moshaverrkhob
moshaverrkhob

افسردگي، از تشخيص علائم تا درمان
اختلال افسردگي، كه غالبا به عنوان افسردگي به آن اشاره مي شود، بيش از اينكه احساس غم و ناراحتي داشته باشد، احساس از دست رفتن دارد.

اين بيماري، جدي و رواني است كه نياز به درك و مراقبت هاي پزشكي دارد.

افسردگي در مان نشده مي تواند براي كساني كه آن را دارند، ويرانگر باشد.

خوشبختانه، با تشخيص زودرس، تشخيص و يك برنامه درمان شامل دارو، روان درماني و انتخاب شيوه زندگي سالم، بسياري از مردم مي توانند بهتر و بهتر شوند.

اختلال افسردگي
بعضي افراد فقط يك قسمت افسردگي را در طول عمر تجربه مي كنند، اما براي اغلب، اختلال افسردگي دوباره باز مي گردد.

بدون درمان، قسمت هاي درمان نشده ممكن است چند ماه تا چندين سال طول بكشد.

تقريبا ۱۶ ميليون بزرگسال آمريكايي – تقريبا ۷ درصد از جمعيت – حداقل يك قسمت عمده افسردگي در سال گذشته را داشتند.

افراد در تمام سنين و همه زمينه هاي نژادي، قومي و اجتماعي، افسردگي را تجربه مي كنند، اما بر بعضي گروه ها بيشتر از ديگران تاثير مي گذارد.

علائم اختلال افسردگي
افسردگي مي تواند علائم مختلفي را بسته به نوع افراد، به وجود آورد.

اما براي اكثر افراد، علائم اختلال افسردگي متفاوت است و معمولا بيش از دو هفته است.

علائم معمول عبارتند از:

تغيير در خواب
تغييرات اشتها
عدم تمركز
از دست دادن انرژي
عدم توجه به فعاليت ها
بي خوابي يا افكار گناهكار
تغييرات در حركت (فعاليت كمتر يا تحريك)
درد و آسيب فيزيكي
افكار خودكشي
علل اختلال افسردگي
افسردگي يك علت واحد ندارد. مي تواند به وسيله يك بحران زندگي، بيماري هاي جسمي يا چيز ديگري اتفاق بيفتد اما همچنين مي تواند به خودي خود نيز رخ دهد.

افسردگي، از تشخيص علائم تا درمان
افسردگي، از تشخيص علائم تا درمان
دانشمندان معتقدند كه عوامل متعددي مي توانند باعث افسردگي شوند:

تروما
وقتي افراد در سن نوجواني در معرض تروما قرار مي گيرند، مي توانند تغييرات درازمدت در مغز نسبت ترس و استرس داشته باشند.

اين تغييرات ممكن است منجر به افسردگي شود.

ژنتيك
اختلالات خلقي، مانند افسردگي، در خانواده ها وجود دارد.

شرايط زندگي
وضعيت زناشويي، تغييرات روابط، وضعيت مالي و جايي كه فرد زندگي مي كند در افسردگي تاثير مي گذارد.

تغييرات مغز
مطالعات تصويربرداري نشان داده است كه در صورت افسردگي، لوب جلويي مغز فعالتر مي شود.

منبع:مركز مشاوره-افسردگي، از تشخيص علائم تا درمان


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۸ خرداد ۱۴۰۲ ] [ ۰۸:۱۹:۴۸ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

اختلال افسردگي فصلي و راه درمان
اختلال افسردگي فصلي عمده با يك الگوي فصلي (كه قبلا به عنوان اختلال عاطفي فصلي يا SAD شناخته مي شود) با وقايع مكرر افسردگي در اواخر پاييز و زمستان و با دوره هاي حالت طبيعي در بقيه سالها مشخص مي شود.

محققان موسسه ملي بهداشت روان اولين كساني بودند كه پيشنهاد مي كردند اين بيماري پاسخي به كاهش نور داشته و با استفاده از نور روشن به منظور درمان علائم آزمايش شود.

دانشمندان شناسايي كرده اند كه سروترونين عصبي، ممكن است در بسياري از افرادي كه اين اختلال را تجربه مي كنند، به طور مطلوب كار نكند.

شيوع اين وضعيت به نظر مي رسد با عرض جغرافيايي، سن و جنس متفاوت باشد.

شيوع آن در ميان افرادي كه در عرض هاي بالا / شمال زندگي مي كنند، بيشتر است.

افراد جوانتر در معرض خطر بيشتري هستند.

زنان اين احتمال را بيشتر از مردان تجربه مي كنند.

علائم اختلال افسردگي فصلي
شايع ترين علامت اين اختلال، افسردگي غيرطبيعي است.

در افسردگي كلاسيك افراد تمايل دارند وزن كم كنند و كمتر بخوابند.

اما اين وضعيت نوعي افسردگي غيرطبيعي است كه اغلب در اختلال دوقطبي مشاهده مي شود – مردم تمايل دارند وزن و خواب بيشتري داشته باشند.

اختلال افسردگي فصلي و راه درمان
اختلال افسردگي فصلي و راه درمان
اگر چه همه افراد علائم زير را تجربه نمي كنند، ويژگي هاي كليدي اختلال افسردگي عمده با الگوي فصلي عبارتند از:

هيپزومنيا (يا سرماخوردگي)
خستگي روزانه
فراموشي
افزايش وزن
بسياري از افراد ممكن است علائم ديگري نيز داشته باشند، از جمله:
علاقه جنسي كاهش يافته است
بي خوابي
افكار خودكشي
عدم علاقه به فعاليت هاي معمول و كاهش اجتماعي شدن
تشخيص اختلال افسردگي فصلي
كليد تشخيص دقيق اين شرايط تشخيص الگوي آن است.

علائم معمولا در اكتبر / نوامبر آغاز مي شود و در مارس / آوريل فرو مي روند.

منبع:مركز مشاوره-اختلال افسردگي فصلي و راه درمان


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۷ خرداد ۱۴۰۲ ] [ ۱۰:۴۵:۵۸ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

هوش هيجاني را بشناسيد؟

درك و به كارگيري هوش هيجاني يك سير تاريخي دارد و براي داشتن يك سبك موفق زندگي معيار بيسار مهمي مي باشد پس براي زندگي بهتر بايد هوش هيجاني خود را تقويت كنيد.

بسياري از انسان ها وقتي با آن ها به گفتگو مي پردازيم بسيار شاد، خوشبخت و پر انرژي هستند و ارتباطات آن ها قوي و دوستانه مي باشد اما بعضي از افراد هستند كه بيشتر زمان را به گرفتاري هايشان اختصاص مي دهند و در مورد آن ها حرف مي زنند.

با هوش هيجاني مي توانيم بفهميم كه چقدر انسان ها خوب عمل ميكنند و چقدر از آن خوشبخت هستند و بر اساس نظر مشاوران هوش هيجاني به ما آموزش مي دهد چطور ديگران را درك كنيم و هيجانات خود را كنترل كنيم و چگونه از احساسات خود و ديگران برداشت درستي داشته باشيم.

تفاوت افرادي كه از هوش هيجاني بهره ي كافي مي برند و افرادي كه از آن استفاده نمي كنند چيست؟
ميان افرادي كه از هوش هيجاني خود بهره مي برند با افرادي كه از آن استفاده نمي كنند تفاوت هايي وجود دارد.

افرادي كه از هوش هيجاني خود استفاده مي كنند مي توانند احساسات و هيجانات خود را به خوبي كنترل كنند و به احساساتشان اجازه نمي دهند تا رفتارشان را تعيين كنند و احساساتشان بر روي رفتارشان اثر منفي بگذارد.

به عبارت ديگر خود فرد هيجاناتش را به خوبي هدايت مي كند و نمي گذارد تا هيجانات هدايت گر او باشند.

فردي كه از هوش هيجاني بهره نمي برد مي تواند به راحتي تسليم احساساتش شود و احساساتش او را به هر سمتي مي برد و اينكه فرد به فرمان احساساتش است پيامدهايي به همراه خواهد داشت و در نتيجه از دستش كاري ساخته نيست و مي گويد كاري نمي توانم انجام دهم.

افرادي كه داراي هوش هيجاني هستند مي توانند به خوبي عمل كنند و هوشمندي هيجاني باعث مي شود تا بر افكار و كلامتان كنترل داشته باشيد، افراد مي توانند با به كارگيري برخي از ويژگي ها به فردي تبديل شوند كه از هوش هيجاني بالايي دارند و به خوبي مي توانند هوش هيجاني خود را تقويت كنند.

چگونه هوش هيجاني را به كار ببريم؟
افرادي كه داراي هوش هيجاني هستند مي توانند راحت تر و قوي تر با ديگران ارتباط برقرار كنند و ارتباط بهتري با ديگران داشته باشند.

بر اساس نظر مشاوران هوش هيجاني ۴ مهارت را شامل مي شود كه عبارت است از:

شناسايي هيجانات:
ما با هيجانات مي توانيم حوادث مهمي كه در دنياي پيرامون اتفاق مي افتد را بشناسيم و با دادن اطلاعات از طريق هوش هيجاني در جريان اين حوادث قرار گيريم.

ما براي اينكه بتوانيم ارتباط درستي با ديگران برقرار كنيم بايد هيجانات خود و ديگران را به خوبي بشناسيم تا بتوانيم به درستي عمل كنيم و رفتاري مناسب داشته باشيم.

كاربرد هيجانات:
احساسات ما، فكرمان را درگير مي كند به عبارت ديگر طرز فكرمان و اينكه در مورد چه چيزهايي فكر مي كنيم به احساستمان مربوط مي شود و تحت تاثير آنها قرار مي گيرد.

هنگامي كه حوادثي اتفاق مي افتد احساسات ما به افكار ما جهت مي دهد و ما را آماده مي كند تا در صورت لزوم واكنش نشان دهيم و به ما كمك مي كند تا افكار خود را به طور درست و صحيح به كار بگيريم تا مشكل را به خوبي رفع كنيم.


هوش هيجاني
درك هيجانات:
هيجانات بر اساس عوامل طبيعي و تحت تاثير آن به وجود مي آيند و رخداد هاي تصادفي نيستند، زماني كه ما هيجانات را به خوبي بشناسيم مي توانيم حوادث اطرافمان را راحت تر درك كنيم و از هيجانات براي درك راحت تر محيط اطراف استفاده كنيم.

كنترل هيجانات:
هيجانات داراي اطلاعات هستند و وظيفه جمع آوري اطلاعات را انجام مي دهند آن ها بر روي افكار تاثير مي گذارند و از اين طريق باعث مي شوند تا بر روي ذهن اثر گذاشته و فرمان را به ذهن انتقال دهند هنگامي كه ذهن فرمان را دريافت كند، بدن مي تواند عملكرد خود را آغاز كند.

بنابراين ما بر اساس اطلاعات استدلال هاي هوشمندانه اي را انجام مي دهيم و مشكل را به درستي حل مي كنيم.

به همين دليل هر نوع هيجاني چه خوشايند باشد و چه ناخوشايند، آن ها را مي پذيريم و راهبردهايي را انتخاب مي كنيم كه مناسب شرايط باشد و ميزان هوشمندي احساسات ما را نشان دهد.

منبع:كانون مشاوران ايران-هوش هيجاني را بشناسيد؟


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: هيجانات، هيجان، هوش هيجاني،
موضوع:
[ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۰۶:۳۸:۳۲ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

براي كودك خود به چه چيزي نياز داريد؟
مايليد او در آينده چگونه فردي شود؟
لطفا چند لحظه به كلمات زير نگاه كنيد و دور پنج ويژگي كه دوست داريد كودكتان داشته باشد دايره بكشيد. بعد روي ويژگي هايي كه دوست نداريد كودكتان داشته باشد خط بكشيد.

ماجراجو ورزشكار هنرمند كنجكاو ترسو اجتماعي مهربان مستقل
مطيع پرحرف پرانرژي مثبت گرا آرام با اعتماد بنفس حساس پذيرا
اهل ريسك خجالتي همه فن حريف خلاق پرخور سازگار هيجاني شوخ طبع
محتاط حرف گوش كن لجباز مستبد ايرادگير مودب رقابت جو جسور
منفي گرا سخت گوش باپشتكار همكار منعطف حل كننده ي مساله مبتكر فرهيخته
متفكر مسووليت پذير همدل با اراده هدفمند صبور تنبل شاد
حالا به دقت به انتخاب هاي خود نگاه كنيد و اگر ممكن است آنها را با انتخاب هاي يكي ديگر از والدين يا دوست خود مقايسه نماييد.

برخي از اين ويژگي ها به طور مستقيم و يا به طور كلي به موقعيت هاي تحصيلي مربوط نمي شود. در واقع شواهد نشان مي دهند كه موفقيت در زندگي فقط مبتني بر هوش عقلاني (IQ) نيست، بلكه به عواملي ديگر مربوط هستند كه البته بسيار هم اهميت دارند.

يك بار ديگر به انتخاب هاي خود دقت كنيد و ببينيد كه اين گزينه ها چگونه تاثير مي گذارند بر:

شيوه اي كه براي صحبت كردن با كودك خود بر مي گزينيد.

نوع برخورد يا رفتار با او

فعاليته هايي كه اجازه مي دهيد تجربه كند.

موفقيت چيست؟
اگر از هر پدر يا مادري بپرسيد كه براي فرزندان خود خواهان چه چيزي هستند، اكثر آنها خواهند گفت كه فقط كودكانشان شاد و راضي باشند، ولي چه چيزي شادي و رضايت را در زندگي ايجاد مي كند؟

زماني كه فرزند شما به كلاس اول ابتدايي رفت زندگي خود را با آزمونها و تست هاي آموزشي آغاز كرد. شايد شما معتقد باشيد كه اين آزمونها ، معيار خوبي براي سنجش موفقيت آنها ست. البته قطعا قبولي در امتحانات درسي و گذراندن آنها بسيار مهم است. ولي اين فقط يك نوع موفقيت خواهد بود.

بعضي از اين افراد ، در زمان تحصيل دانش آموزاني موفق بوده اند ولي برخي از آنها اين گونه نبوده اند ، بلكه ويژگي هايي خاص نظير موارد زير داشته اند:

اعتماد به نفس بالا، احساس رضايت از خود، احساس اطمينان و ارزشمندي نسبت به توانايي هاي خود، مديريت و كنترل هيجانها، آگاهي نسبت به احساسات خود و توانايي در مديريت آنها، ارتباط خوب و موثر با ديگران، قدرت فهم احساس ديگران، برقراري يك ارتباط موثر و مفيد با مردم، برخورداري از يك ديد مثبت به مسائل و مشكلات زندگي، قوي بودن، داشتن قدرت ريسك بالا و نگريستن به مشكلات به عنوان بخشي از فرايند يادگيري.

كودكان را براي زندگي آماده كنيم. اين نگرش ها و مهارتهاي ضروري و حياتي، براي آماده ساختن كودكان در «زندگي» بايد مد نظر قرار گيرد. موضوع اصلي ، هوش يا توانايي هاي ذهني كودكان نيست. علاوه بر اين ، كودكي كه مهارتهاي زندگي را بياموزد بهتر مي تواند از استعدادهاي خود در مدرسه بهره ببرد و به همين ترتيب، موفقيت در فعاليت هاي زندگي تحصيلي ، او را در بقيه ي عرصه هاي زندگي موفق تر خواهد ساخت. بايد دانست كه براي آموزش مهارتها و نگرش هاي صحيح زندگي به كودكان ، شرايط و امكانات خاصي مورد نياز نيست، بلكه دانايي و توانايي والدين در اين زمينه كارساز خواهد بود.

هر كس در هر سن و جايگاه شغلي و اجتماعي مي تواند مهارتهاي زندگي را بياموزد، همان طور كه مهارتهاي ديگر را فرا مي گيرد، آموختن و تمرين كردن اين مهارت ها بسيار ساده است. ولي آغاز فراگيري قبل از ۶ سالگي بسيار مطلوب است، چرا كه كودكان ، در اين سن ذهن خود را شكل مي دهند و در مورد چگونگي ارتباط خويش با محيط پيرامون مي انديشند.

در واقع كودكان، در اين سن به ساختن ذهنيت خويش مي پردازند و مغزشان رشد مي يابد. ارتباط ياخته هاي عصبي و سلول هاي مغز باعث يادگيري بچه ها مي شود و ما مي دانيم كه بخش اعظم ارتباط هاي مهم كه ناشي از رشد سيستم عصبي انسان است در پنچ سال اول زندگي ساخته مي شود. البته اين بدان معنا نيست كه ما در سنين بعدي نمي توانيم چيزهاي ديگري را ياد بگيريم، ولي توانايي ما براي يادگيري، در همان سالهاي اوليه زندگي شكل مي گيرد. علاوه بر اين ، زير بناي شخصيت و اعتماد به نفس ما تحت تاثير توانايي ما براي مقابله با چالش هاي زندگي و يادگيري رشد مي كند.ويژگي هاي فرزندان در آينده

مهارتهاي زندگي يعني اينجاد روابط بين فردي مناسب و موثر، انجام مسئوليتهاي اجتماعي، تصميم گيري صحيح، حل تعارضات و كشمكش ها بدون توسل به اعمالي كه به خود يا ديگران صدمه مي زنند. برنامه ي آموزش مهارتهاي زندگي بر اين اصل استوار است كه كودكان حق دارند توانمند شوند و نيازمند آنند كه بتوانند از خود و علاقه هايشان در موقعيت هاي سخت زندگي دفاع كنند. اين نوع برنامه ها در پيشگيري از مخاطرات سلامت نگاهي كلي دراند و به آموزش محدود تنها يك مهارت بسنده نمي كنند.

اهداف اموزش مهارتهاي زندگي : مجموعه مهارتهاي زندگي، نه تنها به توانمند ساختن افراد در زندگي حال نمي انديشد ، بلكه بر توانمندي آنان براي زندگي آينده نيز تاكيد مي ورزد. در ضمن ، بر شكوفايي توانايي هاي بالقوه ي افراد متمركز است . به طور كلي ، هدف از مجموعه مهارتهاي زندگي ، كمك به فرد براي حركت از توانايي ها و ضعفهاي مهارتي، به سوي مهارتهاي توانمندي، قوي و سازنده است. چنين مهارتهايي براي زندگي ، تصميمات متعهدانه ي فرد را در بر مي گيرد.

مسئوليت پذيري يا تعهد فردي ، مفهوم مثبتي است كه طبق آن ، افراد نسبت به سلامتشان و اتخاذ تصميمشان در مسائل زندگي خويش متعهد هستند. در واقع هدف نهايي مهارتهاي زندگي اين است كه افراد، مسئوليت برتري و شايستگي فردي خويش را بپريرند. اين شايستگي فردي شامل احساس كفايت و شايستگي سطح بالا، سلامت رواني، خودشكوفايي و پذيرش مسئوليت فردي است. در نتيجه مي توان گفت كه مجموعه مهارتهاي زندگي، هم اهداف پيشگيرانه دارد و هم كنترل مديريت مشكلات، و مانند سبك رويكرد آموزشي، هم براي مداخلات گروهي و هم فردي مناسب است.

به گزارش سازمان بهداشت جهاني، هدف از اموزش مهارتهاي زندگي ، افزايش توانايي هاي رواني اجتماعي و در نهايت پيشگيري از ايجاد رفتارهاي آسيب زننده به بهداشت و سلامت و ارتقاي سطح رواني افراد است.

يكي از اهداف اصلي برنامه ي مهارت هاي زندگي، ارتقاي بهداشت رواني كودكان و نوجوانان است . مطالعات بسياري در مورد تاثير برنامه ي آموزش مهارتهاي زندگي در ابعاد مختلف سلامت روان انجام گرفته و نتايج نشان داده است كه آموزش اين مهارتها سبب افزايش عزت نفس، بهبود رفتارهاي اجتماعي و سازگاري اجتماعي ، افزايش رضايت سيستم خانوادگي و سازگاري با خانواده ، افزايش مهارت حل مسائل شخصي و بين فردي و افزايش مهارتهاي مقبله اي شده است.

منبع:كانون مشاوران ايران-ويژگي هاي فرزندان در آينده


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۰۶:۳۷:۴۴ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

بچه هاي باهوش پرورش دهيد!

وقتي بچه ها در ورزش شركت مي كنند و يا ساير فعاليت جسمي منظم را انجام مي دهند، نه تنها بدن آنها سالم و متناسب مي شود، بلكه همچنين از انها انسان باهوشي مي سازد. تمرين و ورزش تاثيرات خوبي بر روي مغز دارد، و نه تنها براي بزرگسالان اين امر صحت دارد، بلكه براي بچه ها هم مفيد و حتي مهم تر مي باشد. فيل تام پروسكي، استاد علم ورزش در دانشگاه گرجستان بر اين باور است كه ورزش و تمرين، تاثيري بلند مدت بر روي مغز هايي دارد كه در حال رشد هستند”.

موارد زير مربوط به مزاياي تمرين و ورزش و نحوه كمك كردن آن در باهوش شدن بچه ها مي باشد.

ورزش كردن جريان خون در مغز را افزايش مي دهد. خون اكسيژن و گلوكز را به قسمت هايي از مغز مي رساند كه براي افزايش هوشياري و تمركز ذهني اهميت دارند. به همين دليل، ورزش كردن كمك مي كند تا توانايي يادگيري بچه ها افزايش يابد. يك مطالعه در آزمايشگاه دانشگاه كلمبيا در سال ۲۰۰۷ انجام شده است و بيانگر اين مي باشد كه يك رژيم ورزشي سه ماهه مي تواند جريان خون را براي بخش هايي از مغز كه مربوط به حاظفه و يادگيري مي باشد را تا ۳۰ درصد افزايش دهد.
به عقيده محققان آمريكايي، ورزش سلولهاي مغزي جديد را در بخشي از مغز مي سازد كه به شكنج دندانه دار معروف است ، جايي كه با حافظه و از دست دادن حافظه در ارتباط مي باشد. جان ريتي، استاد روان پزشكي در دانشگاه پزشكي هاروارد ، بر اين عقيده است كه ورزش همچنين عوامل رشد عصب را تحريك مي كند. وي بيان مي دارد: من اين عامل را اعجازي براي مغز مي نامم. افرادي كه ورزش مناسب و منظمي را دارند، حافظه كوتاه مدتشان تقويت مي شود، واكنش سريع تري را در زمان دارند و از سطح بالاي خلاقيت بهره مندند.
همچنين جان ريتي بر اين عقيده هست كه ، ورزش سطح عامل نورو تروفيك ناشي از مغز يا BDNF را بالاتر مي برد. BDNF عاملي است كه باعث مي شود سلول هاي عصبي گسترده تر شوند، به يكديگر وصل شده و با يكديگر از طرق جديدي ارتباط برقرار كنند، كه اين عمر منجر به آماده تر شدن كودك براي يادگيري و ظرفيت دانش بالاتر مي شود.
روانشناسان در دانشگاه ايلي نويز در اوربان – جامپگن مطالعه كردند كه ورزش به چه نحوي بر شكل واقعي و عملكرد مغز كودكان تاثير مي گذارد. آنها به اين نتيجه رسيدند كه كودكان با وضعيت فيزيكي مناسب در چالش هاي ادراكي و شناختي داراي امتياز بالاتري بوده است و MRI كودكان نشانگر عقده هاي پايه مغزي بزرگتري بوده است، كه اين عامل بخش كليدي مغز بوده و بر حفظ توجه و كنترل اجرائي تاثير دارد، و به عبارت ديگر اين عضور بر توانايي هماهنگ كردن اقدامات و تفكرات پيچيده تاثير گذار مي باشد.


يك مطالعه ديگري توسط همين موسسه به اين نتيجه رسيده است كه كودكان با وضعيت جسمي مناسب هيپو كامپ بزرگتري دارند. در انجام تفكرات و فعاليت هاي ذهني پيچيده، نواحي هيپو كامپ و عقده هاي پايه در ساختار مغزي و عملكرد آن دخالت مي كنند.
ورش كردن توانايي يادگيري كودكان شما را بالا مي برد. در مطالعه سال ۲۰۰۷، محققان آلماني به اين نتيجه رسيدند كه بعد از ورزش، سرعت توانايي يادگيري لغات افراد ۲۰ درصد بيشتر از قبل از انجام ورزش مي باشد.
ورزش كردن به خلاقيت كمك مي كند. موارد آزمايشي سال ۲۰۰۷ به اين نتيجه رسيده بود كه يك دوره ۳۵ دقيقه اي ورزش با ترميل، انعطاف پذيري شناختي و ادراكي كودك، توانايي مغز به تغيير فكر و ايجاد خلاقيت و تفكرات مبتكرانه را بهبود مي بخشد.
فعاليت هايي كه شامل تعادل و پرش مي باشد، همانند طناب پرش، منجر به تقويت سيستم دهليزي مي شود و در نهايت به اگاهي فضايي و هوشياري ذهني مي انجامد. اين عامل منجر به ايجاد چارچوبي براي يادگيري و ديگر مهارت هاي آكادميك در كودك مي شود.
بر اساس اكثر مطالعات صورت گرفته، استرس بر توانايي ذهن كودك تاثير منفي دارد. ورزش با درگير كردن ذهن در هوموستاز (خود پايداري) منجر به كاهش استرس شده و همچنين عامل توازن در سيستم هاي اندام، الكتريكي وشيميايي بدن مي شود. تاثير آن همانند تجويز داروي ضد افسردگي مي باشد.
مطالعات صورت گرفته در دانشگاه ايلي نويز بيانگر يك رابطه قوي ما بين امتياز تناسب اندام و موفقيت علمي و آكادميك در بين كودكان در مدرسه ابتدايي بوده است.

منبع:كانون مشاوران ايران-تاثيرات ورزش بر روي مغز كودكان


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: رشد مغز، كودك، خلاقيت،
موضوع:
[ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۱۰:۲۵:۰۷ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

اگر به همسر خود خيانت كرده ايد بايد چه كار كنيد؟

خيانت مي تواند بدترين اتفاقي باشد كه در رابطه رخ مي دهد و مي تواند اعتماد، عشق و اساس زندگي مشترك را زير سوال ببرد.

بعضي از زوج ها مي توانند از پس اين مشكل بر بيايند و به زندگي خود ادامه دهند بعضي هم نمي توانند.

خيانت به همسر
خيانت در رابطه مي تواند عواقب گسترده اي به همراه داشته باشد.

دلايل خيانت به همسر
دلايل بسيار زيادي براي خيانت وجود دارد، ولي در حقيقت هنگام برملا شدن خيانت هيچ كدام از اين دلايل اهميتي ندارد و نمي تواند خيانت را توجيه كند، پس چه كار بايد كرد؟

به همسر خود بگوييد
هرچقدر بيش تر خيانت را به شكل راز نگه داريد، همسر شما بيش تر آسيب مي بيند.

با وجود اين كه گفتن اين موضوع بسيار سخت است بهتر است با گفتنش خودتان را خلاص كنيد.

شريك زندگي شما بهتر از آنچه فكر مي كنيد شما را مي شناسد.

بنابراين اگر احساس كند رفتار شما تغيير كرده است، شروع به جمع آوري اطلاعات و شواهد مي كنند و در آخر متوجه خيانت شما مي شود.

آيا صداقت و گفتن حقيقت در ابتدا راه بهتري نيست؟

قبل از اين كه سوال بپرسد جواب دهيد
ممكن است وسوسه شويد كه اطلاعات كمي در مورد كاري كه كرده ايد به همسرتان بدهيد و فقط از اتفاق افتادن خيانت حرف بزنيد اما شريك شما سوالات زيادي دارد.

به ياد داشته باشيد محدود كردن اطلاعات از سمت شما باعث صدمه كم تر به رابطه نمي شود.

بيان كامل حقيقت مي تواند به بهبود رابطه شما كمك كند در حالي كه رو شدن جزئيات آن در آينده مي تواند دردسر ساز باشد.


خيانت همسر
در لاك دفاعي فرو نرويد
شريك شما ممكن است حرف هاي زيادي بزند كه ناشي از دردي است كه متحمل مي شود.

به ياد داشته باشيد كه به همسر خود آسيب زده ايد و همسرتان ممكن است داد بزند، گريه كند يا به شما توهين كند.

منبع:كانون مشاوران ايران-اگر به همسر خود خيانت كرده ايد بايد چه كار كنيد؟


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۱۰:۲۴:۲۲ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

شواهد زيادي نشان داده اند كه خواب ضعيف در كودكان با مسائل بسياري مرتبط است كه از آن جمله مي توان به آموزش ناصحيح آكادميكي، ضعف احساس و قوانين رفتاري ناصحيح اشاره كرد. اما چگونه مي توان ميزان خواب كودكان را افزايش داد و علاوه بر آن سطح كيفيت آن را نيز ارتقا بخشيد؟

تغييراتي كه در نوع مديريت خواب كودكان توسط والدين صورت مي گيرد (مثلا زودتر به رختخواب رفتن و يا اوقات خواب منظم، بسيار تاثيرگذار هستند اما اغلب پياده سازي آن در زندگي هاي پرمشغله خانواده هاي امروزي كاري مشكل است. ايجاد تغييراتي در محيط اتاق خواب يكي از راه هاي ارتفاي سطح كيفيت خواب در كودكان مي باشد.

يكي از تغييراتي كه توسط بسياري از محققان و گروه هاي حرفه اي از جمله انجمن بهداشت آمريكا (۲۰۱۲) پيشنهاد شده است، محدود كردن مدت زمان حضور كودكان در اتاق خواب در حال استفاده از كامپيوترها، گوشي هاي هوشمند و تماشا كردن تلويزيون است. دليل واضح و منطقي براي اين پيشنهاد اين است كه استفاده از اين وسيله در طول شب مي تواند دليلي براي بيدار ماندن كودكان و ديرتر به رخت خواب رفتن آنها باشد.

اما دليل ديگري نيز در اين ميان وجود دارد. تحقيقات اخير نشان مي دهد كه قرار گرفتن در معرض نورهاي آبي رنگي كه از مانيتور منتشر مي شود مي تواند باعث كاهش ملاتونينن در بدن انسان شود كه نهايتا منجر به كم خوابي و بي خوابي مي شود (كاگوژن ۲۰۱۱) بنابراين استفاده از اين نوع دستگاه ها نه تنها سطح كيفيت خواب در كودكان را كاهش مي دهد بلكه باعث مي شود حتي زماني كه كودكان استفاده از اين دستگاه ها را متوقف كردند و نيز توانند به محض رفتن به رخت خواب، به خواب بروند مجبور كردن كودكان به كاهش مدت زماني آن ها از اين دستگاه هايي مثل كامپيوترها استفاده مي كنند و يا به تماشاي تلويزيون مي پردازند ممكن است كمي مشكل باشد اما اين عمل براي انها بسيار سودمند است به خصوص براي آن دسته از كودكاني كه مشكلات يادگيري و رفتاري نيز دارند.

منبع:كانون مشاوران ايران-وسايل الكترونيكي و خواب كودك


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۱۰:۲۳:۳۶ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

مهارت توجه به كودكان

توجه به كودكان يك تكنيك حياتي و مهم در تـربيت كودكان است و لازم است تا خانواده ها و والدين تكنيك ها و سبك هاي درست تـوجه به كودكان را بياموزند. اگر پدر و مادرها بتوانند به خوبي از روش هاي توجه به كودكان بهره بگيرند مي توانند مشكلات بسياري را در روابط ميان خود و كودكان خود حل نموده و كاهش دهند و موجبات افزايش اعتماد و حس اعتماد به نفس را در كودكان از همان دوران كودكي فراهم نمايند چرا كه ثابت شده است كه افزايش اعتماد به نفس در افراد بايد در همان دوران كودكي آن ها اغاز شود.

والدين بيشتر اوقات خيال مي كنند كه به اندازه كافي به كودكان خود توجه مي نمايند اما در عين حال گاهي يا اوقات زيادي از كودك مي شنوند كه مثلا ” شما به من توجهي نمي كنيد” شايد والدين حتي از اين صحبت كودك خود گله مند شده و ناراحت شوند. در واقع مي شود گفت كه توجه كردن به كودكان يعني توصيف رفتارهاي خوب در آنان به گونه اي كه كودك حس نمايد كه رفتارهاي خوبش و ويژگي هاي مطلوبش مورد توجه والدين قرار گرفته است و در واقع اين كار فوايد زيادي دارد چرا كه وقتي والدين به رفتار مثبت كودك واكنش نشان داده و به آن توجه مي كنند كودك مي فهمد كه رفتار مطلوبش مورد توجه خانواده بوده و تلاش مي كند تا ان را بهبود داده و پر رنگ تر نمايد.

توجه مناسب به كودك و مهارت توجه والدين فوايد زيادي داشته و سبب بهبود بسياري از ويژگي هاي رفتاري و اجتماعي در كودكان مي شود. اولين و مهم ترين تاثيري كه توجه به كودكان داده اين است كه كودك تلاش مي كند تا رفتارهاي مقبول و مورد پسند خود را افزايش داده و رفتارهاي بد را كاهش دهد.

 

دومين تاثير مهم توجه به كودكان اين است كه رابطه اي مناسب بين كودك و والدين شكل گرفته و در واقع مشكلات موجود در رابطه ها تا حد زيادي كاهش مي يابد. تكنيك ها و نكات مهم زيادي براي توجه بهتر والدين به كودكان وجود دارد كه چند مورد را در ادامه ذكر مي كنيم.

اولين نكته مهم اين است كه پدر و مادر سعي كنند كه دقيقا همان رفتاري كه كودكان از خود نشان مي دهد را بازگو نمايند و اين مي تواند تاييدي براي كودك باشد و به او بفهماند كه تمام حواس والدين به صورت خوب و تمام و كمال به او هست. پس لازم است تا والدين در هر زمان كه توانستد و در هر فرصتي كارهايي كه كودك انجام داده است را به صورت كامل بازگو كنند و با اين كار نشان دهند كه توجه و حواس آن ها به صورت كامل به فرزندشان هست.

مي توان گفت كه توجه نمودن به كودكان و مهارت توجه در واقع به نوعي شبيه به گزارشگري ورزشي مثلا در ورزش فوتبال مي باشد كه فرد گزارشگر تمام موارد را بازگو مي كند پس والدين نيز به همين صورت وقتي كه كودك در حال انجام كاري هستند بايد آن ها را با تمام وجود زير نظر گرفته و پس از آن موارد را به صورت كامل بازگو نمايند مثلا اگر كودك در حال بازي با مكعب هاي خودش است بايد كنارش نشسته و رفتارها و كارهايش را كامل بازگو نمايند به طور مثال بگويد كه تو داري مكعب هاي زرد را با قرمز كنارهم مي چيني و يك خانه زيبا مي سازي و يا اگر در حال نقاشي است مثلا بگويد كه تو داري يك خانه زيبا با رنگ آبي مي كشي… پس توجه نمودن به كودكان تنها يك صحبت صرف نيست و تنها با حرف زدن نمي توان به كودك ثابت كرد كه به او توجه مي شود بلكه نياز است با رفتار و اعمال خود توجه به او را به او ثابت نماييم و نشان دهيم. روشي ديگر براي توجه نمودن، تقليد كارهاي كودك است. مي توان در زمان توجه كنار كودك بوده و كارهاي او را دقيقا تقليد كرد. كشيدن يك نقاشي يا ساختن يك مجسمه با خمير بازي يك نمونه و مثال خوب است. توجه كنيد كه مي بايست به صورت دائمي از اين روش استفاده نمود.

منبع:كانون مشاوران ايران-مهارت توجه به كودكان


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۱۰:۲۲:۵۲ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

اختلال اضطراب فراگير از علائم، سبب شناسي، تشخيص و درمان

آيا با اختلال اضطراب فراگير آشنايي داريد؟

امروزه زندگي ها سرشار از اضطراب و استرس مي باشد. و اضطراب و نگراني بهم وابسته هستند و در بسياري از مواقع با آن ها رو به رو هستيد.

اضطراب اگر در حد طبيعي باشد به شما كمك مي كند تا در شرايط بحراني و پرخطر عكس العمل مناسبي از خود نشان دهيد و به كمك آن مي تواند براي زندگي خود برنامه ريزي دقيقي داشته باشيد.

اختلال اضطراب فراگير، يكي از اختلالاتي است كه اضطراب بسيار زياد و غيرمعقولي در فرد به وجود مي آورد و باعث مي شود نگراني هاي غيرعادي و شديدي در مورد اتفاقات و روزمرگي هاي زندگي تجربه كند.

اضطرار فراگير ميتواند تاثيرات منفي بر روي زندگي بگذارد و روابط اجتماعي و روزمرگي هاي زندگي را درگير خود مي كند و باعث اختلال و ايجاد مشكلاتي در تمام عرصه زندگي مي شود.

شناختن علائم و تسخيص به موقع آن باعث مي شود كه درمان آن راحت تر شود.در اين مقاله به بررسي علائم اضطرار فراگير و تشخيص و درمان آن مي پردازيم.

اختلال اضطراب فراگير چيست؟
اختلال اضطراب فراگير چيست؟ اختلال اضطراب فراگير يا GAD نمونه اي از اختلالات اضطرابي مي باشد.

اين اختلال در فرد نگراني دائمي و بيمارگوني را نسبت به رويدادهاي آينده و تصوراتي بسيار نگران كننده در مورد اتفاقاتي كه در آينده احتمال رخ دادنش است به وجود مي آورد.

در واقع مشكل فردي كه دچار اختلال اضطراب فراگير است ترس از ابهام مي باشد چون دلش مي خواهد كه تمام امور را در دست بگيرد و آن را كنترل كند.

نشانه هاي اختلال اضطراب فراگير در زمان ميانسالي به اوج مي رسد و با افزايش سن كاهش مي يابد. و درصد مبتلا شدن به اين اختلال در زنان دو برابر مردان است.

علائم اختلال اضطراب فراگير چيست؟
آگاهي در مورد اختلال اضطراب فراگير و شناخت علائم آن براي درمان تاثير به سزايي دارد و توجه به ميزان شيوع اين بيماري را بايد جدي گرفت.

در زير اهميت شناخت و درمان بيماري را مورد بررسي قرار مي دهيم.

ناتواني در كنترل و مديريت نگراني ها
در اضطراب فراگير شما احساس ترس و نگراني شديدي داريد به حدي كه نمي توانيد آن را كنترل كنيد.

ممكن است هيچوقت نتوانيد آرامش واقعي را تجربه كنبد.

در نتيجه بر روي مسائل مهم زندگيتان نمي توانيد تمركز كنيد و قدرت تصميم گيري در مورد مسائل مهم نخواهيد داشت.

نگراني افراطي و نامعقول بدون دليل مشخص
در اختلال فراگير بدون دليل ناراحت هستيد و احساس مي كنيد كه چيزي از درون شما را اذيت مي كند ولي دليل و علت آن را نمي دانيد.

اين نگراني به طور مكرر شما را درگير خود نگه مي دارد و نمي گذارد در زندگي آرامش داشته باشيد و هميشه دلشوره داريد و نگران هستيد.

نگراني تعميم يافته به تمام موضوعات
افرادي كه دچار اضطراب فراگير هستند نگراني آن ها مختص شرايط و موقعيت خاصي نيست و ممكن است در هر شرايطي به سراغشان آيد.

اين اضطرار موضوع آن بر اساس شرايط سني افراد متفاوت است.

مثلا در گروه سني نوجوان و جوانان بيشتر نگراني آن ها در مورد كار و تحصيل است. و در گروه سني ميانسالي بيشتر نگران سلامتي خود و افراد خانواده مي باشند.

منبع:كانون مشاوران ايران-اختلال اضطراب فراگير


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۱۰:۲۲:۰۰ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

درمان افسردگي

” هميشه خسته و بي رمق در اتاقم بودم؛ احساس مي كردم انرژي لازم حتي براي كارهاي روزمره يا رسيدگي به ظاهرم را ندارم.

تقريبا بي تفاوت به همه چيز، كم تحمل و گريزان از جمع و ساكت تر از همه موجودات عالم به زندگي نباتي ام ادامه مي دادم.

از اين شرايط راضي نبودم اما در خود توان تغيير آن را نمي ديديم.

گاهي حتي به صداي قهقه هاي ديگران با حسرت گوش فرا مي دادم.

همه چيز برايم بي معنا بود.

من به سنگيني پاره سنگي بزرگ بر زمين جا خوش كرده بودم و اراده حركت به سمت جمع يا پايكوبي در يك جشن را نداشتم. ”

جملاتي كه خوانديد شرح حال روحي از زبان يك فرد افسرده بود.

همه ما با با احساسات منفي كم حوصلگي و غمگيني دست و پنجه نرم كرده ايم.

در حقيقت بعد از يك تجربه تلخ مانند شكست عشقي يا اخراج شدن از محل كار و حتي از دست دادن حيوان خانگي مان، غم و افسردگي ناشي از اين فقدان طبيعي است.

در چنين مواقعي معمولا با گذشت زمان و سپري كردن دوره سوگ و يا با كمك روش هاي خود ياري مانند درد و دل كردن با دوستان و مسافرت، حال و هواي ابري دل مان رو به بهبود مي رود.

اما براي عده اي نيز افسردگي بدون هيچ دليل منطقي، طولاني مدت و با نشانه هاي شديد تر تجربه مي شود كه در اين حالت افسردگي غير طبيعي و به عنوان يك اختلال روحي در نظر گرفته مي شود و نيازمند كمك هاي تخصصي روانشناسان است.

انواع افسردگي و نشانه هاي درمان افسردگي
افسردگي كه به دليل شيوع بالاي آن به آن سرماخوردگي رواني نيز گفته مي شود داراي نشانه هايي به شرح زير مي باشد:

ü احساسات منفي: غم، نااميدي، كم حوصلگي، احساس تهي بودن و دلتنگي مداوم.
ü لذت نبردن از زندگي: بي تفاوتي نسبت به فعاليت هاي لذت بخش؛ روابط جنسي و حتي نسبت به محبوب.
ü تغييرات جسماني : از دست دادن اشتها و بي خوابي و يا برعكس؛ پرخوابي و ميل زياد به غذا خوردن.
ü بي انگيزگي: نداشتن انگيزه جهت انجام كارهاي مهم، اهداف و رسيدگي به ظاهر خود و در نتيجه ميل به تنهايي و انزوا.
ü افكار منفي: منفي نگري نسبت به خود، ديگران و آينده، احساس گناه، و گاه نيز افكار خودكشي.
افسردگي انواع متفاوتي دارد كه شامل موارد زير مي شود:

افسردگي اساسي( كوتاه اما شديد ) در اين حالت نشانه هاي افسردگي معمولا حدود دو هفته به طول مي انجامد اما با شدت زياد.
افسردگي مداوم ( خلق افسرده؛ طولاني اما خفيف تر ): فرد نشانه هاي افسردگي را حدااقل به مدت دو سال اما به فرم خفيف تر آن تجربه مي كند.
افسردگي فصلي ( تنها در فصل پاييز و زمستان ) : حال و هواي روحي سرد كه با سرماي هوا تشديد مي شود، ميل زياد به خواب، كم تحركي، پرخوري و كم حوصلگي از ويژگي هاي افسردگي در ماه هاي سرد سال است.
افسردگي پس از زايمان: تجربه نشانه هاي افسردگي بعد از زايمان كه بيشتر به دليل تغييرات هورموني در بدن مادر رخ مي دهد.
روش هاي درمان افسردگي
اگرچه به دليل ويژگي ذاتي افسردگي يعني نا اميدي، در روزهايي كه آسمان دل مان ابري است، احساس مي كنيم برگشتن به روزهاي خوش گذشته تقريبا غيرممكن است.

با اين وجود افسردگي حتي از نوع شديد و مزمن آن نيز قابل درمان است.

روش هاي درماني مختلفي براي افسردگي وجود دارد كه متناسب با شخصيت فرد، شدت و نوع افسردگي در مركز روانشناسي مشاورانه ارائه مي شود.

از جمله روش هاي درماني افسردگي مي توان به موارد زير اشاره نمود:

شناخت درماني
فرد افسرده معمولا تعبير نوميدانه و بدبينانه اي نسبت به آينده و حل مسائل خود دارد و متوجه تاثير نوع تفكرش بر احساسات منفي يا رفتارهاي مخرب خود نيست.

در اين روش درمان گر به بيمار كمك مي كند از افكار مخرب و افسرده ساز خود آگاهي يابد و در نهايت باز سازي شناختي صورت گيرد.

رفتار درماني
طبق رويكرد رفتار درماني در درمان افسردگي تغيير دادن رفتارهاي افسرده ساز خود به مرور باعث تغيير سبك شناختي فرد مي شود.

روانشناساني كه از رويكرد رفتار درماني در درمان افسردگي استفاده مي كنند تاكيد ويژه اي به فعال نمودن و بهبود بخشيدن به ارتباطات فرد دارند.

دارو درماني
معمولا تجويز دارو زير نظر روان پزشك و در انواع شديد تر افسردگي صورت مي گيرد.

تحقيقات مختلف نشان داده اند كه داروهاي ضد افسردگي به ويژه اگر با ساير مداخله هاي روانشناختي همراه گردد اثربخش تر خواهد بود.

نكته مهم در دارو درماني اين است كه دارو به عنوان يك روش موقتي و تحت نظارت روان پزشك صورت مي گيرد بنابراين از تجويز يا مصرف خودسرانه دارو بايد خود داري شود.

 

منبع:كانون مشاوران ايران-درمان افسردگي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۱۰:۲۱:۱۴ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ][ ۵۵ ][ ۵۶ ][ ۵۷ ][ ۵۸ ][ ۵۹ ][ ۶۰ ][ ۶۱ ][ ۶۲ ][ ۶۳ ][ ۶۴ ][ ۶۵ ][ ۶۶ ][ ۶۷ ][ ۶۸ ][ ۶۹ ][ ۷۰ ][ ۷۱ ][ ۷۲ ][ ۷۳ ][ ۷۴ ][ ۷۵ ][ ۷۶ ][ ۷۷ ][ ۷۸ ][ ۷۹ ][ ۸۰ ][ ۸۱ ][ ۸۲ ][ ۸۳ ][ ۸۴ ][ ۸۵ ][ ۸۶ ][ ۸۷ ][ ۸۸ ][ ۸۹ ][ ۹۰ ][ ۹۱ ][ ۹۲ ][ ۹۳ ][ ۹۴ ][ ۹۵ ][ ۹۶ ][ ۹۷ ][ ۹۸ ][ ۹۹ ][ ۱۰۰ ][ ۱۰۱ ][ ۱۰۲ ][ ۱۰۳ ][ ۱۰۴ ][ ۱۰۵ ][ ۱۰۶ ][ ۱۰۷ ][ ۱۰۸ ][ ۱۰۹ ][ ۱۱۰ ][ ۱۱۱ ][ ۱۱۲ ][ ۱۱۳ ][ ۱۱۴ ][ ۱۱۵ ][ ۱۱۶ ][ ۱۱۷ ][ ۱۱۸ ][ ۱۱۹ ][ ۱۲۰ ][ ۱۲۱ ][ ۱۲۲ ][ ۱۲۳ ][ ۱۲۴ ][ ۱۲۵ ][ ۱۲۶ ][ ۱۲۷ ][ ۱۲۸ ][ ۱۲۹ ][ ۱۳۰ ][ ۱۳۱ ][ ۱۳۲ ][ ۱۳۳ ][ ۱۳۴ ][ ۱۳۵ ][ ۱۳۶ ][ ۱۳۷ ][ ۱۳۸ ][ ۱۳۹ ][ ۱۴۰ ][ ۱۴۱ ][ ۱۴۲ ][ ۱۴۳ ][ ۱۴۴ ][ ۱۴۵ ][ ۱۴۶ ][ ۱۴۷ ][ ۱۴۸ ][ ۱۴۹ ][ ۱۵۰ ][ ۱۵۱ ][ ۱۵۲ ][ ۱۵۳ ][ ۱۵۴ ][ ۱۵۵ ][ ۱۵۶ ][ ۱۵۷ ][ ۱۵۸ ][ ۱۵۹ ][ ۱۶۰ ][ ۱۶۱ ][ ۱۶۲ ][ ۱۶۳ ][ ۱۶۴ ][ ۱۶۵ ][ ۱۶۶ ][ ۱۶۷ ][ ۱۶۸ ][ ۱۶۹ ][ ۱۷۰ ][ ۱۷۱ ][ ۱۷۲ ][ ۱۷۳ ][ ۱۷۴ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : ---
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی