moshaverrkhob
moshaverrkhob

دوران طلايي تربيت را از دست ندهيد!
بر اساس روانشناسي رشد كودك، ۵ سال اول زندگي از جمله مهم ترين و تاثيرگذارترين دوره هاي رشدي هستند.

كودك در اين سن، پايه هاي اساسي شخصيت خود را در تعامل با اطرافيان و به ويژه والدين شكل مي دهد و مي توان گفت طلايي ترين سنين تربيت كودك، ۵ سال ابتدايي رشد است.

لازم است بدانيد كه در اين سن، كودك به لحاظ شناختي، داراي تفكر عيني است.

به اين معني كه او نمي تواند مفاهيم انتزاعي را درك كند و لازم است با او كاملا شفاف و واضح صحبت كنيد.

اگر به عنوان والد بتوانيد الفباي صحيح تربيتي را از همين سن، اجرا كنيد، فرزندتان در سنين بالاتر كاملا خودتنظيم و مسئولانه رفتار خواهد كرد .

بدين طريق از بسياري از مشكلات رفتاري مانند لجبازي، بدرفتاري، ديگر آزاري، بي نظمي و خودمحوري دور خواهد ماند

آيا الفباي تربيت كودك را مي دانيد؟
اگرچه امروزه شروع هر كاري، نيازمند داشتن حدي از تخصص و مدرك است، اما فرزند پروري به عنوان سخت ترين و حساس ترين امر، مدرك خاصي را نمي طلبد.

همين مساله باعث شده است تا تعداد زيادي از افراد، بدون توجه به مهارت هاي خود اقدام به فرزند آوري كنند و به دليل بي مهارتي و نداشتن سواد تربيتي كافي، در تربيت كودك كلافه شده و در اغلب موارد او را مقصر بدانند.

باتوجه به جديدترين اصول تربيتي كودك،اگر از اصول گانه ي زير آگاه باشيد و در عمل به رعايت آن ها بپردازيد.

مي توانيد اطمينان داشته باشيد كه مسير تربيتي كودك به خوبي طي خواهد شد و بحران هاي رشدي را يكي پس از ديگري با موفقيت طي خواهيد كرد.

۱)تنبيه ممنوع
آيا شما نيز از ان دسته والديني هستيد كه اعتقاد داريد، تنبيه، كودك را حرف شنو و مطيع مي كند؟

به عنوان متخصص امر فرزند پروري لازم است اين باور نخ نما شده را براي هميشه از ذهن تان بيرون كنم.

در حقيقت تنبيه مانند آتش زير خاكستر عمل مي كند.

كودك تنبيه شده صرفا در حضور پدر يا مادر تنبيه كننده رفتار مورد انتظار را نشان مي دهد و بلافاصله پس از غيبت آن ها، رفتارهاي قانون شكنانه را آغاز مي كند.

بر اساس اصول تغيير و اصلاح رفتار، بزرگ ترين ضرر تنبيه، مخدوش كردن “ارتباط” شما با فرزندتان است.

اگر رابطه را به عنوان مهم ترين كليد فرزندپروري در نظر بگيريم، از دست دادن آن مي تواند مسير تربيت فرزندتان را روز به روز سخت تر و مبهم تر كند.

بنابراين لازم است به عنوان اولين اصل، تنبيه را براي هميشه فراموش كنيد و به دنبال راه حلي به جز آن باشيد.جديدترين روش هاي روانشناسي كودك

۲) از تشويق به درستي استفاده كنيد
برخي از والدين كه از اثرات ويرانگر تنبيه آگاه شده اند، آن را از عادت هاي رفتاري خود حذف كرده اند اما براي كوچك ترين كاري كودك را تشويق مي كنند.

اين دسته از والدين كودك را مانند رباتي فرض مي كنند كه بايد براي هر حركتي تشويق شود و اين باور منجر به فرسودگي آن ها در امر فرزند پروري خواهد شد.

والدين معتقد به تشويق، گاهي تا حدي از اين ابزار استفاده مي كنند كه كودك به طور كلي نسبت به هرگونه تشويق مادي و غيرمادي مقاوم مي شود و هيچ چيز برايش جذابيتي نخواهد داشت.

جديدترين اصول تربيت فرزند در حال ترويج اين اعتقاد هستند كه تشويق نيز داراي اصول مخصوص به خود است.

به عنوان مثال ممكن است مادري را ديده باشيد كه به فرزندش مي گويد ” اگر غذاتو خوب بخوري، برات فلان عروسك رو مي گيرم”.

مادر ممكن است چنين استدلال كند كه من در حال به كاربردن اصول تشويق هستم در حالي كه سخت در اشتباه است.

كودكي كه غذايش را به خوبي بخورد، از پيامد طبيعي ان كه احساس سيري است، لذت خواهد برد، بنابراين استفاده از تشويق هاي بيروني مانند شكلات و عروسك و …

نه تنها بي فايده است بلكه بسيار مخرب خواهد بود و كودكي لجباز، روشه گير و زورگو به بار مي آورد.

به يادداشته باشيد كه تشويق نيز مي تواند به اندازه ي تنبيه، مخرب باشد مگر آنكه از آن به درستي استفاده كنيد.

منبع:كانون مشاوران ايران-با كودك سه ساله ام چگونه برخورد كنم؟


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: كودك، كودك سه ساله، سه ساله،
موضوع:
[ ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ] [ ۰۳:۰۳:۱۲ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

دراين مقاله با عنوان آموزش كودك و نوجوان، مفهوم آموزش را براي زمينه هاي اصلي كه به حوزه تربيتي (شناختي ،هيجاني، جنسي، رفتاري و اجتماعي) مربوط مي شود به كار نبرده ايم و قصد داريم ضرورت آموزش كودك و نوجوان را در چهار حوزه به شرح زير مورد بررسي قرار دهيم:

۱- آموزش خلاقيت

۲- آموزش زبان دوم

۳- آموزش موسيقي

۴– آموزش ورزش

زيرا در كشور ما نظام آموزشي با تمركز بر امتحانات ورودي دانشگاه ها تنظيم شده و چندان به توانمنديهايي كه بر عملكرد هاي كلي فرد تاثير دارد نمي پردازند و لذا ضرورت آموزش توسط والدين از سنين پيش دبستاني را پر رنگ مي كند. اكنون به شرح هر حوزه به شكل اجمالي مي پردازيم.

آموزش خلاقيت:
يكي از چالش هاي والدين پرورش كودكي خلاق و با هوش است . فرزندي كه مستقل و موفق كه به درجاتي عالي تحصيلي نائل آمده است و تفكر خلاق از جمله تفكرات برتر محسوب مي شود والدين خواهان بهترين ها براي فرزند خود هستند و اگر تفكر خلاق تفكر برتر است پس هر والدي خواهان آموزش آن به فرزندش مي باشد اما خلاقيت را از چه سني به كودك مي توان آموخت ؟شيوه هاي آموزش آن چگونه است؟

تقريبا از ۵ سالگي سن مناسب آموزش خلاقيت آغاز مي شود كودكان در اين سنين از قوه تخيل خوبي برخورداند و گاهي والدين از مواجهه با اين تخيلات گيج و گنگ مي شوند ، اما بهترين زمان است كه به تخيلات كودك خود گوش فرا دهند او را ترغيب كنند تا توضيحات اضافي بدهد و حتي به طرح سوالاتي از كودك بپردازند. خود الگوي باشند كه با يك اسباب بازي فقط يك جور بازي نكنند در نقاشي ها ايده اينكه آيا مي شود آسمان را رنگ ديگري كشيد را بيان كنند تا كودك را به تفكر ترغيب كنند.

علاوه بر اين وظيفه والدين است كه خلاقيت كودك را شناسايي و از آن حمايت كنند مثلا اگر شاهد يك نقاشي باشند كه سيب ها بنفش كشيده و آسمان سبز كشيده شده باشد نبايد كودك را به اشتباه كردن متهم و به اينكه بايد از واقعيت تعبيت كند ترغيب كرد، اين نوعي از خلاقيت است لذا بر والدين واجب است در اينجا خلاقيت كودك را شناسايي و از آن حمايت كنند و با گفتن جملاتي؛ درك خود را از نقاشي كودك ابراز كنند. علاوه بر اين تفكر خلاق بدين جهت از جمله تفكرات برتر است كه در بعد رفتاري، هيجاني و تصميمات فرد بروز مي كند . فرد خلاق تصيمات بهتري مي گيرد با مشكلات بهتر برخورد مي كند و حل مسئله بهتري نيز دارند ، چرا؟ زيرا مي تواند به انواع راه حل ها ، حتي آنهايي كه تا به حال به ذهن كسي خطور نكرده است فكر كند و چه كسي اين تفكر را و از چه زمان به او آموخته است؟ والدين و آموزگاران و مربيان از دوران كودكي و سالهاي پيش از دبستان از حدود ۵ سالگي. وقتي كودك دچار مشكل مي شود و مثلا اسباب بازي اش خراب مي شود و گريه و دادش بلند مي شود چه راه حل هايي وجود دارد، اينكه ببريم پيش بابا بزرگ اگر شد درستش كنيم ، خريدن يك اسباب بازي تازه ، بازي جديدي با همان اسباب بازي خراب و …خلاقيت به كودك مي آموزد تا با مشكلات ، آسان تر و با ذهن بازتري برخورد كند و مغلوب مشكلات نشود بنابراين وقتي به فرزند خود خلاقيت را مي آموزيد به او آموزش داده ايد تا در آينده فردي موفق تر و زندگي راحت تر و شادتري داشته باشد ، لذا بر والدين واجب است كه به كودك خود خلاقيت را بياموزند.

آموزش زبان دوم:
با توجه به اينكه در قرن حاضر در دهكده جهاني زندگي مي كنيم و نياز به ارتباط با ساير مردمان كشورها در هر رشته و حوزه اي مطرح است لذا يكي از دغدغه هاي والدين آموزش زبان دوم به كودك خود مي باشد اينكه از چه زمان شروع به آموزش زبان دوم كنند؟ در مورد زمان دقيق آموزش زبان دوم توافق نظري وجود ندارد، اما آنچه واضح و روشن است اين است كه قبل از اينكه زبان اول يا همان زبان مادري پيشرفت لازم را نكرده يا اينكه زبان مادري جا نيفتاده و كودك تسلط كامل بر زبان مادري پيدا نكرده باشد ،مانند كودكاني كه هنوز برخي حروف را به جاي هم استفاده مي كنند يا حرف خاصي را نمي توانند تلفظ كنند يا برخي كلمات را جابه جا ادا مي كنند هنوز آماده آموزش زبان دوم نيستند به عبارتي ديگر زبان اول يا همان زبان مادري به عنوان پايه براي يادگيري زبان دوم محسوب مي شود كودكي كه در زبان مادري مشكل دارد در يادگيري زبان دوم نيز موفق نخواهد شد. آموزش بي موقع زبان دوم باعث مي شود يادگيري زبان اول با تاخير و مشكل همراه شود و فرد در يادگيري زبان دوم نيز دچار دير آموزي شود.

در بررسي هاي انجام شده سن ۵ سالگي به عنوان زمان مناسب براي آموزش زبان دوم انتخاب شده است زيرا كودك از لحاظ رشد حنجره به درجه مناسبي رسيده است تا هم زبان دوم را به خوبي صحبت كند و هم در اداي زبان مادري به درجه اي از تسلط رسيده است. در آموزش زبان دوم كودك نبايد تحت فشار باشد و ميزان يادگيري او اهميتي ندارد بلكه شروع و ايجاد اشتياق و علاقه در كودك براي يادگيري زبان دوم بسيار مهم است با توجه به تفاوت ديدگاه در مورد شروع آموزش زبان دوم مجموع تحقيقات نشان داده شروع آموزش بعد از ده سالگي موفقيتي در بر نخواهد داشت و اگر خيلي زود شروع شود منظور دو يا سه سالگي است ممكن است تداخل در يادگيري زبان اول ايجاد كند . نتايج بررسي هاي متخصصان آموزش كودك نشان داده كه كودكاني كه زبان دوم را مي آموزند در حل مسائل پيچيده خلاقيت، تبحر بيشتري دارند و قوه استدلال ، درك و توانايي ذهني آنها پيشرفته تر از همسالانشان است.

آموزش موسيقي:
امروزه تحقيقات نشان داده است كه موسيقي اثر مثبتي بر رشد مغز در مراحل مختلف از دوران جنيني تا سالمندي دارد و همچنين اثر مثبت موسيقي بر روي سيستم هاي حسي ، حركتي ، هيجاني، هوشياري و عاطفي دارد. موسيقي قدرت تخيل و تمركز كودك را تحريك و اثر مثبتي بر آن دارد . روانشناسان كودك نيز تاكيد مي كنند كه آموزش موسيقي در سنين پايين منظور سالهاي پيش از دبستان مي باشد در بالا بردن سطح هوش و توانايي هاي ذهني موثر است و باعث تقويت در پاسخدهي شنوايي و حافظه كودك مي شود همچنين اين كودكان در درس رياضيات پيشرفت تحصيلي بالاتري دارند. در يك تحقيق مشخص شده است احتمال قبولي در رشته پزشكي و شيمي توسط دانشجوياني كه يك ساز موسيقي مي نوازند بالاتر است زيرا يادگيري موسيقي در سنين پايين باعث افزايش سرعت پردازش مي شود.

دليل تاكيد بر آموزش موسيقي زير سن ۷ سالگي نوعي توانايي پايه است به نام BMC(Basic Music Competence) يعني توانايي خارج نخواندن و با ريتم پيش رفتن. هيچ كودكي بدون اين توانايي نمي تواند ساز بنوازد و اين توانايي به شرطي در كودك ايجاد مي شود كه والدين تجربه گوش دادن به درست خواندن و درست نواختن و حركت با ريتم درست را در سال هاي اوليه يعني حدود سه تا پنج سالگي در اختيار كودك قرار دهند و بهترين سالهاي شروع آموزش موسيقي كه عمدتا شناخت اصوات زير و بم و ريتم مي باشد و همچنين آموزش ارف بين سه تا پنج سالگي است.

آموزش ورزش:
در حاليكه بسياري از سلولهاي بدن مي توانند از منابع مختلفي براي تامين انرژي مورد نياز خود استفاده كنند اما سلول هاي مغزي تقريبا فقط از گلوكز براي انرژي زايي استفاده مي كنند.

منبع:كانون مشاوران ايران-آموزش كودك و نوجوان


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ] [ ۰۳:۰۲:۲۶ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

چگونه ارتباط موثري با همسر خود داشته باشيم؟ رابطه مانند تنفس طبيعي، نيازمند توجه و آگاهي است.

فرآيند ارتباطي يك سيستم دايره‌اي است كه خود را تغذيه مي‌كند و زماني كه عناصر در بازي با يكديگر به شيوه‌اي هماهنگ و به سمت جهت‌هاي مشترك حركت مي‌كنند، ارزش مثبت و عملكردي به خود مي‌گيرد.

برعكس، زماني ارزش منفي و ناكارآمدي به خود مي گيرد كه عناصر درگير به شكلي ناهماهنگ با يكديگر تركيب شوند و به سمت جهات غير مشترك گرايش پيدا كنند و به «آشوب» شكل دهند.

ارتباط موثر چيست؟
ارتباطات را مي توان به عنوان پلي كه افراد را به يكديگر متصل مي كند، ترسيم كرد، ماده اي كه پل از آن ساخته شده است تركيبي از ويژگي هايي است كه متعلق به افرادي است كه با يكديگر در تماس هستند. استحكام و جهت پل به عناصر مختلف در بازي بستگي دارد.

در اين ميان، توانايي گوش دادن ، ماهيت احساسات شخصي، باورهاي هر يك، اتوماسيون هاي ايجاد شده در جريان تجربه زندگي، انتظارات فردي، ترس ها، اميدها.

وقتي پل ها ضعيف هستند، يكي به سختي موفق مي شود به ديگري برسد. فاصله اي پديدار مي شود كه رسيدن به نقطه اي را كه بتواند تنش ها، دردها و ترس ها را كاهش دهد، پيچيده، دشوار و گاهي غيرممكن مي كند.

مشكلات ارتباطي زوجين
اين وضعيتي است كه بسياري از زوج هاي مشكل دار با آن روبرو هستند.

در ازدواج‌هاي بحراني، لذت گفتگو در انبوهي از تظاهرات عصباني، ايده‌هاي نادرست، سوء تفاهم‌ها از بين مي‌رود. نگاه‌هاي آگاهانه، كنايه‌هاي شوخ‌آميز و رمزهاي شخصي جاي خود را به نگاه‌هاي خشمگين، مراجع انتقادي و تهديدهاي پنهان مي‌دهد.

ريتم گفت و گو زماني كه تفاوت در سبك هاي مكالمه، منافع و ديدگاه هاي متضاد، سوء تفاهم ها در يك رابطه انباشته مي شود، به تدريج به هم مي خورد.

بسياري از زوج ها فاقد مهارت هاي خاص گفتگوي زناشويي هستند و در نتيجه ناخواسته باعث ساييدگي ها، سوء تفاهم ها و نااميدي هاي مداوم مي شوند.
مشاهده اينكه در زوج هاي بحران زده «ارتباط وجود ندارد» به كليشه تبديل شده است، اما حقيقت زيادي در آن وجود دارد.

رابطه موثر شاد زوجين
از دهه‌هاي ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، تحقيقات نشان داده است كه زوج‌هاي شاد و ناراضي ، و همچنين زوج‌هاي باثبات و آن‌هايي كه در معرض خطر طلاق هستند، تا چه حد از نظر تعامل و سبك ارتباطي متفاوت هستند.

سبك تعامل در زوج‌هاي ناراضي با ناهماهنگي بيشتر و ارتباط نامطلوب‌تر هم در سطح آنالوگ (غير كلامي) و هم در سطح ديجيتال (كلامي) مشخص مي‌شود، حتي اگر منفي غيركلامي به طور كلي به ميزان بيشتري مشاهده شود.

اغلب مشكلات كدگذاري سيگنال ارتباطي وجود دارد. زوج‌هاي ناراضي، در واقع، سبك ارتباطي دارند كه با اختلاف بيشتر بين محتواي مورد نظر و تأثير درك شده مشخص مي‌شود،

به طوري كه اغلب اتفاق مي‌افتد كه زوج‌هاي تحت درمان اغلب پيام‌هاي خنثي يا منفي را قضاوت مي‌كنند كه در عوض با نيت مثبت از طريق انتقال داده مي‌شوند. شريك علاوه بر اين، سبك تعاملي آنها با يك “منفي” قوي و در عين حال با سطح پايين “مثبت” مشخص مي شود.

روابط موثر در زوج هاي خوشبخت
رضايت، تعارف، همدلي، ابراز محبت، علاقه، تمجيد و توجه در زوج هاي ناراضي نسبت به زوج هاي خوشبخت كمتر است. از سوي ديگر، روابط متقابل در زوج هاي ناراضي با طعنه، انتقاد، القاب تحقيرآميز و تحقيرآميز، اختلاف نظر، نگرش هاي دفاعي، بي توجهي، بي علاقگي، تهديد و ارعاب مشخص مي شود. علاوه بر اين، رفتارهاي آشتي و تنظيم تعارض مانند تغيير موضوع، نقل قول، پذيرش و غيره كمتر ديده مي شود.

ارتباط نامناسب زوجين
به لطف كار گاتمن (۱۹۷۶، ۱۹۹۴) توضيح نظري در مورد تعامل و ارتباط بسيار نامناسب در زوج هاي ناراضي اصلاح شده است. بر خلاف تحقيقات اوليه، كه خود را محدود به توصيف تفاوت‌هاي ذكر شده بين زوج‌هاي ناراضي و شاد به لحاظ كمي منفي يا مثبت مي‌كرد، گاتمن عمدتاً توانايي زوج‌ها را براي جبران تعاملات منفي با زوج‌هاي مثبت بررسي كرد.

نويسنده بر اساس نظريه تعادل در ازدواج (“تئوري تعادل”)، پنج زير گروه را در زوج هاي شاد و ناشاد فرض مي كند كه به طور قابل توجهي در سبك هاي تعامل آنها متفاوت است.

هر قدر هم كه آدم تلاش كند، نمي تواند در برقراري ارتباط كوتاهي كند.
فعاليت يا عدم فعاليت، كلمات يا سكوت
همگي داراي ارزش پيام هستند:
آنها بر ديگران تأثير مي گذارند و ديگران
نيز به نوبه خود نمي توانند
به اين ارتباطات پاسخ ندهند
و از اين طريق نيز ارتباط برقرار مي كنند.

پل واتزلاويك

در حالي كه زوج‌هاي ناپايدار و زوج‌هاي تأييدكننده ، و همچنين زوج‌هاي اجتناب‌كننده، با چشم‌انداز ازدواج نسبتاً پايدار متمايز مي‌شوند، زوج‌هاي متخاصم و زوج‌هاي متخاصم جدا در معرض خطر بالاي طلاق هستند.

از تعاملات منفي دور شويد
به گفته گاتمن (۱۹۹۴)، تعداد تعاملات منفي به خودي خود براي پيش آگهي تعيين كننده نيست، بلكه توانايي تنظيم زوج به منظور تعديل متعادل است. طبق مطالعات وي، زوج هاي باثبات نسبت مثبت به منفي ۵:۱ دارند.

از نتايجي كه از يك مطالعه توسط روانشناس پاتريشيا نولر (۱۹۸۰) به دست آمد، تفاوت ها در رابطه با درك ارتباط بين زوج هايي كه سازگاري زناشويي خوبي دارند و آنهايي كه در مشكل هستند مشهود است.

زوج‌هاي ناراضي، در واقع، پيام‌هاي همسرشان را با دقت كمتري نسبت به زوج‌هاي شاد رمزگشايي مي‌كردند، اما در عوض مي‌توانستند پيام‌هاي غريبه‌ها را به خوبي زوج‌هاي شاد رمزگشايي كنند. از اينجا مي توان استنباط كرد كه كل فرآيند ارتباط كه خارج از ازدواج به خوبي انجام مي شود، در زوج هاي بحران زده كار مثبتي ندارد.

منبع:كانون مشاوران ايران-چگونه رابطه موثر تري با همسرتان داشته باشيد؟


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ ] [ ۰۶:۰۵:۴۸ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

خوشحال كردن همسر كار سختي نيست. تعجب خواهيد كرد كه چگونه تغييرات ساده مي تواند در رابطه شما جادو كند و او را در تمام طول روز درخشان نگه دارد.

روش هاي خوشحال كردن همسر
۱٫ شنونده خوبي باشيد
گاهي اوقات وقتي همسرتان چيزي را با شما در ميان مي گذارد، انتظار راه حلي ندارد. او به سادگي مي خواهد آرام شود. تنها كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه بدون قضاوت به او گوش دهيد، او را در آغوش بگيريد و به او بگوييد كه در كنارش هستيد.

۲٫ بداند كه او چه مي خواهد
به آنچه همسرتان دوست دارد توجه كنيد – صبحانه در رختخواب، گل، دسر در پايان روز، گوش دادن به آهنگ خاصي براي استراحت، يا يك فنجان قهوه در شب. يا شايد او فقط از شما مي خواهد كه صندلي توالت را پايين بياوريد يا حوله خود را آويزان كنيد.

انجام چنين كارهاي كوچكي نيز مي تواند باعث شود او احساس كند كه او را درك مي كنيد.بيشتر زنان احساساتي هستند و مشتاق در دسترس بودن عاطفي شريك زندگي خود هستند.

۳٫ او را اغلب در آغوش بگيريد
چه زماني كه به سر كار مي رويد يا برمي گرديد، مطمئن شويد كه او را محكم بغل كرده ايد و عشق و قدرداني خود را به او نشان مي دهيد. با آغوشت او را نازش كن لمس فيزيكي و ژست‌ها مي‌تواند كمك زيادي به شما كند. يك نوك بر لب، گيلاس بالاي آن است!

۴٫ خودتان را اصلاح كنيد
الان هم مثل قبل از ازدواج به ظاهرتان توجه مي كنيد؟ اگر اين كار را نمي كنيد، بايد كمي وقت بگذاريد و او را با ظاهر آراسته و عطر خوب خود تحت تأثير قرار دهيد. به او بفهمانيد كه هنوز ارزش تحت تاثير قرار دادن را دارد.

۵٫ از او تعريف كنيد | شاد كردن همسر
تعريف و تمجيد يك راه عالي براي افزايش اعتماد به نفس است. او را به خاطر دستاوردها، ظاهر، مهارت‌ها و همه چيزهايي كه او را خاص مي‌كند تعريف كنيد.

اين كار را در تنهايي و همچنين زماني كه در مقابل همكاران، دوستان و اقوام هستيد انجام دهيد. اين به او نشان مي دهد كه شما او را تحسين مي كنيد و از اينكه ديگران بدانند چقدر دوستش داريد نمي ترسيد.

۶٫ براي او آشپزي كنيد
پختن يك وعده غذايي براي همسرتان روشي آزموده شده براي ايجاد احساس خاص و شادي در اوست. مي توانيد براي او يك غذاي عاشقانه يا يك غذاي ساده كه دوست دارد درست كنيد. تلاش و حركات شما بيشتر از سليقه شما به حساب مي آيد.

۷٫ به او اعتماد كنيد | خوشحال كردن همسر
ترديدها و فرضيات نادرست موانع غيرضروري در يك رابطه ايجاد مي كند. وقتي هيچ مدركي براي اثبات آن نداريد از اظهارات غيرمسئولانه خودداري كنيد. بازجويي غير ضروري از او يا بررسي وسايل شخصي او باعث نااميدي او مي شود. در عوض، به او اعتماد كنيد و كاري كنيد كه او احساس ارزشمندي كند.

۸٫ قرارهاي عاشقانه و رانندگي طولاني را برنامه ريزي كنيد
ممكن است متوجه نباشيد، اما همسرتان بيشتر وقت خود را صرف شعبده بازي بين مسئوليت هاي خانوادگي و كاري مي كند. با برنامه ريزي يك قرار عاشقانه يا يك رانندگي طولاني فقط با شما دو نفر، به او استراحتي بدهيد كه بسيار مورد نياز است. همچنين مي‌توانيد فعاليت‌هايي را در فضاي باز برنامه‌ريزي كنيد كه هر دوي آنها سرگرم‌كننده هستند.

۹٫ او را با هديه غافلگير كنيد
لازم نيست منتظر سالگرد خود باشيد تا او را با هدايايي غافلگير كنيد. او از دريافت سورپرايزهاي شما بسيار خوشحال خواهد شد، حتي اگر گران نباشند. چيزي سرگرم كننده، عجيب و غريب يا مفيد به او هديه دهيد – شما بهتر مي دانيد چه چيزي به او بدهيد!

۱۰٫ مهربان باشيد
با همسرتان با مهرباني، شفقت و مهرباني رفتار كنيد. از لحن تند يا زبان بي محبت و قضاوت استفاده نكنيد. مهرباني شما باعث مي شود كه او راحت تر به روي شما باز شود. همچنين جوانمرد باشيد (درها را به روي او باز كنيد يا صندلي او را بالا بكشيد) و مراقب زمان و تعهدات او باشيد.

۱۱٫ او را بديهي نگيريد
در روابط بلندمدت، زوج‌ها اغلب فراموش مي‌كنند كه شريك زندگي‌شان چقدر اهميت دارد. همسرت براي شما و خانواده فداكاري هاي زيادي مي كند. هرگز كارهاي كوچكي كه او براي شما انجام مي دهد را فراموش نكنيد. سپاسگزار باشيد و قدرداني خود را با يادداشت هاي تشكر يا حركات كوچكي كه نشان مي دهد سهم او ارزشمند است ابراز كنيد.

۱۲٫ صبور باشيد
اگر همسرتان فراموش كرد مايكروويو را خاموش كند يا اشتباهات جزئي ايجاد كرد، آن را بزرگ نكنيد. در عوض، بي سر و صدا از آنها مراقبت كنيد بدون اينكه او را سرزنش كنيد يا در اين مورد به او استرس وارد كنيد.

۱۳٫ براي او بايستيد
اگر متوجه شديد كه كسي سعي دارد او را پايين بياورد يا او را مسخره كند، آن را ناديده نگيريد. براي او بايستيد دفاع از او زماني كه احساس مي كند آسيب پذير است به او نشان مي دهد كه شما همچنان از او محافظت مي كنيد و زماني كه او بيشترين نياز را به شما داشته باشد در آنجا خواهيد بود.

۱۴٫ صادق و وفادار باشيد
وفاداري و صداقت به هر دو صورت عمل مي كند: همانطور كه انتظار داريد به او وفادار و صادق باشيد . همه چيز را شفاف نگه داريد، ارتباطات را باز نگه داريد و در مورد اتفاقات روزمره زندگي خود صحبت كنيد. او قدرداني خواهد بود كه در جريان است.

۱۵٫ از او تشكر كنيد
حتي از كارهاي كوچكي كه او براي شما انجام مي دهد قدرداني كنيد – براي شما يك فنجان چاي درست مي كند يا چيزهاي مهم را به شما يادآوري مي كند. تصور نكنيد كه او از قبل مي داند كه چقدر از او قدرداني مي كنيد. شنيدن شما كه مي گوييد خيلي پيش مي رود. او قدرداني خواهد كرد كه اين حركات كوچك ناديده گرفته نمي شوند.

۱۶٫ به سهم خود از كارهاي خانه انجام دهيد
خواه همسر شما خانه دار باشد يا شغل تمام وقت داشته باشد، وظايف خانه تنها به عهده او نيست. در ازدواج شريك مساوي باشيد و كارها را بين خود تقسيم كنيد. به عنوان مثال، اگر او از خريد مواد غذايي مراقبت مي كند، مي توانيد لباس هاي شسته شده را انجام دهيد.

۱۷٫ براي او گل بخريد
اين ژست محبت آميز به دور از كليشه است و مطمئنا مورد قدرداني او قرار خواهد گرفت. با اين حال، لازم نيست منتظر يك موقعيت خاص باشيد. در عوض، زماني كه او انتظارش را ندارد، او را با يك دسته گل يا يك گل رز غافلگير كنيد. اين ژست است كه اهميت دارد.گاهي لازم نيست براي همسرتان چيزي بياوريد. فقط گوش دادن به مشكلات او كارساز است.

منبع:كانون مشاوران ايران-چگونه همسرتان را با حداقل هزينه شاد كنيد؟


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ ] [ ۰۴:۳۳:۳۹ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

كودكان خردسال به نشانه اي اشاره مي كند كه شامل حرفي از نام او است و فرياد مي زند«پدر اين اسم من است!) يا روي قطعه كاغذي چيزي خط خطي مي كند و با غرور اعلام مي كند كه من نوشتم«مادر بزرگم را دوست دارم» ، اين آغاز راه او براي موفق شدن به عنوان كتاب خوان و نويسنده است. همچنين، او نشان مي دهد كه مي داند صورت نوشتاري، بخش مهمي از زندگي روزانه است. آگاهي از صورت نوشتاري و الفبا، دريافت ها و برداشت هاي اوليه كودكان است كه زبان نوشتاري معني و مفهوم را به خود به همراه دارد. همچنين، اين ها مهارت هايي هستند كه مي تواند با شادي و نشاط و به طور هدفمندي در دوره پيش دبستاني القا شود. به علاوه، اين ها مهارت هايي هستند كه مي بايست در پيش دبستاني براي آن دسته از كودكاني كه هيچ امكانات و موقعيت هاي ديگري براي يادگيري آنها ندارند، پرورش داده شود.
آگاهي صورت نوشتاري و الفبا چيست؟
عنصر اساسي بنيادي رشد سوادآموزي زود هنگام كودكان در قلمروي آگاهي صورت نوشتاري و الفبا قرار دارد. اين قلمرو شامل تعدادي از مهارت هاي حساس و مهم ، مانند دانش قراردادهاي كتاب(مثلا توانايي تشخيص عنوان كتاب)، قرار دادهاي صورت نوشتاري(مانند جهت راست به چپ نوشتن در فارسي)، مفهوم حرف و واژه (مثل توانايي تطبيق واژه هاي نوشته شده با واژه هاي گفتاري) و دانش الفبا(شناخت ويژگي ها و نام هاي حروف الفبا) است.
قراردادهاي كتاب:
كودك مي تواند ………….. را شناسايي كند.
روي جلد كتاب
پشت جلدكتاب
عنوان كتاب
عنوان صفحه
نقش نويسنده
نقش طراح/ عكاس
قراردادهاي صورت نوشتاري:
كودك مي تواند………………………. را شناسايي كند.
خط بالايي صورت نوشتاري در صفحه
خط پاييني صورت نوشتاري در صفحه
پيشروي راست به چپ نوشتار (در فارسي)
كودك مي داند چگونه ………………………….. به خط بعدي برود
مسير صورت نوشتاري در صفحه را دنبال كند
واژه ها را در صفحه بشمارد
حروف را در يك واژه بشمارد
دانش الفبا
كودك مي تواند ………………….. را شناسايي كند/ نام ببرد.
هر حرف در يك صفحه
يك حرف خاص/ حروف خاص در صفحه
يك حرف از نام خودش
تمام حروف در نام كوچكش
تطبيق صدا- نماد يك حرف يا حروف
به طور كلي ، آگاهي نوشتاري به تشخيص قواعد ويژگي هاي زبان نوشتاري كودكان اشاره مي كند، آگاهي صورت نوشتاري، شامل توانايي كودكان براي درك و شناختي است كه واژه ها در نوشتن با گفتار مطابقت دارند و اينكه آنها بايد با گفتگوي جهت دار مطابقت داشته باشند.
كودكان داراي آگاهي صورت نوشتاري، مي فهمند كه نوشته ها، نه تصويرها، واژه ها را در صفحه نشان مي دهند و اينكه نوشته ها در زندگي آنها استفاده هاي عملي بسيار دارند. آگاهي الفبا به توانايي كودكان براي تشخيص و ناميدن حروف الفبا به صورت جداگانه و درون محتواي واژه ها اشاره مي كند. اين امرمثل يك ليست طولاني مهارت هاي جداگانه به نظر مي رسد، اما در حقيقت، همان طور كه كودكان ياد مي گيرند چطور از كتاب ها استفاده مي شود، به طور هم زمان اين آگاهي ها نيز پرورش داده مي شوند.


مهم است توجه كنيم پيشرفت آگاهي صورت نوشتاري و الفباي كودكان، طبيعي نيست، بلكه شناختي است كه از طريق مداخله عمدي و مستقيم به وسيله بزرگسالان، مراقبان و ديگراني كه براي شناسايي حروف، بخش هايي از كتاب و عملكردهاي بسيار صورت نوشتاري وقت صرف مي كنند، گسترش مي يابند. اين واقعيت كه اين مهارت ها طبيعي نيستند، بي واسطه و مستقيم هم نيستند ، كودكاني با دسترسي گسترده به كتاب و نوشتار و بزرگ سالاني كه در مورد كتاب و نوشتار صحبت مي كنند، ممكن است به نظر برسد اين اطلاعات مقدماتي را به طور طبيعي رشد و توسعه مي دهند و اين امر مي تواند باعث شود معلمان پيش دبستاني انتظار داشته باشند ديگر كودكان هم همين اطلاعات را گسترش دهند. در واقع، شناخت كودكان از آگاهي صورت نوشتاري و الفبا دارا مي باشند، محدود مي شود. نظر به اينه كودكاني كه وارد پيش دبستاني و سپس كلاس هاي مهد كودك مي شوند داراي تجربه ها و در معرض صورت نوشتاري متفاوت وسيقي قرار داشته اند، معلمان پيش دبستاني، همان طور كه براي جلب توجه به عملكرد و اهداف نوشتاري فعاليت هاي يادگيري را برنامه ريزي و اجرا مي كنند، بايد نسبت به اين تفاوت ها توجه كرده و مواظب باشند، خبر خوب اين است كودكاني كه قبل از پيش دبستاني اين تجربه ها را نداشته اند، مي تواند آنه ها را در طي دوره پيش دبستاني كسب كنند.پيشرفت املاء كودكان
چرا آگاهي صورت نوشتاري و الفبا مهم است؟
كودكان با درك و دريافت جدي آگاهي صرت نوشتاري و الفبا ، در مي يابند كه زبان نوشتاري يك رابطه متقابل با زبان شفاهي دارد. يعني اينكه، آنچه مي گوئيم مي تواند نوشته شود و سپس دوباره خوانده شود. اين شناخت با خود اين درك را به همراه مي آورد كه بسيار شبيه زبان گفتاري، واژه هاي نوشته شده پيامي را منتقل مي كنند و منبعي از شادي و نشاط ، اطلاعات و دريافت را فراهم مي كنند. كودكان بدون اين درك و دريافت عملكردهاي نوشتاري، احتمالا با آموزش خواندن رسمي درگير و در تقلا خواهند بود. هيئت ملي سواد آموزي دوران كودكي دريافت كه علاوه بر آگاهي واج شناسي، دانش صورت نوشتاري حروف، يكي از قوي ترين پيش بيني هاي موفق زود هنگام كودك در خواندن است. همچنين، تحقيقات نشان مي دهند كه اطلاعات كودكان از نام ها و شكل هاي حروف، يك نشانه و راهنماي قابل اطمينان موفق خواندن آينده است.اين امر معقول و منطقي است. به منظور اينكه كودكان بخوانند، لازم است واژه هاي جداگانه را تشخيص دهند، به حروف آن ها توجه كنند، به صداهاي هر حرف دست يافته باشند و صداها را با يكديگر تركيب كنند. به هر حال، پيشرفت در آگاهي صورت نوشتاري و الفبا به در معرض قرار گرفتن و مشاركت با عملكردها و شكل هاي صورت نوشتاري متنوع، بسيار بستگي دارد.

منبع:كانون مشاوران ايران-پيشرفت املاء كودكان


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ ] [ ۰۴:۳۲:۴۸ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

كمك به فرايند تحول ذهني كودكان

در اين مقاله هدف آن است تا فرآيند تحول ذهني كودكان شرح داده و راهكارهايي براي والدين و مربيان مطرح شود تا بتوانند در رشد بهينه فرزندشان فعال باشند.

درست هنگامي كه كودك شما طبيعتا مشتاق كاوش و كشف دنياي خود مي باشد، بايد براي او اين امكان را فراهم آوري كه براي يادگيري فراتر برانگيخته گردد.

زماني كه اشيا ساده اي را در اختيار او قرار مي دهي، بسيار بهتر قادر مي شود روش هاي استدلال عقلي را بياموزد تا هنگامي كه به او روش ساده ي شمارش اعداد را مي آموزي. بازي هاي مختلفي را مي توان از مقوا، كارتن، نوار كاغذي، قوطي هاي غذاي اطفال، كارت هاي بازي، بشقاب هاي كاغذي، نخ و قرقره به وجود آورد.

پژوهش هاي اخير در مورد تفكر و فرايندهاي يادگيري كودكان، همگي مبتني بر تجارب ژان پياژه هستند. اين پژوهش ها و تكنيك هاي انگيزش طبيعي را به گونه اي براي رشد ذهني كودك شما قبل از ورود به دبستان طرح ريزي كرده اند تا او از هر گونه فشار يا سخت گيري آزاد باشد.

اين نظريه كه ، «هوش ميزان ثابتي دارد و در زمان لازم و با سرعت مطلوب خود شكوفا مي شود تا به يك نقطه پيش بيني شده قبلي برسد.» امروزه به ميزان قابل توجهي از اعتبار افتاده است. تجارب كودك نقش مهمي را در رشد ذهني او بازي مي كنند. متخصصان يادگيري عقيده دارند كه در زمينه ي رشد ذهني ما نمي توانيم همان گونه كه انتظار داريم دندان هاي شيري كودك با فرا رسيدن زمان دندان هاي دائمي او بريزند، غير فعالانه منتظر بمانيم. اگر كودكي آمادگي يادگيري را نداشته باشد، ما مي توانيم او را در جهت آماده شدن كمك كنيم.

تجارب سالهاي اوليه زندگي قوي و محو ناشندني هستند. نظر دانشمندان در مورد يان سوال كه چند درصد هوش بزرگسالان قبل از شش سالگي تشكليل مي شود متفاوت است، ليكن همه ي آنها مقدار هوش تشكيل شده در آن سالها را بالا مي دانند. تا زماني كه كودك وارد مدرسه بشود شالوده ي تعليم و تربيت او قبلا چه خوب و چه بد، ريخته شده است و شما بيش از هر معلمي در پرورش رشد ذهني او موثر هستيد.

از همان ابتداي امر كودك بايد مفاهيمي مانند: كميت ، مسافت، اندازه، عدد و فضا را از تجارب مستقيم خويش كسب و تقويت نمايد.

به سبب اين كه تجارب اخذ شده از محيط، نقش مهمي در رشد ذهني و پيشرفت كودك دارند، امروزه درباره ي آموزش غير مستقيم يا «برنامه نامريي» در خانواده، گفت و گوهاي بسياري مي شود. آموزش غير مستقيم اكثرا به جانب خواندن گرايش دارد. در بسياري از خانواده ها براي كودكان داستان هايي خوانده نام اشيا را ياد داده و تجارب زيادي را در اختيارشان قرار مي دهند كه در توانايي آن ها براي خواندن كمك بسيار زيادي مي كند.

تعداد بسيار كمي از كودكان هستند كه فرصت هاي مشابه و غني را براي يادگيري مفاهيم عددي در خانه، دارا هستند. در بسياري از موارد، تنها قدم موثر در راه آموزش عدد اين است كه كودك «بشمارد». شمارش اعداد توسط حافظه و به خاطر سپردن اسامي اعداد به ترتيب، براي كودك چندان معني دار نيست.

ممكن است كودكان شمارش را ياد بگيرند ولي فهم عدد چيزي است كه از راه تجربه ي شخصي خود آنها بايد به وجود آيد. عدد يك مفهوم منطقي است كه از تركيب دو تصوير پيش عدد يعني طبقه بندي كردن و ترتيب دادن به وجود مي آيد. فهم حقيقي اعداد بيش از هر چيز، به رشد اين دو فعاليت منطقي كه در حقيقت اساس هر تفكر تحليلي را تشكيل مي دهند، بستگي دارد.

گام هاي معيني وجود دارند كه والدين به منظور رشد و پرورش اين مفاهيم، در ساله هاي بحراني قبل از شش سالگي مي توانند، بردارند.

در اين موقع براي والدين فرصت هاي گران قيمتي پيش مي آيد تا كودك قبل از مدرسه خود را در ازدياد تفكر تحليل كمك كرده و به همان اندازه كه در زمينه ي خواندن تجاربي در اختيار او قرار مي دهند، يك زمينه ي غني در موضوعات تحليلي نيز مانند رياضيات و علوم در اختيار او قرار دهند.

طبقه بندي كردن مستلزم اين توانايي است كه كودك شباهت ها و اختلافات اشيا را تشخيص داده و اشيا را به نسبت تشابه و تفاوتشان گروه بندي مي نمايد. يكي از نتايج طبيعي زحمات و كوشش هاي يك كودك، درك معني و شناسايي دنياي اطراف خويش است. تا به آن وسيله شناخت درستي از اشيا دنياي اطراف خود به عمل آورد.

به عنوان يكي از مهارتهاي هوش، طبقه بندي كردن، مركز بعضي از يادگيري ها است. به همچنين، طبقه بندي كردن براي مشكل گشايي در زمينه هاي مختلف از قبيل رياضيات و علوم اجتماعي و توانايي هايي مانند كشف شباهت ها و اختلافات، از ضروريات بوده و اساس تفكر خلاقه مي باشد.

تجارب اوليه ي كودك در مورد طبقه بندي كردن، بايد از طريق اشياد واقعي انجام شود، كودكان در دنياي واقعيات زندگي مي كنند. آنها بسيار پيش از آن كه بتوانند با مشكلات كلامي مواجه گردند، در برخورد با اشيا مادي مي توانند استدلال كرده و منطق به كار برند.

پياژه به اين اعتقاد معروف «برونر» كه از طريق تقويت محيط كودك مي توان امكانات بسيار وسيعي براي وي فراهم نمود، اشاره مي كند.

اختلاف عقيده «پياژه» و «برونر» در ميزان امكاناتي است كه از تغيير محيط، پديد مي آيد. «برونر» تحول ذهني كودكان را به يك سري گام هاي پياپي كه هر كدام داراي قابليت هاي معيني است، تشبيه مي كند كه رشد هر يك از اي قابليت ها پيش نياز رسيدن به گام بالاتر است. محيط هاي متفاوت در تسريع و كند كردن اين گام ها، نقش موثري دارند. بنابراين، اختلاف نظر دو دانشمند در ميزان تغييري است كه از محيط حاصل مي شود. «پياژه» عقيده دارد كه اين تغيير به مقدار متوسط حاصل مي شود، در حالي كه «برونر» به عظمت اين تغيير اعتقاد دارد.

«برونر» علاوه بر تاكيد نقش محيط، مي خواهد تغييراتي در اين نقش به وجود آورد، جايي كه پياژه فقط ناظر به تحول در مراحل مختلف بوده و ميخواهد شواهدي از ادراك كودك در اين مراحل به دست آورد.

هدف كوشش هاي «برونر» اين است كه فهم كودكان را فزوني بخشيده و حركت آنها را در طي اين مراحل تسريع نمايد.

با وجودي كه «برونر» معتقد است تغييرات آشكار تفكر كودك، يكي در زماني است كه او صحبت كردن را مي آموزد و تغيير ديگر در پنج تا هفت سالگي و سومين تغيير آشكار در آغاز دوره ي نوجواني به وجود مي آيد، با اين همه، مي گويد مراحل متوالي رشد ذهني كودك به طور روشن با سن او ارتباط ندارند. اين نكات با سنني مورد نظر «پياژه» براي انتقال از مرحله اي به مرحله ي ديگر، تقريبا مطابقت دارند.

تجارب روشن و دست اولي كه انگيزش تفكر هستند در اختيار كودكان قرار گيرند. هدف بعضي از اين بازي ها نشان دادن سطح رشد ذهني كودك، كمك به فهم استدلال او و مقايسه ي نحوه ي تفكر كودك با نحوي ي تفكر بزرگسالان است.

بازي ها بر اساس سطح دشواري آنها به دو گروه تقسيم شده اند. بازي ها دقيقا به سنين معيني بستگي ندارند، چون گاهي اوقات كودكان هم سن در سطوح مختلف رشد ذهني قرار دارند. از آنجايي كه كودكان در سنين متفاوتي به مدرسه مي روند، لذا اصطلاح كودكان پيش دبستاني نيز معني ثابت و معيني ندارد. فاصله سني براي ساده ترين بازي ها، به طور كلي از چهار سالگي شروع و تا سن شش سال ونيم كه براي مشكل ترين بازي ها انتخاب شده است، ادامه دارد. به نظر من بهتر است بازي هاي گروه اول را شروع و در صورت سهولت، گروهبندي بازي ها را انجام دهيد.

قبل از شروع بازي ها لازم است نكات زير مورد توجه قرار گيرند:
بگذاريد كودك براي خود فكر كند. وقت زيادي در اختيار او قرار دهيد. هرگز پاسخ را به كودك نگوييد، مگر در مورد استنثنايي كه آن هم فقط بايد به اشاره مختصري اكتفا شود. اين اشاره ها بايد نقش سنگ هايي را داشته باشند كه در عرض جويباري گذارده مي شوند تا عابر از روي آنها عبور كند. اگر شخص ديگري كودك را از روي اين سنگ ها عبور دهد، در حقيقت كودك چيزي ياد نمي گيرد. هر راه حلي كه او خودش پيدا كند، به كودك اعتماد به نفس داده و مشكل بعدي را برايش آسان تر مي سازد.

منبع:كانون مشاوران ايران-كمك به فرايند تحول ذهني كودكان


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ ] [ ۰۴:۳۱:۵۸ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

راهنمايي كامل براي تشويق يادگيري در كودكان خردسال:

كودكان يك مخرن ذخيره داخلي (درايو) براي اكتشاف دارند. فرزندانتان را به مشاهده ي جهان و شگفت زدگي و تعجب براي هرچيزي كه درآن است تشويق كنيد. ماريا مونتسوري معتقد بود كه همه ي بچه ها مانند “دانشمندان كوچك” رفتار مي‌كنند، به طوري كه آنها مشتاق مشاهده و ساختن اكتشافات “چه چيزي مي شود اگر” در مورد جهانشان هستند. نوزادان و كوكان نوپا محيط را تست مي كنند تا مشاهده كنند چه اتفاقي مي افتد زماني كه بطور مثال يك اسباب بازي را از بالاي صندلي بلند خود رها مي‌كنند يا در حمامشان با آب بازي مي‌كنند.اين درايو مربوط به اكتشاف همچنان با رشد آنها توسعه پيدا مي كند و آنها در چيزهايي كه برايش تلاش ميكنند مخاطره پذيرتر مي شوند، از ساختن گل و لاي به هم ريخته در باغ تا ايجاد يك پرورشگاه كرم در اتاق نشيمن.

كودكان با تصورات حيرت آور و تمايلات شديد براي كشف جهان متولد مي شوند. تشويق اين مورد در كودكتان – به او دركشف زيبايي ها و شگفتي هاي تمام چيزهاي اطرافش كمك مي كند.

ديدگاه كودك نسبت به جهان

به ياد داشته باشيد كه جهان كودكان شما بسته تر و كوچك تر از زمين است. ديدن جهان از نقطه نظر او مي تواند به شما كمك كند تا حس شگفتي يك كودك خردسال را كشف كنيد. سرعت آهسته ي حركت جهان او را به خاطر داشته باشيد.راهنمايي كردن كودكتان را ادامه دهيد و آماده ي توقف و بررسي هر آنچه كه توجه او را جلب مي كند باشيد- براي مثال يك پينه دوز يا يك گل: زماني كه او اتلاف وقت مي كند ناشكيبا نباشيد- با سرعت او سازگار شويد.

بهترين روش براي يادگيري كودكان كاركردن با اشيا است نه حرف زدن در مورد آن ها. اين امر مخصوصا وقتي كه آن ها جوان (خردسال) هستند مناسب است اما اين امر همچنين براي كودكان بزرگ تر و حتي بزرگسالان هم كاربردي است. وقتي بچه ها جوان (خردسال) هستند نه تنها چيزهايي را ياد مي گيرند بلكه ياد مي گيرند كه چگونه ياد بگيرند.هيچ كتابي با استفاده از كلمات و تصاوير براي توصيف جهاني كه پيرامون يك جوي كوچك يا زير يك كنده ي پوسيده وجود دارد، نمي تواند جايگزين ارزش وقت گذاشتن براي مطالعه ي دقيق چيزهاي واقعي شود. كتاب ها و ديگر مواد به كودكان كمك مي كنند تا قدرت درك و تجربه را با هم در ذهنشان ايجاد كنند، اما اساس بايد بر مبناي مشاهده ي مستقيم و تجربه ي دستكاري كردن گذاشته شود.

جهان بيرون از خانه

كودكان دوست دارند آزاد باشند، در اطراف بچرخند، از درخت بالا روند،انواع توت ها را بچينند، و مخروط هاي كاج ها را جمع آوري كنند.آنها از كمك به مراقبت از باغ خانواده و تغذيه حيوانات كوچك مثل اردك، خرگوش و مرغ لذت مي برند.آن ها خاطرات مادام العمر خود را از روزهايي كه صرف پياده روي با پدر و مادر خود در جنگل، بازي در يك نهر و راه رفتن در امتداد ساحل به دنبال يافتن صدف حلزون مي كنند، تشكيل مي دهند.شما احتمالا زندگي آزاد فرزندتان را با بيرون بردن او براي گشت و گذار و كمي پرسه زدن با او يا گرفتن او درپشت كولتان آغاز مي كنيد.

زماني را براي معرفي او به جهان خودتان اختصاص دهيد. حتي نوزادان بسيار كوچك هم جذب مناظر و صداهاي بيروني مي شوند-عبور ابرها بالاي سر، چشم انداز و بوي گل در باغ، باد و صداي خش خش برگ درختان. همه ي اينها تاثير قوي و ماندگاري بر جاي مي گذارند. اينكه آيا تابستان، پاييز، بهار يا تابستان است، هرفصلي زيبايي هاي مخصوص به خودش را دارد، به چيزهاي كوچك اشاره مي كنند: يك گل كوچك بيرون آمده از دل برف، يك صدف حلزون زيبا، يك برگ زيبا و كامل. همان گونه كه بچه شما بزرگ تر مي شود،همانطور كه شما درحال راه رفتن هستيد شروع كنيد به اشاره كردن به چيزهاي اشنا در اطراف خود: “نگاه كن اينجا خانه ي مادربزرگ است! گل هايي كه او بيرون از خانه اش پرورش مي‌دهد چقدر دوست داشتني هستند!” يا “خداي من، تو مي تواني لانه هايي كه پرنده ها در درخت ساخته اند را ببيني؟ آنها بعضي روزها تخم مي گذارند، و سپس پرندگان كوچكي آن بالا خواهند داشت” .در زمستان وقتي شما ردپاي حيوانات را در برف تازه مي بينيد مي پرسيد”چه كسي در اينجا راه رفته است؟”


ناظران سياره

ايده ي ديگر مونتسوري اين است كه كودكان ناظران زمين هستند و بايد ياد بگيرند از مكانهاي دور دستي مانندجنگل هاي انبوه، پوشش هاي يخ، همچنين طبيعت درون شهر و حومه محافظت كنند و آنها را براي آينده حفظ كنند. به فرزندانتان آموزش دهيد كه به زندگي احترام بگذارند. دركل، ما همه بخشي از شبكه زندگي و وابسته به تعادل ظريف درون اين جهان طبيعت، براي وجود خودمان هستيم. به عنوان مثال، بچه ها اغلب ياد مي گيرند كه به زمين به عنوان”خاك كثيف” فكر كنند، اصطلاحي كه در بسياري از مردم چيزي تند و زنننده را تداعي مي كند.

به بچه ها آموزش دهيد كه به خاك غني و به تمام حياتي كه آن (خاك) به سياره ما مي بخشد احترام بگذارند، به ضرورت مواظبت ازتمام موجودات زنده تاكيد كنيد. به فرزندتان آموزش دهيد كه برگ و گل ها را بي هدف نچيند و سپس آنها را به اطراف پرتاب نكند،و فقط آنها را براي يك هدف خوب جمع آوري كند. اين خوب است كه گاهي اوقات گلهاي وحشي را جمع آوري كنيد، سپس آنها را خشك يا پرس كنيد يا آنها را در گلدان آب قرار دهيد تا براي مدت زماني كه امكانش هست حفظ شوند.اما هرگز در چيدن هر گل وگياهي زياده روي نكنيد. به فرزندتان آموزش دهيد كه به آرامي بر روي زمين راه رود و تنها به اين فكر كند كه به چه چيزي نياز دارد. به فرزند خود ياد دهيد كه از جنگل ها و مراتع لذت ببرد و چيزي را آنجا رها نكند (زباله نريزد).

به او آموزش دهيد كه هرگز به بستر نرو اگر ديدي كه زباله اي بر روي زمين افتاده است، آن را بردار و نگه دار تا زماني كه بتواني دورش بياندازي. اين امر به ويژه در مورد بطري ها، شيشه هاي شكسته، قوطي ها و كيسه هاي پلاستيكي كه نه تنها ناخوشايند هستند بلكه همچنين مي توانند به حيوانات هم آسيب برسانند صدق مي كند. قوطي ها و شيشه هاي شكسته را با احتياط جمع آوري كنيد، شما ممكن است كه يك كيسه ي پارچه اي قديمي را بر روي شانه تان حمل كنيد، همان طور كه فرزندتان بزرگ تر مي شود به او يك كيسه بدهيد تا او هم زباله ها را جمع آوري كند.

منبع:كانون مشاوران ايران-كودكان؛ دانشمندان كوچك


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ ] [ ۰۴:۳۱:۱۰ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

براي كودكان ۳ تا ۸ سال

زماني كه كودكتان را به سوي رختخوابش مي بريد معمولا براي يك استراحت جانانه آماده مي شويد! اما قبل از نثار آخرين بوسه، چيز ديگري لازم است انجام دهيد: برايش يك داستان بخوانيد. موسسه اقتصاد كاربردي و پژوهش اجتماعيملبورن، و بيمارستان كودكان سينسيناتي هردو مي گويند كه مهارتهاي ادبي و رياضي كودكاني كه ۳ الي ۵ بار در هفته كتاب مي خوانند افزايش مي يابد. خواندن داستان به وقت خواب تا حدي شبيه پول گذاشتن در بانك و مشاهده ي زياد شدن آن است. اينجا ۵ دليل آورده شده كه شما بايستي قبل از خاموشي چراغها، براي كوچولويتان داستان بخوانيد.

بخوانيد: داستان هاي كودكانه سايت كودك و نوجوان

رابطه محكمتري بسازيد
خواندن يك فصل قبل از خواب، وقت رو در رو شدن دونفره يشماست. هيچ ايميل، كار روزمره، يا تلويزيوني نيست كه حواس تان را پرت كند: فقط شما دو تابراي به چنگ آوردن كمي تخيل باهميد.بچه ها هرچه بزرگتر مي شوند، سخت تر مي توان فضاي صميمانه ي فارغ از مزاحمت پيدا كرد، پس كتاب خواندن شبانه راه شگفت انگيزي براي مستحكم كردن پيوندتان است و به هردويتان چيزي مي دهد كه با دانستنش درباره همديگر هيجان زده شويد.

دايره لغات را افزايش دهيد
اينكه فرزندتان را در معرض زبان بگذاريد ثابت كرده است كه دايره لغات شان را توسعه مي دهد.كودكتان با لغات جديد و شيوه هاي مختلفي آشنا خواهد شد كه وقتي بداند از آن استفاده خواهد كرد. دايره لغات گسترده، اعتماد به نفس را بالا مي برد. درتماس بودن با زبان، تاثير اجتماعي مثبتي روي كودكان دارد و فرزند شما وقت صحبت كردن در خانه و كلاس، احساس خوب بودن و اعتماد بخود خواهد كرد و اين امر حس ناكامي را از بين مي برد. براي اين كار مي توانيد در مورد بهترين كتاب هاي كودك جهان اطلاع كسب كنيد.

اخلاقيات را بشناسانيد
كتابهاي كودكان طرفدار اخلاق خوبند!

خرگوشها با فيلهاي صورتي درگير مي شوند، يك جوجه اردك پررو ارزش صداقت را ياد ميگيرد، و اتفاقات همينطور جلو مي رود. هر شب شما با همديگر داستاني مي خوانيد وارزشهاي درست و غلط رابه كودكتان ياد مي دهيد.درباره اهميت مهرباني و اينكه چرا بايد به فكر بقيه هم بود آموزش مي دهيد. بهترين بخش قضيه اين است كه اين درسها به صورتيكاربردي كه كودكتان بتواند بفهمد برايش اثبات مي شوند، نه به شكل سخنراني هاي سختگيرانه از جانب يك بزرگسال.

تخيلشان را بارور كنيد
رها كردن آنان در دنياهاي جديد و خيالي بواسطه ي ورقهاي كتاب مورد علاقه شان به آنان كمك خواهد كرد تا ياد بگيرد تخيلش را بكار اندازد.بنگريد كه چطور صفحات يك كتاب به دنياي خارج، به حياط پشتي يا يك تصوير دقيق نقاشي شده وارد مي شود.كودكتان ياد مي گيرد كه تمركز كند و به توصيفات شما در حين مطالعه،دقيق گوش كند تا در ذهنش خيال بافي كند. هر زمان كه يك كارت تولد دست ساز از فردي كه شما تقديرش مي كنيد دريافت مي كنيد، اين، مهارتي اساسي براي خلاق بودن است!

بيشتر بخوانيد: لذت بخش كردن كتاب خواندن در تابستان

سرگرم كننده است!
شايد فراموش كرده باشيد كه حرف ان كودك كوچك در مورد لباس جديد پادشاه يا كاري كه شنل قرمزي كرد چه هيجاني براي شما داشت، اما با مطالعه هر شب داستانها، شما با آن كلاسيك هاي شگفت انگيز آشنا شده و مثل يك بچه از آن لذت خواهيد برد. زندگي شما بعنوان يك بزرگسال با افكار “بالغ” مهمي پر شده است وليبراي شما و كودكتان جالب است كه هرشب با او دل به دريا بزنيد. اوقات سرگرمي همواره براي كودكتان مهم است ولي براي شما هم به همان اندازه اهميت دارد، چه راهي بهتر از اين؟ انگار كه در حال خوشگذراني با يك تعداد دوستان اهل داستان دوران كودكي تان هستيد!

يكي از مهمترين كارهاي والدين، تأمين فرزندانشان با ابزارهايي است كه آنان را سوق مي دهد تا آدمهايي فوق العاده شوند. خواندن، ابزارهاي يادگيري آموزشي و اجتماعي وعاطفي باارزشي ارائه مي دهد كه تحقيقات نشان مي دهد كه براي رشد كودكتان، و براي شما پايه محكمي فراهم خواهد كرد.

منبع:كانون مشاوران ايران-۵ دليلي كه بايد هر شب براي كودكتان كتاب بخوانيد


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ ] [ ۰۴:۳۰:۲۰ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

والدين يادگيري را بالا ميبرند و مي توانند به موفقيت كودك در مدرسه كمك كنند.

زبان اول كودك خود را تمرين كنيد

اگرچه يادگيري زبان انگليسي مهم است به همان اندازه مهم است كه كودك شما به صحبت كردن زبان اول خود ادامه دهد. اين به او كمك خواهد كرد كه انگليسي را سريعتر ياد بگيرد. مهارتهاي خوب در صحبت زبان در خانه اعتماد به نفس را خواهد ساخت. اينجا تعدادي كار هست كه شما ميتوانيد با كودك به زباني كه در خانه صحبت ميكنيد انجام بدهيد:

با يكديگر صحبت كنيد و تجارب خانواده را به اشتراك بگذاريد
نامه هايي به اعضاي خانواده بنويسيد
تكاليف مدرسه را باهم مرور كنيد
موضوعات متفاوت را بخوانيد
در مورد كتابها، فيلم ها، برنامه هاي تلويزيوني و اتفاقات بحث و گفتگو كنيد
در يك كتابخانه عمومي ثبت نام كنيد
اغلب به كتابخانه عمومي سر بزنيد و كتابهايي را به زبان اول كودكتان يا انگليسي امانت بگيريد
علايق و سرگرمي هاي كودكتان را تشويق كنيد
براي آموزش كودك خود بيشتر بخوانيد:

آموزش كودك و نوجوان

اگر كودك شما در دوره ابتدائي است، اينجا روشهايي وجود دارد كه شما مي توانيد به آنها براي موفقيت در مدرسه كمك كنيد.

اشعار كودكانه و ترانه هايي را بهمراه حركات دست در زبان انگليسي و زبان اول خود بگوييد.
با كودكتان براي او هر روز در زبان انگليسي و يا زبان اول خود بخوانيد ( حداقل ده دقيقه در روز)
به كودكتان نشان دهيد شما چگونه نوشتن را استفاده مي‌كنيد.
فرصتهايي را براي نمايش نام كودكتان پيدا كنيد
به جاي صداي حروف از نام حروف استفاده كنيد
حروف مغناطيسي را براي خانواده جهت نوشتن و خواندن پيامها تامين كنيد
يك محيط كار تعريف شده واضح را فراهم كنيد و مصالح ضروري را تامين كنيد جهت تمرين زودهنگام خواندن و نوشتن.
اتفاقات و افراد داخل كتاب را با ايده ها و تجارب خود مقايسه كنيد.
از يك تخته پيام رساني براي ارتباط با اعضاي مختلف خانواده استفاده كنيد و حرف ها و پيام هاي خود را روي ان به صورت روزانه بنويسيد.
به اعضاي خانواده نامه، كارت تبريك و پيام بنويسيد و انها را تشويق به جواب دادن كنيد.
جدول متقاطع كلمات ساده و پازل جستجوي كلمه را امتحان كنيد.
بيشتر بخوانيد:

رشد زبان كودك: ۱۰ تا ۱۲ ماهگي

اينجا روشهايي وجود دارد كه شما مي‌توانيد به رشد سواد نوجوان خود و مهارتهاي حساب هنگامي‌كه به دبيرستان انتقال ميابند كمك كنيد.

مقالات روزنامه را بخوانيد، تلويزيون نگاه كنيد و پوشش خبري راديو را گوش كنيد و درباره مجلات و ژورنالها بحث و گفتگو كنيد.
ليست هاي خريد را با يكديگر آماده كنيد و قيمت ها، اندازه ها و برند ها را مقايسه كنيد. اين روش خوبي براي استفاده از آگهي هاي آخر هفته براي پيدا كردن بهترين تخفيف ميباشد.
به آگهي ها باهم نگاه كنيد و برآورد كنيد كه شما چه مقدار پول ميتوانيد پس انداز كنيد اگر برندهاي مختلف را بخريد.براي مثال، قيمت هاي لباس را در فروشگاه هاي مختلف يا تجهيزات ورزشي را در فروشگاه هاي وسايل ورزسي مقايسه كنيد. همچنين اين يك روش خوب براي آموزش نوجوانتان درباره پيدا كردن قيمت هاي خوب ميباشد.


كوپن ها را جمع كنيد و ببينيد شما چقدر ميتوانيد پس انداز كنيد
بازيهاي منطقي رياضي بازي كنيد يا با يك ماشين حساب يا كامپيوتر كار كنيد.
نمودار اطلاعات متفاوتي را رسم كنيد، شايد براي مصرف گاز خانواده، صرف وقت تماشاي تلويزيون، صرف زمان در اينترنت يا براي گوش دادن به سي دي و ديگر موسيقي ها، و با نوجوان خود درباره نمودار بحث و گفتگو كنيد.
با نوجوان خود درباره محيط زيست گفتگو كنيد. از او بخواهيد به استفاده برق نظارت كند و به باغباني و برنامه هاي بازيافتي كمك كند.
بازيهاي زباني و املايي بازي كنيد. مانند خط خطي كردن، لولو بازي (Boggle) يا بازي اسم و شهرت و املاي صحيح و معاني درست كلمات را جستجو كنيد.
نوجوان خود را براي خواندن بصورت مستقل تشويق كنيد. او مي‌تواند مجلات، روزنامه ها، كتابهاي كميك يا هرچيزي را به انتخاب خودش بخواند.
يك حس مسئوليت را با كودك خود بواسطه اختصاص كارهاي منظم رشد دهيد. براي مثال، آماده كردن ميز، خالي كردن ماشين ظرف شويي، تميز كردن اتاق، لباس شويي، گرد گيري و مقدمات پخت و پز.
با نوجوان تان يك برنامه براي كارهاي روزانه خانه، تكاليف و بازبيني ايجاد كنيد. جاي خوبي براي خواندن پيدا كنيد:

بدون حواس پرتي ( تلويزيون، تلفن، استوديو، بازيهاي ويدئويي). يك علامت «مزاحم نشويد» قرار دهيد اگر ضروري است.
يك صندلي مناسب و ميز با يك سطح صاف كه عاري از درهم ريختگي است.
نورپردازي خوب

منبع:كانون مشاوران ايران-كمك به يادگيري زبان كودك (۳ تا ۷ ساله)


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ ] [ ۰۴:۲۹:۳۱ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]

رعايت نكردن بعضي از نكته ها در زندگي باعث مشكلات در ميشود كه باعث دعوا و از

بين رفتن صميميت مي شود. صحبت كردن و آرام و منطقي به جاي دعوا و فرياد زدن كمك به حفظ

آرامش شما مي كند. تلاش كردن براي عوض كردن رفتار همسرتان اثري نخواهد داشت و جز كدورت فايده

ديگري نخواهد داشت. به جاي اينكه به تغيير رفتار او بپردازيد ميتوانيد برخورد دوستانه اي براي جلوگيري

از دعوا و فرياد زدن به كار گرفت تا فرد در مدت طولاني آن را كنار بگذارد.

ديگر مواردي كه در زندگي مشترك بايد آن را رعايت كرد عدم غرور بيجا ، دوري كردن از خود سر بودن در

برابر عقيده هاي همسر ، يك رنگ بودن با يكديگر و پرهيز از دعوا هاي بيهوده است.

بعضي از زوج ها در ذهن خود داوري كردن هاي منفي در ارتباط با همسرشان دارند كه حتي انتظار ندارند

مشكل ارتباط همديگر حل شود. يكي ديگر از صدمه هاي يك زندگي مشترك باورهاي غير منطقي از

يكديگر است بنابراين فردي كه تصور ميكند توانايي تغيير همسر خود را ندارد تمام مشكلات ارتباطي خود

را تقصير همسر خود مي اندازد و اين امر باعث ميشود احساس كنند نمي توانند روابط ميان خود و

همسرشان را بهبود ببخشند.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي ايران-راه كارهايي براي رفع مشكل زندگي مشترك


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ ] [ ۱۱:۰۲:۳۱ ] [ dr mona ] [ نظرات (0) ]
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ][ ۵۵ ][ ۵۶ ][ ۵۷ ][ ۵۸ ][ ۵۹ ][ ۶۰ ][ ۶۱ ][ ۶۲ ][ ۶۳ ][ ۶۴ ][ ۶۵ ][ ۶۶ ][ ۶۷ ][ ۶۸ ][ ۶۹ ][ ۷۰ ][ ۷۱ ][ ۷۲ ][ ۷۳ ][ ۷۴ ][ ۷۵ ][ ۷۶ ][ ۷۷ ][ ۷۸ ][ ۷۹ ][ ۸۰ ][ ۸۱ ][ ۸۲ ][ ۸۳ ][ ۸۴ ][ ۸۵ ][ ۸۶ ][ ۸۷ ][ ۸۸ ][ ۸۹ ][ ۹۰ ][ ۹۱ ][ ۹۲ ][ ۹۳ ][ ۹۴ ][ ۹۵ ][ ۹۶ ][ ۹۷ ][ ۹۸ ][ ۹۹ ][ ۱۰۰ ][ ۱۰۱ ][ ۱۰۲ ][ ۱۰۳ ][ ۱۰۴ ][ ۱۰۵ ][ ۱۰۶ ][ ۱۰۷ ][ ۱۰۸ ][ ۱۰۹ ][ ۱۱۰ ][ ۱۱۱ ][ ۱۱۲ ][ ۱۱۳ ][ ۱۱۴ ][ ۱۱۵ ][ ۱۱۶ ][ ۱۱۷ ][ ۱۱۸ ][ ۱۱۹ ][ ۱۲۰ ][ ۱۲۱ ][ ۱۲۲ ][ ۱۲۳ ][ ۱۲۴ ][ ۱۲۵ ][ ۱۲۶ ][ ۱۲۷ ][ ۱۲۸ ][ ۱۲۹ ][ ۱۳۰ ][ ۱۳۱ ][ ۱۳۲ ][ ۱۳۳ ][ ۱۳۴ ][ ۱۳۵ ][ ۱۳۶ ][ ۱۳۷ ][ ۱۳۸ ][ ۱۳۹ ][ ۱۴۰ ][ ۱۴۱ ][ ۱۴۲ ][ ۱۴۳ ][ ۱۴۴ ][ ۱۴۵ ][ ۱۴۶ ][ ۱۴۷ ][ ۱۴۸ ][ ۱۴۹ ][ ۱۵۰ ][ ۱۵۱ ][ ۱۵۲ ][ ۱۵۳ ][ ۱۵۴ ][ ۱۵۵ ][ ۱۵۶ ][ ۱۵۷ ][ ۱۵۸ ][ ۱۵۹ ][ ۱۶۰ ][ ۱۶۱ ][ ۱۶۲ ][ ۱۶۳ ][ ۱۶۴ ][ ۱۶۵ ][ ۱۶۶ ][ ۱۶۷ ][ ۱۶۸ ][ ۱۶۹ ][ ۱۷۰ ][ ۱۷۱ ][ ۱۷۲ ][ ۱۷۳ ][ ۱۷۴ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : ---
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی