.
فصل تكاليف را در كتاب متني بخوانيد و هر نوع يادداشت، برگه يا ساير مواردي كه به شما داده مي شود را مطالعه كنيد.

در صورتي كه يك مرور يا دوره مطالعاتي باشد كه معلمتان توصيه مي كند، حتما از آن موارد استفاده كنيد.

بيشترين شانس موفقيت را براي خودتان ايجاد كنيد.

تكنيك يادگيري فعالي رد پيشرفت تحصيلي بسيار مهم است.

شما در نتيجه مشاهده تعداد افرادي كه به دليل نخواندن كتاب عملكرد ضعيفي در آزمون ها داشتند، شگفت زده خواهيد شد.

3. در رابطه با كتاب درسي يك سري انتقاداتي بيان كنيد.
سعي نكنيد كه بدون هيچ تفكري، صرفا تكاليف را بخوانيد – در حين انجام دادن اين كار فعال باشيد. كلمات مهم را انتخاب كنيد (در برخي مواقع آنها بولد مي باشند)، در صورت نياز آنها را جستجو كنيد و تعريف مد نظر خودتان را براي آنها بنويسيد.

مقدمه ها، نتيجه گيري ها، بخش هاي مرور و سوالات مشخص شده اي كه در متن كتاب پيدا كرده ايد را به دقت بررسي كنيد.

هنگامي كه بتوانيد يك بحث را براي كسي توضيح دهيد پيشرفت تحصيلي رخداده و بحث را بفميده ايد.


تكنيك يادگيري فعالي - استفاده صددرصدي از ذهن- پيشرفت تحصيلي
تكنيك يادگيري فعالي – استفاده صددرصدي از ذهن- پيشرفت تحصيلي
4. اطلاعات را بر مبناي كلمات خودتان بيان كنيد.
در حين نوشتن تعاريف خودتان از عبارات كليدي موجود در متن كتاب، بهترين روش عبارت از نوشتن اطلاعات مهم بر مبناي كلمات خودتان مي باشد. يك دفترچه و خودكاري در دسترس داشته باشيد و نكات كليدي را در حين مطالعه يادداشت كنيد.

در صورتي كه يادداشت يك فرد ديگري را داشته باشيد، آن را مجددا خودتان بنويسيد؛ حتي نوشتن مجدد يادداشت هاي هم كلاسي تان هم يك روش مناسبي مي باشد.

اين يك ترفند مفيدي مي باشد كه باعث مي شود شما بيشتر درگير موارد درسي تان شويد.

مولفه بعدي در پيشرفت تحصيلي اين است كه:

5. اطلاعات را پردازش كنيد و بعد از آن به صورت خلاصه بنويسيد.
براي اولين بار كه يك مطلبي را مي خوانيم، ذهن ما در چندين سطح با آن درگير مي شود. در حين اينكه ما اين كار را به صورت آگاهانه انجام مي دهيم .

منبع :كانون مشاوران ايران-تكنيك يادگيري فعالي – استفاده صددرصدي از ذهن- پيشرفت تحصيلي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۳۳:۰۹ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

اعتياد پيداكردن به اينترنت :محيط مجازي تمام وقت جوانان را مي گيرد ،

هر چيزي كه بيش تر از حد مورد استفاده قرار گيرد اعتياد به بار مي آورد و محيط مجازي جزو همين دسته محسوب مي شود.

محيط مجازي براي همه افراد ضرورت دارد ، اگر اينترنت به صورت بي نهايت مورد استفاده نگيرد اعتياد نتيجه آن نمي شود.

معتاد بودن به اينترنت
معتاد بودن به اينترنت ، به نوعي اختلال عدم نظم وسواسي مي باشد كه بعضي خصوصيات آن آسيب پذير

است . در حقيقت زماني فرد را مي توان گفت دچار اعتياد شده است كه علائم خسته بودن ، تنهايي،

گوشه گيري و غيره را دارا باشد. در صورت ادامه پيدا كردن براي آينده فرد خطر بزرگي مي باشد كه مركز

مشاوره خوب راه حل مناسبي مي باشد.

آسيب هاي تكنولوژي اينترنت
آسيب هاي امروزي آسيب هايي هستند كه استفاده بيش از حد از تكنولوژي نوجوانان و جوانان امكان دارد

براي او به وجود آيد و مسير تربيت ، آتيه و تربيت را از او دور سازد. براي پيشگيري از اين گونه آسيب ها

توجه بيشتري به تربيت و مسائل ديني نوجوانان از طرف والدين و مسئولان صورت گيرد. در ضمن نبايد

مديريت والدين را در طرز صحيح اين امر غفلت كرد.

منبع :كانون مشاوران ايران-اعتياد پيداكردن به اينترنت


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۳۱ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۶:۲۱:۴۰ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

تحريك الكتريكي و افزايش ظرفيت حافظه را جدي بگيريد. بدون اينكه خواب ببينيد: تحريك الكتريكي مغز در طي خواب مي تواند ظرفيت حافظه را افزايش دهد.

 

هنگام خواب مغز شما مشغول ذخيره و تحكيم اطلاعاتي است كه در طول روز فراگرفته ايد؛ مطالبي كه شما فردا، هفته بعد يا سال بعد براي به يادآوري از انباره حافظه خود به آن ها نياز خواهيد داشت.

افزايش ظرفيت حافظه با تحريك الكتريكي
در بسياري از افراد به ويژه افراد داراي ضايعات نورولوژيكي اختلال حافظه مي تواند علائم مختل كننده اي باشد كه به روشي قابل ملاحظه در زندگي افراد تأثيرگذار است.

براي نخستين بار دانشكده UNC از دانشمندان پزشكي با استفاده از تحريك الكتريكي متناوب مغز يا TACS گزارش دادند كه نوع خاصي از فعاليت مغزي را در طي خواب و تثبيت اطلاعات در حافظه افراد سالم را مورد بررسي قرار داده اند.


تحريك الكتريكي و افزايش ظرفيت حافظه
اين يافته ها در ژورنال بيولوژيكي گزارش دادند كه يك روش غير تهاجمي براي كمك بالقوه به ميليون ها نفر مبتلا به شرايطي مانند اوتيسم، اسكيزوفرني و اختلال افسردگي فراگير مي باشد.

بيشتر بخوانيد: راهنماي جامع بي خوابي: معالجات و درمان ها ۱

روش هاي تقويت حافظه

سال هاست كه محققان در حال ثبت و ضبط آن دسته از فعاليت هاي الكتريكي هستند كه هنگام خواب تبديل و تغيير مي يابند. آنها به عنوان امواجي بر روي EEG الكتروآنسفالوگرام نشان داده مي شوند.

دوك هاي خواب
اين امواج به اصطلاح دوك هاي خواب نام دارند و دانشمندان فرض مي كنند كه آنها در فهرست بندي و ذخيره خاطرات هنگام خواب جريان دارند.

دكتر فلاويو فروليچ نويسنده ارشد اين مطالعه، استاد روانپزشكي و عضو مركز نوروساينس UNC بيان كرد:

“اما ما درمورد اينكه آيا دوك هاي خواب مي توانند يا حتي باعث ذخيره و ثبت اطلاعات مي شوند يا خير، چيزي نمي دانيم.

دكتر فلاويو فروليچ UNC
آنها صرفاً بازتوليدي جانبي از فرآيندهاي مغزي ديگر بوده اند كه موجب مي شوند آنچه ما ياد گرفتيم به عنوان اندوخته هاي حافظه در ذهن باقي بمانند.

اما، مطالعه ما نشان مي دهد كه در واقع دوك ها نقش مهمي در روند خلق خاطرات مورد نياز زندگي روزانه دارند. علاوه بر اين كه ما مي توانيم آنها را دخيل در ارتقاي ظرفيت حافظه بدانيم”.


تحريك الكتريكي و افزايش ظرفيت حافظه
تحريك الكتريكي و افزايش ظرفيت حافظه
نخستين تحريك الكتريكي و افزايش ظرفيت حافظه
براي نخستين بار است كه اين گروه تحقيقي هدف گيري انتخابي دوك هاي خواب را بدون افزايش همزمان ديگر فعاليت الكتريكي عصبي در طي خواب گزارش كرده اند.

منبع :كانون مشاوران ايران-تحريك الكتريكي و افزايش ظرفيت حافظه


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۷:۱۶:۰۰ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

وقتي ما به ارتباط مي انديشيم، به طور كلي آن را در دو طبقه رفتار كلامي و غيركلامي تقسيم مي كنيم. اما براساس مدل ارتباط”چهار گوش” ما از طريق چهار كانال مجزا صحبت مي كنيم و گوش مي دهيم. حال سؤال اينجاست،زماني كه شما از طريق يكي از اين كانال ها مراوده مي كنيد مخاطب شما چه چيزي را مي شنود؟ يك مطالعه جديد كه در نوروساينس رفتاري به كار برده شده است بر بررسي عوامل تأثيرگذار بر نحوه اي كه پيام شما دريافت مي شود بر نقش انتقال دهنده ي عصبي هورمون اُكسي توسين متمركز شد. اگرچه اساس آن نوروساينس است اما اين مطالعه دركي از نحوه اي كه شما مطمئن مي شويد مخاطب شما واقعا به آنچه شما مايليد بشنوند گوش مي دهند را فراهم مي كند.ميشل فادمير و همكاران از دانشگاه مونيخ (2016) كار خود را بر اساس نظريه مدل چهار گوش بنيان نهادند كه در آن پيشنهاد مي دهد كه هر پيام كلامي حاوي چهار بُعد مختلف از ارتباط است:

1-مضمون واقعي: اطلاعات محض، خاص و واقعي

2-خودآشكار سازي:اطلاعاتي در مورد خود كه شما دوست داريد با شخص ديگري به اشتراك بگذاريد

3-ارتباط:اصطلاحي كه بيانگر احساسي است كه شما در مورد شخص ديگري و در مورد رابطه خود با شخص ديگري داريد.

4-خواهش: در خواستي كه شما از شخص ديگر مي كنيد

اين مدل نشان مي دهد كه شما با ديگران چه چيزي را مخابره مي كنيد كه به پيامي كه شما اميدواريد توسط طرف مقابل دريافت شود بستگي دارد. اگر مي خواهيد موضوعات ارتباطي را مدنظر قرار دهيد، آن شامل ابعادي است كه شما بر آن تأكيد داريد. شما به همسر خود اطلاعاتي در مورد آب و هوا نمي دهيد هنگامي كه قصد داريد به تضاد موجود در مورد اينكه آيا همانقدر كه شما او را دوست داريد او نيز شما را دوست دارد يا خير پايان دهيد. اما، آنچه از جانب گيرنده پيام شما شنيده مي شود داراي واضحيت زيادي نيست. همسر شما به طور بالقوه با هر چهار گوش گوش مي دهد و تصميم مي گيرد كه كدام بعد پيام شما حاكي از انتقال است. مثال آب و هوا شايد حدكراني اندكي باشد اما آنچه ممكن است در حين تلاش كردن شمابراي حل كردنتعارض در مورد نحوه ي اداره دخل و خرج خانواده توسط خود و همسر شما رخ دهد را در نظر بگيريد. همسر شما ممكن است فكر كند كه شما اطلاعات واقعي را ابراز مي كنيد(موجودي حساب بانكي خود) زماني كه در عوض شما اميدواريد كه گفتگو به آزادي بيشتر و مراوده بهتري در كل در مورد هزينه هاي مالي شما منجر خواهد شد.

مثالي ديگر از مطالعه فاد مير و همكاران توصيف شده است كه شامل ارتباطي است كه در آن شما درصدد ارسال يك پيام با محتواي خواهش مانند اينكه ببينيد آيا دوست شما از گربه شما در مدتدر دسترس نبودنشما به مدت چند روز مراقبت مي كند، هستيد. گيرنده پيام شما مي تواند در مورد ناديده گرفتن خواهش و در عوض پنداشتن آنكه شما صرفاً در مورد ميزان مراقبت از گربه خود صحبت مي كنيد تصميم بگيرد. نويسندگان معتقدند كهپيام هاي دربردارندۀ تمايل مخابره خواهش براي فهماندن و درك شدن از سوي طرف مقابل به منظور توليد نتايج دلخواه مشكل تر مي باشند. براساس استدلال آنها اين بدان دليل است كه خواهش ها، تلاش هاي بيشتري را براي پردازش توسط گيرنده مي طلبند:”اساس اين احتمال برداشت از ارتباط است مانند تبادل اجتماعي يا حتي عمل مشاركت يك سويه از جانب گيرنده پيام”. پيامِ درخواست تلاش مي كند تا تأثير را خلق كند. گيرنده بايد تصميم گيرد كه آيا مي تواند به درك اين تأثير كمكي كند يا خير. همچنين شما به عنوان يك گوينده مي دانيد كه چنين پيامي ممكن است به آن نتيجه دلخواه منجر نشود پس شما ممكن است پيام ها را خيلي موفقيت آميز مخابره نكنيد.

محققان براي تعيين اينكه افراد هنگامي كه حس همدلي آنها برانگيخته مي شود در پيام هاي خواهش فعال و پذيراتر هستند يا خير، كانال هاي به لحاظ اجتماعي مسئول در شركت كنندگان را از طريق دادن دوزهايي تودماغي اُكسي توسين به آنهانيز اضافه و درگير كردند. يكي از اين اثرات اوليه هورموني افزايش همدلي است. اگر همدلي آنها برانگيخته شود شركت كنندگان مي بايست بيشتر به اتخاذ پيام خواهش متمايل باشند.

براي آزمايش اثر اُكسي توسين در مقابل پلاسيبو بر تفسير پيام خواهش از 43شركت كنند مرد(با ميانگين سني 30سال) درخواست شد تا پرسشنامه ارتباط چهار گوشي را تكميل كنند. اين پرسشنامه شامل 16بخش بود كه از شركت كنندگان خواسته شد تا ميزاني كه آنها يكي از اين چهار نوع پيام را از خود بروز مي دهند رتبه بندي كنند. يك سناريو از شركت كنندگان خواسته شد تا آنچه دوست آنها براي دعواي با دوست دختر خود گفته است را تجسم كنند. حال، شركت كنندگان بايد چهار تفسيري را كه آنها گمان مي كنند آن عبارت يا بيان مخابره كرده است را درجه بندي كنند(تفسيري كه از آن گفته دارند را درجه بندي كنند). در اين مثال، پيام بايد حاوي مضمون واقعي(من بايد با دوست دخترم بجنگم)، خودافشاگري(من نگران رابطه ام هستم)، اطلاعات ارتباطي(من فكر مي كنم بتوانم با شما درمورد دوست دخترم صحبت كنم) يا خواهش(لطفاً به حرف هايم گوش دهيد سپس من را راهنمايي كنيد) باشد. در كل به شركت كنندگاني كه اُكسي توسين داده شد بعد خواهش را تابالاترين حد چهار تفسير ممكن رتبه بندي كردند. اين يافته ها با اين باور نويسندگان كه پيام هاي مخابره كننده خواهش، به احتمال بيشتري براي شكل گيري ارتباط اجتماعي صورت مي پذيرند، سازگار است. گرچه، درست است كه خواهش ها مستلزم تلاش بيشتري در جزئي از مخاطب براي نشان دادن تمايلشما به كمك مي باشد، اما شما گيرنده پيام را به نشان دادن واكنش در يك حالت فردي تري تحريك مي كنيد.مي توان گفتكه اُكسي توسين تأثير گذار بوده است زيرا آن شركت كنندگان را به شنيدن پيام به عنوان يك خواهش يا درخواست براي كمك و نه يك اظهار نظر واقعي تحريك كرده است.

ما نه تنها ما نمي توانيم همواره به دوستان و اعضاي خانواده اُكسي توسين بدهيم تا آنها بتوانند بر خواهش هاي را اجرا كنند بلكه ما هنوز هم مي توانيم از اين مطالعه ياد بگيريم. با واضح نمودن آن كه درخواست، درخواست است، شما مي توانيد كانال هاي متقابلي بين خود و افرادي كه با شما تعامل مي كنند بگشاييد. براي مثال، اگر مي خواهيد همسرشماتلاش بيشتري در جهت متعادل كردن هزينه هاي مالي انجام دهد به جاي گفتن آنكه شما چقدر وقت صرف كرده ايد(اطلاعات) به همسرخود اجازه دهيد بداند كه شما دوست داريد او كمك كند. زماني كه به طور واضح تري ارتباط برقرار مي كنيد احتمال بيشتري را فراهم مي سازيد كه گوش خواهش همسر شما در جهت آن كانال موردنظر متمايل شود.

به طور مشابه، زماني كه تلاش مي كنيم تا به طور كامل آنچه ديگران به ما مي گويند را درك كنيم، تلاش بيشتري صورت مي گيرد و در اينكه آيا پيام خواهشي را كه دريافت مي كنيم به عنوان يكي از آن سه بعد ديگر تحريف شده است يا خير، قضاوت مي كنيم. داشتن تعاملات اجتماعي رضايت بخش تر بدان معناست كه ما بايد همه تلاش خود را براي مراوده كردن و شنيدن از طريق چهار گوش خود به كار گيريم.

منبع :كانون مشاوران ايران-چگونه با هر چهار گوش خود گوش دهيد


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۵ تير ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۴۳:۲۵ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ][ ۵۵ ][ ۵۶ ][ ۵۷ ][ ۵۸ ][ ۵۹ ][ ۶۰ ][ ۶۱ ][ ۶۲ ][ ۶۳ ][ ۶۴ ][ ۶۵ ][ ۶۶ ][ ۶۷ ][ ۶۸ ][ ۶۹ ][ ۷۰ ][ ۷۱ ][ ۷۲ ][ ۷۳ ][ ۷۴ ][ ۷۵ ][ ۷۶ ][ ۷۷ ][ ۷۸ ][ ۷۹ ][ ۸۰ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : ---
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

خرید فالوور و لایک

لینک ساز ، سامانه خرید و فروش بک لینک و رپورتاژ آگهی

سئو کار حرفه ای / ثبت آگهی رایگان / خدمات نظافتی در مشهد / باربری / بسته بندی لوازم منزل / دانلود بازی اندروید / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی آریا / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد   / ربات افزایش فالوور عضوگرام / تربیت سگ / خرید گوشی شیائومی / بروز کالا / قیمت یاب / قیمت تلویزیون / قیمت گوشی آیفون  / چگونه جذب خود کنیم  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  / چت روم / خدمات گرافیک آریا گستر