moshaverrkhob moshaverrkhob
|
براي مقابله با استرس ، روش هاي متعددي وجود دارد كه سبك مديريت درست به ما آموزش مي دهد. با مشاهده و استفاده از اين روش ها مي توان علاوه بر حل و يا كم كردن مشكلات، آرام تر و پايدار تر آن را كنترل كرد. به جهان معنوي اعتقاد داشته باشيد هنگامي كه خداوند را در قلب خود زنده نگه مي داريد و رابطه معنوي و روحاني خود را بين خود و خدا برقرار مي كنيد، در آرامش عميق، با لذت و اعتماد به خدا از هر نوع استرس و اضطراب و استرس آزاد خواهيد شد. قرآن كريم در سوره رعد، آيه ۲۹، مي گويد: “كساني كه ايمان مي آورند كه قلب هايشان در ياد خدا آرام است، آگاه هستند كه تنها ياد خدا، قلب ها را آرام مي كند. كاهش عوامل استرس زا ما بايد اين عوامل استرس را تشخيص دهيم و سعي كنيم آن را از بين ببريم. به عنوان مثال، اگر جمعيت موجب استرس ما شود، زمان خريدي را انتخاب كنيم كه بيرون خلوت تر باشد. درباره رويدادهاي اطراف خود بدانيد. گاهي اوقات آنچه كه ما به خاطر فقدان آگاهي از موضوع در ذهنمان فكر مي كنيم خيلي بدتر از آنچه واقعا اتفاق افتاده است مي باشد. از شرايط جسمي تان آگاه باشيد. سردرد، از آنجا كه اين علائم مي تواند نشانه هاي استرس باشد كه مي تواند منجر به اختلالات جدي تر مانند زخم معده، فشار خون بالا، بيماري هاي قلبي و غيره شود. ۵-برنامه هاي زندگي را اولويت بندي كنيد. هنگامي كه ما همزمان با مشكلات فراواني روبرو هستيم، آنها به راحتي ما را به زانو در مي آورند و نمي توانند حل شوند. از آنجا كه آشفتگي و بي نظمي در كارها و برنامه ها مي تواند به تنش و يا نقطه شروع از شكست پروژه هاي ناتمام بينجامد. مسائل اولويت بندي به منظور اهميت و بررسي آنها به ما اجازه مي دهد تا با همه چيز در زمان درستش مقابله كنيم؛ بهتر است كه برنامه ها را يكي پس از ديگري انجام دهيم. براي مقابله با استرس ، زماني را در خارج از خانه بگذرانيد وقت خود را تنظيم كنيد اگر زمان كافي براي انجام همه فعاليت هاي مهم مان نداشته باشيم، ممكن است سعي كنيم بيش از حد و بيهوده وقت بگذرانيم. از ابزار اضافي خلاص شويد تجهيزات اضافي و غافلگير كننده مي توانند به تنش بيفزايند. در شب، به اندازه كافي بخوابيد. بدن انسان نياز به خواب كافي براي جوانسازي دارد. در شب نمي خوابيم و تا دير وقت بيدار مي مانيم كه بسيار آسيب زننده است. در هنگام خواب، بهتر است كه به چپ دراز كشيده و عميق نفس بكشيد. در اين حالت سمت راست بدن فعالتر مي شوند. صبح زود بيدار شويد به اين ترتيب، زمان بدن ما منظم خواهد بود و طبق برنامه ما، زمان براي خواب و بيداري را تعيين مي كنيم. در نتيجه، بعد از بيدار شدن، احساس خوبي خواهيم داشت. منبع:كانون مشاوران ايران-بيست و شش مهارت براي مقابله با استرس ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
دلبستگي در كودكان بهخصوص نوزادان كمك ميكند تا احساسات منفي خود را در مواقع استرس و ناراحتي تنظيم كرده و با كمك آن محيط را كاوش كنند، حتي اگر حاوي محركهاي ترسناك باشد. دلبستگي، يك نقطه عطف رشد در زندگي كودك و يك موضوع مهم باقي ميماند. در بزرگسالي، بازنماييهاي دلبستگي ديده ميشود و ممكن است مشكلاتي را به همراه داشته باشد. در مقالات فبلي در مورد سبك دلبستگي ناايمن و واكنشي بهعنوان مشكلات دلبستگي توضيحاتي داديم. در اين مقاله در مورد علائم و نشانههاي اين مسئله بحث خواهيم كرد.
با تشخيص اوليه شما ميتوانيد از بروز مشكل جديتري اجتناب كنيد. با توجهكردن به آنها در دوران طفوليت مشكلات دلبستگي اغلب با كمكها و حمايتهاي مناسب بهآساني حل ميشوند. اين نشانهها عبارت هستند از: اجنتاب از تماس چشمي علائم اختلال سبك دلبستگي واكنشي ناسازگاري با لمسشدن و محبت فيزيكي. كودكان داراي اختلال دلبستگي در كودكان واكنشي اغلب هنگام لمسشدن به خود ميپيچند، ميخندند يا حتي (اوخ) ميگويند و اعتراض ميكنند. لمسكردن و محبت بهجاي اينكه توليد احساساتي مثبت كند بهعنوان تهديد درك ميشود.
علائم بازداري شده در اختلال دلبستگي واكنشي. كودك يا بزرگسال بينهايت منزوي و به لحاظ هيجاني منفصل است و در برابر راحتي و آسايش مقاومت ميكند. اين دسته از كودكان از آنچه در محيط اطرافشان ميگذرد آگاهي دارند و حتي حساس هستند؛ اما واكنش يا عكسالعملي نشان نميدهد و ممكن است ديگران را هل دهند، ناديده بگيرند يا حتي وقتي ديگران قصد نزديكشدن به اين كودكان را داشته باشند به آنها حملهور شوند. منبع:كانون مشاوران ايران-دلبستگي در كودكان ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
افرادي كه قبل از ازدواج با يكديگر رابطه دوستي برقرار مي كنند چالش هاي براي آن ها به وجود مي آيد، به همين دليل است كه رابطه هاي دوستي پيش از ازدواج در برخي موارد باعث شكست عشقي مي شود. در دنياي امروزي زنان و مردان با يكديگر رابطه عاشقانه دارند و در اين رابطه نياز هاي عاطفي يكديگر را رفع مي كنند اين نوع روابط مانند شمشير دولبه مي باشد كه بعضي اوقات به ازدواج ختم مي شود و گاهي اوقات آسيب هاي بسياري را به همراه دارد و به فرد صدمه زيادي وارد مي شود. بنابراين افراد بايد اطلاعات كافي در مورد روابط، مزايا و معايب آن ها به دست آورد. آگاهي هاي لازم در مورد رفتار هاي دوست دختر و دوست پسر بسيار مفيد است و اين اطلاعات به نوع رابطه و جهت دهي رابطه كمك بسياري مي كند. در اين مقاله به بررسي رابطه هاي دوستي قبل از ازدواج يا دوست پسري و دوست دختري، مراحل روابط، مزايا و معايب رابطه دوستي و نكات كمكي براي موفقيت در اين نوع روابط پرداخته مي شود. روابط دوست پسر، دوست دختر چيست؟ زماني كه دختر و پسر مي خواهند وارد اين روابط شوند بايد در ابتدا يك شناخت نسبي نسبت به يكديگر داشته باشند تا بتوانند انتخاب درستي داشته باشند و با چشمان بسته وارد يك رابطه نشوند زيرا ممكن است شكست عشقي را تجربه كنند. پيش از ازدواج افراد بايد ملاك هايي را در نظر بگيرند و با بررسي اين ملاك ها ارتباطي را تشكيل دهند كه منجر به ازدواج شود. افراد با توجه به سه عنصر اصلي زير مي توانند يك رابطه عاشقانه براي خود به وجود آورند. به اين فاكتور ها مثلث عشق مي گويند كه شامل صميميت، تعهد و شور و هيجان راس هاي آن مي باشد و در متن زير توضيحاتي در مورد آن ها ارائه مي دهيم. صميميت: يكي از ملاك هايي كه براي يك رابطه عاشقانه لازم است وجود صميميت بين دو نفر مي باشد، صميميت بايد بعد از ازدواج وجود داشته باشد. در اين صورت افراد يكديگر را بهتر درك مي كنند و به عبارتي در اين ملاك دختر و پسر با يكديگر احساس نزديكي كرده و بهتر مي توانند به يكديگر اعتماد كنند. تعهد : يكي ديگر از راس هاي مثلث عشق تعهد مي باشد، كه پايه هاي آن معمولا قبل از ازدواج صورت مي گيرد و بعد از ازدواج اين ملاك محكم تر مي شود، اين موضوع باعث مي شود تا افراد نسبت به يكديگر روابط پايبندي داشته باشند و اعتماد و وفاداري در بين فرد افزايش مي يابد. غرق شدن در رابطه دوستي به دليل حس خوبي كه در اين دوران دارند به آن مرحله ماه عسل مي گويند چون اين مرحله بي مشكل بوده و بسيار لذت بخش مي باشد و افراد تصور مي كنند كه شخصي را پيدا كرده اند كه سال ها دنبال او بوده اند و حتما بايد با يكديگر ازدواج كنند. شك و ترديد در رابطه دوستي افراد هنگامي كه در مرحله شك و ترديد قرار گرفته اند سعي مي كنند كه تغييراتي در طرف مقابل به وجود آورند و برخي اوقات تلاش مي كنند رابطه دوستي خود را پايان مي بخشند اما گاهي اوقات به دليل علاقه اي كه بين آن ها به وجود آمده نمي توانند رابطه را پايان بخشند و فقط دعواها و بحث هاي زيادي بين آن ها به وجود مي آيد كه افراد از خودشان دفاع مي كنند يا از طرف مقابلش ايراد مي گيرد. اين موضوع يكي از ايرادات دوستي پيش از ازدواج مي باشد. مرحله نااميدي دوستي مرحله تصميم گيري در اين مرحله گاهي يكي از طرفين نسبت به ادامه رابطه نا اميد شده است و ممكن است ديگري را ترك كند در اين صورت ترك شدن در بسياري از افراد باعث شكست عشقي مي شود و اين شكست نشانه هايي به همراه دارد كه ناشي از گذر مراحل شكست عشقي مي باشد. مرحله عشق قلبي اين مرحله مانند اوايل پر از هيجان و تازگي نمي باشد ولي در عوض افراد نسبت به يكديگر شناخت بيشتري دارند و از طريق راه هاي مختلف به رابطه شان تنوع مي بخشند و معمولا در اين مرحله كه به آن عشق قلبي مي گويند رابطه دوستي به ازدواج ختم مي شود. اما اين مورد بسيار كم ديده مي شود بنابراين به دوستي پيش از ازدواج توصيه نمي شود. منبع:كانون مشاوران ايران-دوستي قبل از ازدواج آري يا نه ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
پرخاشگري كودكان، علت پرخاشگري كودكان زير ۳ سال، علت پرخاشگري كودكان ۵ ساله، علت پرخاشگري كودكان ۴ ساله، پرخاشگري در كودكان ۷ ساله، علت پرخاشگري كودكان ۱۰ ساله و سؤالات ديگر والدين در اين مقاله توضيح داده شده است. پرخاشگري رفتاري خصومتآميز و غيردوستانه است كه در طي آن فرد تمايل دارد به ديگران صدمه و يا آسيب برساند. معمولاً كودكان خيلي سريع نااميد و مأيوس ميشوند و پرخاشگري را مطابق با سنشان به شيوههاي متفاوتي نشان ميدهند. در اينجا دو شيوهٔ پرخاشگري مطرح شده است: پرخاشگر ابزاري، كه شئ محور است. اغلب عصباني است. كودكي را ميزند تا بيسكويت او را بگيرد. علت پرخاشگري كودكان ۵ ساله در اين دوره سني، پرخاشگري ابزاري هنوز وجود دارد و علاوهبرآن پرخاشگري شخص محور نيز ميشود. كودكي، كودك ديگر را با مشت و لگد ميزند بهخاطر آنكه، آنچه را كه از او ميخواسته انجام نداده است (مسلطشدن). پرخاشگري كودكان پرخاشگري در كودكان ۷ ساله مواقعي وجود دارد كه پرخاشگري در كودكان يا نوجوانان توسط عوامل استرسزا در موقعيت تحريك ميشود و نشان دهنده بيماري عاطفي است. اما درك اين نكته مهم است كه اين نسبتاً نادر است و وقتي پرخاشگري به طور مكرر شروع به رخدادن ميكند، ميتواند يك مشكل عاطفي در حال ظهور باشد. منبع:كانون مشاوران ايران-پرخاشگري كودكان در سنين مختلف ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
روانشناسي نوجوان ۱۷ ساله، نكات تربيتي، روانشناسي دختر ۱۷ ساله و عشق در ۱۷ سالگي همه در اين مقاله آمده است. اين سن حساس است لحظه اي فرارسيده كه معلوم نيست فرزند شما هنوز بچه است يا نه؟ ممكن است فكر كنيد بچه اي كه از اولين لحظات زندگي تا نزديك دوره بزرگسالي تربيت كرده ايد، براي مستقل شدن آماده است و ديگر به كمك شما نياز ندارد، درصورتي كه اين فكر واقعا اشتباه است. ازنظر جسمي، فرزند شما تقريبا بالغ شده است.
پسر ۱۷ ساله ممكن است علاقه بيش تري به خانواده و آداب و رسوم فرهنگي نشان دهند كه موجب تاييد نقش مهمي است كه در خانواده به عهده دارند. احتمالا به گروه همسالان نسبت به خانواده توجه بيشتري دارند و روي رابطه ها و عشق در ۱۷ سالگي تمركز بيشتري دارند مخصوصا زماني كه گروه هاي اجتماعي بسط داده مي شود و بنابراين آن ها زندگي اجتماعي خودشان را مي خواهند. ان ها نگراني هاي بيشتري درباره ديگران دارند و مي بينيد كه برخي از سوالاتشان پيرامون موضوعاتي كه با دوستانشان دارند حل مي شود. رشد شناختي نوجوانان مهارت هاي برنامه ريزي بهبود يافته ، آينده نگري و درك عميق تراز نتايج بالقوه همگي براي يك زندگي مستقل مخصوصا زماني كه روي آينده و آينده نزديك متمركز مي شوند، حياتي است. ممكن است كمي خودمحور باشد و علي رغم داشتن ويژگي عقل و اخلاق، معتقد باشند نقطه نظرات خود شان صحيح است با اينكه مي دانند ديگران نظر خاص خودشان را دارند. مهارت هاي تحصيلي آن ها، حافظه، مهارت هاي سازماندهي، مديريت زمان، و توانايي حل مساله نظري در آنها در سطحي است كه مي توانند از عهده تحصيلات عالي و قرارگرفتن در محيطي كه همان چارچوب هاي قبلي و مسيري كه قبلا طي مي كرد را ندارد (محيط قبلي) برآيد. اكنون زماني است كه رفتار خطر پذيري در او به چشم مي خورد (اگر تا به حال اينطور نبوده است)، مخصوصا در مورد نوشيدني ها، مصرف مواد مخدر، و فعاليت هاي جسمي و جنسي. رشد عاطفي توانايي روابط دوستانه طولاني مدت، متقابل و سالمي دارند. روانشناسي نوجوان 17 ساله نوجوان خود را تشويق كنيد تا با چالش هاي جديد روبرو شود. فرصت بيشتر براي ارتباط، همكاري و لذت
تربيت نوجوان ۱۷ ساله آن ها با تغييرات عمده اي رو به رو مي شوند، شايد كار جديدي شروع كند، به دانشكده برود و يا تغيير مكان دهد كه اين كارها موجب خدشه وارد شدن به اعتماد به نفسشان شود بنابراين تشويق و واكنش مثبت به اين تغييرات كمك مي كند اعتماد به نفس و خود باوري آنها حفظ شود. منبع:كانون مشاوران ايران-روانشناسي نوجوان ۱۷ ساله ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
تمرين كردن باعث پرورش مهارتهاي كودك ميشود ولي با اين حال اغلب به درگيري جدي والدين و فرزندان ميانجامد. مادري ميگفت: «اليزابت اصرار داشت كه گيتار ياد بگيرد، ما براي او گيتار خريديم و براي آموزش او نيز معلم خوبي پيدا كرديم. اما او به زودي علاقهاش را به گيتار از دست داد و در نتيجه، ما براي واداشتنِ او به تمرين، هر روز درگيري داريم. به نظر شما بايد در اين كار پافشاري كنيم يا تسليم شويم؟» وضعيت دشواري است؛ چون به پرسشهاي بسياري بايد پاسخ داده شود تا بتوانيد تصميم درستي بگيريد كه چه راهحلي مناسب است. كودك در چه سني بايد درس گيتار را شروع كند و چطور ميتوان معلم يا كلاس مناسبي براي او انتخاب كرد؟ چطور ميتوانيد اطمينان حاصل كنيد كه كودك براي انجام تعهدات خود آمادگي دارد؟ آيا كودك نااميد يا نافرمان است، يا اين كه بيش از حد براي او برنامه در نظر گرفته شده است؟ چطور ميتوانيد كودك را تشويق كنيد كه از تمرينات خود لذت ببرد و مسئوليت تلاش لازم را بپذيرد؟ در اين مورد، هدف كوتاه مدت شما اين است كه كودك را واداريد كه به تمرين كردن بپردازد. در حالي كه هدف دراز مدت شما اين است كه به او كمك كنيد كه مهارتهاي لذتبخش جديدي را كه بعدها در زندگي به كارش ميآيد كسب كند. براي دستيابي به اين هدفها يك يا هر دو راه حلها را امتحان كنيد.مشاوره كودك تلفني علايق و تواناييهاي كودك را با هم منطبق كنيد براي اين كه از اين تلاش بيشترين بهره را ببريد، با فعاليتي آغاز كنيد كه متناسب با سن، ميزان رشد و علاقه كودك است. براي او انتخابهاي مناسبي فراهم كنيد و به او اجازه دهيد كه خودش انتخاب كند. قبل از اين كه تصميمي بگيريد، مطالعه و بررسي كنيد. به كلاس موسيقي برويد كه سازهاي زيادي را به افراد معرفي ميكند. از يك كلاس ژيمناستيك ديدن كنيد. به كنسرت موسيقي محلي كودكان و يا تاتر محلي كودكان برويد. نوارها يا كتابهايي را از كتابخانه بگيريد كه مهارتهاي جديدي را به كودك معرفي ميكند. در مورد حالات ممكن، انتخابها، كلاسها و مربيها با معلمها و والدين ديگر گفتگو كنيد. تا هنگامي كه كودك موقعيتهاي مختلف را نديده است و هنوز براي فعاليتي كه واقعا او را به هيجان آورده، آماده نيست، تصميم قطعي نگيريد. در مورد آن فكر كنيد. اطمينان حاصل كنيد كه در مورد همه جنبههاي مسأله مثلا زمان، هزينه و انرژي فكر كردهايد و در مورد آن واقعبين هستيد. براي مثال، كودكي كه تصميم دارد يك اسكيت باز نمايشي شود، بايد چندين بار در هفته و احتمالا صبح خيلي زود به پيست برده شود. كودكي كه ميخواهد شنا ياد بگيرد، علاوه بر استخر، به سرويس رفت و آمد و وسايل شنا نياز دارد. ياد گرفتن ويلن نيازمند يك دوره آموزشي طولاني است. تمرين پيانو بعد از مدرسه، نيازمند يك پيانو و منظور كردن زمان مناسبي است كه طي آن، اتفاقات ديگر خانه مزاحم تمرين كودك نشود. به عبارت ديگر، كودك براي موفق شدن نيازمند كمك و پشتيباني شماست. هم شما و هم كودك بايد آن را جدي بگيريد. قبل از اين كه قول بدهيد، پرس و جو كنيد. اگر كودك شما نسبت به يك فعاليت كه نيازمند فراگيري است، علاقه نشان ميدهد، ابتدا با يك متخصص مشورت كنيد تا بفهميد كه آيا زمان براي شروع آن مناسب است يا نه. كودك بايد آمادگي جسمي و روحي يك فعاليت را داشته باشد. سن نميتواند معيار سنجش باشد زيرا هر كودكي در سن خاصي، از نظر فكري بالغ ميشود. سعي كنيد سنجيده پول خرج كنيد. بلافاصله تصميم نگيريد كه پول زيادي را صرف خريد يك وسيله كنيد؛ تنها به اين دليل كه كودك شما مشتاق است كاري را شروع كند. ميتوانيد، در آغاز، پيانو يا ويلن را كرايه كنيد يا از سازهاي مشقي و يا دست دوم استفاده كنيد، و يا ساز يكي از دوستان و آشنايان را امانت بگيريد، تا مطمئن شويد كه كودكتان واقعا استعداد و علاقه لازم براي اين كار را، دارد. به اين ترتيب، ميتوانيد در صورتي كه كودك علاقه خود را از دست داد، بدون ناراحتي، از ضرر و زيان احتمالي جلوگيري كنيد. كودك را مجبور نكنيد كه به كار ادامه دهد. حتي كودكي كه كاملا مصمم است پيانو نواز شود، ممكن است بعد از چند سال آموزش، واقعا به اين نتيجه برسد كه بهتر است فوتباليست شود. يا نقاش جواني كه شما همه امكانات را برايش فراهم كردهايد، ناگهان تصميم ميگيرد رهبر اركستر شود. او را تشويق كنيد كه به فراگيري مهارت اوليه ادامه دهد،.لي بيش از حد پافشاري نكنيد. اين مسأله ارزش يك جنگ دائمي را ندارد. به اين حال، اگر كودك شما توانا و مشتاق است، با او قراردادي بنويسيد كه تمرين را بهطور سبكتري انجام دهد. به ياد داشته باشيد كه هر چيزي كه او ياد بگيرد، براي تمام عمر برايش مفيد خواهد بود. ممكن است او نتواند يك نوازنده معروف شود، ولي حداقل ميتواند يكبار در هفته از كلاس موسيقياش لذت ببرد. مهمترين چيز اين است كه او نسبت به خودش، احساس خوبي داشته باشد. منبع:مركز مشاوره-مشاوره كودك آنلاين:پرورش مهارتهاي كودك ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
مسلما داشتن يك كودك پاكيزه و منظم لذتبخش است. با اين حال، در مورد اين كه چقدر كودك را تر و تميز ميخواهيد و چه هنگام اين انتظار را از او داريد، منطقي باشيد. هر از چند گاهي كثيف شدن، كاملا پذيرفتني است و پاكيزه كردن كودك نبايد به صورت يك تنبيه درآيد. از طرف ديگر، هر كودكي بايد احساس غروري نسبت به بدن خودش پيدا كند و بياموزد كه چطور از آن مراقبت كند. اگر خودتان الگوي مناسبي براي كودك باشيد، به كودك كمك خواهيد كرد كه عادتهاي خوبي را در زمينه پاكيزگي شخصي به دست آورد و همچنين به اين نتيجه برسد كه شستوشو بسيار سرگرمكننده و مسرتبخش است. كودكان خردسال سعي ميكنند كه خودشان به تنهايي و بدون كمك شما، شستوشو را انجام دهند، ولي بيشتر آنها تنها در سن چهار سالگي ميتوانند بدون نظارت شخصي ديگر، دست خودشان را بشويند. شش ماه بعد ميتوانند به تنهايي و به شكل قابل قبولي صورت خود را نيز بشويند. ولي تنها در حدود شش سالگي ميتوانند كاملا به تنهايي حمام كنند. كودكان معمولا به اندازه بزرگترها به پاكيزگي اهميت نميدهند. ولي اگر بهداشت و پاكيزگي در سنين اوليه به كودكان آموزش داده شود، به تدريج به صورت قسمتي از زندگي روزمره آنها درميآيد. راهحلهاي ما در واقع پيشنهادهايي براي آموزش كودكان بسيار خردسال در زمينه پاكيزه كردن خودشان به همراه شماست. بدين ترتيب، آنها به صورت طبيعي اين كار را ياد ميگيرند. عجله نكنيد! به كودك نشان دهيد كه شستوشوي روزمره ميتواند لذتبخش باشد. اگر فكر ميكنيد كه كودك شما فراموش كرده است صورتش را بشويد، از او نپرسيد كه صورتش را شسته است يا نه، فقط از او بخواهيد كه صورتش را بشويد چون صورتش كثيف است. دقيقا چيزي را كه انتظار داريد مشخص كنيد و او را با يك روش غير انتقادي و مثبت برانگيزيد. اشياء را طوري قرار دهيد كه براي كودك قابل دسترسي باشند از آنجايي كه دستشويي خانه براي كودك بسيار بلند است، و او نميتواند از آن استفاده كند، يك چهارپايه كوچك تهيه كنيد و هنگامي كه زمان شستشو است، آن را بيرون بياوريد. لوازم شستشو مانند هوله و برس ناخن را طوري قرار دهيد كه به راحتي در دسترس كودك باشد. به او ياد دهيد كه چطور از آنها استفاده كند. شستشو را با همراهي همديگر انجام دهيد و به كودك اجازه دهيد كه علاوه بر اين كه روي خودش تمرين ميكند، روي شما نيز تمرين كند. آموزش را زود شروع كنيد هنگامي كه آداب توالت رفتن را به كودك ميآموزيد، كاري كنيد كه شستشوي دستها بعد از توالت رفتن به صورت يك عادت ثانويه درآيد. اجازه دهيد كه كودك خودش لوازم شست و شو را انتخاب كند تا بدين ترتيب هنگامي كه از آنها استفاده ميكند، لذت بيشتري ببرد. براي مثال، كودكان نوپا هولههايي را كه عكسهاي فانتزي دارند و يا صابونهاي رنگي و خوش عطر را دوست دارند. از صابوني استفاده كنيد كه چشمها را نميسوزاند. دو هوله را به هم بدوزيد و خردههاي صابون را در آن بريزيد تا يك دستگاه صابونسازي خودكار درست كنيد. اجازه دهيد كودك با نوك انگشتش كفصابون رويصورتش بگذارد تا شستوشو براي او حالتبازي پيدا كند. پاكيزه بودن را پاداش دهيد يك جدول در حمام بگذاريد و پس از شستن دست قبل از غذا و بعد از توالت، او را واداريد كه در جدول علامت بگذارد. هنگامي كه كودك با دست و صورت تميز سر ميز آمد، به او لبخند بزنيد (و به اين صورت به او پاداش دهيد) و به او بگوييد كه صاحب تميزترين دست قبل از همه دسر (يا غذا) ر دريافت ميكند. هنگامي كه كودك در جدول نمره مشخصي را به دست آورد، به او اجازه دهيد كه يك دسر مخصوص يا شام را انتخاب كند. كودك را با نتايج عملش روبرو كنيد اگر كودك به سني رسيده كه ميتواند به خوبي از عهده شستوشوي خودش برآيد ولي از اين كار امتناع ميكند، موقع آن است كه نتايج كارش را ببيند. براي مثال، به كودك خردسال بگوييد كه اگر نميتواند خودش دست و صورتش را بشويد، شما مجبور خواهيد شد اين كار را برايش انجام دهيد. بعد از دو يا سه بار، او ترجيح خواهد داد كه خودش اين كار را انجام دهد. يا اين كه از تصحيح بيش از حد استفاده كنيد. اگر بار اول كودك دست و صورتش را نشست، نظارت كنيد كه اين كار را دوباره و سه باره انجام دهد.روانشناسي كودك جنگ مسواك زدن مسواك زدن موضوعي نيست كه بتوان در اهميت آن شك كرد و هر كودكي بايد ياد بگيرد كه حداقل دو بار در روز، و ترجيحا بعد از هر غذا، دندانهايش را مسواك بزند؛ همچنين لازم است كه از نخ دندان نيز استفاده كند. ولي در مورد بعضي از والدين، مجبور كردن كودكانشان به اين كه هر صبح خودشان دندانهايشان را مسواك بزنند، يك درگيري هميشگي است. اكثر والدين اهميت مسواك زدن را درك ميكنند، ولي از آنجايي كه دندانهاي كودك دائمي نيستند، گاهي اين كار را جدي نميگيرند. دندانهاي شيري اساس رشد دندانهاي دائمي هستند، پوسيدگي اين دندانها تنها درد ايجاد نميكنند، بلكه ميتواند بالقوه خطرناك باشد؛ زيرا ميتواند منجر به عفونت يا افتادن زود هنگام دندان شوند كه بعدا محل دندان دائمي ر نيز تحت تأثير قرار ميدهد و باعث ميشود كه دندانهاي دائمي كج دربيايند. منبع:مركز مشاوره-مشاور خوب كودك:رعايت نكات پاكيزگي كودك ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
مشاوره كودك تلفني:كودك و تماشاي تلويزيون چگونه است؟ در كشور آمريكا يعني جايي كه تمام خانهها حداقل يك دستگاه تلويزيون و بيش از يك سوم خانهها دو دستگاه تلويزيون دارند، كودكان، اوقات بسيار زيادي را در هفته صرف تماشاي تلويزيون ميكنند. براساس آمارهاي موجود، نوجوانان شش تا يازده ساله بهطور متوسط، بيست و چهار ساعت در هفته تلويزيون تماشا ميكنند و اين در حالي است كه كودكان دو تا پنج ساله، سه ساعت بيش از اين مقدار را صرف تماشاي تلويزيون ميكنند. برنامههاي تلويزيون قطعا ارزشهاي كودكان و برداشتهاي آنها را از دنيا و واقعيتهاي جامعه تحت تاثير قرار ميدهند؛ به ويژه هنگامي كه اين تاثيرات مداوم به صورت انباشتي باشد. بزرگسالان اين توانايي را دارند كه بين واقعيت و افسانه و خوب و بد تمايز بگذارند و بتوانند ذهنشان را از چيزي كه جلو چشمشان به نمايش درآمده است، جدا كنند. ولي كودكان، خام و احساساتي هستند. كودكان چيزي را كه ميبينند و ميشنوند، باور ميكنند و ديدگاههايي را كه به صورت ديداري و شنيداري جذاب به آنها ارائه ميشود، قبول ميكنند. آنها اين آمادگي را دارند كه خود را با شخصيتهاي محبوب و قوي تلويزيون شبيهسازي كنند و به مرور زمان، نقطه نظرهاي مثبت يا منفي آنها را بپذيرند. به نظر ميرسد كه كودكانِ بسيار تاثيرپذير يا عجول، بيشتر مستعد اين هستند كه صحنههاي خشونتاميزي را كه ميبينند، نمايش دهند و اجرا كنند؛ در حالي كه كودكان ديگر ممكن است دچار كابوس شوند و از صحنههايي كه ديدهاند بترسند. ما معتقديم كه تلويزيون به صورت يك واقعيت زندگي درآمده است و نميتوان از آن چشمپوشي كرد ـ با اين كه بسياري از والدين آرزو دارند كه كاش ميشد چنين كرد ـ با اين حال بايد از تلويزيون به صورت موردي استفاده شود. والدين بايد براي استفاده سالم از تلويزيون، دست به انتخاب بزنند؛ به اين ترتيب كه برنامههاي تلويزيون و زماني را كه كودكان براي تماشاي تلويزيون سپري ميكنند، تحت كنترل درآورند. الگو را زود جا بيندازيد ما پيشنهاد ميكنيم براي اين كه بتوانيد نوپايان خود را خوب كنترل كنيد، از پيش برنامهريزي كنيد و جايگزينهاي ديگري را ارائه دهيد. از پيش برنامهريزي كنيد. سعي كنيد علاوه بر تلويزيون تماشا كردن كودكتان، تلويزيون تماشا كردن خودتان را نيز تنظيم كنيد. به محض اين كه از خواب بيدار شديد تلويزيون را روشن نكنيد و تا شب، هنگتمي كه آرم پايان برنامه آمد تلويزيون را روشن نگه نداريد و با اين كار يك زمينه ثابت براي تمام وقايع خانه ايجاد نكنيد. اگر شما يك تماشا كننده بيهدف برنامههاي تلويزوين هستيد، كودكانتان نيز چنين خواهند شد.مشاور كودك تلفني جايگزينهاي ديگري ارائه دهيد. از تلويزيون به عنوان وسيلهاي كه با آن كودكانتان را يك جا آرام نگه ميداريد، استفاده نكنيد. اطمينان حاصل كنيد كه كودكتان فعاليتهاي لذتبخش ديگري نيز دارد كه او را شاد و سرگرم نگه ميدارد و تلويزيون را تنها براي تماشاي برنامههاي خاصي روشن كنيد. تماشاي تلويزيون خانواده را كنترل كنيد با بزرگتر شدن كودكان و تمايل آنها به تماشاي تلويزيون، بيش از خدي كه شما ميخواهيد، بايد برنامهاي براي تلويزيون تماشا كردن بريزيد. در ابتدا تصميم بگيريد كه چه مدت زماني و چه وقت به كودك اجازه خواهيد داد كه تلويزيون تماشا كند. ممكن است تصميم بگيريد كه كودك در زمانهاي معيني بدون محدوديت تلويزيون تماشا كند و يا اين كه در زمانهاي معيني بدون محدوديت ولي تنها برنامههاي تاييد شده توسط شما را تماشا كند، و يا اين كه در مدت، وقت و برنامهها محدوديت قائل شويد. ممكن است برنامه شما به سادگي به صورت دايره كشيدن در جدول برنامههاي تلويزيون روزنامه طرح شود. به كودك اجازه دهيد كه در انتخاب برنامهها به شما كمك كند، ولي تاييد نهايي را براي خودتان نگه داريد. در مورد قوانين، عادلانه رفتار كنيد سعي كنيد تا حد امكان، تلويزيون را در ميان يك برنامه قطع نكنيد. براي كودكان، بسيار سخت است كه در وسط برنامه تلويزيون را خاموش كنند. به كودك تذكر بدهيد. از قبل او را آگاه كنيد كه زمان تقريبي خاموش كردن تلويزيون چه موق است. در مورد كودكان كوچكتر، به آنها بگوييد كه ده دقيقه ديگر فرصت دارند و سپس تايمر آشپزخانه ر روشن كنيد. هنگامي كه زنگ زده شد تلويزيون نيز خاموش خواهد شد. يا اين كه به آنها بگوييد: «وقتي اين برنامه تموم بشه، تلويزيون خاموش ميشه!» اگر يك برنامه تلويزيوني با زمان صرف شام، زمان خواب يا برنامههاي ديگر تداخل دارد، از آغاز، اجازه تماشا كردن آن را ندهيد. منبع:مركز مشاوره-مشاوره كودك تلفني:كودك و تماشاي تلويزيون ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
مهم نيست كه چرا كودك انتظار دارد شما بلافاصله درخواست او را برآورده كنيد. قدم اول شما اين است كه تجربهاي را كه مبناي چنين انتظاراتي شده است، تغيير دهيد. گروهي عمل كنيد. هر كسي كه با كودك سروكار دارد، بايد به عنوان بخشي از حل مشكل عمل كند. اين افراد شامل پرستار كودك و پدربزرگها و مادربزرگها نيز ميشود. هيچ چيز مانند اين عبارت آشنا از پدربزرگ كه ميگويد «آبنبات رو بده بهش بابا!» بدخلقي كودك را ابقاء نميكند. همه بايد با نقشه شما همكاري كنند تا در نهايت، وضعيت موجود تغيير كند. اگر تمام افراد نميتوانند همكاري كنند و يا همكاري نميكنند، ارتباط كودك با فرد مزبور بايد براي مدتي محدود شود. بدين ترتيب كودك ميفهمد كه والدين، از پدربزرگها و مادربزرگها متفاوتند. تجربه متفاوت كودك با مشاور كودك لحظههاي ويژه ميتواند خواندن يك قصه قشنگ در هنگام بازي كردن دو نفري و يا اين كه گفتگو در مورد وقايع روز بعد باشد. بگذاريد بداند كه اطرافيانش او را دوست دارند و براي ديگران ارزش دارد. براي تغيير رفتار كودك برنامهريزي كنيد از پيش فكر كنيد. هنگامي كه جنجال شروع شد هر كجا كه هستيد براي پاسخگويي به خواستنهاي كودك آماده باشيد. در درجله اول، از مكانهاي عمومي كه در آنها چنان مضطرب ميشويد كه نميتوانيد با وجود نقنق كودك در مقابل خواستههاي كودك مقاومت كنيد، بپرهيزيد. كودك بايد بداند كه شما جدي هستيد. بنابراين، طرح جديد خود را در منزل شروع كنيد. سپس قبل از رفتن به مغازه خواروبار فروشي به كودك بگوييد كه در آنجا تنها اشياء موجود در فهرست را خريداري خواهيد كرد. از او بخواهيد كه يك يا دو خوراكي دلخواهش را پيشنهاد كند و آنها را به ليست اضافه كنيد. سپس در راه خواربار فروشي مشاركت او را تحسين كنيد. به گفته خود عمل كنيد. قبل از رفتن به مغازه، قانون را تكرار كنيد: بجز موارد موجود در فهرست، خريد ديگري انجام نخواهد شد. اگر كودك تقاضاي خوراكي ديگري ميكند، چند ثانيه مكث كنيد تا تقاضا را بررسي كنيد و سپس دليلي ارائه دهيد، مثلا: «نه، براي تو خوب نيست.» حرف خود را عوض نكنيد. ممكن است روش برخورد با جُرج چهار ساله كه دائما تقاضاي چيزهاي مختلفي ميكرد، براي شما هم مفيد واقع شود. مادر جرج به او گفت كه تنها ميتواند در فروشگاه يك چيز را براي خودش انتخاب كند، و با هم تصميم گرفتند كه آن يك چيز كتاب باشد. براي به دست آوردن كتاب، جرج ميبايست هيچ چيز ديگري را درخواست نكند و آرام روي نيمكت مغازه بنشيند. اين روش موثر واقع شد. هميشه تصميم خود را بهطور واضح به كودك بگوييد كه چه چيزهايي را ميتوانيد بخريد و چه چيزهايي را نميتوانيد بخريد. فرض كنيد كه كودك شما در ساعت هفت و سي دقيقه بعد از ظهر يك شيريني ميخواهد. به چشمهاي او نگاه كنيد و با لحني ثابت و دوستانه توضيح دهيد كه اين درخواست منطقي نيست چون الآن شام حاضر ميشود «ولي ميتوني بعد از شام يكي بخوري». تسليم نشويد. هنگامي كه تصميم خود را گرفتيد و به كودك گفتيد، به آن پايبند باشيد! حتي در صورتي كه كودك داد و فرياد ميكند و يا به اين سو و آن سو لگد ميزند، تسليم نشويد. مقاومت خود را محك بزنيد. به عنوان مثال بياييد در نظر بگيريم كه شما در قسمت خروجي سوپرماركت هستيد و كودكتان تاكنون پنجاه چيز مختلف، از شيريني تا شكلات و آدامس را در خواست كرده است. در حالي كه شما در حال پرداخت بهاي خريد خود هستيد، كودك شروع به جيغ زدن ميكند كه برايم شكلات بخر. صبر كنيد و دست و پاي خود را گم نكنيد. اين يك تجربه مهم يادگيري براي هر دو شماست. از تحسين استفاده كنيد. به تدريج با رد فزاينده درخواستهاي كودك و كسب صبر بيشتر در مقاومت در برابر انجام خواستههايش، سعي كنيد او را سخاوتمندانه براي تلاشهايش در زمينه همكاري تحسين كنيد ـ به ويژه براي قبول كردن «نه». گاهي بدون اين كه كودك درخواستي كرده باشد، چيزي را كه كودك معمولا درخواست ميكند، به او بدهيد. با اين حال، به اين كار عادت نكنيد زيرا بدين ترتيب، كودك انتظار آن را پيدا خواهد كرد و شما سر جاي اولتان برخواهيد گشت. پيشرفت كودك را يادداشت كنيد. بسياري از والدين، استفاده از جدول را براي ثبت پيشرفتهاي كودك بسيار مفيد مييابند. رفتار مطلوب را معين كنيد و سپس آن را بشماريد. كودك با پذيرفتن جواب نه و يا با اطاعت از فرامين شما نمرهاي خواهد گرفت. نمرهها را با يكديگر جمع كنيد و در بيرون رفتن بعدي براي كودك جايزهاي به انتخاب خودش بخريد. ياد بگيريد كه شكست نخوريد يكبار به او تذكر بدهيد و در صورت لزوم او را از ميز شام دور كنيد؛ مثلا او را به داخل ماشين و يا اتاق خلوتي ببريد و تا هنگامي كه دست از بدخُلقياش برنداشته و قول همكاري نداده است، او را به سر ميز شام برنگردانيد. اگر همچنان به رفتار ناپسندش ادامه داد، مجبور خواهيد شد او را به منزل برگردانيد. اين كار را انجام دهيد؛ حتي اگر اين تصميم باعث شود كه تفريح ساير بچهها متوقف شود. در چنين حالتي به بچهها قول يك برنامه ديگر را بدهيد. چمند روز بعد دوباره بچهها را بيرون ببريد و اين بار لِسلي را با همسرتان در منزل تنها بگذاريد. دفعه بعد لِسلي را با همسرتان در منزل تنها بگذاريد. دفعه بعد لِسلي را نيز مجددا با خودتان ببريد و به او اين فرصت را بدهيد كه نشان دهد ميتواند همكاري كند. كودك دائما چيزها را فراموش يا گم ميكند منبع:مركز مشاوره-مشاور كودك:تجربه كودك را عوض كنيد ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
كودك و نظم و ترتيب: شما نيز ممكن است مانند بسياري از والدين فكر كنيد بايد اسم كودك شما را طوفان تورنادو ميگذاشتند. گاهي به نظر جالب ميرسد كه چطور اين موجودات كوچك ميتوانند در چنين زمان كوتاهي تمام چيزهاي يك اتاق را به هم بريزند. كودكان دوست دارند چيزها را به هم بريزند و كودكان خردسالتر اصلا فكر نميكنند چيزها را به هم ريختهاند: آنها هر چقدر چيزهاي بيشتري براي بازي كردن دورو برشان باشد، سرگرمتر ميشوند و بيشتر لذت ميبرند. بعد از مدتي خانه شما شبيه حراجيهاي لباس يا اسباببازي ميشود و شما هميشه در حال غر زدن سر كودك هستيد كه چيزهايي را كه ريخته است، جمع و جور كند و يا اين كه خودتان آنها را جمع ميكنيد. در اين صورت، شما باز هم يك مسئوليت ديگر را كه نبايد برعهده ميگرفتيد، برعهده گرفتهايد و از همه بدتر اين كه، كودك ميفهمد كسي هست كه پشت سرش چيزهايي را كه ريخته است، جمع كند. هر كس ميتواند و بايد مسئول تميز كردن ريخت و پاشهاي خودش باشد. به كودك خود اهميت مراقبت از وسايل و گذاشتن آنها در محل مخصوصشان را ياد دهيد. او با پيدا كردن سريع وسايلش و غروري كه اين مرتب بودن به او ميدهد، در واقع خودش جايزهاش را گرفته است. گاهي صرفا لازم است كه شما به اصطلاح چوب به زمين بكوبيد: «اين خانه بايد اينطور باشد كه همه ما خودمون وسايلمون را جمع كنيم!» بهطور ايدهآل اين قانون بازد از ابتدا، جزء طبيعي زندگي باشد. اگر چنين نيست، ميتوانيد با بكارگيري يك يا چند مورد از راه حلهاي زير، موقعيت را اصلاح كنيد. از پيش برنامهريزي كنيد مرتب بودن، باعث صرفهجويي در وقت و جلوگيري از درگيري ميشود و به شما اجازه ميدهد كه محيط اطرافتان را كنترل كنيد. بنابراين با صرف كمي وقت طوري محيط اطراف كودك را تغيير دهيد كه نظيف بودن برايش آسانتر شود.مشاوره كودكان تهران براي نگهداري لوازم كودك مكانهايي را تعيين كنيد. به او بگوييد همانطور كه او خانهاي براي زندگي كردن دارد، همه اشياء و لوازمش هم به خانه احتياج دارند. محلهاي جداگانهاي را براي اسباب بازيها، لوازم ورزشي و لوازم هنري و…. كودك تعيين كنيد. جعبههاي كفش ميتوانند براي نگهداري اشياء كوچكتر به كار روند و ميتوان از جعبه جواهرات براي نگهداري اشياء با ارزش استفاده كرد. براي اشياء بزرگتر، تاقچه، كابينت يا كمد مناسبتر از جعبههاي اسباببازي بزرگ هستند كه در آنها اسباب بازيها به هم ريخته ميشوند و ميشكنند. سطلهاي پلاستيكي آويزان شونده، محل مناسبي براي اسباب بازيهاي با قطعات فراوان هستند. به هر شكل كه در مورد اين مسائل تصميم ميگيريد، هدف شما بايد اين باشد كه هر چيز جاي معيني داشته باشد. محل اشياء را طوري قرار دهيد كه در دسترس كودك باشد. اتاق را از چشم كودك نگاه كنيد و مطمئن شويد كه تاقچهها، كابينتها، جارختيها و طبقههاي كمد طوري قرار گرفته است كه كودك ميتواند به آساني به آنها دسترسي پيدا كند. به محلها برچسب بزنيد. محل هر چيز را با برچسب (اتيكت)، حرف چسبان و يا حتي عكس مشخص كني. به اين ترتيب، كودك يكي از فايدههاي حروف الفبا را نيز ياد خواهد گرفت! به كودك آموزش دهيد و او را زير نظر بگيريد براي كودكانتان الگوي عملي باشيد. بدين معنا كه شما خودتان بايد مرتب و منظم باشيد و بر كار آنها نيز نظارت كنيد. كودكاني كه هرگز در عمرشان مرتب نبودهاند نميتوانند در يك چشم به هم زدن همه جا را مرتب كنند. همچنين آنها ميدانند كه چه بايد بكنند. تمام كودكان ـ بزرگ و يا كوچك ـ بايد بدانند كه انتظارات شما دقيقا چه هستند. آيا اتاق فقط بايد جلوي چشم شما تميز باشد و يا اين كه حتي پشت درهاي بسته هم بايد اتاق تميزي داشته باشند؟ به خاطر بسپاريد كه كودك به تدريج ياد ميگيرد كه شما چه ميخواهيد و بنابراين شما بايد در انتظاراتتان واقعبين باشيد. آماده باشيد كه گاهي به كودك كمك كنيد. حتي مرتبترين كودكان نيز براي جمع كردن اسباب بازيهايي كه داراي قطعات متعدد هستند، نياز به كمك دارند تا قطعات گم نشوند. روش زير را كه ما از مادر يك كودك دو ساله ياد گرفتهايم، امتحان كنيد: از كودك خواسته شد كه به بهترين وجه اسباب بازيهايش را جمع كند و سپس مادرش برگشت تا با هم قطعات اسباببازي را سوار كنند. به تدريج كه كودك مهارت پيدا كرد، توانست قطعات بيشتري از اسباببازي را سوار كند و نهايتا توانست خودش اين كار را با احساس غرور خاصي به تنهايي انجام دهد. در كودك عادت ايجاد كنيد. كودك خود را تشويق كنيد كه وسايلش را بلافاصله بعد از بازي، جمع كند. در مورد كودكان نوپا چنين كنيد: يكي شما برداريد، يكي كودك بردارد و بخوانيد: «ما چيزامونو اين جوري جمع ميكنيم، ما چيزامونو اين جوري جمع ميكنيم….» هنگامي كه جمع كردن و برداشتن از روي زمين را ياد گرفت، هدف بعدي اين است كه به او ياد دهيد آنها را كجا بگذارد. اگر اين آموزش را از ابتداي زندگي كودك آغاز كنيد، او به اين نتيجه خواهد رسيد كه اين كار جزء طبيعي بازي كردن يا كار كردن است. منبع:مركز مشاوره-مشاوره كودكان تلفني :كودك و نظم و ترتيب ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ][ ۵۵ ][ ۵۶ ][ ۵۷ ][ ۵۸ ][ ۵۹ ][ ۶۰ ][ ۶۱ ][ ۶۲ ][ ۶۳ ][ ۶۴ ][ ۶۵ ][ ۶۶ ][ ۶۷ ][ ۶۸ ][ ۶۹ ][ ۷۰ ][ ۷۱ ][ ۷۲ ][ ۷۳ ][ ۷۴ ][ ۷۵ ][ ۷۶ ][ ۷۷ ][ ۷۸ ][ ۷۹ ][ ۸۰ ][ ۸۱ ][ ۸۲ ][ ۸۳ ][ ۸۴ ][ ۸۵ ][ ۸۶ ][ ۸۷ ][ ۸۸ ][ ۸۹ ][ ۹۰ ][ ۹۱ ][ ۹۲ ][ ۹۳ ][ ۹۴ ][ ۹۵ ][ ۹۶ ][ ۹۷ ][ ۹۸ ][ ۹۹ ][ ۱۰۰ ][ ۱۰۱ ][ ۱۰۲ ][ ۱۰۳ ][ ۱۰۴ ][ ۱۰۵ ][ ۱۰۶ ][ ۱۰۷ ][ ۱۰۸ ][ ۱۰۹ ][ ۱۱۰ ][ ۱۱۱ ][ ۱۱۲ ][ ۱۱۳ ][ ۱۱۴ ][ ۱۱۵ ][ ۱۱۶ ][ ۱۱۷ ][ ۱۱۸ ][ ۱۱۹ ][ ۱۲۰ ][ ۱۲۱ ][ ۱۲۲ ][ ۱۲۳ ][ ۱۲۴ ][ ۱۲۵ ][ ۱۲۶ ][ ۱۲۷ ][ ۱۲۸ ][ ۱۲۹ ][ ۱۳۰ ][ ۱۳۱ ][ ۱۳۲ ][ ۱۳۳ ][ ۱۳۴ ][ ۱۳۵ ][ ۱۳۶ ][ ۱۳۷ ][ ۱۳۸ ][ ۱۳۹ ][ ۱۴۰ ][ ۱۴۱ ][ ۱۴۲ ][ ۱۴۳ ][ ۱۴۴ ][ ۱۴۵ ][ ۱۴۶ ][ ۱۴۷ ][ ۱۴۸ ][ ۱۴۹ ][ ۱۵۰ ][ ۱۵۱ ][ ۱۵۲ ][ ۱۵۳ ][ ۱۵۴ ][ ۱۵۵ ][ ۱۵۶ ][ ۱۵۷ ][ ۱۵۸ ][ ۱۵۹ ][ ۱۶۰ ][ ۱۶۱ ][ ۱۶۲ ][ ۱۶۳ ][ ۱۶۴ ][ ۱۶۵ ][ ۱۶۶ ][ ۱۶۷ ][ ۱۶۸ ][ ۱۶۹ ][ ۱۷۰ ][ ۱۷۱ ][ ۱۷۲ ][ ۱۷۳ ][ ۱۷۴ ]
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |