moshaverrkhob moshaverrkhob
|
كودكان با استعداد، طبق تعريف، “كساني هستند كه در زمينه هاي عقلي، خلاق، هنري، ظرفيت رهبري، يا رشته هاي خاص دانشگاهي قابليت اجرائي بالايي از خود ظهور مي دهند، و محتاج به خدمات و فعاليت هايي كه رشد چنين قابليت هايي معمولا توسط مدرسه فراهم نشده است.” بيشتر بخوانيد: تشخيص تيزهوشي (استعداد) كودك تفاوت هاي بيولوژيكي بين كودك با استعداد و كودكان تيپيكال يا نوعي، تفاوت هاي زيستي وجود دارد. به نظر مي رسد كودك با استعداد، توليد سلوليِ پيشرفته اي دارد كه همچنين فعاليت سيناپسيِ او را هم افزايش مي دهد. همگي اينها به يك فرآيند فكريِ رو به افزايش علاوه مي شود. به نظر مي آيد كه عصب هاي داخل در مغزِ يك كودك با استعداد از نظر بيوشيميايي بسيار بيشتر باشد و، در نتيجه، الگوهاي مغزي كه رشد مي كنند قادر هستند افكار پيچيده تر را پردازش كنند. ظاهرا فعاليت كورتكس در پيش پيشانيِ مغز بيشتر است، كه منجر به بصيرت و تفكر شهودي مي شود. كودكان با استعداد، فعاليت موج آلفاي بيشتري در مغزشان دارند. آنان نه تنها فعاليت موج آلفاي سريع تري از كودكان تيپيكال يا نوعي دارند، بلكه آن را به مدت بيشتري هم نگه مي دارند. اين امر به آنها امكان يادگيري راحت تر و با تمركز بيشتري را همراه با حفظ و يكپارچگي وسيع مي دهد. تناوب هاي مغزيِ كودكِ با استعداد غالباً زياد رخ مي دهد، و همين امر به او اجازه ي تمركز، توجه، پژوهش و بررسي مي دهد. لينك كاربردي: بسته ارزيابي شخصيت و هوش كودك ويژگي هاي رايج برخي ويژگي هاي عام هستند كه ممكن است كودكِ با استعداد، صاحب آن باشد. كودك با استعداد ممكن است چنين باشد: خود تنظيم گر، مستقل، غالباً ضد اقتدارگرا. منبع:كانون مشاوران ايران-كودك با استعداد كيست؟ ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
قصه هاي كودكانه، قصه هاي كودكانه جديد دخترانه، قصه كودكانه براي خواب در اين مقاله آمده است. قصه هاي كودكانه نقش مهمي در تربيت و پرورش كودك دارند، در ادامه قصه هاي آرامبخش كودكانه ذكر شده است كه به بهبود خواب و شرايط كودك نيز كمك مي كند بنابراين آن را از دست ندهيد. قصه هاي كودكانه تخيل و خلاقيت را تحريك مي كنند. پرستو فكر كرد، اينجا پناهگاهي خواهم يافت. مي خواست سر كوچكش را زير بالش بگذارد تا بخوابد كه قطره اي روي او افتاد. او به آسمان نگاه كرد، اما همه را پر ستاره و بدون ابر ديد، با خود فكركرد چه چيز عجيبي، با وجود آسمان صاف باران مي بارد. دوباره يك قطره ديگر روي او افتاد، سرش را بلند كرد و چيز عجيبي نديد. پرستو ناراحت شد و با خود فكر كرد اين مجسمه حتي نمي تواند مرا از باران پناه دهد، با نگاهي به صورت شاهزاده شاد گفت و آن وقت بود كه يك قطره ديگر درست روي سرش افتاد. پرستو بلند گفت: اين قطرات باران نيستند، اشكي هستندكه از چشمان مجسمه ميبارند، پس پر زد و رفت تا بهتر ببيند. پرستو كه تحت تأثير قرار گرفته بود گفت: «بسيار متاسفم». پرستو ياقوت را گرفت و براي زن برد و وقتي پسرش را با تب شديد در رختخواب ديد، لحظه اي روي صورتش ايستاد تا با بال زدنش او را كمي خنك كند. سپس نزد شاهزاده شاد بازگشت و استراحت كرد. در اينجاي قصه هاي كودكانه، شاهزاده گفت: پرستو ، يك شب ديگر بمان. مرد جواني را مي بينم كه گرسنه است و در سرما در آن خانه زندگي مي كند، يكي از ياقوت هاي كبود را كه چشمان من است بردار و برايش ببر. پرستو در آن زمان اعتراض كرد، اما شاهزاده اصرار كرد و پرستو را راضي كرد و ياقوت كبود را براي مرد جوان برد. روز بعد پرستو سعي كرد با شاهزاده خداحافظي كند، اما شاهزاده او از او خواست كه يكشب ديگر نيز بماند و به پرستو گفت كه يك دختر كبريت فروش را ديده كه حتي يك كبريت هم نفروخته بود و مطمئناًغذايي براي خوردن ندارد. شاهزاده شاد گفت: “ياقوت كبود چشم ديگرم را برايش ببر.” پرستو گفت: حالا ديگر نمي تواني مردم شهرت را ببيني… من در كنارت مي مانم و چشمانت خواهم بود تا اينكه مجسمه شاهزاده شاد كاملاً خاكستري و برهنه شد، بدون اينكه حتي يك برگ طلايي روي آن باشد. نتبجه اخلافي: همه ما ميتوانيم كارهاي زيادي براي كمك به ديگران انجام دهيم و داستان شاهزاده شاد نشان ميدهد كه حتي يك مجسمه هم ميتواند ديگران را شاد و خوشحال سازد. اين افسانه به ما مي آموزد كه بهترين كاري كه مي توانيم انجام دهيم اين است كه باارزش ترين چيزهايي را كه داريم را به ديگران اهدا كنيد. ۲. داستان كلاع پس رفت تا خود را در آب نگاه كند و خود را چنان زشت ديد كه از شرم تصميم گرفت ديگر خود را نشان ندهد. او كه به رفتار باشكوه و پرهاي پر زرق و برق طاووس ها حسادت مي كرد، هر روز مخفيانه آن ها را نگاه مي كرد. به مرور كلاغ متوجه شد كه در سراسر چمنزار چند پر وجود دارد كه از دم طاووس ها افتاده و روي چمنزار باقي مانده است. بنابراين تصميم گرفت تا غروب آفتاب منتظر بماند تا بتواند مخفيانه آن ها را جمع كند. به محض اينكه موفق به جمع آوري پنج عدد شد، پرواز كرد و در مكاني سرپناه پنهان شد و با كمي چسب آن ها را به دم خود چسباند. صبح روز بعد او براي تحسين دم طاووس جديدش در آب بركه رفت و فكر كرد: «حالا من هم به زيبايي طاووس ها هستم. من پيش كلاغهايم ميروم و آن ها را از حسادت ميميرم!» كلاغ سپس نزد دوستانش رفت كه با ديدن او واقعاً حسادت كردند. اون دم با پرهاي طاووس واقعا زيبا بود. اما متأسفانه كلاغ دوستانش را مسخره كرد و به آن ها گفت كه آن ها زشت و پر كچل هستند، دوستان كلاغ نيز به او گفتند كه ديگر نمي خواهند او را ببينند. كلاغ پرواز كرد و رفت تا روي شاخه درختي كه معمولاً طاووس ها را از آنجا تماشا مي كرد بشيند. او فكر كرد: «كلاغ ها لياقت من را ندارند، بهتر است با طاووس ها زندگي كنم. از آنجايي كه من اكنون به زيبايي آن ها هستم، آن ها حسادت نخواهند كرد.” كلاغ تحقير شده و غمگين پرهاي طاووس را از دمش جدا كرد و با سرافكندگي به سوي كلاغ هاي همنوع خود برگشت كه با خنده و شوخي از او استقبال كردند، زيرا دوستان هميشگي او بودند. منبع:كانون مشاوران ايران-قصه هاي كودكانه ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برونشيت در كودكان به صورت اپيدمي، بيشتر در كودكان كمتر از ۲۴ ماه و بين ۲ تا ۶ ماه رخ مي دهد. ويروس از مجراي تنفسي فوقاني به نايژه مياني و كوچكتر پخش مي شود و باعث پاسخ التهابي مي شود. عفونت ممكن است در نوزاداني كه مادرانشان سيگار ميكشند شايعتر باشد، بهويژه اگر مادر در دوران بارداري نيز سيگار مي كشيدند. به نظر مي رسد كودكاني كه از شير مادر تغذيه مي كنند كمتر تحت تأثير اين ويروس قرار مي گيرند. برونشيت چيست؟ ويروس سنسيشيال تنفسي (RSV) علائم و نشانه هاي برونشيت آبريزش بيني كودكاني كه به صورت شديد تر مبتلا به بيماري مي شوند، تنفس سريع و كم عمقي دارند كه عضلات تنفسي را تحت فشار قرار مي دهد و باعث گشاد شدن سوراخ هاي بيني مي شود، به دليل استفراغ و نوشيدن ضعيف، دچار كم آبي شوند و اغلب تب بالايي دارند. برخي از كودكان نيز دچار عفونت گوش مي شوند. پيشنهاد مشاور: دلايل اصلي گريه نوزادان نوزادان نارس يا كودكان خردسال كمتر از ۲ ماه گاهي اوقات دچار دوره هايي مي شوند كه در آن تنفس براي مدت كوتاهي متوقف مي شود (آپنه). در موارد بسيار شديد و غيرعادي، كودك ممكن است به دليل كمبود اكسيژن، اطراف دهانش كبود شود. پيشگيري در حالت ايده آل، افراد بيمار بايد حداقل سه متر از نوزاد فاصله بگيرند. اين ويروس مي تواند چندين ساعت روي اشيايي مانند اسباب بازي ها، حيوانات عروسكي يا كتاب زنده بماند. ساير اقدامات احتياطي عبارت هستند از: پنجره ها را در هواي مناسب باز كنيد تا هواي خانه تازه شود.
پيشنهاد مشاور: افزايش ايمني نوزاد و كودك علاوه بر اين، صداهاي مشخصه اي در حين تنفس ممكن است به دليل درگيري راه هاي هوايي به دليل وجود مخاط و التهاب آن ظاهر شود، به همين دليل صداي تنفس از علائم برونشيت در كودكان است. در اين هنگام ويزيت مهم است: اگرچه درمان خاصي وجود ندارد، اما با تشخيص به موقع علائم و با مداخله سريع اطفال مي توان از بستري شدن در بيمارستان جلوگيري كرد كه در صورت بدتر شدن پويايي تنفسي ناشي از برونشيوليت ضروري است. آيا برونشيت خطرناك است؟ منبع:كانون مشاوران ايران-برونشيت در كودكان ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
كودك را روبروي خودتان روي صندلي بنشانيد و از او بخواهيد كه دستهايش را روي زانوهايش بگذارد. البته كودك نفس خواهد كشيد! ولي بايد سعي كند مانند مجسمه بيحركت بماند و حتي دستها يا بينياش را تكان ندهد. با تمرين، او ميتواند يك دقيقه بيحركت بنشيند و بعضي از كودكان ميتوانند پنج دقيقه يا بيشتر بيحركت بمانند. هرچند روز يكبار بازي را تكرار كنيد تا آگاهي او را نسبت به كنترلش روي حركات، بالا ببريد. فراموش نكنيد كه او را به خاطر پيشرفت، هر چقدر اندك، شديدا تحسين كنيد. نگاه كنيد تا زمان بگذرد يك راه حل واقعي براي طولاني كردن زمان، ايجاد كردن موقعيتي است كه نيازمند آرام نشستن است. به تدريج به او بگوييد كه انتظار داريد چگونه رفتار كند. يك مداد و يك ورق كاغذ برداريد. براي هر زماني كه او بايد آرام بنشيند يك شكل، مثلا ستاره، دايره يا يك صورت خندان بكشيد. براي مثال، ده دقيقه آرام نشستن نيازمند كشيدن ده ستاره است. با گذشتن هر دقيقه، او بايد يكي از شكلها را رنگ كند ياهاشور بزند. هنگامي كه تمام ستارهها يا شكلهاهاشور خوردند، زمان تمام شده و او بازي را برده است. فرود موفقيتآميز اين يك راهحل سرگرمكننده است كه با آن ميتوانيد به صورت تصويري، به كودك خود نشان دهيد كه از او چه انتظاري داريد. كودك را واداريد كه وانمود كند ر حال نشستن روي صندلي هواپيماست و كمربندش را هم بسته است. به او بگوييد كه شما خلبان هستيد و اعلام ميكنيد كه علامت روي كمربند ايمني «روشن» است. اين بدان معناست كه او بايد همانجا بنشيند. سپس چراغ كمربند را «خاموش» كنيد تا بدين ترتيب كودك بتواند بلند شود و بايستد. با تكرار اين بازي، به تدريج زمان نشستن را افزايش دهيد. كودك را به صندلبي بچسبانيد وانمود كنيد كه صندلي را قبل از اين كه كودك بنشيند، به چسب آغشته كردهايد ـ يا اين كه بگذاريد خودش اين تصور را بكند. وقتي او را به صندليش «چسبانديد»، از او بخواهيد كه ديگر به اشياء يا افرادي كه همانطور به صندليشان چسبيدهاند و بسيار آرام نشستهاند، توجه كند.مشاور كودك و نوجوان زمان را برگردانيد – در مورد كودكاني كه در آرام نشستن مشكل دارند، انتظارات خود را دقيقا معلوم كنيد. سپس به او بگوييد كه براي هر دقيقهاي كه آرام بنشيند، به او زمان را بر خواهيد گرداند. – در ازاي هر دقيقه خوب نشستن، اجازه دهيد يكي دو دقيقه، كاري را كه دوست دارد انجام دهد. زمان را ثبت كنيد. – كودك را به خاطر بردباريش عميقا تحسين كنيد. – به كودك تفهيم كنيد كه در ازاي دقايقي كه آرام نمينشيند، بايد كار منزل بيشتري را انجام دهد، تلويزيون تماشا نكند و…. حتما از اين زمان نيز يادداشت برداريد. ولي اين نكته را در نظر داشته باشيد كه اگر مبنا بر اين است كه به اين صورت او را تنبيه كنيد و يا به او فشار بياوريد، زياد هم او را لاي منگنه قرار ندهيد و سعي كنيد بيش از حد به او فشار وارد نكنيد. كودكاني كه دستورات را اطاعت نميكنند عدم پيروي كودك از دستورات والدين، ميتواند عصباني كننده و آزار دهنده باشد. در انتهاي روز شما از تكرار كردن، بحث كردن، نق زدن و كلك زدنهاي او به ستوه ميآييد. اولين چيزي كه بايد به خاطر بسپاريد اين است كه تعداد خواستها و فرامينتان معقول باشد تا كودك تبديل به پادو يا كارگر شما نشوند. دومين مسأله اين است كه در لحن و عمل، خوشايند و منطقي باشيد. گاهي كودكان به اين دليل عادت به بيتوجهي نسبت به دستورات ميكنند كه به خوبي ميدانند دستورات، پيش از جواب دادن به آنها، بارها تكرار خواهند شد. ياد گرفتهاند كه چه مدت طول ميكشد تا والدينشان به اندازه كافي عصباني شوند و آنها را مجبور به اطاعت كنند. همچنين ميدانند كه ممكن است والدينشان تسليم شوند و خودشان كار را انجام دهند. با اين حال، گاهي جواب ندادن صرفا به دليل سركشي و نافرماني، و گاه به دليل انتظارات زيباده از حدي است كه داريم و يا انتظاراتي كه به وضوح آنها را بيان نميكنيم. اگر كودكتان ميفهمد ولي ندرتا از دستورات شما تبعيت ميكند، راه حلهاي زير را امتحان كنيد. ما خودمان اين راه حلها را كارساز يافتهايم. صريح و دقيق باشيد ما اغلب چنان گرفتار صادر كردن فرامين هستيم كه نميفهميم چقدر از كودك انتظار داريم. كودك ممكن است نداند معناي «اتاقت رو تميز كن» چيست. ممكن است معناي اتاق تميز براي او، با انتظارات ما مطابقت نكند. همچنين گاهي والدين چنان پشت سر هم دستوراتي صادر ميكنند كه كودكان قادر به يادآوري آنها نيستند. و نهايتا اين كه گاهي والدين از كودكانشان خواهش ميكنند كه كاري را انجام دهد، در حالي كه قصدشان اين بوده است كه به او بگويند كه بايد آن كار را انجام دهد. كاري را كه ميخواهيد، دقيقا با كلمات ساده و قابل فهم بيان كنيد. و آن را به صورت دقيق شرح دهيد. تعداد دستورات را محدود كنيد. بسياري از مواقع والدين تعداد زيادي دستور را يكجا صادر ميكنند! در حدي به كودك دستور دهيد كه بتواند آن را حفظ كند و به خاطر آورد. هنگامي در صورت لزوم براي او دستورات ديگري صادر كنيد كه آن كارها را انجام داده است. براي مثال، اگر ميخواهيد اتاقش را تميز كند به او بگوييد كه چطور قدم به قدم آن را انجام دهد: «اسباب بازيهايت را جمع كن، لباسهايت را آويزان كن و….» هنگامي كه او كل كار را فهميد، ميتوانيد صرفا به او بگوييد: «برو اتاقت را تميز كن.» پيش از اين كه سخن بگوييد، فكر كنيد. اگر ميخواهيد جواب نه نشنويد، به كودك امكان انتخاب ندهيد، مثلا نگوييد: «ميخواي همين الان اتاق رو تميز كني؟» و يا «چطوره بريم دندانپزشكي؟» ميتوان در عين حال كه خودكامه و ديكتاتور نبود، قاطع بود. گاهي ميتوانيد از انگيزه دادن هم استفاده كنيد، مثلا: «شرط ميبندم قبل از اين كه تا ده بشمُرم از ماشين پياده ميشي!» توجه كودك را جلب كنيد كودكان اغلب چنان غرق كارهايشان ميشوند كه واقعا نميشنوند كه شما چه ميگوييد. براي پرهيز از چنين حالتي، اطمينان حاصل كنيد كه كودك ميداند به او چه گفتهايد. در چشمان كودك نگاه كنيد و از او بخواهيد كه دستورات شما را تكرار كند و بعد براي شما معناي آنها را نيز شرح دهد. در نظر داشته باشيد كه اين روش همچنين در مورد كودكاني كه مدت توجه كوتاهي دارند و به آساني توجهشان منحرف ميشود، مفيد است. به آنچه ميگوييد عمل كنيد و چيزي را بگوييد كه به آن عمل ميكنيد والدين معمولا گرفتارند و گاهي هنگامي كه ميخواهيم بچهها كاري را انجام دهند، فرض ميكنيم كه آن كار انجام خواهد شد و بعد آن را فراموش ميكنيم. اگر چنين نيست، اطمينان حاصل كنيد كه هر بار كه دستوراتي را صادر ميكنيد، آنها را پيگيري ميكنيد؛ تا بدين ترتيب كودكتان ياد نگيرد دستورات شما را ناديده بگيرد. علاوه بر اين، از دادن دستوراتي كه واقعا لازم نيستند، اجتناب كنيد. دستورات را به صورت بازي درآوريد اغلب فرمانهايي كه براي كودكانمان صادر ميكنيم، زمان چنداني براي انجام دادن لازم ندارند و اغلب، اين زمان كمتر از وقتي است كه صرف بحث كردن در مورد آنها ميشود. اگر از دوران خردسالي بچهها شروع به درخواست كمك از آنها كنيد، آنها به وظايف خود به چشم يك بخش طبيعي از زندگيشان نگاه خواهند كرد. بعدا، شما ميتوانيد با اندازهگيري زمان پاسخ، آن را تبديل به يك بازي كنيد: چقدر طول ميكشد كه رختخوابتو مرتب كني؟ شروع ميكنيم، يك، دو، سه…. عاليه! كارتو در چهار دقيقه و نيم تموم كردي، آفرين! واقعا كه ميتونم روي كمكت حساب كنم؛ خيلي ممنون! حالا ميتوني برگردي، بازي كني.» با اين روش مثبت به او ميآموزيد كه كمك كردن زمان زيادي نميبرد. منبع:مركز مشاوره و روانشناسي ايران-مشاوره كودك و نوجوان:با كودك مجسمهبازي كنيد ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
كودكان و والديني كه از هر نظر كامل باشند، وجود ندارند و ما تا به حال والديني را كه دست كم گاهي نسبت به تواناييها و آگاهيهاي خودشان به عنوان مادر يا پدر شك نداشته باشند، ملاقات نكردهايم. كودكان، هميشه آنطور كه والدين ميخواهند، رفتار نميكنند و وقتي والدين احساس ميكنند كه نميتوانند عادات و رفتار فرزندان خود را تغيير دهند، درمانده و آشفته ميشوند و اعتماد به نفس خود را از دست ميدهند. اگرچه والدين امروزي، از نظر تحصيلات و اطلاعات، در تاريخ نمونهاند، ولي هنوز پرسشهاي بسياري وجود دارد. وقتي كارولين در مورد اين كه براي رفتن به مدرسه چه بپوشد، پانزده بار نظرش را تغيير ميدهد و مثل هميشه از سرويس مدرسه جا ميماند، شما به عنوان پدر يا مادرش چه بايد بكنيد؟ بهبود رفتار كودك با كمك مشاور خوب از سوي ديگر، چيزي كه شما از او ميخواهيد، دقيقا چيست؟ كاري كه كودكتان انجام ميدهد و شما را عصباني ميكند، به دقت زيرنر بگيريد. اگر فكر ميكنيد كه لوسي هرگز كاري را كه شروع ميكند به پايان نميرساند، تجزيه و تحليل كنيد كه او چه رفتاري ميكند كه شما به ناچار اينطور فكر ميكنيد. رفتار را به بخشهاي كوچكتري تقسيم كنيد: لوسي تكاليفش را تمام نميكند و هرگز لباسهايش را مرتب نميكند. شما نميتوانيد بگوييد كه او هيچ وقت كارهايش را درست انجام نميدهد، ولي ميتوانيد كوشش كنيد مشكلي را كه در مورد تكاليف و لباسهايش دارد حل و رفع كنيد. يك تكه كاغذ برداريد و آن را از طول به دو بخش تقسيم كنيد. در بالاي يكي از بخشها بنويسيد به ندرت و در بالاي بخش ديگر بنويسيد اغلب. در ستون اول، رفتارها يا عادتهاي خاصي را كه دوست داريد كودكتان كمتر آنها را انجام دهد، بنويسيد و در مقابل آن (در ستون دوم) رفتاري را بنويسيد كه دوست داريد فرزندتان آنها را در بيشتر مواقع انجام دهد. در هر زمان بر روي يك مشكل تمركز كنيد سپس يكي از آنها را كه لزوما مهمترين مشكل نيست، براي كار انتخاب ميكنيم. وقتي شما ميخواهيد اولين مورد را براي شروع انتخاب كنيد، ممكن است يك رفتار سخت يا رفتاري را كه بيش از بقيه شما را آزار ميدهد انتخاب كنيد. اين بد نيست. ولي گاهي بهتر است كار را با يك مشكل كم اهميتتر كه سريعتر حل ميشود، آغاز كنيد، تا در شروع احساس موفقيت كنيد. در هفتهها يا ماههاي بعد، همانطور كه به سمت پايين فهرستي كه تهيه كردهايد پيش ميرويد، احتمالا احساس ميكنيد كه اولويتهاي شما در فهرست در حال تغييرند. مشكلات جديدي ايجاد و موارد قبلي ناپديد شدهاند يا به نظر كم اهميتتر ميآيند. هر تغيير، يك تاثير كلي بر رفتار فرزندتان خواهد داشت و روند بهبود را تسريع خواهد كرد. هر تغيير به منزله گامي است كه در مسير تربيت فرزند خود برميداريد. رفته رفته الگوهاي قديمي عوض خواهند شد و خواهيد ديد كه شما و فرزندتان خيلي زود احساس بهتري نسبت به خود و يكديگر پيدا خواهيد كرد. به كودكان سخت نگيريد اگر پسرتان قبلا براي رفتن به مدرسه دچار مشكل بوده دو سه روزي است كه اين مشكل برطرف شده است، انتظار نداشته باشيد كه قبل از خارج شدن از منزل رختخوابش را هم جمع كند. صبر كنيد و حوصله به خرج دهيد، آن هم به تدريج درست خواهد شد. براي هر دو شما اين خيلي مفيدتر است كه به جاي مأيوس شدن از دستنيافتن بهانتظارات بيشازحد،از پيشرفتهاي كوچكوتدريجي خوشحال باشيد. هماهنگ و ثابت قدم باشيد هميشه يك راهحل را به اندازه كافي به كار ببريد تا فرصت دستيابي به نتيجه دلخواه را داشته باشيد. طبق تجربههاي ما، والدين خيلي زود خسته ميشوند و بچهها اين را ميدانند. اگر والدين مقاوم و استوار نباشند، بچهها به خواستههاي آنها احترام نميگذارند و خود را موظف به انجام آنها نميدانند. چون مطمئن هستند كه با كمي گريه و اندكي سماجت به هدفشان ميرسند. وقتي شما تصميم خود را در مورد اين كه چگونه با يك مشكل روبهرو شويد گرفتيد، ترديد به خرج ندهيد. براي مثال اگر تصميم گرفتهايد كه از ناديده گرفتن سنجيده استفاده كنيد، وقتي فرزند شما در سوپر ماركت، براي مشكلات گريه ميكند، اگر پس از چند دقيقه نتوانيد در برابر گريه، التماس يا نگاههيا شماتتبار دوستتان كه با شما به خريد آمده است بايستيد و در نتيجه تسليم شويد، نه تنها مشكل را حل نكردهايد بلكه در واقع آن را تقويت نيز كردهايد. براي كمك كردن به خود در ثابت قدم بودن، تغييرات را اندازه بگيريد و ثبت كنيد. در اغلب موارد، اين تغييرات به آن اندازه كه شما انتظار داريد آشكار نيستند، ولي به هر حال وجود دارند. اگر كودك شما بدخلقي ميكند، تعداد و فواصل زماني بدخلقيها را بررسي و آنها را ثبت كنيد. ما اينطور فكر ميكنيم كه پس از چند روز پايداري در استفاده از يك روش، از كمتر شدن عصبانيت فرزندتان متعجب خواهيد شد. وقتي شما دريابيد كه در حال پيشرفت هستيد، ادامه دادن راه برايتان آسانتر خواهد بود. بررسي موارد ثبت شده از يك نظر ديگر هم اهميت دارد و آن اين كه اگر راهحل انتخاب شده در مورد شما پاسخ نميدهد، يكي ديگر از روشهاي پيشنهادي را به كار ببنديد. با ديد مثبت نگاه كنيد منبع:مركز مشاوره و روانشناسي ايران-مشاور كودك خوب:مراحل تغيير دادن رفتار كودكان ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
وقتي والدين به خاطر مشكلاتي كه در مواجهه با رفتار كودك خود دارند، با ما مشورت ميكنند، اغلب آنقدر درماندهاند كه حتي نكته مثبتي هم براي گفتن ندارند. آنها شخصيت كودك را با كلماتي نظير: لجباز، تنبيل و خودخواه توصيف ميكنند. اين يك حلقه معيوب است و راه به جايي نميبرد. تغيير دادن شخصيت به مراتب از تغيير دادن رفتار مشكلتر است. وقتي براي تغيير دادن رفتار كودك تلاش ميكنيد، احتمال موفقيت شما بيشتر است. به بچه نگوييد، «چه دختر خوبي». زيرا اين جمله بدين معناست كه هدف، عبارت است از خوب بودن در تمام اوقات؛ مسلم است كه اين انتظار غير ممكن است. به جاي آن ميتوانيد «من از طرز حرف زدنت با مايكل خوشم آمد». گفتن عبارت «پسر خوب» يا «دختر خوب» نميتواند احساس مشخصي را به كودك القاء كند؛ مگر آن كه كودك بتواند آن را با رفتارهاي خويش ارتباط دهد؛ زيرا تصور هر كس از خود، بر پايه تصوري كه از اعمالش دارد، استوار است.مشاوره كودك تلفني چگونه رفتار كودك را تحسين كنيم؟ از تحسينهاي ويژه استفاده كنيد وقتي والدين براي يافتن نكته مثبتي در رفتار كودكشان دچار مشكل ميشوند ما از آنان ميخواهيم كه از رفتارهاي پسنديده كودكان خود يادداشتي تهيه كنند. ما والديني را ديدهايم كه فرياد ميزدند: «هيچي براي نوشتن نبود!» اما بيشتر پدر و مادرها از مشاهده آن همه رفتارهاي خوبي كه نوشته بودند و از نقشي كه از اين يادداشتها در يادگيري روش تحسين داشت، شگفتزده ميشدند. وقتي شما از اين روش استفاده ميكنيد، در پايان هر روز، يادداشتها را به كودكتان هم نشان دهيد. اين كار، روش خوبي براي صحبت كردن در مورد وقايع هر روز است و با اين كار هر دو شما احساس خوبي خواهيد داشت. هر پيشرفتي را تحسين كنيد براي نمونه، دفعه اول به خاطر برداشتن يكي از اسباب بازيها از كف اتاق و گذاشتن آن در كمد (در حالي كه سه يا چهار تاي ديگر را رها كرده است) از كودكتان تعريف كنيد و به او آفرين بگوييد: «چه كار خوبي كردي كه كاميونترو توي كمد اسباب بازيها گذاشتي. بگذار كمكت كنم تا بقيهرو هم جمع كني». دفعه بعد به خاطر جمع كردن دو قطعه از اسبابهايش از او تعريف كنيد و همينطور ادامه دهيد تا رفتار كودك اصلاح شود. تصور كنيد كه فرنزد شما ميخواهد هميشه مورد توجه باشد و تا وسط حرف شما نپرد نميگذارد كه مكالمه تلفني خود را تمام كنيد. بار اول كه سي ثانيه منتظر شد، صحبت كردن را متوقف كنيد و به خاطر اين كارش از او تشكر كنيد و قبل از آن كه دوباره شروع به صحبت كنيد، جوابش را بدهيد. در فرصت مناسب بعدي براي زمان طولانيتري صبر كنيد و سپس جوابش را بدهيد. در واقع با اين كار انتظار را در او شكل دهيد. شايد مجبور باشيد كه كارتان را با توقعات كمتري آغاز كنيد تا به هدفتان برسيد. هنگامي كه رفتار جديدي تثبيت شده است، براي حفظ آن به تحسين كمتري نياز داريم و لازم نيست كودك در مورد آن رفتار به خصوص بهطور مداوم تمجيد شود. در عوض، بهطور اتفاقي اين كار را انجام دهيد؛ مثلا هر پنج يا ده باري كه كودك آن را انجام ميدهد، از او تعريف كنيد. اين روش براي تقويت رفتار مزبور كافي است و به زودي براي هر دوي شما طبيعي خواهد شد. توجه داشته باشيد كه در مورد هر رفتاري ستايش را هرگز بهطور كامل متوقف نكنيد. بهطور مناسب و مقتضي تحسين كنيد بيشتر كودكان بزرگتر با لحن آميخته با شوخي را به تعريف و تمجيد مستقيم ترجيح ميدهند. گفتن اين جمله كه «عجب مستخدم با سليقهاي اينجا بوده است!» پاسخ بهتري را در يك كودك دوازده ساله برميانگيزد تا اين جمله كه «واقعا رختخوابت را خيلي خوب مرتب كردهاي». به نظر ما بايد در مورد واكنشهاي فرزندتان نسبت به تحسين، قضاوت كنيد تا ببينيد به هدف زدهايد يا خير. اگر كودك تعريفهاي شما را ناديده ميگيرد، ولي بعدا آن رفتار خوب را تكرار ميكند، درمييابيد كه ستايش موثر بوده است. توجه: به خاطر داشته باشيد كه جملات تكراري خسته كننده ميشوند. عبارات مشابهي كه پشت سر هم استفاده ميشوند، تاثير خود را از دست ميدهند؛ خلاق باشيد. گاهي بهتر است يك يادداشت زير بالش يا در كيف فرزندتان بگذاريد و در آن از يك رفتار ناپسندش بهطور خاص شكايت كنيد. يا اجازه دهيد در حالي كه با عصبانيت در مورد اعمال نادرستش با يك دوست صحبت ميكنيد، بهطور تصادفي حرفهاي شما را بشنود. براي تقويت اثرات تحسين ميتوانيد يك جايزه را نيز با آن همراه كنيد. به كودك بگوييد كه از كدام كارش خوشحال شدهايد و به او وعده يك هديه كوچك بدهيد، ولي هديه دادن را براي زمانهاي خاص بگذاريد تا هميشه منتظر آن نباشد. بلافاصله كودك را تحسين كنيد معمولا فاصله بين عمل كودك و واكنش ما ميتواند با يك اشاره كوچك به موضوع پُر شود. سپس در يادداشت روزانه رفتارهاي خوب نوشته شود. وقتي اين يادداشت را به او نشان ميدهيد، چيزي هم به عنوان تحسين بگوييد. مثلا بگوييد: «وقتي ميبينم به خواهرت هم كاغذ نقاشي ميدي، خيلي خوشحال ميشم». البته لازم نيست كه در يادداشتتان توضيحات كاملي بنويسيد، بلكه رفته رفته عادت ميكنيد علامتي بگذاريد كه فقط براي خودتان معني داشته باشد. تحسين را با علاقه بيقيد و شرط بياميزيد منبع:مركز مشاوره و روانشناسي ايران-مشاوره كودكان تلفني:تحسين رفتار كودك ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
اگر روز آغاز خوبي داشته باشد، امكان بيشتري وجود دارد كه هم والدين و هم بچهها روز خوبي در پيش داشته باشند. با اين حال، ما اغلب چنان گرفتار عادتها و وظايفمان در زمينه بيدار كردن به موقع، مراقبت از بهداشت كودك، فراهم آوردن غذا، رسانيدن كودك و رتق و فتق امور هستيم كه اين درگيريهاي اجتنابناپذير صبحگاهي ميتوانند تمام روز را خراب كنند. در اين مقاله كوشش خواهيم كرد تعدادي از مشكلات والدين و كودكان كه معمولا موجب گرفتاريهاي صبحگاهي ميشود و همچنين راههايي كه ميتوان از آنها اجتناب كرد يا تغييرشان داد را مورد بحث قرار دهيم. هنگامي كه راههاي پيشنهادي را امتحان كرديد، مشاهده خواهيد كرد كه اين راهحلها چه تغيير عميقي در شروع برنامههاي روزانه خانواده شما و همچنين ديدگاه مثبتتر اعضاء خانواده نسبت به يكديگر و نسبت به روز در پيشرو، ايجاد خواهد كرد. نظر مشاور كودك در مورد كودك سحرخيز واقعيت اين است كه بعضي از كودكان به خواب بسيار كمتري نسبت به كودكان ديگر نياز دارند. ميزان خواب كافي در مورد يك كودك ميتواند دوازده ساعت و در مورد كودك ديگر هشت ساعت باشد. گاهي كمخوابي ميتواند نشانگر فعال بودن بيش از حد باشد ولي معمولا صرفا نمايانگر تفاوت بين افراد است. اگر ميزان خواب كودك شما آن قدر نيست كه روز را به خوبي بگذراند، وظيفه شما اين است كه به او ياد بدهيد هنگامي كه از خواب برميخيزد، چطور مجددا به خواب برود و يا اين كه چطور بيشتر بخوابد. ولي اگر با اين مقدار خواب، كاملا راحت و شاداب است وظيفه شما اين است كه به او ياد دهيد تا رسيدن موقع مناسب براي بيدار شدن سايرين، در يك مكان امن و يا رختخواب به آرامي و بدون سروصدا بازي كند.روانشاسي كودك تعيين وضعيت خواب كودك ۱- آيا كودك هميشه نسبت به همسالانش كمتر ميخوابد؟ ۲- هر شب چند ساعت ميخوابد؟ يك هفته ميزان خواب شبانه كودك را يادداشت كنيد و سپس ميانگين آن را محاسبه نماييد. متوسط خواب شبانه كودك چقدر است؟ ۳- آيا ميزان خواب كودك هر شب تقريبا يكسان است و يا اين كه تفاوت زيادي بين مقدار خواب او در شبهاي مختلف وجود دارد؟ ۴- آيا معمولا كودك صبحها شاداب است؟ آيا تا هنگام خواب بعدازظهر يا خواب شب «دوام» ميآورد و يا اين كه مجددا به خواب ميرود؟ اگر ميزان خواب شبانه كودك تقريبا هر شب به يك اندازه است و معمولا صبحها شاداب است، احتمالا خوابش كافي است و تنها بايد آموزش ببيند كه وقتي شبها به خواب نميرود يا اين كه صبحها زود از خواب بيدار ميشود، به آرامي در رختخواب بازي كند. اگر كودك به خواب بيشتري نياز دارد، ميتوانيد روشهاي زير را به كار گيريد تا با تغيير عادتهاي خوابيدن، كودك بتواند بيشتر بخوابد: آموزش زمانبندي خواب به كودك قاطع باشيد. هنگامي كه كودك زود از خواب برميخيزد، با قاطعيت از او بخواهيد كه دوباره بخوابد و يا اين كه تا هنگامي كه به سراغش نرفتهايد در رختخواب بماند. در مورد بعضي از كودكان همين كافي است؛ البته به شرط آن كه كودك حس كند شما واقعا اين حرف را جدي ميزنيد. انتظار معجزه نداشته باشيد. بيشترين چيزي كه ميتوانيد انتظار داشته باشيد، افزايش تدريجي زمان خوابيدن است. اگر كودك نوپاي شما ساعت ۶ صبح از خواب برميخيزد، از او انتظار نداشته باشيد كه روز بعد ساعت ۸ صبح از خواب برخيزد. اگر فرداي آن روز ساعت شش و پانزده دقيقه و روز بعد ساعت شش و سي دقيقه از خواب برخيزد، پيشرفت زيادي كرده است. سعي كنيد در اين مورد به تدريج به حالت ايدهآل برسيد. به كودك اطمينان خاطر بدهيد. بعضي از كودكان نگران اين هستند كه مبادا بيش از حد بخوابند. آنها را مطمئن كنيد كه در صورت لزوم آنها را از خواب بيدار خواهيد كرد. و يا اين كه بالاي سر آنها ساعت زنگدار بگذاريد. قانون «پنج دقيقه صبر كن» را اجرا كنيد. احتمالا شما نياز داريد كه به جاي كودك، خودتان را تقويت كنيد. هنگامي كه صداي گريه و يا حركت كردن كودك را شنيديد، سريعا سراغ او نرويد. ابتدا پنج دقيقه صبر كنيد و سپس به اتاق او برويد؛ مگر مواقعي كه فكر مبيكنيد كودك واقعا مشكلي دارد. بعد از چند روز ميبينيد كه كودك بلافاصله يا كمي بعد دوباره به خواب ميرود. اگر هنوز زود از خواب برميخيزد، دوباره اين قانون را به كار ببريد. به كودك پاداش دهيد. در مورد كودكي كه حرفها را به خوبي ميفهمد، ميتوانيد از پاداش دادن استفاده كنيد. اين روش معمولا در مورد كودكان بالاي سه سال به خوبي موثر واقع ميشود. براي كودك اهداف جزئي انتخاب كنيد تا به تدريج به آنها برسد. اگر به عنوان پاداش به كودك يك اسباببازي ميدهيد، اطمينان حاصل كنيد كه اگر بدون حضور شما با آن بازي كند، خطري او را تهديد نميكند. كودكان را با اسباب بازيهايي كه به راحتي از يكديگر جدا ميشوند و به صورت اجزاء كوچك قابل بلع درميآيند، تنها نگذاريد. همچنين در مورد اسباب بازيهايي كه سيم دارند احتياط كنيد. ممكن است بخواهيد كه جدول جايزره را با مورد بعدي (تمرين مثبت) همراه كنيد. منبع:مركز مشاوره و روانشناسي ايران-روانشناسي كودكان:كودكان و مشكلات صبحگاهي ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
همه والدين در مورد تنبيه كودك، عقايد شخصي مخصوصي دارند. چه آنهايي كه آن را ميپذيرند و يا رد ميكنند، از تنبيه به عنوان يك روش آموزشي مناسب براي كودكانشان استفاده ميكنند. وقتي كه كودكتان را به اتاقش ميفرستيد، زمان تماشا كردن تلويزيون را محدود ميكنيد و به او اجازه بارزي كردن با اسباببازي مورد علاقهاش را نميدهيد؛ يا وقتي كه به يكباره و به دنبال نزديك شدن كودك به اجاق گاز، ناگهان فرياد ميكشيد: «نكن!» در واقع براي اصلاح رفتارها از اصول تنبيه استفاده كردهايد. اگر ميتوانستيم كودكانمان را فقط با استفاده از روشهاي مثبت تربيت كنيم، خيلي عالي بود؛ اما نميتوانيم. براي آموختن الگوهاي رفتاري شايسته، هم روشهاي مثبت و هم منفي لازم هستند. ما قصد نداريم تنبيه را بپذيريم يا رد كنيم. بلكه ميخواهيم روش آن را بياموزيم تا هنگامي كه تنبيه به عنوان يك روش تربيتي ضروري بود، تاثير بيشتري داشته باشد.مشاوركودك انلاين تنبيه به تنهايي نميتواند نتايج دلخواه را فراهم كند. زيرا بهطور كلي روشي منفي است. اين روش به كودك ميآموزد كه چه كاري را نبايد انجام دهد. اما نميآموزد كه چگونه بايد رفتار كند. وقتي تنبيه را بدون تقويت رفتار شايسته به كار ميبريم، كودك نميداند رفتار ناپسندش را با چه رفتاري جايگزين كند. هيتر سه ساله براي رسيدن به يك ليوان از صندلي بالا ميرود. مادرش او را از صندلي پايين ميگذارد و به خاطر بالا رفتن از آن، او را سرزنش ميكند. هيتر گريه ميكند و ميگويد، «ديگه نميروم بالا، مامان». تا اين مرحله خوب است؛ اما اين دختر بچه نميآموزد كه ميتواند از جايي امنتر ليوان بردارد، يا دفعه بعد بايد از كسي كمك بخواهد. او آموخته است كه چه كاري ر نكند؛ ولي ياد نگرفته است كه چه بايد بكند. به علاوه، تنبيه وقتي موثر است كه وقتي باشد چون وقتي از يك تنبيه به دفعات زياد استفاده شود، تاثيرش را از دست ميدهد. والدين مكررا چيزهايي شبيه اين را به ما ميگويند: «اولين باري كه كارل را تنبيه بدني كردم، خيلي گريه كرد و پس از آن، براي مدت طولاني رفتارش تصحيح شد، اما حالا كه مرتبا به خاطر رفتارهاي نادرستش تنبيه بدني ميشود، هيچ تاثيري ندارد و به نظر نميرسد كه به هيچ وجه اهميتي بدهد.» اين يك واكنش تطبيقي كلاسيك است، و به سبب همين اثر است كه ما تنبيه بدني را به عنوان شكلي از تنبيه توصيه نميكنيم. از آنجاي يكه گاه تنبيه به عنوان يك روش مديريت، لازم ميشود، اين پرسش شكل ميگيرد كه: پس چه وقت و چگونه ميتوانيم از آن استفاده كنيم؟ ما اين اصول را پيشنهاد ميكنيم: تنبيهي را انتخاب كنيد كه رفتار ناخواسته را كاهش دهد تنبيه فقط هنگامي موثر قلمداد ميشود كه بروز رفتار نامناسب را كاهش دهد. در بسياري از مواقع، كودكان را براي تنبيه به دفتر مدير مدرسه ميفرستند؛ ولي همانطور كه انتظار ميرود، نتيجهاي عايد نميشود. دانشآموز از انجام تكاليف ودداري ميكند و از منتظر ماندن در دفتر مدرسه لذت ميبرد، پس رفتارش با بيتوجهي تقويت ميشود. تنبيه بدني، ايجاد محدوديت و گرفتن اسباب بازيها يا امتيازات خاص (مانند تماشاي كارتون) در صورتي «تنبيه» تلقي ميشوند كه موثر واقع شوند. براي نمونه، مايكل نه ساله را به خاطر كتك زدن خواهرش به اتاقش فرستادند، او در آنجا با كامپيوتر و اسباب بازيهايش مشغول بازي شد. وقتي مادرش به او گفت كه ميتواند از اتاق بيرون بيايد، در حال تماشاي كارتون مورد علاقهاش بود. او حتي فراموش كرده بود كه تنبيه شده است. به علاوه، وقتي از اتاق خارج شد، خواهرش را دوباره كتك زد تا باز به اتاقش فرستاده شود. پس نصيحت ما اين است كه نخست نتايج تنبيه را بررسي كنيد. اگر رفتار هدف كاهش يافته بود، ميتوانيد دوباره از آن نوع تنبيه استفاده كنيد. در غير اين صورت، تكرار آن تنبيه سودي ندارد و بايد روش ديگري را بيازماييد. در تنبيه زيادهروي نكنيد اگر بيش از حد از تنبيه استفاده كنيد، كودك شما به آن عادت خواهد كرد و تنبيه تاثير خود را به تدريج از دست خواهد داد. هر اقدامي ـ اگر هم موثر باشد ـ شامل ممنوع كردن تماشاي تلويزيون، تنبيههاي بدني و غيره با استفاده بيش از حد تضعيف ميشود و اثر مورد نظر شما را ايجاد نخواهد كرد. از تنبيه در كنار روشهاي مثبت استفاده كنيد وقتي تنبيه را به عنوان يك روش انتخاب ميكنيد، بايد به كودك آموزش نيز بدهيد. تنبيه به تنهايي رفتار خوب را به كودك نميآموزد. براي تشويق كودك به انجام آنچه ميخواهيد، بايد تفهيمش كنيد، به او آموزش دهيد و در صورت اصلاح رفتار مزبور، پاداشي برايش در نظر بگيريد. اگر كودكتان را به خاطر دويدن به سمت خيابان تنبيه كرديد، سپس بايد روش عبور از خيابان را به او آموزش دهيد. و در نهايت به خاطر منتظر ماندن در كناي خيابان يا عبور محتاطانه از خيابان، او را تحسين كنيد. با اين روش، تاثير تنبيه بيشتر خواهد شد. تنبيه را به تعويق بيندازيد اگر قصد تنبيه كودكتان را داريد، درست پس از رفتار ناپسندش اين كار را انجام دهيد. رفتار انسان را پيامدهاي بدون وقفه كنترل ميكنند. (اين پيامدها ميتوانند مثبت يا منفي باشند) پس صبر نكنيد تا «بابا بياد خونه». تا عصر يا فردا يا هفته بعد صبر نكنيد. هر تنبيهي، اثرش را با گذشت زمان از دست ميدهد و ممكن است كودك نتواند ارتباط تنبيه را با عمل ناپسندش درك كند. هميشه پيامدها را تشريح كنيد كودك بايد بداند چه رفتاري شما را ناراحت ميكند و در صورت پافشاري در انجام آن، واكنش شما چه خواهد بود. تصميم خود و پيامدهاي ناديده گرفتن آن عمل را به او بگوييد. ثابت قدم باشيد تنبيه موثر نه تنها يك تنبيه بدون وقفه است، بلكه تنبيهي است كه براي كودك قابل پيشبيني باشد. تنبيه بايد در تمام مواردي كه آن رفتار ناپسند سر ميزند، انجام شود. اگر به كودكتان گفتهايد كه در صورت پرت كردن عروسكش، آن را از او خواهيد گرفت، پس از هر بار پرت كردن به وعده خود عمل كنيد تا هميشه منتظر پيامدهاي رفتار ناپسند خود باشد. الكي تهديد نكنيد كودك را به تنبيهي كه آن را انجام نميدهيد، تهديد نكنيد. پيش از واكنش نشان دادن، دومين، سومين يا دوازدهمين فرصت را به او ندهيد. هميشه به حرفي كه ميزنيد عمل كنيد و چيزي را كه گفتيد، جدي بگيريد. تهديدهاي پوچ و ناپايدار، به رفتارهاي نادرستي ميانجامند كه تثبيت شده، در برابر تغيير مقاومتر ميشوند. منبع:مركز مشاوره و روانشناسي ايران-مشاور كودكان آنلاين:چگونگي تنبيه كودك ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
اختلالات يادگيري براي توصيف ناتواني در حفظ و تعميم مهارت ها يا اطلاعات خاص به دليل كمبود توجه، حافظه يا استدلال است كه بر عملكرد تحصيلي تأثير مي گذارد. ناتواني هاي يادگيري يا اختلالات يادگيري، نقص در نوشتن، خواندن يا حساب هستند. كودكان مبتلا به اختلال يادگيري در يادگيري مشكل دارند و عليرغم تمرين هاي مداوم و فشرده، به اهداف تعيين شده يادگيري دست نمي يابند. با درك انواع مختلف اختلالات يادگيري و علائم آن ها، شما مي توانيد چالش هاي خاصي كه كودكتان با آ نها مواجهه مي شود را كشف كنيد و يك برنامه درماني مؤثر را محيا كنيد. مركز مشاوره ستاره ايرانيان درمان تضميني اختلالات يادگيري كودكان را ارائه مي دهد، مشاوران اين مركز به صورت تخصصي دوره هاي درمان را گذرانده و علاوه بر اين مركز ستاره با كمك دستگاه هاي به روز دنيا بدون هيچ عوارض جانبي عملكرد تحصيلي و شخصي كودك شما را به بالاترين حد مي رساند. براي مطالعه بيشتر: تشخيص اختلالات و ناتواني هاي يادگيري اختلالات يادگيري چيست؟ اختلالات خواندن علل اختلالات يادگيري اولين دليل اختلال يادگيري شامل شرايط پزشكي مادر يا استفاده از داروهاي غيرمجاز در دوران بارداري مادر، عوارض بارداري يا زايمان (مانند پره اكلامپسي يا زايمان طولاني) و مشكلات نوزاد در زمان زايمان (مانند نارس بودن ، وزن كم هنگام تولد، يرقان يا زايمان زودرس). ۱.اختلالات و ناتواني هاي يادگيري را مشاهده و درك كنيد. در نهايت، مواجهه و غلبه با چالشي مانند ناتواني يادگيري مي تواند به كودكتان در رشد انعطاف پذيري بيشتر و قوي ترشدن كمك كند. همواره به ياد داشته باشيد روشي كه شما به چالش ها واكنش نشان مي دهيد تأثير زيادي در عملكرد كودكتان خواهد داشت. طرز برخورد خوب، مشكلات مرتبط با ناتواني يادگيري را حل نخواهد كرد بلكه به كودكتان حس اميد و اطميناني مي دهد كه آن مشكلات قابل اصلاح بوده و آنكه او سرانجام موفق خواهد شد. ۲. نكاتي براي مواجهه با ناتواني يادگيري كودكتان ۳. خودتان متخصص شويد.
منبع:كانون مشاوران ايران-اختلالات يادگيري ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
عوارض ترس در كودكان چيست؟ چه چيزي باعث ترس شديد كودك مي شود؟ چگونه مي توان ترس را در كودك كاهش داد؟ يكي از مسائل رايج و شايع ميان كودكان ” ترس ” است. مطالعات و بررسي هاي مختلفي كه انجام شده، نشان مي دهد كه كودكان بهنجار به نحو شگفت آوري دچار ترس هاي متفاوتي هستند. اگرچه كه ترس در ميان كودكان امري رايج است، اما ترس هاي شديد چندان متداول نيستند. به گونه اي كه عده اي از روان شناسان معتقد هستند كه ترس يك غريزه و ميل باطن ست كه بر اساس حكم اين غريزه، كودك دوست دارد كه بترسد و به نوعي از اين ترس لذت مي برد. روانشناسي ترس كودكان زيرا هنگامي كه كودك به زور ترس كاري را انجام دهد يا ندهد، همان كار خلاف خواسته ها و و تمايلات بزرگترها و والدين را در نبود آن ها و يا در خفا انجام ميدهد، و به اين علت در اين شرايط اين اعمال را انجام مي دهد كه؛ زور و ترسي وجود ندارد و با شدت و وحدت بيشتري انجام مي دهد و امكان دارد كه به انحرافات جانبي ديگر نيز كشيده شود. گاهي در كودكان خردسال، ديده شده كه به دليل رفتارهاي نادرست بزرگترها و والدين، در كودك چنان ترسي رخنه مي كند كه او از ديدن اشكال مشابه به عوامل ترس نيز، شديدا مي ترسد.
كودك ترسو علل و درمان اختلال فوبي يا هراس عوارض ترس در كودكان ۱. غريبي كردن ۲. ترس از جدايي پيشنهاد مشاور: اختلال هراس يا ترس در كودكان روش برداشتن ترس بچه زور و يا منطق و استدلال، در برطرف كردن و ازبين بردن ترس كودك، نقش تعيين كننده اي ندارند و تنها پروش بعضي از استعداد ها و همچنين كار هاي مثبت و آرامش اطرافيان مي تواند در كم كردن و عدم بروز ترس در كودكان تاثير به سزايي داشته باشد. به صورت كلي؛ دختران نسبت به پسران ترس بيشتري از خود بروز مي دهند. به نظر مي رسد كه با افزايش سن، عوارض ترس در كودكان كم مي شوند و بايد انتظار داشت كه واكنش هاي خفيف ترس و همچنين آن هايي كه به دوره ي به خصوصي از دوران رشد مربوط مي باشد به سرعت از بين بروند. اگر ترس – هرچند كوتاه مدت – در حد قابل ملاحظه اي اذيت كننده باشد، يا سبب تغيير در رفتار فرد شود و به آن ضربه وارد كند، بايد در پي چاره و حل آن برآمد. در تحليل و ارزيابي و بررسي هاي ترس هاي دوران كودكي، يكي از عواملي كه بسيار مؤثر مي باشد، “نقاط عطف رشدي” است و هنگام قضاوت در مورد ترس كودكان، از اهميت بسياري برخوردار مي باشد. بسياري از ترس ها مربوط به سن خاصي هستند و همچنين موقتي و ناپايدار هستند. اما با اين وجود احتمال دارد كه ترس هاي دوران كودكي، پي آمدهاي طولاني مدتي داشته باشند. افرادي كه در بزرگسالي دچار ترس مي شوند، در دوران كودكي نيز بيشتر از افرادي كه دچار ترس نيستند به ترس دچار بوده اند. منبع:كانون مشاوران ايران-عوارض ترس در كودكان ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ][ ۵۵ ][ ۵۶ ][ ۵۷ ][ ۵۸ ][ ۵۹ ][ ۶۰ ][ ۶۱ ][ ۶۲ ][ ۶۳ ][ ۶۴ ][ ۶۵ ][ ۶۶ ][ ۶۷ ][ ۶۸ ][ ۶۹ ][ ۷۰ ][ ۷۱ ][ ۷۲ ][ ۷۳ ][ ۷۴ ][ ۷۵ ][ ۷۶ ][ ۷۷ ][ ۷۸ ][ ۷۹ ][ ۸۰ ][ ۸۱ ][ ۸۲ ][ ۸۳ ][ ۸۴ ][ ۸۵ ][ ۸۶ ][ ۸۷ ][ ۸۸ ][ ۸۹ ][ ۹۰ ][ ۹۱ ][ ۹۲ ][ ۹۳ ][ ۹۴ ][ ۹۵ ][ ۹۶ ][ ۹۷ ][ ۹۸ ][ ۹۹ ][ ۱۰۰ ][ ۱۰۱ ][ ۱۰۲ ][ ۱۰۳ ][ ۱۰۴ ][ ۱۰۵ ][ ۱۰۶ ][ ۱۰۷ ][ ۱۰۸ ][ ۱۰۹ ][ ۱۱۰ ][ ۱۱۱ ][ ۱۱۲ ][ ۱۱۳ ][ ۱۱۴ ][ ۱۱۵ ][ ۱۱۶ ][ ۱۱۷ ][ ۱۱۸ ][ ۱۱۹ ][ ۱۲۰ ][ ۱۲۱ ][ ۱۲۲ ][ ۱۲۳ ][ ۱۲۴ ][ ۱۲۵ ][ ۱۲۶ ][ ۱۲۷ ][ ۱۲۸ ][ ۱۲۹ ][ ۱۳۰ ][ ۱۳۱ ][ ۱۳۲ ][ ۱۳۳ ][ ۱۳۴ ][ ۱۳۵ ][ ۱۳۶ ][ ۱۳۷ ][ ۱۳۸ ][ ۱۳۹ ][ ۱۴۰ ][ ۱۴۱ ][ ۱۴۲ ][ ۱۴۳ ][ ۱۴۴ ][ ۱۴۵ ][ ۱۴۶ ][ ۱۴۷ ][ ۱۴۸ ][ ۱۴۹ ][ ۱۵۰ ][ ۱۵۱ ][ ۱۵۲ ][ ۱۵۳ ][ ۱۵۴ ][ ۱۵۵ ][ ۱۵۶ ][ ۱۵۷ ][ ۱۵۸ ][ ۱۵۹ ][ ۱۶۰ ][ ۱۶۱ ][ ۱۶۲ ][ ۱۶۳ ][ ۱۶۴ ][ ۱۶۵ ][ ۱۶۶ ][ ۱۶۷ ][ ۱۶۸ ][ ۱۶۹ ][ ۱۷۰ ][ ۱۷۱ ][ ۱۷۲ ][ ۱۷۳ ][ ۱۷۴ ]
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |