moshaverrkhob moshaverrkhob
|
دوران طلايي تربيت را از دست ندهيد! كودك در اين سن، پايه هاي اساسي شخصيت خود را در تعامل با اطرافيان و به ويژه والدين شكل مي دهد و مي توان گفت طلايي ترين سنين تربيت كودك، ۵ سال ابتدايي رشد است. لازم است بدانيد كه در اين سن، كودك به لحاظ شناختي، داراي تفكر عيني است. به اين معني كه او نمي تواند مفاهيم انتزاعي را درك كند و لازم است با او كاملا شفاف و واضح صحبت كنيد. اگر به عنوان والد بتوانيد الفباي صحيح تربيتي را از همين سن، اجرا كنيد، فرزندتان در سنين بالاتر كاملا خودتنظيم و مسئولانه رفتار خواهد كرد . بدين طريق از بسياري از مشكلات رفتاري مانند لجبازي، بدرفتاري، ديگر آزاري، بي نظمي و خودمحوري دور خواهد ماند آيا الفباي تربيت كودك را مي دانيد؟ همين مساله باعث شده است تا تعداد زيادي از افراد، بدون توجه به مهارت هاي خود اقدام به فرزند آوري كنند و به دليل بي مهارتي و نداشتن سواد تربيتي كافي، در تربيت كودك كلافه شده و در اغلب موارد او را مقصر بدانند. باتوجه به جديدترين اصول تربيتي كودك،اگر از اصول گانه ي زير آگاه باشيد و در عمل به رعايت آن ها بپردازيد. مي توانيد اطمينان داشته باشيد كه مسير تربيتي كودك به خوبي طي خواهد شد و بحران هاي رشدي را يكي پس از ديگري با موفقيت طي خواهيد كرد. ۱)تنبيه ممنوع به عنوان متخصص امر فرزند پروري لازم است اين باور نخ نما شده را براي هميشه از ذهن تان بيرون كنم. در حقيقت تنبيه مانند آتش زير خاكستر عمل مي كند. كودك تنبيه شده صرفا در حضور پدر يا مادر تنبيه كننده رفتار مورد انتظار را نشان مي دهد و بلافاصله پس از غيبت آن ها، رفتارهاي قانون شكنانه را آغاز مي كند. بر اساس اصول تغيير و اصلاح رفتار، بزرگ ترين ضرر تنبيه، مخدوش كردن “ارتباط” شما با فرزندتان است. اگر رابطه را به عنوان مهم ترين كليد فرزندپروري در نظر بگيريم، از دست دادن آن مي تواند مسير تربيت فرزندتان را روز به روز سخت تر و مبهم تر كند. بنابراين لازم است به عنوان اولين اصل، تنبيه را براي هميشه فراموش كنيد و به دنبال راه حلي به جز آن باشيد.جديدترين روش هاي روانشناسي كودك ۲) از تشويق به درستي استفاده كنيد اين دسته از والدين كودك را مانند رباتي فرض مي كنند كه بايد براي هر حركتي تشويق شود و اين باور منجر به فرسودگي آن ها در امر فرزند پروري خواهد شد. والدين معتقد به تشويق، گاهي تا حدي از اين ابزار استفاده مي كنند كه كودك به طور كلي نسبت به هرگونه تشويق مادي و غيرمادي مقاوم مي شود و هيچ چيز برايش جذابيتي نخواهد داشت. جديدترين اصول تربيت فرزند در حال ترويج اين اعتقاد هستند كه تشويق نيز داراي اصول مخصوص به خود است. به عنوان مثال ممكن است مادري را ديده باشيد كه به فرزندش مي گويد ” اگر غذاتو خوب بخوري، برات فلان عروسك رو مي گيرم”. مادر ممكن است چنين استدلال كند كه من در حال به كاربردن اصول تشويق هستم در حالي كه سخت در اشتباه است. كودكي كه غذايش را به خوبي بخورد، از پيامد طبيعي ان كه احساس سيري است، لذت خواهد برد، بنابراين استفاده از تشويق هاي بيروني مانند شكلات و عروسك و … نه تنها بي فايده است بلكه بسيار مخرب خواهد بود و كودكي لجباز، روشه گير و زورگو به بار مي آورد. به يادداشته باشيد كه تشويق نيز مي تواند به اندازه ي تنبيه، مخرب باشد مگر آنكه از آن به درستي استفاده كنيد. منبع:كانون مشاوران ايران-با كودك سه ساله ام چگونه برخورد كنم؟ ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
دراين مقاله با عنوان آموزش كودك و نوجوان، مفهوم آموزش را براي زمينه هاي اصلي كه به حوزه تربيتي (شناختي ،هيجاني، جنسي، رفتاري و اجتماعي) مربوط مي شود به كار نبرده ايم و قصد داريم ضرورت آموزش كودك و نوجوان را در چهار حوزه به شرح زير مورد بررسي قرار دهيم: ۱- آموزش خلاقيت ۲- آموزش زبان دوم ۳- آموزش موسيقي ۴– آموزش ورزش زيرا در كشور ما نظام آموزشي با تمركز بر امتحانات ورودي دانشگاه ها تنظيم شده و چندان به توانمنديهايي كه بر عملكرد هاي كلي فرد تاثير دارد نمي پردازند و لذا ضرورت آموزش توسط والدين از سنين پيش دبستاني را پر رنگ مي كند. اكنون به شرح هر حوزه به شكل اجمالي مي پردازيم. آموزش خلاقيت: تقريبا از ۵ سالگي سن مناسب آموزش خلاقيت آغاز مي شود كودكان در اين سنين از قوه تخيل خوبي برخورداند و گاهي والدين از مواجهه با اين تخيلات گيج و گنگ مي شوند ، اما بهترين زمان است كه به تخيلات كودك خود گوش فرا دهند او را ترغيب كنند تا توضيحات اضافي بدهد و حتي به طرح سوالاتي از كودك بپردازند. خود الگوي باشند كه با يك اسباب بازي فقط يك جور بازي نكنند در نقاشي ها ايده اينكه آيا مي شود آسمان را رنگ ديگري كشيد را بيان كنند تا كودك را به تفكر ترغيب كنند. علاوه بر اين وظيفه والدين است كه خلاقيت كودك را شناسايي و از آن حمايت كنند مثلا اگر شاهد يك نقاشي باشند كه سيب ها بنفش كشيده و آسمان سبز كشيده شده باشد نبايد كودك را به اشتباه كردن متهم و به اينكه بايد از واقعيت تعبيت كند ترغيب كرد، اين نوعي از خلاقيت است لذا بر والدين واجب است در اينجا خلاقيت كودك را شناسايي و از آن حمايت كنند و با گفتن جملاتي؛ درك خود را از نقاشي كودك ابراز كنند. علاوه بر اين تفكر خلاق بدين جهت از جمله تفكرات برتر است كه در بعد رفتاري، هيجاني و تصميمات فرد بروز مي كند . فرد خلاق تصيمات بهتري مي گيرد با مشكلات بهتر برخورد مي كند و حل مسئله بهتري نيز دارند ، چرا؟ زيرا مي تواند به انواع راه حل ها ، حتي آنهايي كه تا به حال به ذهن كسي خطور نكرده است فكر كند و چه كسي اين تفكر را و از چه زمان به او آموخته است؟ والدين و آموزگاران و مربيان از دوران كودكي و سالهاي پيش از دبستان از حدود ۵ سالگي. وقتي كودك دچار مشكل مي شود و مثلا اسباب بازي اش خراب مي شود و گريه و دادش بلند مي شود چه راه حل هايي وجود دارد، اينكه ببريم پيش بابا بزرگ اگر شد درستش كنيم ، خريدن يك اسباب بازي تازه ، بازي جديدي با همان اسباب بازي خراب و …خلاقيت به كودك مي آموزد تا با مشكلات ، آسان تر و با ذهن بازتري برخورد كند و مغلوب مشكلات نشود بنابراين وقتي به فرزند خود خلاقيت را مي آموزيد به او آموزش داده ايد تا در آينده فردي موفق تر و زندگي راحت تر و شادتري داشته باشد ، لذا بر والدين واجب است كه به كودك خود خلاقيت را بياموزند. آموزش زبان دوم: در بررسي هاي انجام شده سن ۵ سالگي به عنوان زمان مناسب براي آموزش زبان دوم انتخاب شده است زيرا كودك از لحاظ رشد حنجره به درجه مناسبي رسيده است تا هم زبان دوم را به خوبي صحبت كند و هم در اداي زبان مادري به درجه اي از تسلط رسيده است. در آموزش زبان دوم كودك نبايد تحت فشار باشد و ميزان يادگيري او اهميتي ندارد بلكه شروع و ايجاد اشتياق و علاقه در كودك براي يادگيري زبان دوم بسيار مهم است با توجه به تفاوت ديدگاه در مورد شروع آموزش زبان دوم مجموع تحقيقات نشان داده شروع آموزش بعد از ده سالگي موفقيتي در بر نخواهد داشت و اگر خيلي زود شروع شود منظور دو يا سه سالگي است ممكن است تداخل در يادگيري زبان اول ايجاد كند . نتايج بررسي هاي متخصصان آموزش كودك نشان داده كه كودكاني كه زبان دوم را مي آموزند در حل مسائل پيچيده خلاقيت، تبحر بيشتري دارند و قوه استدلال ، درك و توانايي ذهني آنها پيشرفته تر از همسالانشان است. آموزش موسيقي: دليل تاكيد بر آموزش موسيقي زير سن ۷ سالگي نوعي توانايي پايه است به نام BMC(Basic Music Competence) يعني توانايي خارج نخواندن و با ريتم پيش رفتن. هيچ كودكي بدون اين توانايي نمي تواند ساز بنوازد و اين توانايي به شرطي در كودك ايجاد مي شود كه والدين تجربه گوش دادن به درست خواندن و درست نواختن و حركت با ريتم درست را در سال هاي اوليه يعني حدود سه تا پنج سالگي در اختيار كودك قرار دهند و بهترين سالهاي شروع آموزش موسيقي كه عمدتا شناخت اصوات زير و بم و ريتم مي باشد و همچنين آموزش ارف بين سه تا پنج سالگي است. آموزش ورزش: منبع:كانون مشاوران ايران-آموزش كودك و نوجوان ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
چگونه ارتباط موثري با همسر خود داشته باشيم؟ رابطه مانند تنفس طبيعي، نيازمند توجه و آگاهي است. فرآيند ارتباطي يك سيستم دايرهاي است كه خود را تغذيه ميكند و زماني كه عناصر در بازي با يكديگر به شيوهاي هماهنگ و به سمت جهتهاي مشترك حركت ميكنند، ارزش مثبت و عملكردي به خود ميگيرد. برعكس، زماني ارزش منفي و ناكارآمدي به خود مي گيرد كه عناصر درگير به شكلي ناهماهنگ با يكديگر تركيب شوند و به سمت جهات غير مشترك گرايش پيدا كنند و به «آشوب» شكل دهند. ارتباط موثر چيست؟ در اين ميان، توانايي گوش دادن ، ماهيت احساسات شخصي، باورهاي هر يك، اتوماسيون هاي ايجاد شده در جريان تجربه زندگي، انتظارات فردي، ترس ها، اميدها. وقتي پل ها ضعيف هستند، يكي به سختي موفق مي شود به ديگري برسد. فاصله اي پديدار مي شود كه رسيدن به نقطه اي را كه بتواند تنش ها، دردها و ترس ها را كاهش دهد، پيچيده، دشوار و گاهي غيرممكن مي كند. مشكلات ارتباطي زوجين در ازدواجهاي بحراني، لذت گفتگو در انبوهي از تظاهرات عصباني، ايدههاي نادرست، سوء تفاهمها از بين ميرود. نگاههاي آگاهانه، كنايههاي شوخآميز و رمزهاي شخصي جاي خود را به نگاههاي خشمگين، مراجع انتقادي و تهديدهاي پنهان ميدهد. ريتم گفت و گو زماني كه تفاوت در سبك هاي مكالمه، منافع و ديدگاه هاي متضاد، سوء تفاهم ها در يك رابطه انباشته مي شود، به تدريج به هم مي خورد. بسياري از زوج ها فاقد مهارت هاي خاص گفتگوي زناشويي هستند و در نتيجه ناخواسته باعث ساييدگي ها، سوء تفاهم ها و نااميدي هاي مداوم مي شوند. رابطه موثر شاد زوجين سبك تعامل در زوجهاي ناراضي با ناهماهنگي بيشتر و ارتباط نامطلوبتر هم در سطح آنالوگ (غير كلامي) و هم در سطح ديجيتال (كلامي) مشخص ميشود، حتي اگر منفي غيركلامي به طور كلي به ميزان بيشتري مشاهده شود. اغلب مشكلات كدگذاري سيگنال ارتباطي وجود دارد. زوجهاي ناراضي، در واقع، سبك ارتباطي دارند كه با اختلاف بيشتر بين محتواي مورد نظر و تأثير درك شده مشخص ميشود، به طوري كه اغلب اتفاق ميافتد كه زوجهاي تحت درمان اغلب پيامهاي خنثي يا منفي را قضاوت ميكنند كه در عوض با نيت مثبت از طريق انتقال داده ميشوند. شريك علاوه بر اين، سبك تعاملي آنها با يك “منفي” قوي و در عين حال با سطح پايين “مثبت” مشخص مي شود. روابط موثر در زوج هاي خوشبخت ارتباط نامناسب زوجين نويسنده بر اساس نظريه تعادل در ازدواج (“تئوري تعادل”)، پنج زير گروه را در زوج هاي شاد و ناشاد فرض مي كند كه به طور قابل توجهي در سبك هاي تعامل آنها متفاوت است. هر قدر هم كه آدم تلاش كند، نمي تواند در برقراري ارتباط كوتاهي كند. پل واتزلاويك در حالي كه زوجهاي ناپايدار و زوجهاي تأييدكننده ، و همچنين زوجهاي اجتنابكننده، با چشمانداز ازدواج نسبتاً پايدار متمايز ميشوند، زوجهاي متخاصم و زوجهاي متخاصم جدا در معرض خطر بالاي طلاق هستند. از تعاملات منفي دور شويد از نتايجي كه از يك مطالعه توسط روانشناس پاتريشيا نولر (۱۹۸۰) به دست آمد، تفاوت ها در رابطه با درك ارتباط بين زوج هايي كه سازگاري زناشويي خوبي دارند و آنهايي كه در مشكل هستند مشهود است. زوجهاي ناراضي، در واقع، پيامهاي همسرشان را با دقت كمتري نسبت به زوجهاي شاد رمزگشايي ميكردند، اما در عوض ميتوانستند پيامهاي غريبهها را به خوبي زوجهاي شاد رمزگشايي كنند. از اينجا مي توان استنباط كرد كه كل فرآيند ارتباط كه خارج از ازدواج به خوبي انجام مي شود، در زوج هاي بحران زده كار مثبتي ندارد. منبع:كانون مشاوران ايران-چگونه رابطه موثر تري با همسرتان داشته باشيد؟ ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
خوشحال كردن همسر كار سختي نيست. تعجب خواهيد كرد كه چگونه تغييرات ساده مي تواند در رابطه شما جادو كند و او را در تمام طول روز درخشان نگه دارد. روش هاي خوشحال كردن همسر ۲٫ بداند كه او چه مي خواهد انجام چنين كارهاي كوچكي نيز مي تواند باعث شود او احساس كند كه او را درك مي كنيد.بيشتر زنان احساساتي هستند و مشتاق در دسترس بودن عاطفي شريك زندگي خود هستند. ۳٫ او را اغلب در آغوش بگيريد ۴٫ خودتان را اصلاح كنيد ۵٫ از او تعريف كنيد | شاد كردن همسر اين كار را در تنهايي و همچنين زماني كه در مقابل همكاران، دوستان و اقوام هستيد انجام دهيد. اين به او نشان مي دهد كه شما او را تحسين مي كنيد و از اينكه ديگران بدانند چقدر دوستش داريد نمي ترسيد. ۶٫ براي او آشپزي كنيد ۷٫ به او اعتماد كنيد | خوشحال كردن همسر ۸٫ قرارهاي عاشقانه و رانندگي طولاني را برنامه ريزي كنيد ۹٫ او را با هديه غافلگير كنيد ۱۰٫ مهربان باشيد ۱۱٫ او را بديهي نگيريد ۱۲٫ صبور باشيد ۱۳٫ براي او بايستيد ۱۴٫ صادق و وفادار باشيد ۱۵٫ از او تشكر كنيد ۱۶٫ به سهم خود از كارهاي خانه انجام دهيد ۱۷٫ براي او گل بخريد منبع:كانون مشاوران ايران-چگونه همسرتان را با حداقل هزينه شاد كنيد؟ ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
كودكان خردسال به نشانه اي اشاره مي كند كه شامل حرفي از نام او است و فرياد مي زند«پدر اين اسم من است!) يا روي قطعه كاغذي چيزي خط خطي مي كند و با غرور اعلام مي كند كه من نوشتم«مادر بزرگم را دوست دارم» ، اين آغاز راه او براي موفق شدن به عنوان كتاب خوان و نويسنده است. همچنين، او نشان مي دهد كه مي داند صورت نوشتاري، بخش مهمي از زندگي روزانه است. آگاهي از صورت نوشتاري و الفبا، دريافت ها و برداشت هاي اوليه كودكان است كه زبان نوشتاري معني و مفهوم را به خود به همراه دارد. همچنين، اين ها مهارت هايي هستند كه مي تواند با شادي و نشاط و به طور هدفمندي در دوره پيش دبستاني القا شود. به علاوه، اين ها مهارت هايي هستند كه مي بايست در پيش دبستاني براي آن دسته از كودكاني كه هيچ امكانات و موقعيت هاي ديگري براي يادگيري آنها ندارند، پرورش داده شود.
منبع:كانون مشاوران ايران-پيشرفت املاء كودكان ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
كمك به فرايند تحول ذهني كودكان در اين مقاله هدف آن است تا فرآيند تحول ذهني كودكان شرح داده و راهكارهايي براي والدين و مربيان مطرح شود تا بتوانند در رشد بهينه فرزندشان فعال باشند. درست هنگامي كه كودك شما طبيعتا مشتاق كاوش و كشف دنياي خود مي باشد، بايد براي او اين امكان را فراهم آوري كه براي يادگيري فراتر برانگيخته گردد. زماني كه اشيا ساده اي را در اختيار او قرار مي دهي، بسيار بهتر قادر مي شود روش هاي استدلال عقلي را بياموزد تا هنگامي كه به او روش ساده ي شمارش اعداد را مي آموزي. بازي هاي مختلفي را مي توان از مقوا، كارتن، نوار كاغذي، قوطي هاي غذاي اطفال، كارت هاي بازي، بشقاب هاي كاغذي، نخ و قرقره به وجود آورد. پژوهش هاي اخير در مورد تفكر و فرايندهاي يادگيري كودكان، همگي مبتني بر تجارب ژان پياژه هستند. اين پژوهش ها و تكنيك هاي انگيزش طبيعي را به گونه اي براي رشد ذهني كودك شما قبل از ورود به دبستان طرح ريزي كرده اند تا او از هر گونه فشار يا سخت گيري آزاد باشد. اين نظريه كه ، «هوش ميزان ثابتي دارد و در زمان لازم و با سرعت مطلوب خود شكوفا مي شود تا به يك نقطه پيش بيني شده قبلي برسد.» امروزه به ميزان قابل توجهي از اعتبار افتاده است. تجارب كودك نقش مهمي را در رشد ذهني او بازي مي كنند. متخصصان يادگيري عقيده دارند كه در زمينه ي رشد ذهني ما نمي توانيم همان گونه كه انتظار داريم دندان هاي شيري كودك با فرا رسيدن زمان دندان هاي دائمي او بريزند، غير فعالانه منتظر بمانيم. اگر كودكي آمادگي يادگيري را نداشته باشد، ما مي توانيم او را در جهت آماده شدن كمك كنيم. تجارب سالهاي اوليه زندگي قوي و محو ناشندني هستند. نظر دانشمندان در مورد يان سوال كه چند درصد هوش بزرگسالان قبل از شش سالگي تشكليل مي شود متفاوت است، ليكن همه ي آنها مقدار هوش تشكيل شده در آن سالها را بالا مي دانند. تا زماني كه كودك وارد مدرسه بشود شالوده ي تعليم و تربيت او قبلا چه خوب و چه بد، ريخته شده است و شما بيش از هر معلمي در پرورش رشد ذهني او موثر هستيد. از همان ابتداي امر كودك بايد مفاهيمي مانند: كميت ، مسافت، اندازه، عدد و فضا را از تجارب مستقيم خويش كسب و تقويت نمايد. به سبب اين كه تجارب اخذ شده از محيط، نقش مهمي در رشد ذهني و پيشرفت كودك دارند، امروزه درباره ي آموزش غير مستقيم يا «برنامه نامريي» در خانواده، گفت و گوهاي بسياري مي شود. آموزش غير مستقيم اكثرا به جانب خواندن گرايش دارد. در بسياري از خانواده ها براي كودكان داستان هايي خوانده نام اشيا را ياد داده و تجارب زيادي را در اختيارشان قرار مي دهند كه در توانايي آن ها براي خواندن كمك بسيار زيادي مي كند. تعداد بسيار كمي از كودكان هستند كه فرصت هاي مشابه و غني را براي يادگيري مفاهيم عددي در خانه، دارا هستند. در بسياري از موارد، تنها قدم موثر در راه آموزش عدد اين است كه كودك «بشمارد». شمارش اعداد توسط حافظه و به خاطر سپردن اسامي اعداد به ترتيب، براي كودك چندان معني دار نيست. ممكن است كودكان شمارش را ياد بگيرند ولي فهم عدد چيزي است كه از راه تجربه ي شخصي خود آنها بايد به وجود آيد. عدد يك مفهوم منطقي است كه از تركيب دو تصوير پيش عدد يعني طبقه بندي كردن و ترتيب دادن به وجود مي آيد. فهم حقيقي اعداد بيش از هر چيز، به رشد اين دو فعاليت منطقي كه در حقيقت اساس هر تفكر تحليلي را تشكيل مي دهند، بستگي دارد. گام هاي معيني وجود دارند كه والدين به منظور رشد و پرورش اين مفاهيم، در ساله هاي بحراني قبل از شش سالگي مي توانند، بردارند. در اين موقع براي والدين فرصت هاي گران قيمتي پيش مي آيد تا كودك قبل از مدرسه خود را در ازدياد تفكر تحليل كمك كرده و به همان اندازه كه در زمينه ي خواندن تجاربي در اختيار او قرار مي دهند، يك زمينه ي غني در موضوعات تحليلي نيز مانند رياضيات و علوم در اختيار او قرار دهند. طبقه بندي كردن مستلزم اين توانايي است كه كودك شباهت ها و اختلافات اشيا را تشخيص داده و اشيا را به نسبت تشابه و تفاوتشان گروه بندي مي نمايد. يكي از نتايج طبيعي زحمات و كوشش هاي يك كودك، درك معني و شناسايي دنياي اطراف خويش است. تا به آن وسيله شناخت درستي از اشيا دنياي اطراف خود به عمل آورد. به عنوان يكي از مهارتهاي هوش، طبقه بندي كردن، مركز بعضي از يادگيري ها است. به همچنين، طبقه بندي كردن براي مشكل گشايي در زمينه هاي مختلف از قبيل رياضيات و علوم اجتماعي و توانايي هايي مانند كشف شباهت ها و اختلافات، از ضروريات بوده و اساس تفكر خلاقه مي باشد. تجارب اوليه ي كودك در مورد طبقه بندي كردن، بايد از طريق اشياد واقعي انجام شود، كودكان در دنياي واقعيات زندگي مي كنند. آنها بسيار پيش از آن كه بتوانند با مشكلات كلامي مواجه گردند، در برخورد با اشيا مادي مي توانند استدلال كرده و منطق به كار برند. پياژه به اين اعتقاد معروف «برونر» كه از طريق تقويت محيط كودك مي توان امكانات بسيار وسيعي براي وي فراهم نمود، اشاره مي كند. اختلاف عقيده «پياژه» و «برونر» در ميزان امكاناتي است كه از تغيير محيط، پديد مي آيد. «برونر» تحول ذهني كودكان را به يك سري گام هاي پياپي كه هر كدام داراي قابليت هاي معيني است، تشبيه مي كند كه رشد هر يك از اي قابليت ها پيش نياز رسيدن به گام بالاتر است. محيط هاي متفاوت در تسريع و كند كردن اين گام ها، نقش موثري دارند. بنابراين، اختلاف نظر دو دانشمند در ميزان تغييري است كه از محيط حاصل مي شود. «پياژه» عقيده دارد كه اين تغيير به مقدار متوسط حاصل مي شود، در حالي كه «برونر» به عظمت اين تغيير اعتقاد دارد. «برونر» علاوه بر تاكيد نقش محيط، مي خواهد تغييراتي در اين نقش به وجود آورد، جايي كه پياژه فقط ناظر به تحول در مراحل مختلف بوده و ميخواهد شواهدي از ادراك كودك در اين مراحل به دست آورد. هدف كوشش هاي «برونر» اين است كه فهم كودكان را فزوني بخشيده و حركت آنها را در طي اين مراحل تسريع نمايد. با وجودي كه «برونر» معتقد است تغييرات آشكار تفكر كودك، يكي در زماني است كه او صحبت كردن را مي آموزد و تغيير ديگر در پنج تا هفت سالگي و سومين تغيير آشكار در آغاز دوره ي نوجواني به وجود مي آيد، با اين همه، مي گويد مراحل متوالي رشد ذهني كودك به طور روشن با سن او ارتباط ندارند. اين نكات با سنني مورد نظر «پياژه» براي انتقال از مرحله اي به مرحله ي ديگر، تقريبا مطابقت دارند. تجارب روشن و دست اولي كه انگيزش تفكر هستند در اختيار كودكان قرار گيرند. هدف بعضي از اين بازي ها نشان دادن سطح رشد ذهني كودك، كمك به فهم استدلال او و مقايسه ي نحوه ي تفكر كودك با نحوي ي تفكر بزرگسالان است. بازي ها بر اساس سطح دشواري آنها به دو گروه تقسيم شده اند. بازي ها دقيقا به سنين معيني بستگي ندارند، چون گاهي اوقات كودكان هم سن در سطوح مختلف رشد ذهني قرار دارند. از آنجايي كه كودكان در سنين متفاوتي به مدرسه مي روند، لذا اصطلاح كودكان پيش دبستاني نيز معني ثابت و معيني ندارد. فاصله سني براي ساده ترين بازي ها، به طور كلي از چهار سالگي شروع و تا سن شش سال ونيم كه براي مشكل ترين بازي ها انتخاب شده است، ادامه دارد. به نظر من بهتر است بازي هاي گروه اول را شروع و در صورت سهولت، گروهبندي بازي ها را انجام دهيد. قبل از شروع بازي ها لازم است نكات زير مورد توجه قرار گيرند: منبع:كانون مشاوران ايران-كمك به فرايند تحول ذهني كودكان ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
راهنمايي كامل براي تشويق يادگيري در كودكان خردسال: كودكان يك مخرن ذخيره داخلي (درايو) براي اكتشاف دارند. فرزندانتان را به مشاهده ي جهان و شگفت زدگي و تعجب براي هرچيزي كه درآن است تشويق كنيد. ماريا مونتسوري معتقد بود كه همه ي بچه ها مانند “دانشمندان كوچك” رفتار ميكنند، به طوري كه آنها مشتاق مشاهده و ساختن اكتشافات “چه چيزي مي شود اگر” در مورد جهانشان هستند. نوزادان و كوكان نوپا محيط را تست مي كنند تا مشاهده كنند چه اتفاقي مي افتد زماني كه بطور مثال يك اسباب بازي را از بالاي صندلي بلند خود رها ميكنند يا در حمامشان با آب بازي ميكنند.اين درايو مربوط به اكتشاف همچنان با رشد آنها توسعه پيدا مي كند و آنها در چيزهايي كه برايش تلاش ميكنند مخاطره پذيرتر مي شوند، از ساختن گل و لاي به هم ريخته در باغ تا ايجاد يك پرورشگاه كرم در اتاق نشيمن. كودكان با تصورات حيرت آور و تمايلات شديد براي كشف جهان متولد مي شوند. تشويق اين مورد در كودكتان – به او دركشف زيبايي ها و شگفتي هاي تمام چيزهاي اطرافش كمك مي كند. ديدگاه كودك نسبت به جهان به ياد داشته باشيد كه جهان كودكان شما بسته تر و كوچك تر از زمين است. ديدن جهان از نقطه نظر او مي تواند به شما كمك كند تا حس شگفتي يك كودك خردسال را كشف كنيد. سرعت آهسته ي حركت جهان او را به خاطر داشته باشيد.راهنمايي كردن كودكتان را ادامه دهيد و آماده ي توقف و بررسي هر آنچه كه توجه او را جلب مي كند باشيد- براي مثال يك پينه دوز يا يك گل: زماني كه او اتلاف وقت مي كند ناشكيبا نباشيد- با سرعت او سازگار شويد. بهترين روش براي يادگيري كودكان كاركردن با اشيا است نه حرف زدن در مورد آن ها. اين امر مخصوصا وقتي كه آن ها جوان (خردسال) هستند مناسب است اما اين امر همچنين براي كودكان بزرگ تر و حتي بزرگسالان هم كاربردي است. وقتي بچه ها جوان (خردسال) هستند نه تنها چيزهايي را ياد مي گيرند بلكه ياد مي گيرند كه چگونه ياد بگيرند.هيچ كتابي با استفاده از كلمات و تصاوير براي توصيف جهاني كه پيرامون يك جوي كوچك يا زير يك كنده ي پوسيده وجود دارد، نمي تواند جايگزين ارزش وقت گذاشتن براي مطالعه ي دقيق چيزهاي واقعي شود. كتاب ها و ديگر مواد به كودكان كمك مي كنند تا قدرت درك و تجربه را با هم در ذهنشان ايجاد كنند، اما اساس بايد بر مبناي مشاهده ي مستقيم و تجربه ي دستكاري كردن گذاشته شود. جهان بيرون از خانه كودكان دوست دارند آزاد باشند، در اطراف بچرخند، از درخت بالا روند،انواع توت ها را بچينند، و مخروط هاي كاج ها را جمع آوري كنند.آنها از كمك به مراقبت از باغ خانواده و تغذيه حيوانات كوچك مثل اردك، خرگوش و مرغ لذت مي برند.آن ها خاطرات مادام العمر خود را از روزهايي كه صرف پياده روي با پدر و مادر خود در جنگل، بازي در يك نهر و راه رفتن در امتداد ساحل به دنبال يافتن صدف حلزون مي كنند، تشكيل مي دهند.شما احتمالا زندگي آزاد فرزندتان را با بيرون بردن او براي گشت و گذار و كمي پرسه زدن با او يا گرفتن او درپشت كولتان آغاز مي كنيد. زماني را براي معرفي او به جهان خودتان اختصاص دهيد. حتي نوزادان بسيار كوچك هم جذب مناظر و صداهاي بيروني مي شوند-عبور ابرها بالاي سر، چشم انداز و بوي گل در باغ، باد و صداي خش خش برگ درختان. همه ي اينها تاثير قوي و ماندگاري بر جاي مي گذارند. اينكه آيا تابستان، پاييز، بهار يا تابستان است، هرفصلي زيبايي هاي مخصوص به خودش را دارد، به چيزهاي كوچك اشاره مي كنند: يك گل كوچك بيرون آمده از دل برف، يك صدف حلزون زيبا، يك برگ زيبا و كامل. همان گونه كه بچه شما بزرگ تر مي شود،همانطور كه شما درحال راه رفتن هستيد شروع كنيد به اشاره كردن به چيزهاي اشنا در اطراف خود: “نگاه كن اينجا خانه ي مادربزرگ است! گل هايي كه او بيرون از خانه اش پرورش ميدهد چقدر دوست داشتني هستند!” يا “خداي من، تو مي تواني لانه هايي كه پرنده ها در درخت ساخته اند را ببيني؟ آنها بعضي روزها تخم مي گذارند، و سپس پرندگان كوچكي آن بالا خواهند داشت” .در زمستان وقتي شما ردپاي حيوانات را در برف تازه مي بينيد مي پرسيد”چه كسي در اينجا راه رفته است؟”
ايده ي ديگر مونتسوري اين است كه كودكان ناظران زمين هستند و بايد ياد بگيرند از مكانهاي دور دستي مانندجنگل هاي انبوه، پوشش هاي يخ، همچنين طبيعت درون شهر و حومه محافظت كنند و آنها را براي آينده حفظ كنند. به فرزندانتان آموزش دهيد كه به زندگي احترام بگذارند. دركل، ما همه بخشي از شبكه زندگي و وابسته به تعادل ظريف درون اين جهان طبيعت، براي وجود خودمان هستيم. به عنوان مثال، بچه ها اغلب ياد مي گيرند كه به زمين به عنوان”خاك كثيف” فكر كنند، اصطلاحي كه در بسياري از مردم چيزي تند و زنننده را تداعي مي كند. به بچه ها آموزش دهيد كه به خاك غني و به تمام حياتي كه آن (خاك) به سياره ما مي بخشد احترام بگذارند، به ضرورت مواظبت ازتمام موجودات زنده تاكيد كنيد. به فرزندتان آموزش دهيد كه برگ و گل ها را بي هدف نچيند و سپس آنها را به اطراف پرتاب نكند،و فقط آنها را براي يك هدف خوب جمع آوري كند. اين خوب است كه گاهي اوقات گلهاي وحشي را جمع آوري كنيد، سپس آنها را خشك يا پرس كنيد يا آنها را در گلدان آب قرار دهيد تا براي مدت زماني كه امكانش هست حفظ شوند.اما هرگز در چيدن هر گل وگياهي زياده روي نكنيد. به فرزندتان آموزش دهيد كه به آرامي بر روي زمين راه رود و تنها به اين فكر كند كه به چه چيزي نياز دارد. به فرزند خود ياد دهيد كه از جنگل ها و مراتع لذت ببرد و چيزي را آنجا رها نكند (زباله نريزد). به او آموزش دهيد كه هرگز به بستر نرو اگر ديدي كه زباله اي بر روي زمين افتاده است، آن را بردار و نگه دار تا زماني كه بتواني دورش بياندازي. اين امر به ويژه در مورد بطري ها، شيشه هاي شكسته، قوطي ها و كيسه هاي پلاستيكي كه نه تنها ناخوشايند هستند بلكه همچنين مي توانند به حيوانات هم آسيب برسانند صدق مي كند. قوطي ها و شيشه هاي شكسته را با احتياط جمع آوري كنيد، شما ممكن است كه يك كيسه ي پارچه اي قديمي را بر روي شانه تان حمل كنيد، همان طور كه فرزندتان بزرگ تر مي شود به او يك كيسه بدهيد تا او هم زباله ها را جمع آوري كند. منبع:كانون مشاوران ايران-كودكان؛ دانشمندان كوچك ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
براي كودكان ۳ تا ۸ سال زماني كه كودكتان را به سوي رختخوابش مي بريد معمولا براي يك استراحت جانانه آماده مي شويد! اما قبل از نثار آخرين بوسه، چيز ديگري لازم است انجام دهيد: برايش يك داستان بخوانيد. موسسه اقتصاد كاربردي و پژوهش اجتماعيملبورن، و بيمارستان كودكان سينسيناتي هردو مي گويند كه مهارتهاي ادبي و رياضي كودكاني كه ۳ الي ۵ بار در هفته كتاب مي خوانند افزايش مي يابد. خواندن داستان به وقت خواب تا حدي شبيه پول گذاشتن در بانك و مشاهده ي زياد شدن آن است. اينجا ۵ دليل آورده شده كه شما بايستي قبل از خاموشي چراغها، براي كوچولويتان داستان بخوانيد. بخوانيد: داستان هاي كودكانه سايت كودك و نوجوان رابطه محكمتري بسازيد دايره لغات را افزايش دهيد اخلاقيات را بشناسانيد خرگوشها با فيلهاي صورتي درگير مي شوند، يك جوجه اردك پررو ارزش صداقت را ياد ميگيرد، و اتفاقات همينطور جلو مي رود. هر شب شما با همديگر داستاني مي خوانيد وارزشهاي درست و غلط رابه كودكتان ياد مي دهيد.درباره اهميت مهرباني و اينكه چرا بايد به فكر بقيه هم بود آموزش مي دهيد. بهترين بخش قضيه اين است كه اين درسها به صورتيكاربردي كه كودكتان بتواند بفهمد برايش اثبات مي شوند، نه به شكل سخنراني هاي سختگيرانه از جانب يك بزرگسال. تخيلشان را بارور كنيد بيشتر بخوانيد: لذت بخش كردن كتاب خواندن در تابستان سرگرم كننده است! يكي از مهمترين كارهاي والدين، تأمين فرزندانشان با ابزارهايي است كه آنان را سوق مي دهد تا آدمهايي فوق العاده شوند. خواندن، ابزارهاي يادگيري آموزشي و اجتماعي وعاطفي باارزشي ارائه مي دهد كه تحقيقات نشان مي دهد كه براي رشد كودكتان، و براي شما پايه محكمي فراهم خواهد كرد. منبع:كانون مشاوران ايران-۵ دليلي كه بايد هر شب براي كودكتان كتاب بخوانيد ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
والدين يادگيري را بالا ميبرند و مي توانند به موفقيت كودك در مدرسه كمك كنند. زبان اول كودك خود را تمرين كنيد اگرچه يادگيري زبان انگليسي مهم است به همان اندازه مهم است كه كودك شما به صحبت كردن زبان اول خود ادامه دهد. اين به او كمك خواهد كرد كه انگليسي را سريعتر ياد بگيرد. مهارتهاي خوب در صحبت زبان در خانه اعتماد به نفس را خواهد ساخت. اينجا تعدادي كار هست كه شما ميتوانيد با كودك به زباني كه در خانه صحبت ميكنيد انجام بدهيد: با يكديگر صحبت كنيد و تجارب خانواده را به اشتراك بگذاريد آموزش كودك و نوجوان اگر كودك شما در دوره ابتدائي است، اينجا روشهايي وجود دارد كه شما مي توانيد به آنها براي موفقيت در مدرسه كمك كنيد. اشعار كودكانه و ترانه هايي را بهمراه حركات دست در زبان انگليسي و زبان اول خود بگوييد. رشد زبان كودك: ۱۰ تا ۱۲ ماهگي اينجا روشهايي وجود دارد كه شما ميتوانيد به رشد سواد نوجوان خود و مهارتهاي حساب هنگاميكه به دبيرستان انتقال ميابند كمك كنيد. مقالات روزنامه را بخوانيد، تلويزيون نگاه كنيد و پوشش خبري راديو را گوش كنيد و درباره مجلات و ژورنالها بحث و گفتگو كنيد.
بدون حواس پرتي ( تلويزيون، تلفن، استوديو، بازيهاي ويدئويي). يك علامت «مزاحم نشويد» قرار دهيد اگر ضروري است. منبع:كانون مشاوران ايران-كمك به يادگيري زبان كودك (۳ تا ۷ ساله) ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
رعايت نكردن بعضي از نكته ها در زندگي باعث مشكلات در ميشود كه باعث دعوا و از بين رفتن صميميت مي شود. صحبت كردن و آرام و منطقي به جاي دعوا و فرياد زدن كمك به حفظ آرامش شما مي كند. تلاش كردن براي عوض كردن رفتار همسرتان اثري نخواهد داشت و جز كدورت فايده ديگري نخواهد داشت. به جاي اينكه به تغيير رفتار او بپردازيد ميتوانيد برخورد دوستانه اي براي جلوگيري از دعوا و فرياد زدن به كار گرفت تا فرد در مدت طولاني آن را كنار بگذارد. ديگر مواردي كه در زندگي مشترك بايد آن را رعايت كرد عدم غرور بيجا ، دوري كردن از خود سر بودن در برابر عقيده هاي همسر ، يك رنگ بودن با يكديگر و پرهيز از دعوا هاي بيهوده است. بعضي از زوج ها در ذهن خود داوري كردن هاي منفي در ارتباط با همسرشان دارند كه حتي انتظار ندارند مشكل ارتباط همديگر حل شود. يكي ديگر از صدمه هاي يك زندگي مشترك باورهاي غير منطقي از يكديگر است بنابراين فردي كه تصور ميكند توانايي تغيير همسر خود را ندارد تمام مشكلات ارتباطي خود را تقصير همسر خود مي اندازد و اين امر باعث ميشود احساس كنند نمي توانند روابط ميان خود و همسرشان را بهبود ببخشند. منبع:مركز مشاوره و روانشناسي ايران-راه كارهايي براي رفع مشكل زندگي مشترك ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ][ ۵۵ ][ ۵۶ ][ ۵۷ ][ ۵۸ ][ ۵۹ ][ ۶۰ ][ ۶۱ ][ ۶۲ ][ ۶۳ ][ ۶۴ ][ ۶۵ ][ ۶۶ ][ ۶۷ ][ ۶۸ ][ ۶۹ ][ ۷۰ ][ ۷۱ ][ ۷۲ ][ ۷۳ ][ ۷۴ ][ ۷۵ ][ ۷۶ ][ ۷۷ ][ ۷۸ ][ ۷۹ ][ ۸۰ ][ ۸۱ ][ ۸۲ ][ ۸۳ ][ ۸۴ ][ ۸۵ ][ ۸۶ ][ ۸۷ ][ ۸۸ ][ ۸۹ ][ ۹۰ ][ ۹۱ ][ ۹۲ ][ ۹۳ ][ ۹۴ ][ ۹۵ ][ ۹۶ ][ ۹۷ ][ ۹۸ ][ ۹۹ ][ ۱۰۰ ][ ۱۰۱ ][ ۱۰۲ ][ ۱۰۳ ][ ۱۰۴ ][ ۱۰۵ ][ ۱۰۶ ][ ۱۰۷ ][ ۱۰۸ ][ ۱۰۹ ][ ۱۱۰ ][ ۱۱۱ ][ ۱۱۲ ][ ۱۱۳ ][ ۱۱۴ ][ ۱۱۵ ][ ۱۱۶ ][ ۱۱۷ ][ ۱۱۸ ][ ۱۱۹ ][ ۱۲۰ ][ ۱۲۱ ][ ۱۲۲ ][ ۱۲۳ ][ ۱۲۴ ][ ۱۲۵ ][ ۱۲۶ ][ ۱۲۷ ][ ۱۲۸ ][ ۱۲۹ ][ ۱۳۰ ][ ۱۳۱ ][ ۱۳۲ ][ ۱۳۳ ][ ۱۳۴ ][ ۱۳۵ ][ ۱۳۶ ][ ۱۳۷ ][ ۱۳۸ ][ ۱۳۹ ][ ۱۴۰ ][ ۱۴۱ ][ ۱۴۲ ][ ۱۴۳ ][ ۱۴۴ ][ ۱۴۵ ][ ۱۴۶ ][ ۱۴۷ ][ ۱۴۸ ][ ۱۴۹ ][ ۱۵۰ ][ ۱۵۱ ][ ۱۵۲ ][ ۱۵۳ ][ ۱۵۴ ][ ۱۵۵ ][ ۱۵۶ ][ ۱۵۷ ][ ۱۵۸ ][ ۱۵۹ ][ ۱۶۰ ][ ۱۶۱ ][ ۱۶۲ ][ ۱۶۳ ][ ۱۶۴ ][ ۱۶۵ ][ ۱۶۶ ][ ۱۶۷ ][ ۱۶۸ ][ ۱۶۹ ][ ۱۷۰ ][ ۱۷۱ ][ ۱۷۲ ][ ۱۷۳ ][ ۱۷۴ ]
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |